🏷 #علم_فلسفه_اسلامی
🏷 #شروع_از_فلسفه_برای_تولید_علوم
🏷 #امتداد_حکمت
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 مسئلۀ امتداد که آقایان اشاره کردید به عرایض من، من اینجا در این کاغذی که یادداشت کردهام، مجدداً آن را ذکر کردهام. بله، فلسفههای مضاف - مثل فلسفهی علوم انسانی، فلسفهی روانشناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهائی است که امتداد حکمت ما محسوب میشود؛ منتها تکیهی اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعۀ اسلامی؛ مثل حکومت.
🔹 ما وقتی به فلسفههای غرب نگاه میکنیم، میبینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل میشود. اینها مسائل بنیادی شاخههای اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند.
البته بعضی از آقایان در این یکی دو سال اخیر به من گفتند که ما داریم در این مسائل کار میکنیم - حالا من در این خصوص ارزیابیای ندارم - باید در این زمینه کار شود. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفهی ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئلهی حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم. نمیشود بگوئیم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمدهای از جاذبهی فلسفهی غرب، مربوط به این است. همچنین مسئلهی اقتصاد.
🔹 بنابراین به طور کلی جهانبینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهانبینی اسلام را مشخص کنید - مسئلهی انسان، مسئلهی خدا، مسئلهی ارتباط انسان و خدا، مسئلهی تکلیف - در فلسفهی اسلامی روی اینها کار شود. البته اینها پاسخهای روشنی هم دارد، در فلسفهی ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود.
📌 بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت [۱۳۹۱/۱۱/۲۳]
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #اجتهاد_و_فقاهت
🏷 #علم_فلسفه_اسلامی
🏷 #علم_کلام
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 ما یک جامعۀ اسلامی هستیم، یک حکومت اسلامی هستیم و افتخار ما به این است که میتوانیم از منبع اسلام استفاده کنیم. خوشبختانه منابع اسلامی هم در اختیار ما وجود دارد؛ قرآن هست، سنّت هست و مفاهیم بسیار غنی و ممتازی که در فلسفۀ ما و در کلام ما و در فقه ما و در حقوق ما وجود دارد.
📌 بیانات در نخستین نشست اندیشههای راهبردی [۱۳۸۹/۰۹/۱۰]
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #اجتهاد_و_فقاهت
🏷 #علم_فلسفه_اسلامی
🏷 #علم_عرفان_اسلامی
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 فقاهت یک روش و شیوه استنباط است؛ علم است؛ این علم را باید آموخت. برای همه راه باز است که دین را یاد بگیرند و از آن استنباط کنند؛ اما استنباط از دین یک روش علمی دارد و کار عامیانهای نیست؛ هر کس از هر جا رسید نمیتواند از قرآن و سنّت استنباط کند.
🔹 دانش اصلی روحانیت، فقاهت است. البته فلسفه و عرفان اسلامی نیز هست که هر دو به معنای وسیع فقاهت، داخل در فقاهتند. اگر روش فقاهت را از میان بردارند، دیگر چیزی از دین باقی نمیماند.
📌 بیانات در دیدار جمعی از دانشآموزان و دانشجویان [۱۳۷۴/۰۸/۱۰]
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #علم_فقه
🏷 #علم_کلام
🏷 #علم_فلسفه_اسلامی
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 البته در این زمینه که چه مباحثی را باید در حوزهها اصل دانست، ما بارها مطالبی عرض کردهایم؛ حالا هم عرض میکنیم:
رشتههای اصلی در حوزههای علمیه، به ترتیب، اوّل فقه است؛ دوم کلام است؛ و سپس فلسفه است.
🔹 فقه، ستون فقرات حوزههای علمیه است؛ علم کلام، جزو پایههای حوزههای علمیه است؛ فلسفه، جزو لوازم حتمی حوزههای علمیه است.
📌 بیانات در آغاز درس خارج فقه [۱۳۷۸/۰۶/۲۸]
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #علم_فلسفه_اسلامی
🏷 #علم_کلام
🏷 #شروع_از_فلسفه_برای_تولید_علوم
🏷 #امتداد_حکمت
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 حکمت و کلام هم به مثابۀ تأمین کنندۀ شالودۀ اساسیِ نظام فکری و نظام عملی و نظام سیاسیِ امروز است.
📌 بیانات در روز اوّل شروع درس خارج فقه [۱۳۷۲/۰۶/۲۱]
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏷 #معارف_حسینی
🏷 #توسل_به_اهلبیت
🔸ارزش و اهمیت روضهخوانی و مجلس اباعبدالله در نظر علامه طباطبایی(رحمةاللهعلیه)
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏷 #معارف_حسینی
🏷 #توسل_به_اهلبیت
💬 علامه طباطبایی(رحمةاللهعلیه):
🔹 حاضرم المیزان خود را بدهم و یک بیت ایرج میرزا در مورد حضرت علیاکبر(علیهالسلام) را بگیرم!!!
📌 به نقل تصویری از حاجآقا سید جواد علوی بروجردی
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
📝 شعر ایرج میرزا برای حضرت علیاکبر(ع):
رسم است هر که داغ جوان دید، دوستان
رأفت برند حالت آن داغ دیده را
یک دوست زیر بازوی او گیرد از وفا
وان یک ز چهره پاک کند اشک دیده را
آن دیگری برو بفشاند گلاب و شهد
تا تقویت کند دل محنت کشیده را
یک جمع دعوتش به گل و بوستان کنند
تا برکنندش از دل، خارِ خلیده را
جمع دگر برای تسلای او دهند
شرح سیاهکاری چرخِ خمیده را
القصّه! هر کسی به طریقی ز روی مهر
تسکین دهد مصیبتِ بر وی رسیده را
آیا که داد تسلیت خاطرِ حسین (ع)
چون دید نعش اکبر در خون تپیده را؟
آیا که غمگساری و اندُه بری نمود
لیلای داغ دیدۀ زحمت کشیده را؟
بعد از پسر، دل پدر آماج تیر شد
آتش زدند لانۀ مرغ پریده را
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #عرفان_حماسی
‼️ توجه: بیانات این دیدار در سایت KHAMENEI.IR منتشر نشده است.
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 سعى شما اين باشد كه اين قشر و اين جماعت مستعد (دانشجویان) را هدايت كنيد. فلسفۀ وجود من و شما هدايت كردن است؛ باقى، حرف، يا مقدمه، يا ملازمات و مقارنات و ناگزيریهاست؛ اصل قضيه، هدايت به صراط مستقيم است.
🔹 البته اول، ما باید خودمان را هدایت کنیم؛ ما باید راهی به باطن این عالم و این وجود بجوییم. مردان خدا -که ما آنها را مثل شبحی از دور میبینیم- آنطور که از بعضی از حرفهای بزرگان برمیآید، توانستهاند به باطن عالم راه پیدا کنند. این جهان، این آفرینش عظیم، همین سنگ و خاک و چوب و گوشت و پوست نیست، باطنی دارد، روحی، جانی و نُطقی دارد که مخصوص حواس اهل دل است؛ کمااینکه من و شما ورای این ظاهرمان باطنی، دلی و اندرونی داریم. اگر کسی هم بخواهد راهی به باطن عالم، پیدا و دریچهای باز کند، قدم اول این است که راهی به باطن خودش پیدا کند.
🔹 اول، با دل خودمان ارتباط برقرار کنیم. این تکلیف مهمی است؛ نمیتوانم بگویم خیلی شاق و دشوار است؛ ما اگر تنبلی نکنیم، شاید خیلی هم دشوار نباشد. ظواهرمان مثل آنچه که میگوییم، آنچه ادعا میکنیم، آنچه به آن تفاخر میکنیم، آنچه را آموختههای ذهنی خودمان میدانیم -که اینها آن خوبهایش است، از اینها یک درجه پایینتر- مالی، جایی و مسندی که داریم، همۀ اینها ظواهر است؛ باطنی هم هست که آن، دل ماست؛ اگر راهی به این دل پیدا کردیم، خیلی از این مشکلات حل خواهد شد؛ نماز و ذکر، برای این است.
🔹 مرحوم آقا شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی که از زهّاد و اوتاد مشهد در دورۀ قبل از ما بوده، شرح حالش نوشته و چاپ شده است، من در همین شرح حالش خواندم که میگوید: «من وقتی از اصفهان به مشهد آمدم، مدت طولانی -حالا یادم نیست چند سال، شاید هر روز- فلان ذکر را چند هزار مرتبه بر این دل گمراه و غافل خود خواندم».
🔹 ذکر را بر دل خودمان میخوانیم. دل ما گمراه است؛ دل ما سربههوا و غافل است. اول باید این موجود چموش و سربههوا را در مقابل حقیقت، در مقابل نور، رام کنیم. اول باید با او رابطه برقرار کنیم. اگر این نشد، آن وقت کارها مشکل خواهد شد.
🔹«واعلموا ان الله یحول بین المرء و قلبه»، از قبیل «و یضل من یشاء» است؛ باید این را با همان مبنا و منطقی معنا کرد که «یضل به من یشاء»، یا «یضل الله الکافرین» را معنا میکنید و میفهمید و عمقش را به دست میآورید.
🔹«ان الله یحول بین المرء و قلبه»، اینجا که این جوری شد، وقتی به آن نشئه رفتیم، «کلّا انّهم عن ربّهم یومئذ لمحجوبون» میشود؛ همین حجاب، آنجا ظاهر میشود! آن وقت آن حجاب، دیگر حجاب سختی است؛ حالا اینجا امیدی هست که یک وقتی نوری، معرفتی و جرقهای از جایی بدرخشد و کاری بکند؛ آنجا دیگر کاری هم نمیشود کرد.
🔹 صورت حقیقی این فرصت محدود و همۀ این چیزهایی که ما اینجا به آن دچار هستیم، و «ان الاخره لَهِی الحیوان» است؛ حیات و تحقق حقیقتش آنجاست.
«و جعلنا من بین ایدیهم سداً و من خلفهم سداً»؛ آنجا «فضرب بینهم بسور له باب باطنه فیه الرحمه و ظاهره من قبله العذاب»؛ این همان سدّ است؛ اینجا سدّ راه هدایت و سدّ راه نور است؛ آنجا دیگر سدّ راه ابدی است. اول باید این راه را باز کرد؛
🔹... البته این حرفها، حرفهای خانقاهی و درویشی نیست؛ اینها حرفهای دوری از دنیا و دوری از فعالیتهای اجتماعی و سیاسی نیست؛ نخیر! این روح همۀ فعالیتهای یک انسان است.
🔹 چیزی که من عرض میکنم، این است که اگر میخواهید آنچه را میاندیشید، در صراط مستقیم حق قرار بگیرد و خدای متعال، آن مشعل هدایت را اول در ذهن شما روشن بکند، این رابطه را قوی کنید. باید مقداری از این ظواهر و رسوم و جلوههای کاذب زندگی مادی بیرون آمد و به آن باطن، به آن ملکوت عالم توجه کرد؛ باید دنبال او بود؛ آن وقت صفا و نورانیت شما کار خود را خواهد کرد.
📌 بیانات در دیدار مسئولان نهاد نمایندگى ولىفقیه در دانشگاههاى سراسر کشور [۱۳۷۸/۲/۱۶]
📚 منبع: کتاب سايه سار ولايت (منشور مطالبات مقام معظم رهبرى از دانشگاه و دانشگاهيان)
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #امام_خمینی
🏷 #علامه_طباطبایی
‼️ توجه: بیانات این دیدار در سایت KHAMENEI.IR منتشر نشده است.
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 هر کس هر چه یافته است -تا آنجایی که ما دیدهایم و دید ناقص محدود ما میتوانسته پیدا کند- هر کس به هر جایی در این مقولۀ هدایت مردم و دستگیری از ذهنها و دلهای سرگردان رسیده است، از همان تضرع و دعای نیمهشب، توسل الی الله و سپردن خود به خدا و تضرع پیش خداست که پروردگارا! این «من» را که این جور به دست و پای من میپیچد، مرا این جور از همۀ کارها باز میدارد و این جور در همه چیز، مرا لنگ میکند، از من بگیر، آن را ضعیف کن.
🔹 نمونهاش امام(ره) است؛ نمونهاش مرحوم آقای طباطبایی(ره) و همین اساتید و بزرگانی که در قم هستند؛ اینها کسانی هستند که کلماتشان واقعاً شفابخش است -میبینید که جوانها هم چطور به اینها اقبال میکنند و اینها را میخواهند، از روی دل و جان، نه با تبلیغات و این چیزها.
شما باید این را داشته باشید؛ این راه و مَعبر عجیبی است؛ ما ها را هم اصلاح میکند، سدها را برمیدارد.
📌 بیانات در دیدار مسئولان نهاد نمایندگى ولىفقیه در دانشگاههاى سراسر کشور [۱۳۷۸/۲/۱۶]
📚 منبع: کتاب سايه سار ولايت (منشور مطالبات مقام معظم رهبرى از دانشگاه و دانشگاهيان)
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #حقیقت_جامعه
💬 علامه طباطبایی(رحمةاللهعلیه):
🔰 متن عربی 🔰
🔹... فمعنى قوله «ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ (النساء: 79)»، أن ما أصابك من حسنة -و كل ما أصابك حسنة- فمن الله، و ما أصابك من سيئة فهي سيئة بالنسبة إليك، حيث لا يلائم ما تقصده و تشتهيه وإن كانت في نفسها حسنة، فإنما جرتها إليك نفسك باختيارها السيئ، و استدعتها كذلك من الله، فالله أجلّ من أن يبدأك بشرّ أو ضرّ.
🔹و الآية كما تقدم وإن كانت خصّت النبي (ص) بالخطاب، لكنّ المعنى عامٌ للجميع، و بعبارة أخرى هذه الآية كالآيتين الأخريين «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً» (الآية) «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ» (الآية)، متكفّلة للخطاب الاجتماعي كتكفّلها للخطاب الفردي.
فإن للمجتمع الإنساني، كينونةً إنسانيةً و إرادةً و اختياراً، غير ما للفرد من ذلك.
🔹فالمجتمع ذو كينونة، يستهلك فيها الماضون و الغابرون من أفراده، و يؤاخذ متأخروهم بسيئات المتقدمين، و الأموات بسيئات الأحياء، و الفرد غير المقدم بذنب المقترفين للذنوب و هكذا، و ليس يصح ذلك في الفرد بحسب حكمه في نفسه أبدا ...!
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🔰 ترجمه فارسی 🔰
🔹... بنابراين معناى اينكه در آيه مورد بحث فرمود: {ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ...} اين است كه آنچه از حسنه و خير به تو مىرسد (كه البته هر چه به تو برسد حسنه است) از ناحيۀ خداى تعالى است و آنچه از سيئه و شرور به تو برسد (كه البته نسبت به حال تو سيئه و شرّ است، چون با مقاصد و آمال و خواست تو سازگار نيست، وگرنه آن نيز براى خودش حسنه است) بايد بدانى كه نفس خودت به اختيار سوئش آن سيئه و آن شر را به سوى تو كشانيد، و با زبان حال آن را از خداى تعالى درخواست كرد، و خداى تعالى بزرگتر از آن است كه ابتداء شرّى و يا ضررى متوجه تو بسازد.
🔹آيه مورد بحث همانطور كه قبلا گفتيم، هرچند خطاب را متوجه شخص رسول خدا (ص) كرده؛ ليكن معناى آن عمومى و شامل همه مردم است و به عبارت ديگر اين آيه مانند دو آيه ديگر يعنى آيه شريفه{ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً...} و آيه شريفه {وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ...}، درصدد بيان مطلبى عمومى است و در عين اينكه متكفّل خطاب فردى است، خطاب در آن، خطابى اجتماعى نيز هست؛ برای اینکه مجتمع انسانى براى خود كينونتى انسانى و ارادهاى اختيارى دارد، غير آن كينونت و اختيارى كه فرد دارد.
🔹پس مجتمع، كينونت و وجودى دارد كه گذشتگان و آيندگانِ از افراد، در آن مستهلك هستند و به همين جهت نسل موجود از آن، مؤاخذه مىشود به سيئات گذشتگان، و مردگان مؤاخذه مىشوند به سيئات زندگان، و افرادى كه اقدامى به گناه نكردهاند، مؤاخذه مىشوند به گناهان افرادى كه مرتكب گناه شدهاند و ...؛
با اينكه اين مؤاخذه به حسب حكمى كه تكتك افراد دارند هرگز صحيح نيست، پس معلوم مىشود اجتماع هم براى خود كينونتى دارد.
📌 الميزان فی تفسیر القرآن، ج۵، ص۱۴
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #حقیقت_جامعه
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 مرحوم علّامه طباطبائی (رضواناللهعلیه) در تفسیر این آیهی شریفهی سورهی نساء که «مآ اَصابَکَ مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ اللهِ وَ مآ اَصابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفسِکَ» یک بیانی دارند؛ میفرمایند که جوامع بشری، جامعهی کشور، یک جامعهی خاصّ یک محدوده، یک هویّت مستقلّی دارد، یک هویّت وحدانی دارد غیر از هویّت افراد؛ یعنی جامعهی یک کشور با یک نگاه مثل یک انسان واحد است.
🔹 همچنانکه در انسان واحد یک عضو ممکن است عملی انجام بدهد که بقیّهی اعضا را درگیر کند، در جامعه هم همینجور است، یک عضو ممکن است کاری بکند که همه را درگیر بکند. حوادثی برای جامعه پیش میآید، عدّهای بیگناهند در آن حادثه؛ [پس] چطور میشود گفت که «مآ اَصابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفسِکَ»، ایشان میفرمایند نه، همین درست است، همین جا هم «فَمِن نَفسِکَ» است، منتها نفْس یک موجود وسیعی به نام جامعه است که یک جزئی از او گناهی کرده. خب، اگر بنا باشد که از چنین گناهی ما پرهیز کنیم خیلی باید مراقب باشیم؛ احتیاج دارد به مراقبت، به دقّت؛ این فضای ماه رمضان این را بایستی به ما تعلیم بدهد، این را بایستی به خودمان تلقین کنیم، واقعاً احساس مسئولیّت کنیم، هرجا هستیم.
📌 بیانات در دیدار مسئولان نظام [۱۳۹۵/۰۳/۲۵]
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #خطابات_قانونی
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 امام یک مبنای مهمّ اصولی دارند [به نام] «خطابات قانونی»؛ ایشان خطابات شرعی را از قبیل خطابات قانونی میدانند؛ مبنای خیلی مهمّی است که در چندین مسئلۀ اساسیِ اصولی، این مبنا اثر میگذارد؛ امام هم روی این مبنا فکر کردند و کار کردند و با مقدّمات فراوانی آن را در اصول، بیان کردند. چندجا هم بیان کردند؛ از جمله در آن جای اصلی، با مقدّمات فراوان -شاید شش هفت مقدّمه- ایشان بیان میکنند.
🔹 حاجآقا مصطفیٰ میپردازد به این مبنا. اوّل که خب تعریف میکند؛ جا هم دارد؛ واقعاً این مبنا، مبنای تعریفداری است؛ تعریف مفصّلی از این مبنا میکند که این چهجور است، یکچیز فوقالعادهای است -راست هم میگوید واقعاً؛ یک فکر فوقالعادهای است که امام [کردند]- بعد شروع میکند مناقشه کردن؛ دانه دانه این مقدّماتی را که امام ذکر کردند، ذکر میکند و بعد میگوید نه! این مقدّمه هیچ لزومی نداشت، اصلاً ربطی ندارد و مانند اینها، رد میکند؛ [همینطور] مقدّمۀ بعدی، مقدّمۀ بعدی! البتّه بعد خود ایشان مبنا را تحکیم میکند، نه اینکه رد بکند، یعنی واقعاً هم قابل رد نیست این مبنایی که امام دارند؛ این مبنای اصولی، واقعاً قابل رد هم نیست، اگرچه مخالف هم زیاد دارد.
📌 بیانات در دیدار دستاندرکاران کنگره بزرگداشت آیتاللّه سیّد مصطفی خمینی [۱۳۹۶/۰۷/۳۰]
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #اجتهاد_و_فقاهت
🏷 #ضرورت_اجتهاد_جامع
🏷 #تقریر_حداکثری_از_اسلام
‼️ توجه: بیانات این دیدار در سایت KHAMENEI.IR منتشر نشده است.
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 ما باید حدیث را بشناسیم. الان خیلی از بزرگان و علمای ما که در رشتههای مختلف علمی خیلی متبحر هستند، با حدیث خیلی آشنایی ندارند، جز احادیث فقهی؛ آن هم به خاطر این که در استدلالات فقهی، مورد ابتلایشان است. مردم استفتاء میکنند، فقیه باید به آن استفتاء پاسخ دهد؛ لذا باید مراجعه کند و طبعاً در آن باب، هر روایتی که هست، میبیند. بنابراین، مراجعه به حدیث، به تبع نیاز به فقه است.
🔹 در کنار چند صد هزار حدیثی که داریم، مگر احادیث فقهی ما چهقدر است؟ بخش محدودی است. بقیۀ احادیث، احادیث معارف، احادیث آداب -که آداب را مستحبات معنا میکنند، لیکن آداب گاهی اوقات مستحبات نیست، فراتر از مستحبات است، آداب زندگی و حکم زندگی است- و احادیث مربوط به زندگی ائمه، رشتههای مهمی است. احادیث مربوط به معارف، مثل توحید، معاد، امامت، نبوت، مسألۀ انسان، جبر و اختیار، مهمترین نورافکنی است که میتواند به فضای ذهن یک متفکر عقلانی -که در این فضای نورانی، عقل او کاوش کند و معارف را به دست بیاورد- تابانده شود؛ یا در همین مسائل حکم و آداب که عرض کردیم؛ خزانۀ لَبالَب احادیث اهلبیت در باب حکم و آداب زندگی و آداب معاشرت و روابط انسانها با هم و روابط حکومتها با انسانها و روابط انسان با طبیعت، اینقدر مطلب دارد که اگر انسان واقعاً در اینها غور کند، مثل برگی خواهد بود روی دریا؛ از بس زیاد است، انسان اصلا نمیتواند غور کند.
🔹 اما متأسفانه اینها غالبا مورد مراجعه نیست، مگر تلطّفاً؛ یا مگر کسی منبری باشد و بخواهد برای مردم موعظه کند، ناچار احتیاج پیدا میکند که مراجعه کند؛ اما در محیط علمی و حوزههای علمیۀ ما، مراجعه به حدیث خیلی باب نیست.
📌 بیانات در دیدار با جمعی از اساتید و دانشجویان دانشکده علوم حدیث [۱۳۸۳/۰۴/۸]
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
(سایت رسمی موسسه دارالحدیث)
🌐 خبر این دیدار در پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
🌐 تصاویر این دیدار در پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
✍ توضیحات تکمیلی:
🔹 در عالم فقاهت و دینشناسی، نباید به روایات فقهی و مربوط به فروع عملی دین (خطابات تشریعی/آموزههای عملی و اعتباری) بسنده کرده و از روایاتی که شارح واقعیات و تکوینیات عالماند (خطابات تشریحی/آموزههای نظری و حقیقی) دوری جست؛ زیراکه شریعت، علاوه بر آموزههای عملی و اعتباری، مشتمل بر بسیاری از آموزههای نظری و حقیقی است؛ بنابراین فقاهت کامل در شریعت نیز بایستی معطوف به شناخت تمام شریعت و استخراج تمام آموزههای آن (اعم از اعتباری و حقیقی) باشد.
🔹 بنابراین طلاب و دینشناسان بایستی همت بسزایی در استخراج آموزههای اعتقادی و معقول و بهصورت کلی آموزههای حقیقی و نظری داشته و از این بحر عمیق و انیق غافل نشوند.
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #معارف_حسینی
🏷 #توسل_به_اهلبیت
💬 علامه طباطبایی(رحمةاللهعلیه):
🔹 مرحوم استاد قاضى مىفرمودند: گشايش و فتح باب، از راه توسّل به سيدالشهدا (عليهالسّلام) است!
و حضرت ابوالفضل (عليهالسّلام) را به عنوان «درب» براى اين امر قرار مىدادند.
📌 کتاب ثمرات حیات (آیتالله پهلوانی«ره»)، ج۴، ص۲۳۴
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #معارف_نبوی
💬 علامه طهرانی(رحمةاللهعلیه):
🔹 و امّا از نقطۀ نظر معجزه بودن وجود رسول الله، مطلبی به نظر حقیر آمده است که شایان دقّت است؛ و این مطلب را تا به حال از کسی نشنیدهام و یا در کتابی ندیدهام.
🔹 و آن اینکه ما میدانیم رسول اکرم «صلّی الله علیه و آله و سلّم»، قرآن را بدون یک حرف کم و زیاد، حافظ بودند و در نمازهای واجبه و نمازهای مستحبّه میخواندند، بهخصوص در رکعات نماز شب؛ و در روایت است که آن حضرت پنج سورۀ مُسبِّحات را که سورههای حدید، حَشر، صفّ، جُمعه و تَغابن است، هر شب قبل از خواب میخواندند.
🔹 و چون از علّت قرائت این سورهها از آن حضرت سؤال کردند، در پاسخ فرمودند: در هر یک از این سورهها آیهای است که به منزلۀ هزار آیه از قرآن است؛ و بنا بر همین اساس در روایت وارد شده است که هر کس مسبّحات را شب قبل از خواب بخواند، نمیمیرد مگر آنکه رسول اکرم را میبیند و آن حضرت محلّ و مقام او را در بهشت به وی نشان میدهند.
و این حافظ بودن قرآن نسبت به رسول الله معجزه است، چون غیر از حفظ سائر افراد است.
رسول خدا «صلّی الله علیه و آله و سلّم» خطّ نداشتند، و آیاتی که بر آن حضرت وحی میشد، خود نمینوشتند؛ و در این مسأله ابداً جای شکّ و تردید نیست. در تمام مدّت عمر، کسی رسول الله را با قلم و کاغذ ندید که حتّی یک آیه را خودشان بنویسند؛ بلکه به کُتّاب وحی مراجعه میشد و آنان مینوشتند؛ رسول الله قرائت میکردند و آنها مینوشتند.
و این مسأله جای تعجّب است که رسول الله با آنکه خطّ نداشتند و آیات را خود نمینوشتند، این سورهها و سائر سورههای قرآن را بعد از نزول و بعد از ماهها و سالها و بعد از بیست سال و زیادتر بدون یک کلمه یا یک حرف کم و بیش میخواندند.
🔹 این چه قوّۀ حافظهای بوده است؟ و اصولاً آیا میتوان اینگونه حفظ را شدّت و قدرت قوّۀ حافظه نامید؟ آیا در تمام دوران تاریخ بشریّت، چنین امری نظیرش دیده شده است؟ آیا قویترین سخنگویان و زبردستترین خطباء، بدون ضبط سخنان خود به نوشتن یا به آلت ضبط صوت، میتوانند فقط به قدر یک دقیقه عین عبارات انشاء شدۀ خود را در هنگام خطابه یا بعد از آن بدون یک حرف پیش و پس و کم و زیاد بازگو کنند؟
🔹 و مسلمانان آن زمان، آیات قرآن را نزد رسولالله میخواندند و رسولالله مواضع اشتباه را تصحیح مینمودند؛ حتّی «واو» به جای «فاء» و «فاء» به جای «واو» اشتباه نمیشد؛ «وَ یَعْلَمُونَ»، «فَیَعْلَمُونَ» گفته نمیشد؛ و این بسیار عجیب و غریب است که هر چه تأمّل در اطراف و جوانب آن بیشتر گردد، اعجاز آن مشهودتر میشود.
🔹 این حقیر (سید محمدحسین طهرانی) اخیراً این مسأله را با حضرت استاد گرامی خود، عالِم بیبدیل و فقیه نبیل آیتالله استاد علاّمه طباطبایی «مُدّ ظلّه العالی» در میان گذاشتم.
فرمودند: آری مطلب همینطور است که میگوئید! رسولالله آیات قرآن را بدون یک حرف پس و پیش میخواندند و حتّی عین عباراتی را که سالهای قبل فرموده بودند، در موضع حاجت بازگو میکردند؛ و کَأنّه این عبارت را السّاعه فرمودهاند.
📌 کتاب «معاد شناسی»، ج۵، ص۳۱
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #معارف_رضوی
🏷 #توسل_به_اهلبیت
🔹 در یک سفر به مشهد، یکی از حاضران پرسیده بود: شما به حرم میروید؟ علامه در پاسخ فرموده بودند: آری!
آن شخص دوباره سوال کرده بود: آیا شما هم مثل عامه مردم بر ضریح بوسه میزنید؟ علامه پاسخ داده بودند: نهتنها به ضریح، بلکه خاک تختۀ درب حرم و هرچه که متعلق به امام رضا (علیهالسلام) است را نیز میبوسم!
🔹 دیگری گفت: شلوغ است، نمیشود به حرم رفت؛ علامه فرمود بودند: ما هم جزو این شلوغیها...!
📌 کتاب «زندگی و سلوک علامه سید محمدحسین طباطبایی»، ص۷۳
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #حقیقت_و_اعتبار
🏷 #علامه_طباطبایی
💬 شهید مطهری(رحمةاللهعلیه):
🔹 ماهیت «ادراکات اعتباری» و تفاوتهای آنها با «ادراکات حقیقی»، برای اولین بار بهوسیلۀ برخی از اساتید عظام ما تشریح و توضیح داده شده است که در شرق و غرب بیسابقه است!
📌 کتاب «فلسفه ابن سینا»، ج۲، ص۱۸
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
❗️پ.ن: طبق شواهدی از آثار شهید مطهری، مراد ایشان از «برخی از اساتید عظام ما»، علامه طباطبایی(ره) میباشد.
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #حقیقت_و_اعتبار
💬 شهید مطهری(رحمةاللهعلیه):
🔹... در این سلسله مقالات (مقالات کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم)، هم مسائلی که در فلسفۀ قدیم نقش عمده را دارد و هم مسائلی که در فلسفۀ جدید حائز اهمیت است طرح میشود و در ضمن، قسمتهایی میرسد که نه در فلسفۀ اسلامی و نه در فلسفۀ اروپایی سابقه ندارد.
📌 اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج۲، ص۱۲
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
❗️پ.ن: طبق عبارات دیگری از شهید مطهری فهمیده میشود که بخشی از آن مباحثی که ایشان سابقهای در فلسفۀ اسلامی و اروپایی برای آنها قائل نیستند، مباحث مربوط به «ادراکات حقیقی و اعتباری» میباشد.
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #حقیقت_و_اعتبار
💬 شهید مطهری(رحمةاللهعلیه):
🔹 مقاله ۶، متکفل یک مبحث فلسفی نو و بیسابقۀ دیگری است که تا آنجا که ما اطلاع داریم، برای اولین بار این مبحث در این سلسله مقالات طرح شده و آن مبحث، مربوط به تمیز و تفکیک «ادراکات حقیقی» از «ادراکات اعتباری» است و این مطلب از مطالعه خود مقاله روشن خواهد شد.
📌 اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج۲، ص۱۰
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #اصولیونی_که_فیلسوفاند
🏷 #شیخ_انصاری
🏷 #ملا_هادی_سبزواری
💬 شهید مطهری(رحمةاللهعلیه):
🔹 شیخ انصاری و حاجی سبزواری یک تلاقی شش ماههای در مشهد داشتهاند و شیخ در نزد حاجی، منطق و فلسفه میخوانده و حاجی هم نزد شیخ، فقه و اصول میخوانده است.
📌 شرح مبسوط منظومه، ج۱، ص۲۴۴
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #توسل_به_اهلبیت
🏷 #علامه_طباطبایی
💬 مرحوم حجت الاسلام و المسلمین احمد احمدی در مورد علامه طباطبایی(ره) اینچنین نقل میکنند:
🔹 غالباً در مجالس روضه و مرثیۀ روزهای جمعه شرکت میکرد و گاهی با تمام وجود زارزار گریه میکرد؛ بطوریکه تمام بدنش میلرزید و از چشمهای درشت و جذابش اشك سرازير میشد؛ و بیگمان بسیاری از موفقیتها که داشت، مولود همین خصلت بود.
🔹 دلباختگی، شیفتگی و علاقه وی نسبت به خاندان پیغمبر تا حدّی بود که کتاب و علم را در مواردی که مصیبت و مرثیه و امثال آن بود، یکسره به يکسو مینهاد.
📌 یادنامۀ علامه طباطبایی، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی، ص۱۷۳
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #علامه_طباطبایی
💬 علامه طهرانی(رحمةاللهعلیه):
🔹 علامه طباطبایی آقای حاج سیّد محمّد حسین تبریزی، استاد عالیقدری که قرن علمیِ فعلی، مرهون خدمات و افکار بلند و فضل و کمال ایشان است.
🔹 عالِم جلیلی که بواسطۀ تکان علمی که به حوزۀ علمیّه دادند، نهضتی علمی بوجود آوردند و با تدریس تفسیر و حکمت، طلاب علوم دینیّه را به حقائق معارف الهیّه آشنا نموده و برای هدم سنگر کفر و ردّ ملحدین، یگانه پایگاه متین و اساس رصین را پایهگذاری کردند.
🔹 [ایشان] صاحب تفسیر «المیزان» و کتب نفیسۀ دیگر، و استاد حقیر در تفسیر و اخلاق و فلسفه و هیئت قدیم [بودند].
📌 معاد شناسی، ج۱، ص۱۸۳
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #برهان_صدیقین
💬 علامه جوادی آملی:
🔹 خداوند براساس اطلاق ذاتي و نامحدود بودن وجودي خود، با تمام اشياء و در تمام شئون و اَطوار و اَنحا و حالات آنها بدون امتزاج حضور دارد؛ چنانكه از همۀ آنها بدون تباين بيرون است.
🔹 لذا هيچ موجودی به هيچ موجودی همانند خداوند نزديك نيست؛ يعني خداوند نسبت به علت و معلول، مادّه و صورت و جنس و فصل، ماهيت وجود، از هر كدامِ آنها به مقابل آن نزديكتر است؛ بلكه خداوند از هر موجودي نسبت به عين همان موجود از خود آن موجود، نزديكتر است؛ زيرا غير خدا هر چيزي اَجوف و محدود است و تنها خداست كه صَمَد و نامتناهی است.
🔹 لذا هركس بخواهد چيزي را بفهمد، خداوند نسبت به او، از شیء مفهوم و خود فهم و خود فهمنده نزديكتر است.
بنابراين، شخص فهمنده قبل از اينكه چيزی را بفهمد، حتی پيش از آنكه خود را ادراك كند و قبل از آنكه فهم خود را بيابد، اول خداوند را میيابد؛ سپس در ظلّ او، خود و فهم خود و شیء معلوم را ميفهمد!
🔹 اين طريقِ معرفتی، بدون «برهان صدّيقين» تقرير نخواهد شد.
📌 سرچشمه انديشه، جلد۲، ص۱۸۲-۱۸۳
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #عرفان_حماسی
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 دفاع مقدّس، جهاد فیسبیلالله بود؛ دفاع مقدّس، انقلاب را زنده نگه داشت، اسلام را زنده نگه داشت، ملّت ایران را عزیز کرد، روح معنوی را در کشور ترویج کرد، جوهر واقعی انسانی و ایمانی را در جوانها زنده کرد.
🔹 جوانهایی که رفتند در میدان جنگ، از یک آدم معمولی تبدیل شدند به یک ولیّ الهی؛ مردانی که با یک نگاه ساده و معمولی به مسائل دینی وارد میدان جنگ شدند، مثل یک عارف الهی و معنوی از میدان جنگ بیرون آمدند.
🔹 امام بزرگوار ما یک عارف بزرگ بود، یک انسان والا بود؛ ایشان خطاب به خیلی از بزرگان -به طور عام- گفت: هفتاد سال عبادت کردید، خدا قبول کند از شما، بروید یک مقدار هم وصیّتنامۀ شهدا را بخوانید! یعنی این جوانی که وارد جبهه شده و مدّتی در جبهه جهاد کرده و جان خودش را کف دستش گرفته و برای خدا حرکت کرده، راه هفتادسالۀ آن مرد عارف عالِم ملّا را در مدّت کوتاهی طی کرده؛ مضمون حرف امام این است.
📌 بیانات در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت [۱۴۰۳/۰۷/۰۴]
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏷 #عرفان_حماسی
💬 امام خمینی(رحمةاللهعلیه):
🔹 وصیتنامههایی که این عزیزان مینویسند مطالعه کنید. پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند، یک روز هم یکی از این وصیتنامهها را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید.
🔹 این جوانهای ما که علیل شدند، الآن هم وقتی میآیند از من میخواهند که دعا کنم که اینها شهید بشوند؛ پایش را از دست داده، عصا زیر بغلش هست، لکن گریه میکند و میخواهد که دعا کنیم که شهید بشود. از اینها یک قدری تعلم پیدا کنید.
📌 صحیفه امام خمینی، ج۱۴، ص۴۸۲ تا ۴۹۴
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f