eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.8هزار عکس
12.7هزار ویدیو
672 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 پزشکیان: اگر صهیونیست‌ها آتش‌بس را بپذیرند و دست از کشت‌وکشتار مردم مظلوم و بی‌گناه منطقه بردارند این موضوع ممکن است در نوع و شدت پاسخ ما اثر داشته باشد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
. مشاور نتانیاهو به جرم درز دادن اطلاعات و جاسوسی دستگیر شد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸 اين سوره چنانكه از نامش پيدا است ، سوره پيامبران است ، چرا كه نام شانزده پيامبر، بـعضى ، با ذكر فرازهائى از حالاتشان و بعضى تنها به صورت اشاره در اين سوره آمده است : موسى - هارون - ابراهيم - لوط - اسحاق - يعقوب - نوح - داود - سليمان - ايوب - اسماعيل - ادريس - ذا الكفل - ذا النون (يونس ) - زكريا و يحيى (عليهماالسلام ) در اين سوره بيشتر روى اين بخش از حالات انبياء تـكـيـه شـده كـه آنـهـا هـنـگـامـى كـه در تـنـگـنـاهـاى سـخـت گـرفـتار ميشدند چگونه دست تـوسـل بـه دامـان لطـف حـق مـيـزدنـد و چـگـونه خداوند اين بن بستها را بر آنها ميگشود و از طوفان و گرداب نجاتشان مى بخشيد.. همچنین در این سوره، وعید و انذار، بیش از وعده و بشارت بكار رفته است.🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
شروع سوره (ص۳۲۲) اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ ﴿۱﴾ براى مردم [وقت] حسابشان نزديك شده است و آنان در بى‏ خبرى رويگردانند 🔴 جـالب ايـن كـه مى گويد حساب به مردم نزديك شده ، نه مردم به حساب ، گوئى حساب بـا سـرعـت بـه اسـتـقـبال مردم ميدود❗️ ♦️ضمنا فرق ميان و ممكن است از اين نظر باشد كه آنـهـا از نـزديـكـى حـساب غافلند، و اين غفلت سبب مى شود كه از آيات حق اعراض كنند در حـقـيـقـت (غـفـلت از حـسـاب ) عـلت اسـت ، و (اعـراض از آيـات حـق ) مـعـلول آن ، ♦️و يـا مـنـظـور اعراض از خود حساب و آمادگى براى پاسخگوئى در آن دادگاه بزرگ است ، يعنى چون غافلند خود را آماده نمى كنند و رويگردان مى شوند. ♦️اصـولا يـكـى از بـدبـخـتـيـهـاى افـراد جاهل و متكبر و خودخواه اين است كه هميشه نصائح و انـدرزهـاى خـيـرانديشان را به شوخى و بازى ميگيرند، و همين سبب مى شود كه هرگز از خـواب غـفـلت بيدار نشوند، در حالى كه اگر حتى يكبار به صورت جدى با آن برخورد كنند چه بسا مسير زندگانى آنها در همان لحظه تغيير پيدا مى كند. 🟥 پس معناى آيه اين است كه حساب اعمال مردم براى مردم نزديك شد، در حالى كه ايشان در غفلت بزرگى قرار دارند و از آن روى گردانند، چون به شغل هاى دنيا، و آماده نگشتن براى توبه و ايمان و تقوى مشغول و سرگرمند. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۲۲ سوره لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ اگر در آنها [=زمين و آسمان] جز خدا خدايانى [ديگر] وجود داشت قطعا [زمين و آسمان] تباه مى ‏شد پس منزه است‏ خدا پروردگار عرش از آنچه وصف مى كنند 🟡 نزاع ميان بت پرستان و موحدين در يگانگى معبود و تعدد آن نيست ، و خلاصه در اينكه واجب الوجود موجود بالذات است كه وجودش از خودش و وجود تمامى موجودات از او است و يكى است ، هيچ اختلافى نيست ، بت پرستان نيز آن را قبول دارند. نزاعى كه هست در اله به معناى 👈🏻رب و معبود است ، كه بت پرست ها بر آن شده اند كه تدبير عالم با طبقاتى كه در اجزاى آن هست از ناحيه آفريدگار عالم به موجوداتى شريف و مقرب درگاه او واگذار شده كه به همين جهت ما بايد آنها را بپرستيم ، تا براى ما درگاه خدا شوند، و ما را به درگاه او قدمى نزديك تر كنند، مانند رب آسمانها، و رب زمين ، و رب انسان ، و همچنين اربابى ديگر، و اينها اله مخلوقاتند، و خدا اله آنها و آفريدگار همه موجودات ، همچنان كه آيه شريفه (و لئن سالتهم من خلق السموات و الارض ‍ ليقولن خلقهن العزيز العليم ) و آيه (و لئن سالتهم من خلقهم ليقولن اللّه ) همين اعتقاد را از ايشان حكايت مى كند 🟡 آيه شريفه مورد بحث هم آلهه غير از خدا در آسمان و زمين را به اين معنى نفى مى كند نه به معنى تعدد واجب الوجود و هستى بخش را، چون احدى قائل به او نيست ، و مراد از اينكه فرمود: اگر در آسمان و زمين غير خدا اله ديگرى بود، اين است كه الوهيت غير خدا متعلق به آسمان و زمين باشد، نه اينكه در آسمان و زمين منزل گرفته باشند، و بنابراين آيه مورد بحث مانند آيه👈🏻 (و هو الذى فى السماء اله و فى الارض اله ) خواهد بود. 🟡 اگر دو يا چند اراده در عالم حاكم بود، هر يك اقتضائى داشت و هر كدام اثر ديگرى را خنثى مى كرد و سرانجام جهان به فساد مى گرائيد. 🟨 در ايـنـجـا سؤ الى مطرح است كه پاسخ آن را از توضيحات گذشته مى توان دريافت ، سـؤ ال اين است : تعدد خدايان در صورتى منشا فساد در جهان مى شود كه آنها به مبارزه با يكديگر برخيزند، اما اگر قبول كنيم آنها افرادى حكيم و آگاهند، حتما با كمك هم جهان را اداره مـى كـنـنـد. پاسخ اين سؤ ال چندان پيچيده نيست ، بودن آنها، تعدد آنها را از بـيـن نـمـى بـرد، هـنـگـامـى كـه بـگوئيم آنها متعددند، مفهومش اين است كه از هر نظر يكى نـيـستند، چرا كه اگر از تمام جهات يكى بودند، يك خدا مى شدند، بنابراين هر جا تعدد اسـت حـتـمـا تـفـاوتـهـا و اخـتـلافـاتـى وجـود دارد، كـه خـواه نـاخـواه در اراده و عـمـل اثـر مـى گـذارد و جـهـان هـسـتى را به هرج و مرج و فساد مى كشاند..🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیات ۲۶-۲۸ سوره انبیاء ( ص۳۲۴) اوصـاف فـرشـتـگـان را در شـش قـسـمـت بـيـان مـى كـنـد: 🔅۱- آنها بندگان خدا هستند👈🏻(بل عباد). 🔅۲- بندگانى شايسته و گرامى داشته 👈🏻(مكرمون ). آنـهـا هـمـچون بندگان گريزپا نيستند كه تحت فشار مولى ، تن به خدمت دهند بلكه بـنـدگـانـى هـسـتند، از هر نظر شايسته كه راه و رسم عبوديت را خوب مى دانند، و به آن افتخار مى كنند، خدا نيز آنها را به خاطر اخلاصشان در عبوديت گرامى داشته و مواهب خويش را به آنها افزايش داده است . 🔅۳- (آنـها آنقدر مؤ دب و تسليم و سر بر فرمان خدا هستند كه ) هرگز در سخن گفتن بر او پيشى نمى گيرند👈🏻 (لا يسبقونه بالقول ). 🔅۴- و از نظر عمل نيز آنها تنها فرمان او را اجرا مى كنند👈🏻 (و هم بامره يعملون ). 🔅۵- بـدون شـك آنـهـا كـه بـندگان گرامى و شايسته خدا هستند براى نيازمندان مى كنند ولى بايد توجه داشت هرگز براى كسى شفاعت نمى كنند، مگر اينكه بدانند خدا از او خشنود است و اجازه شفاعت او را داده است 👈🏻(و لا يشفعون الا لمن ارتضى ). ضـمـنـا اين جمله پاسخى است به آنها كه مى گفتند: ما فرشتگان را عبادت مى كنيم تا در پـيـشگاه خدا براى ما شفاعت كنند، قرآن مى گويد آنها از پيش خود هيچ كارى نمى توانند بكنند و هر چه مى خواهيد بايد مستقيما از خدا بخواهيد حتى اجازه شفاعت شفيعان را. 