eitaa logo
ارجاعات مکتب فقه الخمینی
154 دنبال‌کننده
38 عکس
4 ویدیو
1 فایل
🔸 این کانال بستری است برای مطالعۀ منابع و مراجعاتی از بیانات و عبارات علمای متقدم و متاخر که موردنظر مکتب #فقه_الخمینی (مکتبی مبتنی بر مبانی امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی(ره) و شاگردانِ به‌حقِ این دو بزرگوار) می‌باشد. 📬 مدیر کانال: @gomgashte_59
مشاهده در ایتا
دانلود
🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 مرحوم علّامه طباطبائی (رضوان‌الله‌علیه) در تفسیر این آیه‌ی شریفه‌ی سوره‌ی نساء که «مآ اَصابَکَ مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ اللهِ وَ مآ اَصابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفسِکَ» یک بیانی دارند؛ میفرمایند که جوامع بشری، جامعه‌ی کشور، یک جامعه‌ی خاصّ یک محدوده، یک هویّت مستقلّی دارد، یک هویّت وحدانی دارد غیر از هویّت افراد؛ یعنی جامعه‌ی یک کشور با یک نگاه مثل یک انسان واحد است. 🔹 همچنان‌که در انسان واحد یک عضو ممکن است عملی انجام بدهد که بقیّه‌ی اعضا را درگیر کند، در جامعه هم همین‌جور است، یک عضو ممکن است کاری بکند که همه را درگیر بکند. حوادثی برای جامعه پیش می‌آید، عدّه‌ای بی‌گناهند در آن حادثه؛ [پس‌] چطور میشود گفت که «مآ اَصابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفسِکَ»، ایشان میفرمایند نه، همین درست است، همین جا هم «فَمِن نَفسِکَ» است، منتها نفْس یک موجود وسیعی به نام جامعه است که یک جزئی از او گناهی کرده. خب، اگر بنا باشد که از چنین گناهی ما پرهیز کنیم خیلی باید مراقب باشیم؛ احتیاج دارد به مراقبت، به دقّت؛ این فضای ماه رمضان این را بایستی به ما تعلیم بدهد، این را بایستی به خودمان تلقین کنیم، واقعاً احساس مسئولیّت کنیم، هرجا هستیم. 📌 بیانات در دیدار مسئولان نظام [۱۳۹۵/۰۳/۲۵] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 امام یک مبنای مهمّ اصولی دارند [به نام] «خطابات قانونی»؛ ایشان خطابات شرعی را از قبیل خطابات قانونی می‌دانند؛ مبنای خیلی مهمّی است که در چندین مسئلۀ اساسیِ اصولی، این مبنا اثر می‌گذارد؛ امام هم روی این مبنا فکر کردند و کار کردند و با مقدّمات فراوانی آن را در اصول، بیان کردند. چندجا هم بیان کردند؛ از جمله در آن جای اصلی، با مقدّمات فراوان -شاید شش هفت‌ مقدّمه- ایشان بیان میکنند. 🔹 حاج‌آقا مصطفیٰ می‌پردازد به این مبنا. اوّل که خب تعریف میکند؛ جا هم دارد؛ واقعاً این مبنا، مبنای تعریف‌داری است؛ تعریف مفصّلی از این مبنا میکند که این چه‌جور است، یک‌چیز فوق‌ا‌لعاده‌ای است -راست هم میگوید واقعاً؛ یک فکر فوق‌العاده‌ای است که امام [کردند]- بعد شروع می‌کند مناقشه کردن؛ دانه دانه این مقدّماتی را که امام ذکر کردند، ذکر می‌کند و بعد می‌گوید نه! این مقدّمه هیچ لزومی نداشت، اصلاً ربطی ندارد و مانند اینها، رد میکند؛ [همین‌طور] مقدّمۀ بعدی، مقدّمۀ بعدی! البتّه بعد خود ایشان مبنا را تحکیم میکند، نه اینکه رد بکند، یعنی واقعاً هم قابل رد نیست این مبنایی که امام دارند؛ این مبنای اصولی، واقعاً قابل رد هم نیست، اگرچه مخالف هم زیاد دارد. 📌 بیانات در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت آیت‌اللّه سیّد مصطفی خمینی [۱۳۹۶/۰۷/۳۰] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 🏷 ‼️ توجه: بیانات این دیدار در سایت KHAMENEI.IR منتشر نشده است. 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 ما باید حدیث را بشناسیم. الان خیلی از بزرگان و علمای ما که در رشته‌های مختلف علمی خیلی متبحر هستند، با حدیث خیلی آشنایی ندارند، جز احادیث فقهی؛ آن هم به خاطر این که در استدلالات فقهی، مورد ابتلایشان است. مردم استفتاء می‌کنند، فقیه باید به آن استفتاء پاسخ دهد؛ لذا باید مراجعه کند و طبعاً در آن باب، هر روایتی که هست، می‌بیند. بنابراین، مراجعه به حدیث، به تبع نیاز به فقه است. 🔹 در کنار چند صد هزار حدیثی که داریم، مگر احادیث فقهی ما چه‌قدر است؟ بخش محدودی است. بقیۀ احادیث، احادیث معارف، احادیث آداب -که آداب را مستحبات معنا می‌کنند، لیکن آداب گاهی اوقات مستحبات نیست، فراتر از مستحبات است، آداب زندگی و حکم زندگی است- و احادیث مربوط به زندگی ائمه، رشته‌های مهمی است. احادیث مربوط به معارف، مثل توحید، معاد، امامت، نبوت، مسألۀ انسان، جبر و اختیار، مهم‌ترین نورافکنی است که می‌تواند به فضای ذهن یک متفکر عقلانی -که در این فضای نورانی، عقل او کاوش کند و معارف را به دست بیاورد- تابانده شود؛ یا در همین مسائل حکم و آداب که عرض کردیم؛ خزانۀ لَبالَب احادیث اهل‌بیت در باب حکم و آداب زندگی و آداب معاشرت و روابط انسان‌ها با هم و روابط حکومت‌ها با انسان‌ها و روابط انسان با طبیعت، این‌قدر مطلب دارد که اگر انسان واقعاً در این‌ها غور کند، مثل برگی خواهد بود روی دریا؛ از بس زیاد است، انسان اصلا نمی‌تواند غور کند. 🔹 اما متأسفانه این‌ها غالبا مورد مراجعه نیست، مگر تلطّفاً؛ یا مگر کسی منبری باشد و بخواهد برای مردم موعظه کند، ناچار احتیاج پیدا می‌کند که مراجعه کند؛ اما در محیط علمی و حوزه‌های علمیۀ ما، مراجعه به حدیث خیلی باب نیست. 📌 بیانات در دیدار با جمعی از اساتید و دانشجویان دانشکده علوم حدیث [۱۳۸۳/۰۴/۸] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع (سایت رسمی موسسه دارالحدیث) 🌐 خبر این دیدار در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری 🌐 تصاویر این دیدار در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ ✍ توضیحات تکمیلی: 🔹 در عالم فقاهت و دین‌شناسی، نباید به روایات فقهی و مربوط به فروع عملی دین (خطابات تشریعی/آموزه‌های عملی و اعتباری) بسنده کرده و از روایاتی که شارح واقعیات و تکوینیات عالم‌اند (خطابات تشریحی/آموزه‌های نظری و حقیقی) دوری جست؛ زیراکه شریعت، علاوه بر آموزه‌های عملی و اعتباری، مشتمل بر بسیاری از آموزه‌های نظری و حقیقی است؛ بنابراین فقاهت کامل در شریعت نیز بایستی معطوف به شناخت تمام شریعت و استخراج تمام آموزه‌های آن (اعم از اعتباری و حقیقی) باشد. 🔹 بنابراین طلاب و دین‌شناسان بایستی همت بسزایی در استخراج آموزه‌های اعتقادی و معقول و به‌صورت کلی آموزه‌های حقیقی و نظری داشته و از این بحر عمیق و انیق غافل نشوند. ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 💬 علامه طباطبایی(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 مرحوم استاد قاضى مى‌فرمودند: گشايش و فتح باب، از راه توسّل به سيدالشهدا (عليه‌السّلام) است! و حضرت ابوالفضل (عليه‌السّلام) را به عنوان «درب» براى اين امر قرار مى‌دادند. 📌 کتاب ثمرات حیات (آیت‌الله پهلوانی«ره»)، ج۴، ص۲۳۴ ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 علامه طهرانی(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 و امّا از نقطۀ نظر معجزه‌ بودن‌ وجود رسول‌ الله‌، مطلبی‌ به‌ نظر حقیر آمده‌ است‌ که‌ شایان‌ دقّت‌ است‌؛ و این‌ مطلب‌ را تا به‌ حال‌ از کسی‌ نشنیده‌ام‌ و یا در کتابی‌ ندیده‌ام‌. 🔹 و آن‌ اینکه‌ ما می‌دانیم‌ رسول‌ اکرم‌ «صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلّم‌»، قرآن‌ را بدون‌ یک‌ حرف‌ کم‌ و زیاد، حافظ‌ بودند و در نمازهای‌ واجبه‌ و نمازهای مستحبّه‌ می‌خواندند، به‌خصوص‌ در رکعات‌ نماز شب‌؛ و در روایت‌ است‌ که‌ آن‌ حضرت پنج‌ سورۀ مُسبِّحات‌ را که‌ سوره‌های‌ حدید، حَشر، صفّ، جُمعه و تَغابن‌ است‌، هر شب‌ قبل‌ از خواب‌ می‌خواندند. 🔹 و چون‌ از علّت‌ قرائت‌ این‌ سوره‌ها از آن‌ حضرت‌ سؤال‌ کردند، در پاسخ‌ فرمودند: در هر یک‌ از این‌ سوره‌ها آیه‌ای‌ است‌ که‌ به‌ منزلۀ هزار آیه‌ از قرآن‌ است‌؛ و بنا بر همین‌ اساس‌ در روایت‌ وارد شده‌ است‌ که‌ هر کس‌ مسبّحات‌ را شب‌ قبل‌ از خواب‌ بخواند، نمی‌میرد مگر آنکه‌ رسول‌ اکرم‌ را می‌بیند و آن‌ حضرت‌ محلّ و مقام‌ او را در بهشت‌ به‌ وی‌ نشان‌ می‌دهند. و این‌ حافظ‌ بودن‌ قرآن‌ نسبت‌ به‌ رسول‌ الله‌ معجزه‌ است‌، چون غیر از حفظ‌ سائر افراد است‌. رسول‌ خدا «صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلّم‌» خطّ نداشتند، و آیاتی‌ که‌ بر آن‌ حضرت‌ وحی‌ می‌شد، خود نمی‌نوشتند؛ و در این‌ مسأله‌ ابداً جای‌ شکّ و تردید نیست‌. در تمام‌ مدّت‌ عمر، کسی‌ رسول‌ الله‌ را با قلم‌ و کاغذ ندید که‌ حتّی‌ یک‌ آیه‌ را خودشان‌ بنویسند؛ بلکه‌ به‌ کُتّاب‌ وحی‌ مراجعه‌ می‌شد و آنان‌ می‌نوشتند؛ رسول‌ الله‌ قرائت‌ میکردند و آنها می‌نوشتند. و این‌ مسأله‌ جای‌ تعجّب‌ است‌ که‌ رسول‌ الله‌ با آنکه‌ خطّ نداشتند و آیات‌ را خود نمی‌نوشتند، این‌ سوره‌ها و سائر سوره‌های‌ قرآن‌ را بعد از نزول‌ و بعد از ماه‌ها و سال‌ها و بعد از بیست‌ سال‌ و زیادتر بدون‌ یک‌ کلمه‌ یا یک‌ حرف‌ کم‌ و بیش‌ می‌خواندند. 🔹 این‌ چه‌ قوّۀ حافظه‌ای‌ بوده‌ است‌؟ و اصولاً آیا می‌توان‌ اینگونه‌ حفظ‌ را شدّت‌ و قدرت‌ قوّۀ حافظه‌ نامید؟ آیا در تمام‌ دوران‌ تاریخ‌ بشریّت‌، چنین‌ امری‌ نظیرش‌ دیده‌ شده‌ است‌؟ آیا قوی‌ترین‌ سخنگویان‌ و زبردست‌ترین‌ خطباء، بدون‌ ضبط‌ سخنان‌ خود به‌ نوشتن‌ یا به‌ آلت‌ ضبط‌ صوت‌، می‌توانند فقط‌ به‌ قدر یک‌ دقیقه‌ عین‌ عبارات‌ انشاء شدۀ خود را در هنگام‌ خطابه‌ یا بعد از آن‌ بدون‌ یک‌ حرف‌ پیش‌ و پس‌ و کم‌ و زیاد بازگو کنند؟ 🔹 و مسلمانان‌ آن‌ زمان‌، آیات‌ قرآن‌ را نزد رسول‌‌الله‌ میخواندند و رسول‌‌الله‌ مواضع‌ اشتباه‌ را تصحیح‌ می‌نمودند؛ حتّی‌ «واو» به‌ جای‌ «فاء» و «فاء» به‌ جای‌ «واو» اشتباه‌ نمی‌شد؛ «وَ یَعْلَمُونَ»، «فَیَعْلَمُونَ» گفته‌ نمی‌شد؛ و این‌ بسیار عجیب‌ و غریب‌ است‌ که‌ هر چه‌ تأمّل‌ در اطراف‌ و جوانب‌ آن‌ بیشتر گردد، اعجاز آن‌ مشهودتر می‌شود. 🔹 این‌ حقیر (سید محمدحسین طهرانی) اخیراً این‌ مسأله‌ را با حضرت‌ استاد گرامی‌ خود، عالِم‌ بی‌بدیل‌ و فقیه‌ نبیل‌ آیت‌الله‌ استاد علاّمه طباطبایی‌ «مُدّ ظلّه‌ العالی‌» در میان‌ گذاشتم‌. فرمودند: آری‌ مطلب‌ همینطور است‌ که‌ می‌گوئید! رسول‌‌الله‌ آیات‌ قرآن‌ را بدون‌ یک‌ حرف‌ پس‌ و پیش‌ می‌خواندند و حتّی‌ عین‌ عباراتی‌ را که‌ سال‌های‌ قبل‌ فرموده‌ بودند، در موضع‌ حاجت‌ بازگو می‌کردند؛ و کَأنّه‌ این‌ عبارت‌ را السّاعه‌ فرموده‌اند. 📌 کتاب «معاد شناسی»، ج۵، ص۳۱ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 🔹 در یک سفر به مشهد، یکی از حاضران پرسیده بود: شما به حرم می‌روید؟ علامه در پاسخ فرموده بودند: آری! آن شخص دوباره سوال کرده بود: آیا شما هم مثل عامه مردم بر ضریح بوسه می‌زنید؟ علامه پاسخ داده بودند: نه‌تنها به ضریح، بلکه خاک تختۀ درب حرم و هرچه که متعلق به امام رضا (علیه‌السلام) است را نیز می‌بوسم! 🔹 دیگری گفت: شلوغ است، نمی‌شود به حرم رفت؛ علامه فرمود بودند: ما هم جزو این شلوغی‌ها...! 📌 کتاب «زندگی و سلوک علامه سید محمدحسین طباطبایی»، ص۷۳ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 💬 شهید مطهری(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 ماهیت «ادراکات اعتباری» و تفاوت‌های آنها با «ادراکات حقیقی»، برای اولین بار به‌وسیلۀ برخی از اساتید عظام ما تشریح و توضیح داده شده است که در شرق و غرب بی‌‌سابقه است! 📌 کتاب «فلسفه ابن سینا»، ج۲، ص۱۸ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ❗️پ.ن: طبق شواهدی از آثار شهید مطهری، مراد ایشان از «برخی از اساتید عظام ما»، علامه طباطبایی(ره) می‌باشد. ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 شهید مطهری(رحمة‌الله‌علیه): 🔹... در این سلسله مقالات (مقالات کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم)، هم مسائلی که در فلسفۀ قدیم نقش عمده را دارد و هم مسائلی که در فلسفۀ جدید حائز اهمیت است طرح می‌شود و در ضمن، قسمت‌هایی می‌رسد که نه در فلسفۀ اسلامی و نه در فلسفۀ اروپایی سابقه ندارد. 📌 اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج۲، ص۱۲ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ❗️پ.ن: طبق عبارات دیگری از شهید مطهری فهمیده می‌شود که بخشی از آن مباحثی که ایشان سابقه‌ای در فلسفۀ اسلامی و اروپایی برای آنها قائل نیستند، مباحث مربوط به «ادراکات حقیقی و اعتباری» می‌باشد. ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 شهید مطهری(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 مقاله ۶، متکفل یک مبحث فلسفی نو و بی‌سابقۀ دیگری است که تا آنجا که ما اطلاع داریم، برای اولین بار این مبحث در این سلسله مقالات طرح شده و آن مبحث، مربوط به تمیز و تفکیک «ادراکات حقیقی» از «ادراکات اعتباری» است و این مطلب از مطالعه خود مقاله روشن خواهد شد. 📌 اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج۲، ص۱۰ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 🏷 💬 شهید مطهری(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 شیخ انصاری و حاجی سبزواری یک تلاقی شش ماهه‌‌ای در مشهد داشته‌‌اند و شیخ در نزد حاجی، منطق و فلسفه می‌‌خوانده و حاجی هم نزد شیخ، فقه و اصول می‌‌خوانده است. 📌 شرح مبسوط منظومه، ج۱، ص۲۴۴ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 💬 مرحوم حجت الاسلام و المسلمین احمد احمدی در مورد علامه طباطبایی(ره) اینچنین نقل می‌کنند: 🔹 غالباً در مجالس روضه و مرثیۀ روزهای جمعه شرکت می‌کرد و گاهی با تمام وجود زارزار گریه می‌کرد؛ بطوریکه تمام بدنش می‌لرزید و از چشم‌های درشت و جذابش اشك سرازير می‌شد؛ و بی‌گمان بسیاری از موفقیت‌ها که داشت، مولود همین خصلت بود. 🔹 دلباختگی، شیفتگی و علاقه وی نسبت به خاندان پیغمبر تا حدّی بود که کتاب و علم را در مواردی که مصیبت و مرثیه و امثال آن بود، یکسره به يک‌سو می‌نهاد. 📌 یادنامۀ علامه طباطبایی، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی، ص۱۷۳ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 علامه طهرانی(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 علامه طباطبایی‌ آقای‌ حاج‌ سیّد محمّد حسین‌ تبریزی‌، استاد عالیقدری‌ که‌ قرن‌ علمی‌ِ فعلی‌، مرهون‌ خدمات‌ و افکار بلند و فضل‌ و کمال‌ ایشان‌ است‌. 🔹 عالِم‌ جلیلی‌ که‌ بواسطۀ تکان‌ علمی‌ که‌ به‌ حوزۀ علمیّه‌ دادند، نهضتی‌ علمی‌ بوجود آوردند و با تدریس‌ تفسیر و حکمت‌، طلاب‌ علوم‌ دینیّه‌ را به‌ حقائق‌ معارف‌ الهیّه‌ آشنا نموده‌ و برای‌ هدم‌ سنگر کفر و ردّ ملحدین‌، یگانه‌ پایگاه‌ متین‌ و اساس‌ رصین‌ را پایه‌گذاری‌ کردند. 🔹 [ایشان] صاحب‌ تفسیر «المیزان‌» و کتب‌ نفیسۀ دیگر، و استاد حقیر در تفسیر و اخلاق‌ و فلسفه‌ و هیئت‌ قدیم‌ [بودند]. 📌 معاد شناسی، ج۱، ص۱۸۳ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 علامه جوادی آملی: 🔹 خداوند براساس اطلاق ذاتي و نامحدود بودن وجودي خود، با تمام اشياء و در تمام شئون و اَطوار و اَنحا و حالات آنها بدون امتزاج حضور دارد؛ چنان‌كه از همۀ آنها بدون تباين بيرون است. 🔹 لذا هيچ موجودی به هيچ موجودی همانند خداوند نزديك نيست؛ يعني خداوند نسبت به علت و معلول، مادّه و صورت و جنس و فصل، ماهيت وجود، از هر كدامِ آنها به مقابل آن نزديك‌تر است؛ بلكه خداوند از هر موجودي نسبت به عين همان موجود از خود آن موجود، نزديك‌تر است؛ زيرا غير خدا هر چيزي اَجوف و محدود است و تنها خداست كه صَمَد و نامتناهی است. 🔹 لذا هركس بخواهد چيزي را بفهمد، خداوند نسبت به او، از شیء مفهوم و خود فهم و خود فهمنده نزديك‌تر است. بنابراين، شخص فهمنده قبل از اينكه چيزی را بفهمد، حتی پيش از آنكه خود را ادراك كند و قبل از آنكه فهم خود را بيابد، اول خداوند را می‌يابد؛ سپس در ظلّ او، خود و فهم خود و شیء معلوم را مي‌فهمد! 🔹 اين طريقِ معرفتی، بدون «برهان صدّيقين» تقرير نخواهد شد. 📌 سرچشمه انديشه، جلد۲، ص۱۸۲-۱۸۳ ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 دفاع مقدّس، جهاد فی‌سبیل‌الله بود؛ دفاع مقدّس، انقلاب را زنده نگه داشت، اسلام را زنده نگه داشت، ملّت ایران را عزیز کرد، روح معنوی را در کشور ترویج کرد، جوهر واقعی انسانی و ایمانی را در جوانها زنده کرد. 🔹 جوان‌هایی که رفتند در میدان جنگ، از یک آدم معمولی تبدیل شدند به یک ولیّ الهی؛ مردانی که با یک نگاه ساده و معمولی به مسائل دینی وارد میدان جنگ شدند، مثل یک عارف الهی و معنوی از میدان جنگ بیرون آمدند. 🔹 امام بزرگوار ما یک عارف بزرگ بود، یک انسان والا بود؛ ایشان خطاب به خیلی از بزرگان -به طور عام- گفت: هفتاد سال عبادت کردید، خدا قبول کند از شما، بروید یک مقدار هم وصیّت‌نامۀ شهدا را بخوانید! یعنی این جوانی که وارد جبهه شده و مدّتی در جبهه جهاد کرده و جان خودش را کف دستش گرفته و برای خدا حرکت کرده، راه هفتادسالۀ آن مرد عارف عالِم ملّا را در مدّت کوتاهی طی کرده؛ مضمون حرف امام این است. 📌 بیانات در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت [۱۴۰۳/۰۷/۰۴] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏷 💬 امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 وصیت‌نامه‌هایی که این عزیزان می‌نویسند مطالعه کنید. پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند، یک روز هم یکی از این وصیتنامه‌ها را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید. 🔹 این جوان‌های ما که علیل شدند، الآن هم وقتی می‌آیند از من می‌خواهند که دعا کنم که اینها شهید بشوند؛ پایش را از دست داده، عصا زیر بغلش هست، لکن گریه می‌کند و می‌خواهد که دعا کنیم که شهید بشود. از اینها یک قدری تعلم پیدا کنید. 📌 صحیفه امام خمینی، ج۱۴، ص۴۸۲ تا ۴۹۴ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 🏷 🔹 آخوندِ خُراسانی (مُلّامحمدكاظم)، فقیهِ اصولی و مرجع تقلید شیعه و رهبر سیاسی عصر مشروطیت ... در 1277ق / 1860م مشهد را به سوی سبزوار ترك كرد؛ در آنجا چند ماهی در نزد حاج ملاهادی سبزواری فلسفه خواند؛ سپس به تهران سفر كرد و نزد ملاحسین خوبی و نیز میرزا ابوالحسن جلوه به تحصیل فلسفه ادامه داد. 📌 دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ج۹، ص۷۷۹ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 درس پیغمبر، یک درس کامل و جامع و همه‌جانبه است که برای همۀ زندگی است. 📌 بیانات در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت [۱۴۰۳/۰۶/۳۱] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 🏷 🏷 💬 امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه): 🔰متن عربی🔰 🔹 إیّاک ثمّ إیّاک -و الله تعالی مُعینُک فی اُولاک و اُخراک- و أن تصرفَ همَّک إلی: •حصولِ الملاذّ الحیوانیة الشهویة، فإنّ هذا شأنُ البهائم؛ •أو الغلبةِ علی أقرانک و أشباهک -حتّی فی العلوم و المعارف-، فإنّ هذا شأنُ السِباع؛ •أو الرئاساتِ الدنیویة الظاهریة، و صَرفِ الفکر و التدبیر إلیها، فإنّ‌ هذا مقامُ الشیاطین. 🔹 بل و لا تجعلی نصبَ عَینِک: •صورةَ النُسُک و قشورَها؛ •و لا اعتدالَ الخُلق و جودتَها؛ •و لا الفلسفةَ الکلّیة و المفاهیمَ المبهمة؛ •و لا تنسیقَ کلمات اربابِ التصوّفِ و العرفانِ القشریةِ، و تنظیمَها؛ •و إرعادَ اهلِ الخرقةِ و إبراقَها. 🔹 فانّ کلَّ ذلک حجابٌ فی حجابٍ و ظلماتٌ بعضُها فوق بعض؛ و صَرفُ الهمّ إلیها اخترامٌ و هلاکٌ، و ذلک خسرانٌ مبینٌ و حرمانٌ أبدیٌ و ظلماتٌ لا نهایةَ لها...! 🔰ترجمۀ فارسی🔰 🔹 و برحذر باش -خداوند متعال در دنیا و آخرت یارت باشد- از اینکه همّت خویش را: •در به دست آوردن لذاتِ شهوانیِ حیوانی صرف کنی؛ زیراکه این، شأن چهارپایان است! •یا در چیرگی بر نزدیکان و هم‌رَده‌های خود -اگرچه غلبۀ در علوم و معارف باشد- به‌کار گیری؛ زیراکه این، شأن درندگان است! •یا همّ خویش را در برتری‌های ظاهریِ دنیا صرف کرده و تدبیر و اندیشه‌ات را در آن به‌کار گیری؛ زیرا که این، جایگاه شیاطین است! 🔹 بلکه حتی در نظرت نگیر: •پوسته و ظاهر عبادات را؛ •و نه اخلاق معتدل و نیکو را؛ •و نه فلسفۀ کلّی و مفاهیم مبهم را؛ •و نه آراستگیِ گفتار ارباب تصوف و عرفان ظاهری، و نظم کلام ایشان را؛ •و نه غُرش رعد و برق اهل خرقه را. 🔹 [هیچ‌کدام را در نظر و توجه خود قرار نده، زیراکه] تمام آنها حجابی هستند اندر حجاب، و ظُلُماتی‌ هستند انباشته بر هم؛ و کوشش و توقف در آنها، مرگ و هلاکت است؛ و چنین کاری، زیان آشکار و محرومیت ابدی و ظلمتی بی‌پایان‌ می‌باشد! 📌 نامۀ عرفانی به آقای میرزا جواد همدانی (حجت) [۱۳۱۴/۰۴/۰۷] 📚 صحیفۀ امام خمینی، ج۱، ص۴ تا ۱۲ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ ✍ توضیحات تکمیلی: امام خمینی در موارد اول، اشاره به «حُجُب ظلمانی» و در موارد دوم، اشاره به «حُجُب نورانی» نموده‌اند. سیر انسانی بر این است که آدمی نباید به هیچ‌وجه در «حُجُب ظلمانی» وارد شود؛ اما در مقابل، بایستی حتما وارد در «حُجُب نورانی» شده و سپس در آنها توقف نکرده و آنها را پاره کرد. لذا این نوع از بیانات امام خمینی و عرفا در مورد حُجُب نورانی را نباید حمل بر عدم تعلّم فلسفه و عرفان و... کرد؛ بلکه تعلّم و تلاش در این علوم عمیق و الهی، از ضروریات کمال والای انسانی بوده که البته نباید در آنها توقف شود و انسان بایستی از آنها گذر کرده و آنها را ابزار رسیدن به قرب الهی قرار دهد! ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 🏷 🏷 💬 امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه): 🔰متن عربی🔰 🔹 و لا تقنع ایّتها النّفس بحصول: •الملاذّ الحیوانیّه و الشّهوانیّه؛ •و لا بالرّئاسات الدّنیویّه الظّاهریّه؛ •و لا بصوره النُّسک و قشرها؛ •و لا باعتدال الخُلق و جودتها؛ •و لا بالفلسفه الرّسمیّه و الشّبهات الکلامیّه؛ •و لا بتنسیق کلمات ارباب التصوّف و العرفان الرّسمی و تنظیمها؛ •و إرعاد اهل الخرقه و إبراقهم. 🔹 فإن صرف الهمّ إلی کلّ ذلک و الوقوف علیها اخترامٌ و هلاکٌ، و العلم هو الحجاب الاکبر. 🔹 بل یکون همّک التّوجه إلی الله تعالی بارئک و مبدئک و مُعیدک فی کلّ الحرکات و السّکنات و الافکار و الانظار و المناسک‌. 🔰ترجمۀ فارسی🔰 🔹 و ای نفس! خود را قانع نکن: •به دستیابی بر لذت‌های حیوانی و شهوانی؛ •و به برتری‌های ظاهری دنیایی؛ •و به ظاهر عبادات و طاعات؛ •و به حسن صورت و زیبایی خدادادی؛ •و به [تعلیم و تعلّم] فلسفه رسمی و شبهات کلامی؛ •و به خوش‌سخنی ارباب تصوف و عرفان رسمی؛ •و به دعاویِ پُر سر و صدای اهل خرقه! 🔹چراکه صرف همت در تمام اینها و تکیه بر آنها، شکست و هلاکت است و [به فرموده ولیّ خدا:] علم، بزرگترین حجاب است! 🔹بلکه همت تو در تمامی حرکات و سکنات و افکار و انظار و رهپویی‌ها باید به سوی الله تعالی -آفریننده و پدیدآورنده و بازگرداننده‌ات- باشد. 📌 نامه عرفانی به آقای سید ابراهیم خویی (مقبره‌ای) [۱۳۱۷/۱۰/۲۷] 📚 صحیفۀ امام خمینی، ج۱، ص۱۴ تا ۱۹ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ ✍ برای مشاهدۀ توضیحات تکمیلی در مورد بیان فوق، به «این یادداشت» رجوع کنید. ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 قال الله تعالی: «قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَهٍ انْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی‌ وَ فُرادی‌»! 🔹 خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزلِ تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظه‌هایی است که خدای عالم از میانۀ تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه، تنها راه اصلاح دو جهان است. 🔹 قیامِ برای خداست که ابراهیم خلیل‌الرحمن را به منزل خُلّت رسانده و از جلوه‌های گوناگون عالم طبیعت رهانده‌! خلیل‌آسا درِ علم الیقین زَن ندای «لا اُحبّ الآفلین» زَن‌ 🔹 قیامِ للَّه است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق و صَحْو کشاند. 🔹 قیامِ برای خداست که خاتم النبیین -صلی الله علیه و آله- را یک‌تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بت‌ها را از خانۀ خدا برانداخت و به جای آن، توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام قابَ قوسیْن أو أدنی رساند. 📌 پیام به ملت ایران (دعوت به قیام برای خدا) [۱۳۲۳/۰۲/۱۵] 📚 صحیفه امام خمینی، ج۱، ص۲۱ تا ۲۳ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
زندگی‌نامه علامه.pdf
244.8K
🏷 📝 زندگی‌‌نامه خودنوشت علامه سید محمدحسین طباطبایی(رحمة‌الله‌علیه) 📌 کتاب مرزبان وحی و خرد 🌐 پیوند مطالعه منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 محمدتقی انصاریان خوانساری (از ملازمان مرحوم علامه طباطبایی): 🔹 فراموش نمی‌کنم که مرحوم علامه مغنیه می‌فرمود: از وقتی که «تفسیر المیزان» بدستم رسید، کتابخانه‌ام را تعطیل کرده و دائماً روی میز مطالعه‌ام المیزان بود و هست! 📌 کتاب آشنای آسمان، ص۲۲ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 شهدا یکی از خصوصیاتشون اینه [که] حتی اون کسانی که تا اواسطی که رفتن جبهه، شخصیت‌هاشون شخصیت‌های معمولی‌ای بوده؛ اون حالت روحیِ جهاد و اون معرفت و...، تا اواسطی هم که در جبهه بودن، در آنها نبوده؛ اما نزدیک به شهادت که می‌رسه، اینا منقلب می‌شن! این حرفی که رایج شده بود می‌گفتن فلانی نور بالا می‌زنه، این یه واقعیته؛ حقیقتاً همین جوره! یه سرگردی بود توی اون تشکیلاتی که ما بودیم با مرحوم چمران، جزو کسانی بود که ایشون آورده بود اون جا؛ سرگرد ارتشی بود؛ با بنده هم هیچ ارتباط گرمی نداشت؛ ما اونجا بودیم، ایشون هم اونجا بود...؛ نشسته بودیم یه شب...، داشتیم راجع به عملیات فردا صحبت می‌کردیم، در این بین این سرگرد وارد شد، من دیدم لباساش، گِل و خاک و این‌هاست؛ ایشون در یه نقطۀ مثلاً حساسی مشغول بوده، گِل بوده، خاک بوده، لباساش [خاکی] شده بود؛ آمده بود گزارش بده؛ وقتی وارد شد من نگاه کردم دیدم این اصلا آدم همیشگی نیست، واقعا نورانی شده؛ من مجذوب این شدم، اصلا مجذوب شدم [که] این چه قیافه [و] چهره‌ایه! و شروع کرد یه چیزایی گفتن؛ ... مرحوم چمران هم گفت که خب این کارو بکن و پاشد رفت؛ فرداش شهید شد! حالا بعضی که در طول دوران حیاتشون هم چه در جبهه [و] چه در قبل از جبهه، معنویاتی داشتند؛ اما اونایی که این رو هم نداشتن، نزدیک شهادت یک چنین حالتی [پیدا می‌کردند]. 🎥 مستند غیر رسمی [قسمت اول] 📌 بیانات در دیدار خصوصی با جمعی از راویان دفاع مقدس [۱۳۹۸/۰۸/۳۰] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 من راجع به حضرت صدّیقه -سلام الله علیها- خودم را قاصر می‌دانم که ذکری بکنم؛ فقط اکتفا می‌کنم به یک روایت که در کافی شریفه است و با سند معتبر نقل شده است و آن روایت این است که حضرت صادق -سلام الله علیه- می‌فرماید: «فاطمه -سلام الله علیها- بعد از پدرش ۷۵ روز زنده بودند در این دنیا؛ بودند و حزن و شدت برایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می‌آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض می‌کرد و مسائلی از آینده نقل می‌کرد.» ظاهر روایت این است که در این ۷۵ روز، مراوده‌ای بوده است؛ یعنی رفت و آمدِ جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقۀ اول از انبیای عظام‌، دربارۀ کسی این طور وارد شده باشد که در ظرف ۷۵ روز جبرئیلِ امین رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتیه‌ای که واقع می‌شده است، مسائل را ذکر کرده است و آنچه که به ذرّیۀ او می‌رسیده است در آتیه، ذکر کرده است و حضرت امیر هم آنها را نوشته است؛ کاتب وحی بوده است حضرت امیر؛ همان طوری که کاتبِ وحیِ رسول خدا بوده است -و البته آن وحی به معنای آوردن احکام، تمام شد به رفتن رسول اکرم-؛ کاتب وحیِ حضرت صدّیقه در این ۷۵ روز بوده است. 🔸مسئلۀ آمدن جبرئیل برای کسی، یک مسئلۀ ساده نیست؛ خیال نشود که جبرئیل برای هر کسی می‌آید و امکان دارد بیاید؛ این [را] یک تناسب لازم است بین روحِ آن کسی که جبرئیل [بر او] می‌خواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است. چه ما قائل بشویم به اینکه قضیۀ تنزیل، [یعنی] تنزُّل جبرئیل، به‌واسطۀ روح اعظمِ خود این ولیّ است یا پیغمبر است؛ [یعنی] او (ولیّ یا پیغمبر) تنزیل می‌دهد او (جبرئیل) را و وارد می‌کند تا مرتبۀ پایین؛ یا بگوییم که خیر، حق تعالی او (جبرائیل) را مامور می‌کند که برو و این مسائل را بگو. چه آن قِسم بگوییم که بعض اهل نظر می‌گویند و چه این قسم بگوییم که بعض اهل ظاهر می‌گویند. تا تناسبِ مابینِ روحِ این کسی که جبرئیل می‌آید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است نباشد، امکان ندارد این معنا؛ و این تناسب، بین جبرئیل -که روح اعظم است- و انبیای درجه اول بوده است، مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم و امثال اینها؛ بین همه کس نبوده است؛ بعد از این هم بین کسی دیگر نشده است؛ حتی دربارۀ ائمه هم من ندیده‌ام که وارد شده باشد این طور که جبرئیل بر آنها نازل شده باشد؛ فقط این است که برای حضرت زهرا -سلام الله علیها- است که آنکه من دیده‌ام که جبرئیل به طور مکرر در این ۷۵ روز وارد می‌شده و مسائلِ آتیه‌ای که بر ذرّیۀ او می‌گذشته است، آن مسائل را می‌گفته است و حضرت امیر هم ثبت می‌کرده است. و شاید یکی از مسائلی که گفته است، راجع به مسائلی است که در عهد ذرّیۀ بلندپایۀ او حضرت صاحب -سلام الله علیه- است، برای او ذکر کرده است، که مسائل ایران جزو آن مسائل باشد، ما نمی‌دانیم، ممکن است. 🔹 در هر صورت، من این شرافت و فضیلت را از همۀ فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده‌اند -با اینکه آنها هم فضایل بزرگی است-، این فضیلت را من بالاتر از همه می‌دانم که برای غیر انبیاء -علیهم السلام-، آن هم نه همۀ انبیاء، برای طبقۀ بالای انبیاء -علیهم السلام- و بعض از اولیایی که در رتبه آنها هست، برای کسِ دیگر حاصل نشده؛ و با این تعبیری که مراوده داشته است جبرئیل در این هفتاد و چند روز، برای هیچ کس تا کنون واقع نشده و این از فضایلی است که از مختصات حضرت صدیقه -سلام الله علیها- است. 📌 سخنرانی در جمع بانوان جامعه الزهراء [۱۳۶۴/۱۲/۱۱] 📚 صحیفه امام خمینی، ج۲۰، ص۴ تا ۶ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f