eitaa logo
عرفان نما
2هزار دنبال‌کننده
435 عکس
275 ویدیو
42 فایل
نقد شبه معنویت‌های نوپدید وابسته به مؤسسهٔ فرق و ادیان حق پژوهی مشهد 📩 ارتباط: @Haghpajohi_QZ @haqpajouhi 🔗 سایت: haghpajohi.ir/category/nozoho ⛓️‍💥 کانال تلگرام: t.me/erfan_nama 🔰 لینک گروه عرفان نما eitaa.com/joinchat/2749366708Cf7db90c1ed
مشاهده در ایتا
دانلود
معنویت خویشتن‌مدار همتی.mp3
1.12M
| خودمحوری و خدای منزوی در معنویت‌های سکولار 🎙دکتر همایون همتی 💠 معنویت‌های سکولار حرکت از خود به خود در خود است؛ ولی عرفان‌های دینی حرکت از خود به خداست. لذا این معنویت‌ها را "self religion" نیز می‌گویند. معنویت‌های نفس‌مدار، نفس‌محور. هدف خودِ نفس است، کام‌جویی است، لذت‌یابی است. کنار گذاشتن درد و رنج است، کاهش درد است؛ ولی خدا و عرفان در آن نیست. عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|سایت|ایتا|تلگرام|
معنویت‌گرایی به‌مثابهٔ گفتمان.pdf
322.8K
معنویت گرایی نوین به مثابه گفتمان، دکتر ابوتراب طالبی و دکتر باقر طالبی دارابی 💠چکیده: 🔹 مقالهٔ پیش‌رو دربارهٔ یکی از ابعاد فرقه‌گرایی جدید در ایران است. توجه ویژهٔ این نوشتار به «معنویت‌گرایی جدید» است. 🔸 در این مقاله به تحلیل نشانه‌های معنویت‌گرایی جدید پرداخته و داده‌ها از دو روش بررسی منابع و اسناد موجود و مصاحبه عمیق با حاملان ایرانی این گفتمان جمع‌آوری شد. 🔹 بررسی منابع موجود نشان داد که نظام معنایی «معنویت‌گرایی» به‌مثابهٔ گفتمان بر اساس مضامین و نشانه‌هایی مانند «محوریت خود» و «سفر از زندگی بر اساس انتظارات بیرونی به یک زندگی اصیل درونی»، «فردگرایی»، «نگرش کل‌نگرانه»، «التقاط» و «استفاده از روان‌شناسی» استوار است. 🔸 نتیجهٔ بررسی‌های تجربی، ثابت کرد که پیدایش گفتمان معنویت‌گرایی جدید، نشان از تعارض‌های درونی و ابهامی است که در حوزهٔ معانی گفتمان دینی وجود دارد. این مسئله، فرصت بالندگی و موقعیت مسلط «گفتمان دینی» را با چالش مواجه کرده است و زمینه را برای پیدایش «گفتمان معنویت‌گرایی» در ایران فراهم نمود. عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|سایت|ایتا|تلگرام|
7.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 فواید یوگا، ادعایی که در هیچ منبع معتبری ثابت نشده است. 🎙 استاد حسین عرب عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|سایت|ایتا|تلگرام|
✅ کانال عرفان نما در تلگرام راه‌اندازی شد. 🔸 نشانی کانال در تلگرام👇 t.me/erfan_nama 🗣 امکان گفت‌وگو دربارهٔ هر یک از پیام‌های فرستاده‌شده در کانال تلگرام عرفان‌نما عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
11.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مثبت اندیشی سمی! عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|سایت|ایتا|تلگرام|گروه|
هدایت شده از حق پژوهی
40.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | بی‌حجابی؛ ریشه‌ها، واقعیّت‌ها نقش مبلّغین فرقه‌های انحرافی و مروّجین آزادی‌های بی حدّ و حصر در ترویج بی‌حیایی و بی بند و باری 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
عرفان نما
#معرفی_مقاله معنویت گرایی نوین به مثابه گفتمان، دکتر ابوتراب طالبی و دکتر باقر طالبی دارابی 💠چکی
🖼 | تفاوت فردگرایی دینی با فردگرایی سکولار 🔹در فردگرایی دینی، فرد در یک فرایند مراقبه، در پی رسیدن به مقام تسلیم در پیشگاه خدا است و سعی می‌کند تا موانعِ دنیویِ یکی‌شدن با خدا را به‌کلی از میان بردارد… عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|سایت|ایتا|تلگرام|گروه|
عرفان نما
📹 فیلم‌های کامل نشست تخصّصی «قانون جذب و راز کائنات» 🎞 هم‌اكنون از صفحه آپارات موسسه راهبردی حق پژو
25.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 داستان‌سرایی برای اثبات ✂️برشی از نشست تخصّصی «قانون جذب و راز کائنات» (۱) 👤 استاد مظاهری سیف 🔗 رشته محتوا: 📽 فیلم کامل نشست 🎙صوت کامل نشست: (۱)، (۲)، (۳)، (۴) عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|سایت|ایتا|تلگرام|گروه|
عرفان نما
📚#معرفی_مقاله | پایه‌گذاران و نخستین مروجان قانون جذب؛ طرح و نقد پنداره‌هایی چند از جِری و اِستر هیک
| پایه‌گذاران و نخستین مروجان قانون جذب؛ طرح و نقد پنداره‌هایی چند از جِری و اِستر هیکس، رسول حسین‌پور 💠 خداشناسی قانون جذب: نشاندن انسان به‌جای خدا (سلطه اومانیسم) 🔹در برنامه‌ای ویدیویی، شخصی که مترجم کتاب استرهیکس به اسپانیولی است از او می‌پرسد: «آیا چیزی و هویتی به‌نام خدا وجود دارد که فکر کند، تصمیم بگیرد، خواسته‌های‌مان را گوش داده و به آنها پاسخ دهد؛ حتی اگر ما در هماهنگی با خواسته‌های خود نبوده و صددرصد مسئول کارهای خود باشیم؟» 🔸او نخست می‌گوید که این خداوند است که انسان‌ها را آفریده؛ اما پس از اندکی پاسخش تغییری اساسی می‌یابد: «شما همانی هستید که خداست؛ هم در قالب فیزیکی و هم غیرفیزیکی. ترکیب شما و دیگران همان خداست؛ به این علت که خداوند آگاهی است که گسترش می‌یابد. انسان در ساخت تصویری از خدا، درواقع تصویر خویش را از (خود) دستکاری کرده؛ او خود را پست‌تر کرده و بر این اساس، انسان از چیزی که خداوند است، خود را جدا کرده است». 🔹پنداشت او این است که انسان و خدا هر دو انرژی هستند، پس هیچ شکافی بین آنها وجود ندارد. هیکس انگاشته عبادت‌کنندگان هیچ‌گاه بین خود و خدایشان ارتباطی نخواهند یافت؛ چراکه از این راه مایه جدایی خود و خداوند می‌گردند. او شفاف، در پاسخ به پرسش «من کیستم»؟ می‌گوید: «شما خدا هستید... همان آفریننده جهان؛ خود را پست قلمداد نکنید» و انسان را در قالب جسمانی‌اش چنین فرض کرده است. اگرچه عبارات هیکس آشفته و به‌گونه‌ای است که گاه از اتصال به سرچشمه هستی سخن می‌گوید، اما او آدمی را آفریننده‌ای می‌داند که به این سرمنزل مکانی- زمانی آمده تا خوشی برخاسته از هدایت سرچشمه بهزیستی را در راستای ورود به ویژگی‌های زندگی مادی حس کند؛ به‌واقع هیکس کار ویژه خداوندی را به انسان نسبت داده است: «هنگامی‌که تصمیم گرفتید به این جسم بیاید، می‌دانستید می‌توانید رقم بزنید و بیافرینید و این کره خاکی الهام‌بخش آفرینش ویژه شماست». 🔸عبارت‌هایی مانند «این شما هستید که تجربه‌های زندگیتان را می‌آفرینید و شخص دیگری در آن دخالت ندارد» در پنداره قانون جذب به‌شدت مشهود است. به باور هیکس هرآنچه در سر راه انسان قرار می‌گیرد (خوب و بد)، با قدرت افکار به‌سوی او آمده و روشن است که در چنین تفاسیری از رویدادهای زندگی بشر، حضوری از خداوند به‌چشم نمی‌خورد: «... بسیاری از مردم رویدادهای ناخواسته‌ای در زندگی‌شان روی می‌دهد که نتیجه افکاری است مداوم که چندان هم قوی نیستند و عواطف نیرومندی هم پدید نمی‌آورند». 🔹بر این اساس اگر هم بنا باشد تغییر خوشایندی در زندگی رخ دهد، این تغییر به‌دست انسان سپرده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که با چرخشی تمام‌وکمال می‌توان شادکامی را به زندگی راه داد. این دیدگاه خبر از آن ندارد که جریان هستی ابتدا و انتهایی دارد و برای آفرینش شادی و غم، تنها افکار، عامل پدیدآیی نیستند؛ بلکه عوامل و اسباب فراوانی فراتر و یا در عرض آدمی وجود دارند که تدبیر و مدیریت آنها بیرون از حد توان اوست. بی‌شک انسان‌محوری، بزرگ‌ترین شالوده طرح قوانینی چون جذب است که شادکامگی‌های حباب‌گونه و کوتاه‌مدتی برای انسان امروزی به‌بار آورده است. 🔸بر مبنای اندیشه دینی، پُرواضح است که سخن استرهیکس که «شما خدا هستید» چیزی جز فروکاستن جایگاه خداوند از مرتبه «وجوب وجود» به امکان نیست. حق‌تعالی در هیچ صفتی ازجمله آگاهی شریک و همانندی ندارد و صفاتش چنان ذات واجبش، واجب‌الوجود هستند. هرآنچه غیر اوست مرکب از کمال و نقص است و معلول و مخلوقی است که از ذات علتش صادر گردیده است. همچنین گفتار هیکس، یکی‌دانستن معلول و علت و به تعبیری «اشکال دور» را نیز دارد. عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|سایت|ایتا|تلگرام|گروه|
هدایت شده از حق پژوهی
14.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | 🎙آیت الله جوادی آملی: این شش ماه اخیر عمر سالار شهیدان به تمام گذشته و آینده فروغ داد وگرنه اگر این شش ماه اخیر و جریان کربلا هم نبود، کسی حسین ‌بن ‌علی(علیهما السلام) را به عنوان یک عالم مذهبی هم نمی‌شناخت... 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |