مصیبت سلب حکومت از امیرالمومنین از مصیبت کربلا بالاتر است.
#سید_روح_الله_خمینی
بالاترین مصیبتی که بر اسلام وارد شد، همین مصیبت سلب حکومت از حضرت امیر- سلام الله علیه- بود؛ و عزای او از عزای کربلا بالاتر. مصیبت وارده بر امیر المومنین و بر اسلام بالاتر است از آن مصیبتی که بر سید الشهداء- سلام الله علیه- وارد شد. اعظمِ مصیبتها این مصیبت است که نگذاشتند مردم بفهمند اسلام یعنی چه. اسلام حالا هم به حال ابهام دارد زندگی میکند. الآن هم مبهم است. الآن هم نمیدانند مردم که معنی اسلام چیست، حکومت اسلامی چیست، اسلام چه میخواسته بکند...
358 تا 361 جلد دو صحیفۀ
_____
@ensani_islami
گزارش_تاریخی_رویداد_کربلا_رسول_جعفریان.pdf
1.9M
کربلا از آغاز تا پایان
رسول جعفریان
@ensani_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت زینب رو اینطور معرفی کنید..!
_
@ensani_islami
زان یارِ دلنوازم شُکریست با شکایت
گر نکته دانِ عشقی بشنو تو این حکایت
بی مزد بود و مِنَّت هر خدمتی که کردم
یا رب مباد کس را مخدومِ بی عنایت
رندانِ تشنه لب را آبی نمیدهد کس
گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت
در زلفِ چون کمندش ای دل مپیچ کانجا
سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت
#حافظ
___
مارم در دعاتون یاد کنید..
_
@ensani_islami
تو کیستی که در غم از دست دادنت
مردان ما شبیه زنان گریه میکنند
___
@ensani_islami
فَكَأَنَّ الدُّنْيَا لَمْ تَكُنْ وَ كَأنَّ الْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ...
__
@ensani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این جا نه وفایی نه موج صدایی...
ای چوب خدا کی میرسی..؟ این خانه برآب است ...
___
@ensani_islami
بسمهتعالی
#حمید_پارسانیا
قرائتهای مدرن عاشورا
برشهایی از متن:
عاشورا واقعهای نیست که در این عالم کسی بتواند در قبال آن سکوت کند و یا از کنار آن خاموش درگذرد.
اندیشههای مدرن نیز پس از ورود به حوزهٔ فرهنگی مسلمانان ناگزیر از مواجهه با این واقعهٔ عظیم بوده و هستند. آنان در برخی از مقاطع و خصوصاً در هنگام غلبهٔ سیاسی جریان منورالفکری در دورهٔ رضاخان کمر به حذف این واقعه از عرصهٔ فرهنگ و زیست جامعه بستند؛ ولکن عاشورا با امواج خروشان خود نشان داد که تقابل حذفی با آن به حذف مقابلهکنندگان منجر میشود.
رویکردهای روشنفکری چپ در دههٔ پنجاه برای نخستین بار قرائت و تفسیر ایدئولوژیک انقلابی و در عین حال سکولار و مدرن خود را از عاشورا ارائه دادند. بدین ترتیب تصویر خود را در کنار تصاویر تاریخیای قرار دادند که سنت متکثر فرهنگی جهان اسلام در آینهٔ عاشورا ترسیم کرده بود .
افول روشنفکری چپ در سطح جهانی و منطقهای و غلبهٔ لیبرالیسم متأخر ناگزیر قرائتها و روایتهای جدیدی از عاشورا را به دنبال آورده و میآورد. این قرائتها بهرغم مخالفت با بعد انقلابی چپ قرائتهای روشنفکرانه، در تقابل با روایتهای متکثر تاریخی عاشورا نیز قرار داشته و از مبانی و اصول معرفتی مدرن بهره میبرند.
ویژگی مشترک قرائتهای مدرن حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فروکاستن عاشورا به ابعاد تاریخیفرهنگی آن بهعنوان برساختی صرفاً بینالاذهانی است.
در این قرائتها از همهٔ ظرفیتهای منازعات تاریخی ظاهرگرایان و متکلمان اشعری برای تبدیل عنصر محوری عاشورا یعنی امام(علیهالسلام) به انسانی صرفاً زمینی و دنیوی استفاده میشود. بهموازات آن هم بهگونهای شتابزده همهٔ آنچه که در باب ابعاد ملکوتی و آسمانی مقام امام بیان میشود، بهعنوان غلو تاریخی دوران صفویه و مانند آن معرفی میگردد. بدون آنکه موازین اولیهٔ مربوط به سنجش میراث مکتوب و یا قواعد و ضوابط علمی برای توصیف منازعات تاریخی کلامی شیعی رعایت شود.
چشمفروبستن بر مقام و منزلت امام نشان از عبور از مقام انسان و ظلم به حقیقت انسانیت دارد. این امر نیز بهنوبهٔ خود حاکی از نسیان و فراموشی حق(سبحانهوتعالی) است.
متن کامل:
http://resanedanesh.ir/?p=1259
#نوشتار #امام_حسین(علیهالسلام)
@ensani_islami
@hparsania
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیفتگان حسین بدانند که باید محبت خدا را بر محبت امام و پیامبر مقدم داشت...
