eitaa logo
استفتائات
42 دنبال‌کننده
403 عکس
95 ویدیو
13 فایل
کانال استفتائات مجالی برای دانستن فقه اهل البیت امام صادق علیه السلام: به درستی که خداوند در روز قیامت به کسی که دین خدا را یاد نگرفته، نگاه نمی‌کند و هیچ یک از کارهای او را قبول نمی کند. 📚 کافی / ج 1 / ص 31 @esteftaat110
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 دکانی به نام سر کتاب ◀️اشخاصی فال می گیرند و سر کتاب باز می کنند و خبرهایی در مورد شخص می دهند و دعایی می نویسند و می گویند برای دفع طلسم همراهت باشد و در ازای این کارها مبلغی پول می گیرند؛ آیا مراجعه به این اشخاص صحیح است؟ پاسخ: مراجعه به این اشخاص و تصدیق و تأیید ادعاهایشان در روایات متعددی مذمت شده است که چند مورد را ذکر می کنیم: از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: منجم (مدعی پیش گویی و طالع بینی از روی حساب ستاره ها) ملعون است و کاهن (خبر دهنده از گذشته و آینده و امر پوشیده) ملعون است و ساحر ملعون است.(1) ◀️همچنین از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل شده که از رفتن به نزد عَرَّافِ نهی کرد و فرمود: کسی که به نزد عراف برود و او را تصدیق کند، از آنچه خدا بر محمد (صلی الله علیه و آله) نازل نموده است بیزار است.»(2) «عَرَّافِ» به کسی گفته می شود که از گذشته و آینده و از امر پنهان و سری خبر بدهد و اشخاص را به چیز گم شده و غیره راهنمائی کند. ⭕️باید دانست اغلب دعا نویس ها؛ 1. دعاهایی که می نویسند سند و مدرک ندارد و بدعت است. 2. شکل ها و کلمات نامفهوم در آن می آورند، این کار در احادیث مذمت شده است. یعنی تعویذ را انسان باید بفهمد که چه چیزی در آن هست. از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمود: تعویذ (خواندن یا نوشتن دعای مخصوص) برای چشم زخم یا تب یا درد دندان یا صاحب نیش زهردار اشکالی ندارد در صورتی که شخص بداند چه می گوید و در تعویذ خود، چیزی که آن را نمی شناسد وارد نکند.»(3) بنابراین مراجعه به کاهن و منجم یعنی شخص خبر دهنده از گذشته یا آینده یا خبر دهنده از امر پنهان مانند مکان شیء دزدیده شده و غیره شدیداً مذمت شده است و اینکه گاهی اوقات حرف آنها درست از کار در می آید نشانه صحت امر آنها نیست، همانطور که در روایات وارد شده است و نیز دستورات و دعاهایی که توصیه می کنند مبنای دینی ندارد و اکثرا نامفهوم است. پی نوشت: [1]. خصال، ج١، ص٢٩۶. [2]. من لا یحضره الفقيه، ج۴، ص۶. [3]. طب الأئمه، ص۴٨. کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
۲۰ نکته کفاره.mp3
23.28M
پخش زنده ۱ حجت الاسلام برسلانی 💫💫۲۰ نکته مهم و کاربردی در باب کفاره روزه 👌مبلغین حتما گوش کنند. 🗓دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ↪️انتشار با ذکر لینک👇بلامانع است https://eitaa.com/borsalaniahkam1
💅💅 با توجه به کثرت سوالات کاربران کانال نسبت به ناخن مصنوعی و حکم روزه🤔🤔 ✅ حکم مسئله تقدیم می گردد: اگر در ماه مبارک غسل واجبی بر گردن خانمی که ناخن کاشته باشد؛ با توجه به اینکه باقی ماندن عمدی بر جنابت یا حیض مبطل روزه ماه رمضان است؛ بنابراين واجب است ناخن ها را در اولین فرصت جدا کند؛ تا بتواند قبل از اذان صبح غسل صحیحی انجام دهد؛ حال اگر خانمی که ناخن کاشته حکم باطل بودن را در ساعتی از روز فهمید که در آن ساعت وقت یا شرایط جدا کردن موانع را ندارد 😞 باید موقتا برای روزه آن روز قبل از اذان صبح علاوه بر غسل جبیره ای تیمم هم انجام دهد و روزه بگیرد و در اولین فرصت با فراهم شدن شرایط، برای جدا کردن ناخن ها اقدام کند؛ البته بنابر احتیاط واجب روزه ای که با این حالت گرفته را بعد ماه مبارک قضا کند. (امام خامنه‌ای، آیت الله سیستانی) ↪️انتشار فقط با ذکر لینک👇بلامانع است. https://eitaa.com/borsalaniahkam1
هدایت شده از آیا می دانید احکامی
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ آیا زیر آب بردن تمام سر در استخر و مانند آن روزه را باطل می‌کند؟ ▫️آیات عظام خوئی، بهجت، وحید: باطل کننده است. ▫️آیات عظام امام، رهبری، صافی، فاضل، مکارم، نوری: بنابر احتیاط باطل کننده است. ▫️آیةالله شبیری زنجانی: مبطل نیست ولی حرام است. ▫️آیةالله سیستانی: مبطل نیست ولی کراهت شدید دارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻 فرو بردن تمام سر در زیر آب به قصد غسل برای شخص روزه‌دار در ماه مبارک رمضان چه حکمی دارد؟ ▫️آیات عظام امام، خوئی، صافی، تبریزی، وحید: غسل و روزه باطل است. ▫️آیات عظام مکارم، نوری: بنابر احتیاط واجب دوباره غسل کند و روزه آن روز را به قصد قربت مطلقه تمام نماید و قضای آن را نیز بجا آورد. ▫️آیةالله سیستانی: غسل و روزه هر دو صحیح است. @ahkm1397 💦💥☔️💞
🔒 آیا لباس نجس با ماشینهای لباسشویی اتوماتیک پاک می شود؟ 🔑- در صورتی که پس از برطرف شدن عین نجاست، لباس یک بار با آب متصل به کر یا دو بار با آب قلیل شسته و به طور معمول آب آن گرفته شود، لباس پاک می شود. (امام‌خامنه‌ای) 🔑- اگر عین نجاست زائل شده باشد، ماشین لباس‌شویی برای پاک‌کردن کافی است (آیت‌الله‌ سیستانی). 🔑-ماشين هاى اتوماتیک كه يكى دو بار با موادّ شوينده لباس را مى شويد و آخرين بار پس از پاک کردن عین نجاست با آب خالص شستشو مى دهد و بعد آب را تخليه مى كند، لباسهایی که شسته پاک است و ماشین نیز پاک است خواه در حال شستن لباسها اتّصال با آب لوله کشى داشته باشد یا بعد از قطع شدن، شروع به شستشو کند. (آیت‌الله مکارم). نکته: لازم است بعد از خارج کردن لباسها از لباسشویی عین نجاست در آن نباشد؛ البته بودن اشیاء، پرز لباس و یا دانه های شوینده اشکالی ندارد. 📚 آدرس: آیت الله خامنه‌ای، اجوبة الإستفتائات، ص60، سؤال 2؛ آیت الله سیستانی: سایت آیت الله مکارم: سایت ↪️ انتشار مطالب فقط با ذکر لینک 👇بلامانع است. https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
17.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️نماز صبح با اذان صداوسیما صحیح نیست به این توضیحات توجه کنید.
🌙 شرایط واجب بودن روزه ۱. بلوغ؛ ۲. عقل؛ ۳.قدرت؛ ۴. بی هوش نبودن؛ ۵. مسافر نبودن؛ ۶. حایض و نفساء نبودن؛ ۷. ضرر نداشتن روزه؛ ۸. حرجی نبودن روزه. @sabkezendegi_ivle
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : أحکام پس گرفتن هدیه ✍ مقدمه : یکی از احکام مبتلا به، پس گرفتن هدیه مخصوصا بین زن و شوهر در زندگی و در زمان طلاق است اگر کسی چیزی را به شخصی هدیه و به او تحویل داده باشد، می تواند از او پس بگیرد، مگر در موارد ذیل که پس گرفتن هدیه جایز نیست: ✍ موارد عدم جواز: 1⃣. هدیه دهنده با قصد قربت، هدیه داده باشد. پس اگر هدیه به عنوان پس انداز، یا به نیّت منفعت شخصی داده باشد، می تواند پس بگیرد 2⃣. هدیه گیرنده از خویشان نسبیِ هدیه دهنده باشد. توجه: زن و شوهر، خویشان نسبی محسوب نمی شوند اما احتیاط مستحب آن است هدیه ای که زن یا مرد به همسر خود می دهد، پس نگیرد. البته در صورتی که همسر از خویشان نسبی بوده باشد، پس گرفتن هدیه جایز نیست. 3⃣. هدیه گیرنده در مقابل هدیه ای که گرفته است، چیزی ـ هر چند کم ـ به هدیه دهنده داده باشد. 4⃣. همه آنچه هدیه داده شده یا مقدار قابل توجه آن از بین رفته باشد. توجه: دو صورت ذیل در حکم از بین رفتن است و هدیه دهنده نمی تواند رجوع کند: الف) هدیه گیرنده، مالکیت چیزی را که هدیه گرفته است به دیگری منتقل کند، مانند اینکه بفروشد یا هدیه دهد. ب) هدیه گیرنده آنچه هدیه گرفته است را به گونه ای تغییر دهد که عرفا بگویند آن چیز (عین آن) باقی نمانده است مثل اینکه گندمی را که هدیه گرفته است آرد کند یا با آردی که هدیه گرفته نان بپزد ولی اگر از نظر عرف، عین آن باقی باشد قابل رجوع است مانند اینکه لباسی که هدیه گرفته بپوشد یا بشوید یا فرشی که هدیه گرفته زیر پا بیندازد. ⬅️نکته: رجوع از هدیه با یکی از صورت های زیر محقق می شود: الف) هدیه دهنده بگوید از هدیه ای که داده ام رجوع کردم. ب) آنچه هدیه داده را به قصد رجوع، پس بگیرد. ج) آنچه هدیه داده را به قصد رجوع به دیگری بفروشد یا اجاره دهد یا رهن قرار دهد. ⬅️توجه: برای تحقق شرعی رجوع، لازم نیست هدیه گیرنده از آن مطلع باشد. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed تهران 1402/11/12
هدایت شده از نهج البلاغه و زندگی
🔸مقدار و مبلغ فطریه ⁉️ مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟ ✅ مکلف باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را هم بدهد کافی است.ضمنا مبلغ زکات فطره امسال (۱۴۰۳) به قیمت گندم برای هر نفر، «شصت و پنج هزار تومان» و به قیمت برنج برای هر نفر « یکصد و هشتاد هزار تومان» اعلام شده است.
🌾 قیمت فطریه رمضان ۱۴۴۵ از سوی دفتر رهبر انقلاب اعلام شد ◻️ قیمت گندم برای هر نفر ۶۵۰۰۰ تومان و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰۰۰۰ تومان می‌باشد. 🔻همچنین لیست وجوهات شرعی که از سوی دفتر معظم له اعلام شده، بدین شرح است: یک سال نماز قضا: ۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان یک ماه روزه: ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان کفاره یک روز روزه عمد: ۹۶۰.۰۰۰ تومان کفاره یک روز روزه عذر: ۱۶.۰۰۰ تومان حداقل فطریه هر نفر: ۶۵.۰۰۰ تومان (گندم) کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶٠ فقیر): ۹۶۰.۰۰۰ تومان کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر): ۱۶۰.۰۰۰ تومان یک دوره ختم قرآن: ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان قربانی: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان عقیقه: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🔺 مبلغ فطریه ماه مبارک رمضان -فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐ به کانال کمیل بپیوندید @chanel_komeil