eitaa logo
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
670 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
663 ویدیو
101 فایل
باسمه تعالی.این کانال با هدف انعکاس فعالیت های مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه فعالیت خواهد نمود انشاالله. ارتباط با ادمین کانال: @markaz_rahbari
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی" ✍️حجت الاسلام و المسلمین استاد |برش دوم 💠 از جناب آیت‌الله فاضل چند سال پیش نقل شده بود که نظام اقتصادی نداریم، ولی بعد از گفت‌ و شنودهای رسانه‌ای متخصصین اقتصاد اسلامی با ایشان، الحمدلله فرمودند که از مطالب من برداشت اشتباهی شده است و منظورم آن نبود که نقل کرده‌اند. امیدوارم با توجه به مطالبی که در ادامه خواهد آمد آنچه از ایشان نقل کرده‌اند برائت بجویند و اعلام فرمایند که مطالب ایشان را نادرست نقل کرده‌‌اند یا برداشت غلطی از مطالب ایشان شده است. چون وقتی در آن گفت و شنود اظهار داشتند، نظام اقتصاد اسلامی داریم، به طریق اولی باید قبول کنند که اقتصاد اسلامی داریم. 🔰برای روشن شدن موضوع اقتصاد اسلامی، مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی" تبیین می شود: 1️⃣ احکام اقتصادی 2️⃣ مکتب اقتصادی اسلام 3️⃣ نظام اقتصادی اسلام 4️⃣ علم اقتصاد اسلامی 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
✳️ مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی" ✍️حجت الاسلام و المسلمین استاد #احمدعلی_یوسفی|برش دوم 💠 از جناب آی
💎 مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی" 🔰 برای روشن شدن موضوع اقتصاد اسلامی، مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی" تبیین می شود: 1️⃣احکام اقتصادی: مقصود از آن، انواع احکام تکلیفی و وضعی رفتارها و روابط اقتصادی است. اقتصاد اسلامی به این معنا در بیان برخی فقها و متفکران اسلامی وجود دارد و هیچ متفکر دانشگاهی و حوزوی آن را نفی نمی کند. 2️⃣ مکتب اقتصادی اسلام: شهید صدر در کتاب "اقتصادنا" به صراحت اقتصاد اسلامی را به مذهب اقتصادی اسلام تعریف می کند و آن را به عنوان راه سوم در برابر نظام سرمایه‌داری و سوسیالیستی قرار می دهد. مکتب اقتصادی، اصول کلان راهبردی مبتنی بر مبانی و در مسیر اهداف کلان نظام اقتصادی اسلام است. شهید صدر(ره) این مدعا را براساس ادله اسلامی استدلال می کند و برخی اصول مکتب اقتصادی اسلامی را استخراج کرده است. بعید میدانم حضرت آیت‌الله فاضل با چنین امری مخالفت داشته باشند. 3️⃣ نظام اقتصادی اسلام: مجموعه مبانی، اهداف، اصول راهبردی، رفتارها و روابط، ساختارها و نهادهای اقتصادی هماهنگ و سازگار با هم را گویند که از منابع و مدارک اسلامی براساس روشی که حجت شرعی باشد، استنباط و استخراج میشود. اگر مقصود جناب آقای فاضل این است که ما اقتصاد اسلامی بدین معنا نداریم، باید منظور از این سخن را تحلیل کرد. مقصودشان یقینا از یکی از سه حالت خارج نیست: 🔺الف. استنباط و استخراج نظام اقتصادی به معنای بیان شده از مبانی و معارف اسلامی ممکن نیست و مبانی و معارف اسلامی، برای استنباط و استخراج نظام اقتصادی به معنای بیان شده ناکافی است؟! ♻️در این صورت در جوابشان گفته میشود که ادل دلیل علی امکان شی، وقوع آن است. اگر ایشان مراجعه مختصری به آثار اقتصاد اسلامی از جمله کتاب نظام اقتصاد مقاومتی داشته باشند کاملا واضح می شود که چنین امری واقع شده است و نظام اقتصادی اسلام نظامی کامل و جامع در عرض نظامات سکولار سرمایه‌داری، سوسیالیستی و مختلط است. البته تحقیقات در این زمینه با قوت ادامه دارد و هر روز در حال تکمیل شدن است. 