eitaa logo
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
1.1هزار دنبال‌کننده
15.8هزار عکس
10.3هزار ویدیو
597 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان 🔹سایت : 🔹www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین 🔹@hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
داستان سلیمان (ع) ، هدهد و ملكه سبا در قرآن ( قسمت اول) 🍃🌸 در آيـات ۲۰ تا ۴۴ سوره مبارکه نمل ، به فرازی از زندگى شگفت انگيز سليمان اشاره كرده ، و ماجراى هدهد و ملكه سبا را بازگو مى كند. نخست مى گويد: سليمان هدهد را نديد، و در جستجوى او برآمد👈🏻 (و تفقد الطير). 💥ايـن تـعـبـير به وضوح بيانگر اين حقيقت است كه سلیمان به دقت مراقب وضع كشور و اوضاع حكومت خود بود و حتى غيبت يك مرغ از چشم او پنهان نمى ماند!. بـدون شـك مـنـظـور از پـرنـده در ايـنـجـا هـمان هدهد است ، چنانكه در ادامه سخن ، قرآن مى افـزايـد، سـليـمـان گـفـت : چـه شـده اسـت كـه هـدهـد را نـمـى بـيـنـم👈🏻 (و قال ما لى لا ارى الهدهد) يا اينكه او از غائبان است 👈🏻(ام كان من الغائبين ). این تعبیر مـمـكن است اشاره به اين باشد كه آيا او بدون عذر موجهى حضور ندارد و يا با عذر موجهى غيبت كرده است ؟ 💥يك حكومت سازمان يافته و منظم و پر توان ، چاره اى ندارد جز اينكه تمام فـعل و انفعالاتى را كه در محيط كشور و قلمرو او واقع مى شود زير نظر بگيرد، و اين يك درس ‍ بزرگ است . سليمان براى اينكه حكم غيابى نكرده باشد، و در ضمن غيبت هدهد روى دیگران اثر نگذارد افزود: من او را قطعا كيفر شديدى خواهم داد!👈🏻(لاعذبنه عذابا شديدا).و يا او را ذبح مى كنم ! 👈🏻(او لاذبحنه ). يا براى غيبتش بايد دليل روشنى به من ارائه دهد👈🏻 (اولياتينى بسلطان مبين ).و نـشـان داد كـه او حـتـى در بـرابـر پـرنـده ضـعـيـفـى تـسـليـم دليل و منطق است و هرگز تكيه بر قدرت و توانائيش نمى كند. ولى غيبت هدهد، چندان به طول نيانجاميد👈🏻 (فمكث غير بعيد). او بـازگـشـت و رو بـه سـليمان كرد و چنين گفت : من بر چيزى آگاهى يافتم كه تو بر آن آگـاهـى نـدارى ، مـن از سـرزمـيـن سـبـاء يـك خـبـر قـطـعـى (و دسـت اول ) براى تو آورده ام 👈🏻 (فقال احطت بما لم تحط به و جئتك بنبا يقين ). 💥قـابـل تـوجـه ايـنـكـه : لشكريان سليمان و حتى پرندگانى كه مطيع فرمان او بودند آنـقـدر عـدالت سـليمان به آنها آزادى و امنيت و جسارت داده بود، كه هدهد بدون ترس بى پرده و با صراحت به او مى گويد: من به چيزى آگاهى يافتم كه تو از آن آگاه نيستى ! 💥یعنی بـر خـورد او بـا سـليمان ، همچون برخورد درباريان چاپلوس با سلاطين جبار نبود، كه بـراى بـيـان يـك واقـعيت ، نخست مدتى تملق مى گويند، سـپـس مطلب خود را در لابلاى صد گونه چاپلوسى عرضه مى دارنـد و هرگز در سخنان خود صراحت به خرج نمى دهند .. 💥ضـمـنـا ايـن تـعـبـير درس بزرگى است براى همگان كه ممكن است موجود كوچكى چون هدهد مـطـلبـى بداند كه داناترين انسانهاى عصر خويش از آن بيخبر باشد تا آدمى به علم و دانش خود مغرور نگردد، هر چند سليمان باشد، با علم وسيع نبوت! بـه هر حال هدهد در شرح ماجرا چنين گفت : من به سرزمين سبا رفته بودم زنى را در آنجا يافتم كه بر آنها حكومت میكند، و همه چيز را در اختيار دارد و مخصوصا تخت عظيمى داشت ! 👈🏻(انى وجدت امرأ ة تملكهم و اوتيت من كل شى ء و لها عرش عظيم ). هـدهـد بـا اين سه جمله تقريبا تمام مشخصات كشور سبا و طرز حكومت آن را براى سليمان بازگو كرد. نخست اينكه كشورى است آباد داراى همه گونه مواهب و امكانات . ديـگـر ايـنـكـه يـك زن بـر آن حـكـومـت مـى كـنـد، و دربـارى بـسـيـار مـجلل دارد حتى شايد مجللتر از تشكيلات سليمان چرا كه هدهد تخت سليمان را مسلما ديده بود، با اينحال از تخت ملكه سبا به عنوان عرش عظيم ياد مى كند!. 💥و با اين سخن به سليمان فهمانيد مبادا تصور كنى تمام جهان در قلمرو حكومت تو است.. سـليـمـان از شـنـيـدن ايـن سـخـن در فـكـر فـرو رفـت ولى هـدهـد بـه او مـجـال نـداد و مـطلب ديگرى بر آن افزود: مساله عجيب و ناراحت كننده اى كه من در آنجا ديدم ايـن بود كه مشاهده كردم آن زن و قوم و ملتش در برابر خورشيد - نه در برابر الله - سجده مى كنند!👈🏻(وجدتها و قومها يسجدون للشمس من دون الله ). شـيطان بر آنها تسلط يافته و اعمالشان را در نظرشان زينت داده👈🏻 (و زين لهم الشيطان اعمالهم ). و بـه ايـن تـرتـيـب شـيـطـان آنـهـا را از راه حـق بـاز داشـتـه👈🏻 (فـصـدهـم عـن السبيل ). آنـهـا چـنـان در بـت پـرسـتـى فـرو رفـته اند كه من باور نمى كنم به آسانى از اين راه برگردند آنها هدايت نخواهند شد👈🏻 (فهم لا يهتدون ). و بـه ايـن تـرتـيـب وضـع مـذهـبـى و مـعـنوى آنها را نيز مشخص ساخت كه آنها سخت در بت پـرسـتـى فرو رفته اند و حكومت ، ترويج آفتاب پرستى مى كند و مردم بر دين ملوكشان اند...🌸🍃 ادامه دارد.. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
ادامه داستان سلیمان و ملکه سبا( قسمت دوم) 🍃🌸 سـليمان با دقت به سخنان هدهد گوش فرا داد، و در فكر فرو رفت و از آنجا كه مساله ساده اى نبود و با سرنوشت يك كـشـور و يـك مـلت بـزرگ گـره مـى خورد، مى بايست تنها به گفتار يك مخبر اكتفا نكند، بـلكـه بـايـد تـحـقـيـقـات بـيـشـتـرى در زمـيـنـه ايـن مـوضـوع حـسـاس بـه عمل آورد. لذا چنين گفت : ما تحقيق به عمل مى آوريم ببينيم تو راست گفتى يا از دروغگويان هستى ؟! 👈🏻(قال سننظر اصدقت ام كنت من الكاذبين ). 💥اين سخن به خوبى ثابت مى كند كه در مسائل مهم و سرنوشت ساز بايد حتى به اطلاعى كـه از نـاحـيـه يـك فرد كوچك مى رسد توجه كرد و به زودى (همانگونه كه سين در جمله سـنـنـظـر اقـتـضـا مـى كـنـد) پـيـرامـون آن تـحـقـيـقـات لازم را بـه عمل آورد. سپس سـليمان نامه اى بسيار كوتاه و پر محتوى نوشت و به هدهد داد و گفت : اين نـامـه مـرا بـبـر و نـزد آنـهـا بـيـفكن سپس برگرد و در گوشه اى توقف كن ببين آنها چه عـكـس العملی نـشـان مـى دهـنـد؟ 👈🏻(اذهـب بـكـتـابـى هـذا فـالقـه اليـهـم ثـم تول عنهم فانظر ما ذا يرجعون ). 💥از تعبير القه اليهم (به سوى آنها بيفكن ) چنين استفاده مى شود كه آن را به هنگامى كه ملكه سبا در ميان جمع خويش حضور دارد بر آنها افكن ، تا جاى فراموشى و كتمان باقى نـمـانـد مـلكـه سـبـا نامه را گشود و از مضمون آن آگاهى يافت و چون قبلا اسم و آوازه سليمان را شـنـيـده بـود و مـحتواى نامه نشان مى داد كه سليمان تصميم شديدى درباره سرزمين سبا گـرفـتـه ، سـخـت در فـكـر فـرو رفـت ، و چـون در مـسـائل مـهم مملكتى با اطرافيانش به شور مى نشست از آنها دعوت كرد، رو به سوى آنها نموده گفت : اى اشراف و بزرگان ! نامه ارزشمندى به سوى من افكنده شده است👈🏻(قالت يا ايها الملا انى القى الى كتاب كريم ). سـپـس مـلكـه سـبـا به ذكر مضمون نامه پرداخت و گفت : اين نامه از سوى سليمان است و مـحـتـوايـش چـنـين است : به نام خداوند بخشنده مهربان ... 👈🏻(انه من سليمان و انه بسم الله الرحمن الرحيم ) تـوصـيـه ام بـه شـمـا اين است برترى جوئى در برابر من نكنيد، و به سوى من آئيد و تسليم حق شويد👈🏻 (الا تعلوا على و أ تونى مسلمين ). سپس ملکه رو به اشراف و صاحبنظران دربارش گفت : رأ ى خود را در اين كار مهم براى من ابراز داريد كه من هيچ كار مـهـمـى را بـى حضور شما و بدون نظر شما انجام نداده ام ! 👈🏻(قالت يا ايها الملا افتونى فى امرى ما كنت قاطعة امرا حتى تشهدون ). او مـى خـواسـت با اين نظر خواهى موقعيت خود را در ميان آنها تثبيت كرده و نظر آنها را به سـوى خـويـش جـلب نـمـايـد، ضـمـنـا ميزان هماهنگيشان را با تصميمات خود مورد مطالعه و بررسى قرار دهد. اشـراف قوم در پاسخ او چنين گفتند: ما قدرت كافى داريم و مرد جنگيم اما تصميم نهائى بـا تـو اسـت ، ببين چه فرمان مى دهى ؟ 👈🏻(قالوا نحن اولوا قوة و اولوا باس شديد و الامر اليك فانظرى ما ذا تامرين ). 💥بـه ايـن تـرتـيـب هـم تـسـليـم خـود را در بـرابـر دسـتـورات او نـشـان دادنـد، و هـم تمايل خود را به تكيه بر قدرت و حضور در ميدان جنگ ! مـلكـه هـنـگـامـى كـه تـمـايـل آنـهـا را بـه جـنـگ مـشـاهـده كـرد، در حـالى كـه خـود بـاطـنـاً تـمـايـل به اين كار نداشت براى فرونشاندن اين عطش ، و هم براى اينكه حساب شده با اين جريان برخورد كند، چنين گفت : پادشاهان هنگامى كه وارد منطقه آبـادى شـونـد آن را بـه فـسـاد و ويـرانـى مـى كـشانند! 👈🏻(قالت ان الملوك اذا دخلوا قرية افسدوها). و عزيزان اهل آن را به ذلت مى نشانند 👈🏻(و جعلوا اعزة اهلها اذلة ).جـمـعـى را مـى كشند، عده اى را اسير مى كنند، و گروهى را آواره و بى خانمان ، و تا آنجا كه مى توانند دست به غارت و چپاول مى زنند. سپس براى تاكيد بيشتر گفت : آرى اين چنين مى كنند👈🏻 (و كذلك يفعلون ) 💥در حقيقت ملكه سبا كه خود پادشاهى بود، شاهان را خوب شناخته بود كـه آنها به منافع خود مى انديشند، نه به منافع ملتها و آبادى و سر بلندى آنها .. سـپـس مـلكـه افـزود: ما بايد قبل از هر كار سليمان و اطرافيان را بيازمائيم و ببينيم به راسـتـى چـه كـاره انـد؟ سليمان پادشاه است يا پيامبر؟ ويرانگر است يا مصلح ؟ ملتها را بـه ذلت مـى كـشـانـنـد يا عزت ؟ و براى اين كار بايد از هديه استفاده كرد، لذا من هديه قـابـل ملاحظه اى براى آنها مى فرستم تا ببينم فرستادگان من چه واكنشى را از ناحيه آنها براى ما مى آورند👈🏻 (و انى مرسلة اليهم بهدية فناظرة بم يرجع المرسلون ).🌸🍃 ادامه دارد.... 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه۳۴ سوره نمل( صفحه ۳۷۹) قَالَتْ اِنَّ الْمُلُوكَ اِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً اَفْسَدُوهَا شاهان و زمامداران استبدادگر و خودكامه هنگامى كه بازورمدارى و خشونت و فريب و كشتار بر شهر و ديار و كشور و سرزمينى دست يابند و در آيند، دست به ويرانگرى و تخريب مى زنند و آنجا را به تباهى مى كشند. وَجَعَلُوا اَعِزَّةَ اَهْلِهَا اَذِلَّةً و براى اين كه پايه هاى استبداد و اختناق را بر جمجمه هاى روشنفكران و نوانديشان و آزاديخواهان و آگاهان بنياد كنند و بر اركان جامعه سلطه يابند، بزرگان و عزيزان و شايستگان آن جامعه و آزاديخواهان آن سرزمين و آن ملّت را به ذلّت مى كشند و به صورت هاى گوناگون مورد اهانت قرار مى دهند، و فرومايگان را بر آنان مى گمارند... وَكَذلِكَ يَفْعَلُونَ. آرى، آنان اين گونه رفتار مى كنند، و هميشه و همه جا ره آورد استبداد و اختناق و انحصار و خشونت، انحطاط و تباهى و عقب ماندگى و تحميل خفت و ذلّت به مردم است. به نظر مى رسد، ديدگاه «ملكه» به گونه اى دقيق بود كه مورد گواهى وحى و رسالت قرار گرفته و خدا مى فرمايد: و آن گونه كه آن زن گفت درست است، چرا كه استبدادگران همان گونه رفتار مى كنند. از ترجمه تفسیر مجمع البیان 🌸🍃🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
- نامه‌ها را ساده و خلاصه بنویسیم. القاب را حذف و اهداف را روشن نماییم. از لعن و توهین دورى كنیم. رحمت و صلابت را در كنار هم مطرح نماییم. 👈🏻«بسم‌اللّه... لا تعلوا... و أتونى» - ارشاد وتبلیغ را با مهربانى و رحمت آغاز كنیم. - حتّى در نوشتن چند كلمه، جمله‌ى بسم اللّه الرحمن الرحیم را به صورت كامل بنویسیم، نه خلاصه. 👈🏻«انّه بسم‌اللّه الرّحمن الرّحیم» - برترى‌جویى در برابر انبیا، برترى‌جویى در برابر خداوند است. 👈🏻«ألاّتَعلوا علىّ» - دورى از تكبّر و برترى‌جویى، زمینه‌ى تسلیم حقّ شدن است. 👈🏻«ألاّ تعلوا علىّ و أتونى مسلمین» جالب این است که مضمون نامه حضرت سه جمله بیشتر نیست: ۱- نام خداوند و بیان دو وصف رحمان و رحیمیت او. ۲- توصیه به کنترل هوای نفس و ترک برتری جویی که سرچشمه بسیاری از مفاسد فردی و اجتماعی است. ۳- تسلیم شدن در برابر حق.🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
ادامه داستان سلیمان (ع)و ملکه سبا ( قسمت سوم) 🍃🌸 بلقیس گفت پـادشـاهـان عـلاقـه شـديدى به هدايا دارند، و نقطه ضعف و زبونى آنها نيز همين جا است آنها را مى توان با هداياى گرانبها تسليم كرد، اگر ديديم سليمان با اين هدايا تسليم شـد، مـعـلوم مـى شـود شاه است ! در برابر او مى ايستيم ، و اگر بى اعتنائى به ما نشان داد و بر سخنان خود و پيشنهادهايش اصرار ورزيد معلوم مى شود، پيامبر خدا است در اين صورت بايد عاقلانه برخورد كرد.. فـرسـتـادگـان ملكه سبا با كاروان هدايا، سرزمين يمن را پشت سر گذاشتند و به سوى شـام و مـقـر سـليـمـان حـركـت كـردنـد، بـه گـمـان اينكه سليمان از مشاهده منظره اين هدايا خوشحال مى شود، و به آنها شاد باش مى گويد! امـا ، سـليـمـان نـه تـنـهـا از آنـهـا اسـتـقـبـال نـكـرد بـلكـه گـفـت : آيـا شـمـا مـى خواهيد مرا با مال (خود) كمك كنيد؟ در حالى كه اين اموال در نظر من بى ارزش است ،آنـچـه خداوند به من بخشيده ، از آنچه به شما داده است بهتر و پرارزشتر است 👈🏻(اتمدونن بمال فما آتانى الله خير مما آتاكم ). مال چه ارزشى در برابر مقام نبوت و علم و دانش و هدايت و تقوا دارد؟ شـمـا هـسـتـيـد كـه بـه هـدايـاى خـود خـوشـحـال مـى شـويـد👈🏻 (بل انتم بهديتكم تفرحون ). و بـه ايـن تـرتيب سليمان ، معيارهاى ارزش را در نظر آنها تحقير كرد و روشن ساخت كه مـعـيـارهـاى ديـگـرى بـراى ارزش در كـار اسـت ، كه معيارهاى معروف نزد دنيا پرستان در برابر آن ، بى رنگ و بى بها است . سـپـس بـراى ايـنـكـه قـاطـعـيـت خـود را در مـسـاله حـق و باطل نشان دهد به فرستاده مخصوص ملكه سبا چنين گفت : به سوى آنان بازگرد (و اين هـدايـا را نـيـز با خود ببر) اما بدان ما به زودى با لشكرهائى به سراغ آنها خواهيم آمد كـه تـوانـائى مـقـابـله بـا آن را نـداشـتـه بـاشـنـد👈🏻 (ارجـع اليـهـم فـلنـاتـينهم بجنود لا قبل لهم بها). و ما آنها را از آن سرزمين آباد با ذلت خارج مى كنيم در حالى كه كوچك و حقير خواهند بود👈🏻 (و لنخر جنهم منها اذلة و هم صاغرون ) البته اين تهديد، براى فرستادگانى كه وضع سليمان را از نزديك ديدند و لشكر و عسكر او را تماشا كردند، يك تهديد جدى و قابل ملاحظه بود.. 