eitaa logo
استفتائات
41 دنبال‌کننده
403 عکس
95 ویدیو
13 فایل
کانال استفتائات مجالی برای دانستن فقه اهل البیت امام صادق علیه السلام: به درستی که خداوند در روز قیامت به کسی که دین خدا را یاد نگرفته، نگاه نمی‌کند و هیچ یک از کارهای او را قبول نمی کند. 📚 کافی / ج 1 / ص 31 @esteftaat110
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: سوال اول: اگر کسی در بیمارستان باشه و نتواند وضو بگیرد و چیزی که تیمم روش صحیح باشه هم وجود نداشته باشد اگر بدون طهارت نماز بخواند اشکال دارد؟ منظور شرایط محیطی است مثلا نجاست در بدنش باشد و در حال حاضر قادر به برطرف کردنش نباشد که بتواند وضو بگیرد ودر حین حال چیزی که تیمم بر ان صحیح باشد هم در دسترس نباشد و اعضا وضو و تیمم نجس است و امکان تطهیر ندارد سوال دوم: اینکه آیا نمازهایی که در این حالت خوانده آیا دوباره باید اعاده کند؟ سوال سوم: بعدا به خانه بیاید در تیمم و وضو نائب باید بگیره چون خودش توانایی ندارد؟ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای : ج1) اگر به هر صورت و حتی الامکان دسترسی به آب دارد، و آب برای او ضرر ندارد، واجب است وضو بگیرد، و در غیر این صورت باید تیمم نماید، و می تواند از دیگران کمک بگیرد. و اگر امکان تطهیر و یا تعویض لباس برای وی در وقت نماز نباشد و نتواند مانند برهنگان نماز بخواند می‌تواند با همان بدن و لباس نجس نماز بخواند. ج2) اگر به وظیفه ای که بیان شد عمل نماید، اعاده لازم نیست. در هر حال اگر هیچ کدام از وضو و تیمم ممکن نباشد، بنابراحتیاط در وقت بدون وضو و تیمم نماز بخواند و درخارج وقت با وضو و یا -در صورت باقى ماندن عذر - با تیمم قضا کند. ج3) در فرض سوال باید از دیگران کمک بگیرد. 🔹 آیت الله مکارم شیرازی: 1و2- در جایی که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. مثلًا در جایی گرفتار شده که لباس او نجس است و قابل تبدیل نیست یا وقت برای تطهیر آن تنگ است در اینجا از باب ضرورت نماز در لباس نجس صحیح است و نیازی به اعاده ندارد. 3- در صورتى که خودش قادر به وضو نیست، و گرفتن نایب براى او عسر و حرج ندارد، باید نایب بگیرد. در غیر این صورت، بدون وضو نماز مى خواند. 🔹 آیت الله شبیری زنجانی : احتیاط مستحب است که نماز را بدون وضو و تیمم بخواند و بعدا نماز را اعاده کند و در فرض امکان تطهیر اعضا با کمک دیگری باید اعضا را تطهیر کرده و وضو بگیرد و اگر به تنهایی قدرت بر وضو یا تیمم ندارد باید از دیگری کمک بگیرد. 🔹 آیت الله فاضل لنکرانی : 1و 2- در شرایطی که در سوال گفته اید با بدن نجس نماز بخواند اما بايد بعداً نماز را قضا كند. 3 در شرایطی که در سوال گفته اید با بدن نجس نماز بخواند اما بايد بعداً نماز را قضا كند. --------------------- 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام تقلید 🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
📚 تغییر و تبدیل کاربری وقف 💠 سؤال: زیر زمین مسجدی که از لحاظ وقف، حکم مسجد را دارد، تبدیل به انباری شده است و متولیان مسجد تصمیم دارند مقداری از آن را به سالن ورزشی و همچنین مکانی برای کلاسهای فرهنگی تبدیل کنند، آیا عمل مزبور، مشکل شرعی دارد؟ ✅ جواب: به طور کلی تبدیل مسجد به سالن ورزشی جایز نیست؛ اما انجام فعالیت های فرهنگی که مناقاتی با مسجد ندارد، اشکالی ندارد. 🆔 @leader_ahkam
📿گریه کردن برای امور دنیوی در نماز📿 🚦سوال: آیا گریه کردن برای امور دنیوی در نماز اشکال دارد؟ پاسخ: [1] الف) گریه کردن برای امور دنیوی:🌍 1⃣ عمدی و با صدا: نماز را [2] باطل می کند. 2⃣ عمدی و بی صدا: اشکال ندارد. ✍🏼آیت الله خامنه ای: از مبطلات نماز آن است كه براى كار دنيا عملاً با صدا گريه كند ولى اگر براى كار دنيايى بى صدا گريه كند اشكال ندارد ولى اگر از ترس خدا يا براى آخرت گريه كند آهسته باشد يا بلند اشكال ندارد بلكه از بهترين اعمال است. ✍🏼آیات عظام: سیستانی، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی: احتیاط واجب آن است که برای کار دنیا بی صدا هم گریه نکند. 3⃣ غیر عمدی و با صدا: اشکال ندارد. 4⃣ غیر عمدی و بی صدا: اشکال ندارد. ب) گریه کردن از ترس خدا و برای آخرت:💌 ✍🏼آهسته باشد یا بلند، اشکال ندارد؛ بلکه از بهترین اعمال است. ✍🏼آیت الله خامنه ای: احتیاط واجب در ترک گریه بر سید الشهداء (علیه السلام) در نماز می باشد. ✍🏼آیت الله مکارم شیرازی: اگر کسی به عمد و با اختیار برای یاد معصومین علیهم السلام و در غم آنها گریه کند، نمازش اشکال دارد. [33] ------------------ 📚 پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، ذیل م 1151 و 1238؛ امام، تحریر الوسیله، ج 1، القول فی مبطلات الصلاه، سادسها، ص 340؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، مبطلات الصلاه، السابع؛ بهجت، استفتائات، ج 2، س 2216 تا 2221؛ سبحانی، توضیح المسائل،‌ ذیل م 1105؛ سیستانی، توضیح المسائل،‌ ذیل م 1138 و منهاج الصالحین، ج 1، ذیل م 693 و المسائل المنتخبه،‌ ص 149، ذیل م 328؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، م 854. [2]. سیستانی: بنابر احتیاط واجب./ [3]. مکارم، استفتائات جدید، ج 3،‌ س 244. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 132. 📚 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از 📚 احکام زندگی
💢مسأله 1120: مستحب است✅ انسان را بلند بخواند، ولی برای کسی که را به می خواند، اگر امام جماعت صدای او را بشنود👂، بلند خواندن قنوت🤲 مستحب نیست❌. 📚 منبع : کتاب "توضیح المسائل مراجع ج1 ص 771" 📣 معرفی کتابِ بالا👆: https://eitaa.com/ahkamezendegi110/146 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 📝 برای ثبت سفارش و مشاوره کلیک کنید : 👇 🆔 @toobik110 📋 لیست همه کتاب‌ها:👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/1590100079C0d1781248b 🔗 برای عضویت در کانال "احکام زندگی" کلیک کنید 👇👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/150339685Cdb44f6ad8d ☎️ 09191597189
هدایت شده از آیا می دانید احکامی
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ باسلام و وقت بخیر. آیا وام 18 درصدی حلال است؟ سلام وام ۱۸ درصد اگر مرابحه باشد اشکالی ندارد. یعنی اگر قرض بشرط سود باشد بله رباست ولی در مرابحه بانک می گوید شما با این وام فلان کالا را برا بانک خرید کن و بعد از طرف بانک به خودت اقساطی بفروش که در ضمن این خرید و فروش آن ۱۸ درصد، شرعی می شود چون قرض نیست بلکه معامله نقد و نسیه است. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
هدایت شده از آیا می دانید احکامی
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️دو استفتای جدید از آیت الله خامنه ای الف: طبق نظر ایشان صحت عقد ۹۹ ساله و هر عقدی که از عمر طبیعی زوجین بیشتر باشد محل اشکال است ب: در عقد رضیعه فرمودند که اگر مدت عقد کوتاه باشد مثلا یکی دو ساعت محل اشکال است یعنی علی الاحوط باید مدت ان به قدری باشد که قابلیت تمتع باشد🌴 💦💥☔️💞
‼️فروش کالای یارانه ای سوال : آیا فروش آرد یارانه ای که از طرف دولت به نانوائیها داده میشود، جایز است؟ جواب : اگر نانوا از طرف دولت مجاز در فروش آرد نباشد، جايز نيست آن را بفروشد و خريد آن هم توسط مردم جايز نمیباشد. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از آیا می دانید احکامی
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ وجوب فوری ادای حج برای شخص مستطیع ⬅️ مشهور: اگر شخص مستطیع شد نمی تواند بدون عذر حج را به تاخیر بیندازد و باید در اولین سال به حج برود. ⬅️ ایت الله سیستانی: اگر شخص مستطیع شد در صورتی اطمینان دارد در سال های بعد هم می تواند به حج برود می تواند حج را به تاخیر بیندازد. منبع: مناسک حج محشی. استفتا از دفتر ایت الله سیستانی 💦💥☔️💞 @ahkm1397
هدایت شده از آیا می دانید احکامی
📚 جهیزیه خریداری شده از طرف مرد 💠 سؤال: مرد و زن هنگام ازدواج در سندی عادی توافق می کنند که مرد، وسائلی از قبیل یخچال،تلویزیون و... را تهیه کند؛ مالک این وسائل از نظر شرعی چه کسی می باشد؟ ✅ جواب: وسائلی که توسط مرد تهیه می شود ملک اوست هر چند برای استفاده در اختیار زن قرار داده باشد، مگر این که ثابت شود با هبه، صلح و مانند آن، ملکیت آن را به زن منتقل کرده است. @ahkm1397🌹🌹🌹
هدایت شده از 📚 احکام زندگی
💢 سه نکته درباره‌ی نماز نا‌محرم 🧕🧔 1⃣ 🧕 می‌تواند بدون جوراب❌ 🧦 نماز بخواند و پوشاندن تا مچ پا مستحب است ولی در برابر نامحرم 🧔 باید پای خود را بپوشاند. 2⃣ در نمازهای جهری ( نماز صبح و نماز مغرب و عشا) در صورتی که 👱‍♂صدای زن🧕 را می‌شنود نباید با صدای بلند🗣 بخواند. ❌ 3⃣ نماز خواندن زن و نامحرم🧕🧔 در جای مکروه⛔️ و از نظر برخی از مراجع تقلید همچون آیات عظام صافی، مکارم و زنجانی باطل است. ❌ 📚 منبع: کتاب" احکام دو دقیقه‌ای بانوان/ ص ۱۱۴" 📣 معرفی کتابِ بالا👆: https://eitaa.com/ahkamezendegi110/222 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 📝 برای ثبت سفارش و مشاوره کلیک کنید : 👇 🆔 @toobik110 📋 لیست همه کتاب‌ها:👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/1590100079C0d1781248b 🔗 برای عضویت در کانال "احکام زندگی" کلیک کنید 👇👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/150339685Cdb44f6ad8d ☎️ 09191597189
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: منظور از بیع غرری چیست؟ ✍️پاسخ: غَرَر در لغت به معنای خطر، نیرنگ و امری که مورد تعهد و اطمینان نباشد است و در اصطلاح فقه عبارت است معامله ای که به جهتی از جهات، نتیجه و پایان آن برای طرفین معامله یا یکی از آن‌ها مجهول باشد و در نتیجه احتمال ضرر و زیان وجود داشته باشد. 🔸بنابراین فروش چیزی که ظاهرش مشتری را گول زند و باطن آن مجهول باشد را بیع غرری گویند. 🔹موارد غرر در فقه اسلامی بی شمار است لیکن می توان آن ها را در سه مورد ذیل خلاصه نمود: 1️⃣ مورد نخست آن جایی است که غرر یا خطر از جهت عدم اطمینان به امکان تسلیم باشد بدین معنی که یکی از عوضین مقدور التسلیم نباشد، مانند بیع فراری و پرنده در هوا و ماهی در آب. 2️⃣مورد دوم جایی است که خطر از جهت عدم اطمینان به تحقق وجود باشد یعنی وجود یکی از عوضین مورد وثوق و اعتماد نباشد مانند بیع «عسب الفحل» نطفه حیوان نر و «حبل حبله» بچه جنینی که در شکم ناقه است. 3️⃣مورد سوم جایی است که خطر از جهت جهل به مقدار یکی از عوضین یا جنس یا وصف آن باشد مثلاً مشتری به کمیت یا کیفیت مبیع جاهل باشد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: برای جبران حق الناس رد مظالم بدیم کافیه؟ ✍️پاسخ: حق الناس اگر مالی باشد و بدانید که به چه کسی بدهکار هستید باید بدهی فرد را بپردازید و اگر دسترسی به فرد مذکور نداشته باشید و نتوانید آن فرد را پیدا کنید در این صورت از دفتر مرجع تقلید خود اجازه بگیرید و رد مظالم به فقیر بدهید و اگر حق الناس غیر مالی است مثلا غیبت کسی را کرده در این صورت اگر طلب حلالیت مفسده ندارد طلب حلالیت بگیرد و اگر مفسده دارد توبه کند و کافی است و اگر در این موارد هم بخواهد می تواند به نیابت از آن افراد پولی را به فقرا صدقه بدهد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی