اصولگرایان و اصلاحطلبان هر دو به یک میزان از رشد سیاسیِ مردم میترسند..
@eqbali62
هدایت شده از جهان آرا
برنامه زنده #جهان_آرا
♦️نمایش ابتذال در المپیک فرانسه
چرا غرب امروز واجد صلاحیت اخلاقی الگوپذیری نیست؟
🔶دکتر ابوالفضل اقبالی
پژوهشگر حوزه خانواده
دوشنبه ٨ مرداد ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @Jahanara_ofogh
هدایت شده از جهان آرا
جهان آرا - دوشنبه 8 مرداد 1403.mp3
45.41M
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا»
👈🏼عنوان: نمایش ابتذال در المپیک فرانسه
چرا غرب امروز واجد صلاحیت اخلاقی الگوپذیری نیست؟
🔰صوت کامل گفتوگو با:
👤دکتر ابوالفضل اقبالی
پژوهشگر حوزه خانواده
۴۳ مگابایت
◽️دوشنبه ٨ مرداد ماه ۱۴۰۳
🆔 @Jahanara_ofogh
آقایان قضایی و امنیتی
آیندهی اخلاقی جامعه ایران از تصمیم امروز شما درباره علی ضیاء و اردشیر رستمی اثر خواهد پذیرفت. به سلامت اجتماعی نسل آینده بیاندیشید و تصمیم قاطع بگیرید.
از ما گفتن بود.
@eqbali62
با پمپاژ وهم به بدنه حاکمیت پرونده حجاب را در ایران اسلامی بستید و گفتید جامعه خودش به تعادل خواهد رسید و ما میدانستیم منظور شما از تعادل، عادی شدن عریانی و سِر شدن در برابر آن بود. بالاتر اینکه هر تلاشی از سوی بدنه متدین جامعه در ایجاد مقاومت فرهنگی و اخلاقی را سنگدلانه مینوازید و تحقیر میکنید. حالا امروز هم با وقاحت تمام در مقام وکیل مدافع مجرمانِ اخلاقی جامعه برخاستهاید و از ضرورت مواجهه فرهنگی با کثافتکاریهای شبههنرمندان دم میزنید؟
خجالت بکشید!
زنان، سیاست و آینده
لزوم بازسازیِ جریان انقلابی حوزه زنان
دکتر ابوالفضل اقبالی مدیر اندیشکده زوج
♦️مراحل استقرار دولت و مجلس جدید به پایان رسید و کارگزاران قوای مجریه و مقننه برای 4 سال مشخص شدند. اکنون ما با مجلس و دولتی مواجه هستیم که حقیقتا نسبتی حداقلی با مساله «حکمرانی زنانه» دارند. آنچه برای من مهم است و در این نوشتار به آن خواهم پرداخت، بازخوانیِ انتقادیِ تجربه جریان انقلاب در روند انتخابات و انتصابات بانوان در مجلس و دولت است. باید دید چه عواملی وضع کنونی حکمرانی زنان را در غیاب جریان انقلابی این حوزه رقم زده است.
♦️انتخابات مجلس اخیر در شرایطی رقم خورد که گویی واقعیتی به نام «جریان انقلابی حوزه زنان» در کف میدان وجود نداشت و ما با برخی فعالان این حوزه بهمثابه «فرد» و یا در بهترین حالت با گروهی از فعالان بهمثابه «تیم» مواجه بودیم. وقتی رقابتها از سطح جریانی به سطح فردی یا گروهی تنزّل یافت، خواه ناخواه گفتگو درباره «راهبردها» جای خود را به آمادهسازی پروندهها داده و تخریب و دشمنی جایگزین همافزایی میشود. همه اینها در شرایطی اتفاق میافتد که غایت فعالان انقلابی حوزه زنان(چه در سطح فردی و چه تیمی) قرار گرفتن در «لیست» بود.
♦️رقابت لیستها در انتخاباتی چون مجلس از نظر من پدیده مذمومی نیست. آنچه در درجه اول اهمیت قرار دارد، فرآیند تعیین لیستها و جایگاه بانوان در آنهاست. واقعیت این است که بانوان همواره سایهنشین لیستها در تمام جریانات سیاسی کشور بودند و تصویر آنها در گوشه پایین بنرهای انتخاباتی برای من هیچوقت اتفاق مبارکی نبوده است. اینگونه لیستبندیها ناگزیر رقابتها را وارد فضاهایی میکند که هیچ حاشیه امنی حتی برای حیثیت و آبروی افراد باقی نمیگذارد.
♦️بدنه فعالان انقلابی حوزه زنان ناگزیر از بازسازیِ جریانیِ خویش است. این بدنه با وجود اختلافات میانفردی، به شدت استعداد تبدیل شدن به یک جریانِ سیاسی اجتماعی موثر را دارد. همانطور که جریان مقابل با وجود اختلافات گسترده داخلی، در بزنگاههای مختلف سیاسی اجتماعی همافزا و متشکّل میشوند. حقیقت این است که جریان مقابل بر اهمیتِ «اهداف مشترک» واقف است و به همین دلیل به راحتی «اقدام مشترک» انجام میدهند. اما بدنه فعالان انقلابی حوزه زنان هنوز به این نقطه نرسیده است.
♦️همین یک فقره انتصاب معاون زنان رئیس جمهور را نگاه کنید. فرآیند شناسایی و پیشنهاد گزینه معاون زنان در دولت شهید رئیسی را با دولت پزشکیان مقایسه کنید. در دولت پزشکیان کاملا روشن و شفاف است که گزینه انتخاب شده کیست و چه نسبتی با زعمای جریان فمینیستی دارد. هیچ کسی هم به انتخاب ایشان اندک اعتراضی نمیکند. اما سه سال پیش چه در ماجرای خانم دکتر یاوری و چه در انتخاب خانم دکتر خزعلی میان بدنه انقلابی حوزه زنان آشوبی به پا بود و انواع هشتکها و بیانیهها و اعتراضاتی که چه با رویکرد تخریب و چه با رویکرد سهمخواهی شکل گرفت.
♦️بدنه فعالان انقلابی حوزه زنان برای تبدیل شدن به یک جریان قوی و موثر در فضای سیاسی و اجتماعی کشور نیاز به رفع اختلافات خود ندارند. اساسا نقطه عزیمت شکلگیری یک جریان اجتماعی، وفاق کامل در آراء و زدودن اختلاف نظرات نیست بلکه تمرکز بر نظرات مشترک موجود است. به زعم من عرصههای مورد وفاق در این بدنه به مراتب بیشتر از موارد اختلافی است. باید از همین نقاط مشترک به استراتژیها و اقدام مشترک رسید و طرحی را برای گفتمان اسلامی و انقلابی حوزه زنان پایهگذاری نمود.
♦️حضور موثر بانوان متدین و متخصص در ساحات مختلف حکمرانی کشور با حاشیهنشینی لیستهای فرمایشی محقق نخواهد شد. ایدههای نو، مطالبات درست و واقعی، منظرها و رویکردهای تخصصی و زنانهنگر و... بیش از هر چیزی میتواند هم مورد اقبال عموم جامعه واقع شود و هم ضامن اثرگذاری بانوان در حکمرانی باشد. این مسیر البته نیازمند بانی است. فرد یا افرادی باید از همین بدنه پیشقدم شده و افراد و گروههای مختلف ذیل ادبیات انقلاب اسلامی را حول محورهای مشترکی همافزا نماید.
لینک کانال جنسیت و عدالت(دکتر ابوالفضل اقبالی)
https://eitaa.com/eqbali62
زوجیت و فقدانهایش
چرا باید به احیاء مردانگی معطوف شد؟
دکتر ابوالفضل اقبالی مدیر اندیشکده زوج
🔶زوجیت نه تنها مهمترین قاعده و اصلِ بنیادین حاکم بر خلقت است، بلکه منطقِ حرکت تکاملیِ هستی و انسان را نیز تبیین میکند. اتحاد، تلائم و همافزایی مولفههای الگوی مناسبات زن و مرد در بستر خانواده و جامعه هستند. هر میزان فاصله از این الگو توضیح دهندهی شدت و ضعف بحرانهای فردی و اجتماعی جامعه ما خواهد بود. زوجیت؛ امکانها و محدودیتهایی در مسیر تحقق دارد. به این معنا که نیروها و عوامل متعددی قِوام آن را تضمین یا سست میکنند که از جمله مهمترین آنها «مردانگی»ست.
🔶اگرچه زوجیت واجد نیروهای زنانه و مردانه به صورت توامان است اما کیفیت و سهم این نیروها در تکوین و تقویم آن یکسان نیستند. یکسانی غیر از «همارز» بودن است. زنانگی و مردانگی آنگاه که در مسیر تحقق زوجیت قرار میگیرند در عین ناهمسانی کاملا همارز و برابر بوده و هیچکدام نسبت به دیگری ترجیحی ندارند. اینجا حتی سخن از فزونی و نقصان هم نیست. مهم نیست که سهم کدامیک از نیروها در این فرآیند بیشتر از دیگریست بلکه گفتار من کاملا ناظر به «کیفیتِ متفاوت» است.
🔶زوجیت از ناحیهی فقدان یا تضعیف مردانگی بهشدت آسیبپذیر است و من معتقدم که مهمترین مسالهی وضع کنونی ما همین است. سخن من درباره وضعیتی است که حاصل روند تغییرات هویتی و تحول وجودی در مردان و تضعیف یا زوال صفات و فضایلی چون استواری، کفایت، انصاف، غیرت، ایثار، فتوت، حلم، حمایت، مدارا، شجاعت و... است که در فرهنگ دینی و بومی ما از آنها تحت عنوان «مردانگی» یاد میشود. زوجیت در تکوین و قوام خود عمیقا وابسته به این عناصریست که امروز به محاق رفتهاند.
🔶مردانگی با عناصر فوق، پایه و اساس تحقق زوجیت است. اساسا مردانگی در غیاب این صفات و فضایل امکان تلائم و اتحاد با زنانگی را نخواهد داشت. زنانگی در اتکاء به این صفات است که زوجیت را بسط داده و بارور میکند و در سطح فردی(ازدواج) به تضمینِ سکونت و تربیت و در سطح اجتماعی(حکمرانی) به تحقق ثبات و تعادل منجر میگردد. اما در شرایطی که چیزی برای اتکاء و ابتناء وجود ندارد یا سست و لغزنده است، نه خانواده پویا و با نشاط است و نه حکمرانی عادلانه و کارآمد.
🔶تجربه فعالیت علمی و اجتماعی من در دو دهه اخیر مرا به این قطعیت رسانده است که بهبود وضعیت امروز خانواده با وجود «مهمهای متعدد»، یک «اولویت» بیشتر ندارد و آن هم بازگشت مردان به خانواده است. بخش اعظمی از مسائل امروز خانواده را به نحو متقنی میتوان با غیبت مردان در مناسبات خانه و عدم ایفای باکیفیتِ نقشهای «پدری»، «شوهری» و «سرپرستی» توضیح داد. البته که من متوجه عوامل زمینهساز این غیبت هستم و مردان را مقصر اصلی و تام این موضوع نمیدانم. بگذریم...
🔶باید به مردانگی معطوف شد. به احیاءش، به بازسازیاش، به تثبیتش و به تبیینش. مادامی که مردانگی به مسیر فطرت و تکوین بازنگردد، زنانگی نیز محکوم به سکون یا هدر است. مردانگی در موقعیتِ تثبیت، تعدیل و شکوفایی نیروهای زنانه و زنانگی در نسبتی تنظیمگر و هادی با نیروهای مردانه خواهند توانست حرکت انسان را در افق تمدنی طرحریزی و سبب گردند. ظرفیتها و نهادهای تربیتی، حمایتی، سیاستی و گفتمانی کشور باید به اولویت و فوریت بازسازی و احیاء مردانگی در جامعه التفات یابند.
🔶آغاز این فرآیند مقدماتی از جنس گفتمانی دارد. مردانگی سالهاست که در ساحت معنا و فاهمه عمومی سرکوب شده است. زیرا به نحو سادهلوحانه یا مغرضانهای با «مردسالاری» مترادف اخذ شده است. در حالی که مردسالاری در لحظه تولد با مردانگی معارض بوده و در هیچ تاریخ و جغرافیایی از «نرسالاری» فراتر نرفته است. مردانگی غیر از نرینگیست. باید این را فریاد زد و به ادراک عمومی تبدیل نمود. هرگامی که در جهت احیاء صفات و فضائل «مرد»انه برمیداریم یک قدم به زوال فرهنگ منحط نرسالاری نزدیک شدهایم.
لینک کانال جنسیت و عدالت(دکتر ابوالفضل اقبالی)
https://eitaa.com/eqbali62
آقای رئیس!
امضای شما زیر نامه علی ضیاء مبنی بر "مساعدت شود" آینده را برای فرزندان این جامعه ناامن میکند. به آینده متعهد باشید.
@eqbali62