eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
866 عکس
210 ویدیو
11 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
۳_نقدی بر این توضیح
در نقد یادداشت بیشعوری دینی چیست؟ ابوذر شریعتی @ensani_islami
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
در نقد یادداشت بیشعوری دینی چیست؟ ابوذر شریعتی @ensani_islami
در ابتدا باید گفت این مطلب در دفاع از وضعیت فعلی مواجه حکومت با مسئله حجاب به هیچ عنوان ننوشته شده است و صرفا مواجه ای نیمه علمی نسبت به یادداشت اخیر آقای ابوذر شریعتی است. ایشان نحو بودن انسان آزاد را در گرو داشتن اراده، آزادی، آگاهی و انتخاب بیان کرده اند چرا که انسان همواره موجودی است که در اثر قوه فاهمه و تفکر با تکیه بر اراده و آزادی انتخاب میکند از نظر آقای شریعتی ارزش زمانی است که انتخاب از روی آگاهی و آزادی مطرح شود. در صورتی که مثلا مانند مسئله حجاب اجباری در کار باشد دیگر انتخابی نیست و صرفا اجبار بوده است. پس اولا هرجا که زور است و تهدید انتخابی نیست ثانیا هر هنگام که اجبار باشد اکراه و تهدید دیکر ارزش معنی ندارد. پس در جامعه فعلی نسبت به مسئله حجاب اولا انتخاب نیست ثانیا این حجاب بی ارزش است. متاسفانه اکنون در موقعیتی به سر میبریم که بین گفتمان فلسفی حوزه و دانشگاه تقریبا هیچ تبادلی صورت نمیگیرد به دیگر بیان نه جامعه حوزوی تواون فهم تفکر انتقادی فلسفه غرب را دارند و نه جامعه دانشگاهی رویکرد و اندک آشنایی با سنت فلسفی علامه طباطبایی پیدا کرده اند. از این رو باید تاکید کنم با فهم ناقصی که از بیان کانت و شیوه فلسفی او داشته ام بیان و توضیح من در سنت فلسفی با تاکید بر فضای علامه طباطبایی است و این دو کانتکست ذهنی متفاوتی را ایجاد میکند. انسان از منظر فلسفی اسلامی از آن جهت که تعین واقعیت مطلقه است، موجودی مقید است مبتلا به فقری است که نمیتواند از آن فراری باشد. اراده و اختیار انسان در مملکتی متعین میشود که تمام موجودیت او را شامل است. این ابتلای دائمی او به مملکت واقعیت مطلقه باعث میشود بودن او در عین فقر محقق شود یعنی بودن انسان اراده و اختیاری استقلالی از خود ندارد کمال او در اختیار و تدبیر موجودیت مطلق است. مگرنه این موجود فقیر مستقلال نه اختیاری دارد و نه آزاد است. انسانی که از این بودن ثبوتی غفلت میکند و برای خود اراده و آزادی را به نحو استقلال وجودی تصویر کرده نه تنها رها و آزاد نیست بلکه دامنه توهمات و استقلال وهمی خود را هر روزه مستحکم تر میکند. اما این حرکت و تکامل از آن جهت که در جهت بودن ثبوتی او نیست قرار و آرامش را از او خواهد گرفت. انسان بی قرار گرچه در اثر پندار استقلال اراده خود را دارای ارزش میداند اما اساسا فاقد هرگونه ارزش و تکاملی گشته و معنویت و آزادی او در تنگ ترین حالت ممکن بریده از واقعیت صرفا در ظرف احساسی او شکل میگیرد. این انسان که در نهایت دوری از واقعیت خود است از نظر عقلانی به دلیلی سلب تکاملی که از بودن خود کرده است عقلانیتش در نهایت منجر به بیشعوری میشود. ___ @ensani_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو ﻣﯽﺩﺍﻧﯽﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﻧﻤﯽﺗﺮﺳﻢ ﻓﻘﻂ، ﺣﻴﻒ ﺍﺳﺖﻫﺰﺍﺭ ﺳﺎﻝ ﺑﺨﻮﺍﺑﻢ ﻭ ﺧﻮﺍﺏ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻧﺒﻴﻨﻢ.... @ensani_islami
در نقد حق انتخاب نوشته محمدمهدی اردبیلی به قلم حجت الاسلام علی اسدی ___ صفحه پوستر @ensani_islami
در نقد حق انتخاب نوشته محمدمهدی اردبیلی به قلم حجت الاسلام علی اسدی ___ صفحه ۱ @ensani_islami
در نقد حق انتخاب نوشته محمدمهدی اردبیلی به قلم حجت الاسلام علی اسدی ___ صفحه ۲ @ensani_islami
در نقد حق انتخاب نوشته محمدمهدی اردبیلی به قلم حجت الاسلام علی اسدی ___ صفحه ۳ @ensani_islami
در نقد حق انتخاب نوشته محمدمهدی اردبیلی به قلم حجت الاسلام علی اسدی ___ صفحه ۴ @ensani_islami
در نقد حق انتخاب نوشته محمدمهدی اردبیلی به قلم حجت الاسلام علی اسدی ___ صفحه ۵ @ensani_islami
معنای این زندگی چه میتواند بود؟ اگر نوع بشر را به دو طبقه بزرگ تقسیم کنیم، می توان گفت یک طبقه برای امرار معاش کار میکند و طبقه دیگر نیازی به کار کردن ندارد. ولی کارکردن برای امرار معاش نمیتواند معنای زندگی باشد زیرا این تناقض است که خیال کنیم کوشش دائم برای فراهم کردن شرایط زندگی باید پاسخ این پرسش باشد که آنچه آن ها ممکن می سازند چه معنایی دارد. معمولا زندگی طبقه دیگر هم معنایی ندارد، معنایی فراتر از حیف و میل کردن آنچه طبقه اول فراهم کرده است. یا این یا آن - سورن کیرکگور —— زیست اقتصادی بخشی از بودن انسانی ما است. ما به عنوان انسان در هر صورت برای تامین بخش مادی خود نیازمند تدبیر هستیم. اما این صرفا بخشی از بودن انسانی است. انسان اقتصادی اینک کل زندگی مجازی و حقیقی را برای خود دربرگرفته است و تا چشم کار میکند انسان اقتصادی دیده میشود این بحران فرهنگی اقتصادی اینک در میان طلاب و حوزه های علمیه ریشه دار شده، ماهیت حوزه را و رسالت آن را طلبه اقتصادی دارد با خود از بین میبرد و جای سرزنش نیست که بی تدبیری های حاکمیتی و مدیریتی حوزه چنین بلایی را سر این قشر آورده است. https://eitaa.com/ensani_islami
14.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در دل بیخبران جز غم عالم غم نیست در غم عشق تو ما را خبر از عالم نیست...