☀️ #حدیث_مهدوی☀️
💎 امام صادق (ع) :
«اگر امامت را بشناسی زیانی به تو نمی رسد خواه ظهور زود باشد یا دیر»
📚 اصول کافی،ج1،ص371
@entezar_ma313
🌷مهدی شناسی ۳۲۷🌷
🌹ﻭَ ﻃَﻬِّﺮَﻛُﻢْ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺪَّﻧَﺲِ🌹
🔸زیارت جامعه کبیره🔸
☘ﺑﺮﻑ ﻫﺮ ﺟﺎ ﺑﺒﺎﺭﺩ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺭﺍ ﺭﻭ ﺳﻔﯿﺪ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺵ ﺣﯿﺎﺕ ﻣﯽﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺣﯿﺎﺗﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺎﯾﻪ ﻭ ﻣﺎﺩﻩﯼ ﻋﺎﻟﻢ ﮐﻪ ﺁﺏ ﺍﺳﺖ، ﺁﻥ ﻫﻢ ﺧﺎﻟﺺ ﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﺯﻻﻝ ﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﭘﺎﮎ ﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﺻﺎﻑ ﺗﺮﯾﻨﺶ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﺁﻭﺭﺩ.
☘ﺳﺮ ﺗﺎ ﭘﺎ ﻫﻢ ﺣﯿﺎﺕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﺮ ﺗﺎ ﭘﺎ ﻣﻐﺰ ﺍﺳﺖ. ﭘﻮﺳﺘﻪ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺯﺍﯾﺪﻩ و ﺿﺎﯾﻌﺎﺕ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺳﺒﮏ و ﺳﺒﮏ ﺑﺎﺭ ﺍﺳﺖ.ﺑﯽ ﺍﺩﻋﺎﺳﺖ. ﺑﯽ ﺳﺮ ﻭ ﺻﺪﺍﺳﺖ. یک عالم ﺑﺮﻑ ﻣﯽﺑﺎﺭﺩ و ﺷﻤﺎ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻧﻤﯽﺷﻮﯾﺪ.
☘ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﯾﮏ ﭼﻨﯿﻦ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻭ ﺗﻤﺜﯿﻠﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﭘﺎﯼ ﺍﯾشان ﺑﻪ ﻫﺮ ﮐﺠﺎ ﺑﺮﺳﺪ. ﺭﻭ ﺳﻔﯿﺪﯼ ﺑﻪ ﺑﺎﺭ ﻣﯽﺁﻭﺭند.ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﺑﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﺭﻭ ﺳﯿﺎﻩ ﻧﺸﺪ.ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺣﯿﺎﺕ ﻣﯽﺁﻭﺭﻧﺪ. ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺫﺭﻩﺍﯼ ﺗﯿﺮﮔﯽ ﻧﻤﯽﺁﻭﺭﻧﺪ.ﺑﺮﻑ ﺫﺭﻩﺍﯼ ﺗﯿﺮﮔﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﭼﺸﻤﻪ ﺫﺭﻩﺍﯼ ﺗﯿﺮﮔﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ.ﺑﻪ ﺁﻥ ﺟﺎ ﭼﺮﺍ ﭼﻮﻥ ﻭ ﭼﺮﺍ ﻧﻤﯽﮐﻨﯿﻢ. ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﮐﻪ ﺭﺳﯿﺪﯾﻢ ﻣﯽﮔﻮﯾﯿﻢ ﻣﮕﺮ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺍﯾشان ﭘﺎﮎ ﻭ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﺑﺎﺷﻨﺪ؟!
☘این قسمت زیارت می فرماید:ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺁﻟﻮﺩﮔﯽ ﻇﺎﻫﺮﯼ ﻭ ﺑﺎﻃﻨﯽ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭘﺎﮎ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
🌹و اذهب عنکم الرجس و طهرکم تطهیرا🌹
🌿ﺟﻨﮕﻞ ﺧﯿﻠﯽ زیبا،ﺗﻤﺎﺷﺎﯾﯽ،ﺷﮑﻮﻫﻤﻨﺪ و ﺭﻭﯾﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﺷﺮﻁ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﭘﺎﯼ ﻣﻪ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ.ﺍﮔﺮ ﻣﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﻪ ﺁﻟﻮﺩ ﺑﻮﺩ ﺩﯾﮕﺮ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﺍﺵ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
🌿ﮔﻨﺎﻩ ﻧﻘﺶ ﻣﻪ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ. ﻭﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭘﺎ ﮔﺬﺍﺷﺖ،ﺩﯾﮕﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﺷﮑﻮﻩ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺍﺣﺴﺎﺱ و ﺍﺩﺭﺍﮎ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ.
🌿ﯾﺎ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺪﺗﺮ،گناه ﻭﺻﻒ ﺩﻭﺩ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ. ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﮐﻮﻩ ﺩﻣﺎﻭﻧﺪ ﭼﻨﺪ ﻫﯿﻤﻪﯼ ﺗﺮ ﺁﺗﺶ ﺑﮑﻦ.ﺩﻭﺩ ﻣﯽﮐﻨﺪ.ﺩﻭﺩ ﮐﻪ ﮐﺮﺩ ﺩﯾﮕﺮ ﺷﻤﺎ ﺩﻣﺎﻭﻧﺪ ﺭﺍ ﻧﻤﯽﺑﯿﻨﯿﺪ. ﯾﻌﻨﯽ ﺩﻭﺩ ﺟﻠﻮﯼ ﺩﯾﺪ ﺭﺍ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ.
🌿ﮔﻨﺎﻩ ﺩﻭﺩ ﺍﺳﺖ.ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺁﻣﺪ ﺩﯾﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ ﻟﺬﺍ ﺭﻭﺯ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍﺳﺖ. ﮐﻨﺎﺭ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﻧﻤﯽﺑﯿﻨﺪ. ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ که ﻗﺮﻥﻫﺎ با امام حسین علیه السلام ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻣﯽﺑﯿﻨﻨﺪ. ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﻭﺩ ﻣﺒﺘﻼ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ...
🌿ﺍﯾﻦ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﭘﺎﮎ ﺑﺎﺷﺪ، ﻋﻈﻤﺖ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﯽﮐﻨﺪ.ﺍﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪﯼ ﻇﺮﯾﻒ ﺭﺍ ﺑﺎ ﯾﮏ ﻇﺮﺍﻓﺘﯽ ﺩﺭ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﯾﺎﺩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺩﺭ ﻭﺻﻒ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﮐﻪ:
" ﻭَ ﻃَﻬَّﺮَﮐﻢْ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺪَّﻧَﺲِ، ﻭَ ﺍَﺫْﻫَﺐَ ﻋَﻨْﮑﻢُ ﺍﻟﺮِّﺟْﺲَ ﻭَ ﻃَﻬَّﺮَﮐﻢْ ﺗَﻄْﻬﯿﺮﺍً" ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺩﮔﯽﻫﺎ ﭘﺎﮎ ﮐﺮﺩ. ﺑﻌﺪ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ:" ﻓَﻌَﻈَّﻤْﺘُﻢْ ﺟَﻼﻟَه"...
#مهدی_شناسی
#قسمت_327
#جامعه_کبیره
@entezar_ma313
استاد ملایی جلسه 7.mp3
5.22M
🔊 #صوت_مهدوی ( #پادکست)
📝 #سبک_زندگی_مهدوی
📌 قسمت هفتم
👤 استاد #ملایی
#سلسله_مباحث_مهدویت
@entezar_ma313
✨﷽✨
💢از امام زمان بترسیم یا نه؟
✍بعضی درباره امام زمان تبلیغات خشن کرده اند و بعضی کتابها به دروغ نوشته اند ایشان آنقدر می کُشد که خون، زمین را میگیرد. این کار دشمنان است... ایشان مُبَلِّغ رحمت است؛ انقلاب حضرت، در درجه اول نظامی نیست بلکه فرهنگیست...
شما ببینید در زیارت آل یاسین میگوییم "الولی الناصح" خیرخواه جهان بشریت؛ "سفینه النجات" کشتی نجات؛ "عَلمُ الهُدی" پرچم هدایت؛ "نور ابصار الوری" نور چشمان تمام مردم دنیا، "خیر من تقمص و ارتدی" بهترین فرزندان آدم...
💥حضرت در احادیث به ۲ چیز تشبیه شده اند: ۱- نور آفتاب عالم تاب.
۲- "ماء معین" یعنی حیات
بخشیدن و زنده کردن
📚 آیت الله مکارم شیرازی؛ نکته ۷۶۶
از کتاب ۱۰۰۱ نکته پیرامون زمان
【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】
@entezar_ma313
🌷مهدی شناسی ۳۲۸🌷
🌹 ﻓَﻌَﻈَّﻤْﺘُﻢْ ﺟَﻼله🌹
🔸زیارت جامعه کبیره🔸
🌺ﯾﮏ ﺑﻮﺗﻪﯼ ﮔﻞ،ﮔﻞ ﺩﺍﺭﺩ. ﺧﺎﺭ ﻫﻢ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﻪ ﮔﻠﺶ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺷﻮ و ﺍﺯ ﺧﺎﺭﺵ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﮕﯿﺮ. ﺻﻔﺎﺕ ﺍﻟﻬﯽ ﻭﺻﻒ ﮔﻞ ﻭ ﺧﺎﺭ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﻌﻀﯽ ﺻﻔﺎﺕ ﮔﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺷﻮﯼ. مثل ﺭﺣﻤﺎﻧﯿﺖ، ﺭﺣﯿﻤﯿﺖ،ﻏﻔﺎﺭﯾﺖ،ﺳﺘﺎﺭﯾﺖ و...
🌺 ﺑﻌﻀﯽ ﺻﻔﺎﺕ،ﻭﺻﻒ ﺧﺎﺭ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ و ﺑﺎﯾﺪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﮕﯿﺮﯼ.خدا ﻣﻨﺘﻘﻢ ﺍﺳﺖ ﯾﮏ ﮐﺎﺭﯼ ﻧﮑﻦ ﮐﻪ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺍﻧﺘﻘﺎﻡ ﺷود. ﻣﻌﺬﺏ ﺍﺳﺖ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ «ﻓَﻴَﻮْﻣَﺌِﺬٍ ﻟَّﺎ ﻳُﻌَﺬِّﺏُ ﻋَﺬَﺍﺑَﻪُ ﺃَﺣَﺪٌ» (ﻓﺠﺮ/ 25) ﻫﯿﭻ ﻣﻌﺬﺑﯽ ﺑﻪ ﭘﺎﯼ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﯽﺭﺳﺪ. ﻫﯿﭻ ﻋﺬﺍﺏ ﮐﻨﻨﺪﻩﺍﯼ ﺑﻪ ﭘﺎﯼ ﺍﻭ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﯿﺪ.ﺧﻮﺩﺵ ﻓﺮﻣﻮﺩ «ﺇِﻥَّ ﻋَﺬَﺍﺑِﻲ ﻟَﺸَﺪِﻳﺪٌ» (ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ/ 7) ﻋﺬﺍﺏ ﻣﻦ ﺟﺪﯼ ﺟﺪﯼ ﺷﺪﯾﺪ ﺍﺳﺖ. ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﺳﻮﺯ ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦﻫﺎ ﻭﺻﻒ ﺧﺎﺭ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﻪ ﺁﻥ ﺻﻔﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﻭﺻﻒ ﮔﻞ ﺩﺍﺭﺩ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﺻﻔﺎﺕ ﺟﻤﺎﻝ. ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺻﻔﺎﺕ که مانند خار است ﺻﻔﺎﺕ ﺟﻼﻝ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ.
🌺 ﻓﺮﻕ ﻣﺎ ﺑﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻫﻤﻪ ﺍﺵ ﺻﻔﺎﺕ ﺟﻤﺎﻝ ﺭﺍ ﻣﯽﺑﯿﻨﯿﻢ.ﻣﯽﮔﻮﯾﯿﻢ ﺧﺪﺍ ﮐﺮﯾﻢ و ﻏﻔﺎﺭ و ﺍﺭﺣﻢ ﺍﻟﺮﺍﺣﻤﯿﻦ ﺍﺳﺖ. ﺑﻌﺪ ﻫﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﺩﻟﻤﺎﻥ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﺪ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ. ﻏﺎﻓﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﮐﺮﯾﻢ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﮐﺮﯾﻤﺎﻥ. ﺭﺣﯿﻢ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺭﺣﯿﻤﺎﻥ. ﺳﺘﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﺳﺘﺎﺭ. ﺳﺘﺎﺭﯾتﺵ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎﯼ ﺳﺘﺎﺭ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﻋﯿﺒﯽ ﺩﯾﺪﯼ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪﯼ ﺍﻭ ﻫﻢ ﻋﯿﺒﯽ ﺩﯾﺪ ﻣﯽﭘﻮﺷﺎﻧﺪ.
🌺ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﺻﻔﺎﺕ ﺟﻼﻝ ﺭﺍ هم ﻣﯽﺑﯿﻨﻨﺪ. ﺟﻤﺎﻝ ﺳﻮﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ.ﺍﻣﺎ ﺟﻼﻝ ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ.ﺟﻼﻝ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺮﺍﻗﺐ و ﻣﻮﺍﻇﺐ ﻣﯽﮐﻨﺪ.می فرماید:" ﻓَﻌَﻈَّﻤْﺘُﻢْ ﺟَﻼﻟَﻪ"ُ ﺷﻤﺎ ﺁﻥ ﺟﻼﻝ و ﺟﻼﻟﺖ ﺣﻖ و ﺻﻔﺎﺕ ﺟﻼﻟﯿﻪﯼ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺑﺰﺭﮒ ﯾﺎﻓﺘﯿﺪ.ﯾﻌﻨﯽ ﺗﻤﺎﻡ ﻧﮕﺎﻩ ﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺻﻔﺎﺕ ﺟﻼﻝ ﺍﻭ ﺑﻮﺩ. ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﻌﺒﯿﺮﺍﺕ ﻇَﻠَﻤﺖُ ﻧَﻔﺴِﯽ ﺩﺭ ﺩﻋﺎﯼ ﮐﻤﯿﻞ ﻭ ﺍﺑﻮﺣﻤﺰﻩ بیرون می آید...
#مهدی_شناسی
#قسمت_328
#جامعه_کبیره
@entezar_ma313
📖طرح یک جزء، یک آیه مهدوی
👈جزء [7]سوره انعام، آیات 44و45
✨«فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُواْ بِمَا أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ»
🌟«فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُواْ وَالْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ»
🔰«هنگامی که اندرزها سودی نبخشید و آنچه را که به آنها یاد آوری شده بود فراموش کردند درهای همه چیز از نعمت ها را به روی آنها گشودیم؛ تا کامل خوشحال بشوند ولی ناگهان آنها را گرفتیم و سخت مجازات کردیم در این هنگام همگی ناامید شدند»
🔆امام باقر (ع) می فرمایند: مراد از این قول خداوند که می فرماید: هنگامی که آن چیزی که به آنها یاد آوری کردیم را فراموش کردند. مراد ولایت امیرالمومنین است. و در آنجا که خداوند می فرماید: درهای آسمان را باز کردیم و نعمت خودمان را به آنها دادیم و ناگهان نعمت را از آنها گرفتیم و آنها را مجازات کردیم. منظور ظهور امام زمان و قیام مهدی (عج) ماست. که در آن زمان می آید و از این ظالمان به اهل بیت انتقام می گیرد.
📚منبع:
ﺍﻟﺒﺮﻫﺎﻥ ﻓﻲ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ، ﺝ2، ﺹ419
📘برگرفته از: کتاب سیمای ماه دوازدهم در سی جزء قرآن نوشته استاد اباذری از اساتید مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
#آیات_مهدوی
#متن_آیات_مهدوی 7
@entezar_ma313
سوره قصص، آیه ۵
﴿ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمة ونجعلهم الوارثین﴾.
وما اراده کرده ایم که بر مستضعفان زمین منت نهیم وآنان را پیشوایان ووارثان زمین قرار دهیم.
در این آیه خداوند بر سه مسئله تکیه نموده است که عبارتند از:
۱- می خواهیم مستضعفان را مشمول نعمتهای خود سازیم.
۲- آنان را پیشوایان قرار دهیم.
۳- می خواهیم آنان را وارثان حکومت روی زمین مقرر داریم.
واین بشارتی است در زمینه ی پیروزی حق بر باطل وایمان بر کفر واین بشارتی است برای همه ی انسانهای آزاده وخواهان حکومت عدل وداد وبرچیده شدن بساط ظلم وجور.ولذا در روایات واخبار حضرات ائمه ی معصومین (علیهم السلام) این آیه درباره ظهور وبروز چنین حکومتی تفسیر شده است که به بعضی از آنها اشاره می گردد.امام امیرالمومنین (علیه السلام) در جمله ای چنین می فرماید: لتعطفن الدنیا علینا بعد شماسها عطف الضروس علی ولدها وتلی عقیب ذلک.
ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و... دنیا پس از چموشی وسرکشی.
هم چون شتری که از دادن شیر به بچه اش خودداری می کند به ما روی می آورد وسپس همین آیه مورد بحث را تلاوت فرمود ودر حدیث دیگری می فرماید: هم آل محمد (صلی الله علیه وآله وسلّم) یبعث الله مهدیهم بعد جهدهم، فیعزهم ویذل عدوهم.
امام علی (علیه السلام) پیرامون آیه مورد بحث می فرماید: این گروه، آل محمد (صلی الله علیه وآله وسلّم) هستند.
خداوند مهدی آنان را بعد از زحمت وفشاری که برآنان وارد می شود برمی انگیزد وبه آنها عزت می دهد ودشمنانشان را خوار وذلیل می کند
کلمه ی مستضعف از ماده ضعف به معنای ناتوانی است ولی وقتی این کلمه را به باب (استفعال) می رود به معنی کسی است که او را به ضعف کشانده ودر بند وزنجیر وناتوانی نگاه داشته اند.
بنابراین مستضعف کسی نیست که ضعیف وناتوان وفاقد قدرت ونیرو باشد بلکه کسی است که نیروهای بالفعل وبالقوه دارد.
اما از ناحیه ظالمان وجباران سخت در فشار قرار گرفته. ولی با این حال در برابر بند وزنجیری که بر دست وپایش نهاده اند تسلیم نیست وپیوسته تلاش می کند تا زنجیرها را بشکند وآزاد شود.
خداوند به چنین گروهی وعده ی یاری وحکومت در زمین داده است.
نه افراد بی دست وپا وترسو که حتی حاضر نیستند فریادی بکشند.
تا چه رسد به اینکه پا در میدان مبارزه بگذارند. البته مستضعف اقسامی دارد.
1-مستضعف فکری وذهنی ۲- مستضعف اقتصادی ۳- مستضعف اخلاقی ۴- مستضعف سیاسی وآنچه بیشتر قرآن روی آن تکیه کرده همان مستضعفین سیاسی واخلاقی می باشند.
وهمیشه در طول تاریخ این مستکبران بوده اند که برای تحکیم پایه های سیاست جابرانه خود قبل از هر چیزی سعی می کرده اند توده مردم را به استضعاف فکری وفرهنگی بکشانند وسپس به استضعاف اقتصادی تا قدرت وتوانی برای آنها باقی نماند.
تا فکر قیام وگرفتن زمام حکومت را در مغز خود نپرورانند.