eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
869 عکس
211 ویدیو
11 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در رفتن جان از بدن گویند هر نوعی سخن، من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم میرود ... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
📝 روح المعنای مقاومت؛ مردمی سازی اقتصاد • این مسئله که مقاومت در قدس باید به‌طور کامل یک امر فلسطینی باشد، و اینکه در سوریه بدون خواست حاکمیت و مردم، ایستادگی ما بی‌فایده است را بارها این روزها شنیده‌ایم. بحث مقاومت بدون پشتوانه مردمی، نه تنها غیرممکن، بلکه بی‌معنی است. مقاومت همواره در خروجی سخت‌افزاری و تسلیحاتی خود وابسته به یک عقبه نرم‌افزاری به نام مردم است. • اگر مردم یک کشور معرفت و فرهنگ ایستادگی را در نظام ارزشی خود نداشته باشند، خروجی این نظام ارزشی تولیدکننده سخت‌افزاری به نام مقاومت و مبارزه در میدان نخواهد بود؛ مثالی روشن، مصر است که با وجود تسلیحات نسبتا قدرتمند در حوزه فیزیکی و نظامی، فاقد پشتوانه ایدئولوژیکی و مردمی برای هدایت این سخت‌افزار است. • در روح المعنای مقاومت، عقبه همراهی و آگاهی مردمی امری ضروری است. این همراهی و عقبه بدون مشارکت مردم ممکن نیست، زیرا بدون مشارکت، رشد در کار نخواهد بود. تأکید مقام معظم رهبری بر مسئله مشارکت مردمی در حوزه اقتصادی ریشه در همین مسئله عقبه مردمی و فرهنگی مقاومت دارد. مقاومت، چه از جنس اقتصادی باشد و چه نظامی، بدون پشتوانه و همراهی مردم ممکن نیست. دخالت دولت در عرصه اقتصادی و دوری از خصوصی‌سازی، همراهی مردم را در مسائل اقتصادی نادیده می‌گیرد و منجر به تحقق اقتصاد مقاومتی نخواهد شد. • شاید بسیاری مدام بگویند سپاه باید مشابه موضوع نظامی، مسئله اقتصادی را هم در دست بگیرد، اما این مدل تحول اقتصادی در جامعه که با یک رویکرد سازمانی همراه است، به هیچ وجه به اقتصاد مقاومتی منتهی نخواهد شد.اقتصاد دولتی رشد فرهنگ اقتصادی به همراه نمی آورد، اقتصاد دولتی وحدت بخش جامعه نیست، اقتصاد دولتی در سنت گستت مارا راهبری خواهد کرد.اما اقتصاد مقاومتی در درجه اول بر پایه رابطه نظام و مردم است؛ اقتصادی که به جهت مشارکت حداکثری مردم و رشد فرهنگ اقتصادی آن، در صورت خلل در مدیریت دولتی، به پیشرفت کلی اقتصاد نظام اسلامی ضربه نخواهد زد چرا که در این نوع از اقتصاد نوع رابطه نظام و ملت مستحکم تر از رابط دولت و ملت است. این اقتصاد مردمی، تنها مدلی است که می‌توان بر آن اقتصاد مقاومتی را بنا نهاد و در عین حال، تنها مدل غیرشکننده در نظام اسلامی است که با مسئله ولایت و مردم گره خورده است. ریشه تأکید و اصرار مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم و خصوصی‌سازی اقتصاد ایران، در همین مسئله نهفته است. اگر اقتصاد یک کشور عقبه مردم نداشته باشد، به مانند میدان رزم در جنگ وجودی همچون ارتش بی کفایت سوریه عمل خواهد کرد چرا که خود را سهیم در استحکام اقتصادی نظام نمیداند. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
سیدالساجدین: خدایا آن‌جا که به ناچار یا دینِ ما کاستی می‌گیرد یا دنیای ما، کاستی را در آن قرار ده که زودگذر است، و بازگشت ما را به سوی آن‌که پایدارتر است. صحیفه‌سجادیه، دعای۹ام https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
🔸 آن دسته از انسان ها که دین را از پدر و مادر فقط شنیده و پذیرفته اند و خودشان با مطالعه فلسفی به آن نرسیده اند معاد روحانی نخواهند داشت. ❖ @ensani_islami ✦ ولى كسانى كه از اين معانى بى‏خبرند و يا از مبدأ و معاد جز امر جزئى نمى‏دانند، مثل بسيارى از عوام الناس كه از پدر و مادر خود يك مفهومى شنيده‏اند كه بايد عالَم را موجِدى باشد و به همين اندازه قناعت كرده و مدام در امور و افكار دنيوى خود هستند، البته لازم نيست اين اشخاص، عوام باشند؛ چون ممكن است در علوم ديگر صاحب نظر باشند؛ مثلًا اگر علم اجمالى را به دستش بدهى، خيلى خوب مى‏تواند آن را حل كند و يا در صناعت ديگر طورى مهارت دارد كه كسان ديگر مثل ساخته او نمى‏توانند چيزى بسازند، ولى در قسمت به همان مرتبه ادنى قناعت نموده‏اند. ✦براى چنين اشخاصى معاد روحانى حاصل نخواهد شد؛ چون اينها در خط درك معانى عقليه نرفته‏اند و يا اگر رفته باشند، خيلى با تقصير و تسامح رفته‏اند و لذا نتوانسته‏اند كيفيت قدرت و كيفيت علم احدى را نسبت به تمام موجودات عالم به طورى كه لا يشذّ عن حيطة علمه شى‏ء، و در مرتبه ذات به تمام موجودات عالم باشد، تحصيل كنند. 📚 تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج‏3، ص: 483 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت 📝 بدن به دنبال نفس است و قضيه به عكس درك و گمان تودۀ مردم است؛ يعنى چون نفس اراده مى‌كند كه بدن حركت كند، قهراً حركت خواهد كرد و اگر بخواهد بنشيند، بايد بدن، اطاعت تكوينى ذاتى نمايد و ملال اين از ملال اوست و فرح و نشاط اين، از نشاط و فرح اوست،ضعف معده و ساير قوا از كم لطفى نفس است كه مقدارى از سايه‌اش را از سر آنها كم مى‌كند، پس به نفس بايد گفت كه خدا سايه‌ات را كم نكند. ولى آن عالم طبيعى، كه قائل به نفس نيست مى‌گويد: همين بدن است و غير آن نيست و خرابى مال بدن است كه روزى قوى بود، روزى هم ضعيف و ناخوش مى‌شود. يا آن طبيب هم، كه توجه به نفس و تجرد آن ندارد - چون اينها فقط به ظاهر نگاه مى‌كنند و ديدۀ باطن‌بين يا ندارند، و يا اگر داشته باشند بسته است - حكم خواهد كرد كه ضعف، مال بدن است بدون اينكه متوجه باشد ضعف آن، از كم‌علاقگى نفس است. ولى حكيمى فلسفى كه با برهان، نفس را اثبات كرده و براى آن اثبات تجرد نموده، اين حرفها را نمى‌گويد، و تمام حيثيات را به آن صورتِ متحصل نسبت مى‌دهد و براى مادۀ غير متحصل، حيثيتى و فعليتى قائل نيست؛ زيرا شيئية الشىء به كمال اوست كه صورت باشد، نه به نقصش كه ماده باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ________________ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت 📝 #سید_روح_الله_خمینی بدن به دنبال نفس است و قضيه به عكس درك و گ
یعنی هنوز عضو مدرسه سها نشدین؟ اونجا داریم کلی درسگفتار و یادداشت اختصاصی رایگان فلسفه و منطق بر اساس نظام فکری علامه براتون قرار میدیم، از دست ندین اگه میخواید عضو بشید :https://eitaa.com/joinchat/3660514329Cae9d9a1928
❖اینطور نیست که هرکس مرد حضرت سیدالشهدا بیاید شفیع او شود؛ شفاعت فقط شامل قلیلی از جمیعت مسلمین خواهد شد 📝 و بعضى از منبريهاى ما از خودشان تفصيل دادند تا منبر بگيرد. و بعضى هم نفهميدند و از يك خبرى كه نه سندش را و نه دلالتش را دانستند، يك معنايى گرفتند و آمدند حضرت سيّد الشهدا عليه السلام را شفيع قرار دادند كه هر كس مرد، حضرت تشريف آورده و شفاعت مى‌نمايد و حضرت بارى تبارك و تعالى هم از آن امر اعتبارى كه استحقاق العبد للعقوبة باشد مى‌گذرد و عقابش نمى‌كند. آن شفاعتى كه كتاب و سنّت به آن ناطق و بلكه بين جمعيت مسلمين مسلّم است، شامل يك عدۀ خيلى قليل و معدودى مى‌شود كه در عداد عدم مى‌توان شمرد؛ نه به آن شمول و وسعتى كه ما خيال كرديم كه انسان هر چه ظلم و معاصى كرده باشد، باز ممكن است شفاعت نصيبش گردد. خير، زيرا شفاعت از «شَفْع» است، و شفع به معناى جفت و دوتا شدن است. ولى اللّٰه كه شفاعت مى‌كند؛ يعنى نور ولايت به نور كسى كه به شفاعت نايل مى‌شود، ملحق مى‌شود و دو تا مى‌گردند و آن نور ولايت عظماى ولى اللهى، با اين نور عبد مؤمن جفت و مزدوج شده و او را به طرف خود مى‌برد و مادامى كه اين عبد از خود نورى ندارد، چطور شفع و ازدواج النورين به عمل مى‌آيد؟! آيا شفاعت به اين نحوى كه ما مغرور به شفاعت هستيم، مى‌باشد؟! اصل شفاعت مسلّم است و شايد غير قابل انكار باشد، ولى حرف در كيفيت حصول آن است؛ زيرا اين قضيه را نه به نحوى كه بتوان به آن خاطر جمع شد ذكر كرده‌اند، و نه به نحو صراحت لهجه، بلكه قرآن و اخبار با پيچيدگى كامل و در لفافه و به نحو اجمال فرموده‌اند: «مَنْ ذَا اَلَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاّٰ بِإِذْنِهِ‌» آن كيست كه شفاعت كند به غير اذن خدا؟! و مگر مى‌شود بدون اذن او شفاعت كرد؟ آيا معلوم است خدا چه وقت اذن بدهد؟ بلكه دو هزار ميليون سال ديگر اذن داد، و يا اصلاً اذن نداد. تقریرات فلسفه، جلد: ۳، صفحه: ۲۶۸ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖اینطور نیست که هرکس مرد حضرت سیدالشهدا بیاید شفیع او شود؛ شفاعت فقط شامل قلیلی از جمیعت مسلمین خواه
شفاعت در مفهومی که امام خمینی توضیح میدهد شفاعت توجیه کننده، ایستا و غیر پویا نیست. شفاعت با بیان امام تنها در صورتی ممکن است که نور مومن با آن کس که شفیع اوست یک سنخیت و ارتباطی پیدا کند تا با مزدوج شدن این دو نور شفاعت رخ دهد، یعنی برای آنکه انسان بتواند در مرتبه ای از وجود خود را قرار دهد که مستحق شفاعت شود باید حرکت کند، باید خود را اصلاح کند، باید به سمت پویایی بی وقفه بشتابد تا قبل از حصول مرگ سنخیتی با آن کس که میخواهد شفیع او شود پیدا کند. در چنین تکاپو و تلاشی جایی برای ایستایی و استراحت نیست. امیدی برای زندگی آسوده نیست. شفاعت در این بیان امری نیست که با التماس و خواهش و تمنا حاصل شود، شفاعت رسیدن به مرتبه ای از وجود نفسانی است که نفس استعداد قبول شفاعت شفیع را پیدا میکند.
❖ منکرین و هم ناخواسته از منطق استفاده کرده اند. چرا که یادگیری منطق برای فهم دین امری اجتناب ناپذیر است. 📝 • اينان در رد منطق، اصول منطق را بكار برده‏اند و با اينكه خواسته‏اند ما را از استعمال منطق نهى كنند، خود آن را استعمال كرده‏اند، ما هم كه مى‏گوئيم قرآن به سوى استعمال منطق هدايت مى‏كند منظورمان اين نيست كه يكى از واجبات اسلام خواندن درس منطق است بلكه مى‏خواهيم بگوئيم استعمال منطق امرى است اجتناب ناپذير • و كسانى كه مى‏گويند منطق لازم نيست مثلشان مثل كسى است كه بگويد: قرآن مى‏خواهد ما را به مقاصد دين هدايت كند، ما چه كار به زبان عربى داريم كه زبان مشتى عرب جاهليت است كه چنين و چنان بودند.... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ اجتهاد در معارف غیر از اجتهاد برای افتاء است 📝 • به نظر ما در حوزه‌های علمیه بایستی اهداف جداگانه‌ای را مورد توجه قرار داد. یك هدف، ساختن مجتهد فقیه متخصص فنی، باید فقهائی باشند و مجتهدینی باشند؛ این یك هدف، افرادی با استعدادهایی در حدّ خاص، و با شوق و علاقه بایستی بروند طرف اینجور درس خواندن و به سمت آن رفت. • در كنار اینها كسانی باشند كه قدرت استنباط پیدا كنند و بتوانند از منابع اسلامی معارف الهی را به دست بیاورند، اما نه به قصد اِفتاء. نه به قصد این‌كه در فقه یك انسان متبحر متخصص در فقه بشوند، نه! به قصد این‌كه بتوانند معارف اسلامی را كه بحثهای فراوان و كتابهای فراوان و مباحث لازم برای به خصوص جامعه‌ی امروز ما در آنها هست اینها را استخراج بكنند و دراختیار مردم بگذارند، در اختیار نظام بگذارند. و ما امروز چقدر احتیاج داریم به اینجور استنباطها. در حقیقت مجتهدین درجه‌ی دو كه اینها اگر چه از لحاظ عمق فقهی و درسی درجه‌ی دو هستند اما ممكن است از لحاظ سعه‌ی نظر و مُتِحَنِّن بودن از آن دسته‌ی اوّل حتی قویتر و بالاتر و همه‌جانبه‌تر باشند. ۱۳۶۴/۰۹/۲۶ ــــــــ ـــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ پیگیری اعمال و سیره فردی معصوم از انحراف های بزرگ اسلام بوده است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef