eitaa logo
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
617 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
616 ویدیو
95 فایل
باسمه تعالی.این کانال با هدف انعکاس فعالیت های مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه فعالیت خواهد نمود انشاالله. ارتباط با ادمین کانال: @markaz_rahbari
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️راز حفظ ارزش روبل روسیه در تحریم و تجربه‌ای برای ایران 🔻بیش از دو سال از آغاز جنگ اوکراین سپری شده و اقتصاد روسیه نه تنها فرو نپاشیده بلکه تورم روسیه ۷.۶۹ درصد و ارزش روبل به ازای دلار هم صرفاً از ۷۴ روبل به ۹۲ روبل تنزل یافت. راز این مقاومت نسبتاً موفق در برابر شدیدترین تحریم‌ها چیست؟ 🔻یکی از رازهای موفقیت روسیه اصلاح شجاعانه نظام بانکی این کشور بود، پوتین با انتخاب نابولینا به عنوان رییس بانک مرکزی در سال ۲۰۱۳ به او قدرت کامل در مقابله با عملکرد مخرب بانک‌های روسیه داد. 🔻تعداد بانک‌های روسیه در سال 2013 برابر با 896 بانک بوده است. خانم نابیولینا طی 11 سالی که سکاندار بانک مرکزی بود، مجوز 585 بانک را باطل و آنها را به 311 بانک کاهش داده است. 🔹وی بانک پرسوت را در مدت کمتر از یک ماه در سال ۲۰۱۶ منحل کرد بانکی که، هیچ مؤسسه مالی خصوصی بزرگ دیگری نمی‌توانست با آن برابری کند، سهامدار بزرگ آن کلیسای ارتدکس قدرتمند روسیه و حامی بزرگ دیگر آن اتاق بازرگانی و صنایع روسیه بود و به همین جهت به آن لقب "شبه حاکمیتی" داده بودند. در ضمن شرکت‌های بزرگ دولتی پول خود را نزد این بانک نگهداری می‌کردند. ♦️«جوزف استیگلیتز» نوبلیست معروف اقتصاد می‌گوید: "به جای آرمانِ «عدالت برای همه» به سمت نظامی در حرکت ایم که در آن عدالت تنها شامل حال کسانی می‌شود که توانایی مالی بهره‌مندی از آن را دارند. با بانک‌هایی مواجه ایم که نه تنها انقدر بزرگ‌اند که از خطر ورشکستگی در امان‌اند، بلکه چنان قدرتمند شده‌اند که هیچ‌گونه پاسخگویی از آنها مطالبه نمی‌شود."👇 B2n.ir/a97462 ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
نقد دیدگاه آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی.pdf
362.4K
💢از تخصص‌های لازم در موضوع تخصصی "اقتصاد اسلامی" تا تبیین مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی"؛ نقدی بر اظهارات آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی ✍️حجت الاسلام و المسلمین استاد ✳️در ایام و لیالی قدر مطالبی را برخی رسانه‌ها از جناب آیت‌الله جواد فاضل لنکرانی نقل کرده‌‌اند که یکی از عبارات آن مطالب این جمله است: «معماری اسلامی و شهرسازی اسلامی همانند طب اسلامی و اقتصاد اسلامی حرف غلطی است». 🔰در این نوشتار تنها درباره اظهارات ایشان در موضوع به چند مطلب اشاره میکنم. 🔹از جناب آیت‌الله فاضل لنکرانی چند سال پیش نقل شده بود که نظام اقتصادی نداریم، ولی بعد از گفت‌ و شنودهای رسانه‌ای متخصصین اقتصاد اسلامی با ایشان، الحمدلله فرمودند که از مطالب من برداشت اشتباهی شده است و منظورم آن نبود که نقل کرده‌اند. امیدوارم با توجه به مطالبی که در ادامه خواهد آمد آنچه از ایشان نقل کرده‌اند برائت بجویند و اعلام فرمایند که مطالب ایشان را نادرست نقل کرده‌‌اند یا برداشت غلطی از مطالب ایشان شده است؛ چون وقتی در آن گفت و شنود اظهار داشتند، نظام اقتصاد اسلامی داریم، به طریق اولی باید قبول کنند که اقتصاد اسلامی داریم. 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
♻️ اسلام شناس و اقتصاددان؛ تخصص های لازم در موضوع تخصصی "اقتصاد اسلامی" ✍️حجت الاسلام و المسلمین استاد ✳️ هر صاحب نظری اگر بخواهد درباره موضوع تخصصی «اقتصاد اسلامی» اظهار نظر کند باید دو نوع تخصص داشته باشد؛ هم اسلام شناس باشد و هم اقتصاددان. بنابراین اگر کسی این دو نوع تخصص را نداشته باشد و درباره وجود یا عدم وجود اقتصاد اسلامی نظر بدهد، سنت غلطی را در حوزه و برای طلاب باقی میگذارد که بدون دانش لازم میتوان در امور علمی و تخصصی اظهار نظر نمود. این مطلب در محافل علمی و حوزه امری بدیهی است. بنابراین اساتید محترم حوزه که تخصص لازم را ندارند نباید اظهار نظر قاطع داشته باشند. 🔹چندی پیش جناب آقای دکتر درخشان در مناظره با جناب آقای دکتر غنی‌نژاد سخن حکیمانه و عالمانه‌ای را خطاب به ایشان فرمودند که نقل آن برای همه محافل علمی حوزه و دانشگاه آموزنده است. آن سخن این بود که نه من و نه شما نمیتوانیم بگوییم اقتصاد اسلامی داریم یا نداریم، چون کسی میتواند چنین اظهارنظری نماید که علاوه بر اقتصاددان، اسلام‌شناس نیز باشد. چرا اساتید حوزه نسبت به آنچه را در درسها آموزش میدهند، آنها را در مصاحبه‌ها فراموش مینمایند؟! متن کامل یادداشت 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 از روز نیاز به موشکِ اسرائیل تا روز موشک‌بارانِ اسرائیل/ ماجرای تاریخی پروژۀ شکوفه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🔰 سخنی با جوانان آزادی خواه و مجاهد سراسر جهان بیانیه مشترک چند مرکز حوزوی و دانشگاهی در راستای حمایت از آرمان قدس شریف و انتفاضه فلسطین 🇵🇸 برای مطالعه متن بیانیه کلیک کنید امضا کنندگان 🔸انجمن علمی اقتصاد اسلامی حوزه 🔹اندیشکده قصد 🔸بسیج دانشجویی دانشگاه قم 🔹پژوهشگاه فقه نظام 🔸جامعه ایمانی مشعر 🔹جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی 🔸خانه طلاب جوان 🔹مجمع عالی اقتصاد مقاومتی 🔸مرکز جامع ولی امر (عج) 🔹مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه 🔸هسته بین الملل بسیج دانشجویی @maem_ir 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی" ✍️حجت الاسلام و المسلمین استاد |برش دوم 💠 از جناب آیت‌الله فاضل چند سال پیش نقل شده بود که نظام اقتصادی نداریم، ولی بعد از گفت‌ و شنودهای رسانه‌ای متخصصین اقتصاد اسلامی با ایشان، الحمدلله فرمودند که از مطالب من برداشت اشتباهی شده است و منظورم آن نبود که نقل کرده‌اند. امیدوارم با توجه به مطالبی که در ادامه خواهد آمد آنچه از ایشان نقل کرده‌اند برائت بجویند و اعلام فرمایند که مطالب ایشان را نادرست نقل کرده‌‌اند یا برداشت غلطی از مطالب ایشان شده است. چون وقتی در آن گفت و شنود اظهار داشتند، نظام اقتصاد اسلامی داریم، به طریق اولی باید قبول کنند که اقتصاد اسلامی داریم. 🔰برای روشن شدن موضوع اقتصاد اسلامی، مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی" تبیین می شود: 1️⃣ احکام اقتصادی 2️⃣ مکتب اقتصادی اسلام 3️⃣ نظام اقتصادی اسلام 4️⃣ علم اقتصاد اسلامی 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
✳️ مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی" ✍️حجت الاسلام و المسلمین استاد #احمدعلی_یوسفی|برش دوم 💠 از جناب آی
💎 مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی" 🔰 برای روشن شدن موضوع اقتصاد اسلامی، مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی" تبیین می شود: 1️⃣احکام اقتصادی: مقصود از آن، انواع احکام تکلیفی و وضعی رفتارها و روابط اقتصادی است. اقتصاد اسلامی به این معنا در بیان برخی فقها و متفکران اسلامی وجود دارد و هیچ متفکر دانشگاهی و حوزوی آن را نفی نمی کند. 2️⃣ مکتب اقتصادی اسلام: شهید صدر در کتاب "اقتصادنا" به صراحت اقتصاد اسلامی را به مذهب اقتصادی اسلام تعریف می کند و آن را به عنوان راه سوم در برابر نظام سرمایه‌داری و سوسیالیستی قرار می دهد. مکتب اقتصادی، اصول کلان راهبردی مبتنی بر مبانی و در مسیر اهداف کلان نظام اقتصادی اسلام است. شهید صدر(ره) این مدعا را براساس ادله اسلامی استدلال می کند و برخی اصول مکتب اقتصادی اسلامی را استخراج کرده است. بعید میدانم حضرت آیت‌الله فاضل با چنین امری مخالفت داشته باشند. 3️⃣ نظام اقتصادی اسلام: مجموعه مبانی، اهداف، اصول راهبردی، رفتارها و روابط، ساختارها و نهادهای اقتصادی هماهنگ و سازگار با هم را گویند که از منابع و مدارک اسلامی براساس روشی که حجت شرعی باشد، استنباط و استخراج میشود. اگر مقصود جناب آقای فاضل این است که ما اقتصاد اسلامی بدین معنا نداریم، باید منظور از این سخن را تحلیل کرد. مقصودشان یقینا از یکی از سه حالت خارج نیست: 🔺الف. استنباط و استخراج نظام اقتصادی به معنای بیان شده از مبانی و معارف اسلامی ممکن نیست و مبانی و معارف اسلامی، برای استنباط و استخراج نظام اقتصادی به معنای بیان شده ناکافی است؟! ♻️در این صورت در جوابشان گفته میشود که ادل دلیل علی امکان شی، وقوع آن است. اگر ایشان مراجعه مختصری به آثار اقتصاد اسلامی از جمله کتاب نظام اقتصاد مقاومتی داشته باشند کاملا واضح می شود که چنین امری واقع شده است و نظام اقتصادی اسلام نظامی کامل و جامع در عرض نظامات سکولار سرمایه‌داری، سوسیالیستی و مختلط است. البته تحقیقات در این زمینه با قوت ادامه دارد و هر روز در حال تکمیل شدن است. 🔺ب. استنباط و استخراج چنین نظام اقتصادی اسلام مشروع نیست و دستگاه فقه چنین وظیفه‌ای ندارد و وظیفه دستگاه فقه براساس روش امضا آن است چنین ساختاری را عرف و عقلای سکولار دنیا براساس اندیشه‌های سکولار طراحی کنند و دستگاه فقه آن را بر اساس روش امضا تحلیل نماید و در صورت عدم مغایرت آن را می‌پذیرد. ♻️اگر ایشان چنین ادعایی کند خواهیم گفت همین اتفاق براساس منابع و مدارک اسلامی نیز ممکن است و از ایشان میخواهیم براساس دستگاه فقه مورد نظرشان، اقتصاد اسلامی مستنبط و مستخرج از منابع و مدارک اسلامی را به روش عدم مغایرت تحلیل کنند و در صورت عدم مغایرت، آن را به عنوان اقتصاد اسلامی بپذیرند. چگونه وظیفه داریم نظام اقتصادی سکولار را به روش عدم مغایرت تحلیل و اجمالا آن را بپذیریم و محصول این روش را مشروع بدانیم، اما نظام اقتصادی اسلامی مستنبط و مستخرج از مبانی و مدارک اسلامی را وظیفه نداریم از روش بیان شده تحلیل و در صورت عدم مغایرت با فقه مورد نظر ایشان مورد تایید قرار دهیم و محصول آن را مشروع بدانیم؟! 🔺ج. استنباط و استخراج چنین نظام اقتصادی اسلام از منابع و مدارک اسلامی معقول نیست. ♻️اگر چنین امری مقصودشان باشد روشن است که مطلب نادرستی است؛ چون چطور می توان پذیرفت چنین امری از تفکرات نظامات سکولار، معقول باشد و حضرت آیت‌الله فاضل نظام اقتصادی با ویژگی‌های بیان شده از مبانی و معارف نظامات سکولار را معقول بدانند و محصول آن نظامات را با روش عدم مغایرت تایید نمایند، اما از مبانی و معارف اسلامی را معقول ندانند؟! 4️⃣ علم اقتصاد اسلامی: در علم اقتصاد، اقتصاد به دو بخش اثباتی و دستوری تقسیم میشود. اقتصاد دستوری به گزاره‌های اطلاق میشود که از مکتب و نظام اقتصادی اسلام برخاسته است. علم اقتصاد به این معنا قطعا براساس مبانی و معارف اسلامی وجود دارد و تردیدی در آن نیست. اقتصاد اثباتی که تحلیل واقعیت‌های صحنه اقتصاد پس از عمل و اجرای نظام اقتصادی اسلام، کاملا امری قابل قبول و دانش و علم حاصل از آن را میتوان به عنوان علم اقتصاد اسلامی تلقی نمود. متن کامل یادداشت 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🔰فراخوان ارسال آثار علمی با موضوع: 🔹نظام پولی تمدن اسلامی ❇️موضوعات مقالات: 🔸تاریخچه و ماهیت پول 🔹مبانی فقهی نظام پولی اسلام 🔸مبانی فلسفی نظام پولی تمدن اسلامی 🔹جایگاه پول در نظام اقتصادی اسلام 🔸حکمرانی پول در حکومت اسلامی 🔹پول حقیقی پول اعتباری 🖌زمان و نحوه ارسال آثار: 📝آثار علمی خود را در قالب مقاله یا بسته سیاستی تا تاریخ ۱۰ /۰۲ /۱۴۰۳ به دبیرخانه همایش به نشانی @ghadirololama در پیام رسان ایتا ارسال نمایید. 🎁به آثار برگزیده جوایزی تقدیم میگردد. 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📊جدول زمانی همایش اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران با تأکید بر مهار تورم و رشد تولید 🔹با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی، و مدیران کشوری و استانی 🗓 29 فروردین 1403، دانشگاه قم، از 8:30 تا 17 🌏ثبت نام برای شرکت کنندگان https://rihu.ac.ir/fa/form/39 🌐لینک مجازی http://ve.qom.ac.ir/ncie 🗂چکیده مقالات همایش https://rihu.ac.ir/fa/download/71 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 الگوی مسکن مولّد؛ بستری برای مشارکت مردم در تولید ✳️ مهدی عسگری رئيس کارگروه احیاء اراضی برنامه هفتم: 🔹یکی از بسترهای مهم برای تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، اصلاح الگوی ساخت شهر و مسکن است. 🔹بلندمرتبه‌سازی و متراکم‌سازی جمعیت در الگوی شهر مصرفی، در جهت کار می‌کند نه ؛ 🔹برای مشارکت مردم در شبکه تولید و توزیع، باید به سمت الگوی مسکن مولّد و به تعبیری مسکن معیشت‌محور، دار واسعه (خانه‌ی حیاط‌دار) و شهرهای محله‌محور برویم. 🇮🇷 نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس 🆔 @mahdiasgari133 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👥 تعاونی زنانه مزرعه خورشیدی ای در روستای پنداس کاشان راه اندازی شد که برق ۵روستا را تامین می کند. نکته جالبش این است که تعاونی ای زنانه با مشارکت ۴۰بانو آن را موجب شده است. حالا نه فقط قطعی برق روستا حل شده بلکه برق ۲۳۰خانه در ۴روستای همجوار هم تامین می شود. با کمک بنیاد برکت هر بانو برای این کار ۱۵۰میلیون تسهیلات گرفته که سال اول ۱ونیم میلیارد عایدی خواهد داشت و در ظرف ۴سال همه تسهیلات برگشت داده شده از سال پنجم سودش برای خودشان خواهد بود. • پ.ن: در تحقیقات دکتر مرتضی فرهادی آمده تا سال۱۳۳۵ ، دو میلیون زن عشایر در ۴۰۰هزار واره (تعاونی سنتی ویژه زنان عشایر در حوزه لبنیات) عضویت داشتند که دولت مدرن پهلوی ها آنها را نابود کرد! زن ایرانی باز هم می تواند احیای تعاونی های زنانه خود را برای پیشرفت ایران و عدالت در نیازهای جدید از سر بگیرد. 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱/۲۸ ☑️ @m_ghanbarian •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📜تاریخچه پیمان سپاری ارزی در ایران و چالش های اجرایی آن/ تنها راه مقابله با خروج سرمایه ✳️ یکی از تصمیمات سیاست گذاران اقتصادی در شرایط تحریم و مضیقه های تامین ارز، در دستور کار قراردادن سیاست پیمان سپاری ارزی است. بدین معنا که دولت همه صادر کنندگان را مکلف می کند تا ارز حاصل از صادرات خود را به دولت تحویل دهند. اما اجرای این سیاست با چالش هایی رو به رو است که هر بار سبب می شود تا اجرای آن متوقف شود. بررسی قوانین نشان می دهد در بازه سال های 1319 تا 1390 پیمان سپاری ارزی پنج بار قطع و وصل شده است. این سیاست اولین بار به علت مضیقه دولت در تامین ارز در سال 1319 تحت عنوان «قانون راجع به واگذاری معاملات ارزی به بانک ملی ایران» به تصویب رسید. 🔹طرفداران و مخالفان پیمان سپاری از منظر عدالت نیز اختلاف نظر دارند. موافقان معتقدند، «ارز» یک ثروت ملی است و هیچ کس حق ندارد آن را برخلاف مصالح ملی صرف نماید. در مقابل مخالفان پیمان سپاری معتقدند ارز حاصل از صادرات، جزء اموال و حقوق صادر کننده است و دولت حق اعمال نظر در چگونگی مصرف آن را ندارد. 🔹 یکی از دلایل اینکه پیمان سپاری ارزی هر از گاهی بعد از اجرا متوقف می شود چالش های اجرایی آن است. چالش اول آنکه اساسا صادر کننده علاقه ندارد تا ارز خود را به قیمت مصوب بانک مرکزی به او بفروشد بلکه میخواهد ارز خود را در بازار آزاد و با حداکثر قیمت به فروش برساند. چالش دوم عدم توانایی دستگاه اجرایی در ردیابی مالی است. https://tn.ai/3069441 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
📣 سلسله نشست های تبیین شعار سال ✳️حجت الاسلام سید محمدرضا رضی {محقق اقتصاد مقاومتی} 🔰با موضوع: نگاهی کوتاه به سه مفهوم جنگ اقتصادی ،جهش تولید ، اقتصاد مردم بنیاد و ارائه راهکار برای تحقق شعار سال 🕛 زمان: چهارشنبه ۲۹ فروردين ساعت ۱۶:۳۰ 💢 لینک وبینار: https://vc.ostanyazd.ir/b/c2m-nrg-bym-xj5 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💢تحلیل فقهی مبنای عدم مغایرت در تصویب قوانین اقتصادی|معنای عدم مغایرت ✳️موضوع قوانین اقتصادی که در مجلس وضع می‌شوند معمولاً مربوط بـه رفـتارها و روابط اقتصادی مردم و دولت است. این قوانین یا امر الزامی (ایجابی یا سلبی) است یا به عنوان امـر مـباح و مـجاز اعلام می‌شود. حکم رفتار و رابطه ای را که مجلس به عنوان قانون وضع می‌کند با ادله شـرعی بـررسی می‌شود؛ اگر دلیل برخلاف آن قانون پیدا شد، در این صورت آن با شریعت احرازمی شود. اگـر دلیل شـرعی خاصی مطابق با آن قانون باشد همانند قانون زکات، یا حتی دلیلی همانند «اوفوا بـالعقود» بـه نـحو عموم بر مباح و مجاز بودن مثل قانون بیمه‌های تجاری دلالت کند، آن با شریعت نـیز احـراز می‌شود. اگر دلیلی نه برخلاف آن قانون و نه طبق آن وجود نداشته باشد، تعبیر به می‌شود. 🔹اولین بار در زمان انقلاب مشروطیت از مبنای عدم مغایرت در تصویب قوانین اسـتفاده شـد. در آن زمان قرار شد پنج نفر از مجتهدین بر قوانینی که نمایندگان مجلس تصویب می‌کنند، نظارت نمایند تا مغایر اسلام نباشد. پس ازآن، یکـی از شخصیت‌هایی که با قوانین نشئت گرفته از مبانی عرفی و طبیعی دنیا و نظام حاصل از آن مخالفت کرده و آن را برای جامعه اسلامی ناکافی دانسته، بـوده اسـت. ایشان معتقد بود بـراساس مـبانی اسلامی باید ساختارهای اجتماعی و اقتصادی را کشف و طراحی کرد و خود نیز با انتقاد شدید از نهادهای اقتصادی عرفی دنیا همانند بانک، الگوی اقتصادی جدیدی براساس مبانی اسلامی طراحی و ارائه کرد. 📚برشی از مقاله "تحلیل فقهی مبنای عدم مغایرت در تصویب قوانین اقتصادی"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شهرک های صنعتی؛ ساخت یا توقف؟!| مزایای شهرک های صنعتی برای صنایع کوچک 🔷شهرک‌های صنعتی در دهه های اخیر یکی از موتورهای اصلی رشد تولید کشور شناخته شده اند. سیاستگذاری برای صنایع و تامین زیربناهای مورد نیاز آنها، یکی از اهداف اولیه تاسیس این شهرک ها به حساب می آید. اما علی رغم مزایای این طرح برای صنایع کوچک، برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند باید نوسازی شهرک های فعلی به جای ساخت شهرک جدید در اولویت قرار بگیرد. ♻️سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۸۶۲ شهرک و ناحیه صنعتی و ۳ منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره‌برداری، ۸۴ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۷ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، ۱۰۴ هزار و ۶۵۴ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۵۲ هزار و ۲۴ واحد صنعتی و سه هزار و ۳۸۷ واحد کارگاهی به بهره برداری رسیده، زمینه اشتغال مستقیم یک میلیون و ۴۸ هزار و ۵۴۰ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 توليد و اشتغال با ربا ممکن نيست| مزدوري و اجیری در اسلام مکروه است ❇️ پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش ملی اقتصاد اسلامی 💠 مال در اسلام به منزله ستون فقرات است، ملّت بيمار فقير است؛ يعني ستون فقراتش شکست است. اگر نظام دولت‌سالاري سوسيال شرق باشد که شکست مي‌خورد و اگر نظام کاپيتال غرب باشد که سرمايه در دست گروه خاص باشد که شکست مي‌خورد و اگر تلفيقي از دولت و سرمايه‌داران باشد که شکست مي‌خورد و اگر مردمي باشد که محفوظ مي‌ماند و اين بدون بانک‌هاي منزّه از ربا و مطهّر از نزول محقق نخواهد شد. توليد و اشتغال با ربا ممکن نيست و جنگ با خداست و ﴿يَمْحَقُ اللّهُ الرِّبَا﴾ بنابراين اگر ملّت اين چنين باشد به توليد و اشتغال توجه مي‌کند. 💠مزدوري و اجیری در اسلام مکروه است. نهي‌هاي فراواني شده که انسان مزدور ديگري نباشد، چون تمام حيثيت‌هاي علمي و عملي خود را در طَبَق اخلاص براي کارفرما مي‌گذارد. طرزي بايد جامعه را با اقتصاد اداره کرد که هر کسي در کنار سفره خودش بنشيند، نه اينکه براي ديگري کار کند و مزد بگيرد. حيثيت يک ملّت در سايه کرامت‌هاي آنهاست. ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2572361 ✅پ.ن: دکتر توکلی 🌀اقتصاد ربوی رشد نمی‌کند 🌀سهم بری برتر از دستمزد گیری است. 🌀حکمرانی اقتصادی سفیهانه موجب فقر است. 🌀 اقتصاد مردمی به مفهوم بالا بودن سهم بخش عمومی در اقتصاد اسلامی است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💠مشکل اقتصاد کشور زمانی حل می‌شود که پول را حقیقی کنیم ✳️ آیت‌الله در همایش ملی اقتصاد اسلامی: مبنای ارزش پول اعتباری، قدرت سیاسی‌ست نه ارزش اقتصادی حقیقی و چون مبنای چنین پولی قدرت است همان قدرت هر زمان که بخواهد ارزش این کاغذ را تغییر می‌دهد؛ پس این پول اقتصادی نیست، پول سیاسی است و این در اسلام ممنوع است و پول حقیقی که در اسلام برای معاملات پذیرفته‌شده یا طلاست یا نقره. مشکل اقتصاد کشور زمانی حل می‌شود که پول را حقیقی کنیم. ▪️در نظام اقتصادی اسلامی یک چرخه اقتصادی داریم که اقتصاد جامعه به وسیله آن شکل می‌گیرد، که از توزیع نخستین به تولید و سپس به توزیع ثانوی و پس‌از آن به مبادله و مصرف می‌رسد. این چهار حلقه، نظام اقتصادی اسلام را شکل می‌دهد. ▪️یکی از مهم‌ترین مباحث مبادله پول است که اساس مبادله را در بازار شکل می‌دهد. وقتی دانستیم که پول یعنی واسطه مبادله، می‌توانیم پی ببریم که کارکرد این واسطه عمدتاً دو چیز است؛ یک تعیین ارزش کالای دو طرف مبادله یا معیار ارزش بودن و دوم تسهیل مبادله. ▪️پول اعتباری در اقتصاد اسلام نامشروع است، مگر در شرایط اضطراری که توسط دولت اعتباری برای پول قائل شود. واسطه بین دو کالا باید خود هم ارزش حقیقی و مصرفی داشته باشد. در فقه اسلامی مبنای ارزش مبادله‌ای باید وجود ارزش حقیقی باشد و چیزی که هیچ ارزش حقیقی ندارد قابل استفاده در معاملات نیست. https://qom.ac.ir/Notifications/Pages/807.aspx •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
🌀 به یاد پدر اقتصاد اسلامی ایران 🔻مرحوم دکتر را باید پدر اقتصاد اسلامی ایران نامید،او در دهه ۶۰ با اندیشمندانی همچون آیت الله هاشمی شاهرودی به تدوین آثار برجسته اقتصاد اسلامی همچون مبانی اقتصاد اسلامی و پول در اقتصاد اسلامی در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه پرداخت 🔻ایشان به عنوان معاون اقتصادی دکتر نمازی تحقیقات اقتصادی گسترده‌ای را پایه‌ریزی کرد و از عوامل موثر در کنترل تورم سال۱۳۷۴ بود 🔹 دکتر داودی در همکاری با علامه مصباح گروه اقتصاد موسسه امام خمینی را تأسیس و رشته فلسفه اقتصاد اسلامی را پایه‌گذاری کرد 🔹هنگامیکه معاون اول رئیس جمهور دولت نهم شد،از ظرفیت محققان اقتصاد اسلامی در تدوین برنامه پنجم توسعه استفاده کرد. در ادامه به عنوان رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در دولت دهم زمینه تدوین کتابهای متعدد شاخص‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را فراهم کرد 🔻ایشان در نقش معاون اقتصادی قوه قضاییه و رئیس دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت همواره حامی صیانت از معیشت مردم در مقابل سیاست های اقتصاد لیبرالی بود، در ادامه به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نیز مردانه جنگید 🔹وی از اساتید برجسته اقتصاد خرد بود که در دانشگاه شهید بهشتی و سایر مراکز آموزشی شاگردان بسیاری تربیت کرد. او الگوی تفکیک بانکداری اسلامی را ارائه داد 🔹 دکتر داودی شیفته اقتصاد اسلامی بود، خط قرمزش سفره مردم و آرمانش مقابله با سیاستهای مخرب نئولیبرالهای داخلی بود، در این مسیر حتی از آبروی خود مایه گذاشت، حیف که بسیاری قدر ایشان را ندانستند و به هشدارهای مشفقانه اش گوش ندادند ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
📌 نباید منابع مادی کشور مثل نفت و معادن برای هزینه‌های جاری مورد استفاده قرار گیرند|دریافت مالیات عادلانه و با رضایت مؤدیان باشد آیت الله‌العظمی مکارم‌شیرازی در دیدار با دکتر سبحانیان رئیس سازمان مالیاتی کشور 🔹 مالیات سنگین سبب تعطیلی کارگاه‌ها و سوق‌دادن سرمایه به سمت بازارهای غیرتولیدی برای فرار از مالیات و بیکار شدن کارگران می شود. 🔹از سویی برخی به هر نحوی از پرداخت مالیات فرار می کنند و از سویی سازمان مجبور به تأمین هزینه های جاری کشور با مالیات است، لذا باید به گونه ای برنامه ریزی شود که مالیات عادلانه ستانده شود. 🔹 اقتصاد جامعه سالم بر پایۀ مالیات عادلانه است؛ باید مصارف مالیات تبیین شود تا مردم نسبت به پرداخت آن توجیه شوند. ✅ آیت الله العظمی سبحانی در دیدار رئیس سازمان امور مالیاتی کشور 🔹نباید منابع مادی کشور مثل نفت و معادن برای هزینه‌های جاری مورد استفاده قرار گیرند چرا که این منابع سرمایه کشور محسوب شده و باید به صورت‌های مفیدتر از آنها بهره برد تا شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر در سطح کشور باشیم. 🔹مالیات باید از درآمد افراد اخذ شود و درآمد حاصل از فعالیت‌های اقتصادی مشمول پرداخت مالیات شود. 🔹مردم باید نسب به نقش مالیات در آبادنی کشور توجیه شوند، مردم باید متوجه شوند که مالیات پرداختی آنها در کشور هزینه می‌شود برای عمران و آبادانی جامعه مصرف می‌شود و به هیچ عنوان مورد اتلاف قرار نمی‌گیرد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
✅راهکارهای توسعه کیفی بخش تعاون در اقتصاد ایران|گزارشی از نشست "ظرفیت‌های بخش تعاون در جهش تولید" 🔰حامد ویس کرمی؛ معاون امور تعاون وزارت تعاون ♨️من معتقدم که استقبال مردم از بخش تعاون خیلی بیشتر از مدیران و مسئولان دولتی است اما باید توجه داشت که مشارکت مردم یک سری الزاماتی دارد؛ اگر ما مشارکت مردم در اقتصاد را بررسی کنیم می‌بینیم که یک مدل همه این الزامات شامل: مالکیت، مدیریت، عاملیت و نظارت مردم را در خود جای می‌دهد و آن همان الگوی تعاونی است. ♨️ توسعه تعاون در کشور ما تا به امروز یک توسعه خطی بوده و ما به توسعه کمی تعاونی‌ها بیش از هر چیزی توجه کرده‌ایم. تا به امروز در کشور بالغ بر 103 هزار تعاونی داریم که در عرصه‌های مختلف در حال فعالیت هستند. این سیاست توسعه‌ای را باید به یک سیاست سه وجهی تغییر دهیم که در کنار توسعه کمی، گسترش اجتماعی و عمق اقتصادی تعاونی‌ها یک مسئله جدی و اساسی خواهد بود. 🔰رضا وفایی یگانه، معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران 📊برخی راهکارها و پیشنهادهای سیاستی: استفاده از ظرفیت شرکت‌های توسعه عمران شهرستان‌ها، ایجاد بسترهای لازم برای واگذاری شرکت‌های دولتی در قالب روش‌های پیمان و ...، ایجاد شهرک‌های تخصصی و جذب سرمایه‌گذاری آحاد مردم در قالب ساختار تعاونی برای ایجاد نیروگاه‌های کوچک و متوسط، استفاده بهینه از نهادهای تخصصی مالی بخش تعاون در فرایند تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی و ... گزارش کامل |دریافت فایل •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ سلسله نشست های تبیین شعار سال 🔹حجت الاسلام محمد مادرشاهی (پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام) 🔰با موضوع: اقتصاد مردمی به مثابه یک مکتب، مبانی و الگوهای عملیاتی ⏰ زمان: یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۶:۳۰ 💢 لینک وبینار: https://vc.ostanyazd.ir/b/c2m-nrg-bym-xj5 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🟠 اقتصاد مردمی یک مکتب است| کالبد اقتصاد مردمی سلول‌های خاص خودش را می‌‌طلبد 💠 اهم نکات ارائه شده در نشست رمضانی مسئولان، صاحب‌نظران و حلقه‌های‌میانی عرصه‌ تولید و اقتصاد مردمی با رئیس‌جمهور ✳️ : (نماینده مجلس و مدیرعامل اندیشکده توسعه منطقه‌ای فن‌آوران) ●● حرف اول بنده این است که اقتصاد‌مردمی نه یک شعار و نه حتی یک راهبرد بلکه یک مکتب است. ما باید یک پایگاه علمی و فکری مستمر و منسجم برای اقتصاد مردمی ایجاد کنیم که تنه به حلقه نیاورانی بزند که در اقتصاد لیبرال مطرح است. ●● حرف دوم من این است که کالبد اقتصاد مردمی سلول‌های خاص خودش را می‌‌طلبد و این سلول‌های بنیادی اقتصاد مردمی را باید ایجاد کرد. ●● عرض سوم بنده این است که کارویژه دولت آقای رئیسی ریل‌گذاری برای اقتصاد مردمی است و بدین جهت دولت باید به همه دستگاه‌ها ماموریت بدهد که در حوزه خودشان برای اقتصاد مردمی ریل‌گذاری کنند. ●● حرف آخرم این است که منابع عمومی کشور باید برای مردم آزادسازی بشود؛ ...همچنین ظرفیت بازارچه‌های مرزی را باید در اختیار تعاونی‌های مردمی بدهیم این درحالی است که امروز ۶۰ درصد ظرفیت این تعاونی‌ها در کشور راکد است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ همایش «ظرفیت‌های اندیشۀ شهید صدر در تحول علوم انسانی» 🔰 جمعی از انجمن‌های علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می‌کنند: 💠 همایش «ظرفیت‌های اندیشۀ شهید صدر در تحول علوم انسانی» 💠 🗓 شروع همایش از یکشنبه، ۲ اردیبهشت 🕌 مکان: حرم مطهر، صحن امام حسن مجتبی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شماره ۱، سالن شهید سلیمانی 🔹کانال اطلاع‌رسانی همایش: @hamayesh_ShahidSadr •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi