هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 نشست علمی فلسفه تکنولوژی و علامه طباطبایی(ره)
🔰 به مناسبت چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی توسط گروه #معرفت_شناسی و با همکاری قطب علمی فلسفه دین برگزار میشود:
▪️حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا به عنوان ارائهدهنده و حجتالاسلام ابوالحسن غفاری به عنوان دبیر علمی در این نشست حضور خواهند داشت.
⏰ چهارشنبه 26 آبان ماه، ساعت 13:00
#نشست
#علامه_طباطبایی
🆔 @iictchannel
متاسفانه با خبر شدیم که ساعتی پیش آیت الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بیمارستانی در تهران به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
نشست تخصصى «بومىسازى علوم انسانى»
با حضور:
١-حجت الاسلام و المسلمين دكتر عبدالحسين خسروپناه، استاد فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى و رييس هيأت مديره مجمع
٢-دکتر نايف بن نهار، رييس مركز ابن خلدون دانشگاه قطر
زمان: شنبه (امروز) ٢٩ آبان، ساعت ١٧:٠٠ الى ١٩:٠٠
لينك پخش زنده:
https://www.aparat.com/iaomup/live
لينك پخش زنده اينستاگرام:
https://www.Instagram.com/iaomup2
مقاله📃
ادامه.....
پرسش از سابقه تاریخی این مبانی مفروض و جوانه های آن در جهان اسلام؛ نقطه ثقل پذیرش این امتداد الاهیاتی است. ما در مبانی مذکور با برشمردن توحید تامه الهی، ولایت الهی (امامت) و عدل می توانیم فرق یا گرایش های های پسا پیامبر (صل الله) از اسلام را که تطابق با این اصول دارند را به این مفهوم تفسیر کنیم. تخصیص مدنظر با زدودن نگاه های کلامی عامه؛ شیعه را در این حیث معتبر کرده و وجهه رهایی بخشی آن مکاتب را فرو میکاهد.
در تطور تاریخی شیعه بر واگرایی از ظلمه و تعمیق اجتماعی_ سیاسی خود با اصالت انگاری خوانش خاصه از صدر اسلام تا کنون، بی شک شیعه عاشورا را نماد نجات بخشی انسان در سلوک حیات توحیدی اش می داند. شهادت سبط نبوی و سیر وقایع پیش و پس از عاشورا، رجعتی در پای فشاری بر ارزش های سال های دعوت رسول گرامی بود. حادثه کربلا در ظاهر هر چند که به قتال فجیع امام و اصحاب و غلبه حکومت جبار انجامید اما شریان عدالت خواهی نهضت حسینی؛ سلسله حرکت های مجانسی را رقم زد که در کمتر از سده ای پایه های ملک عربی بنی امیه را فروپاشید.
#شیعه_الاهیات_رهایی_بخش_اسلام (۴)
@enegasht_ir
تظاهر به دانایی هرگز جایگزین دانایی نمی شود.
👤شهید سید مرتضی آوینی
#قلم
#جهاد_تبیین
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #رهبر انقلاب : افتخار به هخامنشیان توهم است
🔹 قابل توجه عزیزانی مانند آقای رائفی پور که با ماستمالیزاسیون دارن دوران هخامنشی رو برجسته میکنن
#باستان_گرایی
🆔 @darseenghelab
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
✅ #رهبر انقلاب : افتخار به هخامنشیان توهم است 🔹 قابل توجه عزیزانی مانند آقای رائفی پور که با ماستما
در ضمن بیانات امام جامعه باید گفت که نظر های علمی و تضارب آراء با نظر امامان هيچگاه مخالفت با ولایت تلقی نمی شود.
اگر احیانا نقد این پست کمی تند تر از هوای مباحات عالمانه است اذعان می داریم که به هیچ طریقی سعی در اختلاف افکنی میان فعالان جریان انقلابی را صحیح نمیدانیم.
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
#نکته✒ از جمله اشکالات ترجمه مباحث علوم انسانی؛ یکسان انگاری social با جامعه و متضاد آن با فرد است
#نکته✒
از دیگر از اشتباهات ترجمان روشنفکران نسل اول در علوم معادل گیری civil، خصوصا در عبارت civil society به معنی جامعه مدنی است. civil به مفهوم شهر دلالت نمی کند. معادل مدینه یا شهر police بوده که ریشه یونانی دارد. ما قانون، ضابطه، یا قانون مندی را برمی گزینیم که این با استعمالات متون علوم اجتماعی غرب همسان است. در نتیجه ترکیب این عبارت در مفهوم آن به محیط اشتراکی قانونمند درک ما را از دلالت صحیح آن و تضاد آن با جامعه مدنی بهتر می کند. با چنین دقتی دیگر می توان از رسالت نا همگون اندیشه علوم انسانی غربی ما مفروضات وحیانی مقدم بر درک سیاسی ما و لزوم استقلال در تولید معطوف به بوم این قبیل دانش ها سخن گفت.
#علم_بومی
#غرب_شناسی
#مفهوم_شناسی
@enegasht_ir
#نکته✒
ملت در حوزه اجتماع یا اشتراک انسانی معطوف به اصل است. اصلی که ضامن وحدت انسانی تحت دولتی است که از دل آن بر آمده و اداره آن افراد انسانی را مد نظر دارد. ملت در نگاه دین متوقف بر آیین الهی است. اما در تلقی غربی از سویه مدرنش، عبارت است از ارزش های انسانی که انسان را مدار و همان اصل حاکم بر اشتراک سیاسی شهری (و مفهوم شهروندی) می داند. اما در هر دو تعبیر سویه های مشترکی رخ نمایانده. مهم ترین این وجوه تشابه در جهان جدید، اساس تشکیل جماعت ذیل عنوان کشور، بر پايه نظام معنایی حاکم بر آن وحدت انسانی است. خواه آن اصل ارزش های وحیانی باشد یا مفاهیم انسان مدار. تمامی تنظیمات پدیدار های انسانی خرد و کلان همگی بر همین مبانی قوه ظهور یافتند. بدین ترتیب، تمام قرائت ها از ملیت؛ در دایره علوم اجتماعی و پارادایم های آن، روابط درون مللی و سلوک تاریخی جوامع از این جهت گویی متفق اند.
#مفهوم_شناسی
#علوم_اجتماعی
#اندیشه_سیاسی
@enegasht_ir
مقاله📃
ادامه.....
شیعه اما در تطور تاریخی اش هر چند با فراز و فرود های بسیاری در متن جهان اسلام رو به رو شد اما ضلع دیگر حماسی این قرائت _مهدویت_ او را در روند آرمانی خاصی منحصر داشت. مهدویت گویی کار ناتمام پیشوایان مقدس در عاشوراست. فرصتی که هر آن با مهیا شدن شرایطش، خواهان سرکشی بر فرمانروایی مستکبران است. همین اندیشه در برون رفت نهضت امام خمینی از سلطه طاغوت داخلی و سران مشرقین رخ نمود. این را حتی از دعای نمادین رهروان قیام اسلامی نیز میتوان فهمید: خدایا، خدایا، تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما... .
عاشورا و مهدویت، علیرغم مفاهیم موَلَّد خاص خودشان دو نحو از حرکت انسان توحیدی را تشخص داده اند. کنش پیوسته با مبانی، دو گونه رفع تکلیف را در نفی باطل از برائت قلبی و ظهور عملی اش مشروع می داند. رهایی انسان از اغوا در اصل چیزی جز رفع مانع در رشد [توحیدی] وی نیست. اینکه انسان نصرت یابد یا جام شهادت سر کشد هیچ کدام خارج از فیض قدسی نبوده بلکه صورتی از کمال را رقم می زند. حتی می توان گفت که هر کدام دو نقطه از درجات مبارزه الهی است و در هر حرکت نجات بخش، سیاقی از هر نوع در این مدار صفر تا صدی بروز دارد. با این حساب به هیچ وجه، اخراج، تبعید، شماتت و البته پیروزی های مقطعی نبایست که رهزن منطق و دل اقامه گر آن معروف گردد بالعكس، باید شکلی از تحقق آن معروف در بستر حیات طیّبه فردی_ اجتماعی تلقی گردد.
#شیعه_الاهیات_رهایی_بخش_اسلام (۵)
@enegasht_ir