eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
129 دنبال‌کننده
286 عکس
109 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
محکمه خون شهدا محکه عدلی است که ما را در آن به محاکمه می کشند. 👤شهید سید مرتضی آوینی
مقاله📃 ادامه..... مبانی معرفتی قیام امام آنچه که به‌ پیروزی مبارزه امام خمینی از خرداد۴۲ تا بهمن ۵۷ انجامید، نوید تازه ایشان از روند مدرن بود. زمین بازی در این نهضت مبتنی بر تضارب تلقی های مختلف از امر مدرن فهم می شد. نخست جریان های خارجی بودند که از کره جنوبی و ژاپن تا آمریکای شمالی را ذیل مفهوم غرب در آورده بودند. آن ها این تلقی را با شاخصه های انسان مداری [و البته تکیه بر فرد]، تکنیک زدگی، اصالت عقل ابزاری منقطع از وحی، اصالت این جهانی (سکولاریسم)، اصالت سرمایه (اقتصاد)، عدم کمال غیر مادی_ مطلوب انگاری و حفظ وضع موجود به عنوان پایان پیشرف تاریخی_ در زیست بشر به عنوان نگاه حاکم بر تکوین مدرنیته تعریف کردند. از سوی دیگر روسیه پسا تزاری با اتخاذ بومی اندیشه سوسیال_ کمونیسم، گستره ای از کره شمالی تا آمریکای لاتین را ذیل عنوان بلوک شرق در آوردند. نگاه آنها با همتای غربیشان یکی در تفسیر از وضع مطلوب فرد بود و دیگر در شعارشان که نوعی آرمان هنوز دست نیافته را به انسان نشان می داد. در کشاکش فرد و ساختار نگاه سوسیال به انسان وی را اسیر ساختار می دید که باید با همبستگی افراد با هم و ایجاد سیکل (چرخه) پویا در جامعه؛ امراض فرد که ریشه در جامعه دارد در این گونه تعامل جدید درمان شده و جامعه مظهر بروز استعداد های فرد باشد. در شعار اما آن سیکل مذکور در نهایت به رکود در ساختار [در نظر ایشان] عادلانه کمونیسم می انجامد. در اینجا ما وحدت اصول و کثرت روش در هر دو نگاه شاهدیم. هر دو گونه اندیشه لیبرال و سوسیال به چیزی جز حیات مادی و نفی معنا از آدم عالم نمی پردازند. در این نگاه انسان سرانجامی جز ماده ندارد که تعارض امیال نامتناهی انسان چون جاودانگی و کمال با حصار محدود دنیای مادی، وی را جز به پوچی در سیلابی از احساسات منفی با نفی ارزش ها و هر آنچه برای تحصیلش کوچیده نمی رساند. هر دو ایدئولوژی با خلط بار معرفتی خاص و دلالت تاریخی این واژه، دست به مفهوم سازی و تسخیر عالم بواسطه آن مفهوم زدند. امام اما این انحصار را نپذیرفت. ایشان با تفکیک حیث تاریخی و حیث جهانبینی مدرنیته بدان بار معنایی توحیدی بخشید و شق سومی را در این مبارزه رو کرد. مبارزه ای که در آن سه ابر قدرت ایران، شوروی و آمریکا به مخاصمه با هم صف آرایی کرده اند. تلقی امام به عنوان شق سوم نیاز به شناخت اصول و بیان تفاوت آن با بار مفهومی تلقی اومانیستی پیش از خود دارد. شاخصه های تفکر توحیدی عبارت اند از: اصالت بر امر قدسی، معنا انگاری بر خواسته از همان امر قدسی، وحدت بینی انسان در امر قدسی مطابق با معنا، جهت دهی محتوا به تکنیک در خدمت رشد انسان و تحقق وحدت(اولی به عنوان علت مادی و دومی به عنوان علت صوری)، پذیرش و تناسب میان مراتب عقل در تشخیص حق و باطل، امتداد دو جهانی در بودن انسان که به‌ ابدیتی در حیات طیّبه می انجامد، پذیرش انسان و اختیار او در شأن مادی در ساختار و قبول ساختار در مرتبه صورت وقوع فرد. تفکر توحیدی حتی در خود واژه تفکر نیز نهادینه است. تفکر صرف حرکت مجهول به معلوم ذهن نیست بلکه در معنا با حالتی از مراقبه و خلوص قلب همراه است که آن را نیز بر خلاف معادل لاتینش قدسیت می بخشد. در این اندیشه انسان همواره در رشد است. او خود و کمال خود را محدود به دنیا نمی گرداند. در این حال پوچی برای او حیثی از وجود ندارد که بخواهد به امراض ناشی از دچار شود. او خود را غیر امر قدسی نمی گرداند که بخواهد چالش اصالت انسان و خدا در اندازد. انسان امر قدس را بازیچه و افیون استکبار خود نمی بیند که بوقتش هم آن را منکر شود. او حتی خود را زیر سایه مخوف موجودی قدرت مند له نمی کند که هر چه که انسانیت را تشکیل داده باید از آن دست کشد. بلکه او وجود خود را شأنی از شئون حق می انگارد. عالم امکان محل ابتلای اوست تا با تفوق بر آن به اصل خویش در حالتی از وحدت تمام عیار حقیقی با آن قرار گیرد و در پرتو نامتناهی اش کسب فیض کند. این نظر جهاد را حرکت مومن و نه سکون، در تزکیه تکوین امر مدرن هم در حیث معرفتی و هم در حیث تحقق دنیوی می انگارد. جهاد هم معطوف به سیاست است و هم اقتصاد؛ و اصلا در تمام شئون دنیایی آدمیان از ارزش های انسانی چون آزادی و عدالت تا معنویت و نظامات اجتماعی خواهان تحول به احسن است. این تحول در بُعد حاکمیتی از نفی ظلمه به ولایت فقیه و به صورت آرمانی حکومت عدل مهدوی در حرکت است. شق سوم مدرنیته با چنین چهارچوبی در بیان امام خمینی به نام انقلاب اسلامی امکان بروز یافت. (۱۲) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... امروز حال آنچه که آینده انقلاب اسلامی، ایران و پایان مدرنیته را رقم می‌زند تلاشی همگون با مفاهیم قیام از نسل های امروزین انقلاب است. این نسل ها با آنکه امام، جنگ و رفرم دهه هفتاد را تجربه نکردند از دو حیث می توانند موجبات تفوق ایران اسلامی را مهیا کنند. آنها به نوعی با واسطه با پدیده انقلاب اسلامی رو به رو شدند از این رو؛ استقبال ایشان از آن ارزش ها و تجربه تاریخی مبتنی بر دستگاه محاسباتی هست که بتواند این امر را هضم کرده حقانیت آن را از دیگر روایت ها مشخص گرداند. این نسل همگام تطور تکنولوژیک_ فرهنگی دو دهه اخیر رشد کرده که همین روحیه ای انتقادی را نسبت به سنت، باور و مقبولات اجتماعی مرسوم و وارداتی درونشان پرورانده. اینان چون گذشتگان از مراجع کلاسیک فرهنگی تغذیه فکری نمی کنند و حتی در تعامل با فرهنگ غربی نیز به عناصر الگو ساز آن چون هالیوود، روی تسلیم نشان نمی دهند یا در نظر به روابط پایدار (ازدواج و فرزند آوری) بسیار متمایل و آسان گیر تر از دهه های پیش از خود اند. در اصل ما نوعی استقلال خواهی و باز گشت به خویشتن در گروه های نوجوان و جوان می‌بینیم که اگر درست اقناع نگردند این موهبت؛ هیئت بمبی را به خود می گیرد که نهیلیسم، خودباختگی و انقطاع فرهنگی از جمله پیامد های بیشمار انفجار آن در آینده اند. از اینجا بر می آید که ما با مخاطراتی در این نسل مواجهیم که ثقل همه آنها ذیل بحران انتقال ارزش هاست. سیاست های جمهوری اسلامی در سال های پس از جنگ تا کنون تجربه نچندان رضایت بخشی را خصوصا در مسئله معیشت از خود نشان داده. وابسته گرداندن بازار ایران به استکبار ضربه های سهمگینی را بر پیکره جامعه وارد ساخت. افزون بر فشار های اقتصادی، ولنگاری فرهنگی توسط دستگاه های اجرایی و متولیان مذهبی؛ هرج و مرجی را در این حوزه نمایانده که اجین با معیشت نوعی رخوت ملی را در جامعه اپیدمی کرده. سرکوب گروه های انقلابی و بروکرات_تکنوکراتیزه کردن نهاد های اجتماعی_انقلابی چون جهاد سازندگی، حوزه علمیه و بسیج مستضعفین، با فاصله گذاری میان تشکیلات های ارزشی و مردم، خود به استهلاک بالایی از توان پیشبرد کشور در عرصه های گوناگون منجر شدند. از طرفی بدنه سیاست مدار در عمل به تضاد با نظام و رهبری آن برخاسته و علیرغم همسویی و علقه عمومی با انقلاب؛ جامعه دولت مردان و نخبگان سیاسی سه قوه را لایق جانشینی الگوهایی چون شهیدان رجایی و بهشتی نمی بیند. جامعه ایرانی امروز با تاسی به ارزش ها با طرح مطالباتی چون شفافیت، برخورد با مفاسد اقتصادی و.... خواهان اتحاد دوباره قوای سیاسی با امام جامعه و پایبندی دوباره به همان ارزش هاست. این عوامل در کنار هم تزلزل هویتی در نسل نوجوان و جوان ایرانی پدید آورده که با وجود تلاش های معطوف به باور اقشار جامعه، ما تلفات جبران ناپذیری را در گذار از بحران فاصله ارزشی میان نسلی متحمل شدیم. نتیجه آنچه که در چهل سال بعد انقلاب به گام دوم شناخته می شود؛ انتخاب و تلاش معطوف به تحقق آرمان هایی است که مبانی نهضت آنها را نوید می داد. اهمیت حس استقلال طلبی و نقش آفرینی فعال در جوامع به مثابه استعداد های ملی بایستی توجه در خور یابد. میراث اسلامی و بومی با حفظ، تعمیق و بازخوانی (اجتهاد) باید در شکلی نو از الگوی پیشرفت ایرانی_اسلامی ظهور یابند. گزاره ها اندیشه ای چون وحدت علم ودین و اختیار گرایی در قدسیت انسان و.... ظرفیت های اندکی در حل مسائل انسانی و امتداد های اجتماعی علوم انسانی نیست که بتوان به راحتی نادیده شان گرفت. توجه به نسل جدید و اقناع روحی آنها در معنا بخشی به زندگی و اهمیت به خلاقیت هایشان از دیگر کلید های تثبیت تلقی مدرنیته ایرانی است. و در آخر بازسازی تعامل جمهوری با نظام در اسلامیت و انقلابی بودگی، حل المسائل خیل قابل توجهی از معضلات ایران_ در پنج حوزه سیاسی، نظامی، اقتصادی.... قدرت_ است. در نتیجه ایران با چنان تاریخ درخشان و غنای فرهنگی و استعداد های اجتماعی امروزش؛ توانایی آن را دارد تا با تلاشی منظم و منطبق با اصول انقلاب به باز تعریف و تکوین امر مدرن با هویتی بومی در گستره ای جهانی دست یازد. (۱۳) @enegasht_ir
تشييع جنازه فرزند شهید یاسوجی که به علت خود سوزی کرد با حضور مسئولین! اگر تا ۱۰ سال دیگر نامی از انقلاب باقی ماند.....
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
تشييع جنازه فرزند شهید یاسوجی که به علت #فقر خود سوزی کرد با حضور مسئولین! اگر تا ۱۰ سال دیگر نامی
🔶️اینگونه تناقض ها طنز تلخ این روز های است. 🔷️مطمئنا امام زمانی در کار است که در طوفان حوادث امت را رها نکرده و از خیلی از مدعیان پای کار تر است. 🔶️آنچه که ما را مصمم تر می کند نه نالیدن که کردن است. با قلم، با جان و با هر کاری که در توانمان است. 🔷️ما از درد ها نمی نالیم. سخن می گوییم تا با علم به سوال به جواب نیز علم پیدا کنیم. @enegasht_ir
هدایت شده از فلسفه دین اسلامی
احیای متافیزیک و فلسفه در محیط‌های علمی.mp3
45.43M
💥نشست احیای متافیزیک و فلسفه در محیط های علمی 🎤ارائه دهنده: پروفسور 👤دبیرعلمی: دکتر سید جواد میر خلیلی 🏢پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کانال فلسفه دین اسلامی https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion
آفت علم غرور است. غرور عاملی است که را از مسیرش باز می دارد و بدان چه کم و بیش آموخته گمراهش می کند. این که من و شما می نویسیم نه از ما که از سفره نعمت خدا است. این علم روزی ماست که باید زکاتش را بدهیم که به هیچ وجه با غرور نمی سازد. غرور جایی هست که فکر می کنیم چرخش و قلم سیاهی کاغذ از ماست که نه؛ هموست که قلم بدست ما می چرخاند و اگر بخواهد؛ خود دست و قلم از چرخش باز می دارد. یادآوری مسیر و صاحب مسیر، بن را از دل عالم می زداید و در هر مرحله از رشد و پیشرفت در راه میوه را جانشین آفت می کند.
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
آفت علم غرور است. غرور عاملی است که #عالم را از مسیرش باز می دارد و بدان چه کم و بیش آموخته گمراهش
💠دعای من در این شبهای مبارک برای شما و خودم؛ کنار رفتن حجاب از قلب مان و توجه بیش از پیش به مشکات هدایت معرفت است. 💠ان شاءالله که بنده باشیم. @enegasht_ir
✒ از جمله اشکالات ترجمه مباحث علوم انسانی؛ یکسان انگاری social با جامعه و متضاد آن با فرد است. از اساس آنچه که در علوم انسانی غرب به اجتماع می شناسیم و در نسبت با آن علوم اجتماعی را مدون می یابیم از نوعی نارسایی مفهومی آسیب دیده است. اصل دعوا در علوم اجتماعی آن است که انسان ها بر اساس نیاز ها با هم شراکت می کنند تا به رفع متقابل آن نیاز ها دست یابند. در سوی دیگر نیز برخی مسائل انسان هست که بدور از حوزه اشتراک است. با این تلقی آن علومی که کنش انسان را به مثابه روابط پدیده های انسانی در رفع نیاز های مبتنی بر شراکت برسی می کند را علوم اشتراکی می نامند. در اینجا تمام پارادایم های مشهور در این علوم نیز به همین نظام معنایی اعتبار می شود. با این حساب ما در وام گیری اندیشه های غرب؛ از آنجا که مبتنی بر جهانبینی مان نزاع بر فرد و اجتماع داریم نمی توانیم به همگونی صرف این دو گونه از کنش شناسی مدعی شویم. @enegasht_ir
از جمله بیانات آیت الله احمد عابدی در آسیب شناسی حوزه های علمیه: ضعف ادبیات [عرب] کارایی حوزه را کم کرده است. @enegasht_ir
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
از جمله بیانات آیت الله احمد عابدی در آسیب شناسی حوزه های علمیه: ضعف ادبیات [عرب] کارایی حوزه را کم
یادداشت📃 از مسائلی که طلاب در حوزه علمیه بدان کم توجهند ادبیات عرب است. بسیاری فکر می‌کنند که این درس منطبق بر نیازهای آنها نبوده و عملاً ربطی به رسالت طلبگی شان ندارد لذا از کنار آن آسان گذشته ولی در روند علم آموزی و خروجی دهی؛ همواره ضعف ادبیات عرب را در پژوهش های خود موثر می بینند. به طور کلی باید گفت که تمامی علوم انسانی و دانش های زیر مجموعه آن متکی به سه زبان هست، لاتین عربی و عبری. کسی در غرب و شرق بر قله های دانش عالی_ انسانی می نشیند که در یکی از این سه زبان مسلط باشد. این‌ها دقیقاً سه زبان پایه دین بزرگ ابراهیمی یعنی اسلام مسیحیت و یهودیت اند. هر خوانش انسان شناسانه که از آن تلقی خاصی از کنش های انسانی فهم شود متکی به نوعی الاهیات بوده که کلید اخذ آن زبان آن الهیات است. در مجامع علوم عالی_ انسانی جهان و مخصوصا مد نظر ما ایران، هیچ کس به صرف دانستن انگلیسی و استفاده از ترجمه ها و متون دست دوم فارسی نمی تواند داعیه نظریه پردازی داشته باشد. قریب به اتفاق متون فلسفی، فقهی، حدیثی_تاریخی و.... اصلا خود کتاب مقدس ما قرآن؛ به زبان عربی می باشد. اگر کسی بدون تسلط به زبان دین بخواهد خود را اسلام شناس بخواند باید بدین پرسش پاسخ دهد که چگونه وقتی‌ نمی تواند متون دین را بفهمد از آن معارف استخراج کرده و اضهار نظر قطعی می نماید؟ درست که در نوع آموزش حوزه علمیه گرفتار آسیب است اما عدم اهتمام به این دانش عملا بنیان حوزه علمیه فهم دین را بر باد می دهد چه رسد به مدعیانش. خلاصه آنکه ادبیات کلید دانش دین و نظریه پردازی و تحقق امتداد های اجتماعی آن است. با یاد گیری و آموزش درست ادبیات عرب است که نسل های آینده حوزه علمیه توان تعمق در منابع، بهره گیری و تشکیل چرخه معرفت معطوف به دین و دیالوگ یافته هاشان با عموم را دارند. @enegasht_ir
مقاله📃 در نیمه قرن دوم بیستم و شروع نهضت های آزادی بخش در قرن انقلاب ها، نگاهی نو در خداشناسی مسیحیت در کشور های لاتین، آفریقایی و دیگر ملل جهان سوم و گروه های فمينيستی متنی بر تلقی کاتولیک صورت گرفت. این نگاه با قرائت های نوین از کتاب مقدس، به تجدید نظر در نوع رابطه مذهب و سیاست، دین جامعه و.... پرداخت. این نگاه با اصولی چون تقدم عمل بر اندیشه، تغییر نه تفسیر جهان، تحقق عدالت علیه ستم به نفع خداوند، نجات الهی در بستر امر سیاسی، گناه پنداری ظلم سیاسی و ساختار های استبدادی و محقق در سه شاخصه الاهیات سیاه، لاتین و فمينيستی به مبارزه با خوانش های سنتی و حکومت های توتالیتار و امپریالیستی و اصلاحات سیاسی_ اجتماعی پرداخت. این خوانش و امتداد های اجتماعی آن به تشکیل شورای دوم واتیکان و مواضع دیگر اصحاب کلیسا در برابر این خوانش به نام الاهیات رهایی بخش مسیحی انجامید. در همان زمان در نیمه دوم ۱۹۶۰ و نیمه اول ۱۹۷۰ نگاه های مجدد دینی در ایران با ظهور افرادی چون مطهری، شریعتی، بهشتی و... طبق انقلاب اسلامی امام خمینی با اخذ اندیشه سیاسی ولایت فقیه به تلاش های احیای دینی و مبارزه با ظلم و تحقق جامعه آرمانی مهدوی پرداخت. این واقعه که در ۱۹۷۹ به پیروزی دین مداران علیه سلطنت دست نشانده غرب گرا و تشکیل جمهوری اسلامی انجامید؛ توجهات بسیاری در متفکران شرق و غرب را به خود جلب کرد. حتی اشخاصی چون لئوناردو بوف الاهی دان پرکار نیکاراگوئه ای، صریحا به تلازم دیالوگ میان اسلام و مسیحیت [با گرایش های مبارزاتی دینی علیه ظلم] اشاره کرد. با این حال پرسشی میان اسلام پژوهان غرب و شرق و اندیشمندان ایرانی ایجاد شد که آیا به گونه ای می توان از قرائتی رهایی طلبانه در الاهیات اسلامی سخن گفت؟ ما با تعریف شیعه به عنوان الاهیات رهایی بخش به پاسخ گویی می پردازیم. (۱) @enegasht_ir
بدون شرح از تدبیر لیبرال ها
با سلام با توجه به اشکال پیش آمده و حذف برخی آرشیو ها احتمالا چند روزی از ارائه مطالب و ادامه مقالات معذوریم. امیدواریم در این مدت با ما همراه بوده و به خاطر این اختلال پیش‌آمده عذر ما را پذیرا باشید.
مقاله📃 ادامه.... لازمه پاسخ گویی در مقام رد یا قبول الاهیات رهایی بخش توضیح اصطلاح، بیان اصول و امتداد های اجتماعی این خوانش است. رهایی طلبی در اصطلاح نجات خود و دیگران از هر گونه استکبار عامل و ساختار ستم و تحقق انسان توحیدی است. این الاهیات مبتنی بر آگاهی بر رهایی بخشی و انگیزه بخشی موافق آن آگاهی، فرصت سازی و اقدام معطوف به آگاهی مذکور به ظهور در متن خارج می انجامد. اما فرض در کیفیت آگاهی بر اساس این اصول است: توحید در تمام شئون، تفسیر آدم و عالم و تغییر آن معطوف به غایت فهم شده از آن تفسیر، تقدم اندیشه بر عمل، ربوبیت تامه خداوند در خلقت و احاطه وی بر تمام هستی، شریان عدالت الهی در نظام احسن آفرینش و غلبه نهایی خیر بر شر، تحقق عدالت توسط انسان توحیدی در جهت غایت انسانی علیه ظلم، آرمان ولایت الهی و حکومت صالحان (معصومین روات نائب از ایشان)، نجات انسان در بستر توحید در امر سیاسی، گناه پنداری ظلم فردی تا شئون سیاسی_ اجتماعی و ساختار های سرکوب گر بر آمده از آن، اطلاق دین در نسبتش با سیاست و تعریف سیاست در امتداد حیات دینی، تقوا محوری در ارزش گذاری انسان و نفی هرگونه سیستم طبقاتی و جنسیتی برساخته سوداگران، تحدید رفتار های انسانی در دایره حقوق و تکالیف الهی با فهم نسبت دو سویه انسان و پروردگار. موجّه بر این فروض است که می توان دست به خوانی رهایی بخش از الاهیات؛ با تعمیق در تراث دینی و مواجهه انتقادی با هم‌تراز کاتولیکی اش زده، این شاخه را در ادامه خداشناسی اسلامی به حساب آورد. (۲) @enegasht_ir
13.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶🔹 سخنان ناب و کم‌نظیر ، شاگرد طراز علامه ذوالفنون حسن‌زاده‌ آملی و شارح آثار ایشان؛ در باب ضعف‌های مدیریت کرونا و اشکالات بنیادین علمی این حوزه: 1⃣ شما [مسئولان وزارت بهداشت و ستاد کرونا] به عقبه‌ی دینی و علمی خودمون رجوع نکردید و رفتید از ترامپ، رمدسیویر گرفتید! 2⃣ چرا سالیان سال بر اثر عینی و تجربه شده‌ی تربت امام حسین در درمان بیماری‌ها مطالعه و تحقیق نکردید؟! 3⃣ مقلد بودن هنر نیست، محقق بودن هنر است! 4⃣ راه، برای حل وجود داشت و شما راه‌ها رو بستید! 5⃣ به احترام اینکه رهبر بزرگوار فرمودند «هر چه شما تصمیم گرفتید، ما در مقابل تصمیم شما خاضعیم»؛ به احترام ایشان، مردم دست از شما کشیده‌اند وگرنه هم در دنیا باید مؤاخذه شوید، هم در آخرت! ✍️مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
مقاله📃 ادامه..... قرائت رهایی بخش از اسلام، با نگاهی که به انسان مسلمان عرضه داشته او را به سمت حرکت های رهایی بخش سوق می دهد. این خوانش مبتنی بر غایت انسان_ یعنی بُعد توحیدی اش_ بودن او را معنا یابی کرده و در همان جهت سعی بر نجات وی از وضع موجود به وضع مطلوب دارد؛ چرا که اساس هرگونه آرمان خواهی در همان وضع مطلوبی است که بر تارک اندیشه او می درخشد. او با تلقی که از مطلوب خود دارد در برابر ظلم سر به زیر نمی آورد. حال این ظلم به هر نحوی که می خواهد باشد خواه ظلم عامل و خواه ظلم ساختار. انسان معتقد به نجات و رهایی، شان الهی انسان و رضایت و مرضیت شارع را از هر چیزی بالاتر می انگارد. این دقیقا همان توجیهی است که انسان را از نهیلیسم سایه افکنده بر مارکسیسم و روزمرگی (ابزودیسم) ناشی از لیبرالیسم دور می کند. انسان رهایی طلب آموخته که معنایی در زندگی خود دارد که با هیچ فلسفه و ایدئولوژی مادی و سکولاری قابل جمع نیست. با این حساب این معنا او را از رکود در آورده، وادار به حرکت معطوف به معنای خود می کند که با تحقق عدل و زمینه رشد هر انسان و نفی ظلمه؛ رَهنمای سیر صیرورت ابدی در حقیقت مقوم آدم و عالم می شود. (۳) @enegasht_ir
🔸 نشست علمی فلسفه تکنولوژی و علامه طباطبایی(ره) 🔰 به مناسبت چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی توسط گروه و با همکاری قطب علمی فلسفه دین برگزار می‌‌شود: ▪️حجت‌الاسلام دکتر به عنوان ارائه‌دهنده و حجت‌الاسلام ابوالحسن غفاری به عنوان دبیر علمی در این نشست حضور خواهند داشت. ⏰ چهارشنبه 26 آبان ماه، ساعت 13:00 🆔 @iictchannel
متاسفانه با خبر شدیم که ساعتی پیش آیت الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بیمارستانی در تهران به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
نشست تخصصى «بومى‌سازى علوم انسانى» با حضور: ١-حجت الاسلام و المسلمين دكتر عبدالحسين خسروپناه، استاد فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى و رييس هيأت مديره مجمع ٢-دکتر نايف بن نهار، رييس مركز ابن خلدون دانشگاه قطر زمان: شنبه (امروز) ٢٩ آبان، ساعت ١٧:٠٠ الى ١٩:٠٠ لينك پخش زنده: https://www.aparat.com/iaomup/live لينك پخش زنده اينستاگرام: https://www.Instagram.com/iaomup2
مقاله📃 ادامه..... پرسش از سابقه تاریخی این مبانی مفروض و جوانه های آن در جهان اسلام؛ نقطه ثقل پذیرش این امتداد الاهیاتی است. ما در مبانی مذکور با برشمردن توحید تامه الهی، ولایت الهی (امامت) و عدل می توانیم فرق یا گرایش های های پسا پیامبر (صل الله) از اسلام را که تطابق با این اصول دارند را به این مفهوم تفسیر کنیم. تخصیص مدنظر با زدودن نگاه های کلامی عامه؛ شیعه را در این حیث معتبر کرده و وجهه رهایی بخشی آن مکاتب را فرو می‌کاهد. در تطور تاریخی شیعه بر واگرایی از ظلمه و تعمیق اجتماعی_ سیاسی خود با اصالت انگاری خوانش خاصه از صدر اسلام تا کنون، بی شک شیعه عاشورا را نماد نجات بخشی انسان در سلوک حیات توحیدی اش می داند. شهادت سبط نبوی و سیر وقایع پیش و پس از عاشورا، رجعتی در پای فشاری بر ارزش های سال های دعوت رسول گرامی بود. حادثه کربلا در ظاهر هر چند که به قتال فجیع امام و اصحاب و غلبه حکومت جبار انجامید اما شریان عدالت خواهی نهضت حسینی؛ سلسله حرکت های مجانسی را رقم زد که در کمتر از سده ای پایه های ملک عربی بنی امیه را فروپاشید. (۴) @enegasht_ir
تظاهر به دانایی هرگز جایگزین دانایی نمی شود. 👤شهید سید مرتضی آوینی
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انقلاب : افتخار به هخامنشیان توهم است 🔹 قابل توجه عزیزانی مانند آقای رائفی پور که با ماستمالیزاسیون دارن دوران هخامنشی رو برجسته میکنن 🆔 @darseenghelab
عزت ملی: حس افتخار ملتی مبتی بر واقعیت
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
✅ #رهبر انقلاب : افتخار به هخامنشیان توهم است 🔹 قابل توجه عزیزانی مانند آقای رائفی پور که با ماستما
در ضمن بیانات امام جامعه باید گفت که نظر های علمی و تضارب آراء با نظر امامان هيچگاه مخالفت با ولایت تلقی نمی شود‌. اگر احیانا نقد این پست کمی تند تر از هوای مباحات عالمانه است اذعان می داریم که به هیچ طریقی سعی در اختلاف افکنی میان فعالان جریان انقلابی را صحیح نمی‌دانیم.
هدایت شده از 🏁چــپـگرام🏁
👤 حجت الإسلام و المسلمین قنبریان
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
#نکته✒ از جمله اشکالات ترجمه مباحث علوم انسانی؛ یکسان انگاری social با جامعه و متضاد آن با فرد است
✒ از دیگر از اشتباهات ترجمان روشنفکران نسل اول در علوم معادل گیری civil، خصوصا در عبارت civil society به معنی جامعه مدنی است. civil به مفهوم شهر دلالت نمی کند. معادل مدینه یا شهر police بوده که ریشه یونانی دارد. ما قانون، ضابطه، یا قانون مندی را برمی گزینیم که‌ این با استعمالات متون علوم اجتماعی غرب همسان است. در نتیجه ترکیب این عبارت در مفهوم آن به محیط اشتراکی قانونمند درک ما را از دلالت صحیح آن و تضاد آن با جامعه مدنی بهتر می کند. با چنین دقتی دیگر می توان از رسالت نا همگون اندیشه علوم انسانی غربی ما مفروضات وحیانی مقدم بر درک سیاسی ما و لزوم استقلال‌ در تولید معطوف به بوم این قبیل دانش ها سخن گفت. @enegasht_ir