#شهید_بهشتی
_
@ensani_islami
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
امام سجاد...
شبیه ترین امام به امیرالمومنین
#سید_علی_خامنه_ای
-در همین روایت فرمود: «و ما اشبهه من ولده و لا اهل بیته احد اقرب شبها به فی لباسه و فقهه من علی بن الحسین علیهماالسّلام»، امام صادق علیه السلام میگوید: در تمام اهل بیتمان - اهل بیت و اولاد پیامبر - از لحاظ این رفتارها و این زهد و عبادت، هیچ کس به اندازه علی بن الحسین به امیرالمؤمنین شبیهتر نبود؛ امام سجاد، از همه شبیهتر بود. امام صادق فصلی در باب عبادت امام سجاد ذکر میکند؛ از جمله میفرماید: «و لقد دخل ابوجعفر ابنه علیهما السلام علیه»؛ پدرم حضرت ابی جعفر باقر یک روز پیش پدرش رفت و وارد اتاق آن بزرگوار شد. «فاذا هو قد بلغ من العبادة ما لم یبلغه احد»؛ نگاه کرد، دید پدرش از عبادت حالی پیدا کرده که هیچ کس به این حال نرسیده است. شرح میدهد:
رنگش از بیخوابی زرد شده، چشمهایش از گریه درهم شده، پاهایش ورم کرده و... امام باقر اینها را در پدر بزرگوارش مشاهده کرد و دلش سوخت: «فلم املک حین رأیته بتلک الحال البکاء»؛ میگوید وقتی وارد اتاق پدرم شدم و او را به این حال دیدم، نتوانستم خودداری کنم؛ بنا کردم زار زار گریه کردن: «فبکیت رحمة له». امام سجاد در حال فکر بود - تفکر هم عبادتی است - به فراست دانست که پسرش امام باقر چرا گریه میکند؛ خواست یک درس عملی به او بدهد؛ سرش را بلند کرد: «قال یا بنی اعطنی بعض تلک الصحف التی فیها عبادة علی بن ابیطالب علیهالسلام»؛ در میان کاغذهای ما بگرد و آن دفتری که عبادت علی بن ابی طالب را شرح داده، بیاور. ظاهراً از دوران امام علی بن ابیطالب علیه السلام نوشتهها و کتابهایی در باب قضاوتهای آن حضرت، در باب زندگی آن حضرت، در باب احادیث آن حضرت، در اختیار ائمه بود.
از مجموع روایات دیگر، آدم این طور میفهمد که در موارد گوناگونی از آن استفاده میکردند. اینجا هم حضرت به پسرش امام باقر فرمود آن نوشتهای را که مربوط به عبادت علیبن ابیطالب است، بردار بیاور. امام باقر میفرماید: «فاعطیته»؛ رفتم آوردم و به پدرم دادم. «فقرأ فیها شیئاً یسیرا ثم ترکها من یده تضجرا»؛ مقداری به این نوشته نگاه کرد - امام سجاد، هم به امام باقر درس میدهد، هم به امام صادق علیه السلام درس میدهد، هم به من و شما درس میدهد - با حال ملامت آن را بر زمین گذاشت؛ «و قال من یقوی علی عبادة علی علی بن ابیطالب علیهالسّلام»؛ فرمود: چه کسی میتواند مثل علی بن ابیطالب عبادت کند؟ امام سجادی که آن قدر عبادت میکند که امام باقر دلش به حال او میسوزد - نه مثل من و شما؛ ما که کمتر از اینها هم به چشممان بزرگ میآید - امام باقری که خودش هم امام است و دارای آن مقامات عالی است، از عبادت علیبن الحسین دلتنگ میشود و دلش میسوزد و نمیتواند خودش را نگه دارد و بیاختیار زار زار گریه میکند، آن وقت علی بن الحسینِ با این طور عبادات میگوید: «من یقوی علی عبادت علی بن ابیطالب»؛ چه کسی میتواند مثل علی عبادت کند؟ یعنی بین خودش و علی فاصلهای طولانی میبیند.
___
@ensani_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به جز دام سر زلفت که آرام دل سایه است به بندی تن نخواهد داد جان آزادم...
_
#هوشنگ_ابتهاج
__
شعر و ادبیات ایران بی سایه شد.
@ensani_islami
در سرتاسر فقه پهناور اسلامی از حضرت سیدالشهدا حدیثی منقول نیست...
#علامه_طباطبایی
___
@ensani_islami
42.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اشتباه آماری میزان فقر در اروپا و آمریکا برای نشان دادن وضعیت نامناسب غرب ...
معنی فقر چیست؟ چند درصد مردم ایران فقیر هستند ؟ وضعیت درآمد مردم ایران بهتر است یا آمریکا؟
__
#اقتصاد
_
@ensani_islami
چی بگیم به این کار...؟
اعمال جریمه نقدی برای بدحجابی
___
@ensani_islami
مگر چه بود گناه انسان که تنها انیس روزهای بی کسی که تفکر نامندش را از او گرفتید؟
مگر این تفکر و تفلسف چه بود که شما سرمایه داران و امپراطوران انسان نما این چنین از آن ترسیدید که نخواستید کمترین مجالی برای شکوفایی آن در زندگی بر ما بدهید؟
کنون که داریم برای اقتصاد مصرف میشویم، چگونه تفکر مجال میکند از این بردگی مدرن کار رها پیدا نماید؟
اکنون که این جدل ناجوان مردانه بین فکر و اقتصاد در قرن ما شکل گرفته ،در میان جدال روز و شب هایمان هویت بودمان را گم نکنیم...
#انسان_اقتصادی
_
@ensani_islami
آمار درصد خانوار های استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در مناطق شهری و روستایی...
__
#اقتصاد
_
@ensani_islami
وضعیت تفکر اقتصادی یک اقتصاد دان طرفدار توسعه:
با سیاست های اقتصادی کوبا نباید انتظار زندگی در سطح سوئیس را داشته باشیم
صادق الحسینی، اقتصاددان:
🔹سطح توسعه است که میزان درآمد را تعیین میکند. لذا دولتهایی میتوانند درآمد مردم را افزایش دهند که بتوانند توسعه اقتصادی ایجاد کنند؛ نباید به اشتباه تصور کرد که دولتها توان این را دارند که درآمد مردم را بدون دستیابی به توسعه افزایش دهند.
🔹اصلا افزایش درآمد بدون توسعه، نه در تاریخ نمونه دارد و نه به لحاظ اقتصادی ممکن است و به هیچ عنوان شدنی نیست؛ بنابراین دولتی که نتواند توسعه ایجاد کند، نمیتواند درآمدها را افزایش دهد. درآمد تابع توسعه است و توسعه امری زمان بر است. کشور توسعهیافته درآمد بیشتری دارد. کشور توسعه نیافته درآمد کمتری دارد.
🔹باید توجه داشته باشیم که چه بخواهیم چه نخواهیم هزینههای مردم در مواردی که تابع کالاهای قابل تجارت با دنیاست، تابع قیمت جهانی است نه قیمت محلی؛ بنابراین نمیتوانید انتظار داشته باشید یک کالایی که مستعد تجارت است را با قیمتی پایینتر از قیمت جهانی آن دریافت کنید.
🔹 وقتی فرد میتواند کالا را با قیمت بالاتری در خارج از کشور بفروشد؛ منطقی نیست که آن را در داخل کشور و با قیمت پایین تر عرضه کند.
🔹لذا افرادی که بیان میکنند درآمد ریالی است و هزینه دلاری متوجه نیستند که درآمد تابع سطح توسعه است و هزینهها تابع بازار و نیروهای عرضه و تقاضا. پس اگر بخواهیم درآمد ما افزایش داشته باشد باید اصلاحات اقتصادی را انجام دهیم که توسعه پیدا کنیم.
🔹اگر راه بالارفتن درآمد این بود که دولت به مردم پول دهد، شوروی، کوبا و... همین کار را کردند ولی چرا آنها توسعه نیافتند؟
___
@ensani_islami
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
وضعیت تفکر اقتصادی یک اقتصاد دان طرفدار توسعه: با سیاست های اقتصادی کوبا نباید انتظار زندگی در سطح
آدام اسمیت اگر بود در مقابل شما اقتصاددان چپ حساب میشد!
آدام اسمیت به عنوان پدر علم اقتصاد کلاسیک و به عقیده ای بنیان گذار اقتصاد بازار آزاد است، اما به نظر اینجانب در مقابل اقتصاد دان های ایرانی یک اقتصاد دان چپ است!
نمیدانم این انتزاعیات به اسم اقتصاد در ایران ولد نامشروع کدامین تفکر است که نه شبیه به پدران خود است و نه زیبنده ایران زمین.
اسمیت در بخشی از توصیه های اقتصادی خود بیان میکند که برخلاف قشری که اجاره دار یا کارگر هستند، تنها قشری که اطلاعات کافی برای مدیریت اقتصادی منافع خود را دارد قشر سرمایه دار میباشد. اما همین سرمایه دار از نظر اسمیت چون منافعش در اطراف رشته معین کار خودش است تنها نسبت به منافع شخصی خود اطلاعات کافی دارد.
اینان لزوما از نظر تفکر اقتصادی نفعی برای جامعه ندارند. بلکه برعکس اسمیت معتقد است که با سو ظن تمام به پیشنهاداتی که این گروه از افراد جامعه برای قانون گذاری یا تحولات اقتصادی میدهند باید نگاه کرد چرا که به خاطر منافع سرمایه داری شخصی این گروه همواره به دنبال فریب جامعه هستند گرچه نیتشان در نهایت خلوص باشد اما تفکرشان فراتر از منفعت خود و شغل خود نبوده و نمیتوانند درک درستی از مصلحت جامعه داشته باشند.
ثروت ملل آدام اسمیت صفحه 286-287
برای اقتصاد به منبع دین که قائل نیستید، اسمیت را اگر میخوانید تکه تکه اش نکنید....
#اقتصاد_کلاسیک #اقتصاد #آدام_اسمیت
___
@ensani_islami