هدایت شده از مدرسه علوم انسانی سها
❖ اگر نتوانیم تفکرات علامه و امام را نشر دهیم به گسست اجتماعی دچار خواهیم شد!
📝 #یادداشت
تمام حرف ما این است که اگر شما با قوت در تببین دیدگاههای امام، علّامه طباطبایی و دیگر افرادی که مبانی نظری این انقلاب را شکل دادهاند، نایستید، دچار یک گسست شدید در بدنهی اجتماعی خواهیم شد. به این معنی که تا حالا وحدت ما را دین برقرار میکرد و مهمترین عامل وحدت، دین بود_ البته ایران را قبول دارم که تأثیر دارد و از این منظر، نمیتوان آن را نادیده گرفت. خود آقا هم میگوید که الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت وجود دارد و من با این نکته مشکلی ندارم؛ «ایران» میتواند وحدت و انسجام اجتماعی را ایجاد کند_ اما باید توجه داشت که همهی اینها نسبتی با دین دارند.
مفاهیم مختلفی میتوانند به نوعی انسجام ایجاد کنند. زبان میتواند یک انسجام ایجاد کند و خیلی چیزهای دیگر نیز ممکن است مؤثر باشند، مثلاً پیروزی در یک مسابقهی ورزشی میتواند احساس همبستگی را تقویت کند. اما انسجام اساسی زمانی رخ میدهد که در جامعه روح توحید در نفی عبودیت غیر خدا تجلّی کند. این روح توحید میتواند اشکال مختلفی به خود بگیرد؛ گاهی در قالب ایرانی بودن، گاهی در قالب ورزش و ...
اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم، انسجام اجتماعی به هم میریزد؛ و ما در مقام طلبه، یکی از عوامل به هم ریختن انسجام اجتماعی خواهی بود.
گاه نوشت های یک سهایی ...
________________
#وحدت_اجتماعی #دین_حداکثری
#گاه_نوشت
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ تغذیه معنوی روح انسان معارف #فلسفه است.
📝 #امام_خمینی
.
.
.
#عرفان_خمینی
#عکس_نوشته
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در رفتن جان از بدن گویند هر نوعی سخن، من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم میرود ...
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📝 روح المعنای مقاومت؛ مردمی سازی اقتصاد
• این مسئله که مقاومت در قدس باید بهطور کامل یک امر فلسطینی باشد، و اینکه در سوریه بدون خواست حاکمیت و مردم، ایستادگی ما بیفایده است را بارها این روزها شنیدهایم. بحث مقاومت بدون پشتوانه مردمی، نه تنها غیرممکن، بلکه بیمعنی است. مقاومت همواره در خروجی سختافزاری و تسلیحاتی خود وابسته به یک عقبه نرمافزاری به نام مردم است.
• اگر مردم یک کشور معرفت و فرهنگ ایستادگی را در نظام ارزشی خود نداشته باشند، خروجی این نظام ارزشی تولیدکننده سختافزاری به نام مقاومت و مبارزه در میدان نخواهد بود؛ مثالی روشن، مصر است که با وجود تسلیحات نسبتا قدرتمند در حوزه فیزیکی و نظامی، فاقد پشتوانه ایدئولوژیکی و مردمی برای هدایت این سختافزار است.
• در روح المعنای مقاومت، عقبه همراهی و آگاهی مردمی امری ضروری است. این همراهی و عقبه بدون مشارکت مردم ممکن نیست، زیرا بدون مشارکت، رشد در کار نخواهد بود. تأکید مقام معظم رهبری بر مسئله مشارکت مردمی در حوزه اقتصادی ریشه در همین مسئله عقبه مردمی و فرهنگی مقاومت دارد. مقاومت، چه از جنس اقتصادی باشد و چه نظامی، بدون پشتوانه و همراهی مردم ممکن نیست. دخالت دولت در عرصه اقتصادی و دوری از خصوصیسازی، همراهی مردم را در مسائل اقتصادی نادیده میگیرد و منجر به تحقق اقتصاد مقاومتی نخواهد شد.
• شاید بسیاری مدام بگویند سپاه باید مشابه موضوع نظامی، مسئله اقتصادی را هم در دست بگیرد، اما این مدل تحول اقتصادی در جامعه که با یک رویکرد سازمانی همراه است، به هیچ وجه به اقتصاد مقاومتی منتهی نخواهد شد.اقتصاد دولتی رشد فرهنگ اقتصادی به همراه نمی آورد، اقتصاد دولتی وحدت بخش جامعه نیست، اقتصاد دولتی در سنت گستت مارا راهبری خواهد کرد.اما اقتصاد مقاومتی در درجه اول بر پایه رابطه نظام و مردم است؛ اقتصادی که به جهت مشارکت حداکثری مردم و رشد فرهنگ اقتصادی آن، در صورت خلل در مدیریت دولتی، به پیشرفت کلی اقتصاد نظام اسلامی ضربه نخواهد زد چرا که در این نوع از اقتصاد نوع رابطه نظام و ملت مستحکم تر از رابط دولت و ملت است. این اقتصاد مردمی، تنها مدلی است که میتوان بر آن اقتصاد مقاومتی را بنا نهاد و در عین حال، تنها مدل غیرشکننده در نظام اسلامی است که با مسئله ولایت و مردم گره خورده است. ریشه تأکید و اصرار مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم و خصوصیسازی اقتصاد ایران، در همین مسئله نهفته است. اگر اقتصاد یک کشور عقبه مردم نداشته باشد، به مانند میدان رزم در جنگ وجودی همچون ارتش بی کفایت سوریه عمل خواهد کرد چرا که خود را سهیم در استحکام اقتصادی نظام نمیداند.
#یادداشت
#اقتصاد_مقاومتی #خصوصی_سازی #اقتصاد_دولتی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
سیدالساجدین:
خدایا آنجا که به ناچار یا دینِ ما کاستی میگیرد یا دنیای ما، کاستی را در آن قرار ده که زودگذر است، و بازگشت ما را به سوی آنکه پایدارتر است.
صحیفهسجادیه، دعای۹ام
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🔸 آن دسته از انسان ها که دین را از پدر و مادر فقط شنیده و پذیرفته اند و خودشان با مطالعه فلسفی به آن نرسیده اند معاد روحانی نخواهند داشت.
❖ #امام_خمینی
@ensani_islami
✦ ولى كسانى كه از اين معانى بىخبرند و يا از مبدأ و معاد جز امر جزئى نمىدانند، مثل بسيارى از عوام الناس كه از پدر و مادر خود يك مفهومى شنيدهاند كه بايد عالَم را موجِدى باشد و به همين اندازه قناعت كرده و مدام در امور #معاش و افكار دنيوى خود هستند، البته لازم نيست اين اشخاص، عوام باشند؛ چون ممكن است در علوم ديگر صاحب نظر باشند؛ مثلًا اگر علم اجمالى را به دستش بدهى، خيلى خوب مىتواند آن را حل كند و يا در صناعت ديگر طورى مهارت دارد كه كسان ديگر مثل ساخته او نمىتوانند چيزى بسازند، ولى در قسمت #معارف به همان مرتبه ادنى قناعت نمودهاند.
✦براى چنين اشخاصى معاد روحانى حاصل نخواهد شد؛ چون اينها در خط درك معانى عقليه نرفتهاند و يا اگر رفته باشند، خيلى با تقصير و تسامح رفتهاند و لذا نتوانستهاند كيفيت قدرت و كيفيت علم احدى را نسبت به تمام موجودات عالم به طورى كه لا يشذّ عن حيطة علمه شىء، و در مرتبه ذات به تمام موجودات عالم باشد، تحصيل كنند.
📚 تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج3، ص: 483
#عرفان_خمینی #فلسفه
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🔸 آن دسته از انسان ها که دین را از پدر و مادر فقط شنیده و پذیرفته اند و خودشان با مطالعه فلسفی به آن
با این حرف امام، حجت بر شما برای یادگیری فلسفه تمام نمیشود؟! :)
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی سها
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت
📝 #سید_روح_الله_خمینی
بدن به دنبال نفس است و قضيه به عكس درك و گمان تودۀ مردم است؛ يعنى چون نفس اراده مىكند كه بدن حركت كند، قهراً حركت خواهد كرد و اگر بخواهد بنشيند، بايد بدن، اطاعت تكوينى ذاتى نمايد و ملال اين از ملال اوست و فرح و نشاط اين، از نشاط و فرح اوست،ضعف معده و ساير قوا از كم لطفى نفس است كه مقدارى از سايهاش را از سر آنها كم مىكند، پس به نفس بايد گفت كه خدا سايهات را كم نكند.
ولى آن عالم طبيعى، كه قائل به نفس نيست مىگويد: همين بدن است و غير آن نيست و خرابى مال بدن است كه روزى قوى بود، روزى هم ضعيف و ناخوش مىشود. يا آن طبيب هم، كه توجه به نفس و تجرد آن ندارد - چون اينها فقط به ظاهر نگاه مىكنند و ديدۀ باطنبين يا ندارند، و يا اگر داشته باشند بسته است - حكم خواهد كرد كه ضعف، مال بدن است بدون اينكه متوجه باشد ضعف آن، از كمعلاقگى نفس است.
ولى حكيمى فلسفى كه با برهان، نفس را اثبات كرده و براى آن اثبات تجرد نموده، اين حرفها را نمىگويد، و تمام حيثيات را به آن صورتِ متحصل نسبت مىدهد و براى مادۀ غير متحصل، حيثيتى و فعليتى قائل نيست؛ زيرا شيئية الشىء به كمال اوست كه صورت باشد، نه به نقصش كه ماده باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#عکس_نوشته
#عرفان_خمینی
#فقه_اکبر
________________
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت 📝 #سید_روح_الله_خمینی بدن به دنبال نفس است و قضيه به عكس درك و گ
یعنی هنوز عضو مدرسه سها نشدین؟
اونجا داریم کلی درسگفتار و یادداشت اختصاصی رایگان فلسفه و منطق بر اساس نظام فکری علامه براتون قرار میدیم، از دست ندین
اگه میخواید عضو بشید :https://eitaa.com/joinchat/3660514329Cae9d9a1928
❖اینطور نیست که هرکس مرد حضرت سیدالشهدا بیاید شفیع او شود؛ شفاعت فقط شامل قلیلی از جمیعت مسلمین خواهد شد
📝 #سید_روح_الله_خمینی
و بعضى از منبريهاى ما از خودشان تفصيل دادند تا منبر بگيرد. و بعضى هم نفهميدند و از يك خبرى كه نه سندش را و نه دلالتش را دانستند، يك معنايى گرفتند و آمدند حضرت سيّد الشهدا عليه السلام را شفيع قرار دادند كه هر كس مرد، حضرت تشريف آورده و شفاعت مىنمايد و حضرت بارى تبارك و تعالى هم از آن امر اعتبارى كه استحقاق العبد للعقوبة باشد مىگذرد و عقابش نمىكند.
آن شفاعتى كه كتاب و سنّت به آن ناطق و بلكه بين جمعيت مسلمين مسلّم است، شامل يك عدۀ خيلى قليل و معدودى مىشود كه در عداد عدم مىتوان شمرد؛ نه به آن شمول و وسعتى كه ما خيال كرديم كه انسان هر چه ظلم و معاصى كرده باشد، باز ممكن است شفاعت نصيبش گردد. خير، زيرا شفاعت از «شَفْع» است، و شفع به معناى جفت و دوتا شدن است. ولى اللّٰه كه شفاعت مىكند؛ يعنى نور ولايت به نور كسى كه به شفاعت نايل مىشود، ملحق مىشود و دو تا مىگردند و آن نور ولايت عظماى ولى اللهى، با اين نور عبد مؤمن جفت و مزدوج شده و او را به طرف خود مىبرد و مادامى كه اين عبد از خود نورى ندارد، چطور شفع و ازدواج النورين به عمل مىآيد؟!
آيا شفاعت به اين نحوى كه ما مغرور به شفاعت هستيم، مىباشد؟! اصل شفاعت مسلّم است و شايد غير قابل انكار باشد، ولى حرف در كيفيت حصول آن است؛ زيرا اين قضيه را نه به نحوى كه بتوان به آن خاطر جمع شد ذكر كردهاند، و نه به نحو صراحت لهجه، بلكه قرآن و اخبار با پيچيدگى كامل و در لفافه و به نحو اجمال فرمودهاند: «مَنْ ذَا اَلَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاّٰ بِإِذْنِهِ» آن كيست كه شفاعت كند به غير اذن خدا؟! و مگر مىشود بدون اذن او شفاعت كرد؟ آيا معلوم است خدا چه وقت اذن بدهد؟ بلكه دو هزار ميليون سال ديگر اذن داد، و يا اصلاً اذن نداد.
تقریرات فلسفه، جلد: ۳، صفحه: ۲۶۸
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖اینطور نیست که هرکس مرد حضرت سیدالشهدا بیاید شفیع او شود؛ شفاعت فقط شامل قلیلی از جمیعت مسلمین خواه
شفاعت در مفهومی که امام خمینی توضیح میدهد شفاعت توجیه کننده، ایستا و غیر پویا نیست. شفاعت با بیان امام تنها در صورتی ممکن است که نور مومن با آن کس که شفیع اوست یک سنخیت و ارتباطی پیدا کند تا با مزدوج شدن این دو نور شفاعت رخ دهد، یعنی برای آنکه انسان بتواند در مرتبه ای از وجود خود را قرار دهد که مستحق شفاعت شود باید حرکت کند، باید خود را اصلاح کند، باید به سمت پویایی بی وقفه بشتابد تا قبل از حصول مرگ سنخیتی با آن کس که میخواهد شفیع او شود پیدا کند. در چنین تکاپو و تلاشی جایی برای ایستایی و استراحت نیست. امیدی برای زندگی آسوده نیست.
شفاعت در این بیان امری نیست که با التماس و خواهش و تمنا حاصل شود، شفاعت رسیدن به مرتبه ای از وجود نفسانی است که نفس استعداد قبول شفاعت شفیع را پیدا میکند.
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ منکرین #منطق و #فلسفه هم ناخواسته از منطق استفاده کرده اند. چرا که یادگیری منطق برای فهم دین امری اجتناب ناپذیر است.
📝 #علامه_طباطبایی
• اينان در رد منطق، اصول منطق را بكار بردهاند و با اينكه خواستهاند ما را از استعمال منطق نهى كنند، خود آن را استعمال كردهاند، ما هم كه مىگوئيم قرآن به سوى استعمال منطق هدايت مىكند منظورمان اين نيست كه يكى از واجبات اسلام خواندن درس منطق است بلكه مىخواهيم بگوئيم استعمال منطق امرى است اجتناب ناپذير
• و كسانى كه مىگويند منطق لازم نيست مثلشان مثل كسى است كه بگويد: قرآن مىخواهد ما را به مقاصد دين هدايت كند، ما چه كار به زبان عربى داريم كه زبان مشتى عرب جاهليت است كه چنين و چنان بودند....
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