فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نمُود «إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ» در آخرین دعای امام حسین(ع)
🎙به روایت اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی
#جلسه26 و متذکرم که تمامی قسمتهای قبل در همین کانال موجود است.
#شاخص_های_تربیتی_قرآن_کریم
🔰@eshragholqoran
🔰صفحه 61/مصحف مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️@eshragholqoran
حریّت و محجوب بودن در خون مردان بزرگ تاریخ موج می زند...
🌹🌿در سالگرد این دو یار امام و هفته دولت
از خودشناسی تا انسان شناسی و تا خدا شناسی راهی نیست...کافیست کمی درد دیگران را هم حسّ کنیم...و هدفمند باشیم...
🏴🍃🌹@eshragholqoran
4_507651510750937196.mp3
634.9K
🎤صوتی👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
❇️تلاوت ترتیل آموزشی
🎼 اجرای مقام صبا توسط قاری بین المللی کشورمان ، استاد محمدحسین سبزعلی
📖 سوره مبارکه لقمان آیات ۱ الی ۹
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
#مقامات بیاتی در نوع تلاوت👆👆
💿 فایل 1 : بیات عجمي در اوج
💿 فایل 2 : مقام حسینی و بیات حسینی را مقایسه کنید
💿 فایل 3 : مجددا مقایسه بین بیات حسيني و مقام حسینی
💿 فایل 4 : تلوین بین بیات عجمي و محير در اوج بیات
🔰@eshragholqoran
4_5866054723580200435.mp3
1.43M
سوره توبه (آیه ۳۸)
#بیات
يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ (٣٨)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات رهبر بزرگوار انقلاب به مناسبت گرامیداشت هفته دولت و شهادت آقایان رجایی و باهنر
🌴هفته دولت گرامی باد.
🔰@eshragholqoran
🔰صفحه 62/مصحف مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️@eshragholqoran
4_5819102046611047422.mp3
186.9K
#بیات #دوکا یا #دوگاه در اکتاو دوم یا #اکتاو_بیات (نمونه شماره 1)👆👆👆
🔺قاری: مرحوم استاد شیخ محمد صدیق منشاوی (ره)👇👇
🔰♻️🔰♻️🔰♻️🔰♻️🔰♻️🔰♻️🔰♻️🔰
✅ #سلسله_مباحث_آموزش_تخصصی_مقامات استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی
📝 #آموزش_مقام_بیات_جلسه_اول:
🔹 کوچکترین جزء نغمات و الحان موسیقی عربی "درجه" نام دارد. #درجات_صوتی صداهایی موسیقایی هستند که دارای بسامدهای معینی می باشند. #بسامد به تعداد ارتعاشات ذرات یک جسم در واحد زمان گفته می شود. به عنوان نمونه اگر به فلزی ضربه ای وارد کنیم و ذرات آن جسم در هر ثانیه ۲۲۰ مرتبه از وضعیت اولیه خود جابجا شوند، می گوییم بسامد این ذرات ۲۲۰ هرتز است. اگر تارهای صوتی انسان در یک ثانیه ۲۶۱ مرتبه باز و بسته گردند صدای تولید شده دارای بسامد ۲۶۱ هرتز خواهد بود.
درجات موسیقیایی دارای بسامدهای مشخصی هستند. مثلا درجه "حسینی" دارای بسامد ۲۲۰ هرتز است. بسامد درجه راست ۲۶۱ هرتز است. از کنار هم قرارگرفتن و ترکیب حساب شده آنها #نغمات تشکیل می گردند.
🔸 تعداد #درجات_موسیقی ۷ صدا می باشد:
Do: راست
Re: دوکاه
Mi: سیکاه
Fa: جهارکاه
Sol: نوا
La: حسینی
Si: اوج
تعداد درجات موسیقی ۷ عدد بیشتر نیستند، در حالیکه گستره اصوات موسیقی بیشتر از ۷ می باشند. به همین علت پس از هفتمین درجه، درجه اول مجددا تکرار می گردد. یعنی اگر با درجه Do شروع نماییم هفتمین نت Si بوده و نت بعدی تکرار نت Do هست. به فاصله اولین Do تا Do بعدی که تکرار اولین Do هست، #اکتاو گفته می شود. اگر باز به سمت بالاتر حرکت کنیم نت ها مجددا تکرار می شود و فاصله دومین Do تا سومین Do باز یک اکتاو است. اما فاصله اولین Do تا سومین Do برابر با دو اکتاو است.
