بسم الله الرحمن الرحیم
✅با چه کسانی دوست نشویم
💐امام سجاد (علیه السلام)
✍يَا بُنَيَّ اُنْظُرْ خَمْسَةً فَلاَ تُصَاحِبْهُمْ وَ لاَ تُحَادِثْهُمْ وَ لاَ تُرَافِقْهُمْ فِي طَرِيقٍ
👌 فَقَالَ يَا أَبَةِ مَنْ هُمْ قَالَ علیهالسّلام
1⃣إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ اَلْكَذَّابِ فَإِنَّهُ بِمَنْزِلَةِ اَلسَّرَابِ يُقَرِّبُ لَكَ اَلْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ لَكَ اَلْقَرِيبَ
2⃣ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ اَلْفَاسِقِ فَإِنَّهُ بَايَعَكَ بِأُكْلَةٍ أَوْ أَقَلَّ مِنْ ذَلِكَ
3⃣ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ اَلْبَخِيلِ فَإِنَّهُ يَخْذُلُكَ فِي مَالِهِ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْهِ
4⃣ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ اَلْأَحْمَقِ فَإِنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَنْفَعَكَ فَيَضُرُّكَ
5⃣وَ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ اَلْقَاطِعِ لِرَحِمِهِ فَإِنِّي وَجَدْتُهُ مَلْعُوناً فِي كِتَابِ اَللَّهِ .
💐امام سجاد عليه السلام به يكي از پسرانش فرمود:
✍پسر جانم پنج كس را در نظر دار و با آنان همنشين و هم سخن مشو و در هيچ راهي آنان را همراهي مكن.
👌 گفت: پدر جانم، آنها كيانند؟ امام سجاد عليه السلام فرمود:
1⃣ مبادا با دروغ پرداز همنشين شوي كه او همچون سراب است، دور را نزديك و نزديك را به تو دور جلوه گر مي سازد؛
2⃣مبادا با فاسق نشست و برخاست نمايي كه تو را به لقمه اي يا به كمتر از آن بفروشد،
3⃣مبادا با تنگ نظر مصاحبت كني كه به هنگام نيازمندي شديد تو به مال او، تو را واگذارد؛
4⃣مبادا با احمق رفاقت نمايي كه چون خواهد به تو سود رساند به زيان دچارت سازد.
5⃣مبادا با كسي كه با خويشاوندانش قطع رابطه كرده رفت و آمد كني كه من او را در قرآن نفرين شده يافتم.
📚تحف العقول عن آل الرسول صلی ال، ج 2، ص 279
♠️شهادت مظلومانه امام سجاد عليهالسلام پیام آور کربلا را تسلیت عرض می کنم♣️
🌸حدیث روز چهارشنبه🌸
#امام_حقمحض
🌺عن الإمام الهادی عليه السلام:
《في الزِّيارَةِ الجامِعَةِ الَّتي يُزارُ بِهَا الأَئِمَّةُ عليهم السلام ـ : الحَقُّ مَعَكُم وفيكُم ، ومِنكُم وإلَيكُم ، وأنتُم أهلُهُ ومَعدِنُهُ》
در زيارت جامعه اى كه امامان با آن زيارت مىشوند، فرمود:
حقّ با شما و در ميان شما و از شما و به سوى شماست، شماييد اهل حقّ و معدن حق🌺
تهذیب الاحکام ،ج۶ص۹۷
🌼@yek_hadis🌼(1157)
🔰 بیرق قیام
🔹محرم را زنده نگه دارید. ما هر چه داریم از این محرم است و از این مجالس. ما باید به عمق این #شهادت و تاثیر این شهادت در عالم برسیم و توجه کنیم که تاثیر او امروز هم هست. اگر این مجالس #عزاداری و اجتماعات سوگواری نبود، کشور ما پیروز نمیشد.
🔻همه در تحت بیرق امام حسین (س) قیام کردند. در این اجتماعاتی که در محرم و #صفر میشود، مبلغین عزیز و خطبای معظّم باید مسائل روز را، مسائل سیاسی را، مسائل اجتماعی را در یک همچو زمانی که گرفتار این همه #دشمن ما هستیم، معیّن کنند.
📅امام خمینی(ره) | ۲۵ مهر ۱۳۶۱
🏴 @Sahifeh_noor
23.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴لحظه را باید شناخت
🖇نیاز را باید دانست. فرض بفرمائید کسانی در کوفه دلهاشان پر از ایمان به امام حسین(علیهالسلام) بود، به اهلبیت محبت هم داشتند، اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند؛ همهشان هم به شهادت رسیدند، پیش خدا هم مأجورند؛ اما کاری که باید بکنند، آن کاری نبود که آنها کردند؛ لحظه و عاشورا را نشناختند؛ در زمان، آن کار را انجام ندادند. اگر کاری که توابین در مدتی بعد از عاشورا انجام دادند، در هنگام ورود جناب مسلم به کوفه انجام میدادند، اوضاع عوض میشد؛ ممکن بود حوادث، جور دیگری حرکت بکند. شناسائی لحظهها و انجام کار در لحظهی نیاز، خیلی چیز مهمی است.
۱۳۸۸/۱۰/۲۹
🎐 #مکتب_حاج_قاسم| #حاج_قاسم | #محرم
🏷 سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی:
ما نیاز داریم که بگوییم اباعبدالله چگونه حرکت کرد؟ چگونه جنگید؟... انقلاب ما اگر حسین را نداشته باشد در جنگش باخته است... امروز جنگ ما عین جنگ حسین است، همان غربت را دارد. همان تنهایی را دارد، همان هجوم را دارد، همان وضعیت را دارد... امروز هم می بینید شما در زیر این علم (سپاه عبید الله زمانه) یک همچین چیزی جمع شده، یک همچین حرکتی (محاصره اقتصادی و نظامی هجوم جهانی) شده است.
🔴عاشورا و #گام_دوم انقلاب اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انقلاب اسلامی یک انقلاب به تمام معنا و همهجانبه بود؛ انقلابی در همه ابعاد زیست فردی و اجتماعی و تمدنی.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانیه گام دوم، گام دوم انقلاب اسلامی را به عنوان «گام دوم فردسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی» نامیدند.
برخلاف پندار برخی از روشنفکران مثل جناب دکتر سروش که گمان میکنند با فرهنگ حسینی نمیتوان جامعه را مدیریت کرد، بدون تردید عاشورا و مکتب و فرهنگ حسینی، ظرفیتهای بینظیری برای تحقق اهداف و آرمانهای گام دوم انقلاب اسلامی دارد. البته اصطیاد و استخراج این ظرفیتها نیازمند نگاه فردسازانه، جامعهپردازانه و تمدنسازانه به قیام حسینی است.
اگر از این منظر به مطاله رسالت حسینی و پیامها و خطبهها و نامههای آن حضرت بپردازیم خواهیم دید که چه ظرفیت عظیم و احیاناشدهای در مکتب حسینی و قیام عاشورا برای «فردسازی»، «جامعهپردازی» و «تمدنسازی» وجود دارد.
به عنوان نمونه، به یکی از سخنان آن حضرت که در مکه مکرمه و در جمع گروهی از علمای بلاد اسلامی ایراد شده است، اشاره میکنم. (تحف العقول، ص۱۷۰) آن حضرت در این سخنان بسیار مهم، خطمشی کلی جریان عاشورا و عاشوراییان را در سراسر تاریخ بیان کردند:
اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُساً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاساً مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ؛ خدایا! تو میدانى که آنچه از ما صورت گرفت، رقابت در حکومت یا دستیابی به ثروت نبود؛
وَ لَكِنْ (بلکه هدف ما آن است که)
1. لِنُرِيَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ؛ نشانههای دین تو را آشکار کنیم؛
2. وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ؛ اصلاح و درستی را در همه سرزمینها نمایان کنیم؛
3. وَ يَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ؛ بندگان مظلوم تو آسودگی یابند؛
4. وَ يُعْمَلَ بِفَرَائِضِكَ وَ سُنَنِكَ وَ أَحْكَامِكَ. و به فرایض و سنتها و احکام تو عمل شود.
همانطور که ملاحظه میکنید امام حسین(ع) در این سخنان، درست همچون پدرشان امام علی(ع) [نهجالبلاغه، خطبه ۱۳۱] به صراحت فلسفه قیام خود را بیان میکند. در اینجا اساساً هیچ سخنی درباره حکومت یزید بن معاویه، مردم مدینه، مردم شام یا مردم کوفه و بصره و امثال آن نیست. نگاه یک نگاه جهانی و تمدنی است. سخن از نمایاندن پرچمها و نشانههای دین در سراسر گیتی است. سخن از اصلاح «همه» بلاد و سرزمینها است. سخن درباره دفاع از مظلومان و پابرهنگان عالم است؛ سخن از عملی کردن آموزههای دینی و الهی است.
در گام دوم انقلاب اسلامی نیازمند تقویت این نوع نگاه به عاشورا و فرهنگ حسینی و نیازمند استخراج و استنباط آموزههای فردسازانه، جامعهپردازانه و تمدنسازانه از معارف حسینی هستیم.
🌸حدیث روز پنجشنبه🌸
#علتدشمنیباامامان
🌺عن الإمام العسكری عليهالسلام :
《قَد وَضَعَ بَنو اُمَيَّةَ وبَنُو العَبّاسِ سُيوفَهُم عَلَينا لِعِلَّتَينِ:
إحداهُما: أنَّهُم كانوا يَعلَمونَ أنَّهُ لَيسَ لَهُم فِي الخِلافَةِ حَقٌّ ، فَيَخافونَ مِنِ ادِّعائِنا إيّاها وتَستَقِرُّ في مَركَزِها.
وثانيهِما : أنَّهُم قَد وَقَفوا مِنَ الأَخبارِ المُتَواتِرَةِ عَلى أنَّ زَوالَ مُلكِ الجَبابِرَةِ وَالظَّلَمَةِ عَلى يَدِ القائِمِ مِنّا ، وكانوا لا يَشُكّونَ أنَّهُم مِنَ الجَبابِرَةِ وَالظَّلَمَةِ، فَسَعَوا في قَتلِ أهلِ بَيتِ رَسولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله وإبادَةِ نَسلِهِ ، طَمَعًا مِنهُم فِي الوُصولِ إلى مَنعِ تَوَلُّدِ القائِمِ عَجَّلَ اللّه ُ فَرَجَهُ ، أو قَتلِهِ ، فَأَبَى اللّه ُ أن يَكشِفَ أمرَهُ لِواحِدٍ مِنهُم ، إلاّ أن يُتِمَّ نورَهُ ولَو كَرِهَ الكافِرون》
بنى اميّه و بنى عباس به دو دليل به قتل و كشتار ما پرداختند:
يكى اين كه ، آنها خود مى دانستند كه خلافت، حقّ آنان نيست، لذا مى ترسيدند كه ما ادعاى خلافت كنيم و خلافت در جايگاه (اصلى) خود استقرار يابد،
دوم ، اين كه: آنها، از طريق اخبار متواتر فهميده بودند كه حكومت جباران و ستمگران به دست قائم ما نابود خواهد شد و از طرفى در اين كه آنان از جباران و ستمگران هستند، شكّ نداشتند. از اين رو، در كشتار اهل بيت رسول خدا صلي الله عليه و آله و نابود كردن نسل او كوشيدند تا بلكه با اين كار، مانع تولد قائم عجل اللّه تعالى فرجه شوند يا او را به قتل رسانده باشند. اما خداوند نخواست كه قضيّه او (قائم) حتى براى يك نفر از ايشان (خلفاى اموى و عباسى) معلوم شود تا آن گاه كه نور خويش را كامل گرداند، هرچند كافران خوش نداشته باشند🌺
اثبات الهداء ، ج۳ ص۵۷۰
🌼@yek_hadis🌼(1158)