💥قابل توجه اینکه ، سليمان مخالفان خود را تهديد به قتل نمى كند، بلكه تهديد به بيرون رانـدن از كـاخـهـا و قـصـرهـا بـا ذلت و خـوارى مـى كـنـد . همچنین سليمان مخالفان خود را غافلگير نمى سازد بلكه قبلا با صراحت آنها را در جريان حمله خويش مى گذارد. ونیز سـليـمان چشم داشتى به اموال ديگران ندارد، بلكه مى گويد آنچه خدا به من داده است بـهتر است ، او مواهب الهى را در قدرت مادى و مالى خلاصه نمى كند، او به علم و ايمان و مواهب معنوى مفتخر است . سـرانـجـام فـرسـتادگان ملكه سبا هدايا و بساط خود را برچيدند و به سوى كشورشان بـازگـشـتـنـد و مـاجـرا را بـراى ملكه و اطرافيان او شرح دادند همچنين عظمت اعجازآميز ملك سـليـمـان و دسـتـگاهش را بيان داشتند كه هر يك از اينها دليلى بود بر اينكه او يك فرد عادى و پادشاه نيست ، او به راستى فرستاده خدا است و حكومتش نيز يك حكومت الهى است . در اينجا براى آنها روشن شد كه نه تنها قادر بر مقابله نظامى با او نيستند بلكه اگر فرضا بتوانند مقابله كنند به احتمال قوى مقابله با يك پيامبر پر قدرت الهى است . لذا مـلكـه سـبـا بـا عـده اى از اشـراف قومش تصميم گرفتند به سوى سليمان بيايند و شخصا اين مساله مهم را بررسى كنند ايـن خبر از هر طريقى كه بود به سليمان رسيد، و سليمان تصميم گرفت در حالى كه مـلكـه و يـارانـش در راهـند قدرتنمائى شگرفى كند تا آنها را بيش از پيش به واقعيت اعجاز خود آشنا، و در مقابل دعوتش تسليم سازد.🍃🌸 ادامه دارد... 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
ادامه داستان سلیمان (ع) و ملکه سبا ( قسمت چهارم) 🍃🌸 سـليـمـان رو بـه اطـرافـيـان خـود كـرد و گـفـت : اى گـروه بزرگان ! كداميك از شما تـوانـائى داريـد تـخت ملکه سبا را پيش از آنكه خودشان نزد من بيايند و تسليم شوند براى من بـيـاوريـد؟👈🏻 (قـال يـا ايـهـا المـلا ايـكـم يـاتـيـنـى بـعـرشـهـا قبل أ ن تاتونى مسلمين ). 💥او به اصطلاح مى خواست ضرب شستى نشان دهد و كار فوق العاده مهمى انجام گيرد، تـا راه را بـراى تـسـليـم بى قيد و شرط آنها و ايمانشان به قدرت الله هموار سازد، و نياز به حضور در ميدان نبرد و خونريزى نباشد. در اينجا دو نفر اعلام آمادگى كردند كه يكى از آنها عجيب و ديگرى عجيبتر بود! نـخست عفريتى از جن رو به سوى سليمان كرد و گفت من تخت او را پيش از آنكه مجلس تو پـايـان گـيـرد و از جـاى بـرخـيـزى نـزد تـو مـى آورم👈🏻 (قال عفريت من الجن انا آتيك به قبل ان تقوم من مقامك ). مـن ايـن كـار را بـا زحمت انجام نمى دهم و در اين امانت گرانقيمت نيز خيانتى نمى كنم ، چرا كه من نسبت به آن توانا و امينم ! (و انى عليه لقوى امين ). 💥عـفـريـت بـه مـعـنـى فـرد گـردنـكـش و خبيث است ، و جمله انى عليه لقوى امين كه از جهات مختلفى توام با تاكيد است (ان - جمله اسميه - لام ) نيز نشان مى دهد كه بيم خيانت در اين عـفـريـت مـى رفـتـه ، لذا در مـقـام دفـاع از خـود بـرآمـده و قول امانت و وفادارى داده است . دومين نفر مرد صالحى بود كه چنانكه قرآن در حـق او مـى گـويـد: كـسـى كـه عـلم و دانـشـى از كـتـاب داشـت گـفـت مـن تـخـت او را قـبـل از آنـكـه چـشـم بـر هـم زنـى نـزد تـو خـواهـم آورد!! 👈🏻(قال الذى عنده علم من الكتاب انا آتيك به قبل ان يرتد اليك طرفك ). و هـنـگـامى كه سليمان با اين امر موافقت كرد او با استفاده از نيروى معنوى خود تخت ملكه سبا را در يك طرفة العين نزد او حاضر كرد.. هنگامى كه سليمان آن را نزد خود مستقر ديد زبـان بـه شـكـر پـروردگـار گـشـود و گـفـت : ايـن از فـضـل پروردگار من است ، تا مرا بيازمايد كه آيا شكر نعمت او را بجا مى آورم يا كفران مى كنم ؟!👈🏻 (فلما راه مستقرا عنده قال هذا من فضل ربى ليبلونى ءاءشكر ام اكفر). سـپـس افـزود: هـر كـس شـكـر كـنـد بـه سود خويش شكر كرده است ، و هر كسى كفران كند پـروردگـار مـن غـنى و كريم است👈🏻 (و من شكر فانما يشكر لنفسه و من كفر فان ربى غنى كريم ). در ايـنكه اين شخص كه بوده ؟ و اين قدرت عجيب را از كجا به دست آورده ؟ و منظور از علم كتاب چيست ؟ مفسران گفتگو بسيار كرده اند. ولى ظـاهـر ايـن اسـت كـه ايـن شـخص يكى از نزديكان با ايمان ، و دوستان خاص سليمان بـوده است ، و غالبا در تواريخ نام او را آصف بن برخيا نوشته اند، و مى گويند وزير سليمان و خواهرزاده او بوده است . و اما علم كتاب منظور آگاهى او بر كتب آسمانى است ،. آگاهى عميقى كه به او امكان مى داد كـه دسـت بـه چـنـيـن كـار خـارق عـادتـى بـزنـد.🌸🍃 ادامه دارد ... 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آخرین قسمت داستان حضرت سلیمان و ملکه سبا در قرآن(قسمت ۵) 🍃🌸 سليمان براى اينكه ميزان عقل و درايت ملكه سبا را بيازمايد، و نيز زمينه ای براى ايمان او بـه خـداونـد فـراهـم سـازد، دسـتـور داد تـخت او را كه حاضر ساخته بودند دگرگون و نـاشـنـاس سازند گفت : تخت او را برايش ناشناس سازيد ببينيم آيا هدايت مى شود يا از كـسـانـى خواهد بود كه هدايت نمى يابند (قال نكروا لها عرشها ننظر اتهتدى ام تكون من الذين لا يهتدون ). گـر چـه آمدن تخت ملكه از كشور سباء به شام ، كافى بود كه به آسانى نتواند آن را بـشـنـاسـد، ولى بـا ايـن حـال سـليـمـان دسـتـور داد تـغييراتى در آن نيز ايجاد كنند، اين تغييرات ممكن است از نظر جابجا كردن بعضى از نشانه ها و جواهرات و يا تغيير بعضى از رنگها و مانند آن بوده باشد . هنگامى كه ملكه سبا وارد شد، كسى اشاره اى به تخت كرد و گفت : آيا تخت تو اين گونه است ؟ (فلما جائت قيل اءهكذا عرشك ). مـلكـه سـبـا زيركانه ترين و حساب شده ترين جوابها را داد و گفت: گويا خود آن تخت است ! (قالت كانه هو). اگر مى گفت شبيه آن است ، راه خطا پيموده بود، و اگر مى گفت عين خود آن است ، سخنى بـر خـلاف احـتـيـاط بود، چرا كه با اين بعد مسافت ، آمدن تختش به سرزمين سليمان ، از طرق عادى امكان نداشت ، مگر اينكه معجزه اى صورت گرفته باشد. و بـلافـاصـله افـزود: و مـا پـيـش از ايـن هم آگاه بوديم و اسلام آورده بوديم ! (و اوتينا العلم من قبل هذا و كنا مسلمين ) يـعـنـى اگـر منظور سليمان از اين مقدمه چينى ها اين است كه ما به اعجاز او پى ببريم ما پـيـش از ايـن بـا نـشـانـه هـاى ديـگـر از حـقـانـيـت او آگـاه شـده بـوديـم و حـتـى قبل از ديدن اين خارق عادت عجيب ايمان آورده بوديم ، و چندان نيازى به اين كار نبود. و بـه ايـن ترتيب سليمان او را از آنچه غير از خدا مى پرستيد بازداشت 👈🏻(و صدها ما كانت تعبد من دون الله ). هر چند قبل از آن از قوم كافر بود👈🏻 (انها كانت من قوم كافرين ). 💥آرى او با ديدن اين نشانه هاى روشن با گذشته تاريك خود وداع گفت و در مرحله تازه اى از زندگى كه مملو از نور ايمان و يقين بود گام نهاد. در آخـريـن آيـه مـورد بـحـث صـحـنـه ديـگـرى از ايـن مـاجـرا بازگو مى شود، و آن ماجراى داخل شدن ملكه سباء در قصر مخصوص ‍ سليمان است . سـليـمـان دسـتـور داده بـود، صـحـن يكى از قصرها را از بلور بسازند و در زير آن ، آب جارى قرار دهند. هـنـگـامـى كـه مـلكـه سـبـا بـه آنـجـا رسـيـد بـه او گـفـتـه شـد داخل حياط قصر شو👈🏻 (قيل لها ادخلى الصرح ) مـلكـه آن صحنه را كه ديد، گمان كرد نهر آبى است (در حالى كه سخت در تعجب فرو رفته بود كه نهر آب در اينجا چه مى كند؟)ساق پاهای خود را برهنه کرد ، تا از آن آب بگذرد 👈🏻 (فلما رأ ته حسبته لجة و كشفت عن ساقيها). امـا سـليـمـان بـه او گـفـت : كـه حـيـاط قصر از بلور صاف ساخته شده (و اين آب نيست!) 👈🏻(قال انه صرح ممرد من قوارير). 💥در ايـنـجـا سـؤ ال مهمى پيش مى آيد و آن اينكه : سليمان كه يك پيامبر بزرگ الهى بود چرا چنين دم و دستگاه تجملاتى فوق العاده اى داشته باشد؟ درست است كـه او سـلطـان بـود و حـكـمـروا، ولى مـگـر نمى شد بساطى ساده همچون ساير پيامبران داشته باشد؟ اما چه مانعى دارد كه سليمان براى تسليم كردن ملكه سبا كه تمام قدرت و عظمت خود را در تخت و تاج زيبا و كاخ باشكوه و تشكيلات پر زرق و برق مى دانست صحنه اى به او نـشـان دهـد كه تمام دستگاه تجملاتيش در نظر او حقير و كوچك شود، و اين نقطه عطفى در زندگى او براى تجديد نظر در ميزان ارزشها و معيار شخصيت گردد؟! چـه مـانـعـى دارد كـه بـه جـاى دسـت زدن بـه يـك لشـكـركـشـى پـر ضـايعه و توأ م با خـونـريـزى ، مـغز و فكر ملكه را چنان مبهوت و مقهور كند كه اصلا به چنين فكرى نيفتد، بخصوص اينكه او زن بود و به اين گونه مسائل تشريفاتى اهميت مى داد. در اینجا ملکه بـلافـاصـله افـزود: و مـا پـيـش از ايـن هم آگاه بوديم و اسلام آورده بوديم !👈🏻 (و اوتينا العلم من قبل هذا و كنا مسلمين ) يـعـنـى اگـر منظور سليمان از اين مقدمه چينى ها اين است كه ما به اعجاز او پى ببريم ما پـيـش از ايـن بـا نـشـانـه هـاى ديـگـر از حـقـانـيـت او آگـاه شـده بـوديـم و حـتـى قبل از ديدن اين خارق عادت عجيب ايمان آورده بوديم ، و چندان نيازى به اين كار نبود. و بـه ايـن ترتيب سليمان او را از آنچه غير از خدا مى پرستيد بازداشت 👈🏻(و صدها ما كانت تعبد من دون الله ). هر چند قبل از آن از قوم كافر بود 👈🏻(انها كانت من قوم كافرين ). 💥 او با ديدن اين نشانه هاى روشن با گذشته تاريك خود وداع گفت و در مرحله تازه اى از زندگى كه مملو از نور ايمان و يقين بود گام نهاد. گزینش از تفسیر نمونه پایان داستان ملکه سبا 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔸آیین افتتاحیه مرکز مشاوره خانواده مهر 🔹️به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج به همت اداره تبلیغات شهرستان گرگان و همکاری ناحیه سپاه گرگان، مرکز مشاوره خانواده مهر افتتاح گردید. 🔹️در این مراسم سرهنگ محمود علیخانی فرمانده ناحیه سپاه گرگان با ابراز خوشحالی از این اقدام مشترک، اظهار داشت: این مرکز آغاز فعالیت های مشترک تخصصی در زمینه خانواده بین دو نهاد انقلابی می باشد. 🔹️حجت الاسلام محمدزاده، رییس اداره تبلیغات اسلامی گرگان نیز بیان کرد: تاسیس این مرکز، نقطه عطف همکاری های این دو نهاد ارزشی می باشد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴مأموریت طلاب و دانشجویان بسیجی ♦️امام خمینی(ره):امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها، بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند، فرزندان بسیجی ام در این مراکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر (نه شرقی و نه غربی) باشند. امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند. ♦️تنها با بسیج است که این مهم انجام می پذیرد. و مسائل اعتقادی بسیجیان به عهده این دو پاسگاه علمی است. حوزه علمیه و دانشگاه باید چهارچوب های اصیل اسلام ناب محمدی را در اختیار تمامی اعضاء بسیج قرار دهند. باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است، چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، باید هسته های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد. 📚صحیفه نور جلد ۲۱ صفحه ۵۳ پیام امام خمینی (ره) در سالروز هفته بسیج مستضعفین مورخ ۱۳۶۷/۰۹/۰۲ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴توصیه های رهبر معظم انقلاب به بسیجیان نصیحت اول: ✅بسیجی بمانید! نصیحت دوم: ✅قدر خودتان را بدانید! نصیحت سوم: ✅دشمنتان را بشناسید. (کیست؟ ضعفش کجاست؟ نقشه هایش را بشناسید.) نصیحت چهارم: ✅رشد معنوی خودتان را اندازه بگیرید. (محاسبه نفس) سعی کنید جلو بروید. نصیحت پنجم: ✅امروز مهمترین شیوه دشمن، دروغ پردازی است. پس تبیین کنید. نصیحت ششم: ✅یکی از آسیب پذیریهای دشمن، روشن بینی (بصیرت) شماست. روشن بینی خود را افزایش دهید. نصیحت هفتم: ✅آمادگی عملی را حفظ کنید و غافلگیر نشوید. نصیحت هشتم: ✅مراقب نفوذ دشمن در درون مجموعه بسیج باشید. توصیه آخر: ✅ولَا تَهِنُواْ وَلَا تَحْزَنُواْ وَأَنتُمُ ٱلْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ(و سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر ایمان داشته باشید) 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
‍پیام استاندار گلستان مهندس طهماسبی به مناسبت سالروز حماسه گرگان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹انقلاب شکوهمند اسلامی ثمره وحدت، همدلی و وفاق تمامی آزادیخواهانی است که با رهبری حضرت امام خمینی (ره) توانستند بر رژیمی پیروز شوند که با همکاری اربابان آمریکایی و انگلیسی خود اِبایی از خونریزی نداشت. 🔹واقعه پنجم آذر گرگان در سال ۱۳۵۷ در حقیقت نمادی از اوج مظلومیت مردم ایران و ستم رژیم شاهنشاهی بود. 🔹 بی‌تردید شهادت مظلومانه ۱۴ فرزند گلستان در واقعه پنجم آذر زمینه‌ساز شکل‌گیری الگویی در سراسر کشور شد و یکی از پیشران‌های انقلاب شکوهمند اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ بود. 🔹حماسه پنجم آذر گرگان باید به عنوان میراثی ماندگار به نسل‌های بعد منتقل شود تا جوانان ما بدانند که روزگاری در این شهر پدران و مادرانشان چگونه برای پیروزی انقلاب اسلامی حماسه‌آفرینی کردند و از جان عزیز خود گذشتند، فلذا از مسئولان و نهادهای فرهنگی استان انتظار می‌رود با برگزاری مراسمات و برنامه‌های فرهنگی، یاد شهدای این واقعه تاریخی را زنده و جاودانه نگاه دارند. 🔹 اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پنجم آذر گرگان، امیدوارم بتوانیم به تأسی از شهدای انقلاب، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای مدافع امنیت، سلامت و جامعه بتوانیم گام‌های موثری را در مسیر توسعه همه جانبه استان گلستان برداریم. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔹در ۵ آذر سال ۱۳۵۷ بر مردم گرگان چه گذشت؟! 🔻 پیامی که كمتر از ۴۸ ساعت از پاريس به گرگان رسيد و درياي بيكران انسانهاي آگاه و عاشق اسلام را به تلاطم در آورد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یک بانوی گرگانی: ⭕ در شهر هیچ خبری از معرفی گرگان نیست 🔹 یک بانوی گرگانی با گلایه از کم‌کاری مسئولان در خصوص اطلاع‌رسانی روز گرگان گفت: مسئولان بهتر است در معرفی این روز به عنوان یک رخداد بزرگ فرهنگی بهتر تدبیر کنند. 🆔 https://eitaa.com/emamsadegh_ir
. 🔴 روزهای سیاهی در راه است. ‏۱- سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران خبر نشست ایران و تروئیکای اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) ظرف چند روز آینده را تأیید کرده است. 🔸بنا به گفته‌ی ایشان، برگزاری این نشست در نیویورک برنامه‌ریزی شده است؛ اما در نیویورک طبعأ اروپایی‌ها صحبتی از صدور قطعنامه‌ی ضدّایرانی شورای حکام به میان نیاورده بوده‌اند. 🔹این که ایران نشست ژنو را دست‌کم به طور موقّت معلّق نکرده و هم‌چنان اصرار دارد به اروپایی که جوهر قطعنامه‌اش علیه ایران خشک نشده باج بدهد، حاکی از این است که ایران مصرّ است تبدیل به «کارت بازی اروپا» شود و این را به هزار زبان بیان می‌کند که هیچ وزنی در تحوّلات اساسی جاری در نظام بین‌الملل برای خودش قائل نیست‌. 🔸نه دیپلماسی عزّت‌مندانه‌ای در کار است، نه کرامت ملّت ایران پشیزی اهمیت دارد، نه ظاهراً محور مقاومتی که زیر آتش‌بار شریک منطقه‌ای آمریکا و اروپاست، محلّی از اعراب دارد؛ به‌ویژه حزب‌الله که تنهاست،تنهاتر می‌شود. ۲- طبق اظهارات سخنگوی و.ا.خ ایران، این گفتگوها قرار است از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی آغاز شود و نه از مسأله‌ی هسته‌ای ایران! 🔹در واقع با توجه به این که آمریکا صراحتاً اعلام کرده که به هسته‌ای باز نخواهد گشت و باید مذاکرات تازه‌ای حول پرونده‌ی هسته‌ای ایران شکل بگیرد، اروپا نیز بنا دارد که گفتگوها با ایران را حول مسائل منطقه‌ای از سر بگیرد. 🔸به عبارت روشن‌تر، برجام منطقه‌ای بر برجام هسته‌ای مقدّم خواهد بود و احتمالاً اروپا به نتیجه رسیدن برجام منطقه‌ای با ایران را به پیش‌شرط برجام هسته‌ای و هر اقدامی برای رفع نسبی تحریم‌ها بدل خواهد کرد. 🔹معنای برجام منطقه‌ای در شرایط کنونی نیز، همراه کردن ایران برای تحمیل توافق آتش‌بس به حزب‌الله و تلاش برای خلع سلاح آن، پایین کشیدن فتیله‌ی نیروهای مقاومت در عراق، سوریه و یمن، سوق دادن ایران به سوی پذیرش داوطلبانه‌ی تحدید بُرد موشک‌های خود، و متعهّد کردن ایران به عدم همکاری و مراوده حول تولید و انتقال تسلیحات به روسیه، و نظایر این‌ها خواهد بود. ۳- محسن رضایی به درستی اشاره کرده که یکی از اهداف صدور قطعنامه‌ی ضدّ ایرانی در شورای حکام که به ابتکار تروئیکای اروپایی به تصویب رسید، بدل کردن ایران به کارت بازی در دست اروپا برای مواجهه با آمریکای ترامپ است. 🔸 اروپا می‌خواهد در مسأله‌ی اوکراین ترامپ را وادار کند که همچنان با پروژه‌ی مشترک آمریکای بایدن و اروپا همراهی کند و جنگ اوکراین را به سرعت به پایان نرساند؛ چرا که چنین اقدامی بی‌بروبرگرد روسیه را پیروز این نبرد خواهد کرد و اروپا بیش از پیش در مقابل روسیه ضعیف می‌شود. لذا اروپا ایران را زیر گلوی ترامپ قرار می‌دهد که اگر در فقره‌ی اوکراین هم‌پای اروپا نماند،اروپا نیز رویکردی در قبال ایران در پیش می‌گیرد که خوشایند و مطلوب آمریکا نخواهد بود. ۴- سیاست متوهّمانه‌ی «ایجاد شکاف میان اروپا و آمریکا» که از جدّی‌ترین و مهلک‌ترین خطاهای شناختی و ادراکی رایج در دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ایران است،از وضعیت پیش‌آمده بسیار ذوق‌زده شده و آماده است که در نقش یک کارت بازی و ابزار فشار بر دولت آمریکا،در دست اروپا قرار بگیرد و از این نزدیکی به اروپا احساس امنیت می‌کند. 🔹این وجد زایدالوصف تا آن‌جا پیش می‌رود که حاضر است در این مسیر، چرخش‌ها و واروهای عجیبی بزند تا در فرایند «اعتمادسازی یک‌جانبه با اروپا»، به ابزار قابل اعتمادتری بدل شود. چنان که عباس آخوندی می‌گوید، اکنون وقت‌ آن است که در مذاکرات ژنو و گفتگوهای متعاقب آن،پرونده‌ی اوکراین هم گشوده شود و نخستین سیگنال‌های پشت کردن ایران به روسیه برای اروپا ارسال گردد. 🔸 با این آرزو که چنین تغییر فازی، ایران را در نظر اروپایی‌ها عزیز می‌کند؛ حتّی شده ذرّه‌ای چنین شود،اعتمادسازی یک‌طرفه با اروپا (و کلّیت غرب)به مراتب از نزدیکی، تعامل و همکاری‌های دوجانبه و گسترده‌ی ما با روسیه بهتر است. ۵- قطعنامه‌ی شورای حکام که با پیشنهاد و مجاهدت تروئیکای اروپایی و همراهی آمریکا علیه ایران به تصویب رسید، چراغ سبزی به رژیم اسرائیل برای حمله‌ی موثّر به تأسیسات هسته‌ای ایران است. 🔹 قطعنامه‌ای که عملکرد ایران را خارج از چارچوب تعهّدات‌اش به تصویر کشیده و انگاره‌ی برساخته‌ی «ایران به مثابه یک خطر منطقه‌ای» را برجسته ساخته است،هم چون چک سفیدی در دستان رژیم جنایتکار اسرائیل است که ایران را خطر وجودی خود اعلام کرده و هم‌زمان سیگنال‌های ضعف و احتراز را از تهران دریافت کرده است. 🔸بنابراین در کنار دغدغه‌ی هسته‌ای شدن ایران، فضا رامساعد می‌بیند که با زدن ضربه‌ای سنگین و ناگهانی به تأسیسات هسته‌ای ایران،حتی‌الامکان بتواند در مذاکرات لبنان،وضعیت سوریه و کنش‌گری نیروهای مقاومت، اراده‌ی خود را غالب کند. روزهای سیاهی در راه است./پریسا نصرآبادی 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴تعداد آژیر های خطر، که در 24 ساعت گذشته در سرزمین های اشغالی به صدا درآمدند 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
روایت‌هایی از رواداری و مدارای امام خمینی در حوزه نجف ( ۱۱ ) امام علی‌رغم ناملایمات در راه خدمت
روایت‌هایی از رواداری و مدارای امام خمینی در حوزه نجف ( ۱۲ ) واکنش امام به سازش شاه و صدام در الجزایر در سال1354 ش در پی سازش شاه و صدام در الجزایر در سال 1354و بند و بست‌های سیاسی میان طرفین، رئیس سازمان امن عراق به نام سعدون شاکر با امام دیدار کرد، همراه با تعارف متداول و اینکه عراق وطن دوم شماست و ما به وجودتان در عراق افتخار می‌کنیم و... اظهار کرد در قرارداد الجزایر ما با شاه پیمان بسته‌ایم که رخصت ندهیم حرکت ناگواری در این دو کشور ضد رژیم عراق و ایران روی دهد که به پیمان میان طرفین آسیب برساند. انتظار ما این است که تعهد ما احترام بگذارید و از هر گونه فعالیتی ضد رژیم شاه خودداری کنید. امام پاسخ داد اگر شما با شاه تعهد دارید من با ملت ایران تعهد دارم که در برابر ظلم و جوری که به آنها می‌شود ساکت نمانم و از یاری آنها بازنایستم. اگر حضور من در عراق برای شما زحمت افزاست من به کشوری می‌روم که تحت نفوذ شاه نباشد. سعدون شاکر که صورتش تا بناگوش سرخ شده بود، پرسید به کجا می‌روید که زیر نفوذ شاه نباشد؟ امام بی‌درنگ پاسخ داد: مثلا فرانسه! این دیدار و گفت‌و‌گو در سال 1355ش بود. از ویژگی‌های برجسته امام اینکه همیشه پیشاپیش حوادث حرکت می‌کرد و آنچه در آینده روی می‌داد پیش‌بینی می‌کرد و برای رویارویی با آن آمادگی داشت و هیچ‌گاه عافلگیر نمی‌شد. از این رو، در پی سازش شاه و صدام در الجزایر امام دریافت که در آینده با دردسرهایی از سوی دولت عراق روبه‌رو می‌شود و دیگر جای زیست در عراق و دیگر کشورهای اسلامی شاید برای او نباشد. سید حمید روحانی، فصلنامه پانزده خرداد، دوره سوم، شماره 75و 76، 1402، ص 362. ✍ ادامه دارد 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
✅ نماینده مجلس: فرزندان ظریف می توانستند شناسنامه آمریکایی نگیرند، تابعیت آنها اختیاری است! 🔸قاسم روانبخش، نماینده مردم قم در مجلس: گفته می شود زمانی که فرد در آن کشور بوده، دنیا آمدند و شناسنامه گرفتند، اما در فلسفه این قانون تابعیت قهری و غیر قهری تفاوتی ندارند 🔸ضمن اینکه تابعیت اصلا قهری نبوده، یعنی بچه های ظریف مجبور بودند که در آنجا شناسنامه بگیرند و یا اختیار داشتند؟ اختیار بوده، قهری نبوده است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🗓 به بهانه سالروز انتشار نخستین شماره روزنامه مجلس، توسط ۲ فراماسونِ جریان غربگرای مشروطه/۴ آذر ۱۲۸۵ ش🔰 ◽️مدیر روزنامه؛ ماسون، سید محمد صادق طباطبایی (فرزند سید محمد طباطبایی، از معممین حامیِ مشروطه غربگرا) ◽️سردبیر روزنامه؛ ماسون، ادیب الممالک فراهانی 🔰اجمالی درباره این دو 🔰👇👇 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir