🏴بیست و پنجم ماه محرم مصادف با سالروز شهادت سید الساجدین حضرت زین العابدین علیه السلام ...بر محبین و سوگواران اهل بیتِ ءالله تسلیت باد🏴
https://eitaa.com/eshragholqoran
هدایت شده از محمد علی مشایخی
.🔰 صفحه #408_ #مصحف_مُحَشَّی**
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله_
#موفّق باشید 🥀
https://eitaa.com/eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام قرآنی ( یک آیه ) / آیه ازدواج: سوره روم آیه ۲۱ / مقام حجاز -
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
صحبت است.) ✅جلسۀچهارم: #گامهای_صوتی و سبکهای مختلف قرائت از نظر صوت :: 👌هر صدایی #سه_گام یا #سه_مر
✅جلسۀ پنجم: #تغییر_صوت
💠بدیهی است که جنس صدا را نمی توان تغییر داد؛ یعنی صدای بم هرگز زیر نخواهد شد، ولی می توان توانائیهای صوتی را افزایش داد؛ مثلاً صدایی که بم خوبی ندارد یا به هنگام استفاده از این گام صوتی نامطلوب و مضطرب است، با تمرین زیاد می توان تا حد محدودی این اضطراب را رفع نمود. همچنین صدایی که اوج کمی دارد، می توان آنرا تا حدودی با تمرین افزایش داد.
👌تأکید بر روی محدودیت تغییر صوت به این علت است که بم و اوج هر صدایی متناسب با همان صدا آفریده شده است و با آن سنخیت دارد. اگر این تجانس و سنخیت حفظ نشود قرائت مطلوبی حاصل نخواهد شد. گاهی اوقات این عدم تجانس، در قرائت برخی از قاریان ممتاز قرآن ـ حتی قراء مصری ـ دیده شده است و مسلم است که این طریق قرائت با هدف قرائت که تلطیف نفوس قاری و مستمعین است، در تضاد می باشد. پس همانطور که در بحث شناخت صوتی گذشت، قاری قرآن باید صدای خویش را بشناسد و آنرا تحدید (کادربندی) نماید و هرگز از کف و سقف صدای خویش خارج نگردد. چه بسیار قاریان ممتازی بوده اند که صدای فوق العاده ای هم نداشتند ولی به این روش عمل نموده موفق شده اند و چه بسا در این هنر مقدس به استادی رسیده اند. پس هرگز نباید صدای خود را با دیگران مقایسه کرد. مثلاً چون فلان قاری، اوج خوبی دارد، من هم باید در حد آن بخوانم، هرچه می خواهد، بشود!
👌این چنین مقایسه ها و تقلیدها سبب عدم رشد در قرائت می شود. حال آنکه اگر به جای مقایسه، به پیشرفت و رشد تواناییهای خویش برسیم، به زودی موفق خواهیم شد و جزو قاریان ممتاز قرار خواهیم گرفت. ناگفته نماند که این مقایسه غلط در مسابقات قرائت، ناخودآگاه سنت قابل قبول شده است و داور صوت برای ارزشیابی ارتفاع صوتی قاریان، از روش مقایسه ای استفاده می کند، در صورتی که با توجه به مطالب یاد شده، باید زیر و بم هر صدا را با توجه به جنس صدا و بدون مقایسه با صداهای دیگر ارزشیابی نمود و این امری بدیهی است، زیرا اوج صدای تنور با اوج صدای باس قابل مقایسه نیست و این مقایسه سبب عدم ارزشیابی صحیح از قرائت قاریان می گردد.
👌در پایان لازم به ذکر است که برخی از قاریان قرآن که سمت استادی نیز دارند، بدون توجه به اینکه صدای شخص از لحاظ ارتفاع چه توانایی را داراست، به او امر می کنند که با داد زدن بسیار، اوج صدایش را گسترش دهد. حاصل این تربیت غلط، ضایع شدن اصل صدای شخص است. یعنی این داد زدن ها نه تنها باعث رشد صوتی او نمی شود بلکه صدای خدادادیش را نیز تباه می سازد.
💤 #ادامه_دارد
636674272421342137.mp3
1.56M
🔰شماره سوره "52"سوره مبارک #والطور** #**
⚡️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
#وَالطُّورِ﴿١﴾ #وَكِتَابٍ_مَسْطُورِِ﴿١﴾
⚡️⚜⚡️⚜⚡️⚜⚡️⚜⚡️⚜
🔰ختم کامل قرآن هر روز با تلاوت یک سوره مبارک از قران #عظیم_الشأن_ #ان_شاءالله_
@eshragholqora
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
👌در اینجا دونکته خاطر نشان می شود: 💠1- در مورد پیش نیاز هنر قرائت، چاره ای جز تحصیل آن، هرچند بطور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#درمقام_و نغمه ے های بیاتی
⚜استاد احمد نعینع "40" التوبه
🔰استاد مصطفی غلوش "76" النساء
⚜ استاد عبد المنعم طوخی " 26" و "27 " هود
🔰استاد محمود زامل "92 " أسراء
⚜ استاد مصطفی اسمائیل " 286 " البقره
https://eitaa.com/eshragholqoran
636674272472279555.mp3
1.94M
🔰شماره سوره "52"سوره مبارک #والنّجم** #**
⚡️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ⚡️
#وَالنَّجْمِ_إِذَا_هَوَىٰ﴿١﴾ #مَا_ضَلَّ_صَاحِبُكُمْ_وَمَا_غَوَىٰ﴿2﴾
⚡️⚜⚡️⚜⚡️⚜⚡️⚜⚡️⚜
🔰ختم کامل قرآن هر روز با تلاوت یک سوره مبارک از قران #عظیم_الشأن_ #ان_شاءالله_
@eshragholqora
👇👇#ذکره سجده واجب قرآن
.🔰 صفحه #409_ #مصحف_مُحَشَّی**
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله_
#موفّق باشید 🥀
https://eitaa.com/eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
✅جلسۀ پنجم: #تغییر_صوت 💠بدیهی است که جنس صدا را نمی توان تغییر داد؛ یعنی صدای بم هرگز زیر نخواهد ش
#عدم_تناسب_در_تغییر_گامها_و_پردههای_صوتی را بدون تناسب «خارج صوتی» گویند و این تغییر دو نوع است :👇👇
❇️در حین قرائت؛ مثلاً در اثنای تلاوت، خروج از گام پائین به گام توسط یا از پرده «ر» به «فا» بدون تناسب.
💠در فواصل تلاوت؛ مثلاً پس از قطع که در گام اوج بوده، شروع به گام پائین شود. یا قطع به پرده «لا» و شروع از پرده «دو» بدون هیچگونه تناسبی.
🥀مسئله خارج صوتی به گونه ای است که نفس آدمی اگر چه اهل این هنر نباشد از آن بیزار است. چون نفس، طالب کمال است و خارج صوتی، مصداق نقص است.
🔴نکته ای که در تعریف خارج صوتی باید روی آن تأکید کرد مسئله عدم تناسب می باشد. تغییر گامها و پرده های صوتی اگر بدون تناسب باشد همان خارج صوتی است که از نقائص قرائت می باشد. اگر تغییر گامها و پرده های صوتی با تناسب و با فکر و در جای صحیحش باشد، از مزایای قرائت بشمار می رود و نشان دهنده مهارت قاری و پرورش انعطاف صوتی اوست. راه جلوگیری از خارج صوتی، ابتدا تمرین زیاد است و دوم، دقت و اراده قوی.
🔰در قرآن موضوعهای مختلفی مطرح شده، از مهمترین بحث معارف (توحید) تا ساده ترین مسئله فقهی که هر کدام از این موضوعات، صدای متناسب با شأن خود را می طلبد. قاری قرآن اگر پیش نیاز هنر قرائت؛ یعنی یادگیری معانی آیات شریفه و قواعد عربی را فرا گرفته باشد و علاوه بر آن احساس و ذوق لطیفی داشته باشد، در قرائت قرآن انطباق صوت با معنا را حفظ می نماید، در غیر این صورت، قرائتی بی معنی ارائه خواهد داد.
👌برای نمونه برخی از آیات که تناسب با گام اوج صوتی دارند بیان می کنیم:
🌴فرمایشات حضرت حق تعالی که تجلیات جلالیه او می باشند؛ مانند: خذوه فغلوه او را بگیرید و به بند کشید.
🌴فرمایشات ملائکة الهی خطاب به اهل عذاب؛ مانند: قال انکم ماکثون گفت همانا شما ماندگارید.
🌴· فرمایشات انبیاء الهی در برابر تکذیب امم خویش؛ مانند:اُفٍّ لَکُمْ وَ لِما تعْبُدونَ مِنْ دونِ الله .
❌اف بر شما و آنچه جز خدا می پرستید.
❇️شرح حال مشرکین و کفار؛ مانند: فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّی . پس تصدیق نکرد و نماز نگزارد.
فَما لَهُمْ عَنِ التَّذْکِرَهِ مُعْرِضینَپس ایشان را چه می شود که از تذکر دوری می گزینند.
و💠 اما نمونه آیاتی که با گام پائین و توسط صوتی متناسب اند:
👌جملات دعایی مانند:رَبَّنا فَاغْفِرْلنا ذُنُوبَنا : پروردگارا! پس گناهانمان را بیامرز.
❌سخنان مخالفین انبیاء با ایشان؛ مانند: قالوا یا شُعَیْبُ ما نَفْقَهُ کَثیراً مِمّا تَقولُ
گفتند: ای شعیب ! ما مقدار زیادی از آنچه که می گویی، نمی فهمیم.
❌سخنان ابلیس با حضرت حق تعالی؛ مانند: خَلَقْتَنی مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ: مرا از آتش واورا از خاک آفرید.
🌴آیات شریفه ای که تجلیات جمالیه و الطاف #حق تعالی است؛ مانند: فَاْدْخُلی فی عِبادی
پس در زمره بندگان من داخل شو.
🌸شرح حال اهل بهشت؛ مانند: وَ یَطوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدانٌ مُخلَّدونَ
و گرد ایشان، پسران جاودانه ای گردش می کنند.🥀
گاهی اوقات استثناء هایی هم وجود دارد، مثلاً جملات دعائیه که نهایت اضطرار را بیان می فرماید همچون قضیه حضرت یونس – علیه السلام ـ که در شکم ماهی گرفتار شده و عرض می کند:
#لا_اِلهَ_الاّ_اَنْتَ_سُبْحانَکَ_اِنّی_کُن_مِنَ_الظّالِمینَ .خدایی جز تو نیست، منزهی تو، همانا من از ستمکارانم.
👌این آیه شریفه را اگر با گام اوج هم بخوانیم، منطبق با معناست و یا آیاتی که به گفتگو و استدلال انبیاء با قوم خویش اشاره دارد، برای معرفی بزرگواری و لطف انبیاء ـ علیه السلام ـ می توان با گام توسط هم قرائت نمود.
🎼 #انطباق_صوت_با_معنا،
👌گذشته از لذت روحانی زایدالوصفی که به قاری می دهد، به معنویت و نورانیت قرائت نیز کمک می کند و همچنین چون این شیوه قرائت، مفهوم آیات شریفه را برای مستمعین تا حدی روشن نموده است، تأثیر زیادی بر دلهای شنوندگان خواهد گذاشت و مسلم است که قرائت، بدون انطباق صوت با معنا اثر بخش نیست و حتی باعث اشتباه های زیادی خواهد شد؛ مثلاً بارها شنیده شده است که قاری محترمی آیات دعایی را با گام اوج تلاوت نموده است (و با خود گفته ام چرا سر خدا فریاد می کشید ؟!) و سخنان مشرکین در برابر انبیاء را نیز با همین گام قرائت کرده است.
#ادامه_دارد
🔴تمامی متنها #پیوست می باشد با دقت مطالعه فرمایید...
636674272542591573.mp3
1.87M
🔰شماره سوره "54"سوره مبارک #والقمر** #**
⚡️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ⚡️
#اقْتَرَبَتِ_السَّاعَةُ_وَانْشَقَّ_الْقَمَرُ﴿١﴾
﴿2﴾
⚡️⚜⚡️⚜⚡️⚜⚡️⚜⚡️⚜
🔰ختم کامل قرآن هر روز با تلاوت یک سوره مبارک از قران #عظیم_الشأن_ #ان_شاءالله_
@eshragholqora
.🔰 صفحه #410_ #مصحف_مُحَشَّی**
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله_
#موفّق باشید 🥀
https://eitaa.com/eshragholqoran
2.forghan61-62.mp3
5.16M
آیه 61-62 فرقان استاد حامد شاکرنژاد مقام بیات