🔅۶- بـه خـاطـر همين معرفت و آگاهى است كه آنها تنها از او مى ترسند و تنها ترس او را به دل راه مى دهند👈🏻 (و هم من خشيته مشفقون ). آنها از اين نمى ترسند كه گناهى انجام داده باشند، بلكه از كوتاهى در عبادت يا ترك اولى بيمناكند.🌸🍃🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ ﴿۳۵﴾ هر نفسى چشنده مرگ است و شما را از راه آزمايش به بد و نيك خواهيم آزمود و به سوى ما بازگردانيده مى ‏شويد ♦️این آیه بـيان قانون كلى در باره انسانها است .. و بـعـد از ذكـر این قانون، اين سؤ ال مطرح مى شود كه هدف از اين حيات ناپايدار چيست و چه فايده اى دارد⁉️ ♦️قـرآن در دنـبـاله می فرماید: ما شما را با بديها و نيكيها امتحان مى كنيم ، و سرانجام به سوى ما باز مى گرديد👈🏻(و نبلوكم بالشر و الخير فتنة و الينا ترجعون ). ♦️پس جايگاه اصلى ما اين جهان نيست بلكه جاى ديگر است ❗️ ما تنها بـراى دادن امـتـحـانـى در ايـنـجـا مـى آئيـم و پـس از پـايـان امـتـحـان و كـسـب تكامل لازم به جايگاه اصلى خود كه سراى آخرت است خواهيم رفت ❗️ ♦️قـابـل تـوجـه ايـنكه در ميان مواد امتحانى () مقدم بر () ذكر شده و بايد هم چـنـيـن بـاشـد، زيـرا گرچه خیر و شر، هر دو ابزار آزمایش‌اند، ولى آزمایش با تلخى‌ها مناسب‌تر است❗️  ♦️البته منظور ، شر نسبى است و اصولا در مجموع عالم هستى با بينش صحيح توحيدى 👈🏻شر مطلق وجود ندارد❗️(دقت كنيد).   ♦️در ضمن از ««الینا ترجعون »نیز میفهمیم با مرگ، نیست و نابود نمى‌شویم. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه۴۴ سوره (صفحه۳۲۵) بَلْ مَتَّعْنَا هَؤُلَاءِ وَآبَاءَهُمْ حَتَّى طَالَ عَلَيْهِمُ الْعُمُرُ أَفَلَا يَرَوْنَ أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ نَنْقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا أَفَهُمُ الْغَالِبُونَ [نه] بلكه اينها و پدرانشان را برخوردار كرديم تا عمرشان به درازا كشيد آيا نمى ‏بينند كه ما مى ‏آييم و زمين را از جوانب آن فرو مى ‏كاهيم آيا باز هم آنان پيروزند 🟣 این آیه اشـاره بـه يكى از علل مهم سركشى و طغيان افراد بى ايمان كرده مى گويد: (مـا بـه اين گروه و پدرانشان انواع نعمتها بخشيديم تا آنجا كه عمرهاى طولانى پيدا كردند اما به جاى اينكه اين عمر طولانى و نعمت فراوان حس شكرگزارى را در آنها تحريك كرده و سـر بـر آستان عبوديت حق بگذارند مايه غرور و طغيانشان شد. ولى آيا آنها نمى بينند كـه ايـن جـهـان و نـعـمتهايش پايدار نيست ؟ آيا نمى بينند كه ما مرتبا از زمين و مردم زمين مى كاهيم؟ 🔴 اقـوام و قـبـائل يـكـى بعد از ديگرى مى آيند و مى روند، افراد كوچك و بزرگ هيچيك عمر جـاويـدان نـدارنـد و هـمـه سـر به نقاب فنا فرو مى برند، اقوامى كه از آنها قويتر و نـيـرومـنـدتـر و سـركـشـتـر بـودنـد، هـمـگـى سر به تيره خاك كشيدند و حتى دانشمندان و بـزرگـان و عـلمـا كـه قـوام زمـيـن بـه آنـهـا بـود چشم از جهان فرو بستند! 🟣 گروهی از مفسران هم بر آنند كه منظور آیه ، پيروزى تدريجى پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله و گسترش قلمرو دين و آيين اوست كه با پيروزى رهروان راه پرافتخار او، به تدريج از قلمرو نفوذ و سرزمين هاى كفرگرايان و ظالمان كاسته مى شود تا اسلام سرانجام ، جهان گستر مى گردد. اَفَهُمُ الْغالِبُونَ و آيا باز هم اينان چيره و پيروزند!؟ 