eitaa logo
امام شناسی
1.2هزار دنبال‌کننده
665 عکس
18 ویدیو
8 فایل
نشر مبانی اسلام و تشیع از مجموعه آثار مرحوم علامه طهرانی و آیت‌الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما و اهل عرفان.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅بسم الله الرحمن الرحیم 🔅 🌺عصمت انبياء و ائمه طاهرین علیهم السلام منافاتى با اختيارى بودن افعال آنان ندارد🌺 ✅ تمام انبياء و مرسلين و أئمّه طاهرين و اولياى مقرّبين و ساير افراد بشر داراى اختيار مى باشند و راه خدا و سلوك معرفت را بايد با اراده آهنين، و قدم راستين طى كنند، و رضاى محبوب را بر خواهش خويش ترجيح دهند تا به مطلوب برسند. بنابراين هر كس برود مى رسد، و هر كس نرود نمى رسد. 🔹 افعال و كردار امامان و پيغمبران، اضطرارى و مجبورى نيست به طورى كه افعال حسنه از آنان همچون درخشش برليان بدون اختيار از آنها سر زند، و آنها اصلًا توان و قدرت معصيت و تقدّم رضاى نفس را در خود نداشته باشند. اگر چنان بود ايشان امتيازى بر ساير افراد خلقت نداشتند... 🔹 بلكه آنها همگى انسانند، بشرند، داراى اراده مى باشند، از روى اختيار گناه نمى كنند، و رضاى خداوند تعالى را بر خواسته هاى نفسانى مقدّم مى دارند تا كم كم به جائى مى رسند كه خواست در آنها باقى نمى ماند و خواست نفسانى آنها و خواست خداوند محبوب يكى خواهد شد. ديگر در آنجا يك اراده و اختيار بيشتر وجود ندارد، و آن اختصاص به ذات اقدس لا يزالى و لم يزلى دارد كه از دريچه و آئينه اين انسانِ از خود گذشته و به خدا پيوسته ظهور و تجلّى نموده است. 📚 ، ج15، ص281و282. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci
🔅بسم الله الرحمن الرحیم 🔅 🌺چه نیرویی در وجود مقدس انبیاء و معصومین علیهم السلام است که آنها را از لغزش و گناه حفظ می کند؟🌺 ✅ قوّه عصمت در انبياء و ائمّه عليهم السّلام يك موهبت الهى است، و نوعى از معرفت و حالت قلبى آنان است كه مانند ساير علوم بشرى نيست و هيچ گاه مغلوب و مقهور قواى شعوريّه و احساسات نخواهد شد... 🔹 اين نوع علم نه تنها خود مغلوب قواى شعوريّه نمى گردد، و منكوب طغيان احساسات نمى شود، بلكه تمام قوا و احساسات را در زير سيطره و مِهميز خود در آورده، و آنها را استخدام نموده، از آن به نفع مصالح خويش كار مى كشد، و به امر و فرمان خود دنبال مأمورّيت مى فرستد؛ آنها هيچ قدرت تخطّى و تجاوز را ندارند. 🔹 و بنابراين، اين قوّه علم و نور تابان، پيوسته صاحب خود را از ضلالت و معصيت و خطا مصون مى دارد. در روايات وارد است كه در پيمبران و ائمّه روحى است به نام روح القُدُس كه آنها را در مقام منيع انسانيت محفوظ نموده، و از هر لغزش و گناه و اشتباهى محفوظ نگاه مى دارد. 📚 ، ج1، ص79و80. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci
به نخوردن غذا و دورى گزيدن از اجتماع و ترك حيوانى نيست بلكه عبارتست از موافقت اعمال انسان با و مخالفت با . 📚 شرح حدیث عنوان بصری، جلسه161. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci
✅ دعای انسان در حقیقت خلاصی از زندان نفس و رهایی از و شخصیت طلبی است...و چون خدا خواستار ترقی و تکامل انسان است لذا دوست دارد بنده پیوسته در و توجه بسر برد. 📚 ، ج2، ص263. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅 🌺خطبه های حضرت فاطمه زهرا و زینب کبری سلام الله علیهما در میان مردان، در یک شرایط استثنایی واقع شده است🌺 ✅ پرخاش و احتجاج و خطبه بى ‏بى دو عالم سيّدة نساء العالَمين و دخترش زينب كبرى عليهما صلوات الله در مسجد پيغمبر و در كوفه و شام، بر اساس تضييع حقّ شخص خودشان نبوده است تا از آن درگذرند و عفو و اغماض را بر اساس سجاياى اخلاقى و محاسن صفات انسانى مقدّم دارند. 🔹 آن خطبه‏ ها بر اساس مصلحت عامّه و بيدارباش أفهام و افكار جامعه، در آن نسل و در نسل‏ هاى آينده بوده است، كه خيانت و جنايت بر پيكر اسلام وارد شده بود؛ در مدينه پس از رحلت رسول الله، در سقيفه بنى ساعده، محلّ خليفه ‏گيرى، صراحتاً با قرآن و سنّت و منهاج رسول خدا، و با تمام زحمات و مساعى آن حضرت در دوران حياتشان معارضه و مبارزه شد؛ 🔹 در كربلا دستگاه نامعدلت و بيدادگرى بنى اميّه، پيكر امام زمان و أولاد و ذرارى و أرحام و اصحابش را از دم تيغ، به جرم نداى حقّ درگذراند؛ و أهلش را اسير بيابانها نمود؛ و تازه حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام را يك مرد مخالف و سركش و متمرّد از فرمان حكومت مركزى جلوه داده و بر يورش خود بر او و خاندانش مباهات مى ‏نمودند. در اينجا عفو اغماض معنى ندارد؛ سكوت در حكم امضاء و تقرير و تصديق به جنايات آنهاست؛ سكوت، بر روى مظالم و تعدّيات و تجاوزاتشان صحّه مى ‏گذارد و عمل زشت آنان را نيكو جلوه می دهد. 🔹 اينجا بايد داد زد، فرياد كشيد، جنايات را بر شمرد، حركت كرد؛ نه تنها در خيابان‏ ها و كوچه‏ ها، كه از كربلا تا به كوفه و از كوفه تا به شام و از شام تا به مدينه، و سپس هم در مدينه آرام ننشست. زنان را هر روز به دور خود جمع نمود و از احوال و گزارش‏ ها و جريانات واقعه، يك يك و مو به مو برشمرد، تا به جائى برسد كه هنوز زمانى دير از وقعه كربلا نپائيده است، حاكم مدينه پيغام داد: زينب بايد از مدينه بيرون برود، و گرنه سقف خانه ‏هاى اهل بيت و فرزندان علىّ را بر سرشان خراب مى ‏كنيم. 📚 ، ج1، ص77و78. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci
✅ میلاد با سعادت عقیله بنی هاشم، پیام رسان عاشورا، شریکة الحسین، سرّ امیرالمومنین، اسوه صبر و ایثار و تقوی، حضرت سلام الله علیها بر عاشقان و محبّین اهل بیت علیهم السلام مبارک باد. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci
✅ آیت الحق مرحوم قاضی رضوان الله علیه: خود را وادار به (حساب كشيدن از نفس) و معاتبه‏ (سرزنش نمودن در صورت لغزش) و معاقبه (تنبيه نمودن نفس در صورت ارتكاب خلاف) به آن چيزى كه شايسته و سزاوار است نماييد. 📚 ، ص231. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅 🌺تمام افراد در سير و سلوك، و رفع موانع طريق، محتاج امام معصوم علیه السلام هستند🌺 🔹 تمام انبياء اولوالعزم و مرسلين و جميع اولياء و صدّيقين دست نياز و گدائى بسوى اين عتبه مقدّسه (اميرالمؤمنين عليه السلام) دراز نموده، جهت رفع مشكلات و موانع راه و سلوك و فعليّت استعدادات و رسيدن به حريم قرب اله از او استمداد می کنند. 📚 ، ج‏1، ص‏225. 📝 آیت‌الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci
✅ سير و صحيح و بى غِشّ و خالص از شوائب نفس امّاره، بالاخره سالك را به عترت طيّبه می رساند، و از انوار جماليّه و جلاليّه ايشان در كشف حُجُب بهرمند می سازد. 📚 ، ص346و347. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅 🌺از جمله ويژگى هاى حضرت ابراهيم كه در قرآن بیان شده، صفت حِلم و بردبارى است🌺 🍃إِنَّ إِبْراهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ‏🍃 (سوره هود،آيه‏75) 🔹 " حَليم" به آن كسى گفته می شود كه در عقوبت دشمن و انتقام گرفتن عجله نمی كند 🔹 و كلمه"أَوَّاهٌ" در باره كسى اطلاق می شود كه زياد از بدیها و ناملايماتى كه می بيند آه می کشد 🔹 و كلمه" مُنيب" اسم فاعل از مصدر انابه به معناى رجوع است و مراد از آن، اين است كه آدمى در هر امرى به خداى تعالى رجوع كند. 🔹 و اين آيه زمينه تعليل آيه قبلى (سوره هود، آيه‏74) را دارد و می خواهد بيان كند كه چرا ابراهيم عليه السلام در باره قوم لوط (با ملائكه عذاب) مجادله كرد و در اين جمله مدحى بليغ از ابراهيم عليه السلام شده، چون می فرمايد: آن جناب بدين جهت در باره آن قوم مجادله كرد كه پيغمبرى حليم و پر حوصله بود و در نزول عذاب بر مردم ستمكار عجله نمی كرد، اميدوار بود كه توفيق الهى شامل حال آنان شده، اصلاح شوند و به استقامت بگرايند... 🔹 پس كسى خيال نكند كه آن جناب از عذاب ستمكاران كراهت داشته و بدان جهت كه ظالم بودند از آنان طرفدارى می كرده، حاشا بر پيغمبرى اولوا العزم كه طرفدار ستمكاران باشد. 📚 ترجمه تفسير الميزان، ج‏10، ص‏487. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci
🍃إِنَّهُ كانَ حَلِيماً غَفُوراً🍃 يعنى خداوند و حوصله‏ اش بسيار است و در عقوبت انسان عجله نمی كند بلكه مهلتشان می دهد تا هر كه را كه توبه نموده و به سويش باز گردد، بيامرزد. 📚 ترجمه تفسیر المیزان، ج‏13، ص‏154. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅 🌺دستور امام صادق علیه السلام به حِلم، در حديث عنوان بصرى، يكى از شاه كليدهاى تربيت نفس است 🌺 ✅ و أَمَّا اللَوَاتِى فِى الْحِلْمِ: 🔸 فمَنْ قَالَ لَكَ: إنْ قُلْتَ وَاحِدَةً سَمِعْتَ عَشْرًا فَقُلْ: إنْ قُلْتَ عَشْرًا لَمْ تَسْمَعْ وَاحِدَةً! 🔸 و مَنْ شَتَمَكَ فَقُلْ لَهُ: إنْ كُنْتَ صَادِقًا فِيمَا تَقُولُ فَأَسْأَلُ اللَهَ أَنْ يَغْفِرَ لِى؛ وَ إنْ كُنْتَ كَاذِبًا فِيمَا تَقُولُ فَاللَهَ أَسْأَلُ أَنْ يَغْفِرَ لَكَ 🔸 و مَنْ وَعَدَكَ بِالْخَنَى فَعِدْهُ بِالنَّصِيحَةِ وَ الرَّعَآءِ. ✅ «و امّا آن سه چيزى كه راجع به بردبارى و صبر است: 1⃣ پس كسيكه به تو بگويد: اگر يك كلمه بگوئى ده تا میشنوى به او بگو: اگر ده كلمه بگوئى يكى هم نمی شنوى! 2⃣ و كسيكه ترا شتم و سبّ كند و ناسزا گويد، به وى بگو: اگر در آنچه ميگوئى راست ميگوئى، من از خدا ميخواهم تا از من درگذرد؛ و اگر در آنچه ميگوئى دروغ ميگوئى، پس من از خدا ميخواهم تا از تو درگذرد. 3⃣ و اگر كسى تو را بيم دهد كه به تو فحش خواهم داد و ناسزا خواهم گفت، تو او را مژده بده كه من درباره تو خيرخواه می باشم و مراعات تو را می نمايم.» 📚 ، ص‏184و185 . 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/emamshenaci