eitaa logo
🌺استغفار و استغاثه🌺
154 دنبال‌کننده
145 عکس
90 ویدیو
17 فایل
آیت‌الله بهجت:زیادبااعتقادکامل بگویید: «أستغفر الله»هیچ چیز شمارامنصرف نکندغیراز ضروریات وواجبات تاکلیه ابتلائات رفع شود. ارتباط با مدیران کانال: @A_m_i_r_b_a_y_a_n_y_a_z_d ادمین گروه:09134534642 وات ساپ: https://chat.whatsapp.com/KpgLyWLSJUXK8h5ei29Rmr
مشاهده در ایتا
دانلود
بلا، آزمونی الهی و در واقع نشانه توجه خدا به بندگان است. خداوند در قرآن می‌فرماید «و َلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ؛ و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت بده.» (155 بقره)، یعنی در این انواع بلایا که خداوند معرفی می‌کند، در نهایت باید با حفظ ارزش‌ها و ساختارهای ایمانی، صبر پیشه کرد، از این رو باید گفت انسان‌ها وقتی در سختی و بلا قرار می‌گیرند عیارشان مشخص می‌شود و نقطه ضعفشان را می‌شناسند، در چنین حالتی روی آوردن به ارزش‌ها و سنت‌های دینی و نبوی(ص) را نباید فراموش کرد؛ بلاها از هر نوعی هم که باشند، راهکارهایی معنوی برای دفع آنها وجود دارد و این راهکارها جهت تغییر سرنوشت انسان‌ها خیلی کارسازند. یکی از راهکارها و اقدامات مهم جهت دفع بلا و یا عذاب الهی، استغفار است همچنان که خداوند در آیه 33 انفال فرمود «وَمَاکَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ ۚ وَمَاکَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ؛ خدا تا تو (پیغمبر رحمت) میان آنها هستی آنان را عذاب نخواهد کرد و نیز مادامی که به درگاه خدا توبه و استغفار کنند باز خدا آنها را عذاب نکند. لذا به دلیل وجود مشکلات و فشارهای روحی وجسمی به کل دنیا به خصوص مسلمانان و شیعیان ازجمله وجود بیماری منحوس کرونا این گروه جهت نشر مطالب تولیدی و محتوای پراکنده درحوزه اهمیت و آثار وپیامد و...استغفارواستغاثه می باشدتا بتوانیم به صورت دسته جمعی و به عنوان یک فرهنگ اصیل اسلامی این مقوله ازدین که مساله استغفارواستغاثه جمعی باشد را به عنوان فرهنگ عمومی جامعه تبدیل کنیم تا به برکت این استغفارواستغاثه بلاهای متعدد دفع و رفع شود. والسلام علی من اتبع الهدی دوستان بزرگوار خواهشا درنشر این گروه به عنوان صدقه جاریه کوشاباشید 👇👇👇👇👇 استغفار عمومی https://eitaa.com/esteghfaaromomi
آیت‌الله بهجت:زیادبااعتقادکامل بگویید: «أستغفر الله»هیچ چیز شمارامنصرف نکندغیراز ضروریات وواجبات تاکلیه ابتلائات رفع شود جهت استفاده مطالب درموضوع کانال مطالبی رادارید لطفابه آدرس زیرارسال بفرمایید👇 @A_m_i_r_b_a_y_a_n_y_a_z_d ادمین گروه : 09134534642 دوستان بزرگوار خواهشا درنشر این گروه به عنوان صدقه جاریه کوشاباشید 👇👇👇👇👇👇👇 استغفار عمومی https://eitaa.com/esteghfaaromomi
👇👇 در روایات نیز و بازگشت به دامان پرمهر الهی، به عنوان یکی از عوامل روزی‌رسان معرفی شده است. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «الاِسْتِغْفَارُ یَزِیدُ فِی الرِّزْقِ(۶) ؛ ، روزی را زیاد می‌کند.» ایشان در حدیث دیگری به کمیل سفارش فرمودند که اگر در رسیدن روزی او کندی و آهستگی پیش آمد، به بپردازد: «وَ إِذَا أَبْطَأَتِ‏ الْأَرْزَاقُ عَلَیْکَ فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ یُوَسِّعْ عَلَیْکَ فِیهَا(۷) ؛ هنگامی که رسیدن روزیت کند می‌شود، از خداوند آمرزش بخواه تا روزیت را وسیع گرداند.» امام حسن (ع) نیز در روایتی می‌فرمایند: «روزی در خدمت پدرم امیرالمؤمنین (ع) نشسته بودم که مرد عربی خدمت آن حضرت رسید و اظهار کرد: «ای امیرمؤمنان! من مردی عیال‌مندم و بهره‌ای از مال دنیا ندارم. امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: چرا نمی‌کنی تا حالت خوب شود؟ مرد عرب گفت: با امیرالمؤمنین، من استغفار زیاد کردم و تغییر و افزایشی در وضع خود ندیدم. امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: خداوند در قرآن می‌فرماید: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْرارا وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهارا(۸) ؛ از پروردگار خویش آمرزش بخواهید که آمرزنده است، برکات خود را از آسمان بر شما فرو مى‏ بارد و با اموال و فرزندان، شما را یارى مى‏ دهد و باغستان‌ها و نهرهاى پرآب را در اختیارتان مى‏ گذارد.» آنگاه علی (ع) فرمودند: «من استغفاری را به تو یاد می‌دهم که هنگام خواب، باید آن را تلاوت کنی که این اگر این را هر شب قبل از خواب بخوانی خداوند روزی تو را افزایش می‌دهد. سپس نسخه استغفار را برای او نوشته و به او دادند و فرمودند: هرگاه برای خواب به بستر رفتی و خواستی بخوابی، این استغفار را بخوان و گریه کن و اگر اشکت نیامد، حالت گریه به خود بگیر و تباکی کن. امام حسن (ع) می‌فرمایند: مرد عرب رفت و سال بعد خدمت پدرم رسید و عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! خداوند نعمتش را بر من تمام کرد. و آن‌قدر به من مال و ثروت و مکنت عطا کرد که از زیادی اموال، محل نگهداری آن‌ها برایم تنگ شده و جایی برای بستن و محافظت شتران و گوسفندانم ندارم امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: ای برادر عرب! سوگند به آن خدایی که محمد (ص) را به رسالت برانگیخته است، هر بنده‌ای که این استغفار را قرائت کند و به آن خدا را بخواند، خداوند گناهان او را می‌بخشد، حوایج مشروع او را برآورد، و برکت این استغفار مال و فرزند او را زیاد کند(۹) .  2⃣.مایه امان از عذاب «وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ»(۱۰) آیه‏ شریفه دلالت دارد که خداوند در دو صورت، مردم را عذاب نمى‏ کند: 1- زمانى که پیامبر (ص) در میان مردم باشد. 2- زمانى که مردم کنند.  حضرت علی (ع) مى‏ فرماید: «کَانَ فِى الْاَرْضِ اَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللّهِ، وَ قَدْ رُفِعَ اَحَدُهُمَا، فَدُونَکُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّکُوا بِهِ: اَمَّا الْاَمَانُ الَّذِى رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللّهِ ‏صلى‏ الله‏ علیه‏ وآله وَ اَمَّا الْاَمَانُ الْبَاقِى فَالْاِسْتِغْفَارُ. قَالَ اللّهُ تَعَالَى: وَ مَا کَانَ اللّهُ لِیعَذِّبَهُمْ وَ اَنْتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یسْتَغْفِرُونَ(۱۱)؛ دو چیز در زمین، مایه امان از عذاب خدا بود: یکى از آن دو برداشته شد. پس دیگرى را دریابید و بدان چنگ زنید. امانى که برداشته شد، رسول خدا (ص) بود و امان باقى‏ مانده، آمرزش‏ خواهى است که خداى بزرگ به رسول خدا (ص) فرمود: خدا آنان را عذاب نمى‏ کند؛ در حالى که تو در میان آنانى و عذابشان نمى‏ کند تا آن هنگام که مى‏ کنند.» 3⃣.رفع غم و گرفتاری‌ها در کلمات نورانی پیامبر و اهل‌بیت پاکش (ع) و عذرخواهی از خدای مهربان، به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل نجات از گرفتاری‌ها و بهترین سبب زدودن غم و اندوه معرفی شده است. رسول خدا (ص) در سخن زیبایی می‌فرمایند: «مَنْ کَثُرَ هُمُومُهُ‏ فَلْیُکْثِرْ مِنَ‏ الِاسْتِغْفَارِ(۱۲) ؛ هر کسی غم و غصه‌اش زیاد است، باید زیاد استغفار کند.» آن حضرت در عبارت دیگری میدان تأثیر استغفار را گسترده‌تر معرفی کرده و می‌فرمایند: «عَلَیْکَ‏ بِالاسْتِغْفَارِ فَإِنَّهُ‏ الْمَنْجَاةُ(۱۳) ؛ بر تو باد به و عذرخواهی از خداوند که ، نجات‌دهنده (انسان از مشکلات و سختی‌ها) است.» 👇👇👇
و بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» هنگامی که آیات روح‌بخش را تلاوت می‌کنیم، در می‌یابیم که خداوند در آیات متعددی بر انجام یک رفتاری تأکید کرده است. مضمون همین تأکید و تشویق‌های خداوند متعال، در سیره معصومان (ع) نیز به‌وفور تکرار شده است؛ به‌طوری که می‌توان آن را به‌عنوان یک اصل اساسی در سبک و سیره معصومان (ع) شناخت. اما آن رفتاری که مورد تأکید خداوند و سیره رفتاری معصومین (ع) بوده « و » است. خداوند این عمل را یکی از ویژگی‌های خاص معرفی کرده و می‌فرماید: «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُون (۱) ؛ و در سحرگاهان استغفار مى‏ کردند.» در آیات دیگری خداوند خود را « پذیر مهربان» معرفی کرده و انسان‌ها را به سوی و تشویق می‌نماید. در سیره رسول‏ خدا (ص) نقل شده که ایشان روزى یکصد بار مى‏‌کردند. ایشان در اهمیت و ضرورت این رفتار می‌فرمایند: «إِنَّهُ لَیُغَانُ عَلَى قَلْبِی وَ إِنِّی لَأَسْتَغْفِرُ بِالنَّهَارِ سَبْعِینَ مَرَّةً(۲) ؛ همانا قلبم را غبارى مى‏ گیرد و من روزى یکصد مرتبه آمرزش مى‏ طلبم» امیرالمؤمنین علی (ع) نیز در شبانه‌روز 70 مرتبه مى‏ نمود. در دعای کمیل حضرت امیر (ع) به درخواست غفران گناهان می‌پردازند. امام حسین (ع) نیز یکی از عوامل درخواست تأخیر جنگ از عصر تاسوعا به روز عاشورا را معرفی کرده است. همچنین امام سجاد (ع) در جای‌جای دعاهای خود به می‌پردازند. آن حضرت براى وداع ماه رمضان، ناله مى‏ زد؛ اشک مى‏ ریخت و استغفار مى‏ کرد. با توجه به نکات پیشین، یک سؤال به ذهن می‌آید: مگر در استغفار چه آثاری هست که معصومان (ع) با وجود عصمت این همه استغفار می‌کنند؟ آیا استغفار در دنیای انسان هم اثر دارد یا فقط در آخرت انسان اثر گذار است؟ استغفار چه آثار و برکاتی در پی دارد؟ در آیات متعددی از ، بر مقدم ذکر شده است. در این چینش، یک نکته ظریف قرآنی وجود دارد و آن این است که ، پیش‌نیاز است. به معنای طلب آمرزش و مغفرت است و به معنای بازگشت به‌سوی خداوند رحمان می‌باشد. آنگاه که فردی می‌گویید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْه»‏ یعنی او با طلب مغفرت باز می‌گردد و  بازگشت صرف نیست... 💠آثار و برکات استغفار در آیات و روایات برای استغفار برکات و اسرار شگفتی بیان شده است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند: 1⃣. افزایش روزی و حل مشکلات اقتصادی و نافرمانی خداوند، هم معنویاتی مثل توفیق نماز شب و شیرینی عبادت را از انسان سلب می‌کند و هم برکات مادی را از بین می‌برد. می‌فرماید: «وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتیها رِزْقُها رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللّهِ فَأَذاقَهَا اللّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما کانُوا یَصْنَعُونَ(۳) ؛ خداوند (برای آنان که کفران نعمت می‌کنند) مثلی زده است: منطقه آبادی که امن (و آرام) و مطمئن بود و همواره روزیش از هر جا می‌رسید؛ اما نعمت خدا را ناسپاسی کردند و خداوند به خاطر اعمالی که انجام می‌دادند، لباس گرسنگی و ترس را بر اندامشان پوشانید.» اما خداوند متعال در قرآن کریم‌ ، کسانی که مرتکب گناهی می‌شوند را سفارش به و ‌کرده و بشارت گشایش می‌دهد: «وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُمَتِّعْکُمْ مَتاعاً حَسَناً إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی وَ یُوءْتِ کُلَّ ذی فَضْلٍ فَضْلَه(۴) ؛ از پروردگار خویش آمرزش بطلبید! سپس به‌سوی او باز گردید تا شما را تا مدت معینی (از مواهب زندگی این جهان) به‌خوبی بهره‌مند سازد و به هر صاحب فضیلتی به مقدار فضیلتش ببخشد.» بنا به توصیه همه انبیاء الهی، از جمله حضرت هود (ع) و ، موجب رحمت بی‌پایان و پیوسته و افزایش توان و نیروی انسان خواهد شد: «وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلی قُوَّتِکُمْ وَ لا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمینَ (۵) ؛ و ای قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش کنید، سپس به‌سوی او بازگردید تا [باران] آسمانی را پی در پی بر شما بفرستد و نیرویی بر نیرویتان بیفزاید و گنهکارانه روی (از حق) برنتابید.» 👇👇
کشتی‌ای را تصور کنید که روی دریا سیر میکند. اگر آب موج بزند و در کشتی بریزد، کشتی سنگین میشود و مقداری در آب فرو میرود. در هجوم بعدی امواج، آب بیشتری در کشتی میریزد، چون در اثر موج قبلی پایین رفته و به سطح آب نزدیک شده. انسان در دنیا، مثل کشتی روی آب است. کشتی وجودش اگر از آب دریای مادّی خالی باشد، دریا در اختیار اوست. اما اگر در کشتیِ وجودش آب ریخت، باید آن آب را با پمپاژ خالی کند. ادعیه و زیارات، پمپاژ کردن آب از کشتی است. در روایات آمده که انسان روزی هفتاد مرتبه استغفار کند. مثل این است که بر اثر موج، مقداری آب در کشتی شما ریخته و شما باید هفتاد سطل آب بکشید و از کشتی بیرون بریزید.
👇👇👇 محمد بن ریان گوید: نامه‌ای به امام هادی (ع) نوشته و از آن حضرت دعایی خواستم برای رهایی از سخنی‌هایی و بلاهایی که نازل می‌گردد و مشکلاتی که دست و پاگیر انسان می‌شود و در نامه‌ام تأکید کردم: همان‌گونه که پدران گرامی‌شان به دوستانشان مطالب خاصی را می‌آموختند، به من نیز دعایی مخصوص بیاموزند (که بهره فراوان ببرم)، حضرت در جواب چنین مرقوم فرمودند: «الْزَمِ‏ الِاسْتِغْفَارَ (۱۴) همیشه و در همه حال با استغفار همراه باش (و آن را ذکر کن!» رسول خدا (ص) در کلام دلنشینی، برای نجات از غم و اندوه و تنگناهای زندگی، به زیاد گفتن سفارش کرده‌ است: «مَنْ‏ أَکْثَرَ االِاسْتِغْفَارَ جَعَلَ‏ اللَّهُ لَهُ مِنْ کُلِّ هَمٍّ فَرَجاً وَ مِنْ کُلِّ ضِیقٍ مَخْرَجاً وَ رَزَقَهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ(۱۵) ؛ هر کسی زیاد استغفار کند خداوند، نسبت به هر غصه و اندوهی گشایشی برایش قرار دهد و از هر تنگنایی راه خروجی پیش پایش گذارد و از جایی که گمان ندارد او را روزی می‌دهد.» در برخی از روایات عامل جلوگیرى از بلاها بیان شده است. رسول خدا (ص) مى‏ فرمایند: «اِدْفَعُوا اَبْوَابَ الْبَلاَیا بِالْاِسْتِغْفَارِ(۱۶) ؛ درهاى بلاها را با آمرزش‏ خواهى ببندید.» 4⃣. وسیله آمرزش بندگان‏ پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: «أکثِرُوا مِن الاستِغفارِ فانّ اللَّهَ‏ عزّ وجل لم یُعَلِّمْکُمُ الاستِغفارَ الّا وهُو یُریدُ أن یَغفِرَ لَکُم (۱۷) ؛ زیاد استغفار کنید؛ زیرا خداوند عزّ و جل استغفار را به شما یاد نداد، مگر براى این‌که مى‏خواهد شما را بیامرزد.» خداوند در آیه شریفه می‌فرماید: «وَ الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أو ظَلَمُوا أنفُسَهُم ذَکَرُوا اللهَ فَاستَغفَرُوا لِذُنُوبِهِم وَ مَن یغفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ اللهُ (۱۸) ؛ (بندگان خوب من) آن‌هایی هستند که هرگاه کار ناشایستی انجام دهند یا به خودشان ستم کنند، خدا را یاد می‌کنند و برای بخشش گناهان می‌کنند و جز خدا چه کسی گناهان را می‌آمرزد؟» در کتاب «امالى صدوق» از امام صادق (ع) نقل شده: هنگامی‌که این آیه نازل شد و گناهکاران کار را به آمرزش الهى نوید داد، ابلیس سخت ناراحت شد و تمام یاران خود را با صداى بلند دعوت کرد! آن‌ها از وى علت این دعوت را پرسیدند، او از نزول این آیه اظهار نگرانى کرد، شیاطین پیشنهاد‌هایی دادند که پذیرفته نشد، در این میان شیطانى بنام «وسواس خناس» گفت من مشکل را حل می‌کنم، ابلیس پرسید: از چه راهی؟ گفت: فرزندان آدم را با وعده‏ها و آرزوها، به گناه آلوده مى‏ کنم و هنگامی‌که مرتکب گناهى شدند، یاد خدا و و بازگشت به‌سوی او را از خاطر آن‌ها مى‏ برم، ابلیس گفت: راه همین است و این مأموریت را تا پایان دنیا بر عهده او گذاشت» (۱۹) . روشن است که فراموش کارى بهد از گناه، نتیجه سهل‏ انگارى و وسوسه‏ هاى شیطانى است و تنها کسانى گرفتار آن مى‏ شوند که خود را در برابر  وسواس خناس تسلیم کنند و به‌اصطلاح با او همکارى نزدیک نمایند! ولى مردان بیدار و با ایمان، کاملاً مراقبند که هرگاه خطایى از آن‌ها سرزد، در نخستین فرصت عواقب آن را با آب و از دل و جان خود بشویند و دریچه‏ هاى قلب خود را به روى شیطان و لشکر او ببندند که آن‌ها از درهاى بسته قلب وارد نمى ‏شوند!» (۲۰) 5⃣. نجات از قرض و پرداخت بدهی یکی از مشکلات اقتصادی مسلمانان و مخصوصاً دوستان امیرالمؤمنین (ع)، گرفتار شدن به قرض و وام‌های درازمدت است که در موارد بسیار با ربا و سوددهی غیرمجاز همراه است و باعث خمودی و انحطاط فکری مسلمین و ضررهای سنگین مالی و سقوط در گرداب گناه گشته و عواقب سوئی را برای فرد و جامعه در بردارد و ضربه‌های سهمگینی بر پیکر نظام اقتصادی اجتماع وارد می‌سازد. از طرفی، اشخاص بسیاری برای بهبود زندگی خویش، ناچار به گرفتن وام بدون بهره هستند. این گونه وام گرفتن، هر جند ضرری به همراه ندارد؛ بلکه در بسیاری از اوقات گره‌های کور اقتصادی وام‌گیرندگان را باز می‌کند و برای وام‌دهندگان ثواب عظیم و برکات فراوانی را به دنبال دارد؛ اما فرورفتن در گرداب قرض و دست و پا زدن برای بازپرداخت وام، یکی از مشکلات سختی است که مؤمنان را در دنیا گرفتار و فکر آن‌ها را مشغول و عمرشان را کوتاه می‌کند؛ چرا که غم و غصه پرداخت اقساط ماهیانه و تأمین وجه چک‌هایی که به اشخاص مختلف داده است، برای کسی که قدرت پرداخت آن را ندارد، آرامش زندگیش را سلب می‌کند و سلامت جسم و جانش را به خطر می‌اندازد. در کلمات نورانی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) برای رهایی از این مشکل و سهولت در پرداخت بدهی، راه‌هایی بیان شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، زیاد نمودن و عذرخواهی کردن از خدا در ساعات شب و روز است. 👇👇👇👇
👇👇👇👇 اسماعیل بن سهیل گوید: برای امام باقر (ع) نامه‌ای نوشتم، (مشکل خود را عنوان کردم) که گرفتار قرض سنگینی شده‌ام به‌گونه‌ای که فکرم را مشغول کرده و آبرویم را به خطر انداخته است. حضرت در جواب نامه‌ام نوشتند: «أَکْثِرْ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ وَ رَطِّبْ‏ لِسَانَکَ‏ بِقِرَاءَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ (۲۱) ؛ زیاد استغفار کن و زیانت را به تلاوت سوره انا انزلناه تر و تازه گردان (سوره قدر را مرتب تلاوت کن)» 6⃣. رسیدن به درجات بالای معنوی حضرت على ‏(ع) مى‏ فرمایند: «اِنَّ الْاِسْتِغْفَارَ دَرَجَةُ الْعِلِّیینَ (۲۲) ؛ همانا آمرزش‏ خواهى، درجه علّیین [و والامقامان‏] است.» چرا کسانی که اهل هستند به این درجه می‌رسند؟ اصلاً چرا ما باید از گناهانمان کنیم؟ فایدة بزرگ این است که ما را از غفلت نسبت به خود باز می‌دارد. ما گاهی در مورد خودمان دچار اشتباه می‌شویم. آنگاه که به فکر می‌افتیم، گناهان، خطاها، خیره‌سری‌ها، پیروی‌هایی که از هوای نفس کرده‌ایم، ظلمی که به نفس خودمان نموده‌ایم، ظلمی که به دیگران روا داشته‌ایم، جلوی چشم ما مجسّم می‌شود و به یادمان می‌آید که چه کرده‌ایم؛ آن‌وقت از غرور، نخوت و غفلت فاصله می‌گیریم. این حالت بهترین است. نقل شده فردی در نجف بود که اهل آزار مردم و اهل شراب و اعمال زشت بود. مرحوم قاضی طباطبایی (ره) با او رفیق می‌شود و خود را به او نزدیک می‌کند. این فرد به مرحوم قاضی می‌گوید: تو از من چه می‌خواهی؟ ایشان می‌گوید: هیچی، فقط امشب دو رکعت نماز شب بخوان. آن فرد می‌گوید: من نماز صبح هم نمی‌خوانم چه برسد به نماز شب. قاضی می‌گوید: امشب من تو را بیدار می‌کنم که نماز بخوانی. این فرد به کمک آقای قاضی (ره) از خواب بیدار می‌شود و شروع می‌کند به نماز شب خواندن و تا الله‌اکبر می‌گوید ، اشک از چشمانش سرازیر می‌شود و همین سبب و بازگشت او می‌شود. مرحوم قاضی (ره) در باره این شخص می‌فرماید: او با خدا قهر کرده بود و من او را با خدا در رودربایستی انداختم؛ و این زمینه‌ای شد تا و کند. 📚منابع ۱. ذاریات/18. ۲. بحار الأنوار، ج‏25، ص 204. ۳. نحل/112. ۴. هود /3. ۵. همان/52. ۶. خصال، ج‏2، ص 505. ۷. تحف العقول عن آل الرسول (ص)، ص 174. ۸ . نوح/ 10ـ 12. ۹. صحیفه العلویه الجامعه، ص 659. (متن این استغفار در ص 164 تا 168، کتاب مذکور آمده است.) ۱۰. انفال/ 33. ۱۱. نهج البلاغه، حکمت 88. ۱۲. نوادر راوندی، ص 16. ۱۳. همان، ص 5. ۱۴. سفینة البحار، ج‏6، ص 658. ۱۵ . بحارالانوار، ج 74، ص 172. ۱۶. میزان الحکمه، ح 15083. ۱۷. دعوات راوندی، ص 31. ۱۸. آل عمران/ 135. ۱۹. امالی صدوق، ص 465. ۲۰. تفسیر نمونه، ج‏3، ص100. ۲۱. کافی، ج5، ص 317. ۲۲. نهج البلاغه، حکمت 417، ص 729.م 🌺 والسلام علی من تبع الهدی 🌺 استغفار عمومی https://eitaa.com/esteghfaaromomi
استغفار بايد جدّي و حقيقي باشد. استغفار، مخصوص يک عدّه آدمهاي معيّن هم نيست که بگوييم کساني که خيلي گناه کردند ، استغفار کنند؛ نه. همه انسانها - حتّي در حدّ پيامبر - بايد استغفار کنند. «ليغفر لک اللَّه ما تقدم من ذنبک و ما تأخّر»  پيامبر هم بايد استغفار کند. استغفار، يا از گناهي است که ما انجام داده ايم، يا از گناهان اخلاقي است. اگر فرض کنيم که يک انسان، هيچ گناهي هم انجام نداد؛ نه دروغ، نه غيبت، نه ظلم، نه خلاف، نه شهوتراني، نه اهانت به کسي، نه تعدّي به مال مردم - البته اين طور آدمها، خيلي کمند - اما بسياري از همين طور آدمهايي که اين گونه گناهان جوارحي را هم ندارند، مبتلا به گناه جوانحي - گناه اخلاقي - هستند. اگر همين آدمي که هيچ گناهي نمي کند، وقتي که ميان مردم راه مي رود، نگاه کند و بگويد: اين بيچاره مردم، همه مشغول گناهند؛ ولي ما الحمدللَّه خودمان را نگهداشتيم و گناه نمي کنيم - خود را بالاتر از آنها به حساب بياورد - اين خودش يک گناه و يک تنزّل و يک سقوط مي شود و استغفار لازم دارد. تحقير انسانها، خود را بالاتر از ديگران دانستن، کار خود را ارزشي بيش از ارزش کار مردم دادن، يا بعضي از صفات اخلاقي زشت ديگري که در انسانها هست - مثل حسد و طمع و خود بزرگ بيني - اينها استغفار لازم دارد. اگر فرض کنيم، انساني است که اين گناهان را هم ندارد؛ ولي مثلاً در باب علم توحيد، پيش نرفت. در اين صورت، يک قصور است و بايد استغفار کند. باب علم توحيد و معرفت به پروردگار، باب محدود و راه بن بستي که نيست؛ راه بي نهايت است که همه انبيا و اوليا، در اين راه مشغول پيشرفت و تکامل نفس و فراهم کردن معرفت بيشتر نسبت به ذات مقدّس پروردگار و صفات کماليّه حضرت حقّند. هر مقداري که اين گونه افراد، در اين راه پيش نرفتند، يک قصور و يک عقب ماندگي و يک ناتواني معنوي است که استغفار لازم دارد. استغفار، براي همه است. لذا ملاحظه مي کنيد که ائمّه عليهم السّلام در اين دعاها، چه سوزوگدازي دارند. بعضي خيال مي کنند که امام سجاد اين سوزوگداز را کرده است، براي اين که به ديگران ياد بدهد. بله؛ ياد دادن به ديگران که هست - هم در شکل و هم در مضمون کار - اما اصل قضيه اين نيست. اصل قضيه، آن حالت طلبِ خود اين بنده صالح و انسان والا و بزرگوار است. اين سوزوگداز، متعلّق به خود اوست. اين اظهار تضرّع پيش پروردگار، متعلّق به خود اوست. اين ترس از عذاب خدا و ميل به تقرّب الي اللَّه و رضوان الهي، متعلّق به خود اوست. اين استغفار و طلب از خدا، واقعاً متعلّق به خود اوست. ممکن است مثلاً توجه به مباحات در زندگي - لذّتهاي مباح، کارهاي مباح - در نظر انساني که در آن حدّ از علوّ درجه است، يک نوع سقوط و انحطاط محسوب شود. دلش مي خواست که در چارچوب ضرورتهاي مادّي و جسماني قرار نمي داشت و همين نيم نگاه را هم به مباحات و به مسائل عادي زندگي نمي کرد و در راه معرفت و در آن وادي بي نهايت به سوي رضوان الهي و بهشت معرفت الهي، بيشتر پيش مي رفت. وقتي چنين چيزي نشده است، پس استغفار مي کند. بنابراين، استغفار براي همه است. ۲٨/دی/ ۱۳۷۵ بيانات مقام معظم رهبرى در خطبه هاى نماز جمعه ى تهران استغفار عمومی https://eitaa.com/esteghfaaromomi
۲٨/دی/ ۱۳۷۵ بيانات مقام معظم رهبرى در خطبه هاى نماز جمعه ى تهران:👇👇 اگر بخواهيم استغفار - اين نعمت الهي - را به دست بياوريم، دو خصلت را بايد از خودمان دور کنيم: يکي غفلت و ديگري غرور. غفلت: غفلت، يعني انسان به کلّي متوجّه و متنبّه نباشد که گناهي از او سر مي زند؛ مثل بعضي از مردم. حالا عرض نمي کنم بسياري - کار به کم و زيادش ندارم - ممکن است در بعضي از جوامع، کمتر باشند. به هر حال، اين نوع آدمها در دنيا و در ميان افراد انسانها هستند که غافلند و گناه مي کنند؛ بدون اين که متوجّه باشند خلافي از آنها سر مي زند. دروغ مي گويد، توطئه مي کند، غيبت مي کند، ضرر مي رساند، شرّ مي رساند، ويراني درست مي کند، قتل مرتکب مي شود، براي انسانهاي گوناگون و بي گناه پاپوش درست مي کند، در افقهاي دورتر و در سطح وسيعتر، براي ملتها خوابهاي وحشتناک مي بيند، مردم را گمراه مي کند، اصلاً متنبّه هم نيست که اين کارهاي خلاف را انجام مي دهد. اگر کسي به او بگويد که گناه مي کني، ممکن است از روي بي خيالي، قهقهه اي هم بزند و تمسخر کند: گناه؟ چه گناهي! بعضي از اين افراد غافل، اصلاً به ثواب و عِقاب عقيده اي ندارند. بعضي به ثواب و عقاب هم عقيده دارند؛ اما غرق در غفلتند و اصلاً ملتفت نيستند که چه کار مي کنند. اگر اين را در زندگي روزمرّه خودمان قدري ريز کنيم، خواهيم ديد که بعضي از حالات زندگي ما شبيه حالات غافلان است. غفلت، دشمني بسيار عجيب و خطر بزرگي است. شايد واقعاً براي انسان، هيچ خطري بالاتر و هيچ دشمني بزرگتر از غفلت نباشد. بعضيها، اين طورند. انسانِ غافل هرگز به فکر استغفار نمي افتد. اصلاً به يادش نمي آيد که گناه مي کند. غرق در گناه است؛ مست و خواب است و واقعاً مثل آدمي است که در خواب حرکتي انجام مي دهد. لذا اهل سلوک اخلاقي، در بيان منازل سالکان در مسلک اخلاق و تهذيب نفس، اين منزل را که انسان مي خواهد از غفلت خارج شود، منزل «يقظه»، يعني بيداري مي گويند.  در اصطلاحات قرآني، آن چيزي که نقطه مقابل اين غفلت است، تقواست. تقوا، يعني بهوش بودن و دائم مراقب خود بودن. اگر از آدم غافل دهها گناه سر مي زند و اصلاً حس نمي کند که گناه کرده است؛ آدم متّقي، درست نقطه مقابل اوست. اندک گناهي هم که مي کند، فوراً متذکر مي شود که گناه کرده است و به فکر جبران مي افتد. «انّ الّذين اتّقوا اذا مسّهم طائف من الشّيطان تذکروا»  به مجرد اين که شيطان از کنارش عبور مي کند و باد شيطان به او مي خورد، فوراً حس مي کند که شيطان زده شده و دچار اشتباه و غفلت گرديده است؛ «تذکروا»: به ياد مي افتد. «فاذا هم مبصرون»؛ چنين آدمي، چشمش باز است. عزيزان من؛ برادران و خواهران! هر که هستيد ملتفت باشيد. اين خطاب، فقط به يک عدّه مردم خاص نيست که بگوييم مثلاً افراد کم اطّلاع، کم سواد و يا جوان و کم سن، به آن توجّه کنند. نخير؛ همه بايد ملتفت باشند. علما، دانشمندان، برجستگان، شخصيتها، بزرگان، کوچکان، پولداران، فقيران، همه بايد ملتفت باشند که حدّاقل گاهي غفلت گريبان آنها را مي گيرد و غافل مي شوند. اصلاً گناه از آنها سر مي زند و ملتفت نمي شوند که گناه انجام مي دهند. خطر بسيار بزرگي است. اين گناهي که من و شما انجام مي دهيم، ملتفت نمي شويم و چون نمي دانيم گناه کرده ايم، از آن گناه توبه و استغفار هم نمي کنيم. بعد روز قيامت که مي شود، چشم ما که باز شد، آن وقت مي بينيم، عجب چيزهايي در نامه اعمال ماست! انسان تعجّب مي کند، کي من اين کارها را انجام دادم؛ اصلاً يادش نيست. اين، گناهِ غفلت و اشکال آن است. پس، يک مانع استغفار، عبارت از غفلت است. غرور: مانع دوم، غرور است. اندک کار کوچکي که انسان انجام مي دهد، مغرور مي شود. در تعبيرات دعا و روايت داريم که «الاغترار باللَّه». در دعاي چهل وششم صحيفه سجّاديه که روزهاي جمعه خوانده مي شود، عبارتي وجود دارد که خيلي تکان دهنده است. مي فرمايد: «و الشّقاء الاشقي لمن اغترّ بک» ؛ بالاترين شقاوتها، متعلّق به کسي است که به تو مغرور شود. «ما اکثر تصرّفه في عذابک و ما اطول تردّده في عقابک و ما ابعد غايته من الفرج و ماأقنطه من سهولة المخرج». کسي که مغرور مي شود - به تعبير اين روايت - دچار حالت «اغترار باللَّه» مي گردد. غرور، اين گونه است. مغرور، خيلي دور از آبادي است، خيلي دستش کوتاه از رهايي و سلامتي است. چرا؟ به خاطر اين که اندک کار کوچکي که انجام داد، دو رکعت نمازي که خواند، مثلاً خدمتي براي مردم انجام داد، پولي در فلان صندوق انداخت، يا کاري در راه خدا انجام داد، فوراً مغرور مي شود که ما ديگر پيش خداي متعال، کار خودمان را درست کرديم و حساب خودمان را ساخته و پرداخته نموديم و احتياج به چيزي نداريم! اين را به زبان نمي آورد، اما در دل او اين گونه مي گذرد. ادامه مطلب👇👇👇
مراقب باشيد، اين که خداي متعال باب توبه را باز کرده و فرموده است من گناهان را مي آمرزم، معنايش اين نيست که گناهان، چيزهاي کم و کوچکي هستند؛ نه. گاهي گناهان، همه وجود حقيقي انساني را ضايع مي کنند، از بين مي برند و يک انسانِ در مرتبه عالي حياتِ انساني را به يک حيوان درنده کثيفِ پليدِ بي ارزش تبديل مي کنند. گناه، اين گونه است. خيال نکنيد گناه، چيز کمي است. همين دروغگويي، همين غيبت کردن، همين بي اعتنايي به شرافت انسانها، همين ظلم کردن - ولو با يک کلمه - گناهان کم و کوچکي نيست. لازم نيست که اگر انسان مي خواهد احساس گناه کند، حتماً بايستي سالهاي متمادي غرق در گناه شده باشد. نخير؛ يک گناه هم، يک گناه است؛ نبايد گناه را کوچک دانست. در روايات، باب «استحقار الذّنوب» داريم که حقير شمردن گناهان را مذمّت کرده اند. علت اين که خداي متعال مي فرمايد: «مي آمرزيم»، اين است که بازگشت به خدا، خيلي مهم است؛ نه اين که گناه، کم و کوچک است. گناه، عمل بسيار خطرناکي است؛ منتها بازگشت و توجّه به خدا و ذکر او، اين قدر اهميت دارد که اگر کسي اين را صادقانه و درست و حقيقي انجام دهد، آن وقت آن بيماري صعب العلاج، از بين مي رود. بنابراين، اغترار و مغرور شدن به کار نيک - کار نيکي که ما خيال مي کنيم کار نيک است؛ ولي ممکن است آن قدرها هم نيک نباشد، يا چندان اهميت نداشته باشد - موجب مي شود که شما سراغ استغفار نرويد. امام سجّاد در دعاي ديگري به خدا عرض مي کند: «فامّا انت يا الهي فاهل ان لايغترّ بک الصدّيقون»  ببينيد واقعاً چه بيان و چه معرفتي در اين دعا وجود دارد! راه، اين است. ايشان مي فرمايد، صدّيقين هم که مقام بالايي از مقام بندگي انسانها را دارند، بايد مغرور نشوند به اين که ما راه خدا را درست رفتيم و ديگر احتياج به کار و تلاش نداريم. نخير؛ «ان لايغترّ بک الصدّيقون». اين هم مانع استغفار است. اگر غفلت نبود، «اغترار باللَّه» هم نبود، خودفريبي و خودشگفتي هم نبود، آن وقت انسان استغفار مي کند. نکته بعدي اين است که استغفاري کارگشاست که استغفار حقيقي و جدّي و حقيقتاً طلب باشد. فرض بفرماييد شما گرفتاري بزرگي داريد و مي خواهيد رفع اين گرفتاري را از خداي متعال بخواهيد. مثلاً خداي نکرده، عزيزي از عزيزان شما دچار مشکلي است؛ راههاي عادي را هم رفته ايد، ولي نتوانسته ايد آن مشکل را حل کنيد؛ حالا به پروردگار عالم متوسّل شده ايد و دعا و تضرّع مي کنيد. ببينيد! انسان در آن حال که فرضاً فرزند يا عزيزي از عزيزانش دچار بيماري است و درِ خانه خدا رفته و حال دعا پيدا کرده است، چگونه از خدا طلب مي کند؟ آمرزش گناهان را اين گونه از خدا طلب کنيد. حقيقتاً آمرزش را طلب کنيد و تصميم داشته باشيد که آن گناه را ديگر انجام ندهيد. البته انسان ممکن است تصميم هم داشته باشد که گناه را انجام ندهد، باز دچار لغزش شود و انجام دهد؛ باز دوباره توبه مي کند. اگر انسان صد بار هم دچار توبه شکني شد، باز دفعه صدويکم، بابِ توبه باز است. منتها شما که توبه و استغفار مي کنيد، از اوّل نبايد تصميم داشته باشيد که حالا ما استغفار مي کنيم، باز مي رويم دوباره همان کار غلط و خلاف را انجام مي دهيم! اين که نشد. روايتي ديدم که از قول يکي از ائمّه اين طور فرموده است: «من استغفر بلسانه و لم يندم بقلبه فقداستهزئ بنفسه»  کسي که به زبان استغفار مي کند، اما در دل از گناه پشيمان نيست و خيلي هم خوشحال است که اين گناه را انجام داده است - به زبان مي گويد: «استغفر اللَّه» - اين آدم خودش را مسخره مي کند. اين، چگونه استغفاري است؟! اين، استغفار نيست. استغفار، يعني انسان برگردد، واقعاً به طور جدّ از خداي متعال بخواهد که او را به خاطر اين کارِ خلاف ببخشد. چطور انسان تصميم دارد که باز همان کار خلاف را انجام دهد؟ آيا رويش مي شود که از خداي متعال، طلب بخشش کند؟ سبحه در کف، توبه بر لب، دل پُر از شوق گناه                      معصيت را خنده مي آيد بر استغفار ما! اين، چطور استغفار کردني است؟! اين استغفار، کافي نيست. استغفار بايد جدّي و حقيقي باشد. استغفار، مخصوص يک عدّه آدمهاي معيّن هم نيست که بگوييم کساني که خيلي گناه کردند ، استغفار کنند؛ نه. همه انسانها - حتّي در حدّ پيامبر - بايد استغفار کنند. «ليغفر لک اللَّه ما تقدم من ذنبک و ما تأخّر»  پيامبر هم بايد استغفار کند. استغفار، يا از گناهي است که ما انجام داده ايم، يا از گناهان اخلاقي است. اگر فرض کنيم که يک انسان، هيچ گناهي هم انجام نداد؛ نه دروغ، نه غيبت، نه ظلم، نه خلاف، نه شهوتراني، نه اهانت به کسي، نه تعدّي به مال مردم - البته اين طور آدمها، خيلي کمند - اما بسياري از همين طور آدمهايي که اين گونه گناهان جوارحي را هم ندارند، مبتلا به گناه جوانحي - گناه اخلاقي - هستند. ادامه مطلب👇👇👇
اگر همين آدمي که هيچ گناهي نمي کند، وقتي که ميان مردم راه مي رود، نگاه کند و بگويد: اين بيچاره مردم، همه مشغول گناهند؛ ولي ما الحمدللَّه خودمان را نگهداشتيم و گناه نمي کنيم - خود را بالاتر از آنها به حساب بياورد - اين خودش يک گناه و يک تنزّل و يک سقوط مي شود و استغفار لازم دارد. تحقير انسانها، خود را بالاتر از ديگران دانستن، کار خود راارزشي بيش از ارزش کار مردم دادن، يا بعضي از صفات اخلاقي زشت ديگري که در انسانها هست - مثل حسد و طمع و خود بزرگ بيني - اينها استغفار لازم دارد. اگر فرض کنيم، انساني است که اين گناهان را هم ندارد؛ ولي مثلاً در باب علم توحيد، پيش نرفت. در اين صورت، يک قصور است و بايد استغفار کند. باب علم توحيد و معرفت به پروردگار، باب محدود و راه بن بستي که نيست؛ راه بي نهايت است که همه انبيا و اوليا، در اين راه مشغول پيشرفت و تکامل نفس و فراهم کردن معرفت بيشتر نسبت به ذات مقدّس پروردگار و صفات کماليّه حضرت حقّند. هر مقداري که اين گونه افراد، در اين راه پيش نرفتند، يک قصور و يک عقب ماندگي و يک ناتواني معنوي است که استغفار لازم دارد. استغفار، براي همه است. لذا ملاحظه مي کنيد که ائمّه عليهم السّلام در اين دعاها، چه سوزوگدازي دارند. بعضي خيال مي کنند که امام سجاد اين سوزوگداز را کرده است، براي اين که به ديگران ياد بدهد. بله؛ ياد دادن به ديگران که هست - هم در شکل و هم در مضمون کار - اما اصل قضيه اين نيست. اصل قضيه، آن حالت طلبِ خود اين بنده صالح و انسان والا و بزرگوار است. اين سوزوگداز، متعلّق به خود اوست. اين اظهار تضرّع پيش پروردگار، متعلّق به خود اوست. اين ترس از عذاب خدا و ميل به تقرّب الي اللَّه و رضوان الهي، متعلّق به خود اوست. اين استغفار و طلب از خدا، واقعاً متعلّق به خود اوست. ممکن است مثلاً توجه به مباحات در زندگي - لذّتهاي مباح، کارهاي مباح - در نظر انساني که در آن حدّ از علوّ درجه است، يک نوع سقوط و انحطاط محسوب شود. دلش مي خواست که در چارچوب ضرورتهاي مادّي و جسماني قرار نمي داشت و همين نيم نگاه را هم به مباحات و به مسائل عادي زندگي نمي کرد و در راه معرفت و در آن وادي بي نهايت به سوي رضوان الهي و بهشت معرفت الهي، بيشتر پيش مي رفت. وقتي چنين چيزي نشده است، پس استغفار مي کند. بنابراين، استغفار براي همه است. دوستان بزرگوار خواهشا درنشر این کانال به عنوان صدقه جاریه کوشاباشید 👇👇👇 استغفار عمومی https://eitaa.com/esteghfaaromomi
✨﷽✨ 🏴پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: ✍«هرگاه در امّت من 10خصلت ظاهر شود خداوند ایشان را به ده چیز عقوبت کند». گفته شد: یا رسول الله! آن ده خصلت چیست؟ فرمود: «هرگاه دعا کم کنند بلا نازل شود، هرگاه صدقات (قرض، هدیه، وقف، مطلق قدم های خیر و انفاقات خیریه) را ترک کنند مرض ها زیاد شود، هرگاه زکات را منع کنند چارپایان بمیرند، هرگاه سلطان جور کند منع باران شود، هرگاه زنا در ایشان بسیار شود، مرگ ناگهانی در ایشان زیاد شود، هرگاه ربا زیاد شود، زلزله ها زیاد شود، هرگاه به خلاف آنچه خدا نازل فرموده حکم کنند دشمن ایشان بر ایشان مسلط شود، و هرگاه نقض عهد و پیمان کنند خداوند ایشان را مبتلا به قتل سازد و هرگاه کم فروشی کنند خداوند ایشان را به سال های خشک و قحط بگیرد.» سپس این آیه را تلاوت فرمود: «ظهر الفساد فی البرّ و البحر بما کسبت أیدی الناس لیذیقهم بعض الذی عملوا لعلّهم یرجعون؛(1) فساد در دریا و خشکی ظاهر شد به سبب آنچه دست مردم کسب کرده تا اینکه بچشاند ایشان را اثر بعضی از آنچه عمل کرده اند، تا شاید برگشت کنند.»(2) 1-سوره روم (30)، آیه 41. 2-جامع الاخبار، ص 509. دوستان بزرگوار خواهشا درنشر این گروه به عنوان صدقه جاریه کوشاباشید استغفار عمومی https://eitaa.com/esteghfaaromomi
🔻 🖼 مجموعه نمایشگاهی 📝 مجموعه نمایشگاهی (پوستر/عکس نوشته) “استغفار تشکیلاتی” شامل ۲۱ بخش از بیانات امام خامنه‌ای پیرامون پدیده‌ای بسیار مهم و اجتماعی می‌باشد که با عمل کردن دسته‌جمعی به آن، به تعبیر حضرت آقا “موجب میشود که مشکلات زندگی انسان و جوامع باز بشود.” 🗂 در قالب ۲۱ عکس نوشته باکیفیت اصلی و قابل چاپ 💰 قیمت مجموعه: ۹۵۰۰ تومان 📮 خرید: @mezmar_ads دوستان بزرگوار خواهشا درنشر این گروه به عنوان صدقه جاریه کوشاباشید استغفار عمومی https://eitaa.com/esteghfaaromomi
💬 ما باید استغفار کنیم. استغفار ما فراتر از استغفار اشخاصِ خود ماست. بنده هم باید بروم برای خودم استغفار کنم، شما هم استغفار کنید. درواقع نمیشود گفت ما گناهکاریم؛ [ما] غرق گناهیم. اینقدر کوتاهی، اینقدر تخلّف و اینقدر تقصیر در اعمال شخصی خود ما وجود دارد؛ لذا باید استغفار کنیم. استغفار هم دل را نورانی و ذهن و روح را شفاف میکند. اینکه استغفارهای شخصی خود ماست؛ بین خود ما و خداست؛ لکن استغفارهای عمومی هم داریم. 🔹 امام خامنه‌ای - ۱۳۸۴/۰۸/۰۸ 🖼 از مجموعه دوستان بزرگوار خواهشا درنشر این گروه به عنوان صدقه جاریه کوشاباشید استغفار عمومی https://eitaa.com/esteghfaaromomi
📜🕌 سلونی قبل أن تفقدونی 1⃣ 🖍پرسشگر: آقا جان خطاها و سستی ها و معصیت ها و ظلمهای گذشته ام چنان وضعیتی برایم درست کرده که زندگیم عین کلاف سردرگم شده. هر طرفش را میگیرم، یک طرف دیگرش گره میخوره. هم ترس از آبروم دارم و هم نگران آینده بچه هامم خلاصه همه چیزم درهم و برهم شده. راستش از شما چه پنهان دیگه دارم از رحمت خدا هم ناامید میشم . با خیلی ها مشورت کردم، خیلی برنامه ریزی ها کردم که از نو همه چیز را بسازم اما نشد که‌نشد. اصلا انگار یک نیروی غیبی نمیخواد و نمیگذاره این بحران سنگین و مبهم حل بشه. البته اعتراف می کنم که ریشه همه این مشکلات گناهان خودمه ولی واقعا دیگه موندم چه کار کنم؟ آیا در آن سوالاتی که فرمودید :« از من بپرسید » برای این درد من هم درمانی هست؟ ✍حضرت علی علیه السلام: اولا « تعجب می کنم از کسی که امکان و فرصت استغفار دارد ولی ناامید است.» (حکمت ۸۷) البته استغفاری هم که لقلقه زبان باشه فایده ای نداره. یکبار دیدم مردی بی توجه و از روی عادت داره تندتند میگه ، استغفرالله، استغ.... بهش تشری زدم و گفتم:« تو اصلا میفهمی که استغفار چیست؟ استغفار درجه ی اهل علیین است و بعد شش مقدمه رسیدن به باطن و حقیقت استغفار را به او یاد دادم.» (حکمت ۴۱۷) ثانیا باور کنید برای حل بحران پیچیده ای که کمر زندگیتون را خم کرده، جوابی دقیق و آسان دارم به شرط اینکه بشنوید و بپذیرید و فورا عمل کنید نه اینکه بشنوید و با تردید قبول کنید و در عمل کردن هم پشت گوش بیاندازید. 🖍 پرسشگر: آقا به مظلومیتتون قسم که من با جون و دل گوش میدم و انشاالله به سرعت عمل می کنم. آخه اونقدر استرس و دلهره دارم که فقط دنبال یک راه میگردم که خودم را نجات بدم. ✍ پس با دقت گوش کن « بخدا سوگند هرگز ملتی از ناز و نعمت زندگی گرفته نشدند مگر به کیفر گناهانی که انجام داده اند؛ زیرا خداوند بر بندگان خود، ظلم نمی کند. اگر مردم به هنگام نزول بلاها و گرفته شدن نعمت ها با صدق نیت در پیشگاه خداوند زاری و تضرع کنند و با قلبهایی پر از محبت از خداوند درخواست عفو نمایند، آنچه از دست شان رفته بازخواهد گشت و هرگونه فسادی، اصلاح خواهد شد. (خطبه ۱۷۸ بند ۲) دوستان بزرگوار خواهشا درنشر این گروه به عنوان صدقه جاریه کوشاباشید استغفار عمومی https://eitaa.com/esteghfaaromomi
🔰امام جواد (عليه السلام) فرمودند: 💬عَن اِسماعيلِ بنِ سَهلِ قالَ: كَتَبتُ الي اَبي جَعفر الثّاني (عليه السلام) عَلَّمَني شَيئا اِذا قُلتُه كُنتُ مَعَكُم في الدُّنيا وَ الآخِرَة فقا: فَكَتَبَ بِخَطِّه اَعرَفُهُ: اَكثِر مِن تِلاوَةِ اِنّا اَنزَلناهُ و رَطِّب شَفَتَيكَ بِالاستِغفار؛ 📝اسماعيل بن سهل گويد: به خدمت امام جواد نوشتم: به من چيزي بياموز كه هر گاه آن را بگويم در دنيا و آخرت با شما باشم. حضرت با خط شريف خود كه آن را مي‌شناختم نوشتند: سوره مباركه انا انزلناه را زياد تلاوت كن و دو لب خود را با گفتن استغفار تر كن (نيروي تازه بخش). 📒جهاد با نفس، ح ۷۸۶ دوستان بزرگوار خواهشا درنشر این گروه به عنوان صدقه جاریه کوشاباشید استغفار عمومی https://eitaa.com/esteghfaaromomi
🍃چهار فایده‌ استغفار کردن🍃 💬آیت الله مجتهدی تهرانی: کسی که زیاد استغفار کند چهار خاصیت داره: 1⃣رهایی از غم و غصه کسی که زیاد استغفار کند،خدا غم و غصه را از دل و جان او بر می دارد؛ گاهی بدون هیچ دلیلی احساس غم و غصه کرده ام؛ و استغفار که می کنم؛ حالم خوب می شود شما هم این مطلب را امتحان کنید. 2⃣احساس امنیت انسان از خبرهای هولناک می ترسد، مثلا می گویند زلزله ای در راه هست یا آمریکا می خواهد به ایران حمله کند و ... اینجا استغفار کن که آن ترس و خوف را برطرف می کند و هیچ اتفاقی هم نمی افتد ؛ آمریکا هم هیچ غلطی نمی تواند بکند. 3⃣نجات از تنگناهای زندگی اگر در زندگی به بن بست خورده ای و مشکلاتت زیاد شده است استغفار کن. ازدواج کرده ای و صاحبخانه جوابت کرده؛ هرچی می گردی جا پیدا نمی کنی؟! برو استغفار کن، خدا به دل یکی می اندازد تا مشکل تو را حل کند و 4⃣زیاد شدن روزی اگر استغفار کنی، خداوند روزی تو را از محلی که گمان نداری می فرستد،مثلا شمایک طلبه هم مباحثه خوب نداری اگر اهل استغفار باشی خدا یک هم بحث خوب به شما می دهد ،زن خوب نصیبت می شود؛ همسفر خوب پیدا می کنی و ... ‌💬 دوستان بزرگوار خواهشا درنشر این گروه به عنوان صدقه جاریه کوشاباشید استغفار عمومی https://eitaa.com/esteghfaaromomi
👈 هروقت غصه‌دار شدید برای خودتان برای همه مومنین و مومنات از زنده ها و مــــــرده ها و آنـهایی که بعــدا خواهند آمد کنید غصـه دار که می شوید گـویا بدنتان چــین می‌ خـورد و اســــتغفار که می کنید این چـین ها باز می شــود در دوران شیوع ویــروس استغـفار را فــراموش نکنیم تا رفـــــع بلا شود. 👌رسول خدا (ص) می فــرماید: بلاها و گـرفتاری ها را به کمک اســتغفار ببنیدید. 🎤 ✅ ┄┅═✧❁🌷یازهرا🌷❁✧═┅┄ دوستان بزرگوار خواهشا درنشر این گروه به عنوان صدقه جاریه کوشاباشید استغفار عمومی https://eitaa.com/esteghfaaromomi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸استغفار و کشتی وجود انسان🔸 کشتی‌ای را تصور کنید که روی دریا سیر میکند. اگر آب موج بزند و در کشتی بریزد، کشتی سنگین میشود و مقداری در آب فرو میرود. در هجوم بعدی امواج، آب بیشتری در کشتی میریزد، چون در اثر موج قبلی پایین رفته و به سطح آب نزدیک شده. انسان در دنیا، مثل کشتی روی آب است. کشتی وجودش اگر از آب دریای مادّی خالی باشد، دریا در اختیار اوست. اما اگر در کشتیِ وجودش آب ریخت، باید آن آب را با پمپاژ خالی کند. ادعیه و زیارات، پمپاژ کردن آب از کشتی است. در روایات آمده که انسان روزی هفتاد مرتبه استغفار کند. مثل این است که بر اثر موج، مقداری آب در کشتی شما ریخته و شما باید هفتاد سطل آب بکشید و از کشتی بیرون بریزید. دوستان بزرگوار خواهشا درنشر این گروه به عنوان صدقه جاریه کوشاباشید استغفار عمومی https://eitaa.com/esteghfaaromomi
💠 آیات و احادیثی که در برنامه امروز حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با موضوع " سیری در صحیفه سجادیه ، شرح دعای نهم (استغفار) " قرائت شد. 🔸 حضرت امام صادق عليه السلام فرمودند : « إنَّ للقُلوبِ صَداءً كصَداءِ النُّحاسِ ، فاجلُوها بالاستِغفارِ. » 🔹 دلها نيز، همچون مس، زنگار مى بندد، پس آنها را با استغفار صيقل دهيد. —------------------------------------ 🔸 حضرت امام محمد باقر عليه السلام فرمودند : « التّائبُ من الذّنْبِ كَمَنْ لا ذَنْبَ له و المُقيمُ علي الذّنبِ و هُوَ مستَغفِرٌ منهُ كالمستهزِءُ. » 🔹 كسي كه از گناه توبه كند همانند انسان بي گناه است و كسي كه در حال ارتكاب گناه طلب آمرزش كند و استغفار بگويد همانند كسي است كه (خداوند را) مسخره كرده است. —------------------------------------ 🔸 عن محمد بن ریان قال: کتَبتُ الی اباالحسن الثالث(ع) ، اسألُه اِنْ یُعلِمَنی دعاءً لِلشدائِدِ والنوازلُ و المهمّات و قضاء حوائج الدُنیا و الاخرة و اَن یَخُصَّنی کما خَصَّ آباءَهُ موالیهم . فَکَتَب اِلیَّ الزم الاستغفارَ... 🔹 محمد بن ریان می‌گوید: به امام هادی(ع) نامه نوشتم و از او خواستم که برای سختی‌ها و حوادث و حوایج مهم و برآوردن حاجات دنیا و آخرت، دعایی به من بیاموزد؛ همان گونه که پدران بزرگوار او به شیعیان خود می‌آموختند. امام در پاسخ نوشت: ملازم استغفار باش و بر آن مداومت کن. —------------------------------------ 🔸 رسول خدا صلّى الله علیه و آله وسلم فرمودند : « مَنْ اكثَرَ الاستغفارُ جَعَل اللهُ لَهُ من كلِّ همٍّ فَرَجاً وَ مِنْ كلِّ ضيقٍ مَخرَجاً و رزقُهُ من حيثُ لا يحتسِبُ. » 🔹 هر كس فراوان استغفار نمايد خداوند او را از هر غم و غصه ای رهائی می‌بخشد و در هر تنگنائی راهی را به سويش می‌گشايد و به او از جائی كه گمان نمی‌كند رزق و روزی می‌دهد. —------------------------------------ 🔹 روایت شده که شخصی خدمتِ امام رضا(علیه السلام) آمد و از «خشکسالی» شکایت کرد. حضرت در بیان راهِ چاره فرمودند: «استغفار کن». شخص دیگری به پیشگاه حضرت آمد و از «فقر و ناداری» شکایت کرد. حضرتش فرمودند: «استغفار کن» فرد سومی به محضرش شرفیاب شد و از حضرت خواست تا دعایی فرماید که خداوند پسری به او عطا فرماید. حضرت، به او فرمودند: «استغفار کن». حاضران باتعجّب پرسیدند: سه نفر با سه خواسته متفاوت، خدمتِ شما آمدند و شما همه را به «استغفار» توصیه فرمودید؟! فرمود: من این توصیه را از خود نگفتم. همانا در این توصیه از کلامِ خداوند الهام گرفتم و آن گاه آیات ۱۰-۱۲ سوره نوح را تلاوت فرمودند. 🔸 فقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً (۱۰) 🔸 يرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْکُمْ مِدْراراً (۱۱) 🔸 و يُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ يَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً (۱۲) دوستان بزرگوار خواهشا درنشر این گروه به عنوان صدقه جاریه کوشاباشید استغفار عمومی https://eitaa.com/esteghfaaromomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : استغفار، غم را از دل می‌برد ! 👤 دوستان بزرگوار خواهشا درنشر این گروه به عنوان صدقه جاریه کوشاباشید استغفار عمومی https://eitaa.com/esteghfaaromomi
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : هرگاه در زندگی ات تنگنا و در کارهایت آشفتگی و سر در گمی دیدی، پس حاجتت را به خداوند عرضه کن و نماز استغفار را وامگذار و بر آن مداومت کن ... تا خداوند تمام امور تو را اصلاح فرماید. 💠 دستور نماز استغفار 🔸 نیت : دو رکعت نماز استغفار به جا می‌آورم قربة الی الله 🔹 مشتمل بر ۱۵۰ مرتبه استغفرالله 🔻 در هر رکعت ۷۵ مرتبه به این ترتیب : بعد از حمد و سوره قدر ۱۵ مرتبه استغفرالله بعد از ذکر رکوع ۱۰ مرتبه استغفرالله بعد از ذکر بلند شدن از رکوع ۱۰ مرتبه استغفرالله در سجده اول بعد از ذکر سجده ۱۰ مرتبه استغفرالله بین دو سجده در حال نشسته ۱۰ مرتبه استغفرالله در سجده دوم بعد از ذکر سجده ۱۰ مرتبه استغفرالله بعد از سجده دوم در حال نشسته ۱۰ مرتبه استغفرالله رکعت دوم را هم مانند رکعت اول انجام بدهد و پس از بلند شدن از سجده دوم و گفتن ۱۰ بار استغفرالله، تشهد و سلام را مانند بقیه نمازها بخواند. دوستان بزرگوار خواهشا درنشر این گروه به عنوان صدقه جاریه کوشاباشید استغفار عمومی https://eitaa.com/esteghfaaromomi
🔻 حکمت ۱۳۵ نهج البلاغه 🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند : « مَنْ أُعْطِيَ أَرْبَعاً لَمْ يُحْرَمْ أَرْبَعاً؛ مَنْ أُعْطِيَ الدُّعَاءَ لَمْ يُحْرَمِ الْإِجَابَةَ، وَ مَنْ أُعْطِيَ التَّوْبَةَ لَمْ يُحْرَمِ الْقَبُولَ، وَ مَنْ أُعْطِيَ الِاسْتِغْفَارَ لَمْ يُحْرَمِ الْمَغْفِرَةَ، وَ مَنْ أُعْطِيَ الشُّكْرَ لَمْ يُحْرَمِ الزِّيَادَةَ. » 🔹 كسى كه توفيق چهار چيز پيدا كند از چهار چيز محروم نخواهد شد. كسى كه توفيق دعا يابد از اجابت محروم نمى‌گردد. كسى كه توفيق توبه پيدا كند از قبول آن محروم نمى‌گردد. كسى كه توفيق استغفار يابد از آمرزش محروم نمى‌شود. و كسى كه توفيق شكرگزارى پيدا كند از فزونى نعمت محروم نخواهد شد. 📝 مرحوم سيّد رضى مى‌گويد : تصديق و تأييد اين گفتار (درباره امور چهارگانه و نتايج آن) در قرآن مجيد است. خداوند در مورد دعا مى‌فرمايد : «مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم»، درباره استغفار مى‌فرمايد : «هركس كار بدى انجام دهد يا بر خويشتن ستم روا دارد سپس از خداوند آمرزش طلب كند خدا را آمرزنده و مهربان خواهد يافت»، درباره شكر مى‌فرمايد : «هرگاه شكر نعمت به جا آوريد نعمت را بر شما افزون مى‌كنم»، و درباره توبه مى‌فرمايد : «توبه (و بازگشت به رحمت خداوند) براى كسانى است كه كار بدى از روى جهالت انجام مى‌دهند سپس به زودى توبه مى‌كنند و به سوى خدا باز مى‌گردند آنها كسانى هستند كه خداوند توبه آنها را مى‌پذيرد و خداوند دانا و حكيم است». 💠دوستان بزرگوار خواهشا درنشر این گروه به عنوان صدقه جاریه کوشاباشید استغفار عمومی https://eitaa.com/esteghfaaromomi