ارسال شده از سروش:
🌟🌟#دانستنی_های_طب_اسلامی🌟🌟
🔇🔇 توصیه به پوشیده داشتن بیماری:
☑✅امام علی علیه السلام:کسی که دردی را که به او رسیده است،سه روز از مردم پنهان کند و تنها به درگاه خداوند شکایت نماید،بر خداوند حق است که او را از این بیماری عافیت دهد✅✅✅✅
✅امام علی علیه السلام:پوشیده داشتن تهی دستی و بیماری ها از مردانگی است.☑
✅✅امام صادق علیه السلام:
کسی که سه روز بیمار باشد و ان را پنهان کند و هیچ کس را از ان اگاه نسازد،خداوند برای او گوشتی بهتر از ان گوشت(که در بیماری از دست رفته است)خونی بهتر از خونش،پوستی بهتر از پوست وی،موئی بهتر از موی وی،جایگزین می کند؟
پرسیدم:فدایت شوم!چگونه جایگزین می کند؟
فرمود:برایش گوشت،پوست،و موئی را جایگزین می کند که با انها گناه نکرده است.
📚 منبع:الکافی ج3ص116
ــــــــــــــــــــ🍏🍎ـــــــــــــــــــــــ🍏🍎
🆔@eslamiteb_tabrizian
#طب_اسلامی#طب_درمانگر
ارسال شده از سروش:
✍️داروهای لازم وموثر برای درمان #واريكوسل در طب اسلامی
1️⃣ داروی ترکیبی واریکوسل
2️⃣ خاكستر هسته خرما را با كلم پخته و سركه طبیعی مخلوط كنيد و روى محل بماليد.
3️⃣ ماليدن صبر زرد با سركه انگورى به مدت دو ساعت
4️⃣ حجامت ساق پا
5️⃣ داروى صاف كننده خون
6️⃣ داروی طريفل
7️⃣ دم کرده سناى مكى
رحیمی
@eslamiteb_tabrizian
ارسال شده از سروش:
🔴 تقطیر ( پروستات )
🔶 تقطیر به معنای قطره قطره آمده ادرار بدون اختیار است این بیماری بیشتر مشکل افراد مسن و پیرمردها است و به مرور زمان و بر اثر انجام بعضی از کارهایی که نباید انجام شود به وجود می آید
🔷 علت تقطیر
همبستر شدن با شکم پر
حبس و ممانعت از خروج منی
طولانی کردن زمان همبستری
ترک ادرار بعد از جنابت
خوابیدن به پشت بعد از جنابت
🔴 مواردی که برای پیشگیری و درمان تقطیر ادرار مفیدند
🔷 سنجد
امام صادق (ع) درباره سنجد فرمودند " گوشت آن گوشت را می رویاند و با این حال کلیه ها را گرم و معده را شست و شو داده و پاکیزه می گرداند و نگهداری انسان از بواسیر و قطره قطره آمدن بول است.
و در نقل دیگر کلمه تقطیر آمده است
تقطیر " خروج قطره قطره ادرار و بدون اختیار
تقطیر " عدم خروج و به سختی خارج شدن ادرار ( همراه با اراده )
🔷 اسفند
در روایت آمده است " عمرو افرق به امام باقر (ع) از قطره قطره آمدن ادرار شکایت کرد آن حضرت فرمود اسفند را بگیر و شش بار با آن آب سرد و یک بار با آب گرم آن را بشوی ، سپس در سایه خشک شود ، و با روغن گل سرخ خالص خیس شود و در ناشتا مصرف شود به درستی که قطره قطره شدن ادرار را به خواست خدا قطع می کند .
رحیمی
@eslamiteb_tabrizian
🔷🔷🔷 در برخی دستورات وارد شده کسانی که تُندخو و بَداخلاق هستند😤😡 عـــــــــــــلــاوه بر تعدیل مزاج
👇👇👇👇👇👇👇
کف پاهایشان را نوره بمالند و پنج دقیقه بعد بشویند که در حسن خُلق آنها تأثیر خواهد داشت😍😍😊😀😃😄
🌸🌸🌸ان شاالله همیشه خوش اخلاق باشیم🌸🌸🌸
🆔@eslamiteb_tabrizian
#طب_اسلامی#طب_درمانگر
ارسال شده از سروش:
🔍 بررسی جایگاه و #آداب_خلال زدن در طب اسلامی♦〰🔷〰🔶
▫ سیره پیامبر صلی الله علیه و آله بر استفاده مکرر از خلال دندان بوده است.✔
▪ به فرموده پیامبر صلی الله علیه و آله خلال زدن از مصادیق نظافت و پاکیزگی به حساب می آید.✔
▫▪ در مورد اهمیت آن همین بس که جبرئیل امین برای توصیه به خلال زدن از پیشگاه الهی بر قلب مطهر پیامبر نازل شده است.✔
▪▫پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:خلال بزنید که موجب اصلاح لثه ها و دندان ها می شود.✔
▫▪ طبق فرموده پیامبر صلی الله علیه و آله خلال موجب پاک شدن دهان از بیماری و میکروب ها می شود.✔
▪▫ پیامبر مهربانی ها در حق استفاده کننده گان از خلال از محضر ربوبی در خواست رحمت نموده اند.✔
▫▪ طبق فرموده پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله:خلال نزدن موجب بد بوئی دهان و در نتیجه آزار فرشتگان الهی می شود.✔
▪▫از جمله حقوق مهمان آنست که میزبان برای او خلال فراهم آورد آنچنان که پیامبر در هنگامی که جعفر ابن ابی طالب مهمان ایشان بودند برای ایشان خلال آوردند.✔
▫▪ درمان بیماری بادجنام که همان سرخی غیر معمول صورت بوده می باشد✔.
▫▪ خلال زدن بعد از غذا سفارش شده هست.✔
▪▫ از چوب خلال می توان در هنگام وضو جهت پاک نمودن پوست استفاده نمود و آب را به پوستی که مانع دارد رسانید و یا با آن زیر ناخن را تمییز نمود✔
▪▫ اصل کلی آنست که می توان با هر چوب تمییزی خلال نمود مگر مواردی که استثناء شده اند✔
▫▪ موارد استثناء شده عبارتند:
چوب نی(یا هر گیاهی که ساقه اش تو خالی و گره دار باشد)❌
چوب انار❌
چوب مورد❌
که پیامبر از این سه مورد نهی فرموده و حکمت نهی را تحریک رگ خوره و جذام معرفی نموده است.✔
▫▪ خلال از چوب گز نیز موجب فقر می شود.❌
▪▫در روایت آمده پیامبر صل الله علیه واله با هر چوبی که به دست مبارکشان می رسید خلال می زدند مگر برگ نخل و نی❌
❌❌❌نکته مهم:
آنچه در دهان با زبان جمع می شود قابل خوردن است و آنچه با خلال جمع می شود را نباید خورد که موجب ورم درونی و آپاندیس می شود.❌❌❌
💥💥نکته مهم: یکی از بهترین خلال ها همونی هست که در تصویر بالا اومده👆👆👆
📚 منابع:دراست فی طب الرسول المصطفی ج4 ص428
کتاب الوافی ج۲۰ ص۵۴۵
▫🔗▪🔗▫🔗▪🔗▫🔗▪
▫〰▪〰▫〰▪〰▫〰▪
🆔@eslamiteb_tabrizian
#طب_اسلامی#طب_درمانگر
#ادامه_مزاج_شناسی_اسلامی۷
🔴🔴بررسی مزاج دم( خون) 🔴🔴
خون گرم و مرطوب است🔥➕💦
و گرمای🔥 بدن از آن است.
گرمی خون 🔴باعث گرمای زیاد بدن میشود و آثارش نمایان است
اصل حرارت و گرمی از نفس ( انسانی ) است، ولی جایگاهش در خون است.🔴🔴
✅✅ در روایت بیان شده است:
وهب بن منبه از پدرش نقل کرده که خداوند در تورات( اصلی) درباره خلقت حضرت آدم فرموده؛
♦آدم را خلق کردم و جسمش را با چهار چیز ترکیب نمودم و آنها را در فرزندانش به وراثت قرار دادم ، به گونه ای که تا روز قیامت رشد و نمو کنند .
آن چهار چیز عبارتند از ؛
رطوبت 💦
خشکی⚫
گرمی 🔥
سردی❄
بنابراین انسان را از خاک ، آب و نفس آفریدم و در او روح قرار دادم
پس خشکی هر جسمی از خاک⚫ ،
رطوبتش از آب 💦
گرمی آن از نفس و🔥
برودت و سردی اش از روح است❄
👈 این چنین پس از خلقت اولیه چهار طبیعت را نیز در بدنش مقرر داشتم که ملاک و قوام جسم به آن وابسته است و هیچ جسمی قوام ندارد مگر به اذن من و هیچ بدنی استقامت و توانایی ندارد مگر با آن چهار طبیعت، همچنین هر یک از آنها به دیگری مربوط و وابسته است و بدون وجود یکدیگر نمیتوانند کار کنند،
آن چهار طبیعت:
سودا⚫
صفرا ،🔥
خون 🔴
بلغم ⚪
و هر یک از آن چهار چیز را در این طبیعت ها قرار دادم.
👈جایگاه یبوست و خشکی در سودا⚫
👈رطوبت در صفرا🔥
👈حرارت و گرمی در خون 🔴
👈برودت و سردی در بلغم است ⚪
علل الشرایع ، ج ۱، ص ۱۱۰
🔴〰⚪〰⚫〰🔵〰🔴〰⚪〰⚫〰🔴〰🔵〰⚪〰🔴〰
🆔@eslamiteb_tabrizian
#طب_اسلامی#طب_درمانگر
رحیـــــــــــــــمی ادامه دارد...👇👇
ادامه مزاج شناسی...
🔹جسمی که معتدل 🔄باشد این طبیعت ها در او به اندازه است و در کمال صحت و سلامت خواهد بود ❤👌
🔸🔸 اما اگر یکی از آنها از از حد اعتدال خارج شود و بر بقیه زیادت کند ⬆⬆به همان مقدار که زیادت کرده بیماری ایجاد میکند ( چه بسا سبب مرگ انسان شود)
🔸🔸اگر نقصان یافت و مقدارش از حد معمول کمتر شد⬇⬇ به تدریج ضعیف می گردد و توانایی اش را از دست میدهد و این نیز باعث بیماری می گردد و به واسطه عجز و ناتوانی که پیدا کرده دیگر نمیتواند با بقیه طبیعت ها مقارنت نماید؛ این امر گاهی موجب مرگ آدمی می شود👉👉
⁉⁉روایت قبل که بیان شد از تورات نقل شده و نمی توان به آن اعتماد کرد ، زیرا در روایات اهلبیت به آن اشاره ای نشده ولی
مضمون آن در روایات اهلبیت بسیار بیان شده است. دو احتمال در روایت وجود دارد ،
1⃣یکی اینکه گرمی خون 🔴از جانب نفس انسانی است زیرا بیان شده منشا حرارت خون از نفس است و جایگاه نفس در خون است .♦♦ پس گرمی خون از نفس نشات گرفته و خون به واسطه آن گرم می شود و گرما ☀☀☀را به اعضای بدن منتقل می کند.
☑یکی از وظایف خون⬅ انتقال گرما در بدن است و سبب گرم شدن دست و پا می گردد ، زیرا خون به سوی صورت ، دست و پا پمپاژ و روانه می شود تا آنها را مقابل سرما محافظت کرده و بدن را گرم نگه دارد
از روایت اینچنین برداشت میشود منظور نفس انسانی است که مقابل روح قرار دارد چون روح منشا سردی❄ و
نفس انسانی منشا گرمی 🔥است.
2⃣دیگر اینکه گرمی خون از جانب تنفس انسان است.💭💭💭
🔺🔺احتمال دارد منظور فرآیند تنفس باشد ، زیرا با عمل تنفس اکسیژن به بدن وارد شده و سبب سوخت و ساز مواد غذایی گشته و اینچنین باعث تولید گرما در بدن میشود .
🔶🔶بر اساس دانش امروزی با تنفس اکسیژن وارد بدن شده و باعث احتراق و سوخت و ساز مواد غذایی میگردد.
⭐⭐⭐⭐
🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟
⭐⭐⭐⭐
🆔@eslamiteb_tabrizian
#طب_اسلامی#طب_درمانگر
رحیــــــمی ادامه دارد...
#روغن-زرد-گاوی🐂
روغن زرد روغن زرد در روایات مدح شده است و درمان است. بطور کلی مفید است ولی در خصوص روغن زرد گاوی🐂 تاکید بیشتری شده است در روایت میفرماید: نِعْمَ الْإِدَامُ السَّمْن[13] روغن زرد چه خوب خورشتی است. در چند روایت وارد است که : السَّمْنُ مَا دَخَلَ الْجَوْفَ مِثْلُه[14] هیچ غذایی مانند روغن زرد داخل بدن نمیشود. در مورد درمان بودنِ روغن گاو روایات متعددی داریم. روایتی از حضرت امیر علیه السلام میفرماید: سُمُونُ الْبَقَرِ شِفَاءٌ [15] یعنی روغنهای گاو شفاء است. در روایت دیگری حضرت امیر علیه السلام میفرماید: سَمْنُ الْبَقَرِ دَوَاء[16] یعنی روغن گاو دارو و درمان است. بنابراین شکی نیست که روغن گاو درمان است اما نمیفرماید برای درمان کدام بیماری مفید است فقط یک روایتی داریم میفرماید: مَنْ أَكَلَ لُقْمَةً سَمِينَةً نَزَلَ مِثْلُهَا مِنَ الدَّاءِ مِنْ جَسَدِهِ[17] یعنی هرکس لقمهای غذا که با روغن گاو درست شده است را بخورد همانند از بدنش بیماری خارج میشود. سَمِينَةً لقمه ای است که روغن زرد داشته باشد. این روایت همان تعبیری را دارد که دربارهی پی وارد شده است. در مِثْلُهَا همان احتمالاتی را که در پی گاو مطرح کردیم اینجا هم مطرح میشود. روغن زرد روغنی است که از کره گرفته بشود یا خود کره هم روغن زرد است. کره را روی آتش میگذارند و کرهی آن جدا میشود دوغ هم جدا میشود. بقر جنس است و در معنایش ماده و نر وگوساله نیست بلکه همه انواع را شامل میشود. روغن زرد گاوی قیدی دارد وآن اینکه اگر کسی شیخ میشود یعنی چهل یا پنجاه ساله میشود دیگر نباید بخورد. روایتی از امام صادق علیه السلام داریم: السَّمْنُ مَا أُدْخِلُ جَوْفَ مِثْلِي وَ إِنِّي لَأَكْرَهُهُ لِلشَّيْخ[18] یعنی مانند روغن زرد وارد بدن مثل من نشده است و همانا من آن را برای شیخ مکروه میدارم. از اینکه حضرت میفرماید کراهت دارم معلوم میشود استفاده از روغن زرد برای افراد مسن ضرر دارد. سکته های قلبی ومغزی برای این سن است بنابراین یا روغن نخورد یا بجای آن روغن زیتون مصرف کند. روغن زرد مطلق است روغن زرد گاوی و غیر گاوی را شامل میشود. شیخ به افراد بالای چهل سال میگویند. روایتی هم داریم میفرماید پنجاه سال به بالا شیخ است. روایتی کلینی از امام صادق ع نقل میکند: إِذَا بَلَغَ الرَّجُلُ خَمْسِينَ سَنَةً فَلَا يَبِيتَنَّ وَ فِي جَوْفِهِ شَيْءٌ مِنَ السَّمْنِ[19] یعنی هنگامی که مرد به پنجاه سال رسید نخوابد درحالیکه در بدن او چیزی از روغن زرد باشد. 👈اعتقادم این است که روغن زرد نه تنها در شب بلکه در هرحال برای افراد مسن👵👴 خوب نیست. 👈پزشک های امروز میگویند روغن زرد را به ویژه در تابستان نخورید و در زمستان بخورید. واقعا در تابستان همینطور است چون ممکن است کسی سرگیجه بگیرد اما روایات میگویند در ☀تابستان بخورید و در ❄زمستان استفاده از 👈#روغن-زرد بد است. علت آن هم این است که درتابستان همراه با عرق از بدن خارج میشود و چرب شدن بدن به همین جهت است روایت دیگری از حضرت امیر ع است: السَّمْنُ دَوَاءٌ وَ هُوَ فِي الصَّيْفِ خَيْرٌ مِنْهُ فِي الشِّتَاءِ وَ مَا دَخَلَ جَوْفاً مِثْلُهُ[20] یعنی روغن زرد دواء است و در تابستان بهتر است از زمستان و چیزی بهتر از آن داخل بدن نشده است.
[13] المحاسن، برقی، ج2 ص498.
[14] الجعفریات، ابن اشعث، ص243.
[15] المحاسن، برقی، ج2 ص498.
[16] المحاسن، برقی، ج2 ص498.
[17] دعائم الاسلام، قاضی نعمان، ج2 ص112.
[18] المحاسن، برقی، ج2 ص498.
[19] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6 ص335.
[20] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6 ص335.
(استاد.تبریزیان)
زاهدی
@tebeeslami_tabrizian
@eslamiteb_tabrizian