eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
869 عکس
211 ویدیو
11 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ پیگیری اعمال و سیره فردی معصوم از انحراف های بزرگ اسلام بوده است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
معیار فلسفه های نظام ساز و فلسفه های ضد نظام 📝 ما دو نوع فلسفه داریم: فلسفه‌های نظام‌ساز و فلسفه‌های ضدنظام. مثلاً وقتی در قرون جدید به آلمان نگاه می‌کنید، می‌بینید که اغلب آن‌ها در بحث‌های خود به دنبال علم هستند، به معنای «وایسن‌شافت» که اینجا مجال توضیح بیشتر نیست. وایسن‌شافت به معنای نظام علمی است؛ آن‌ها به دنبال علم‌اند. فیلسوفان نظام‌ساز که می‌خواهند علم تولید کنند، دارای یک دال مرکزی هستند که همه چیز حول آن می‌چرخد. آن‌ها تلاش می‌کنند این دال مرکزی را گسترش دهند تا به چهار، شش یا حتی هشت دال مرکزی تبدیل شود و این دال‌ها در هر حوزه علمی دمیده شوند. به طوری که بتوانند هر مسئله‌ای را به این اصل مرتبط کنند. به این معنا، همه فیلسوفان اصلی ما نظام‌ساز هستند؛ البته بسیاری از فیلسوفان ما به عنوان شارحان مطرح هستند و منظور من این‌ها نیستند. فیلسوفان اسلامی و مکتب‌ساز ما به دنبال نظام‌سازی بوده‌اند، یعنی می‌خواستند یک اصل را تعیین کنند و سپس جهان را تحت این اصول توضیح دهند. در غرب نیز تا زمان هگل و در سال‌های آخرین نظام‌سازان، این روند ادامه داشت. اینکه من ذهن را ملاک قرار دهم یا عین را یا هر چیز دیگری، بسته به مکاتب مختلف متفاوت است. این یک جنبه است. جنبه دوم این است که کسانی که ضدنظام هستند به شدت به نسبیت معرفت قائل‌اند و اساساً نمی‌خواهند بپذیرند که یک واقعیت به عنوان نظام‌ساز وجود دارد که از آن واقعیت‌ها، چیزهای دیگری تکثیر می‌شوند. این‌ها نمی‌توانند مفهوم اصلی نظام‌ساز را بپذیرند، زیرا این پذیرش به یک وحدت منجر می‌شود که ماهیتی ثابت و تغییرناپذیر دارد. مثلاً فرض کنید یک فیلسوفی اصلا قائل به دیالکتیک است یعنی می گوید وضع مقابل و وضع مجاور داریم و این وضع مقابل و مجاور وقتی باهم درگیر می شوند، حالت جدیده ای پیش می آید. یعنی یک چیزی با یک چیز دیگه ای وقتی درگیر می شود از درگیری اینها حالت جدیده ای به وجود می آید، این فیلسوف اینگونه دارد با تغییر عالم را می فهمد. 📕 برگرفته از درسگفتار نظام فلسفه علامه طباطبایی ــــــــــــــــــــــــــــــــ ❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
ابلیس بر عیسی (ع) آشکار شد و گفت: تو نبودی که می‌گفتی جز آنچه خداوند مقدرت کرده است بر تو نرسد؟ فرمود: بلی. گفت: پس خویشتن را از قله‌ی این کوه فرو انداز. اگر مقدر باشد که به سلامت مانی، بمانی. فرمود: ای طرد‌شده‌ی رحمت خداوند را رسد که بندگان را آزماید نه بندگان را که خداوند را آزمایند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر سروی میان سردی اسفند خرما داد من بیچاره ام در آسمان ها کوکبی دارم
❖ تاثیر فلسفه در افزایش قدرت تجزیه و تحلیل انسان در بیان ــــــــ ـــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت - بخش دوم عقل سالم در بدن سالم از دیدگاه ملاصدرا 📝 • تا سن سى سالگى، نفس به تقويت مزاج مشغول است از اين رو تا اين سن قوۀ عاقلۀ انسانى كمتر مى‌باشد و انسانها بعد از آنكه از سى سالگى و يا از چهل سالگى گذشتند، قوۀ عاقله‌شان بلا اشكال از سن بيست سالگى و يا بيست و پنج سالگى بيشتر است؛ زيرا نفس تا خود را متوجه به بدن كرده، به تقويت قواى بدنى مشغول و حافظ مزاج است، و لذا بدن رو به ترقى است. و بعد از آنكه به چهل سالگى رسيد، نفس، توجه خود را از بدن كم مى‌كند در نتيجه مزاج رو به تنزل مى‌رود. و هر قدر نفس علايق خود را كم كند و به خود متوجه شود، قوۀ نفسانيه زيادتر بوده و قوۀ عاقله بيشتر و محكم‌تر مى‌شود... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ________________ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
امام‌ سجّاد عليه‌ السلام -در‌ سفارش‌ به‌ فرزند بزرگوارش‌ حضرت‌ باقر‌ عليه السلام- فرمودند: فرزندم! هر کس از تو درخواست کار نیکی کرد، برایش انجام بده؛ اگر او اهل خیر بود، درست عمل کرده‌ای و اگر اهل خیر نبود، خودت اهل خیر گشته‌ای؛ و اگر کسی از طرف راستت به تو ناسزا گفت سپس به طرف چپت رفت و از تو عذر خواست، عذرش را بپذیر. •كافى‌شریف، ج۸، ص۱۵۳•
❖ میبایستی مثل علامه طباطبایی امروزه خیلی بیشتر از وضعیت فعلی بود اما اتفاقات دوران مدیریت آقای بروجردی مانع ترویج فلسفه شد. نباید این تکرار شود. 📝 ... با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز تعداد زیادی استاد درجه‌ی یک از تلامذه‌ی ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم. آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفی‌ای که به وسیله‌ی ایشان پایه‌گذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد، که نکرده است. البته ما همان وقت مقلّد آقای «بروجردی» بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم؛ اما بالاخره هرچه بود، نتیجه‌اش این شد. این نباید تکرار شود.... . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
عزیزم، روشنم، بالانشینم، خفته در ترمه غریبم، ساکتم، بی‌همدمم، قرآنم انگاری ————————————————- چُنان دلشورهٔ گنجشک در بورانم انگاری که خنجر می کشد قندیلِ دی بر جانم انگاری پریشانی مطلق نیستم! حرفی به دل دارم تماشاکن مرا ... نقاشی طفلانم انگاری به چه مانم!؟ به شمعی سوخته در چادر چوپان که هرشب از طناب شعله آویزانم انگاری عزیزم، روشنم، بالا نشینم، خفته در ترمه غریبم، ساکتم، بی همدمم، قرآنم انگاری بپاش ای مرگ! ای یار صمیمی! مهربانی کن نمک در کفش هایم، فکر کن مهمانم انگاری خوشم هربار زخمی آمد از در، بیتِ شعری شد گل و مرغ و شکارم، قالی کرمانم انگاری به چای و ذکر و سرفه حل نشد این خشت در حلقم کنار برف و آتش بغض کوچک‌خان‌ام انگاری همیشه زخم بر زخمم، همیشه رنج بر رنجم به‌خون آغشته ام، آشفته ام، ایرانم انگاری https://eitaa.com/ensani_islami
❖ برزخ اهل فلسفه و فضل کوتاه تر از سایرین است 📝 • و عالم برزخ هم يك مرحلۀ قهرى از مراتب وجود است، لذا براى همه قهرى است. منتها كسانى كه در اين عالم مطالب عقلانى و فضايل كسب كردند، راه برزخيشان كوتاه است و زود به عالم تجرد عقلانى مى‌رسند و سير برزخى آنها كمتر مى‌باشد و حركت جوهرى برزخيه تندتر و سريع‌تر صورت مى‌گيرد؛ چون به معاونت كسب فضايل عقلانى براى نيل به خلعت تجرد عقلانى مستعدتر هستند. و همچنين آنهايى كه كسب رذايل كرده‌اند، دوزخ تجردى كامل، زودتر نصيبشان مى‌شود، و در دوزخ برزخى آن قدر معطلى ندارند ــــــــ ------- مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir