eitaa logo
نوشته‌های انقلابی
1.4هزار دنبال‌کننده
335 عکس
104 ویدیو
16 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ✨ن و الْقَلَم و ما یَسْطُرُون✨ 💢 کارکرد در دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تمدن ‌نوین اسلامی. یادداشت‌های بچه انقلابی‌ها پیرامون را از اینجا بخوانید🔻 https://eitaa.com/enqelabi_nevesht
۱ 🔖 جشنواره فجر، آوردگاه فرهنگ و هنر ایران [۱] جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که از سال ۱۳۶۱ و به یاد بهمن‌ماه ۱۳۵۷(سالروز پیروزی انقلاب اسلامی) هر سال در نیمه بهمن‌ماه برگزار می‌شود؛ در حقیقت، «آوردگاه فرهنگ و هنرِ» ایران است. [۲] حال این سوال مطرح می‌شود: آیا این جشنواره توانست به وظیفه‌ی خود در اعتلای فرهنگ این سرزمین به درستی عمل کند؟ آیا دست‌اندرکاران برگزارکننده این برنامه، کارگردان‌ها، تهیه‌کننده‌ها، بازیگرانی که فیلم‌هایشان در جشنواره در معرض عموم قرار می‌گیرد، در اندیشه معرفی فرهنگ ایرانی-اسلامی به عنوان یک فرهنگ مطلوب هستند؟ [۳] بر هیچ‌کس پوشیده نیست که سینمای امروز، نقش تعیین‌کننده‌ای در نوع نگرش و نوع پوشش افراد و اعتلا یا انحطاط یک فرهنگ ایفا می‌کند. سینما تریبونی است که تاثیرگذاری‌اش هم از منظر کیفی و هم از منظر کمی قابل قیاس با دیگر رسانه‌ها نیست. به‌همین دلیل خیلی‌ها در دنیا حرف‌ها و مسائل خود را با زبان سینما بیان می‌کنند. [۴] سینما و سینماگران نقش اساسی در تغییر ذائقه‌ی مردم ایفا می‌کنند، بازیگرانی که با پوشش‌ نامتعارف در فیلم‌ها و نیز در جشنواره‌ فجر حضور می‌یابند، عامل مهم در بی‌اعتناشدن مردم جامعه نسبت به فرهنگ بومی و آفتی در غرب‌زدگی هستند. بالعکس هر اندازه «اهالی سینما» پاییند به اخلاق، ارزش‌ها و آموزه‌های دینی باشند، به همان اندازه نیز مخاطبان مجذوب اخلاق و ارزش‌های اسلامی خواهند شد. [۵] متاسفانه بعضی از فیلم‌هایی که در جشنواره فجر به نمایش درمی‌آید، به جای آنکه در خدمت ترویج ارزش‌های اسلامی و انقلاب باشد، مروج فرهنگ لیبرال غرب است و نباید کار به جایی برسد که به جای آنکه در فکر این باشیم که چه فیلم‌هایی ارزشی قرار هست در جشنواره نشان داده شود، دغدغه این را داشته باشیم که مبادا در فضای تعرض به مسائل اصلی انقلاب قرار نگیرد. [۶] اگر سینما، متولیان دقیق و دلسوزی داشته باشد و جهت‌دهی مناسبی به آن داده شود، ظرفیت‌های قابل‌توجهی دارد. در حال حاضر سینماگران متدین فراوانی داریم که مجال بروز و ظهور ندارند؛ زیرا سینمای پرحاشیه، اجازه تحرک به آن‌ها نمی‌دهد. اگر مجال یابند و عرصه برای آن‌ها فراخ شود، سینمای ما نشان داده‌است که می‌تواند در خدمت نظام و ترویج ارزش‌های انقلاب باشد. ما تا به امروز، هم کارگردانان توانمند و صاحب سبک و هم آثار ارزشمندی در سینما داشته‌ایم، اما این خوبی‌ها گم می‌شوند، چون بخش منفی سینما مجال جولان‌دهی بیشتری داشته و در عمل عرصه را برای چنین سینماگران متدین و هنرمندی تنگ می‌کند. ✍ صالح @enqelabi_nevesht 📌 کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲ 🔖 فجرِ امیدآفرین 💢 این مفاهیم هستند که از هویت واقعی پدیده‌ها، پرده برمی‌دارند، آن‌ها را معرفی می‌کنند. هر گونه تغییر ذاتی و ماهوی در مفاهیم جدای از ظاهر آن‌ها، تغییری اساسی در کارکرد پدیده‌ها ایجاد می‌کند. 💢 جشنواره فجر، پدیده‌ای که با تغییر نام از فیلم تهران به فیلم فجر، تغییری در ساختار پیدا کرد؛ هدفش و راهش و فکرش همه تغییر کردند. قرار شد در قالب زیبای هنر، نمایشگاهی باشد اقتدار آفرین برای فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی. آوردگاهی باشد برای بیان ارزش‌های انقلاب، تا نقش امید و نشاط را در پرده نقره‌ای به تصویر بکشد. 💢 جشنواره همچون انقلاب، موجودی زنده است، رشد می‌کند، قد می‌کشد، بالنده می‌شود و همچون هر موجود زنده دیگری در مسیر رشدش، با فرازها و فرودهایی همراه است. این جشنواره، گاهی ممکن است همچون گردانندگانش از درون تهی ‌شود، به بیراهه برود. بیگانه از رسالتِ خویش؛ فقر، ناامیدی و تحقیر خودساخته را روایت ‌کند. هم‌سو با دشمنان، استبداد فکری القاء شده به مردم را ترویج نماید. مدلینگِ لباس و مو و آرایش شود. 💢 اما صحبت این‌جاست؛ چون این جشنواره فجر، زنده و بالنده است، راهش را پیدا می‌کند. خودش را ترمیم می‌کند. در مسیر قرار می‌گیرد. رسالتش را باز می‌یابد. امید آفرین می‌شود. از جنس انقلاب می‌شود. رنگ و بوی باکری، بهشتی، رضایی‌نژاد و شهید عاصم می‌گیرید. امام رضایی می‌شود. نقش‌آفرینانش از لطف خدا در موفقیت‌شان و لزوم ساخت فیلم‌های سالم می‌گویند. این یعنی امید به آینده‌ روشنش. آینده روشنی که عده‌ای سرسپرده با اظهارات سخیف و تهی نمی‌توانند تاریکش کنند. گرچه خون آنان که غیرت دینی دارند را به جوش آورد. ✍سلطانی‌نژاد @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖 چیستی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی 📌 برای قضاوت درباره یک موضوع، باید نسبت به آن آگاهی داشت، نظر موافقین، مخالفین، موسسان آن را به دقت بازخوانی کرد. [1] طرح حمایت از کابران در فضای مجازی چیست؟ طبق نظرِ طراح، این طرح در این راستا است؛ ۱. به منظور، «حفاظت» از داده‌های کاربرانِ فضای مجازی در برابرِ جعل، فروش و سواستفاده اشخاص و پلتفرم‌های فضای مجازی طراحی شده‌است. ۲. از «تصمیمات لحظه‌ای» برای مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی که مردم به صورت روزانه با آن سروکار دارند، ممانعت خواهد کرد. ۳. این طرح، منجر به اجرای قانون کپی‌رایت و دفاع از «حقوقِ تولیدکنندگانِ» محتوا خواهد شد. [2] فواید طرح صیانت ۱. در گذشته‌ای نه چندان دور، به یاد داریم که اطلاعات میلیون‌ها ایرانی در پلتفرم‌های توییتر و فیس‌بوک و در بازارِ سیاهِ اطلاعات جهانی منتشر شد. متاسفانه، این امرِ ناگوار، برای اطلاعاتِ کاربرانِ اینستاگرام نیز پیش آمده‌است. آیا این پلتفرم‌ها در قبالِ لورفتن اطلاعات شهروندان ایران مسولیت‌پذیر خواهند بود؟ خیر. اما به واسطه‌ی این طرح، این شرکت‌ها موظف خواهند بود که «مسولیت‌پذیر» باشند. ۲. پس از اجرای این طرح، «سودِ تولید محتوا»، تنها به جیب شرکت‌های اپراتور نخواهد رفت؛ بلکه، این سود با نسبت «عادلانه»، میان تولیدکننده‌ی محتوا، اپراتور و فراهم‌کننده بستر انتشار محتوا، به ترتیب ۵۰، ۲۰ و ۳۰ درصد توزیع خواهد شد. ۳. سرعتِ انتقالِ اطلاعات، افزایش پیدا خواهد کرد. یکی از مجریانِ این روش، کره جنوبی است که پر سرعت‌ترین اینترنت دنیا را در اختیار دارد. ۴. کلاه‌برداری‌ها مرتبط با رمز ارزها، مرتفع خواهد شد و فروشندگان موظف به «پاسخ‌گویی» خواهند بود. ۵. «سپرِ محکم»ی برای کودکان در برابر آماج حملاتِ جنسی شبکه‌های اجتماعی مستقر خواهد شد و «ذهن لطیفِ» کودکان در «هجومِ» هرزگی و محتوای نامطلوب، در فضای «افسارگیسخته»‌ی فرهنگی قرار نمی‌گیرد. [3] انتقادهای کاربران و کارشناسان به طرح ۱. به دلیل محدود بودن تعداد صفحاتِ طرح، تصمیمات مبتنی بر آن، فساد برانگیز خواهد بود؟ در پاسخ باید گفت؛ در حال حاضر این طرح، در مرحله‌ی تصویب کلیات است و مسلما تا مرحله‌ای که به قانون تبدیل شود، به طور کامل، جزییات آن منتشر خواهد شد. ۲. با این طرح، اینترنت جهانی قطع خواهد شد؟ خیر. این اتفاق تنها شانتاژ رسانه‌ای است؛ چرا که با قوانین موجود هم می‌توان اینترنت جهانی را مسدود کرد؛ اما بنای جمهوری اسلامی بر این امر نیست. [4] سوال ۱. آیا مشابه این طرح، در کشورهای دیگر در حال اجراست؟ جالب است که بدانید، خیر. طرح‌هایی که در کشورهای دیگر، اجرایی شده‌است، به شدت سخت‌گیرانه‌تر هستند؛ از جمله قانون‌های «CIPA COOPA» و قانون «نزاکت ارتباطات» در آمریکا که توسط ارتش این کشور در فضای سایبری اجرا می‌شود. قانونی با نام «منشور اسنوپر» تحت نظارت آفکام، در کشور انگلیس اجرا می‌شود و طبق آن می‌بایست تمام داده‌های مربوط به تماس‌های ایمیلی و پیامکی ارسالی کاربران ضبط و نظارت شود. در فرانسه، قوانین «هادویی» و «اوپسی» برای نظارت به کاربران استفاده می‌شود. [5] در پایان به نظر می‌رسد بخشی از مخالفت‌ها با این طرح، به عدمِ «تبیینِ» مناسب و اقناعِ افکار عمومی بر‌می‌گردد که از مسولینِ امر، درخواست می‌شود نسبت به این دغدغه‌ی مردم که ناشی از ازدیادِ «روایت‌های ناسالم» است، «حساس» باشند و «روایتِ صحیح» خود را ارائه دهند. ✍ خلیلی @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
🔖 ورود ایران به مسئله‌ی مدیریت فضای مجازی [۱] ایران تنها کشوری نیست که به مسأله‌ی مدیریت فضای مجازی ورود کرده است، اغلب کشورها، به این موضوع ورود کرده و قوانینی را با هدف مدیریت بهینه فضای مجازی وضع کرده‌اند. قوانینی که به حقوق کاربران خدشه‌ای وارد نشود، کاربران و تولیدکنندگان خدمات، پلتفرم‌ها و زیرساخت‌های آن براساس قوانین و مقررات آن کشورها فعالیت کنند و از چارچوب خارج نشوند. [۲] از آنجا که روند تصویب طرح و محتوای آن برای افکار عمومی تبیین نشده و رسانه‌های برانداز، بسیار پرحجم در خصوص آن تولید محتوا کردند، درباره‌ی طرح صیانت در جامعه قضاوت‌های غلطی مطرح شده‌است که قرار است شبکه‌های مجازی با اجرای این قانون مسدود شود؛ درحالی‌که در این طرح به این موضوع اشاره شده که خدمات پایه‌ی کاربردی خصوصاً شبکه‌های اجتماعی، باید نماینده‌ی قانونی به کشور ما معرفی کنند. نماینده‌ای که وظیفه دارد موارد نقض قانون در کشور را به اطلاع شبکه برساند تا برطرف شود. کشورهایی مانند هند، روسیه، استرالیا و ترکیه، چنین مقرراتی دارند و شبکه‌های اجتماعی، ناگزیر به معرفی نماینده قانونی شده‌اند. بعنوان مثال؛ در استرالیا به گوگل و مایکروسافت اعلام شد که برای انتشار اخبار خبرگزاری‌های این کشور، حق مالکیت پرداخت کنند، در غیر این صورت مسدود خواهند شد و ارائه‌دهندگانِ خدماتِ پایه‌ کاربردی دیگری جایگزین می‌شوند. آیا اکنون گوگل برای انتشار اخبار خبرگزاری، به کشور ما حق مالکیت پرداخت می‌کند؟؟ آیا این روند یک نوع سوءاستفاده از فضای مجازی رهاشده‌ی ما نیست؟؟ [۳] باتوجه به این‌که کسب و کار مردم، به پلتفرم‌هایی گره خورده‌است، طراحان این طرح، تبصره‌ای اعمال کردند که خدمات پایه‌ کاربردی، برای شبکه‌های اجتماعی که تعداد زیادی کاربر دارد و کسب و کار و معیشت مردم به آن‌ها وابسته است، اگر جایگزین داخلی که دقیقاً همان خدمات را ارائه کند نداشته باشد، فیلتر نخواهد شد. [۴] باتوجه به ضرورت مدیریت فضای مجازی و تاکید بر این‌که جریان لیبرال داخلی و اپوزیسیون خارجی تسلط بیشتری بر قشر خاکستری جامعه دارند، باید گفت که لازم است فضای نقد تخصصی طرح صیانت مهیا باشد و کمیسیون مشترک مجلس، به بررسی همه‌ی ابعاد این طرح بپردازد، و درصدد رفع اشکالاتی که دلسوزان نقد می‌کنند، برآید. کارکرد و مزایای این طرح، برای افکار عمومی تبیین شود تا ذهنیت غلطی که تیم‌های عملیات روانی اپوزیسیون ایجاد کرده‌اند، از بین برود. ✍ قنبری‌نیک @enqelabi_nevesht 📌 کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖جشنواره فجر تراز انقلاب اسلامی 📌 جشنواره فیلم فجر از سال ۱۳۶۱ به پاس پیروزی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد. در این رویداد یکی از مصادیقِ حفظِ اقدامات مفید قبل از انقلاب، با تغییر در رویکردها و ساختارها دیده می‌شود. جشنواره بین‌المللی فیلم تهران که به تلاش فرح پهلوی آغاز به کار کرد و تاثیر زیادی در ترویج فرهنگ و هنر و اخلاق و سبک زندگی غربی داشت که ترویج آن، هدف و مدنظر نظام پهلوی بود. 📌 پس از انقلاب، وجود چنین جشنواره‌ای برای ترویج فرهنگ، اخلاق، معنویت و سبک زندگیِ مورد تایید جمهوری اسلامی و دین مقدس اسلام، مفید و موثر بلکه ضروری شناخته شد. حال این سوال پیش می‌آید؛ جشنواره فجری که نظام اسلامی را به اهدافش می‌رساند، چگونه جشنواره‌ای است و به عبارت دیگر جشنواره فجر تراز انقلاب اسلامی چیست؟ [۱] تاثیر رسانه‌ها و عملکرد آن‌ها بر شکل‌گیری عقاید و افکار و شیوه‌ها و منش و سبک زندگی، بر کسی پوشیده نیست. در دنیای امروز، نفوذ از طریق رسانه‌ها و تولیدات رسانه‌ایِ موثر صورت می‌گیرد. «امروز دنیا بر مدار جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای و در واقع بر مدار جبهه‌های خبری و «دستگاه‌های تولیدکننده پیام» می‌گردد. راه پیروزی در این جنگ، این است که مجموعه و فهرستی از پیام‌های درست و نکات و حقایق واقعی که مبتنی بر آرمان‌ها و آرزوهای ماست، به ذهن مردم منتقل شود. اولاً، بایستی فهرست این پیام‌ها را شناخت و بعد، باید به تولید کلام و تصویر و فضا و محیطی که پیام را القا کند، پرداخت.»(دیدار مسئولان صدا و سیما، ۱۳۸۱/۱۱/۱۵). بنابراین، وجود جشنواره‌هایی نظیر جشنواره فیلم فجر که به ارزیابی فیلم‌ها و تولیدات رسانه‌ای پرداخته و آثار مناسب و ویژه را برای انتشار بین‌المللی مشخص نماید، لازم است تا در این عرصه، «بهترین تولیدات» در خدمتِ انتقال پیام‌های جمهوری اسلامی به دنیا قرار گیرد. [۲]برای این‌که جشنواره یا فضای رسانه‌ای در جامعه، پیام مناسب را منتقل کند، لازم است همسو و همراه با اهدافِ کلان آن جامعه حرکت کند تا پیامی که منتقل می‌شود پیامی برخاسته از آرمان‌ها و اهداف حقیقی آن جامعه باشد. «هدف کلان ما، ارتقاءِ معرفتِ دینیِ روشن‌بینانه، رفتارِ دینیِ مخلصانه، ریشه‌دار کردنِ شناخت و باور به ارزشها و بنیان‌های فکری انقلاب و نظام اسلامی، مصونیت دادن به ذهن جامعه از «تاثیرِ مخربِ» تهاجمِ فرهنگی و ارزشی دشمن، باور به کارآمدی نظام، ایجاد همگرایی عمومی و فضای همکاری و محبت و وحدت درون کشور، آگاه‌سازی نسبت به مقوله‌های حسّاس مثل علم، امنیت و اقتدار است» (دیدار مسئولان صدا و سیما، ۱۳۸۳/۹/۱۱). امروز به شکل ویژه‌ای، نیازمند توجه به اهداف و آرمان‌های نظام به‌عنوان «اهدافِ کلانِ رسانه‌ای» هستیم و باید به «نقش الگوییِ» خود در میان ملت‌های منطقه نیز توجه داشته باشیم. [۳]جشنواره فیلم فجر، به‌عنوان بخشی از فضای رسانه‌ای کشور لازم است به وظایف و مسئولیت‌هایی که بر دوش رسانه ملی قرار دارد پایبند و بر آن‌ها مقید باشد. «وظیفه رسانه‌ها این است که کاری کنند تا زمینه روانی مقاومت پیدا شود. با توجه به روش تبلیغی و شناخت روانی که انسان از دشمن پیدا می کند، مجموعه مسئولان و کارگزاران رسانه‌ای کشور، باید مسئولیت خود را احساس و راه خود را تنظیم کنند» (همایش بین‌المللی رسانه‌ها، ۱۳۸۰/۱۱/۱۱). بنابرِ این بیانات، لازم است به محتوا و روش‌ها توجه بیشتری شود و در برگزاری جشنواره‌ها و بررسی آثار، به محتوا و نحوه تاثیر آن بر مخاطب، به‌صورت ویژه توجه گردد. «مأموریت محوری رسانه عبارت است از «مدیریت و هدایتِ» فکر، فرهنگ و روحیه اسلامی، اخلاق رفتاری جامعه، تشویق به پیشرفت و زدودن احساس یاس و عقب‌ماندگی.» (دیدار مسئولان صدا و سیما، ۱۳۸۳/۹/۱۱). لازم است داوران جشنواره و مسئولان پذیرش آثار برای نمایش، دقت نظر لازم را داشته باشند و از ورود آثاری که محتوایی مخالف و معارض با این موارد ذکر شده دارند، جلوگیری نموده و در انتخاب «آثار برتر» علاوه بر توجه به تکنیک‌ها و کیفیت‌های فیزیکی، به کیفیت محتوا نیز اهمیت دهند. 📝ادامه دارد... ✍تقوی @enqelabi_nevesht 📌 کانال نوشته‌های انقلابی
نوشته‌های انقلابی
#یادداشت 🔖جشنواره فجر تراز انقلاب اسلامی 📌 جشنواره فیلم فجر از سال ۱۳۶۱ به پاس پیروزی انقلاب اسلا
📝در ادامه... [۴] برای آن‌که رسانه بتواند، اثر هنری ارزشمند تولید کند، لازم است از ابزارها و تکنیک‌ها و امکانات و تجهیزات مناسب بهره بگیرد تا اثرِ تولید شده قابلیت رقابت در فضای جهانی را از نظر گرافیکی جلوه‌های هنری و... داشته باشد؛ اما لازم است «توجه شود که مجموعه یک فیلم یا زنجیره نمایشی، بایستی پیام‌های درست را القا کنند و این، با رسیدن به «نصابِ هنری» به تنهایی، امکان‌پذیر نیست؛ بلکه باید در همه‌ی بخش‌ها، حد نصاب حفظ و رعایت شود. ترکیب محاوره‌های صحیح و القاکننده پیام‌های دینی، توجه به نقش‌های استردادی و حاشیه‌ای، الگوسازی، توجه به روابط زن و مرد و... هم باید در فیلمنامه مورد توجه قرار گیرد» (دیدار مسئولان صدا و سیما، ۱۳۸۱/۱۱/۱۵). براین اساس، اگرچه استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای جدید و فناوری‌های نوین، در تولید آثار لازم و ضروریست؛ ولی غفلت از محتوا و مضامین و صورت‌ها شایسته نیست. لازم است عوامل برگزارکننده جشنواره‌ها نیز در کنار برنامه‌ریزی برای پذیرش و نمایش و داوری آثار، برای اثرگذاری بر مخاطب در راستای ترویج فرهنگ اسلامی-ایرانی نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشند تا حضور «چهره‌های شاخص» و برجسته در این جشنواره و نقش آنان در الگوسازیِ ارزشی و برخاسته از الگوهای دینی باشد. [۵] «برنامه‌ریزی در فضای رسانه‌ای با جهت‌گیری به سمت وحدت ملی، امید، نشان دادن افق‌های روشن، شجاعت دادن به مجموعه مبتکر و محقق و مسئولان و تصمیم‌گیران کشور و ترغیب مردم به حضور در صحنه باشد که البته جان‌مایه همه این‌ها، ایمان قلبی و دینی است» (بازدید از صدا و سیما، ۱۳۸۳/۲/۲۸)؛ زیرا «اگر در سطح بین‌المللی مدیریت و «برنامه‌سازی رسانه‌ای» براساس معیارهای اخلاق و فضیلت و برابری و تکیه بر «مفاهیمِ واقعیِ» انسانی باشد، ملت‌ها سود خواهند برد».(دیدار مدیران و برنامه‌سازان رسانه‌ای کشورهای مختلف، ۱۳۸۵/۲/۲۶) «آرایش رسانه‌ای ما، باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم همه کشورها را در همه ابعاد بپوشانیم. این آرایش باید کارآمد باشد، دارای قدرت انعطاف برای انطباق با شرایط گوناگون و پیش‌بینی نشده باشد، در برخورد با مسائل گوناگون توانایی و سرعت و چالاکی داشته باشد و بتواند موضع خودش را اتخاذ کند و کارساز باشد» (دیدار مسئولان صدا و سیما، ۱۳۸۳/۹/۱۱) [۶] چند راهبرد اجرایی🔻 ➕ در همه برنامه‌ها نگرش به محتوا را الزامی کنید. برنامه‌های شما باید پیام داشته باشد. ➕ پیام‌هایی که به ذهن مردم منعکس شود مثل عدالت، عظمت و شکوه و اهمیت انقلاب، سبک زندگی، الگوهای اسلامی و انقلابی مثل ابوذر عمار و سلمان، ایثار، انفاق، فداکاری، تلخی «دیکتاتوری پول و ثروت»، زنده کردن ارزش‌ها، حوادث گذشته، تهدیدهای آینده، حوادث در شرف تکوین، هویت دینی و ملی و انقلابی، زدودن یأس و ناامیدی. ➕ دادن پیام‌های گوناگون باید جریانی انجام بگیرد و به شکل یک روند در بیاید(موردی و مقطعی نباشد). ➕ نظارت کیفی بر محتوا، ملاحظات اخلاقی، فقهی و ملاحظات مالی انجام شود. ➕ تاثیر برنامه را در مخاطب، در نظر بگیرید نه فقط افزایش بیننده را. ➕ القای غیرمستقیم پیام‌ها و مفاهیم در دستورکار قرار گیرد. ➕ به تربیت نیروی انسانی اهمیت داده شود. ➕ به شدت توجه کنید که «چهره‌پردازی‌»های منفی و ناصالح در صدا و سیما انجام نگیرد» (دیدار مسئولان صدا و سیما، ۱۳۸۳/۹/۱۱). ✍تقوی @enqelabi_nevesht 📌 کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
  🔖جاهلیت مدرن، همان جاهلیت اولی است!   💠واژه‌ی جاهلیت مدرن که چندین سال است بر سر زبان‌ها آمده، می‌تواند قابل تامّل باشد. تعریف لغوی جهل؛ بی‌اطلاعی، بی‌علمی، حماقت و نادانی؛ متضادِ دانش و معرفت است. قرآن کریم نام جاهلیت را برای دوره‌ی قبل از اسلام برگزیده‌است که در آن برهه‌ی زمانی بر تمام امور مردم، سفاهت مسلط بود. آیت‌الله‌ خامنه‌ای در دیدار مسئولان نظام و سفراى کشورهاى اسلامى گفتند که 《جاهلیّت فقط به معنای فقدان علم نیست؛ در تعبیرات اسلامی و در ادبیات اسلامی، جاهلیّت معنای بسیار وسیع‌تری دارد؛ بخشی از جاهلیّت، فقدان علم و نداشتن علم است؛ امّا جاهلیّت به معنای وسیع عبارت است از غلبه و حاکمیّت نیروی شهوت و غضب انسانی بر محیط زندگی، این می‌شود جاهلیّت. جاهلیّت یعنی جوامع انسانی تحت تأثیر تمایلات شهوی و غضبیِ عمدتاً فرمانروایان خود به شکلی دربیاید که فضائل در آن گم بشود و رذائل حاکم بشود؛ این می‌شود جاهلیّت.》 ۹۶/۲/۲۶ با این بیان رهبر انقلاب، باب جدیدی از واژه‌ی جاهلیت برای انسان باز می‌شود. پس جاهلیت، صِرف بی‌سوادی نیست. گاهی شخص یا جامعه‌ای دارای علم و تکنولوژی است؛ در حالی که غرقِ در «جاهلیتِ اولی» است. [۲] معنای دقیق‌ترِ «جاهلیتِ مدرن»، هم بی‌سوادی و هم شکل وسیع‌تر و سازمان‌یافته‌تری است. از جمله 《خُلقیات پست/رفتارهای دَدَمنشانه‌ی مردم/آدمکشی/دزدی/تجاوز/ حق‌کشی/ضعیف‌کشی/هرزه‌گی جنسی/هرج و مرج/ابتذال اخلاقی و برچیده شدن حیا از بین مردم》است. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که جاهلیت اولی، بدون علم و استدلال بود. خداوند بعثت نبی اکرم(صلی الله علیه و آله) را به کل بشریت هدیه کرد که همراه این برانگیختگی و رستاخیز دو ارزش مهم از سلسله ارزش‌های اسلامی گسترش یافت. دو ارزشِ 《عنصر عقلانیت》 و 《عنصر پرورشِ اخلاق》 که هر دو از عالی‌ترین وسیله‌ها برای سعادت انسان‌ها است. تاکید به عقلانیت در قرآن کریم بیش از صد مورد وجود دارد با تعابیر مختلفِ《 تعقلون》/ 《تفکرون》/《 اولی الالباب》/《 یتدبرون》که آحاد مردم را به تفکر و اندیشه وئعقل دعوت کرده‌است. [۳] سوالی که قابل طرح است این‌که؛ چرا این دو عنصر تا این حد مورد اهمیت واقع شده‌است؟ فقدان این موارد چه مشکلاتی را می‌تواند ایجاد کند؟ در صورتی که می‌بینیم تمدن غرب با تکیه بر علم و تکنولوژی و بدون توجه به این دو عنصر، توانسته تمدن خود را گسترش دهد. پاسخ این سوال با بررسی واژه جاهلیت مدرن که در قرن اخیر، درحال گسترش است، مشخص می‌شود. نتیجه این‌ می‌شود ملتی که در تکنولوژی و علم، گام‌های بلندی برداشته‌است را می‌تواند به دره‌های تباهی بکشاند. بدون تزکیه و معنویت، علم ابزار دست مستکبران و کارتل‌ها می‌شود. سفارش به علم و دانش علاوه بر قرآن، در احادیث نیز مورد تاکید است. «اطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ»؛(از گهواره تا گور، دانش بجویید.) البته علمی که همراه با عقلانیت و اخلاق باشد، در غیراین صورت، طوری از آن استفاده‌ی ابزاری می‌شود که بیشتر از عرب جاهلی، «بحران‌ساز» و «بحران‌زیست» شود. [۴] رذائلی که در جاهلیت اولی بود، الان نیز در تمدن غرب دیده می‌شود که زندگی مردم را برپایه «طمع» و «حرص» و «آزمندی» چیده‌اند. تا جایی که اخلاقیات و معنویات با پول سنجیده می‌شود. این «سیاست رایج» و حکمرانی که در خدمت تبعیض و فربه شدن کمپانی‌ها و کارتل‌هاست، توانسته علم و فناوری را در خدمت خود بگیرد تا جایی که 《کشتار مردم/ سلاح‌های کشتار جمعی/ سلاح‌های شیمیایی و سلاح‌های اتمی را به عنوان ابزارهای خودشان بکار گرفته‌اند و توانسته‌اند حقارت کشورهای ضعیف را هم از طریق ابتذال اخلاقی و هرج و مرج اخلاقی و همچنین همجنسگرایی و امثال این‌ها داشته باشند؛ همچنین برای خیلی از این فسادها، 《منطقی مصنوعی》 درست شده که بتوانند پشتوانه منطقی و فکری برای بشریت ارائه کنند؛ چنانچه جاهلیت مدرنی که در دنیا ایجاد شده، مانند جاهلیت عرب است؛ ولی به شکل(تجدید یافته) و (سازمان یافته) که عینا همان رذائل اخلاقی در مقیاس بزرگتر و با شدت بیشتری است‌. [۵] جاهلیت مدرن انواع مختلف دارد که بتوانند از طریق آن، همه‌ی عالَم را در سیطره‌ی خودشان قرار دهند. با استناد به قرآن کریم، خداوند خطاب به همسران مکرم پیغمبر می‌فرماید: 《 وَ قَرنَ فى بُیوتِکُنَ وَ لاتَبَرَجنَ تَبَرُجَ الجَهِلِیَةِ الاُولَى‌». یکى از نشانه‌هاى جاهلیت اُولى، تبرج زنانه است. امروز یکى از عمده‌ترین مظاهر تمدن غربى، همین «تبرج» است؛ این همان جاهلیت است، منتها جاهلیتى که توانسته‌است خود را با سلاح تبلیغات مدرن مجهز بکند، حقایق را از چشم مردم بپوشاند؛ این‌ها را باید ما مسلمانها بفهمیم، این‌ها را باید بدانیم.》۹۳/۶/۳ 📝 ادامه دارد... ✍جعفری‌نژاد @enqelabi_nevesht 📌 کانال نوشته‌های انقلابی