🔴آرى، اينان هرگز چيره نبوده و نخواهند بود، و اين حق و طرفداران حق است كه پيروز و سرفراز خواهند بود..🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۴۷ سوره انبیاء وَنَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَإِنْ كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا وَكَفَى بِنَا حَاسِبِينَ و ترازوهاى داد را در روز رستاخيز مى ‏نهيم پس هيچ كس [در] چيزى ستم نمى ‏بيند و اگر [عمل] هموزن دانه خردلى باشد آن را مى ‏آوريم و كافى است كه ما حسابرس باشيم 🟢 این آیه اشـاره بـه حـساب و جزاى دقيق و عادلانه قيامت مى كند تا افراد بـی ایمان و ستمگر بدانند به فرض كه عذاب اين دنيا دامانشان را نگيرد مجازات آخرت حـتـمـى اسـت ، و دقـيـقـا تـمـام اعـمـالشـان مـورد مـحاسبه قرار مى گيرد. 🟡 گـاه بـه مـعـنـى عـدم تبعيض ، و گاه به معنى به طور مطلق مى آيد و مناسب در اينجا معنى دوم است . جالب اينكه قسط در اينجا به عنوان صفت براى موازين ذكر شده یعنی اين ترازوهاى سنجش آنچنان دقيق و منظم است كه گوئى عين عدالت مى باشد. 🟢 و بـه هـمـيـن دليـل بـلافاصله اضافه مى كند: به هيچكس در آنجا كمترين ظلم و ستمى نمى شود . نـه از پـاداش نـيـكـوكـاران چـيزى كاسته مى شود، و نه به مجازات بدكاران افزوده مى گردد. اما اين نفى ظلم و ستم ، مفهومش اين نيست كه در حساب دقت نمى شود بلكه اگر به مقدار سـنـگـيـنـى يـك دانـه كار نيك و بدى باشد ما آن را حاضر مى سازيم و مورد سنجش قرار مى دهيم. 🟡 خـردل گـيـاهـى اسـت كـه داراى دانـه سـيـاه بـسـيـار كـوچـكـى اسـت ، و ضـرب المثل در كوچكى و حقارت مى باشد. نـظـيـر ايـن تـعـبـيـر در جـاى ديـگـر قـرآن بـه عـنـوان ذرة (سـنگينى يك ذره ) آمده است (زلزال آيه 7). 🟢 در حـقـيـقت در آيه فوق ، با شش تعبير مختلف ، تاكيدى بر مساله حساب و كتاب دقيق روز قيامت شده است . ۱-كـلمـه آنـهـم بـه صـورت جـمـع ۲- ذكـر وصـف ۳- تاكيدى بر نفى ظلم ۴- ذكر كلمه به معنی هیچ چیز ۵- مـثـال زدن به دانه ۶- جمله كفى بنا حاسبين 🟡 «میزان» به معناى وسیله‌ ى سنجش، بارها در قرآن مجید مطرح شده و مورد تأكید خداوند متعال قرار گرفته است. ناگفته پیداست كه سنجش هر چیزى با وسیله‌ اى متناسب با آن صورت مى‌ پذیرد، مثلاً براى سنجش درجه‌ ى هوا، آن را با دماسنج، براى اندازه گیرى طول، آن را با متر و براى سنجش وزن اشیا، آن را با كیلو محاسبه مى‌ كنند. بدیهى است كه براى سنجیدن انسان و اعمال او نیز از وسیله ‌اى متناسب با او كه همان انسان كامل است استفاده شود، همانطور كه در روایات آمده است: امامان معصوم و انبیا و اوصیا علیهم السلام موازین قسط هستند. و در زیارتنامه‌ ى امیرالمؤمنین علىّ علیه السلام نیز مى‌ خوانیم: «السلام على میزان الاعمال» 🟢 ذكـر «مـوازيـن» به صورت جمع نيز ممكن است اشاره به همين معنى بـاشـد چـرا كـه مـردان حـق گرچه همه ممتازند ولى هر يك از آنها امتياز ويژه ای دارند كه در همان قسمت ، الگو و مقياس سنجش محسوب ميشوند. 🟡 و بـه تـعـبـيـر ديـگـر هـر كـس بـه انـدازه ای كـه بـا آنـهـا دارد و از نظر صفات و اعـمـال بـزرگواران است به همان مقدار وزنش سنگين ، و به هر نسبت دور و ناهماهنگ است ، سبك وزن مى باشد.🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir