eitaa logo
کانال انقلابی
833 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
39 فایل
من یک انقلابی با بصیرت هستم
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 عدالت و حجاب؛ معیشت یا سبک زندگی؟! ✒ مهدی جمشیدی ۱- در طول دهه‌های اخیر، آنچنان بر روی «عدالت اقتصادی» تکیه شده است که «عدالت»، منحصر به قلمرو اقتصاد شده است و چنانچه کسی از «عدالت فرهنگی» سخن به میان آورد، گویا نسبت ناموجّهی میان «عدالت» و «فرهنگ» برقرار کرده است. این در حالی است که عدالت، قلمروهای مختلفی را در بر می‌گیرد و از این جمله، فرهنگ است. انحصار عدالت به اقتصاد، خودش مصداق بی‌عدالتی و حاکی از «مظلومیّت فرهنگ» است. ۲- نه‌فقط عدالت، منحصر به اقتصاد نیست، بلکه «مهم‌ترین» و «اساسی‌ترین» قلمرو عدالت، قلمرو فرهنگ است؛ چراکه بر اساس نظریۀ «اصالت فرهنگ»، این فرهنگ است که باید «کانون» و «مدار» جامعۀ اسلامی شمرده شود و امر «زیرساختی» و «بنیادین» قلمداد شود. سیاست و اقتصاد و حوزه‌های دیگر، همگی در حکم روبنا هستند و متأثّر از فرهنگ. ازاین‌رو، گشودگی در حوزۀ فرهنگ و استقرار عدالت در آن، موجبات گشایش در حوزه‌های دیگر را نیز فراهم خواهد ساخت. ۳- روشن است که در دورۀ پسانقلاب با وجود گشایش‌های بزرگ در زمینۀ عدالت اقتصادی، همچنان گرفتار «تبعیض» و «بی‌عدالتی» هستیم و سیاست‌های دولت‌های تکنوکرات و لیبرال نیز بر این عقب‌ماندگی افزودند، بلکه علّت اصلی آن هستند. اگر در تفکّر نیروها و جریان‌های سیاسی‌ای که دولت‌ها را در اختیار خویش گرفتند، عدالت همچون نقطۀ کانونی و امر صدرنشین بود و سیاست‌ها بر اساس آن سنجیده می‌شدند، امروز بسیار پیشتر بودیم و شکاف‌ها و فاصله‌های طبقاتی، کمتر بودند. ازاین‌رو، جامعۀ ما درگیر تبعیض و بی‌عدالتی است. براین‌اساس، برخی تحلیل‌گران نیز معتقدند که «نقطۀ شروعِ» اصلاح فرهنگی و بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگ، استقرار عدالت در اقتصاد است و اگر معضل بی‌عدالتیِ معیشتی برطرف شود، خودبه‌خود، بخش عمده‌ای از مسیر اصلاح و بازسازی فرهنگی پیموده خواهد شد و جامعه با ارزش‌های اسلامی و انقلابی، بیش از گذشته، همراه و همدل خواهد شد. ۴- گفته شد که برخی تصوّر می‌کنند که کجی‌ها و انحراف‌های فرهنگی، برآمده از فقدان عدالت در حوزۀ اقتصاد هستند. این نظر، اگر «عام» و «کلّی» باشد، خطاست؛ زیرا بسیاری از لغزش‌ها و خطاهای فرهنگی، برآمده از فقر و تبعیض اقتصادی نیست، بلکه حتّی شاید بتوان گفت که کج‌روی‌های فرهنگی در میان «طبقۀ مرفه و اشرافی»، بسیار بیشتر از سایر طبقه‌های اجتماعی است. امّا چنانچه گفته شود که معضلات اقتصادی می‌تواند زمینه‌ساز انحراف فرهنگی شود، ربط علّیِ معتبری برقرار شده است. چون ساحت‌ها و عرصه‌های مختلف زندگی انسان بر یکدیگر اثر می‌گذارند و تنها «استقلال نسبی» از یکدیگر دارند، روشن است که تنگناهای اقتصادی و معیشتی می‌توانند فرد را از ارزش‌های رسمی گریزان کنند و از او یک هنجارشکن و جامعه‌ستیز بسازند. دراین‌حال، باید بخشی از راه‌حلِ حوزۀ فرهنگ را در حوزۀ اقتصاد جُست و با «علاج معیشت»، ارزش‌های فرهنگی را حاکم گردانید. ۵- در لایۀ نهفتۀ تحلیل اقتصاداندیش، این پیش‌فرض وجود دارد که هنجارشکنی‌های فرهنگی، برخاسته از نوعی «لجاجتِ معیشتی» و «دهن‌کجی اقتصادی» هستند و آنان که به ارزش‌ها پایبند نیستند، در حقیقت از «زبان فرهنگ»، در حال بازگوکردن «اعتراضِ اقتصادیِ» خویش هستند. امّا در این تحلیل‌ها، رد پایی از «نفوذ سبک زندگیِ غربی در جامعۀ ایران» به چشم نمی‌خورد و این امر در نظر گرفته نمی‌شود که بخش‌های از جامعۀ ایران، گرفتار «سبک زندگیِ تجدّدی» شده‌اند و پاره‌ای از ارزش‌ها را برنمی‌تابند. این افراد، چه‌بسا نه‌فقط گرفتار «معضلات اقتصادی» نیستند، بلکه حتّی از نظر سیاسی نیز با نظام جمهوری اسلامی، موافق هستند و در پی «مخالفت سیاسی» نیستند؛ بلکه مسأله این است که از «لحاظ فرهنگی»، ارزش‌های دیگری را پذیرفته‌اند و تا حدّی و از جنبه‌هایی، در جبهۀ مقابلِ ارزش‌های فرهنگیِ نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند. بنابراین، مسأله را باید در «سبک زندگی» نیز جستجو کرد و از این زاویه هم به واقعیّت اجتماعی نگریست. تحلیل‌های رقیب، نمی‌توانند خلاء‌ها و تناقض‌های پیش‌گفته را توضیح بدهند و «معنای موجّه» برای کنش‌های هنجارشکنانه بیافرینند. ۶- درعین‌حال، روشن است که اصلاح و بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگ، در شرایط «ثبات اقتصادی» و «گشایش معیشتی»، بهتر و بیشتر به سرانجام می‌رسد و از حجم «مقاومت‌ها» و «مخالفت‌ها» می‌کاهد. ازاین‌رو، باید هرچه در توان داریم را برای عبور از تلاطم‌ها و نوسان‌های اقتصادی به میدان بیاوریم و از این طریق، «زمینۀ بیرونی» و «بستر غیرفرهنگی» را برای بازسازیِ فرهنگی، فراهم گردانیم. البتّه نباید در انتظار آیندۀ آرمانی نشست و تصوّر کرد که باید شرایط معیشتی، بسیار مساعد و هموار باشند، بلکه باید نسبی نگاه کرد و در چهارچوب سطح و حدی از رونق و اطمینان معیشتی، دردهای فرهنگی را نیز علاج کرد. https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
هدایت شده از کانال نظرسنجی
نظرسنجی انتخابات مجلس 1402 کاشان https://EitaaBot.ir/poll/2z75o0?eitaafly
♨️آیا چین میتواند موازنه در رابطه میان ریاض و تهران را برقرار کند؟ قسمت اول 🔺آسیا تایمز: در میان اخبار آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه چین به طور فعال به برنامه توسعه موشک‌های بالستیک عربستان سعودی کمک می‌کند، هنوز شواهدی مبنی بر تأسیسات توسعه موشکی ریاض و نقش چین در راه‌اندازی آن وجود ندارد. 🔺بسیاری این سوال را مطرح می کنند که آیا این همکاری ادعایی نشان دهنده تغییر در تعامل چین با خاورمیانه از ایران به سمت سعودی است. همچنین مشخص نیست که آیا پکن می تواند استراتژی متعادل کننده ای را در قبال این قدرت های منطقه ای حفظ کند یا خیر. 🔺ریاض به سه دلیل در حال حرکت به سمت تولید موشک های بالستیک خود برای تکمیل خریدهای خود در بازار بین المللی تسلیحات است. 🔺نخست تیرگی روابط عربستان و آمریکا است و این موضوع اختصاصی به دمکرات ها ندارد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری خواه ایالات متحده نیز در سال ۲۰۱۸ به ملک سلمان هشدار داده بود که حکومت او بدون حمایت آمریکا «دو هفته دوام نخواهد آورد». 🔺دوم، ریاض علیرغم داشتن نیروهای مسلح مجهز، سیستم دفاع هوایی ضعیفی دارد که حمله به تأسیسات نفتی آرامکو باعث افشای این ضعف شد. 🔺مورد سوم اینکه رقیب اصلی منطقه‌ای عربستان سعودی، ایران، به توانایی موشکی قدرتمندی دست یافته است. 🔺از دیدگاه سعودی، تنوع بخشیدن به خرید تسلیحات و دستیابی به فناوری موشک های بالستیک برای تقویت قابلیت های بازدارندگی، کاهش وابستگی خارجی و حفظ برابری با ایران ضروری است. 🔺اینجاست که چین اهمیت پیدا می کند. پکن اولین بار در سال ۱۹۸۸ موشک‌های DF-۳A خود را با سوخت مایع به پادشاهی تحویل داد. سعودی در سال ۲۰۱۴ به طور علنی اعلام کرد که DF-۳A را در اختیار دارد، زمانی که یک گزارش خبری فاش کرد که پادشاهی در سال ۲۰۰۷ ده ها موشک سوخت جامد DF-۲۱ از پکن خریداری کرده است. 🔺این همکاری نظامی رو به رشد ممکن است به عنوان تغییر وفاداری چین میان سعودی و ایران به نظر برسد. اما تغییر در سیاست متعادل چین بعید به نظر می رسد و انتقال فناوری موشکی به سعودی با سیاست امنیت انرژی چین مطابقت دارد. 🔺انتقال فناوری موشکی چین به ریاض از تعامل این کشور با تهران جدا است. بررسی دقیق سیاست چین در منطقه نشان می دهد که این کشور وضعیت موجود بین دو کشور را ترجیح می دهد. در اصل، پکن همچنان متعهد به بهره برداری از اهداف سعودی برای تنوع بخشیدن به سبد واردات و صادرات خود به دور از کشورهای غربی، در میان درخواست های عمومی برای حمایت پیش شرط از تلاش های پادشاهی برای حل مسائل داخلی است. 🔺اما هیچ چیز نشان نمی دهد که چینی ها سعودی را به جای ایران انتخاب می کنند زیرا هر دو کشور برای چین اهمیت دارند. تلاش سعودی برای پرورش متحدان آسیایی نیز مستقیماً از جستجوی بازارهای جدید برای محصولات انرژی خود ناشی می شود. https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
♨️آیا چین میتواند موازنه در رابطه میان ریاض و تهران را برقرار کند؟ قسمت دوم 🔺چین به عنوان بزرگترین کشور تولیدکننده و تشنه انرژی، بزرگترین خریدار انرژی ریاض است. چین بزرگترین شریک تجاری و مشتری انرژی سعودی با حجم تجارت دوجانبه ۸۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ است. بدین ترتیب از اهمیت بیشتری نسبت به فروش ۲۴۵ میلیون دلاری اسلحه و انتقال فناوری برخوردار خواهد بود. 🔺با وجود این، کمک فناوری موشکی چین به سعودی، نقش ایران به عنوان برجسته ترین شریک استراتژیک پکن در منطقه را کاهش نخواهد داد. همکاری تهران برای موفقیت طرح کمربند و جاده پکن حیاتی است. موقعیت ایران در محل اتصال آسیای مرکزی، جنوب آسیا و خاورمیانه برای دسترسی به استپ بزرگتر آسیای مرکزی که پکن قصد دارد در حوزه نفوذ خود تحکیم کند، حیاتی است. 🔺بسیاری از ایرانیان ممکن است خرید موشکی عربستان سعودی را خیانت چین بدانند. اما تهران ترجیح پکن را برای روابط غیر خصمانه - اگر نگوییم دوستانه - در سراسر خلیج فارس به رسمیت می شناسد و جامعه استراتژیک ایران نیز کاملاً از موقعیت ژئواستراتژیک خود آگاه است و ملاحظات پکن را درک می کند. تعهد چین به سرمایه گذاری بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران طی ۲۵ سال آینده آموزنده است. ایدئولوژی مستحکم ضد غربی تهران و بی اعتمادی به ایالات متحده، پکن را از قابلیت اطمینان آن در رقابت بزرگتر چین و آمریکا اطمینان می دهد. اگر چین به دنبال الحاق تایوان باشد، ایران از پکن حمایت خواهد کرد که به ناچار ایالات متحده را وارد صحنه خواهد کرد. 🔺از سوی دیگر، ریاض علیرغم وقفه در همکاری های اخیر، همچنان تحت نفوذ ایالات متحده است. ایالات متحده حتی عربستان سعودی و اسرائیل را در مورد برنامه هسته ای ایران آشتی داده است که نشان دهنده همکاری امنیتی نزدیک این کشور با ایالات متحده است. هرگونه همسویی مجدد با چین غیرمحتمل به نظر می رسد زیرا به معنای کنار گذاشتن چتر امنیتی ایالات متحده است. 🔺این یک عامل پایدار در سیاست خارجی عربستان از زمان قرارداد مشارکت استراتژیک آن با ایالات متحده در سال ۱۹۴۵ بوده است. برای ریاض دشوار است که وابستگی خود را به سخت افزار نظامی ایالات متحده قطع کند و به دنبال جایگزین کردن باشد، زیرا تغییر موقعیت به معنای تنگنا برای نیروهای مسلح این کشور از تدارکات حیاتی به ویژه برای نیروی هوایی آن است. 🔺تا زمانی که ریاض برای امنیت خود به واشنگتن وابسته باشد، خواستگاری چین از ریاض به قیمت تهران بعید است. اهمیت استراتژیک عربستان سعودی برای چین نیز در مقایسه با تهران کمرنگ است. اگرچه عربستان سعودی بزرگترین تامین کننده انرژی پکن است، اما این یک زنجیره وارداتی است که چین قصد دارد به آن تنوع ببخشد. 🔺آنچه که می‌تواند عملکرد متعادل پکن بین عربستان سعودی و ایران را مختل کند، تغییر سیاست ایالات متحده به دلیل سیاست‌های سرسختانه اوپک پلاس است. این تصور که ایالات متحده به تدریج از منطقه جدا می شود، نادرست است. واشنگتن تنها با عقب نشینی از افغانستان متعهد به کاهش تعاملات نظامی خود در منطقه می شود نه اینکه به طور کلی برتری منطقه ای خود را واگذار کند. 🔺به نظر می‌رسد که چین همچنان می‌تواند به موقعیت اقتصادی خود در منطقه با اتکا به انرژی خلیج فارس و دسترسی به بازار ادامه دهد. https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
🔻«خیلی‌ها» مخالف بودند! آن روزی که امام، این الزام را که زن‌ها در محیط اجتماعی باید «حجاب» داشته باشند مطرح کردند، «خیلی‌ها» مخالف بودند؛ حتّی افراد نزدیک به خود امام. یکی از نزدیکان امام آن روز آمد پیش من و ‌گفت این چه حرفی است که امام دارند می‌زنند؟ و شماها بروید به امام بگویید منصرف بشوند. البتّه عقیدۀ ‌خود ما هم عقیدۀ امام بود. به‌هرحال، «خیلی‌ها» مخالف بودند، امّا نظر امام این بود و «به‌طور قاطع»، مسئلۀ حجاب را مطرح کردند که حرف درستی هم بود(در سالگرد رحلت امام خمینی، 14/3/1400). ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، گویا امروز باید "بدیهیّات انقلاب" را برای برخی از نیروهای خودی که گاه، مؤثّر و تصمیم‌ساز نیز هستند، تکرار کنیم، شاید متنبّه شوند و از "استدلال‌های شبه‌لیبرالی" عبور کنند. دوستان می‌خواهند بر سر "احکام شرع"، معامله کنند و نام این اقدام خویش را نیز "مصلحت" و "حفظ نظام" و "جذب حداکثری" و "مدارای اجتماعی" بگذارند. دوستانِ عمل‌زده و بیگانه با تفکّر اصیلِ اسلامی و انقلابی، سخت محتاج بازخوانیِ خطّ انقلاب هستند؛ چراکه در حال چرخش‌های نظریِ خطرناکی هستند که به بیراهه می‌انجامد. سیاست‌ورزیِ انقلابی، اقتضائی و موقعیّت‌زده نیست و در چهارچوب تفکّر امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای، نباید از "حقایق قدسی" عقب نشست و فساد را به "رسمیّت" شناخت. حرف‌های گزندۀ فراوانی در سینه حبس کردیم تا مبادا گفتن، آتش اغتشاش را شعله‌ور سازد. اگر عنان در اختیار اینان باشد، چندی نخواهد گذشت که از "نظامِ انقلابی"، فقط پوسته‌ای از "نظام" باقی خواهد ماند و "ارزش‌ها"یش یکی پس از دیگری، از دست خواهند رفت. و مگر "استحاله"، چیزی جز تهی‌سازیِ انقلاب از ارزش‌هایش است؟! دیروز به دست نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا، و امروز نیز به دست برخی از نیروهای محافظه‌کار و گرفتار بلای تعارض منافع. مهدی جمشیدی https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
Hokmrani dar quran 0165.mp3
33.52M
سلسله نشست های علمی ( صد و شصت و پنجمین نشست) 📒حکمرانی در قرآن ( جلسه 165) حکمرانی فرعونی؛ بازنمایی حکمرانی بد در قران کریم 👤ارائه دهنده: جناب آقای دکتر یونس فرقانی https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
*حیات طیّبه در نظام تربیتی و بزرگترین مانع تحقق آن* نظام تربیتی در قالب رسانه و آموزش و پرورش مبتلا به سرگردانی و سطحی‌نگری است. اگر چه سالهاست که آموزش و پرورش سندتحول بنیادین دارد و هدف اعلامی‌اش رساندن متربّیان به "حیات طیّبه" است و آن را در قالب اهدافی مشخص در ۶ ساحت تربیتی می‌جوید اما حتی مدیران و مربّیان هم در فهم و اجرای آن ناکام بوده‌اند؛ وضعیت متربّیان دیگر جای سخن ندارد. مولود نظام تربیتی موجود در موارد چشمگیری، تضادی ١٨٠ درجه‌ای با هدف حیات طیّبه دارد اما علت چیست و راه حل کدام است؟! مربّیان و متربّیان، بدانند یا ندانند ارزش گذاری‌ها و اهداف زندگی فردی-شغلی و اجتماعی‌شان برگرفته از مفروضات انسان‌شناسی آنهاست. شناخت ساختار وجودی انسان چنانچه بر اساس تعریفی کامل و واحد به جامعه داده نشده باشد، هریک از اعضای جامعه را به شناختی تصادفی و مبتنی بر تفسیر و تجربه شخصی یا برگرفته از انسان شناسی‌های مُتشتّت علوم غربی می‌کشاند. به این ترتیب هر سند و دستورالعملی در نظام تربیتی مبتلا به سطحی نگری-فرمالیته کاری و شعارزدگی خواهد شد که خود از عوامل پمپاژ هیجانات منفی چون نفرت و خشم در بین مربّیان و متربّیان است. ساحات تربیتی در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش زمانی قابلیت اجرایی و دستیابی به هدف حیات طیّبه می یابد که نخست با ساختار وجودی انسان در قرآن به عنوان ساختاری کامل و عینی تطبیق یابد و آنگاه به آموزش و اجرا درآید... آن ساختار و نقشه عینی کدام است و آن تطبیق و تحقق چگونه صورت می گیرد؟! ✍️ زهراکیایی https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
IEJ_Volume 29_Issue 50_Pages 135-175.pdf
1.64M
🔸ساختار وجودی انسان در قرآن‌ و کاربرد آن در ساحات تربیتی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
دکتر توکلی.mp3
6.21M
📌 باستان گرایی در کتب درسی 🎙 استاد 🔹 در کتب درسی، ایران باستان با بزرگنمایی و افتخار بیان شده اما تاریخ اسلام با یک شتر در بیابان❗️ 🔻 تاریخ مشروطه یارشاطر را سازمان تبلیغات منتشر کرده است! ✍مدرسه انقلاب https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
🔻مواجهه با «شورش بر ضدّ پاک‌دامنی» 🖊مهدی جمشیدی ۱- در اغتشاش اخیر، لایه‌های برون‌اجتماعی عبارتند از لایۀ تمدّنی (دولت‌های غربی) و لایۀ سیاسی (نیروها و گروهگ‌های ضدّنظام). لایه‌های درون‌اجتماعی نیز چنین است: خواص اغواگرِ زمینه‌ساز (نیروهای فکری و رسانه‌ای جریان اصلاحات و اعتدال)، طبقۀ معتقد به سبک زندگیِ غربی (مخالفانِ فرهنگیِ نظام) و هیجان‌زدگانِ توده‌ای (جوانانِ جوّزدۀ متأثّر از کج‌روایت). ۲- در این ماجرا، ما ناچار شدیم برای "کوتاه‌مدّت" از "کشف حجاب"، عقب‌نشینی تاکتیکی و موقتی و مصلحتی کنیم؛ چنان‌که متأسّفانه اکنون به‌راحتی کشف حجاب می‌شود ولی امکان برخورد از دست رفته است، امّا از آن سو، توانستیم یک "کوچ بزرگ به شبکه‌های اجتماعیِ ایرانی" ایجاد کنیم. ۳- باید چندی دیگر، با کشف حجاب "برخورد انقلابی و عالمانه" کنیم و هرگز حجاب اختیاری و آزادیِ کشف حجاب را نپذیریم، و با تداومِ انسدادِ شبکه‌های اجتماعیِ غربی، کوچ مجازی را "تثبیت و ماندگار" کنیم. ۴- اگر "مجرای نفوذ دشمن" را - که شبکه‌های اجتماعیِ غربی است- کور کنیم، می‌توانیم در درون جامعۀ خویش، دست به "اصلاح و تصفیۀ فرهنگی" بزنیم. ۵- اگر دست شیطانیِ "اینستاگرام" و "واتس‌آپ" از سر جامعه قطع شود، دیگر "بازسازی‌ فرهنگی" با "تلاطم‌های اجتماعی" مواجه نخواهد شد. مسأله، "روایت منفی" است و این قبیل روایت‌ها هم در فضای مجازی، ساخته و القاء می‌شوند. ۶- امّا اگر "حجاب اختیاری" و "ول‌بودن فضای مجازی" را بپذیریم، زنجیره‌ای از عقب‌نشینی و انفعال شکل خواهد گرفت و نظام، به‌شدّت تضعیف و تحقیر خواهد شد. در اینجا، نظام باید به "اقتدار رندانه" رو بیاورد و "شرایط اِعمال قدرت" را بیافریند. ۷- در عین حال، باید برنامه‌های زیربنایی و بلندمدّت در "ساختار آموزشی" و "ساختار رسانه" در پیش گرفته شود.‌ این بازسازی‌ها باید در مدّت عمر یک دولت به مرحلۀ تحکیم برسند. ۸- از نظر "فردی" نیز باید در صورت وجودِ شرایطِ مساعد و آرام، باید نسبت به کشف حجاب، "نهی‌ازمنکر" کنیم؛ دوستانه و مهربانانه، و چنانچه احساس کردیم تله است، بی‌درنگ فاصله بگیریم. ۹- نباید واقعیّت‌های فرهنگی را سیاه دید. وضعِ "عمق" جامعه با "سطح" آن، متفاوت است. ما گرفتار "بن‌بست فرهنگی" نشده‌ایم و رو به سقوط و فروپاشی فرهنگی نیستیم. ۱۰- نهادهای فرهنگی با وجود دستاوردهایی که داشته‌اند، امّا به‌طور عمده، گرفتار "کم‌کاری" و "بی‌عملی" و "انفعال" از یک سو، و "ندانم‌کاری" و "سیاست‌های نادرست" از سوی دیگر بوده‌اند. این واقعیّت، قابل‌انکار نیست. ازاین‌رو، رهبر انقلاب، خواستار "بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی" شده‌اند. این امر به آن معنی است که ساختارهای فرهنگی نتوانسته‌اند آنچنان که باید، به "نیروی پیش‌برندۀ آرمان‌های فرهنگیِ انقلاب" تبدیل شوند، از جمله دربارۀ حجاب. ۱۱- مطالعۀ سیاست‌های حجاب در دهۀ گذشته و خروجی آنها نشان می‌دهد که ما از "گفتمان‌سازی" و "شناخت‌درمانی" و "آگاهی‌بخشیِ اجتماعی" غفلت کرده‌ایم و کوشیده‌ایم با تکیه بر "قانون" و "سلب"، خلاء معرفتی و فکری را جبران کنیم. "باورهای متزلزل‌شده" را نمی‌توان با "تحکّم"، تغییر داد، بلکه باید آنها را بازآفرینی و تقویّت کرد. حال پرسش این است که نهادهای فرهنگی در طول دهه‌های گذشته، هر یک چقدر در این زمینۀ خاص، به‌صورت "مستقیم" و "جدّی" و "دامنه‌دار"، فعّالیّت داشته‌اند؟ به‌گمانم پاسخ، دل‌گرم‌کننده نخواهد بود. پس باید از همین نقطه نیز آغاز کرد. مواجهه‌های حقوقی و قانونی و سلبی به جای خود، امّا نهادهای فرهنگی، مسئولیّت‌های "نرم" و "فرهنگی" و "فکری" و "محتوایی" بر عهده دارند. ۱۲- از سوی دیگر، نباید غفلت کرد که مسألۀ اغتشاش‌گران، "معیشت" و "فقر" و "اقتصاد" نیست؛ اینها اغلب "متوسط" یا "متوسط به بالا" هستند و از نظر "فرهنگی"، آسیب‌دیده‌اند نه "اقتصادی". در واقع، "اراذل و اوباش فرهنگی" هستند: "بی‌اعتقاد" و "بی‌ریشه". امّا این را نمی‌گویند. ارجاع‌شان به "فضای مجازی" و "مواد مخدر" و "هیجان" درست است، امّا روشن است که "بی‌اختیار" نبودند. اغلب چنین "شخصیّتی" دارند. همین شخصیّت‌ها هم مستعد "جذب‌شدن" در فضای مجازی بودند. درعین‌حال، برخی از اینها در فضای مجازی، ارتباط جدّی با "گروهک‌ها" داشتند. این جریان اگر "ریشۀ اقتصادی" می‌داشت، مردمی می‌بود یا می‌شد، ولی "ریشۀ فرهنگی" دارد. "سرگردان‌های فرهنگی" در فضای مجازی، سازماندهی شدند. https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
🔰 نوجوان خردمند امروز را هدف گرفته‌اند 👈🏻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «جوانِ امروز، بر خلاف نوجوان قدیم، یک عنصر بالغ و عاقل است، یک عنصر خردمند است. زمان ما این جوری نبود؛ من به شما عرض میکنم. من خودم را میگویم؛ قضیّه‌ی بیست‌وهشتم مرداد وقتی اتّفاق افتاد، ما به سنّ بعضی از شماها مثلاً فرض کنید چهارده پانزده سالمان بود؛ یک شبحی از قضایا جلوی چشممان بود، [امّا اینکه] دقّت کنیم که چه کسانی هستند، چه عناصری هستند، این طرف چه کسی است، آن طرف چه کسی است، هدف چیست، چرا میکنند، نه، اینها را ملتفت نبودیم. نوجوان امروزی این جوری نیست؛ نوجوان امروزی فکر میکند، تحلیل میکند، تحلیل را درست میفهمد، نکاتی به نظرش میرسد، جوان امروزی اهل تحلیل است؛ این خیلی نکته‌ی مهمّی است، این خیلی قابل توجّه است. بچّه‌های ما و جوانهای ما حرف دارند و این خاصیّت انقلاب اسلامی است.» ۱۴۰۱/۰۸/۱۱ https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
1_1557974276.pdf
2.03M
🗂بخوانید|عناصر همجنس گرایی در انیمیشن 🔸این بولتن با هدف آگاهی بخش به خانواده‌ها و دقت بیشتر در گزینش برنامه‌هایی که در اختیار کودکانشان قرار می‌دهند، تهیه شده است. | https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4