زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🎥 مناظره دکتر #حسین_سوزنچی با #میلاد_دخانچی پیرامون مسئله حجاب اجباری ❖ بخش اول • برنامه حسینیه
32.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مناظره دکتر #حسین_سوزنچی با #میلاد_دخانچی پیرامون مسئله حجاب اجباری
❖ بخش دوم
• برنامه حسینیه ارشاد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
33.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مناظره دکتر #حسین_سوزنچی با #میلاد_دخانچی پیرامون مسئله حجاب اجباری
❖ بخش سوم
• برنامه حسینیه ارشاد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• آیا مخالفت با جمهوری اسلامی مخالفت با اسلام است؟
📝 #مهدی_نصیری
دستگاههای رسمی و روحانیون و واعظان موافق جمهوری اسلامی از آغاز بر این محور تبلیغی متمرکز شدند که ج ا مساوی با اسلام است و برخی تا آنجا پیش رفتند که ادعا کردند این نظام حاصل تلاشهای همه انبیا و امامان شیعه بوده که به بار نشسته است! و از همین رو هر کس مخالف با این نظام باشد، از مسیر اسلام و عاقبت بخیری و ...خارج شده است.
در مواردی از اظهارات رهبری نظام نیز چنین بر می آید که گویا نظام جمهوری اسلامی، نماینده انحصاری اسلام و تشیع بوده و جایگاه رهبری به مثابه جایگاه علوی و یا حسینی و یارانشان چون مالک و عمار و ابالفضل و ... هستند و مخالفانشان ـ ولو شیعه علی ع و حسین ع باشند ـ در زمره خوارج و اصحاب جمل و لشگر یزیدند.
با اندک تامل در مبانی کلامی و فقهی شیعه روشن می شود که این باور، غلط بوده و هیچ استدلال مقبولی پشت آن وجود ندارد. تشکیل جمهوری اسلامی به دست آیت الله خمینی بر مبنای یک دیدگاه اتفاقا کمتر مشهور شیعی بوده است که فقیه را مجاز به تشکیل حکومت می داند.
در مقابل، دیدگاه مشهورتری وجود دارد که اساسا تشکیل حکومت دینی را شأن انحصاری پیامبر و امام معصوم می دانسته و در عصر غیبت برای فقها اختیارات محدودی در امر دخالت در اداره جامعه قائل بوده و مداخله بیش از آن را جایز نمی داند.
همان طور که در نوشته پیشین گفته آمد هیچ یک از صاحبان این دو دیدگاه نمی تواند طرف دیگر را متهم به ضدیت با دین و خروج از اسلام به خاطر دیدگاهش کند، چه آن که دو نظر کارشناسی متفاوت است که طرفداران خود را دارد و با وقوع انقلاب در سال ۵۷، یک دیدگاه توانست در مقام عمل غالب و محقق شود.
اما یک نکته مشخص و غیر اختلافی در این میان وجود دارد که اگر موافقان تشکیل حکومت دینی نتوانند از عهده تحقق اهداف و آرمانهای اسلامی و وعده هایی که داده اند، برآیند و نظام تحت حاکمیتشان با انواع و اقسام ظلم و استبداد و ناکارآمدی و فقر و فساد و تبعیض و سرکوب و قتل و زندان و شکنجه و ... آلوده باشد و مردم را دین گریز نماید، هم از سوی مخالفان تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت مورد ملامت قرار خواهند گرفت که با این مدل حکمرانی به اسلام و مردم ضربه زدید و هم باید توسط موافقان مستقل و غیرمنفعت طلب تشکیل حکومت مورد نقد و مخالفت جدی قرار بگیرند. و آنچه در این میان نامعقول و نامشروع است حمایت بدون قید و شرط از چنین حاکمیتی است و حامیان متعصب چنین نظامی باید از سوء عاقبت و بازخواست خداوند بابت دفاع از ناکارآمدی و ظلم نگران باشند.
ضمنا با فرض آن که جمهوری اسلامی اگر هم می توانست توفیق نسبی در رسیدن به اهداف اعلامی اش پیدا کند، حاکم و حاکمان آن، حق مقایسه خود و نظام را با امام معصوم و ایجاد دوقطبی «علوی و معاویه ای» و «حسینی و یزیدی» در یک جامعه اسلامی و شیعی نداشتند و تنها می توانستند نام فقیه یا فقهایی که در تحقق ایده و فتوایشان توفیق نسبی کسب کرده اند، بر خود بگذارند.
در روایتی از امیرمومنان علی ع آمده است که احدی با ما اهل بیت مقایسه نمی شود. (عیون اخبار الرضا، ج ۲ ص ۶۶)
.
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• آیا مخالفت با جمهوری اسلامی مخالفت با اسلام است؟ 📝 #مهدی_نصیری دستگاههای رسمی و روحانیون و واع
• میدونید دیگه محتوای با هشتک #رصد غالبا نظر مخالفین یا منتقدین هست، خلاصه تکفیرم نکنید اگر نقدی دارید به این یادداشت ها اگر علمی باشه قطعا منتشر میکنم
عزیزان چندتا نکته راجع به خودم که توی شخصی زیاد سوال پرسیده میشه خواستم همینجا خدمتتتون عرض کنم:
_ من هیچ گونه تحصیلات رسمی دانشگاهی یا موسسه حوزوی که مدرکی بهم داده باشه رو تا حالا نداشته ام، صرفا طلبه سال نهم حوزه علمیه قم هستم
_ هیچ استاد مشهور یا مطرحی که شما بشناسید تا به حال نداشته ام و به لطف اساتیدم که انسان های گمنامی هستن همیشه بحث های علوم انسانی و فلسفی رو دنبال کردیم.
_ طبیعتا کسی که توی حوزه علوم انسانی فعالیت میکنه در اکثر رشته هاش اطلاعات زیادی باید کسب کنه اما تمرکز من در زمینه اقتصاد هست و با اینکه حتی چند سالی هست که در این زمینه مطالعه دارم میکنم اما هنوز خودم رو در حدی نمیدونم که نسخه ای یا تحلیل اقتصادی ای رو به صورت پروژه شروع کنم منتشر کنم.
_ مشاوره و راهنمایی در زمینه علوم اجتماعی با نوشتن یا تایپ کردن توی چند بند مقدور نیست چندین جلسه دیالوگ دوطرفه میخواد برای همین ببخشید اگر بعضا نمیتونم جواب مناسبی توی شخصی به شما عزیزان بدم.
4_5983079044659285342.mp3
6.41M
اینو امشب بهجای #شعر_آخر_شب از من داشته باشید...
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #پرویز_امینی ، جامعه شناس سیاسی: آقایان طوری تصمیم گیری و استدلال میکنند مانند ماجرای بورس و آزادسازی قیمتها، انگار شوخی میکنند!
• اگر استدلال منطقی برای عموم نیاوریم ناممان جمهوری اسلامی است اما مردم را برای اجرای سیاستهایمان همراه نداریم!
#تحلیل
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
4_5828092366644318251.mp3
20.42M
🎙️ فایل صوتی
👤دکتر #محمد_مهدی_اردبیلی
"نسبت آزادی و جامعه از منظر هگل"
در این سخنرانی دیدگاه هگل درباره آزادی بیان شده است، همچنین به نقدهای کارل پوپر به هگل در خصوص آزادی و جامعه باز هم پاسخ داده شده است.
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• کل الحب للذین مِن فرط احسانهم
لنا شعرنا انَّ الله یُحبنا
تمام عشق، تقدیم به کسانی که،
از شدت خوب بودنشان،
احساس کردیم خدا دوستمان دارد
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
45.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برنامه زاویه با حضور حجتالاسلام والمسلمین #علی_مصباح_یزدی
• با موضوع اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله مصباح یزدی
❖ بخش اول
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
46.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برنامه زاویه با حضور حجتالاسلام والمسلمین #علی_مصباح_یزدی
• با موضوع اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله مصباح یزدی
❖ بخش دوم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
50.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برنامه زاویه با حضور حجتالاسلام والمسلمین #علی_مصباح_یزدی
• با موضوع اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله مصباح یزدی
❖ بخش سوم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• آیا مخالفت با جمهوری اسلامی مخالفت با اسلام است؟ 📝 #مهدی_نصیری دستگاههای رسمی و روحانیون و واع
#پیام_مخاطب
نقد مطلب آقای نصیری
۱. اسلام نسبت به محتوا و ماده ی حکومت صاحب نظر است، اما نسبت به صورت و شکل و مدل آن چیزی نمیگوید، یعنی اینکه مدل اجرا جمهوری باشد یا چه باشد ، اسلام پیشنهاد خاصی ندارد.
بر این اساس پیشفرض نویسنده از اساس باطل است، زیرا جمهوری بودن یک مدل برای اجراس حکومت هست و اسلام نیز مدل صوری خاصی پیشنهاد نکرده، پس هیچ تساوی ای بین جمهوری اسلامی و اسلام بر قرار نبوده تا نویسنده اشکال کند.
۲. نظام اسلامی هیچگاه خود را اسلام کامل در همه ی جهات ندانسته و همواره معترف به کاستی ها بوده.
۳. اهداف جمهوری اسلامی، تحقق اسلام و زمینه سازی برای ظهور بوده.
۴. نه مشهور بودن یک دیدگاه دلیل بر صحت آن است و نه مشهور نبودن، دلیل بر ضعف. مهم دلیل است و باید تابع دلیل بود.
۵. ورود نکردن بسیاری از علما و فقها در بحث تشکیل حکومت، به این دلیل نیست که حکومت را شأن اختصاصی امام بدانند. شرایط اجتماعی و تاریخی در زندگی علما نقش مهمی در دوری آنها از حکومت داشته تا جایی که بسیاری از ایشان اصلا توان تشکیل حکومت به ذهنشان هم خطور نمیکرد.
۶. در دوران غیبت چطور این عزیزان حاضر هستند تحت ولایت هر نوع حکومت کفر یا جور یا ادیان دیگر بروند ولی حاضر نیستند در پرچم تشیع قرار بگیرند. واقعا عجیب است.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
از رستم پیروز همین بس که بپرسند:
از کشتن سهراب به تهمینه چه گفتی؟
• به یاد یکی از تلخ ترین حادثه های انقلاب جانباختگان پرواز #ps752 🖤 که هنوز بعد از سه سال حتی یک نفر مسئول بابت این فاجعه استعفا هم نداد...
#شعر_آخر_شب ☕
دلبری دل بسته بود اما دلش با ما نبود
قلب سردی بود درجان دلش گرما نبود
یک دلی ها مینمود و ادعایی داشت،لیک
یک دلی ها بود ، اما با دلم اصلا نبود
تک زلیخایی که با یوسف ترین عاشقم،
پیرهن ها میدرید اما دلش ،شیدا نبود
آه ،واویلا دلم را سخت مجنون کرده بود
گر چه لیلا بود ، اما ، آه ه ه واویلا نبود
چشم او دریایی و چشم و دلم دریاترین
در قیاس اشک هایم وسعت دریا نبود
هفت شهر عشق را در طالعم گشتم، ولی
حیف در پسکوچه تقدیر من پیدا نبود
آه ای غم های زرد و خشک ایام خزان ؟
درد و داغ هیچ عشقی این قدر یلدا نبود
#حسین_دلجو
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ روحانیت باید در اجتهاد مصطلح موجود تجدید نظر کند.
#امام_خمینی
.
.
.
.
#عکس_نوشته
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ ما از دلگیریِ روزهایمان ، به "شب" پناه می بردیم ،
و از دلتنگیِ شب هایمان ، به روز ...
و اینگونه بود که تمامِ جوانیِ مان ؛
در ناتمامِ یک انتظار ، "تمام" شد !
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ استدلالی برای تساهل در دین
📝 #جان_لاک
در همهی دفاعیاتی که از مسئلهی تساهل صورت گرفته است، یک استدلال اصلی وجود دارد که به شیوههای متفاوتی ابراز شده است. استدلال این است که اعتقاد به یک دین، ضرورتاً همراه با پذیرش اختیاری و داوطلبانهی آن است. زور و اجبار، هیچگاه قادر نیست که اعتقاد قلبی و حقیقی به وجود آورد، همین برهان به شکل دیگری نیز بیان شده است و آن اینکه هدف همهی ادیان رستگاری انسان است و این هدف تنها بهوسیلهی اعتقاد آزادانه و داوطلبانهی مذهبی امکانپذیر است و هیچگاه با زور و اجبارِ وجدانِ انسانها، فلاح و رستگاری آنان ممکن نمیگردد. عقایدی که بر آدمیان تحمیل شده باشد همگی از سر اضطرار و اجبار است و اضطرار و اجبار ابزارهایی هستند که با غایت و هدف دین در تعارضاند. جان کلام اینکه استدلال دوم، ابزار زور و قدرت را در تدارک غایت دین که همان فلاح و رستگاری انسانهاست، ناکام میداند. درواقع میتوان گفت که در دفاع از تساهل، دو نوع استدلال وجود دارد: نوع اول استدلالی است که آن را استدلال اصولی مینامیم و مدعی است که دینداری و ایمان اصولاً با زور تدارک نمیشود، چه اینکه ایمان امری شخصی و قلبی است. نوع دیگر که میتوان آن را استدلال ابزاری نامید، استدلالی است که ابزار زور را برای رسیدن به غایت دین، یعنی رستگاری ارواح آدمیان، کارآمد نمیداند.
