📌خطاب به سیاسیون کشور...
نکتهای کوتاه خطاب به سیاسیون کشور دارم:
چه آنهایی [که] اصلاحطلب خود را مینامند و چه آنهایی که اصولگرا.
آنچه پیوسته در رنج بودم اینکه عموماً ما در دو مقطع، خدا و قرآن و ارزشها را فراموش میکنیم، بلکه فدا میکنیم. عزیزان، هر رقابتی با هم میکنید و هر جدلی با هم دارید، اما اگر عمل شما و کلام شما یا مناظرههایتان بهنحوی تضعیفکننده دین و انقلاب بود، بدانید شما مغضوب نبی مکرم اسلام و شهدای این راه هستید؛ مرزها را تفکیک کنید.
اگر میخواهید با هم باشید، شرط با هم بودن، توافق و بیان صریح حول اصول است. اصول، مطوّل و مفصّل نیست.
✔️اصول عبارت از چند اصل مهم است:
اول آنها، اعتقاد عملی به ولایت فقیه است؛ یعنی این که نصیحت او را بشنوید، با جان و دل به توصیه و تذکرات او بهعنوان طبیب حقیقی شرعی و علمی، عمل کنید. کسی که در جمهوری اسلامی میخواهد مسئولیتی را احراز کند، شرط اساسی آن [این است که] اعتقاد حقیقی و عمل به ولایت فقیه داشته باشد.
من نه میگویم ولایت تنوری و نه میگویم ولایت قانونی؛ هیچ یک از این دو، مشکل وحدت را حل نمیکند؛ ولایت قانونی، خاصّ عامه مردم اعم از مسلم و غیرمسلمان است، اما ولایت عملی مخصوص مسئولین است که میخواهند بار مهم کشور را بر دوش بگیرند، آن هم کشور اسلامی با این همه شهید!
📜وصیتنامه شهید حاج قاسم سلیمانی
#ولایت_فقیه
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
💢 آغاز ثبت نام مهمانی معنوی اعتکاف با جوانان ۱۴۰۲ ( ویژه برادران )
🎤باحضور مداحان کشوری و استانی
🕌 مکان ثبت نام:
بعدازنماز مغرب و عشاء در مسجد جامع گرگان
📆 زمان ثبت نام:
از ۲۵ دیماه لغایت ۳ بهمن ماه
📎(همراه با اعطای گواهی غیبت جهت مدارس)
🔖ستاد برگزاری مراسم اعتکاف مسجدجامع گرگان
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔥 و صد روز!
طوفان الاقصی به ۱۰۰ رسید؛ عجیب نیست اما باور نکردنی است
گفتگوی مفصل محسن فایضی با روزنامه ایران در مورد مراحل جنگ، آینده احتمالی و سناریو مطلوب و واقع بینانه برای حماس...
برخی بخش های مهم تر:
🔴اشغالگران در نخستین روزهای جنگ غزه گمان نمیکردند، برای رسیدن به اهدافشان همچون آزادی اسرا و نابودی حماس (در انواع مختلف و حتی به صورت اولیه در دست گرفتن کنترل غزه و خارج کردن آن از دست حماس) متحمل هزینه و زمان بسیاری شوند.
🔴 با این حال اولین مرحله اقدامات نظامی خود را با حملات فزاینده هوایی و بمباران وسیع که به گفته مفسران عبری حجم هر روز آن معادل حملات جنگ سی و سه روزه بود، آغاز کردند.
پس از آن، در روز بیست و دوم جنگ، این نبرد وارد مرحله دوم و حمله زمینی توسط ارتش شد
🔴در این وهله متوجه شدند، محاسبات آنها با واقعیات منطبق نیست و شرایط بسیار سختتر از انتظارتشان، چه از نوع آسیب پذیری حماس و چه شرایط شمال غزه است. در نتیجه، زمانی که اهداف ارتش اسرائیل محقق نشد، از طولانی بودن جنگ حتی تا یکسال خبر دادند.
🔴حمله زمینی بهرغم پیشروی در شمال غزه، دستاورد میدانی زیادی برای ارتش نداشت و روز شصتم با فشارهای امریکا و البته نیاز نتانیاهو برای آزادی اسرا منجر به آتشبس موقت یک هفتهای شد، چرا که با تظاهرات گسترده برای آزادی اسرا، فشار مضاعفی از داخل به شخص نتانیاهو وجود داشت. پس از آن، آزادی حدود 80 نفر از صهیونیست ها فضای داخلی را برای نتانیاهو تلطیف کرد
🔴پس از آن ارتش به سمت جنوب نوار غزه متمرکز شد و بهرغم پیشرویها ولی باز هم هیچ دستاوردی نداشت چون به اهداف اعلامی خود مانند تروراشخاص، عقیمسازی توان نظامی و مدیریتی حماس و آزادی اسرا نرسید.
🔴 بنابراین به تغییر معادلاتی روی آورده که اکنون در آستانه صدروزگی کلید خورده است. در این مرحله که از سوی مقامات اسرائیل مرحله سوم نامگذاری شده تهاجم همهجانبه کنار گذاشته شده است
🔴ارتش رژیم صهیونیستی اکنون علی رغم خروج نیروهای زیادی از شمال غزه، وضعیت این منطقه را در حالت غیر عادی و جنگی نگه داشته تا رژیم صهیونیستی در کنار حجم تخریب و بحرانهای غذایی و انسانی، حماس را احتمالاً مجبور خواهد کرد که برای بازسازی غزه برخی بازیگران را برای اداره این باریکه دخیل کند.
⁉️⁉️حتی اگر کنترل نوارغزه به دولت وحدت ملی یا تشکیلات خودگردان- بخشی از امور و نه همه - واگذار شود به نظر گزینهای معقول برای حماس خواهد بود تا فردای جنگ را بتواند کنترل کند.
🔴ولی اسرائیلیها چون میدانند این نقشه مفید خواهد بود لذا نتانیاهو به طور روزانه علیه تشکیلات خودگردان اظهارات مختلفی دارد. زیرا به خوبی میداند که واگذاری اداره غزه به تشکیلات هم به سود حماس و هم از نظر بازسازی و حفظ قدرت و توان نظامی آن خواهد بود.
🔴مقاومت لبنان و همچنین مقاومت اسلامی عراق و به طور خاص مقاومت یمن واقعیترین فشار را به لحاظ ناامنسازی دریای سرخ برای کریدور حیاتی صهیونیستها بر اسرائیل وارد کرده اند. حملات امریکا و انگلیس به یمن هم به دلیل مؤثر بودن اقدامات یمن علیه صهیونیستها و تغییر معادلات در سرزمینهای اشغالی بود. در چشمانداز آینده و روند تحولات غزه نیز فعالیتهای یمن پارامتر تعیینکنندهای در وضعیت سرزمینهای اشغالی خواهد بود.
🔴در نتیجه، اشغالگران از مرحله سوم به بعد تلاش دارند تا شمال غزه را بیثبات نگه داشته و در گام بعد واگذاری، کنترل امنیتی در این منطقه داشته باشند. سپس منطقه حائلی به وجود آورده و مانع بازگشت ساکنین شده و حتی افرادی که الان حضور دارند را با فشار فزاینده نبود امکانات اولیه و بحران انسانی و امنیتی مجبور به ترک منطقه کنند تا به طور حداقلی دستاوردی برای خود بسازند.
🔴در این شرایط، آتشبس کامل به سادگی امکانپذیر نخواهد بود. تاریخ سرزمینهای اشغالی ثابت کرده که تبادل اسرای نظامی امری پیچیده بوده و مانند توافق موقت پیشین نخواهد بود. به طور نمونه آزادی گیلعاد شالیط، یکی از نظامیان اسرائیل طی سه سال رایزنی نتیجه داد، لذا با توجه به امیال رژیم در ایجاد شرایط مذکور در شمال غزه نمیتوان آتشبسی را در این برهه متصور بود.
#طوفان_الاقصی
#غزه
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📍 سیاست چگونه مبتذل شد؟
درباره اظهارنظر مضحک سعید لیلاز که مدعی شده جمهوری اسلامی سطح منازعه را از حجاریان به سلبریتیها رسانده است/ حجاریان خرداد 97: باید حرفمان را از زبان سلبریتیها بزنیم...
نسبت اصلاحطلبان با سلبریتیها وارد مرحله پرمزاحی شده است. جریانی که روزی با باد کردن سلبریتیها و وزن بخشیدن به هنرپیشهها در فضای سیاسی به دنبال هیجانی کردن فضای انتخاباتی کشور میگشت، امروز به دنبال مقصری برای بزرگ کردن این صنف میگردد و خود را قربانی این فضا میخواند.
به گزارش «وطن امروز»، سعید لیلاز روزنامهنگار و اقتصاددان اصلاحطلب بتازگی در جریان یک گفتوگو با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی روزنامهنگاران و سلبریتیها را با خود ندارد، گفت: نظام خودش این انتخاب را کرده و سطح منازعه را از عبدی و حجاریان به سطح سلبریتیها رسانده، چون میدانست توانایی مقابله با عبدی و حجاریان را ندارد! اما فارغ از این ادعا که کسی توانایی مقابله با چهرههای منقضیشده اصلاحات را دارد یا خیر، این سوال مطرح میشود: چه کسی سلبریتیها را در فضای سیاسی کشور بزرگ کرد. پی گرفتن این سوال از قضا همگان را به همان اردوگاهی میکشاند که امروز صدای مخالفت با سلبریتیها از آن بلند شده است. انتخابات ریاست جمهوری سال 76 نخستین میدان سیاسی کشور بود که در آن هنرمندان و سلبریتیها حضوری در حاشیه رقابتها و در طرفداری از محمد خاتمی یافتند. دهه80 به خصوص انتخابات ریاست جمهوری دهم بود که یکباره سلبریتیها به بخش ثابت میتینگهای سیاسی اصلاحطلبان راه یافتند. برنامه مشهور 2 خرداد در سالن آزادی با حضور هنرمندانی همچون حمید فرخنژاد (که اکنون کنار بدنامترین چهرههای ضدانقلاب و سلطنتطلب ایستاده است) نقطه تثبیت جایگاه سلبریتیها در حیات سیاسی اصلاحطلبان بود. شروع دهه90 و همزمانیاش با بزرگ شدن جایگاه شبکههای اجتماعی در زندگی مردم اما سلبریتیها را به مهمترین سرمایه سیاسی اصلاحطلبان تبدیل کرد که در 3 انتخابات سالهای 92، 94 و 96 عملا بازیگردان سناریوی اصلاحطلبان شدند تا جایی که دیگر این جبهه کمتر روی روشنفکران و روزنامهنگاران و... سرمایهگذاری میکرد و هنرپیشهها جای چنین گروههایی را نیز برای آنها پر کردند.
سعید لیلاز در حالی دوگانه موهوم سلبریتی - حجاریان را مطرح میکند و میگوید جمهوری اسلامی برای فرار از حجاریان، سلبریتیها را بزرگ کرد که شخص حجاریان خود تئوریسین اعطای تریبون به سلبریتیها بود و حیات اصلاحطلبان را به بازیگری شهرتپیشهها در سیاست گره زد.
حجاریان خرداد 97 در گفتوگو با روزنامه اعتماد گفت: اصلاحطلبان باید سیاستهای خود را به تعبیر مولانا از دهان غیر مطرح کنند. به این معنا که سیاستهایشان را نخست با گروههای مرجع جدید شامل هنرمندان، مشاهیر و... در میان بگذارند و پس از دریافت بازخوردها و اعمال تغییرات احتمالی، سیاستها توسط همان گروههای مرجع جدید در جامعه منعکس شود.
به همین خاطر اگر بنا باشد متهمی برای بزرگ کردن جایگاه سلبریتیها در نزاع سیاسی پیدا شود نخستین متهمها را باید در بین همقطاران لیلاز، عبدی و حجاریان یافت.
وطنامروز
#اصلاحطلبان
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹تصاویر شهدای جان برکف سقوط هواپیمای باری ۷۰۷ ارتش که در چنین روزی به درجه رفیع شهادت نائل گشتند
🕊شادی روحشان صلوات
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_9092658628.mp3
20.5M
🔺فایل صوتی مناظرهٔ صفدر الهیراد و احمد زیدآبادی
🔺موضوع «اندیشۀ سیاسی آیتالله مصباح»
📍شنبه،۲۳دی ۱۴۰۲، ساعت ۲۲:۳۰، شبکهٔ چهار سیما
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
حوزه علمیه امام صادق علیهالسلام
🔺مناظرهٔ زنده با موضوع «اندیشۀ سیاسی آیتالله مصباح» 🔺با حضور صفدر الهیراد و احمد زیدآبادی 📍شنبه،
فایل کامل صوتی مناظره اندیشه سیاسی آیت الله مصباح یزدی☝️☝️☝️
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
نقدی بر تحریفات اخیر زیدآبادی پیرامون اندیشه سیاسی امام خمینی
بخش نخست
🔻🔻🔻
آقای زیدآبادی در مناظره شنبه 1402.10.23-شبکه چهار برنامه شیوه با سه کلیدواژه «تطور»، «مقتضیات زمان و مکان» و «فقه المصلحة» به تحریف اندیشه سیاسی امام خمینی پرداخت. وی در این زمینه ادعا کرد:
«آقای خمینی روند تطور داشت، تغییراتی در دیدگاهشان دادند که مشخصا از موقعی بود که گیرهای شرعی پیدا شد در کار حکومت. فقهای شورای نگهبان مشکل درست میکردند... انقدر گرفتاری شد که ایشان گفت اگر دو سوم نمایندگان به چیزی رای دادند تایید شورای نگهبان لازم نیست باشد آقای خمینی به افرادی که فقیه نیستند و موقعیت شرعی ندارند به رای اینها [اعتبار داد] بعد گفتند که سران قوا [یک چیزی تشکیل دهند] هرچه آنها مصلحت دیدند بعد هم دنبال این رفتند، نهایتا مصلحت را ، اگر مصلحت عمومی یا مصلحت حکومت بدهیم، ایشان اصالت را به مصلحت میدهد و شرع را در سایه این تفسیر میکند...»
آقای زیدآبادی، که ظاهرا هیچ نوع مطالعات فقهی نداشته، با خلط چند مبحث به این تحریف پرداخته است. که در ادامه به تبیین این تحریفات خواهیم پرداخت:
1. احکام ثانوی (همچون نفی ضرر نفی حرج، نفی اختلال نظام و...) از احکام مسلم در نظام فقه شیعی و اسلامی است امام خمینی نیز در چارچوب همین فقاهت، اجازه تشخیص موضوع را به مجلس شورای اسلامی، به صورت محدود و موقت دادهاند. به متن ذیل، که در پاسخ به نامه رئیس مجلس وقت صادر شده، توجه کنید:
«آنچه در حفظ نظام جمهوری اسلامی دخالت دارد که فعل یا ترک آن موجب اختلال نظام می شود و آنچه ضرورت دارد که ترک آن یا فعل آن مستلزم فساد است و آنچه فعل یا ترک آن مستلزم حَرَج است پس از تشخیص موضوع به وسیله اکثریت وکلای مجلس شورای اسلامی، با تصریح به موقت بودن آن مادام که موضوع محقق است، و پس از رفع موضوع خود به خود لغو می شود، مجازند در تصویب و اجرای آن؛...
19 مهرماه 1360»(صحیفه امام، ج15، ص297)
امام در این نامه تصریح میکنند که اولاً این اجازه صرفا از باب عروض عناوین ثانوی (همچون اختلال نظام و حرج و...) است ثانیا ورود مجلس صرفا از باب تشخیص موضوع و مصداق این عناوین ثانویه است، نه صدور حکم شرعی آنگونه که زیدآبادی تصور میکرد، ثالثا موقت است و با رفع موضوع، قانونِ مربوطه نیز خود به خود لغو میشود.
حدود 6 سال بعد در همین چارچوب نامه تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام را صادر میکنند. به این معنا که برای تشخیص مصداق عناوین ثانوی و شناخت مجرای حکم حکومتی مجمعی را تشکیل دادند اما این اقدام هیچگاه به معنای تغییر چارچوب فقاهت ایشان یا عدول از فقه جواهری نبوده و نیست.
نکته جالب توجه آنکه مسئولین وقت(رئیسجمهور، رئیس دیوان عالی کشور، رئیس مجلس و نخست وزیر و...) نیز که از امام درخواست تعجیل در تشکیل مجمع تشخیص مصلحت را داشتند و طی نامهای این مطلوب را به امام عرضه داشتند، چیزی فراتر از این امور را نمیخواستند. یعنی مسئولین وقت هم صرفا به دنبال راهی برای تشخیص مصداق عناوین ثانوی و مجرای حکم حکومتی، و نه ابداع حکم شرعی یا مخالفت با احکام مسلم شرعی، بودند. در نامه مسئولین وقت به امام آمده است:
«پس از تصویب نهایی، شورای نگهبان هم نظرات خود را در قالب احکام شرعی یا قانون اساسی اعلام می دارد که در مواردی مجلس نظر آنها را تأمین می نماید. و در مواردی از نظر مجلس قابل تأمین نیست، که در این صورت مجلس و شورای نگهبان نمی توانند توافق کنند. و همین جاست که نیاز به دخالت ولایت فقیه و تشخیص موضوع حکم حکومتی پیش می آید. »(صحیفه امام، ج20، صص464-463)
نکته تأسفانگیز آنکه آقای زیدآبادی در بخش دیگری از سخنانش ادعا کرد که امام خمینی قدس سره الشریف در دوران حکومت از فقه سنتی و جواهری عدول کرد:
«آقای خمینی میگوید اجتهاد مصطلح در حوزهها دیگر جواب نمیدهد یک دورهای گفت فقه جواهری و فقه شیخ انصاری بعد گفت آقا این اصلا جواب نمیدهد باید زمان و مکان را در احکام وارد کنیم. »
این در حالی است که آن فقیه و مرجع بزرگوار تا روزهای پایانی عمر شریف خود التزام به فقه جواهری را علنا و صراحتا بیان میداشت. بهطور مثال در «منشور روحانیت» که کمتر از چهار ماه مانده به ارتحالشان صادر شد، تصریح کردند:
«اینجانب معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمیدانم.»(صحیفه امام، ج21، ص289) و ملاحظه عنصر مکان و زمان، که این طیف با تحریف ناجوانمردانه تفسیری سکولار از ان ارائه میکند، را جدا از فقه جواهری نمیدید:
«اجتهاد به همان سبک صحیح است ولی این بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست، زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند.»(صحیفه امام،ج21،ص289)
🖋 تحلیلهای حجه الاسلام دکتر روانبخش
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_3438910286.pdf
17.75M
📚 نهج الفصاحه
✏️نویسنده: ابوالقاسم پاینده
🇮🇷 ناشر: کانون طبع و نشر قرآن
⏳تاریخ نشر: نامشخص
📣 زبان: عربی و فارسی
📄 تعداد صفحه: ۹۰۹
🔆 توضیح: کتاب حاضر مجموعه ای از کلمات قصار و جملات کوتاه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بوده که از منابع شیعه و اهل سنت گردآوری شده است.
#کتاب
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir