eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
126 دنبال‌کننده
286 عکس
109 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
مقاله📃 ادامه..... نتیجه آنچه که_ با تمام کاستی های قلم نگارنده_ از بیان اجمالی این مقاله فهمیده می شود اینست که اسلام؛ از صدر تا قرن چهار که به عنوان زیر بنای تمدنی کم نظیر مسلمین قرار گرفت، برای نشان دادن ظرفیت هایش با فراز و نشیب های بسیاری دست و پنجه نرم کرد. تحلیل روند تاریخی این چالش ها، ما را علاوه بر درک کلی از چگونگی تفوق اسلام؛ با دید کلانی بر سنتمان آشنا ساخت که از طریق مقایسه آن با دیگر سنن فکری، اکنون توانایی آن را داریم که از حیثیت غنی محتوایی دینمان با آنها به دفاع بپردازیم. از آن سو این امر، گستره اجتهاد را بنا بر شمول بر حیات متعلقش (انسان) و قدرت هاضمه شناختی اش برایمان معلوم ساخت که در جهان معاصر نیز علیرغم ادعا بر نو شدگی انسان و مفاهیم زیستی اش، شیوه ای مقبول، کارآمد و قابل استمرار است. حال با چنان دستاوردی در فهم سنت وحیانی است که می توان از خوانش های نوین و همراستا با سیر ۱۴۰۰ ساله مکتب اسلام سخن گفت. (۱۴) @enegasht_ir
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
مقاله📃 ادامه..... نتیجه آنچه که_ با تمام کاستی های قلم نگارنده_ از بیان اجمالی این مقاله فهمیده م
⏺سخن سردبیر 🔷️ با سلام و ضمن عرض تسلیت به مناسبت ماه صفر، از مخاطبین کانال بابت کاستی های ناخواسته در بیان مطالب و احیانا نا خرسندی های پیش‌آمده در محتوا و بارگذاری پست ها صمیمانه پوزش می طلبیم.🙏🏻 🔶️ انشالله نسخه کامل، اصلاح و ویرایش شده مقالات و یادداشت ها در قالب هایی چون pdf خدمت عزیزان بارگذاری می شود. از اینکه که ما را همراهی می نمایید بسیار سپاسگزاریم. قدر دان همراهی شما خواهیم بود. 👤سردبیر @enegasht_ir
9.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان جنجالی و کمیاب مداح اهل بیت ع مرحوم حاج حسن جمالی درباره سنت شکنی برخی هیئات! حقیقتا که نور به قبرت بباره... ➕حتما یه فاتحه براشون بخونید
✒ قرآن در بیان معارف خود از روش خاصی در انتقال مفاهیم استفاده می کند. این کتاب به تلازم غایت دانشی اش (هدایت انسان) در حوزه مشخصی از یک علم سخن نگفته که همین موجبات خرده گیری های مخالفین بر آن شده اما؛ ما با تبیین روش قرآن این را امتیازی در سبک ترویج دکترین اسلام می دانیم. این روش که امروزه به میان رشته ای معروف است که دارای چند وجه تشخیص می باشد. نخست آنکه دامنه گزاره های آن وسیع است و محدود به دریچه نظر دانشی خاص چون جامعه شناسی، فلسفه، علوم سیاسی و.... نیست. دوم آنکه غایت محور است یعنی از هر علم، نکته موثر در هدف پژوهشی اش را استفاده می کند. در آخر اینکه به سبب غایت مندی اش، تناسب گرایی در ورود هر حوزه علمی به بحث را پی می گیرد و به نوبه خود به وجه ارتباط هر رشته علمی با دیگر رشته ها بر ثقل مورد نظرش تاکید دارد. بنابراین نگاه فرا رشته ای قرآن، دیدی کلان را به وحی عطا کرده در خصوص هر مسئله به پاسخ فعالانه با آن دست یازد. @enegasht_ir
هدایت شده از پونز
▪️ غائله واکسن و پایان ماجرا 💢 واکسن کرونا دارای چهار گروه مخالف است: ↙️ عده‌ای زدن واکسن را لازم و ضروری می‌دانند و به خصوص برای نسخه آمریکایی آن تلاش می‌کنند. ↙️ عده‌ای واکسن را از باب توصیه و تاکید رهبر انقلاب به واکسیناسیون لازم و ضروری می‌دانند و برایشان بسیار مهم است. ↙️ عده‌ای مخالف زدن واکسن هستند اما تابع نظرات ولی جامعه هستند ولی نکاتی دارند که برای ماندن در تاریخ بیان می‌کنند. ↙️ عده‌ای به طور مطلق مخالف واکسن هستند و بر مبنای نظر کارشناسی، بر این باور هستند که می‌توان خلاف نظر ولی جامعه نکاتی را به زبان آورد. 💢 البته عده‌ای سایبری نیز فعالیت می‌کنند که در میان این چهار نظر پخش شده‌اند و مسیر مشخص خودشان را دارند که می‌توان در تکنیک ، ، و جای داد یا از طرف دیگر با استناد به رسانه‌های غربی تلاش برای اثبات خود دارند. 💢 حال با این وجود و با این گستردگی نظرات باید چگونه رفتار کرد؟ مهمترین خط کش برای این موضوع امام جامعه است که مسیر را نشان می‌دهند و هموار می‌کنند ولی جریان انقلابی به تعبیر (أین عمار) لازم است که به طور منطقی به روشنگری درست و به دور از دوقطبی‌سازی بپردازد. 💢 فرزندان انقلاب در تقابل با مسئله واکسن یک حجتی را بیان می‌کنند که پیرامون نسخه سازمان بهداشت جهانی برای کنترل جمعیت در دهه هفتاد بود که تبعات سنگینی داشت تا جایی که امام جامعه مجبور شد تا بعدها نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد. اما امروز نسخه جامعه برای کشوری که به سمت پیری می‌رود، چه چیزی است؟ 💢 موافقان واکسن این اتفاق را قیاس مع الفارق می‌دانند و معتقدند که باید در این موضوع به تبعیت از امر ولی تلاش کنیم. رهبر انقلاب توصیه به واکسیناسیون عمومی می‌کنند اما یک مقدمه واجب دارند برای انتشار اسناد علمی . بنابراین، این قرائت از بیانات رهبر معظم انقلاب گزینشی بوده است که بدترین کار ممکن به عنوان در دستور کار موافقان واکسن قرار گرفته است. 💢 مطالبه امروز جامعه، واکسن است، سیاست نظام نیز به رای مردم و برای برطرف شدن این دغدغه بود. شاید اگر عمارهای انقلابی در ارتباطات با کرونا اقدامات دقیق‌تری داشتند و روشنگری را به عنوان اولویت واجب از ابتدای کرونا به دست می‌گرفتند، قطعا فضای جامعه به این سمت نمی‌رفت و بنابراین مطالبه جامعه به جای واکسن، رسیدن و عمل بیشتر به ترغیب می‌شد. اما این فرصت وارونه‌نمایی یک رویا نمودار شد. 💢 نکات حجت الاسلام و المسلمین پناهیان و نقدهایشان به برخورد دوگانه با مسئله کرونا در کشور به خصوص در مواجهه سیاست خارجی ما با ترکیه و عراق از طرفی و عدم توجه وزیر بهداشت کنونی به موضوع از جمله نکاتی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت و این اشتباه بزرگی است که امثال ، ، و بسیاری از روشنگران جامعه را به بهانه‌های مختلف تخریب کنیم، چرا که سرمایه اجتماعی بدون بازگشتی را از دست خواهیم داد. 💢 نگاه تاکتیکی است و برایش تزریق بی چون و چرا مهم است، اما گفتگوی نخبگانی و نظرات موافق و مخالف با نگرش راهبردی مبتنی بر جذب است که رویش‌ها و ریزش‌هایی را رقم می‌زند، در میانه تخریب‌ها و هجمه سنگین سایبری‌ها باید مراقب بود. اشتباهی که تسنیم و فرهیختگان در برهه زمان کوتاهی رقم زدند و رسانه‌های اصلاح طلب این اقدام را ادامه دادند. 📌 @ponezs
مقاله📃 با گذشت نزدیک به دو سده از پرسش چگونگی تعامل ما با نحوه زیست مدرن؛ هنوز این پرسش در حالتی نو و پاسخ نیافتگی بسر می برد. این امر علاوه بر نشان دادن خامی افراد به نوعی بیانگر کاستی های شیوه مواجه با این پرسش هست که به عدم هضم آن انجامیده. نگاه های متصلّبانه و کلیشه ای و تنگ کردن واقعیت در مفاهیم پیش ساخته_ خواه وارداتی خواه بومی_ رهیافتی به پاسخ مطلوب را میسر نمی سازد. بنابراین؛ ما ضمن توضیح روش خود در پرداخت مسئله، آسیب های نگاه مرسوم را هم مشخص کرده و به جواب در خور بحث می رسیم. از آنجا که دیدن تاریخ درهم تنیده بشر ذیل دو مفهوم شرقی_غربی تصویری واژگونه از این بُعد واقعیت را به ما می دهد، ما برای ریشه یابی وضعیت معاصر خود با رجوع به گذشته ناگزیر به تبار شناسی هستیم. با توسل به چنین رویکردی ما در روند پژوهش به توجه به نکاتی سوق پیدا می‌کنیم. در آغاز آنکه ما با پذیرش روابط انسانی، مطالعه تاریخ را از خلأ نگری دور ساخته و آن را متاثر از داد و ستد های افراد و جوامع انسانی با هم می دانیم. در ثانی از آنجا که جوامع در تعدد های نژادی، جغرافیایی، دینی، فرهنگی و.... هستند؛ ما با جایگزین کردن نگاه طیفی با تقسیم ثنوی، از روش تفسیر شرقی_غربی و پیامد های ایدئولوژیک آن دوری می گزینیم. آخر آنکه به ارمغان نکته دوم یعنی ایدئولوژی زدایی از واقعیت، ما به تمام دیدگاه ها می پردازیم و در بسیاری از اوقات، به اتخاذ تصوری نو نگاه کهنه و رایج در آن مقوله را کنار می گذاریم. این گونه می توان به دور از حواشی فرساینده به گذشته پژوهی و تحلیل وضعیت در مسیری درست دست زد. (۱) @enegasht_ir
هدایت شده از 🏁چــپـگرام🏁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نام اثر: تیپیکال رد شدن مجلس انقلابی از کنار طرح شفافیت!
مقاله📃 ادامه..... زیست مدرن در اصل عرصه تعامل جهان های اجتماعی با یکدیگر است که ثمره آن، وجود عناصر وحدت بخشی است که علیرغم اختلافات استقلال بخش، موجبات گردآوری تمام آن جوامع تحت حیات جدید را موجب می گردد. زیست مدرن به لحاظ تاریخی از قرن ۹ و ۱۰ ه. ش (۱۵_۱۶ میلادی) با چنین خصوصیاتی در حاکمیت جوامع تعریف می شود: حکومت مرکزی، وحدت سرزمینی، ملی گرایی و باز سازی مفهوم شهروندی، مشارکت مردمی، نهاد بازار (سیستم اقتصادی، اندیشه حاکم بر دولت و جامعه (اعم از جهانبینی و نظام حقوقی)، ارتش متحد سازمانی، دیوان سالاری. با چنین تعبیری تنها مللی را مدرن می توان شمرد که از آغاز حیات مدرن، چنین عناصری را در درون خود تشکیل داده و مرتبط با آنها، به نقش آفرینی فعال در تاریخ بشری پرداخته اند. در شروع رویدادگی امر مدرن، چند حکومت مدرن به عنوان آغاز گر راه شناخته می شوند که عبارت اند از: در آسیا صفویه و امپراتوری عثمانی و در اروپا انگلستان، اسپانیا، هاپسبورگ. در سال‌های بعد با انقلاب فرانسه و تشکیل امیر نشین متحده آلمان (امپراتوری پروس) و روی کار آمدن رومانف ها و خصوصا اصلاحات پطر کبیر، دول فرانسه آزاد و پروس و روسیه نیز به این جمع پیوستند. (۲) @enegasht_ir
💢 مهم❗️ 💠 ملت سرافراز ایران اسلامی، ضمن سلام و آرزوی سلامتی، با توجه به برخی اقداماتی که اخیراً به‌نام موضوع واکسن در کشور رخ داده، صراحتاً اعلام می‌کنیم با کسانی که به بهانه‌ی موضوعات مرتبط با کرونا، خصوصا مسأله‌ی واکسن، از سویی به ساختارهای رسمی نظام جمهوری اسلامی و مسئولین محترم (خصوصاً رئیس‌جمهور) هجمه نموده و اتهامات ناروا مطرح می‌کنند، و از سوی دیگر در تلاش هستند این قبیل موضوعات علمی را به هیجانات خیابانی بدل نمایند، قویاً مخالفیم! چنین اقداماتی نه تنها به صلاح مردم شریف ایران نخواهد بود، بلکه باعث افزایش التهابات و فروکاست سرمایه‌ی اجتماعی انقلاب اسلامی می‌گردد. مشی و روش ما در موضوع کرونا و سایر مسائلی که از جنبه‌های تخصصی، مشابهت علمی و راهبردی دارند: 1⃣ اولا تدوین و نگارش متون علمی - راهبردی است؛ 2⃣ ثانیاً ارسال خروجی‌ها‌ برای مسئولان مربوطه و شرح فرامتن از طریق جلسات حضوری است؛ 3⃣ ثالثاً برگزاری جلسات حضوری با مردم در راستای ارائه‌ی اطلاعات صحیح و علمی است به گونه‌ای که باعث کاهش التهابات حاصل از اخبار و مطالب متضاد و غیرصحیح فضای سایبر گشته و مطالبات امام جامعه را برای مخاطبان گرامی در حوزه‌ی مورد بررسی، شفاف و مفهوم سازد؛ ان‌شاءالله. به امید سرافرازی روزافزون کشور عزیزمان و رسیدن زودهنگام پرچم انقلاب اسلامی به دست حضرت مهدی (عج) 📆 ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ ✍️مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
مقاله📃 ادامه..... زمینه های حکومت مدرن در ایران پس از حمله مغول و خصوصا فتح بغداد بدست هلاکو مفهوم خلافت و حکومت اسلامی دیگر توان وحدت بخشی به مسلمین را نداشت. حکومت عثمانی در بدو تاسیس سعی کرد تا بواسطه عباسیان مصر امیر الامرائی را احیاء کند اما در خلال کار متوجه شد که نه خلیفه و نه جامعه، هیچکدام ظرفیت پیوند سابق را ندارند از همین رو، با انتقال قدرت به سلطان زمینه ایجاد امپراطوری خود را ایجاد نمودند. این واقعه متاثر از حمله مغول بود که پس از رخوت جامعه ایرانی و عراقی و فروپاشی سایه سنگین خلافت عربی؛ حال هر کدام از جوامع، ضمن حفظ هویت اسلامی خواستار استقلال در برابر برتری قوم دیگر و انسجام از درون بودند. این عامل زمینه ساز جایگزینی خلافت با حاکمیت های اسلامی_ملی شد. ایران از همان آغاز تاسیسش به عنوان کشور، روحیه حفظ استقلال و تاثیر گذاری در روند تاریخ جوامع را با خود به همراه داشت. ادغام ایران در سرزمین های اسلامی و پذیرش اسلام، به معنای حذف مولفه ملی چون زبان، آداب، اندیشه، نحوه حکومت و دیوان نبود بلکه بالعکس؛ این دیوان سالاری ایرانی و کمک ایرانیان بود که بنای خلافت اسلامی را در شکل اداره و اقتدار دولت مرکزی قوت بخشیدند. در همان هنگام نیز این ایرانیان بودند که با شاگردی صحابه و تابعین، در رأس قرائت های فقهی، کلامی و.... شیعه و عامه قرار گرفتند. نیز وارد کردن میراث علمی ایرانی در جامعه نو بنیاد مسلمین از زمینه های شکل گیری نهضت ترجمه و شکوفایی علمی در قرون ۴ به بعد گردید. از طرفی اما با روی کار آمدن طاهریان زمان مأمون، روندی از حکومت داری شکل گرفت که جلوی نفوذ مستقیم خلیفه در اداره یک را سرزمین می گرفت و امیران محلی، با کسب مشروعیت از خلیفه، ضمن مقبولیت عمومی خود به حکمرانی می پرداختند. این روند در عرض کمتر از دو سده تمام قلمرو شرقی خلافت را از سیطره مستقیم عباسیان در آورد که با شکل گیری امپراطوری سلجوقی عملا خلافت را از بُعد سیاسی تهی کرده به دستمایه ای جهت توجیه کردار سلطان (امیر الامراء) بدل کرد. در اینجا هم به نوعی حکومت عربی از میان رفت و هم خاندان های ترک تبار در فرهنگ ایرانی استحاله شدند و بدین ترتیب، ایرانیان در کمتر از دو قرن دگر بار حیات استقلال ملی خود را باز یافتند. (۳) @enegasht_ir
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
با سلام 💠شما به کانال "انگاشت" دعوت شدید. 🔷️نشریه فضای نخبگانی جریان حزب الله 🔶️تبیین مبانی نظری
با سلام ◽از آنجایی که ما بر خلاف دیگر کانال ها تبلیغات و تبادل نداریم؛ لذا این امر را به اختیار اعضا واگذار می کنیم که اگر صلاح دیدند، این کانال و محتوای آن را به دیگران معرفی کرده و ایشان را با مطالب ما آشنا سازند. ◽ضمن قبول عزاداری هايتان با تشکر🙏🏻