🔺ب. استنباط و استخراج چنین نظام اقتصادی اسلام مشروع نیست و دستگاه فقه چنین وظیفه‌ای ندارد و وظیفه دستگاه فقه براساس روش امضا آن است چنین ساختاری را عرف و عقلای سکولار دنیا براساس اندیشه‌های سکولار طراحی کنند و دستگاه فقه آن را بر اساس روش امضا تحلیل نماید و در صورت عدم مغایرت آن را می‌پذیرد. ♻️اگر ایشان چنین ادعایی کند خواهیم گفت همین اتفاق براساس منابع و مدارک اسلامی نیز ممکن است و از ایشان میخواهیم براساس دستگاه فقه مورد نظرشان، اقتصاد اسلامی مستنبط و مستخرج از منابع و مدارک اسلامی را به روش عدم مغایرت تحلیل کنند و در صورت عدم مغایرت، آن را به عنوان اقتصاد اسلامی بپذیرند. چگونه وظیفه داریم نظام اقتصادی سکولار را به روش عدم مغایرت تحلیل و اجمالا آن را بپذیریم و محصول این روش را مشروع بدانیم، اما نظام اقتصادی اسلامی مستنبط و مستخرج از مبانی و مدارک اسلامی را وظیفه نداریم از روش بیان شده تحلیل و در صورت عدم مغایرت با فقه مورد نظر ایشان مورد تایید قرار دهیم و محصول آن را مشروع بدانیم؟! 🔺ج. استنباط و استخراج چنین نظام اقتصادی اسلام از منابع و مدارک اسلامی معقول نیست. ♻️اگر چنین امری مقصودشان باشد روشن است که مطلب نادرستی است؛ چون چطور می توان پذیرفت چنین امری از تفکرات نظامات سکولار، معقول باشد و حضرت آیت‌الله فاضل نظام اقتصادی با ویژگی‌های بیان شده از مبانی و معارف نظامات سکولار را معقول بدانند و محصول آن نظامات را با روش عدم مغایرت تایید نمایند، اما از مبانی و معارف اسلامی را معقول ندانند؟! 4️⃣ علم اقتصاد اسلامی: در علم اقتصاد، اقتصاد به دو بخش اثباتی و دستوری تقسیم میشود. اقتصاد دستوری به گزاره‌های اطلاق میشود که از مکتب و نظام اقتصادی اسلام برخاسته است. علم اقتصاد به این معنا قطعا براساس مبانی و معارف اسلامی وجود دارد و تردیدی در آن نیست. اقتصاد اثباتی که تحلیل واقعیت‌های صحنه اقتصاد پس از عمل و اجرای نظام اقتصادی اسلام، کاملا امری قابل قبول و دانش و علم حاصل از آن را میتوان به عنوان علم اقتصاد اسلامی تلقی نمود. متن کامل یادداشت 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🔰فراخوان ارسال آثار علمی با موضوع: 🔹نظام پولی تمدن اسلامی ❇️موضوعات مقالات: 🔸تاریخچه و ماهیت پول 🔹مبانی فقهی نظام پولی اسلام 🔸مبانی فلسفی نظام پولی تمدن اسلامی 🔹جایگاه پول در نظام اقتصادی اسلام 🔸حکمرانی پول در حکومت اسلامی 🔹پول حقیقی پول اعتباری 🖌زمان و نحوه ارسال آثار: 📝آثار علمی خود را در قالب مقاله یا بسته سیاستی تا تاریخ ۱۰ /۰۲ /۱۴۰۳ به دبیرخانه همایش به نشانی @ghadirololama در پیام رسان ایتا ارسال نمایید. 🎁به آثار برگزیده جوایزی تقدیم میگردد. 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📊جدول زمانی همایش اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران با تأکید بر مهار تورم و رشد تولید 🔹با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی، و مدیران کشوری و استانی 🗓 29 فروردین 1403، دانشگاه قم، از 8:30 تا 17 🌏ثبت نام برای شرکت کنندگان https://rihu.ac.ir/fa/form/39 🌐لینک مجازی http://ve.qom.ac.ir/ncie 🗂چکیده مقالات همایش https://rihu.ac.ir/fa/download/71 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
7.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 الگوی مسکن مولّد؛ بستری برای مشارکت مردم در تولید ✳️ مهدی عسگری رئيس کارگروه احیاء اراضی برنامه هفتم: 🔹یکی از بسترهای مهم برای تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، اصلاح الگوی ساخت شهر و مسکن است. 🔹بلندمرتبه‌سازی و متراکم‌سازی جمعیت در الگوی شهر مصرفی، در جهت کار می‌کند نه ؛ 🔹برای مشارکت مردم در شبکه تولید و توزیع، باید به سمت الگوی مسکن مولّد و به تعبیری مسکن معیشت‌محور، دار واسعه (خانه‌ی حیاط‌دار) و شهرهای محله‌محور برویم. 🇮🇷 نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس 🆔 @mahdiasgari133 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👥 تعاونی زنانه مزرعه خورشیدی ای در روستای پنداس کاشان راه اندازی شد که برق ۵روستا را تامین می کند. نکته جالبش این است که تعاونی ای زنانه با مشارکت ۴۰بانو آن را موجب شده است. حالا نه فقط قطعی برق روستا حل شده بلکه برق ۲۳۰خانه در ۴روستای همجوار هم تامین می شود. با کمک بنیاد برکت هر بانو برای این کار ۱۵۰میلیون تسهیلات گرفته که سال اول ۱ونیم میلیارد عایدی خواهد داشت و در ظرف ۴سال همه تسهیلات برگشت داده شده از سال پنجم سودش برای خودشان خواهد بود. • پ.ن: در تحقیقات دکتر مرتضی فرهادی آمده تا سال۱۳۳۵ ، دو میلیون زن عشایر در ۴۰۰هزار واره (تعاونی سنتی ویژه زنان عشایر در حوزه لبنیات) عضویت داشتند که دولت مدرن پهلوی ها آنها را نابود کرد! زن ایرانی باز هم می تواند احیای تعاونی های زنانه خود را برای پیشرفت ایران و عدالت در نیازهای جدید از سر بگیرد. 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱/۲۸ ☑️ @m_ghanbarian •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📜تاریخچه پیمان سپاری ارزی در ایران و چالش های اجرایی آن/ تنها راه مقابله با خروج سرمایه ✳️ یکی از تصمیمات سیاست گذاران اقتصادی در شرایط تحریم و مضیقه های تامین ارز، در دستور کار قراردادن سیاست پیمان سپاری ارزی است. بدین معنا که دولت همه صادر کنندگان را مکلف می کند تا ارز حاصل از صادرات خود را به دولت تحویل دهند. اما اجرای این سیاست با چالش هایی رو به رو است که هر بار سبب می شود تا اجرای آن متوقف شود. بررسی قوانین نشان می دهد در بازه سال های 1319 تا 1390 پیمان سپاری ارزی پنج بار قطع و وصل شده است. این سیاست اولین بار به علت مضیقه دولت در تامین ارز در سال 1319 تحت عنوان «قانون راجع به واگذاری معاملات ارزی به بانک ملی ایران» به تصویب رسید. 🔹طرفداران و مخالفان پیمان سپاری از منظر عدالت نیز اختلاف نظر دارند. موافقان معتقدند، «ارز» یک ثروت ملی است و هیچ کس حق ندارد آن را برخلاف مصالح ملی صرف نماید. در مقابل مخالفان پیمان سپاری معتقدند ارز حاصل از صادرات، جزء اموال و حقوق صادر کننده است و دولت حق اعمال نظر در چگونگی مصرف آن را ندارد. 🔹 یکی از دلایل اینکه پیمان سپاری ارزی هر از گاهی بعد از اجرا متوقف می شود چالش های اجرایی آن است. چالش اول آنکه اساسا صادر کننده علاقه ندارد تا ارز خود را به قیمت مصوب بانک مرکزی به او بفروشد بلکه میخواهد ارز خود را در بازار آزاد و با حداکثر قیمت به فروش برساند. چالش دوم عدم توانایی دستگاه اجرایی در ردیابی مالی است. https://tn.ai/3069441 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
📣 سلسله نشست های تبیین شعار سال ✳️حجت الاسلام سید محمدرضا رضی {محقق اقتصاد مقاومتی} 🔰با موضوع: نگاهی کوتاه به سه مفهوم جنگ اقتصادی ،جهش تولید ، اقتصاد مردم بنیاد و ارائه راهکار برای تحقق شعار سال 🕛 زمان: چهارشنبه ۲۹ فروردين ساعت ۱۶:۳۰ 💢 لینک وبینار: https://vc.ostanyazd.ir/b/c2m-nrg-bym-xj5 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💢تحلیل فقهی مبنای عدم مغایرت در تصویب قوانین اقتصادی|معنای عدم مغایرت ✳️موضوع قوانین اقتصادی که در مجلس وضع می‌شوند معمولاً مربوط بـه رفـتارها و روابط اقتصادی مردم و دولت است. این قوانین یا امر الزامی (ایجابی یا سلبی) است یا به عنوان امـر مـباح و مـجاز اعلام می‌شود. حکم رفتار و رابطه ای را که مجلس به عنوان قانون وضع می‌کند با ادله شـرعی بـررسی می‌شود؛ اگر دلیل برخلاف آن قانون پیدا شد، در این صورت آن با شریعت احرازمی شود. اگـر دلیل شـرعی خاصی مطابق با آن قانون باشد همانند قانون زکات، یا حتی دلیلی همانند «اوفوا بـالعقود» بـه نـحو عموم بر مباح و مجاز بودن مثل قانون بیمه‌های تجاری دلالت کند، آن با شریعت نـیز احـراز می‌شود. اگر دلیلی نه برخلاف آن قانون و نه طبق آن وجود نداشته باشد، تعبیر به می‌شود. 🔹اولین بار در زمان انقلاب مشروطیت از مبنای عدم مغایرت در تصویب قوانین اسـتفاده شـد. در آن زمان قرار شد پنج نفر از مجتهدین بر قوانینی که نمایندگان مجلس تصویب می‌کنند، نظارت نمایند تا مغایر اسلام نباشد. پس ازآن، یکـی از شخصیت‌هایی که با قوانین نشئت گرفته از مبانی عرفی و طبیعی دنیا و نظام حاصل از آن مخالفت کرده و آن را برای جامعه اسلامی ناکافی دانسته، بـوده اسـت. ایشان معتقد بود بـراساس مـبانی اسلامی باید ساختارهای اجتماعی و اقتصادی را کشف و طراحی کرد و خود نیز با انتقاد شدید از نهادهای اقتصادی عرفی دنیا همانند بانک، الگوی اقتصادی جدیدی براساس مبانی اسلامی طراحی و ارائه کرد. 📚برشی از مقاله "تحلیل فقهی مبنای عدم مغایرت در تصویب قوانین اقتصادی"
8.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 شهرک های صنعتی؛ ساخت یا توقف؟!| مزایای شهرک های صنعتی برای صنایع کوچک 🔷شهرک‌های صنعتی در دهه های اخیر یکی از موتورهای اصلی رشد تولید کشور شناخته شده اند. سیاستگذاری برای صنایع و تامین زیربناهای مورد نیاز آنها، یکی از اهداف اولیه تاسیس این شهرک ها به حساب می آید. اما علی رغم مزایای این طرح برای صنایع کوچک، برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند باید نوسازی شهرک های فعلی به جای ساخت شهرک جدید در اولویت قرار بگیرد. ♻️سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۸۶۲ شهرک و ناحیه صنعتی و ۳ منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره‌برداری، ۸۴ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۷ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، ۱۰۴ هزار و ۶۵۴ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۵۲ هزار و ۲۴ واحد صنعتی و سه هزار و ۳۸۷ واحد کارگاهی به بهره برداری رسیده، زمینه اشتغال مستقیم یک میلیون و ۴۸ هزار و ۵۴۰ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
16.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 توليد و اشتغال با ربا ممکن نيست| مزدوري و اجیری در اسلام مکروه است ❇️ پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش ملی اقتصاد اسلامی 💠 مال در اسلام به منزله ستون فقرات است، ملّت بيمار فقير است؛ يعني ستون فقراتش شکست است. اگر نظام دولت‌سالاري سوسيال شرق باشد که شکست مي‌خورد و اگر نظام کاپيتال غرب باشد که سرمايه در دست گروه خاص باشد که شکست مي‌خورد و اگر تلفيقي از دولت و سرمايه‌داران باشد که شکست مي‌خورد و اگر مردمي باشد که محفوظ مي‌ماند و اين بدون بانک‌هاي منزّه از ربا و مطهّر از نزول محقق نخواهد شد. توليد و اشتغال با ربا ممکن نيست و جنگ با خداست و ﴿يَمْحَقُ اللّهُ الرِّبَا﴾ بنابراين اگر ملّت اين چنين باشد به توليد و اشتغال توجه مي‌کند. 💠مزدوري و اجیری در اسلام مکروه است. نهي‌هاي فراواني شده که انسان مزدور ديگري نباشد، چون تمام حيثيت‌هاي علمي و عملي خود را در طَبَق اخلاص براي کارفرما مي‌گذارد. طرزي بايد جامعه را با اقتصاد اداره کرد که هر کسي در کنار سفره خودش بنشيند، نه اينکه براي ديگري کار کند و مزد بگيرد. حيثيت يک ملّت در سايه کرامت‌هاي آنهاست. ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2572361 ✅پ.ن: دکتر توکلی 🌀اقتصاد ربوی رشد نمی‌کند 🌀سهم بری برتر از دستمزد گیری است. 🌀حکمرانی اقتصادی سفیهانه موجب فقر است. 🌀 اقتصاد مردمی به مفهوم بالا بودن سهم بخش عمومی در اقتصاد اسلامی است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi