eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
869 عکس
211 ویدیو
11 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت 📝 بدن به دنبال نفس است و قضيه به عكس درك و گمان تودۀ مردم است؛ يعنى چون نفس اراده مى‌كند كه بدن حركت كند، قهراً حركت خواهد كرد و اگر بخواهد بنشيند، بايد بدن، اطاعت تكوينى ذاتى نمايد و ملال اين از ملال اوست و فرح و نشاط اين، از نشاط و فرح اوست،ضعف معده و ساير قوا از كم لطفى نفس است كه مقدارى از سايه‌اش را از سر آنها كم مى‌كند، پس به نفس بايد گفت كه خدا سايه‌ات را كم نكند. ولى آن عالم طبيعى، كه قائل به نفس نيست مى‌گويد: همين بدن است و غير آن نيست و خرابى مال بدن است كه روزى قوى بود، روزى هم ضعيف و ناخوش مى‌شود. يا آن طبيب هم، كه توجه به نفس و تجرد آن ندارد - چون اينها فقط به ظاهر نگاه مى‌كنند و ديدۀ باطن‌بين يا ندارند، و يا اگر داشته باشند بسته است - حكم خواهد كرد كه ضعف، مال بدن است بدون اينكه متوجه باشد ضعف آن، از كم‌علاقگى نفس است. ولى حكيمى فلسفى كه با برهان، نفس را اثبات كرده و براى آن اثبات تجرد نموده، اين حرفها را نمى‌گويد، و تمام حيثيات را به آن صورتِ متحصل نسبت مى‌دهد و براى مادۀ غير متحصل، حيثيتى و فعليتى قائل نيست؛ زيرا شيئية الشىء به كمال اوست كه صورت باشد، نه به نقصش كه ماده باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ________________ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت 📝 #سید_روح_الله_خمینی بدن به دنبال نفس است و قضيه به عكس درك و گ
یعنی هنوز عضو مدرسه سها نشدین؟ اونجا داریم کلی درسگفتار و یادداشت اختصاصی رایگان فلسفه و منطق بر اساس نظام فکری علامه براتون قرار میدیم، از دست ندین اگه میخواید عضو بشید :https://eitaa.com/joinchat/3660514329Cae9d9a1928
❖اینطور نیست که هرکس مرد حضرت سیدالشهدا بیاید شفیع او شود؛ شفاعت فقط شامل قلیلی از جمیعت مسلمین خواهد شد 📝 و بعضى از منبريهاى ما از خودشان تفصيل دادند تا منبر بگيرد. و بعضى هم نفهميدند و از يك خبرى كه نه سندش را و نه دلالتش را دانستند، يك معنايى گرفتند و آمدند حضرت سيّد الشهدا عليه السلام را شفيع قرار دادند كه هر كس مرد، حضرت تشريف آورده و شفاعت مى‌نمايد و حضرت بارى تبارك و تعالى هم از آن امر اعتبارى كه استحقاق العبد للعقوبة باشد مى‌گذرد و عقابش نمى‌كند. آن شفاعتى كه كتاب و سنّت به آن ناطق و بلكه بين جمعيت مسلمين مسلّم است، شامل يك عدۀ خيلى قليل و معدودى مى‌شود كه در عداد عدم مى‌توان شمرد؛ نه به آن شمول و وسعتى كه ما خيال كرديم كه انسان هر چه ظلم و معاصى كرده باشد، باز ممكن است شفاعت نصيبش گردد. خير، زيرا شفاعت از «شَفْع» است، و شفع به معناى جفت و دوتا شدن است. ولى اللّٰه كه شفاعت مى‌كند؛ يعنى نور ولايت به نور كسى كه به شفاعت نايل مى‌شود، ملحق مى‌شود و دو تا مى‌گردند و آن نور ولايت عظماى ولى اللهى، با اين نور عبد مؤمن جفت و مزدوج شده و او را به طرف خود مى‌برد و مادامى كه اين عبد از خود نورى ندارد، چطور شفع و ازدواج النورين به عمل مى‌آيد؟! آيا شفاعت به اين نحوى كه ما مغرور به شفاعت هستيم، مى‌باشد؟! اصل شفاعت مسلّم است و شايد غير قابل انكار باشد، ولى حرف در كيفيت حصول آن است؛ زيرا اين قضيه را نه به نحوى كه بتوان به آن خاطر جمع شد ذكر كرده‌اند، و نه به نحو صراحت لهجه، بلكه قرآن و اخبار با پيچيدگى كامل و در لفافه و به نحو اجمال فرموده‌اند: «مَنْ ذَا اَلَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاّٰ بِإِذْنِهِ‌» آن كيست كه شفاعت كند به غير اذن خدا؟! و مگر مى‌شود بدون اذن او شفاعت كرد؟ آيا معلوم است خدا چه وقت اذن بدهد؟ بلكه دو هزار ميليون سال ديگر اذن داد، و يا اصلاً اذن نداد. تقریرات فلسفه، جلد: ۳، صفحه: ۲۶۸ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖اینطور نیست که هرکس مرد حضرت سیدالشهدا بیاید شفیع او شود؛ شفاعت فقط شامل قلیلی از جمیعت مسلمین خواه
شفاعت در مفهومی که امام خمینی توضیح میدهد شفاعت توجیه کننده، ایستا و غیر پویا نیست. شفاعت با بیان امام تنها در صورتی ممکن است که نور مومن با آن کس که شفیع اوست یک سنخیت و ارتباطی پیدا کند تا با مزدوج شدن این دو نور شفاعت رخ دهد، یعنی برای آنکه انسان بتواند در مرتبه ای از وجود خود را قرار دهد که مستحق شفاعت شود باید حرکت کند، باید خود را اصلاح کند، باید به سمت پویایی بی وقفه بشتابد تا قبل از حصول مرگ سنخیتی با آن کس که میخواهد شفیع او شود پیدا کند. در چنین تکاپو و تلاشی جایی برای ایستایی و استراحت نیست. امیدی برای زندگی آسوده نیست. شفاعت در این بیان امری نیست که با التماس و خواهش و تمنا حاصل شود، شفاعت رسیدن به مرتبه ای از وجود نفسانی است که نفس استعداد قبول شفاعت شفیع را پیدا میکند.
❖ منکرین و هم ناخواسته از منطق استفاده کرده اند. چرا که یادگیری منطق برای فهم دین امری اجتناب ناپذیر است. 📝 • اينان در رد منطق، اصول منطق را بكار برده‏اند و با اينكه خواسته‏اند ما را از استعمال منطق نهى كنند، خود آن را استعمال كرده‏اند، ما هم كه مى‏گوئيم قرآن به سوى استعمال منطق هدايت مى‏كند منظورمان اين نيست كه يكى از واجبات اسلام خواندن درس منطق است بلكه مى‏خواهيم بگوئيم استعمال منطق امرى است اجتناب ناپذير • و كسانى كه مى‏گويند منطق لازم نيست مثلشان مثل كسى است كه بگويد: قرآن مى‏خواهد ما را به مقاصد دين هدايت كند، ما چه كار به زبان عربى داريم كه زبان مشتى عرب جاهليت است كه چنين و چنان بودند.... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ اجتهاد در معارف غیر از اجتهاد برای افتاء است 📝 • به نظر ما در حوزه‌های علمیه بایستی اهداف جداگانه‌ای را مورد توجه قرار داد. یك هدف، ساختن مجتهد فقیه متخصص فنی، باید فقهائی باشند و مجتهدینی باشند؛ این یك هدف، افرادی با استعدادهایی در حدّ خاص، و با شوق و علاقه بایستی بروند طرف اینجور درس خواندن و به سمت آن رفت. • در كنار اینها كسانی باشند كه قدرت استنباط پیدا كنند و بتوانند از منابع اسلامی معارف الهی را به دست بیاورند، اما نه به قصد اِفتاء. نه به قصد این‌كه در فقه یك انسان متبحر متخصص در فقه بشوند، نه! به قصد این‌كه بتوانند معارف اسلامی را كه بحثهای فراوان و كتابهای فراوان و مباحث لازم برای به خصوص جامعه‌ی امروز ما در آنها هست اینها را استخراج بكنند و دراختیار مردم بگذارند، در اختیار نظام بگذارند. و ما امروز چقدر احتیاج داریم به اینجور استنباطها. در حقیقت مجتهدین درجه‌ی دو كه اینها اگر چه از لحاظ عمق فقهی و درسی درجه‌ی دو هستند اما ممكن است از لحاظ سعه‌ی نظر و مُتِحَنِّن بودن از آن دسته‌ی اوّل حتی قویتر و بالاتر و همه‌جانبه‌تر باشند. ۱۳۶۴/۰۹/۲۶ ــــــــ ـــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ پیگیری اعمال و سیره فردی معصوم از انحراف های بزرگ اسلام بوده است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
معیار فلسفه های نظام ساز و فلسفه های ضد نظام 📝 ما دو نوع فلسفه داریم: فلسفه‌های نظام‌ساز و فلسفه‌های ضدنظام. مثلاً وقتی در قرون جدید به آلمان نگاه می‌کنید، می‌بینید که اغلب آن‌ها در بحث‌های خود به دنبال علم هستند، به معنای «وایسن‌شافت» که اینجا مجال توضیح بیشتر نیست. وایسن‌شافت به معنای نظام علمی است؛ آن‌ها به دنبال علم‌اند. فیلسوفان نظام‌ساز که می‌خواهند علم تولید کنند، دارای یک دال مرکزی هستند که همه چیز حول آن می‌چرخد. آن‌ها تلاش می‌کنند این دال مرکزی را گسترش دهند تا به چهار، شش یا حتی هشت دال مرکزی تبدیل شود و این دال‌ها در هر حوزه علمی دمیده شوند. به طوری که بتوانند هر مسئله‌ای را به این اصل مرتبط کنند. به این معنا، همه فیلسوفان اصلی ما نظام‌ساز هستند؛ البته بسیاری از فیلسوفان ما به عنوان شارحان مطرح هستند و منظور من این‌ها نیستند. فیلسوفان اسلامی و مکتب‌ساز ما به دنبال نظام‌سازی بوده‌اند، یعنی می‌خواستند یک اصل را تعیین کنند و سپس جهان را تحت این اصول توضیح دهند. در غرب نیز تا زمان هگل و در سال‌های آخرین نظام‌سازان، این روند ادامه داشت. اینکه من ذهن را ملاک قرار دهم یا عین را یا هر چیز دیگری، بسته به مکاتب مختلف متفاوت است. این یک جنبه است. جنبه دوم این است که کسانی که ضدنظام هستند به شدت به نسبیت معرفت قائل‌اند و اساساً نمی‌خواهند بپذیرند که یک واقعیت به عنوان نظام‌ساز وجود دارد که از آن واقعیت‌ها، چیزهای دیگری تکثیر می‌شوند. این‌ها نمی‌توانند مفهوم اصلی نظام‌ساز را بپذیرند، زیرا این پذیرش به یک وحدت منجر می‌شود که ماهیتی ثابت و تغییرناپذیر دارد. مثلاً فرض کنید یک فیلسوفی اصلا قائل به دیالکتیک است یعنی می گوید وضع مقابل و وضع مجاور داریم و این وضع مقابل و مجاور وقتی باهم درگیر می شوند، حالت جدیده ای پیش می آید. یعنی یک چیزی با یک چیز دیگه ای وقتی درگیر می شود از درگیری اینها حالت جدیده ای به وجود می آید، این فیلسوف اینگونه دارد با تغییر عالم را می فهمد. 📕 برگرفته از درسگفتار نظام فلسفه علامه طباطبایی ــــــــــــــــــــــــــــــــ ❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
ابلیس بر عیسی (ع) آشکار شد و گفت: تو نبودی که می‌گفتی جز آنچه خداوند مقدرت کرده است بر تو نرسد؟ فرمود: بلی. گفت: پس خویشتن را از قله‌ی این کوه فرو انداز. اگر مقدر باشد که به سلامت مانی، بمانی. فرمود: ای طرد‌شده‌ی رحمت خداوند را رسد که بندگان را آزماید نه بندگان را که خداوند را آزمایند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر سروی میان سردی اسفند خرما داد من بیچاره ام در آسمان ها کوکبی دارم