از کتابِ «نامهای در باب تساهل»
ترجمهی شیرزاد گلشاهی کریم ، نشر نی
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
قدح ز هر که گرفتم بجز خمار نداشت
مرید ساقی خویشم که بادهاش ناب است
هوشنگ ابتهاج
.
.
.
#دل_نوشت
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ استدلالی برای تساهل در دین 📝 #جان_لاک در همهی دفاعیاتی که از مسئلهی تساهل صورت گرفته است، یک ا
📝 نکاتی پیرامون نوشته جان لاک در باب تساهل دینی:
#یادداشت
_ حوزه پذیرش یا عدم پذیرش دین تا جایی که مربوط به ایدولوژی است هیچ اجباری ندارد، اما طبیعتا عرصه عملی همواره تابع یکی از قوانین اجتماعی است که بدون تبعیت از آن جامعه ای متصور نیست.
_ قانون اجتماعی در صورتی که برگرفته از دین باشد همچون قوانین اجتماعی دیگر لازم الاجراست، در صورتی که برگرفته از دین نباشد نیز نمیتواند قانون باشد اما لزوم عملی نداشته باشد.
_ مسئله ایمان غیر از مسئله دین میباشد، به عبارتی ایمان یکی از گزاره های دینی است، دین در صورتی که بتواند به قانون اجتماعی تبدیل شود برای اجرا شرط ایمان را لحاظ نمیکند و حتی فرد بی ایمان باید تابع قانون اجتماعی دین باشد، مانند اینکه کسی که اعتقادی به قوانین راهنمایی رانندگی ندارد را قانون راهنمایی رانندگی معاف نمیکند.
_ تساهل اگر به معنی تغییر در ارزش ها و گزاره های ضروری دین است از منظر خود دین غیر ممکن است منتهی اگر به معنی نحوه فرهنگ سازی اجرایی این گزاره ها میباشد این تساهل نه به معنی کم اهمیت کردن امر دینی بلکه رعایت اسلوب تربیتی برای رسیدن به مطلوب اجرایی است.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• از آن گیسو که در دست رقیبان رایگان می گشت
اگر یک تار مو هم می فروشی، من خریدارم
سجاد سامانی
با یک دانشجوی فارغ التحصیل روانشناسی که مخالف حکومت دینی بود بحثی میکردم، با اینکه آخرش که قانع شد که باید دین حاکم باشه اما ناراحت شد، با تعجب پرسیدم چرا...
خیلی ساده جواب داد خیلی از چیزایی که اسلام گفته براش قابل قبول نیست.
اما حتی نمیدونست اسلام چی گفته...
یعنی شما توی جامعه اسلامی تا این حد سطح از تحصیلات میشه مدرک بگیری اما آموزش پرورش و نهاد های فرهنگی کوچکترین مواجه دینی برات ایجاد نکنه... مقصر اصلی کیه
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
"سيبقى غيابك
بين جروحي التي لا تُداوى..."
غیابت میماند میانِ زخمهایی
که درمان نمیشوند...
.
.
.
#دل_نوشت
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📝 پیرامون تغییر ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی
#یادداشت
• گرچه تغییر مسئولین تاثیری توی اصلاح و بهبود وضعیت داره، اما فکر نمیکنم تغییر خاصی با به کار اومدن آقای #خسروپناه توی #شورای_عالی_انقلاب فرهنگی ایجاد بشه.
_ مسئولینی که در شورا مستقر هستن غالبا حتی آشنایی و تبادل فکری با همدیگر هم ندارن، هیچ رویه منسجمی توی این تشکل احساس نمیشه
_ اعضا چندین مسئولیت و مشغله دارن که این هارو از تمرکز به مسئله علم و فرهنگ غافل کرده
_ خود شورای عالی انقلاب فرهنگی در مدل فرهنگ سازمانی موجود هضم شده و نیاز به بازنگری فرهنگی با مدل بومی داره.
_ مثل خیلی از ارگان های دیگه غالب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالعه ای در اندیشه معماران این انقلاب ندارن، برای همین مدل های فرهنگی ای که ارائه میدن سنخیتی با تکمیل نظام انقلاب اسلامی نداره.
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef