eitaa logo
استکبار ستیزان
208 دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
2.1هزار ویدیو
15 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بگشا پنجره زندگی را رو به سوی شروعی دوباره از جنس نور و عشق و آرامش امروز روز توست سلام، صبحتون بخیر روزتون پر از شادی و انرژی مثبت
🌹🌹آثار از دیدگاه امیرالمومنین علی علیه السلام 👇👇 1⃣◀️ فقر موجب نقص عقل و دین👇 💢امام خطاب به محمدبن حنفیه می فرمایند: 🔹«فرزندم! از فقر بر تو می ترسم، از آن به خدا پناه ببر! زیرا فقر دین انسان را ناقص و عقل و اندیشه او را مشوش، و مردم را نسبت به او، و او را نسبت به مردم بدبین می سازد.» 📚نهج البلاغه، حکمت ۳۱۹ براساس این بیان نورانی امام، فقر آثار بسیار بدی را بر عقل و دین انسان برجا می گذارد. چنانکه در روایت دیگر می فرماید: «از دست رفتن دین، سبب نابودی امنیت است و با ترس و وحشت، زندگی مفهومی ندارد، و زوال عقل سبب زوال زندگی است و جامعه بی خرد را جز با مردگان نتوان قیاس کرد.» 📚نهج البلاغه، حکمت 319 پس فقر خطرناک ترین بیماری است که جامعه را تهدید می کند و درصورت عدم تسریع در درمان آن، جامعه دچار اختلال و فروپاشی و در نهایت باعث از دست رفتن دین و معنویت می گردد. 2⃣◀️ فقر موجب ناتوانی و غربت👇 💢امام در فرازی دیگر می فرمایند: «فقر و تهیدستی، مرد زیرک را در برهان، کند و ناتوان می سازد و انسان فقیر در شهر خود نیز غریب و بیگانه است» 📚نهج البلاغه، حکمت 3 از کلام امام استفاده می شود که فقر قدرت و توان برخوردهای اجتماعی را از انسان می گیرد، و فقیر جرأت داد و ستد را از دست می دهد و به یک انسان بی اراده تبدیل می شود که قدرت انجام هیچ کاری را ندارد. در روایت دیگر می خوانیم 🔹«بی نیاز در غربت، وطنی است و نیازمند در وطن، غریب است» 📚نهج البلاغه، حکمت 56 زیرا انسان بی نیاز هرجا باشد وسایل آسایش برایش فراهم است، ولی فرد نیازمند اگرچه در وطن خود به سر می برد، ولی از آنجا که فقیر است باید برای ادامه حیات خود به سوی دیگران دست نیاز دراز کند، تا بتواند زندگی خود را تأمین کند و اگر به این منوال زندگی خود را بگذراند، روزی جامعه و حتی اقوام و بستگان رهایش می کنند، در نتیجه، وطن برای او غربت می گردد. 👇👇
🌹🌹آثار از دیدگاه امیرالمومنین علی علیه السلام 👇👇 3⃣◀️ فقر موجب ذلت و خواری 👇 💢امام علی از سنگینی و ذلت و خواری فقر به خدا پناه می برد، آنجا که می فرماید: «پروردگارا آبرویم را با بی نیازی نگهدار و شخصیتم را در اثر فقر ساقط مگردان که از روزی خواران تو درخواست روزی کنم و از اشخاص پست خواستار عطوفت و بخشش باشم، به ستودن آن کس که کمکم می کند مبتلا گردم، و به مذمت و بدگوئی از آنکه به من نمی بخشد آزمایش شوم، و تو در ورای همه اینها سرپرست منی که ببخشی و یا منع نمایی، و تو بر همه چیز قادری» 📚نهج البلاغه، خطبه 225 💢فرمایش حضرت علی(ع)، با صراحت بر این نکته دلالت دارد که فقر و تنگدستی، آبروی انسان را از بین می برد و باعث می شود حرمت او ضایع شود. انسان فقیر مجبور است گوهر عزت و مناعت خود را زیر پا نهدو به بندگان خدا چشم امید بدوزد و از آنها لطف و مرحمت انتظار داشته باشد. در اینجا است که زمینه های ستایش و تملق افراد فراهم می شود و باستایش و تملق انسانی دیگر عزت نفس و کرامت والای انسانی به پایین ترین حد سقوط می کند و در این مرحله است که می توان گفت انسان هیچ ندارد، و هیچ نیست، چرا که ماهیت انسانی اش را که فرشتگان در مقابلش سجده کردند، از دست داده است. او در حقیقت از دیدگان دیگران فراموش می شود. 🌹امام علی(ع): «الفقر ینسی» فقر انسان را به فراموشی می سپارد. 💢فقر مادی و فشارهای اقتصادی ناشی از آن، موجب تشویش و اضطراب می شود، انسان را می آزارد و پیوسته جان و دلش را به خود مشغول می سازد و تشویش و اندوه حاصل از آن، آرامش روحی وی را بر هم می زند. 🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام: 🔹به راستی که فقر، اندوه آور است 📚غررالحکم جلد 2 👇👇
🌹🌹آثار از دیدگاه امیرالمومنین علی علیه السلام 👇👇 4⃣◀️ فقر زمینه ساز 👇 💢امام در نامه بسیار ارزشمند خود به مالک اشتر مطالبی را در مورد قضات و کارگزاران بیان می دارند که از مفهوم آنها می توان این گونه استفاده نمود که نپرداختن حقوق کافی به کارگزاران، موجب نیاز آنها به مردم و در نتیجه باعث رشوه خواری و فساد اداری می گردد: 🔹«با جدیت هرچه بیشتر قضاوتهای قاضی خویش را بررسی کن و در بذل و بخشش مال به او سفره سخاوتت را بگستر، آنچنان که نیازمندیش از بین برود و حاجت و نیازی به مردم پیدا نکند.» 💢و در جای دیگر می فرماید: 🔹«سپس حقوق کافی به آنها بده! زیرا این کار، آنها را در اصلاح خویش تقویت می کند، و از خیانت در اموالی که زیردست آنها است، بی نیاز می سازد.» 📚نهج البلاغه، نامه 53 💢 از بخشی از این فرمایش چنین برمی آید که اگر کارمندان با وجود تأمین نیاز، خیانت کنند باید آنان را سرزنش کرد در غیر این صورت، سرزنش آنان سودی ندارد. در بسیاری از متون دیگر نیز حضرت علی(ع) دستور می دهد که باید زندگی کارمندان دولت تأمین باشد. 👇👇
🌹🌹آثار از دیدگاه امیرالمومنین علی علیه السلام 👇👇 5⃣◀️ فقر باعث ضعف عقیده می شود👇 💢خداوند در آیه 16 سوره فجر، یکی از آثار فقر و تهیدستی را تغییر فضای تفکری بشر از مسیر درست معرفی می کند؛ زیرا فقر و تهیدستی، زمینه ساز بدگمانی به خداوند و لب گشودن به اعتراض و گلایه نسبت به اوست. براین اساس گفته شده است: کاد الفقر ان یکون کفرا؛ نزدیک است که فقر به کفر منجر شود.(بحارالانوار، ج 72، ص 29) فقر باعث درخواست فقیر از دیگر همنوعان می گردد. فقیر روزی خود را از دیگران درخواست می کند، در حالی که روزی دهنده خداوند است و باید از خداوند درخواست کرد. بنابراین، فقیر به جای خداوند، دیگران را رازق می پندارد و گمان می کند دیگران می توانند به او روزی دهند، هرچند خداوند آن را معین نکرده باشد. 6⃣◀️ فقر زمینه ساز بی عفتی👇 💢فقر مادی همچنین زمینه بی عفتی مردان و زنان را سبب می شود. خداوند در قرآن کریم به این تاثیر نامطلوب و بد فقر مادی اشاره می کند و می فرماید که زنان و مردان غیرمتاهل که فقیر و فاقد امکانات ازدواج هستند بیشتر از دیگران در معرض بی عفتی و آلودگی ها و فسادهای جنسی هستند. همچنین امیرالمؤمنین علی(ع) درباره تاثیر بسیار بد فقر در زندگی بشر می فرماید: «الفقر الموت الاکبر؛ فقر، مرگ بزرگ است.(حکمت 163) به این معنا که مرگ هر چند سخت و بد باشد، هیچ مرگی چون فقر نیست که آدمی زنده مرده می باشد و مرگ بر او آسانتر از این زندگی است که در فقر و بینوایی در آن قرار گرفته است. 7⃣◀️ فقر موجب جهل می شود👇 💢حقیقت این است که در حالت عادی، شکل گیری باور درست دینی، دست کم نیازمند سواد و آموزش است، در حالی که بسیاری از فقرا از تحصیل این نعمت ابتدایی و اساسی محرومند. برای رشد فکر و اندیشه باید بسیاری از تسهیلات فراهم شود. 👇👇
🌹🌹آثار از دیدگاه امیرالمومنین علی علیه السلام 👇👇 8⃣◀️ فقر و انحراف اخلاقی 👇 💢زشتی اخلاق یعنی دچار دنائت طبع و صفات پست نفسانی شدن و نیز انجام رفتارهایی که از این صفات سرچشمه گرفته اند. حضرت علی علیه السلام نیز به صورت مکرر فرموده است فقر باعث کارهای زشت می شود. 🔹«العسر یشین الاخلاق» تنگدستی اخلاق را زشت می کند(غرر الحکم جلد 2) 🔹«المسکنه مفتاح البوس»؛ ناداری کلید نکبت است(بحارالانوار جلد 87) 💢امام علی(ع) همچنین در توصیه ای به امام حسن مجتبی(ع) می فرماید: 🔹انسانی را که طلب روزی خود می کند ملامت مکن؛ چه هر کس روزی خود و خانواده خود را نداشته باشد، خطاهایش فزون می گردد به هر حال، روایات مزبور با لحن قاطع این حقیقت را اعلام می کنندکه فقر بر رفتار و خصوصیات اخلاقی فرد تاثیر بسیار منفی دارد. 9⃣◀️ فقدان منزلت اجتماعی 👇 💢در بعضی از روایات بر این نکته تاکید شده است که فقر موجب حقارت می گردد. حضرت علی(ع) می فرماید: 🔹«الفقر یخرس الفطن عن حجته»؛ فقیر از بیان دلیلش عاجز است 📚نهج البلاغه، حکمت 3 💢حضرت علی(ع) همچنین خطاب به فرزند خود می فرماید: 🔹پسرم! کلام فقیر شنیده نمی شود و مقام او شناخته نمی گردد. آن حضرت در چند فرمایش جداگانه می فرماید: 🔹هر کس فقیر باشد از مقام و موقعیتی برخوردار نیست و کوچک و خوار شمرده می شود. محرومیت باعث خواری است. 0⃣1⃣◀️ فقر و انزوای سیاسی 👇 💢 انسان های فقیر، معمولا در مراکز قدرت جایگاهی ندارند، چرا که برای شرکت در رقابت های سیاسی؛ توان مالی نداشته و نفوذ و تاثیر چندانی در میان توده های مردم نمی توانند داشته باشند. 🌹امام علی(ع): 🔹الفقیر حقیر لایسمع کلامه و لا یعرف مقامه [فقیر در چشم مردم] بی مقدار است؛ نه سخنش شنیده می شود و نه جایگاهش شناخته می شود 📚نهج البلاغه، حکمت 44
🌹🌹از همه چیز، بهترینش رو میخوای؟ 👈بسم الله... الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَىٰ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ (رعد/۲۹) 💢ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩه، ﻭ اعمال ﺻﺎﻟﺢ ﺍﻧﺠﺎم ﺩهند، ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ‌ﺗﺮﻳﻦ ﺯﻧﺪﮔﻰ و ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻣﻬﺎ ﻧﺼﻴﺒﺸﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ✍کلمه «طُوبیٰ»، مؤنثِ «اطیب»، به معنای «بهترین» است. 💢در آیه، مصداق خاصی برای «بهترین» بیان نشده، تا شامل همه بهترین‌ها بشه: 🔹ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺯﻧﺪﮔﻰ.. 🔹ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻧﻌﻤﺘﻬﺎ.. 🔹ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺁﺭﺍﻣﺶ.. 🔹ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ.. 🔹ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺍﻟﻄﺎﻑ ﺧﺎﺹ الهی.. 🔹و از همه مهم‌تر، بهترین سرانجام.. 🔷🔹(وَ حُسْنُ مَآب)🔹🔷 💢ﻫﻤﻪ ﺍین بهترین‌ها ﺩﺭ ﮔﺮﻭ ﺍﺳﺖ. ✅ زندگیِ شیرینِ دنیا.. ✅ و عاقبتِ نیک در آخرت..
حماس: 🔹حق داریم از خودمان دفاع کنیم. 🔹جواب بمباران، بمباران است. fna.ir/bnbldj
شلیک تیر تک‌تیراندازان فلسطینی کارگر افتاد 🔹رسانه‌های صهیونیستی بامداد شنبه از مرگ نظامی رژیم صهیونیستی که هدف تک‌تیراندازهای فلسطینی قرار گرفته بود، خبر دادند. fna.ir/bnblda
دفاع آمریکا از حملات رژیم صهیونیستی به غزه 🔹یک مقام ارشد کاخ سفید در گفت‌وگو با کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی از حملات جنگنده‌های این رژیم به غزه حمایت کرد.  🔸ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد ۱۵ موضع حماس را در غزه هدف قرار داده است. fna.ir/bnbld4
؛ سه‌عاملی که سبب شد امام خمینی(ره) جام‌زهر را سر بکشند ✅ جنگ 8 ساله تاریخ پر حادثه ای را برای مردم و نظام ما رقم زد. شورای امنیت سازمان ملل متحد هشتمین قطعنامه اش را برای صادر کرد که عراق بلافاصله آن را پذیرفت اما ایران آن را تعلیق کرد و گفت که بایست جابجایی در بندها صورت گیرد. در آن زمان ما در خاک عراق و در موضع قدرت بودیم و عملیات را انجام داده بودیم. متاسفانه یک سال پس از این کش و قوس ها و در 27 تیر 67 این قطعنامه بی کم و کاست قبول شد آن هم بعد از که متحمل شدیم و شهدایی که تقدیم کردیم . 💠 در سال 67 نه تنها ما تمام زمین هایی را که گرفته بودیم پس دادیم بلکه عراق مجددا داشت به سمت ما پیشروی میکرد و قصد تصرف دوباره را داشت بنابراین ما سه سوال را بایستی جواب دهیم: 👈 اول اینکه صدور قطعنامه 598 که تا حدودی خواسته ایران را تامین کردند چه بود؟! 👈 دوم اینکه چرا در سال 66 که ما در بودیم قطعنامه نمی توانست منافع ایران را تامین کند و چرا سال 67 در اوج استیصال قطعنامه به نفع ما بود؟! 👈 و اینکه چرا امام تعبیر را برای این قطعنامه به کار برد؟ 🔻 من معتقدم افرادی مانند آقایان ، محسن ، حسن ، فرماندهان نظامی و فرماندهانی سیاسی در عرصه دیپلماسی باید به مردم جواب دهند و نگذارند این تاریخ دچار و شود. 🔻 در اوایل سال 67 اتفاقاتی افتاد که بدین ترتیب می باشد: حمله عراق به صورت گرفت که در مدت کوتاه با همکاری آمریکا و کویت و در ساعت 7 صبح سردار احمد کاظمی به آقای محسن رضایی که در آن زمان در کرمانشاه حضور داشت خبر داد و به تعبیر سرلشگر رشید ما تعبیر درستی از توان نظامی عراق نداشتیم و حتی آقای محسن رضایی می گفت عراق نمی خواهد کل فاو را بگیرد بلکه میخواهد قسمتی از آن را بگیرد تا براساس آن کار تبلیغاتی کند. 🔻 بعد از سقوط فاو، به ترتیب و نیز مورد هجوم عراقی ها قرار گرفتند که امام پیام داد و رزمندگان ما توانستند با عملیات سرنوشت عراقی ها را به مرز بین الملل برگردانند و حتی در آن زمان محسن رضایی به آیت الله خامنه ای که در آن زمان رئیس جمهور بودند گفتند که به امام پیغام دهید ما تا میتوانی پیش رویم که امام فرمودند ما در پذیرش قطعنامه تاکتیکی عمل نمیکنیم و بر سر مواضعمان هستیم. ❌ سه عامل سبب شد امام جام زهر را سر بکشند. عامل اول آن که کشور در مرحله اول دارای دو موضع بود . یک موضع در جبهه و یک موضع در بر خلاف آنکه عراق یکپارچه در جنگ حضور داشت و پایان خدمت برای سربازانش وجود نداشت و همه در خدمت جنگ بودند و نشان داد بهتر از  ما به سخن امام که فرمود "جنگ در راس امور است" عمل کرد! عامل دوم جدی دولت با جنگ بود. در دولت مسئولینی بودند که اعتقادی به جنگ نداشتند مثل آقای و تفکر که وجود داشت و سقوط قیمت نفت سبب شده بود که ما بتوانیم سالی یک عملیات انجام دهیم و همه فهمیده بودند که ما در مضیقه مالی قرار داریم و به خلاف دولت ما تمام کابینه دولت عراق لباس نظامی می پوشیدند و بسیاری از وزارتخانه هایشان در خط مقدم جبهه ها علیه ما فعالیت داشتند. ⚠️ عامل اصلی بود که می گفتند ما با باید تجهیزات داشته باشیم تا بتوانیم عملیات انجام دهیم مثل نامه آقای رضایی که برای امام نوشتند که بود و در ادامه همان موضوعی بود که معتقد بودند جنگ بر محور باید ادامه پیدا کند و میخواستند جنگ را با تمام کنند. این موارد عواملی بود که باعث شد امام در نهایت جام زهر را سر بکشند.