مقامات موسیقی عربی دارای ۸ درجه پی در پی هستند که فاصله اولین تا هشتمین درجه یک #اکتاو است.
📍 مجموع ۳ یا ۴ یا ۵ درجه را یک " #جنس " گویند. اگر تعداد درجات یک نغمه ۳ باشد، به آن جنس #ثلاثی و اگر ۴ باشد #رباعی و اگر ۵ باشد #خماسی_یا_عقد گفته می شود. اما جنس بیشتر به ۴ درجه اطلاق می شود. در موسیقی عربی اکثر اجناس دارای ۴ درجه بوده؛ به جز " #سیکاه " که ۳ درجه و " #نوااثر " و " #اثرکرد " که ۵ درجه می باشد.
☝️ از ترکیب دو جنس در یک اکتاو #مقامات پدیدار می گردند. مثلا اگر از درجه اول تا چهارم در یک اکتاو جنس بیات و از درجه چهارم تا هفتم جنس نهاوند باشد، به این مجموعه #مقام_بیات گفته می شود.
با توجه به اینکه هر مقام دارای ۸ درجه هست و هرکدام از این درجات دارای نام مشخصی هستند، هرگاه در اجرای یک مقام از یک درجه صوتی بیشتر استفاده گردد و آن درجه محور باشد، #مقام_فرعی تشکیل می شود که نام اول آن شامل مقام اصلی و نام دوم آن بر اساس درجه ای که بیشتر استفاده شده تعیین میگردد؛ به عنوان نمونه درجات مقام بیات بدین صورت است:
#دوکاه، #سیکاه، #جهارکاه، #نوا، #حسینی، #عجم، #کردان، #محیر (تلفظ: مُحَیر).
اگر در اجرای مقام بیات از درجه چهارم یا نوا بیشتر استفاده گردد، به این نغمه مقام فرعی "بیات نوا" گفته می شود.
🎬 #مقامات به سه دسته تقسیم می شوند:
۱- مقامات اصلی
۲- مقامات فرعی
۳- مقامات مرکب
۱- #مقامات_اصلی:
شامل #بیات و #راست و #نهاوند و #صبا و #عجم و #حجاز و #سیکاه بوده و مقام #نوااثر و #اثرکرد نیز در اکثر منابع از مقامات اصلی محسوب می گردد، اما عده ای نیز این دو مقام را از مقامات اصلی نمی دانند و دلیل آن عدم استعمال زیاد این دو مقام است.
۲- #مقامات_فرعی:
به عنوان نمونه مقام اصلی بیات شامل مقام های فرعی #بیات_دوکاه، #بیات_نوا، #بیات_حسینی، #بیات_عجمی و #بیات_محیر می باشد.
۳- #مقام_مرکب:
از تغییر جنس دوم مقام اصلی حاصل می گردد. مثلا در مقام بیات که جنس دوم آن نهاوند است، هرگاه به جنس حجاز تغییر یابد مقام مرکبی تشکیل می گردد که #مقام_شوری نام دارد.
👈 هر مقام اصلی دارای چند مقام فرعی و مرکب است.
استاد مرحوم منشاوی اکثر مقامات اصلی و فرعی و برخی از مقامات مرکب را در تلاوت خویش مورد استفاده قرار داده است.
👌 در این مجموعه آموزشی به بررسی نغمات مورد استفاده در تلاوت استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی خواهیم پرداخت.
✅ اولین نغمه ای که در تلاوت این استاد اجرا می گردد #بیات_دوکاه می باشد. در مقام فرعی بیات دوکاه، بر روی درجه اول تاکید بیشتری نسبت به بقیه نت ها وجود دارد. اکنون به✅ ۵ نمونه از مقام بیات دوکاه با صدای حزین استاد مرحوم منشاوی گوش دهید:
🔶 #با_دقت_چندین_بار_مطالعه_بفرمایید🔶
https://eitaa.com/joinchat/860946441Ca8ba082a28
🔰♻️🔰♻️🔰👇👇🔰♻️🔰♻️🔰
1_1152505050.mp3
188.3K
#بیات #دوکا یا #دوگاه در اکتاو دوم یا #اکتاو_بیات (نمونه شماره 2)👆👆👆
🔺قاری: مرحوم استاد شیخ محمد صدیق منشاوی (ره)
1_1152505770.mp3
184.1K
#بیات #دوکا یا #دوگاه در اکتاو دوم یا #اکتاو_بیات (نمونه شماره 3)👆👆👆
🔺قاری: مرحوم استاد شیخ محمد صدیق منشاوی (ره)