eitaa logo
💢تیم تخصصی استخدام 100💢
27.2هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1هزار ویدیو
87 فایل
﷽ ✅ آموزشگاه تخصصی استخدام 100 کانال اصلی استخدام ۱۰۰👇👇 @estekhdam_100 ✅ ادمین ثبتنام👈👈 @admin_es100 💫 رضایت داوطلبین استخدامی: 🔗 @rezayat_es100 لینک گروه ذخیره کنید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2347630962C2eed45eb2d ❤❤❤❤❤❤❤❤❤
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 🌅 با تو کامل می‌شود تمام نیمه‌هایم... 🙏 اللهم عجل لولیک الفرج ❤️ ༺‌‌✾➣♡➣✾༺‌‌ https://eitaa.com/joinchat/3450667030Ca49fc47ed7
∞♥∞ ✍ 🍃 چون به نجف اشرف برای تحصیل مشرف شدم، از نقطه نظر قرابت و خویشـاوندی گاهگاهی به محضــر مرحـوم قاضی شرف‌یاب می‌شدم، یک‌روز در نجف {درکنار} مدرسه‌ای ایستاده بودم ڪه مرحوم آیت‌اللـہ قاضی از آنجا عبورمی‌کردند، چون به من رسیدند دست‌خود را به‌روی شانه‌ام گذاردند و گفتند: ای فرزند، دنیا می‌خواهی نمـــازشـب بخوان، آخرت می‌خواهی نمازشب بخوان! 🌿 (ره) ༺‌‌✾➣♡➣✾༺‌‌ https://eitaa.com/joinchat/3450667030Ca49fc47ed7
💢تیم تخصصی استخدام 100💢
♡﷽♡ #رمان_ضحی♥️ ✍بہ قلمِ #شین_الف🍃 #23 بعد از خوردن صبحانه و جا به جا کردن خریدها برگشتیم سر بحثمو
♡﷽♡ ♥️ ✍بہ قلمِ 🍃 وقتی برگشتم ژانت هدفون روی گوشش بود و کتایون مشغول چت کردن! همین که نشستم هر دو گوشی ها رو کنار گذاشتن دفترم رو باز کردم و آهسته گفتم: ببخشید معطل شدید جزء چهارم سوره آل عمران آیه ۱۰۰ میفرماید اگر از یهود پیروی کنید بعد از ایمان به کفر برتون میگردونن یعنی ممکنه جامعه مسلمان کافر بشه؟ حتماً میشه که قرآن خطر بالقوه ارتباط با یهود و یهودیزه شدن اسلام رو گوشزد میکنه مدام همون بلایی که سر مسیحیت هم آوردن تخصص دارن اینا تو فاسد کردن همه چیز! اینم که میگیم یهود منظورمون پیروان حقیقی دین موسی(ع) نیست عمومیت فاسد این اسم رو مصادره کردن و به نژاد مبدل کردن آیه ۱۰۳ به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید ریسمان الهی که همه امت برای حفظ وحدت بهش باید چنگ بزنند چیه یا کیه؟ بهش فکر کنید اون چیه که بیش از هر چیز دیگری در جامعه عامل وحدته؟ در این باره بعدا کاملتر توضیح میدم آیه ۱۰۸ هم میگه خدا هیچ ستم و بیدادی برای جهانیان نمی خواهد خیلی زیباست یا من هو فی قدرته رحیم ای کسی که در اوج قدرت مهربانی ژانت_چه تعبیر قشنگی چی بود این؟ _بخشی از دعای جوشن کبیر _خب این دعاهایی که میگی رو کجا میشه پیدا کرد؟ _یه کتاب هست به نام مفاتیح الجنان همه این دعاها توش جمع شده توی کتابخونه اتاقمه ترجمه هم داره هر وقت خواستی بیا بردار _کتایون چی؟ _کتایون که نخواسته اگر بخواد میتونه فارسی تو گوگل سرچ کنه براش میاره هر کدوم رو بخواد کتایون_آیه ۱۴۰ چرا وعده پیروزی خدا در احد محقق نمی شه این طوری به نظر نمیاد که فقط یک ادعاست هرجا پیروز شد به کمک خدا بود هر جا نشد بهونه بیاره؟! _ بهانه ای نیست گفتم نصرت خدا شامل حال امت میشه ولی با شروط و شرایطی وقتی از فرمان ولی تخطی می کنی یعنی هنوز تربیت نشدی و به شوک احتیاج داری که به موقع بیدار شی گروهی که به طمع غنیمت حرف فرمانده رو زمین می‌گذارن شایسته ی پیروزی ان؟ اگر اینجا شکست نخورن دیگه نمیشه جمعشون کرد! خدا تضمین نداده پای امت حرف گوش نکن و ندانم کار بایسته اگر همچین انتظاری ازش داشته باشیم که ما هم مرتکب همون جهالت یهود شدیم برای گزیدگی قید و شرط وجود داره هدف تربیت امته قرار نیست که هی ما اشتباه کنیم خدا رفع و رجوع کنه اینجا یکم درباره جنگ اُحد بگم؛ چون شکست در بدر (جنگ اول مسلمانان با مشرکین مکه) برای مشرکین خیلی گرون تموم شد در احد با تمام تجهیزات اومدن و این جنگ رو تحمیل کردن در این جنگ مسلمانها به مرز پیروزی رسیدن اما یه عده ای به طمع غنیمت کشیک از تنگه ای که پیامبر سفارش کرده بود ازش مراقبت کنن رو رها کردن و مشرکین تونستن مسلمانها رو دور بزنن و جنگ باخته رو ببرن در اثر این اشتباه یا حتی خیانت، حمزه سیدالشهدا عموی پیامبر به شهادت رسید حتی خود پیامبر تا مرز شهادت رفت و شایعه شهادتش هم پخش شد و بقیه هم تعدادی فرار کردن عده‌ی کمی برای دفاع موندن این آیه به اون ماجرا اشاره میکنه کسی که تا پای جان از پیامبر در معرکه دفاع کرد علی‌بن‌ابیطالب بود که این حدیث قدسی در شأن ایشون نازل شد "لافتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار" ژانت_یعنی چی؟ _ یعنی هیچ جوانمرد و جنگنده ای همچون علی و هیچ شمشیری همچون ذوالفقار وجود ندارد _ذوالفقار چیه؟ _شمشیر امیرالمومنین _شمشیرش اسم داشته؟ _ بله اسبشون هم اسم داشت تازه! لبخندی زد: چه جالب! ادامه دادم: آیه ۱۷۶ پیغمبر خدا نسبت به هدایت شما حریصه! دلش می خواد همه رو هدایت کنه نسبت به نوع بشر دلسوزه! برای یک پدر خیلی سخته که ببینه بچه هاش دارن اشتباه می کنن و خودشون رو تباه می کنن ولی حرف هم گوش نمیدن! پیغمبر در حدیثی خودشون و امیرالمومنین علی بن ابیطالب رو پدر امت معرفی می کنن بلند شدم تا شربت و بیسکوییت بیارم چون خودم احساس گرسنگی میکردم و احتمالا بچه ها هم همین حس رو داشتن! همونطور که مشغول بودم ادامه دادم: آیه ۱۷۹ به حسادت نسبت به برگزیدگی اشاره میکنه حسادت به اینکه چرا فلانی باید برای یک مقام معنوی انتخاب بشه چرا کس دیگه نه مثلاً چرا من نه خداوند میفرماید منِ خدا که بنا نیست اسرار غیبی خودم رو برای همه تشریح کنم که چرا فلانی باشه یا دیگری نه بالاخره یکی باید این سمت رو داشته باشه حتما دلیلی داره شما به وظیفه خودتون عمل کنید چرا بهانه میارید _ولی این سوال منم هست سوال منطقی ای هم هست چرا یکی برگزیده میشه بقیه نه این عدالته ؟ _برگزیده خدا که ما بهش میگیم ولی پاسخ بشر به نیاز هدایته مثل آب که پاسخ تشنگیه هیچکس وقتی تشنه میشه نمیگه کاش آب بودم آب میخوره!
در این باره هم همینه حتماً این انتخاب علت معنوی و غیبی داره همین طور که خدا توی این آیه میگه حتماً این افراد پتانسیل درونی بیشتری از خودشون به نمایش گذاشتن اما خب جزئیات اسرار غیب شاید برای ما قابل درک نباشه و لازم به بیان هم نیست چون شرایط امتحان رو از بین میبره تو اگر خدا رو در زوایای دیگه درست شناختی و بهش اطمینان پیدا کردی با خیال راحت باور میکنی که با حساب کتاب این جایگاه ها تنظیم شده نه با تبعیض و ولی معرفی شده رو می‌پذیری و نقش خودت رو بازی می‌کنی چون چیزی مانع رشد تو نیست حسادت به ولیّ خدا انسان رو تا منفی بی نهایت سقوط میده چون ولیّ خدا مثبت بی نهایته مهمه که از چه ارتفاعی سقوط می کنی یهود رو همین زمین زد شیطان رو هم همین زمین زد سینی رو روی میز گذاشتم و نشستم: بفرمایید ژانت تشکر کرد و کتایون اشکال بعدی رو وارد کرد: _آیه ۱۸۰ میگه در قیامت طوقی از دارایی دنیاییت به گردنت آویخته میشه خب واضحه که هرچی سبک تر باشه بهتره دیگه این توصیه به زندگی فقیرانه و درویش مآبیه دیگه! هر مکتبی که مردم رو به رها کردن دنیا و پشت کردن به مال دنیا دعوت کنه قطعاً قراره از مردم سواری بگیره و خودش سهم اونها رو بخوره _ حق با توئه هر مکتبی که از مردم بخواد در فقر زندگی ‌کنن شیاده و می‌خواد سهم بیشتری برداره اما اسلام اصلا توصیه به بی پولی نداره حدیث داریم از پیغمبر که می‌فرمایند اگر کسی فقیر به دنیا بیاد گناهی نداره ولی اگر فقیر از دنیا بره قطعاً مقصره یا حدیث معروف دیگری که میگه تلاش در جهت کسب روزی حلال مثل جهاد فی سبیل الله در نزد خدا ارزش داره جهادی که در این تفکر مقدس ترین فاکتوره! ژانت پرسید: جهاد یعنی چی یعنی جنگیدن درسته؟ _جهاد هم معنی جنگیدن نیست اون میشه قتال و یکی از زیرشاخه های این واژه ست چون چند وجهیه تعریف جهاد اینه؛ مبارزه و تلاش در راه خدا. حالا این مبارزه و تلاش ذوابعاده یکیش نظامیه ابعاد فرهنگی اجتماعی اقتصادی سیاسی هم داره جهاد یعنی در هر کدوم از این سطوح با تمام وجود بخاطر خدا تلاش کنی و تاثیر مثبت خلق کنی رو کردم به کتایون و جواب سوالش رو کامل کردم: مفهوم قناعت به معنای مقام رضایت و نبود حرص در کسب و خرج ماله معنی درست این آیه همینه قرار نیست در بدبختی زندگی کنی رفاه متناسبی داشته باش اما دلبسته دنیا و دارایی هاش نباش معنی توقی از دارایی هم طبعاً دارایی هست که استفاده درست و در جهت مسیر حق ازش نشده و بلا استفاده مونده و یا بد استفاده شده وگرنه پول درآوردن در نگاه اسلام اصلاً نباید به اندازه نیاز باشه ولی ثروت اندوزی مشکل داره حدیثی هست که میفرماید بقای اسلام و مسلمین در این است که پول و سرمایه در دست کسی باشد که حق را می شناسد و ظلم نمی کند و فنای اسلام و مسلمین در این است که پول و ثروت به دست ظالمان بیافتد که از ان سوء استفاده کنند کمااینکه می‌کنند اتفاقاً تو اگر بخوای خوب کمک کنی باید خوب هم پول در بیاری در حدیث دیگری گفته شده خیری نیست در کسی که علاقه به زیاد کردن مال حلال ندارد اصلا تو باید خوب پول در بیاری که مفهوم بخشش رو یاد بگیری وگرنه اگر هیچی نداشته باشی چی رو میخوای ببخشی چجوری میخوای بخشنده باشی کتایون دوباره پرسید: پس طرف مقابل شما همیشه وضع مالی بهتری دارن؟ مثلا همین یهودیا که چپ و راست ازشون بد میگی میدونی که پولدار ترین آدمهای دنیان! چرا خدای شما که تواناییش رو داره امکانات رو از دست اونها خارج نمیکنه و در اختیار انسانهای خوب قرار نمیده؟! _اینطور نیست که خدا به جبهه حق کمک نکنه خدا همه نوع کمکی رو به امت خودش میکنه و این ثابت شده ست با یک شرط که قبلا هم گفتم اینکه اونها هم همه تلاششون رو بکنن چون هدف اول خدا تربیت و پرورش ماست قرار نیست حاضری خور بار بیایم! اما درباره جبهه باطل خدا هرگز خلاف سنتهاش عمل نمیکنه وقتی اونها تلاش میکنن تدبیر به کار میبندن خب معلومه پول بدست میارن همین یهودیا که میگی تو اقتصاد به شدت قوی عمل میکنن البته پدرسوختگی هم دارنا همش تلاش نیست! برمبنای همون فتوای چاپیدن از غیر یهودی و عدم حرمت ربا اینا رو تو زندانم ول کنی یه سال بعد میلیونر آزاد میشن! اونقدری برای اقتصاد جوامع مهلک بودن که فقط دو بار به دلیل اخلال در اقتصاد از انگلستان اخراج شدن! واقعا بی سابقه ست یه طایفه به طور کامل از یه مملکت اخراج بشن! نمایشنامه تاجر ونیزی رو هم خوندی؟ خندید: نه اونو دیدم... _به نوعی اعتراض به همین رفتاره دیگه! حالا به هرطریق که پول دربیارن معلومه که خدا جلوشون رو نمیگیره! اتفاقا یه جاهایی کمکشون هم میکنه! این دنیا چالش بروز درونیاته خدا هم هر نوع امکاناتی که انسانها برای بروز درونیاتشون احتیاج داشته باشن بهشون میده تو این مورد هم هر چه بیشتر بهشون امکانات میده که هر چه بیشتر درونیات پلیدشون رو بیرون بریزن و پاداش حقیقی خودشون رو دریافت کنن چون کسی که درونش رو
تا این اندازه پلید کرده حیفه به اون اندازه که باید پاسخ دریافت نکنه پس باید امکانات در اختیارش قرار بگیره که بتونه درونیات بالقوه خودش رو بالفعل کنه و مستحق برخورد سزاوار خدا باشه و چالش حقیقی بین خیر و شر در بگیره و خیر تا حد غلبه رشد کنه! چاره مقابله با اونها اینه که ما قوی بشیم! اگر ما به سمت این هدف خیز برداریم خدا هم به ما کمک میکنه کمک واقعی و انتصار آور اصلا اتفاق جذاب خلقت همین چالش بین خیر و شر و پیروزی خیره یکم از شربتم خوردم وبا دست اشاره کردم: _بخورید دیگه این شربت گلابه برای اعصاب خوبه ژانت خندید: فکر میکنم تو اصلا احساس غربت نمیکنی همه چی برت میفرستن بجای آهی که تا پشت حنجره اومد لبخندی زدم و ادامه دادم: آیه ۱۸۶ مومنان نباید از زخم بترسن باید قدرت روحی برخورد و مواجهه باهاش رو کسب کنن این خیلی مهمه مخصوصاً در شرایط فعلی که مسلمان ها بسیار به لحاظ رسانه ای سرزنش میشن این قدرت روحی رو داشته باشی که نترسی و تضعیف نشی چون اونها رسانه دارن و قوی و همه جانبه تمسخرت می‌کنن به راحتی تو رو در ذهن مردم جهان با حماقت و خشونت هم ارز قرار میدن آنچنان اسلام‌هراسی می کنن که مردم جهان یا شما رو قاتل و تروریست می بینن یا نادان و تو نباید خیلی توجه کنی و غصه بخوری تا جایی که توان داری رفع ابهام کن اما به هر حال از سرزنش مکدر نشو عبور کن باید روحیه ت قوی باشه و بلند نظر باشی که تحمل این شرایط ممکن باشه الان خیلی از مردم جهان به این دلیل به دینداری رو نمیارن و اعمال عبادی انجام نمیدن که فضای روانی علیه دین و دینداری سنگینه از قضاوت آدم ها میترسن از اینکه سرزنش بشن می ترسن روحیه ها به شدت ضعیف و آسیب پذیره اونقدری حرف مردم برای یه عده مهمه که خدا رو کنار می گذارن و ابدیت خودشون رو از بین میبرن این جهله مستبصرهای مسلمان رو ببینید توی کشورهای خارجی اصلا نگاه خوبی بهشون ندارن ولی روحیه همه قویه و دارن زندگی می‌کنن زیر بار این سرزنش به خاطر همین تفکر که اینطور آموزه ها رو داره و روحیه ها رو در برابر سرزنش تقویت میکنه و میگه برای حرف حق زدن خجالت نکش حتی اگر همه دنیا مسخره ت کردن با صدای بلند حق رو بگو و ازش دفاع کن و نترس به نظرم این واقعاً زیباست کمی سکوت کردم تا اگر حرفی دارن بزنن و چون حرفی نبود ادامه دادم: آیات 193 و 194 مضمون زیبایی دارن و با قرائت زیبایی هم خونده شدن میذارم بشنوید قفل گوشی رو باز کردم و تواشیحی که از ربنا* داشتم براشون پخش کردم صوت که تموم شد ژانت شگفت‌زده گفت: _ اصلاً فکر نمی‌کردم مکتب شما هیچ ارتباطی با موسیقی داشته باشه _ موسیقی چیز بدی نیست به ذات موسیقی نظمه اصلاً چیزی به ذات بد باشه که خدا خلق نمیکنه موسیقی البته فقط به صوت محدود نمیشه موسیقی رنگ و سبک و مدله اما موسیقی به معنی آهنگ قطعاً به طور کامل نفی نمیشه هیچوقت بلکه تعریفی براش وجود داره موسیقی مثل دارو میمونه اگر درست استفاده بشه میتونه درمان باشه و اگر نا به جا و بدون توجه به هیچ فاکتوری استعمال بشه میشه اسمش رو خودکشی گذاشت چون بسیار محدوده اثرگذاریش بالاست موسیقی معرفه و مکتب ما ازش استفاده میکنه همین اذانی که هر روز سه بار تکرار میشه یه نوع موسیقیه دیگه منادی خدا برای دعوت به قرار ملاقات یا قرائت قرآن یا این همه سرود و آهنگی که تهیه می شه در جهان اسلام پس موسیقی به ذات نفی نمی شه اما چون مرزش با ابتذال باریکه مراقبت ویژه نیاز داره هنرهای دیگه سخت تر به ابتذال کشیده میشن اما مرز موسیقی با ابتذال باریکه یک نت بیجا یا جابه‌جا، یا یک ساز اضافه توی آهنگ می تونه تمام اثر رو مبتذل کنه حالا ابتذال چیه؟ ابتذال چیزیه که روح رو خراش میده از کیفیتش کم میکنه ارتباطش رو محدود میکنه موسیقی رو کسی باید تولید کنه که هم یه فهمی از ریاضی داشته باشه هم یکم پزشکی بفهمه هم فقه بفهمه ریاضی بفهمه که نظم رو درک کنه آنارشی به وجود نیاره پزشکی بفهمه که هورمون ها و اساس کار بدن رو مختل نکنه فقه هم بفهمه که این مرز ابتذال رو رعایت کنه کتایون_ خب مرز ابتذال کجاست دقیق بگو بفهمیم چی میگی _فهم حلال و حرام موسیقی شخصی و وابسته به موقعیته اما به طور کلی نزدیک شدن به وادی تحرک موسیقی رو مبتذل میکنه یعنی موسیقی ای که تو رو وادار به حرکت موزون کنه چون حرکت ناشی از موسیقی هیچ منبع عقلانی ای نداره کاملاً حسی و هورمونیه خدا از هر چیزی که عقل رو ضایع کنه و بدن رو از کنترل عقل خارج کنه پرهیز میده چرا باید چیزی گوش بدی که تو رو به رفتاری خارج از نظارت عقل سوق بده** ضمنا موسیقی دایره اثرش بسیار بالاست و کاملاً میتونه روی ناخودآگاه ذهن اثر بگذارد و میتونه حتی ابزار شرطی سازی و انتقال مفهوم پنهان باشه از این جهت آدم باید خیلی مراقب باشه که چی گوش میده موسیقی میتونه تصمیم‌ساز باشه میتونه روی ضمیر ناخودآگاه اثر بگذاره میتونه حاوی پیام باشه**
ابزار بسیار قدرتمندیه پس باید با فکر به کار گرفته بشه _ پس با این تعریف تو موسیقی خوب فقط موسیقی غمگینه _ به هیچ وجه هیچ حس کاذبی مورد تایید نیست چرا باید آهنگی گوش کنی که بی دلیل حالت رو بد کنه؟ موسیقی میتونه تم شاد هم داشته باشه ولی حلال باشه اگر شادی کاذب نباشه این تصنیف رو گوش کنید تصنیف مخمس شیخ بهایی رو پلی کردم و روی میز گذاشتم تا انتها بیصدا گوش دادن و بعد پرسیدم: _ چه حسی داشتید؟ ژانت گفت: _ وای چه چیزهای جالبی دارید خیلی حس خوبی بود این موسیقی سنتی ایرانیه؟ _ بله ما موسیقی حماسی هم خیلی داریم موسیقی غمگین هم برای عزاداری ها با ساز یا بدون ساز استفاده میکنیم موسیقی یه ظرفه به طور کلی هنر یک ظرف برای انتقال مفاهیمه زیبایی هنر مهمه اما زیبایی هنر وقتی ارزش داره که پیامی که انتقال می‌ده ارزشمند باشه یه ظرف مثل کاسه طلایی حکاکی شده خیلی قشنگه ولی صرف اینکه این ظرف قشنگه حتما هرچی توش بریزم تو باید بخوری؟ اگر سم بریزم توی ظرف مطلا حاضری بخوری؟ قطعا نه ولی اگر یه ظرف ساده سفالی توش عسل باشه میخوری پس محتوا خیلی مهمتر از ظرفه ظرف میاد برای انتقال محتوا تو نقاشی می کشی و خیلی نقاش خوبی هستی اما این که چی میکشی خیلی مهم تره اگر تو یک صحنه زشت رو با هنرمندی تمام بکشی هیچ ارزشی نداره اگر یک فیلمساز با کیفیت فنی بالا یک فیلم با محتوای مستهجن بسازه هیچ ارزشی نداره هنر یک ظرف مقدسه باید برای انتقال مفاهیم پاک ازش استفاده بشه وگرنه هنرمند از هنرش سوء استفاده کرده! باید علم و صنعت و هنر رو در خدمت انسانیت و حقیقت درآورد وگرنه هیچ ارزشی نخواهد داشت ژانت راضی سر تکون داد: همینطوره میشه لطفاً تمام لیست پخش گوشیت رو بهم بدی؟ می خوام ببینم چه موسیقی هایی گوش میدید کنجکاو شدم! _ آره حتما میریزم برات** ادامه بدیم حالا آیه 195 تساوی وجودی زن و مرد رو ۱۴۰۰ سال پیش در اون شرایط اجتماعی بیان میکنه! کتایون_ ولی سوره ‌نساء آیه 3 اجازه چند همسری رو به مردها میده! کدوم عقل سلیمی چندهمسری رو می پذیره؟ _ گفتی عقل سلیم پس بحث منطقی کنیم دیگه نه احساسی درسته؟ _ یعنی الان می خوای بگی چند همسری منطقیه؟ _ می خوام بگم بدون پیش فرض حرف‌های من رو بشنو و منصفانه و منطقی تجزیه و تحلیل کن _ بفرما _ اولاً این که بگی چند همسری در اسلام سفارش شده به هیچ وجه پذیرفته نیست حتی آخر همین آیه هم میگه یک همسر به عدالت نزدیکتره این فقط یک امکانه نه واجب شرعی نه حتی سفارش دینی! بعکس به حدی هم سنگ اندازی شده که اگر کسی انجامش نده سنگین تره اما اجازه داده شده این درسته پس یک امکانه اما چرا این امکان رو داده؟ به چند دلیل اولاً در زمانی این حکم نازل شده و در محیطی که چند همسری جزء بدیهیات زندگی افراده یعنی همه به تعداد زیاد همسر اختیار می‌کنن حتی خیلی بیشتر از این تعداد اگر از این منظر نگاه کنی حتی اسلام چند همسری رو محدود کرده گفته نهایتاً چهار تا در حالی که نقل های تاریخی میگن بعضی از سران قبایل تا ۲۰۰ همسر داشتن و تازه در زمان خودش این حکم کلی عجیب و محدودیت آور تلقی می شده علت دیگه ش امکانی برای خروج از تنگنا در مواقع ضروری و استثنائاته _ مثلاً؟! _ شرایطی که اجبار وجود داره برای رهایی از بن بست ها مثلاً تجرد قطعی ها یه آماری می‌گیرن که نسبت مردان و زنان جامعه رو رصد می‌کنه همیشه تعداد موالید پسر از دختر بیشتره در یک جامعه نرمال اما وقتی به سن ازدواج می رسن دخترا بیشترن چون پسرا نسبت به تلفات و حوادث آسیب‌پذیرتر هستن وقتی تعادل جمعیتی به سمتی بره که برای دختران تجرد قطعی پیش بیاد؛ شرایط محیطی جنگ یا هر چیز دیگه ای این حکم قابل استفاده ست برای شما یه بطری آب میذارن روی این میز که تشنه ت شد دوست داشتی بخوری دوست نداشتی استفاده نکن دعوا نداره این فقط یه امکانه نه سفارش بعضی جاها لازمه برای بعضی آدمها و فرهنگ ها امکاناتی تعبیه بشه دینی که نتونه اکثریت رو لحاظ کنه و سوپاپ اطمینان برای هر حکمی در نظر بگیره ناقصه کسی رو که مجبور نکردن به استفاده از این امکان الگوی اصلی اسلام برای خانواده همین شیوه تک همسریه اون قدر هم سنگ اندازی شده در حوزه رعایت عدالت که هر انسان متدینی ترجیح میده تا حد امکان سمتش نره حتی توی یک آیه خدا صریحاً میگه شما هیچ وقت نمی تونید عدالت بین همسران تون رعایت کنید از طرفی توی این آیه میگه فقط اگر میتونید عدالت رو رعایت کنید تعدد زوجات داشته باشید خب این یعنی چی؟ با این شرایط طبعا انسان باتقوا سعی میکنه جز درمواقع استثنا از اینکار پرهیز کنه کتایون_اصلا همه حرفای تو درست است ولی اگر انسان متدین نباید سمت زن گرفتن دوباره و چند باره بره
به خاطر اینکه به تقوا نزدیکتر باشه چرا پیغمبر تون این همه زن گرفته؟ _من گفتم انسان متدین تا حد امکان سراغ تعدد زوجات نمیره اما اگر اجبار و مصلحت باشه اجتناب ناپذیره پوزخندی زد: _ چه اجباری این دیگه از اون حرفا بود! _ جبر شرایط فرهنگی اجتماعی یکیشه فرض کن توی اجتماعی زندگی می کنی که این مسئله به شدت رایجه و اصلا یکی از سنت هاش اینه که روابط بین قبایل با ازدواج تحکیم میشه و تو پیامبر و مرجع مردمی و وظیفه داری اونها رو کنار خودت حفظ کنی؛ مگه چقدر میشه با این سنتها برخورد کرد و تنش ایجاد کرد اینجا ازدواج به معنی فامیل شدن و ایجاد پیوند بین قبایل یا گروه هاست مثلاً وقتی یکی از صحابه مطابق سنت خودش به پیامبر میگه بیا دخترم رو بهت بدم اگر پیامبر این رو رد کنه چه معنی میده؟ یعنی من ارتباط با تو رو نمیخوام پیام دیپلماتیکش اینه تازه‌ نه فقط تو اونجا همه چی ذیل عشیره تعریف میشه من نزدیکی با تو و قبیله ت رو نمیخوام! چقدر خطرناکه این پیام یه قبیله رو با اسلام دشمن کنه بخاطر اینکه نمی‌خواد تعدد زوجات داشته باشه؟! چیزی که به شدت عادیه هیچکس توی اون جامعه نسبت بهش گارد ندارده حتی زن ها با چه بهونه ای؟ حالا که تا اینجا اومدم بذار راجع به این همه زن! پیامبر که میگی و 9 تا هستن هم صحبت کنم اولیش خدیجه تا سن ۵۰ سالگی پیامبر زنده بودن و تا زمان حیات ایشون پیغمبر هیچ همسر دیگه ای نداشتن و ازدواج نکردند که این خودش دنیایی حرف توشه آدم‌ها اگر دنبال هوس و خوشگذرانی باشن اوجش در چه سنی بروز میکنه ۵۰ سالگی؟ چرا تا پنجاه سالگی هیچ همسر دیگه ای نداشت؟ چون تا اونموقع کسی کاری به کارش نداشت اجباری در زن گرفتن نداشت ولی بعدش که به موقعیت و جایگاهی رسید مشکلاتش شروع شد! همسران بعدی پیامبر عایشه دختر جناب ابوبکر و حفصه دختر جناب عمر و ام حبیبه دختر ابوسفیان که هر ۳ به پیغمبر پیشنهاد شدن رسمی داره عرب که اگر ازدواج به همین منظور تحکیم روابط فامیلی بخوان انجام بدن توی جمع اعلام می کنن البته قبلش با داماد هماهنگ می کنن ولی اینها بدون هماهنگی با پیامبر توی جمع ازدواج پیامبر با دخترانشون رو مطرح کردن* و اگر دختر اینطور خبر ازدواجش مطرح بشه ولی داماد نپذیره دیگه هیچکس خواستگاری اون دختر نمیره چون حتماً ایرادی داشته که داماد قبول نکرده چون دلیل دیگه ای که نمی تونه داشته باشه ازدواج برای اونا مثل خوردن یک لیوان آبه انتخاب اونقدر اهمیت نداره چون از کس دیگری هم خوشت اومد میتونی باهاش ازدواج کنی محدودیت وجود نداره پس چه بهونه ای میخوای بیاری؟ چهارمی زینب بنت جحش که پیامبر به دستور مستقیم خود خدا باهاش ازدواج کرد تو آیه ای که دستورش نازل شد هم خدا به پیامبر میفرماید تو از این کار کراهت داری ولی این دستور خداست و باید انجام بدی _خب چرا مگه ازدواج هم زوری میشه _خوب امون بده دارم میگم زینب قبلش همسر زید پسر خوانده پیامبر بوده که با هم اختلاف داشتن اتفاقاً پیغمبر خیلی تلاش کرد بینشون مصالحه کنه ولی نشد و جدا شدن حالا این ازدواج صرفاً حامل یک پیام اجتماعی بود چون عروس تا ابد به پدر شوهر محرمه با این کار خدا می خواد بفهمونه زید پسر پیامبر نیست و پیامبر پسری نداره تا از اخلافات بعدی بر سر تقسیم قدرت جلوگیری کنه همسران دیگه پیغمبر سوده و ام سلمه و صفیه و زینب که همسر شهید بودن با تعداد فرزند زیاد یعنی مخارج بالا و جوان هم نبودن بعد از جنگ هایی که صورت گرفت با شهادت یه عده از اصحاب تکلیف همسر و فرزندانشون نامشخص بود چون از طرفی زن در اون زمان حرفه و کار خاصی بلد نبود که امرار معاش کنه و به شدت هم تعداد عائله و فرزند بالا بود از طرفی زن وظیفه ای در قبال امور مالی نداره وظیفه اش چیز دیگه ایه اگر وظیفه تامین مالی خانواده رو بر عهده زنها بگذاری و مجبور به کسب درآمد باشن با فشار و خطرات زیادی روبرو می‌شن از طرف دیگه خداوند انسانها رو آفریده و تمام امیالشون از جمله نیاز جنسی رو محترم می شماره و بر خودش فرض میدونه تکلیف همه چیز رو روشن کنه حتی شاید در نگاه شما برای قداست دادن به شهدای این دین بهتر بود میگفت اصلا اینا دیگه اجازه ازدواج ندارن! ولی کاملا حقوق انسانیشون لحاظ میشه با در نظر گرفتن تمام این شرایط به مسلمانان دستور داده میشه با همسران شهدا ازدواج کنن در حالی که چندان پسند صحابه نیست با زن هایی که کلی فرزند و مخارج دارن ازدواج کنن خب اینجا کی باید پیشقدم بشه که بقیه هم اینکارو بکنن؟ پیامبر با کسانی که از همه نظر بدترین شرایط رو داشتن تعداد عائله بیشتر سن و سال بیشتر ظاهر عادی تر و.. ازدواج می‌کرد تا بقیه هم اقدام کنن کتایون_اصلاً این یک امکان، صیغه چی؟! کپی مجاز🦋 🍃تالار نقد https://eitaa.com/joinchat/1914306642Ce8f8367977
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋دلا امشب سفر دارم ... تصاویری از عاشقانه های در حرم حضرت زینب سلام الله علیها نزول اجلال شاه بانوی دمشق مبارک♥️🍃 جانها به فدای این چنین زیارتی... ༺‌‌✾➣♡➣✾༺‌‌ https://eitaa.com/joinchat/3450667030Ca49fc47ed7
🦋🍃| یا ااباصالح دلــ بۍ تُو بہ جان آمد... وقـٺ اسـٺ کہ بازآیۍ... ༺‌‌✾➣♥️➣✾༺‌‌ http://eitaa.com/joinchat/3450667030Ca49fc47ed7
💢تیم تخصصی استخدام 100💢
♡﷽♡ #رمان_ضحی♥️ ✍بہ قلمِ #شین_الف🍃 #24 وقتی برگشتم ژانت هدفون روی گوشش بود و کتایون مشغول چت کردن!
♡﷽♡ ♥️ ✍بہ قلمِ 🍃 _ بذار راجع به صیغه توی آیه خودش صحبت کنیم _ یه سوال دیگه درباره همین محدودیت های ازدواج آیه ۲۲ واقعاً چرا نمیشه با زن بابا ازدواج کرد در حالی که مادر نیست _ قبلا هم گفتم یه چیزی هست به نام خانواده که برای اسلام نسبت به همه چی در اولویته ساختار اجتماعی خودش رو با تمرکز بر این تشکل میچینه و هر چیزی که بهش صدمه بزنه ممنوعه جدا از حس انزجاری که اینجور روابط دارن هیچ فکر کردی تکلیف درگیری‌های نسبی چی میشه در نسل های بعدی؟ مثلا فرض کن کسی با زن باباش ازدواج کرد و بچه دار شد پسرت میشه برادر برادرت که مادرش همون زن بابا بزرگشه که الان همسرته یعنی در واقع مدل و سازمان خانواده منهدم میشه حرمتی باقی نمیمونه حالا تو در همین حدش رو تشکیک کردی بعضی ها به کل میگن ازدواج با محارم چرا باید محدود باشه! هیچ محدودیتی هیچ حریمی هیچ احترامی برای خانواده قائل نیستن مردم عصر ما فقط در حال تست سلیقه های جنسی هستن ارتباط با محارم با همجنس با خود با حیوانات با اشیا با عروسکهای جنسی* اینها همش بخاطر نظریه های من درآوردی و غیر کارشناسی رهایی جنسی برای رهایی از عقده های روانیه اپثال فروید میگن دلیل سرخوردگی ها سرکوب ها هستن میل جنسی تون رو آزاد بگذارید تا عقده های روانی تون از بین بره و به آرامش برسید دنیا رو به گند کشیدن اما هنوز به آرامش نرسیدن! چون اساسا چیستی نیاز جسمی و جنسی سیری ناپذیری و تعدد طلبیه چیزی که اون نمی فهمید ولی قرآن به ما میگه همه جانبه هم میپردازه بهش مثلا میگه با روزه تمرین خویشتنداری کن عضلات روحت رو قوی کن نگاهت رو کنترل کن تا دائم برات سلیقه سازی نکنن و پاسخ صحیح رو بهش بده فقط با کنترل و پاسخ درست آروم میگیری نه با رهاسازی نفس عمیقی کشیدم و به ساعت نگاهی انداختم خب جزء ۴ تموم شد به نظرم یکم استراحت کنید منم یه زنگ بزنم برمیگردم درحال بلند شدن ژانت گوشیم رو گرفت سمتم: میشه قفلش رو باز کنی فایل های موسیقیت رو بفرستم برای خودم؟ انگشتم رو کشیدم روی حسگر: بفرما *** همین که وارد آشپزخانه شدم ژانت با ذوق گفت: یکی دو تا از آهنگاتو گوش کردم خیلی جالب بود با لبخند پشت میز نشستم: ببینم چی گوش دادی؟ با انگشت اشاره دو ترک رو نشونم داد: اینو گوش دادم اینم یکمشو خیلی جالب بودن رکعت هشتم* و شاه پناهم بده* رو گوش کرده بود لبخندم عمیق تر شد: تو که نفهمیدی چی میگن درسته؟ _نه نفهمیدم منظورم ریتمش بود من که فارسی نمیفهمم _یکی از این آهنگها تاجیکیه یکی از گرایشهای زبان فارسی متوجه تفاوتشون نشدی؟ _نه... _هر دوی این آهنگها در ستایش یک نفر هستن _کی؟! صدای کتایون هر دومون رو متوجهش کرد: وای ببینید اینجا رو! گوشیش رو به طرفمون گرفت عکس یک دختر چهارده پونزده ساله که... چشم و ابروش خیلی به کتایون شباهت داشت با لبخند حدسم رو به زبون آوردم: خواهرته؟! ناباور نگاهش رو از عکس گرفت و بهم خیره شد چشمهاش میخندید: الان برام فرستاد باورم نمیشه یه خواهر داشته باشم! میبینی چقدر شبیه منه؟ ژانت در کسری از ثانیه با جیغ و سر و صدا بغلش کرد و ابراز شادمانی کرد انگار اونهم به اندازه کتایون خوشحال بود چند دقیقه ای به نظر دادن حول چهره ی کمند خواهر کتایون و ذوق کردن برای این اتفاق غیر مترقبه گذشت تا اینکه بالاخره ژانت گفت: دیگه ادامه بدیم! من هم مطیع امر بانو شروع کردم: جزء پنجم ادامه سوره نساء... اما کتایون باز رشته کلام رو به دست گرفت ته خنده حاصل از شادی چند دقیقه قبل توی صداش با اعتراض آتشینش تضاد جالبی داشت: _ آیه 23 آیه صیغه ست از نظر من صیغه حیاط خلوت مرد هاست و لا غیر حالا هرچی میخوای بگی بگو! _ صیغه هم یه امکانه نه واجب یا حتی سفارش مال شرایط اضطراریه اتفاقاً به نفع زن ها هم هست چون این زنه که انتخاب میکنه صیغه بشه یا نه عقد بکنه یا نه کسی که باید قبول کنه زنه پس هر امکانی که میدن به زنها میدن کسی مجبورشون نکرده این حکم فقط برای کنترل بهداشت روانی و اجتماعیه که کسی اگر شرایط ازدواج نداره در مسئله نیاز جنسی بلاتکلیف نباشه که بهونه ای باشه برای زنا و روابط بدون چارچوب و پنهان نمیدونم چرا شما با وجود فاحشه های خیابانی یا وجود کاباره و کازینو مشکل ندارید فقط چیزی که رسمی و چارچوب مند باشه و حقوق مشخص داشته باشه باهاش مشکل دارید این که مجبوره مهریه بده نفقه بده تکفل کنه اگر پای بچه در میان بود شناسنامه بگیره و هزینه ها رو قبول کنه بده نه؟
جامعیت قانونی یعنی در نظر گرفتن همه شرایط و همه نوع انسان همه رو که مجبور نکردن از این حکم استفاده کنن یه خانم مستبصر کانادایی بود میگفت من اصلاً با دیدن حکم صیغه مسلمان شدم گفتم چقدر به زن احترام میگذاره تحت هیچ شرایطی فاحشه شدن رو نمیپذیره شأنیت اجتماعی شرعیش رو لحاظ می‌کنه و اینکه همه چیز زیر نظر شرع با اجازه خدا و چارچوب مند صورت میگیره نه رها اینکه اصل و بلکه تاکید در اسلام بر تک همسری و خانواده است واضحه گفتن نداره** _ اصلاً چطور چند کلمه باعث محرمیت میشه اگر نخونن چی میشه مگه _ بحث چند تا کلمه فقط نیست بحث اجازه ایه که از خدا میگیری بحث حرمت به حکم خداست بحث ثبت رسمی و تعهده ۲۵ رو هم ببینید درباره برده ها میفرماید انسان ها همگی اعضای یک پیکرند اونم تو شرایطی که برده جزو اموال حساب میشه نه انسان‌ آخر آیه هم میگه اگر خودداری کنید از تعدد و ارتباط بیش از حد براتون بهتره! قشنگ مشخصه خدا به خاطر تمایلات انسانی و اجتماعی بعضی چیزها رو حلال میکنه ولی از مومنین انتظار دیگه ای داره که انقدر تو این فضاها سیر نکنید سرگرم این امور نشید شرایط اجتماعی و ویژگی های طیف های مختلف انسانها ایجاب میکنه بعضی از احکام رو ولی هر حلالی که سفارش نیست آیه ۲۹ خطاب به انسانها میفرماید خودتون رو نکشید خدا نسبت به شما مهربونه! تصور کن کسی که به هر دلیلی تو این دنیا به بن بست رسیده و میخواد خودش رو بکشه این کلام در لحظه مثل یک نامه بهش برسه که توی اون لحظه برای خدا با اون عظمت اهمیت داشته و باهاش حرف زده چقدر امیدوارکننده ست؟! جدای از این یه نگاهی به آمار افسردگی و خودکشی توی جهان امروز بندازید فکر میکنید چرا انقدر این آمار سرسام آوره؟ چون سبک زندگی لیبرال سرمایه داری همه رو ماشین میبینه و فقط کار میکشه و آدم ها رو از تمام نیازهای عاطفی وجودی شون دور میکنه و آدمها با خودشون تنها میشن و میگن واقعاً هدف زندگی من چیه؟ بی هدفی و پوچی تکرار این چرخه که هر روز بره سرکار شب بیاد خونه با پولی که در آورده غذا بخوره اجاره خونه بده و... روابط انسانی هم که هیچ چارچوبی نداره هیچ مانایی و پایداری ای نداره آدمای هوشیار حالشون بهم میخوره از این وضعیت اما بقیه مسحور این طلسمن... طلسم تنوع... خداوند ذات انسان رو کمال گرا و بی نهایت طلب خلق کرده طوری که هیچ چیز جز بی نهایت راضیش نمیکنه بی نهایت خود خداست و اتصال به منبع لایزال الهی پاسخ نیاز انسانه اما شیطان چون نمیتونه بی نهایت بهت بده به جاش بهت تنوع رو پیشنهاد میده میگه بیا به جای این که اوج بگیری بری بالا هی زمین بازی رو عوض کن ولی کمال گرایی در صفات روحی انسان ها معنی پیدا می‌کنه چون صفات جسمی بی نهایت شون هم دلزدگیه غذا تا یه زمانی خوردنش لذته از یه جایی به بعد سیر میشی نمیتونی ادامه بدی مجبورت کنن ادامه بدی میشه شکنجه پس چون بی نهایت سازی ممکن نیست به جاش تنوع سازی میکنه برات میندازدت توی لوپ حرص لوپ خرید خونه خرید ماشین حالا باز عوض کردن ماشین عوض کردن وسایل خونه سرگرمت میکنه توی همین چرخه ها که چطوری پول در بیاری و چطوری خرج کنی و نفهمی اصلا زندگی چی بود عمرت بگذره و فکر کنی زندگی یعنی همین اما وقتی یه بارکی کل اینا رو بهت بدن قاطی می کنی که پس هدف جدید من برای زندگی چیه؟ تو بقیه عمرم چه کار می خوام بکنم؟! مرلی مونرو بازیگری که به عنوان پدیده قرن شناخته شد و به طور ناگهانی در اوج جوانی و زیبایی در قله شهرت و جایگاه اجتماعی و موقعیت مالی قرار گرفت و همه اینها رو یکجا به دست آورد دیگه نمیدونست بقیه عمرش رو باید برای چی تلاش کنه هدف بزرگتری بهش معرفی نکرده بودن خودکشی کرد! یه عمر میخوان به ما القا کنن خوشبختی یعنی همین چیزایی که این زن داشت و باید دنبالشون بدوئی ولی اگه همه اینها رو یکجا بهت بدن دیگه نمیدونی چکار باید بکنی چون اینا فقط وسیله هستن خوشبختی واقعی این نیست هدف نهایی این نیست خوشبختی در دنیا یعنی درگیر ارتباط با خدا شدن یعنی داشتن یه هدف بزرگ و متعالی و تلاش کردن براش که همه این لذت های کوچیک مادی کمک کننده ش هستن بلند شدم تا چای نپتون حاضر کنم چون گلوها حسابی خشکیده بود کمی که گذشت صدای کتایون در اومد: _ آیه ۳۴ کتک زدن زن ها! برای این دیگه بعید میدونم توجیهی داشته باشی! قشنگ داره میگه مردها از زنها بهترن همه‌کاره و رئیس شونن کفیل شونن آخه چرا باید زن ها انقدر تو سری خور باشن که از شوهرشون برای کار کردن یا بیرون رفتن یا آب خوردن اجازه بگیرن من چنین خدایی رو نمیتونم بپذیرم که اهرم فشار مردها برای ظلم به زن ها باشه! همونطور که در انتظار جوش آمدن آب چای ساز ایستاده بودم جواب دادم: _اولاً درباره برتری مردها بر زنها به واژه‌ای که به کار میبره دقت کن قوامون به معنای نیرومندی خوب معلومه مردها هم نیرومندتر از زنها هستند هم مایه نیرومندی زنها یعنی تکیه گاه هستن خب هستن دیگه
یه مرد تکیه گاه همسرشه یه پدر تکیه گاه دخترشه یه برادر تکیه گاه خواهرشه حتی ترجمه اش رو اگر نگاه کنی میگه نگهبان زنها یعنی وظیفه حراست و امنیت زن ها بر عهده اونهاست و بعد هم میگه برتری هایی که بعضی نسبت به بعضی دارن نمیگه مردان نسبت به زنان چون هر دو نسبت به هم برتری هایی دارن اما در مورد کتک زدن زنها اولا داره میگه در مقابل نشوز به معنای ناسازگاری نه برای زور گفتن اما این حکم فرمایشی و صرفا بازدارنده ست چون اگر بری روایات مربوط بهش رو ببینی خودت خنده ت میگیره یکی از کیفیت این مسئله از پیغمبر سوال کرد ایشون فرمود مثل زدن برگ ریحان یعنی گلبرگ با چوب مسواک به طوری که برگ گل پاره نشه! چوب مسواک به ضخامت یه بند انگشته! خنده داره در حد یه هول دادنه! تو اینطور تصور کن که برای یه هول دادنم خدا باید اجازه میداد وگرنه همون کارم نمیتونستن بکنن! تازه همونم فقط برای خانمهایی که غیر قابل کنترل ان! درباره اجازه گرفتن هم بگم هر فضایی به یک مدیریت کلان احتیاج داره خانواده هم از این قاعده مستثنا نیست همین خانومی که نسبت به اجازه از شوهرش اعتراض داره توی فضای کاری از رئیسش اجازه بگیره بهش بر نمیخوره ولی توی زندگی چرا _ خب چرا مرد باید مدیر باشه سینی چای رو روی میز گذاشتم و نشستم: _ مدیریت مطلقا با آقایون نیست تقسیم وظایف شده مرد نگاه کلی نگر و محاسباتی داره برای مدیریت کلان خانواده و امور بیرونی مناسبتره و مدیریت داخلی و مسائل تربیتی هم مربوط به خانمها میشه خدا بدون در نظر گرفتن هیچ تعصبی به کارایی ها نگاه میکنه و تقسیم وظایف میکنه اینکه یکی توی یک حوزه رئیس باشه نشانه بی ارزشی بقیه نیست اون آدم برای این منصب مناسبتره دلیل نمیشه در تمام شئون زندگی برتری داشته باشه تصور کن یکی تو پروژه برنامه نویسی رئیس توئه دلیل میشه حتما آدم بهتر و با شخصیت تری نسبت به تو باشه؟ وقتی یک نفر صفرتاصد مسئولیت اقتصادی و امنیتی خانواده رو به عهده داره امور مدیریتی کلان هم باید بهش واگذار بشه که بتونه از عهده مسئولیتش بربیاد ضمنا یه چیز دیگه هم هست زنها بر مردها یک کنترل باطنی دارن این کنترل ظاهری میاد که تعادل رو برقرار کنه _ یعنی چی _ یعنی زن ها با امکاناتی که خدا بهشون داده و با علاقه و وابستگی که همیشه از جانب مرد به زن بیشتره میتونن با یک قدرت پنهان حرف شون رو پیش ببرن خب لازمه یک کنترل آشکاری از سوی مرد به زن وجود داشته باشه که این تناسب برقرار بشه و توازن قدرت به هم نخوره کمی از چای خوردم و نگاهیدبه دفترم انداختم: آیه ۳۶ در یک کلام تجلی اخلاقه کسی نمیتونه منکر این بشه که اسلام به عنوان دین اخلاق رو ستوده بیشتر از همه ادیان و همه تفکر ها به گواه مستندات اما چرا بعضی ها چاره اندیشی اسلام در مواقع خاص رو جای خشونت جا می زنن و چشمشون رو روی این همه آموزه‌های اخلاقی می بندن؟ کتایون_ مهم نتیجه است که داریم میبینیم پیغمبر شما بعد از رفتنش از خودش چی به جا گذاشت؟ جنگ و غارت! _قبلا هم گفتم بعد از پیامبر فتوحاتی که صورت گرفت هیچ کدوم چندان اخلاقی و اسلامی نبود* خصوصا در دوره بنی امیه به بعد و بنی عباس که خلافت اسلامی تبدیل به اپراطوری شد اما این برمبنای آموزه های اسلام نبود و حقیقت اسلام مقابل این پدیده قیام کرد و بعدا میگم این اتفاق چطور افتاد اما این میراث پیامبر ما نیست!
مکتب سراسر ترقی و انسانهایی که تربیت کرده میراثش هستن همین الان هم نگاه کنی به طور برایندی مسلمانها انسان های با اخلاق تری نسبت به همه مردم هستن 41 هم بیانگر جایگاه خاص پیغمبره که هر امتی گواهی داره و پیامبر ما گواه بر گواهان عالمه ژانت_ گواه دقیقا یعنی چی؟ _ یعنی وسیله سنجش اعمال قاعدتا گواه باید یک انسان کامل باشه که بشه اعمال بقیه انسان ها رو نسبت به اعمال اون سنجید و وزن داد چون اعمال که کیلویی نیستن کشیده بشن باید به نسبت معیار عملی سنجیده بشن مثل خط کش مثل شاخص اون افراد پیامبران و امامان و شهیدان هستن هر چه نسبت به اونها نزدیکتر باشی وضعیت بهتری داری هرچی انحراف معیار کمتر باشه درصد خطا کمتره نمره بالاتری میگیری و به جایگاه شاخص و پاداش اون نزدیکتر میشی منطقی هم هست کتایون_ آیه ۴۳ درباره نماز اصلاً چرا باید برای نماز حتماً وضو گرفت؟ چرا انقدر سختش میکنه اصلا چرا باید حتماً به این شکل نماز خوند چرا عبادت رو به خود انسان ها واگذار نمی کنه؟ چرا همش اجبار چرا مدیریت وقت رو به عهده خود بنده ها نمی گذاره شاید هر روزهمون ساعت نتونیم وقتمون رو خالی کنیم _اول این که تو سوالات چرا عبادت رو نشنیدم یعنی اصل مسئله عبادت خدا به عنوان بنده برات محرضه دیگه؟ _ اگر خدایی وجود داشته باشه با همه ویژگی هاش بله عبادتش بیشتر از اینکه لازم باشه به نظرم دوست داشتنی هم هست _ خب حالا که عبادت لازمه به قول تو چرا عبادت این شکلی چرا با این شکل و این ترتیب اصلا چرا شکل و ساختار برای عبادت وجود داره؟ جواب واضحه چون اصول تربیتی خدا با بی‌نظمی سازگار نیست تو راست میگی اگر بدون ساختار فقط می گفت خدا را عبادت کنید ما هفته ای یکبار وقت خالی می‌کردیم یک ساعت با یه حال خوش معنوی تو بیکاری می‌نشستیم دل سیر عبادت می کردیم حظ معنویش هم بیشتر بود ولی توی نماز بیشتر از اینکه حس معنوی مدنظر باشه ادب و چارچوب مندی مدنظره دقیقاً نه که معنویات مهم نباشه اما نماز یعنی ادب کردن مقابل خدا پس چون ادبه هم وقت و ساعت خاص داره هم شکل و شاکله خاص و هر کس بخواد این شکل رو زیر پا بگذاره یا تغییر بده ادب نماز رو به هم زده مثلاً بگه چرا عربی، فارسی ادب رو به هم زده گفتم خدای سبحان در اون ماجرای سجده به ابلیس می‌فرماید من می خوام اون طوری که خودم می گم و می خوام عبادتم کنی نه اونطور که خودت می خوای تو اومدی عبادت من چون من رو به خدایی قبول داری بعد به جای خواست من خواست خودت رو مد نظر قرار میدی کارت متضاد با اصل عبادته ضمنا این طوری که تو میگی پس باید فاتحه دیسیپلین و قاعده رو در هر کاری خوند دیگه دلی بریم پای هر کاری تو به کارمندات اجازه می‌دی دلی بیان سر کار؟ ممکنه یک روز حالشون خوب باشه بیشتر از حد معمول برات کار کنن ولی ممکنه ۱۰ روزم حال نداشته باشن بیان اونوقت راندمان کارت چی میشه؟ تو امور دنیایی معنای نظم رو میفهمیم سرکار که میریم ساعت ۸ صبح نباید ۸ و ۱۰ دقیقه بشه ولی به خدا که میرسه باید ببینم وقت دارم یا نه؟ شاید نتونستم تایممو برات خالی کنم! چرا وقتش رو به عهده خودم نگذاشتی تازه خدا کلی لطف کرده برای نماز بازه زمانی مشخص کرده از ظهر تا غروب از سرشب تا آخر شب اما اتفاقاً ایده آل نماز اول وقت بودنشه چرا چون خدا رو در اولویت قرار دادی به خاطر خدا از کارهای دیگر گذشتی پس چون نماز ادبه باید زمانش که رسید براش وقت خالی کنی که در پیشگاه خدا بی ادب به حساب نیای حالا حال خوش معنوی هم پیدا می‌کنی اگر ادبت خوب باشه الذین هم فی صلاتهم دائمون، یحافظون... کسانی که نمازشون رو مراقبت میکنن تداومش رو حفظ میکنن!
کم کم حال خوش معنوی هم با نماز پیدا می کنن این نمازی که ما آدمای عادی میخونیم شاید به اندازه تمرینات ابتدایی یوگا هم انرژی نداشته باشه اما اگر با دائمون و یحافظون رسوندیش به جایی که تیر از پات کشیدن و دردی حس نکردی دیگه میشه گفت هیچ چیز در جهان نمیتونه مثل این نماز تولید انرژی کنه یعنی می خوام بگم ساختار طوری طراحی شده که امکان دسترسی بسیار بالاست بالاتر از هر چیزی اینکه تو چقدر میبری بسته به نوع استفاده خودت داره زیباترین صورتی که توی این جهان میتونه رخ بده قطعاً نمازه چه چیزی زیباتر از ارتباط با خدا اونهم با روش دلخواه خودش در این کره خاکی وجود داره ما راحت از کنار این امکان که برای هممون فراهمه می‌گذریم ژانت_ قضیه تیر چی بود _ توی یکی از جنگها یک تیر به پای امیرالمومنین علی‌بن‌ابیطالب فرو میره که چون عمیق بوده تحمل نمی کرده که برش دارن یعنی دردش زیاد بوده در نهایت خودش میگه من نماز میخونم شما تیر رو بردارید چون میدونه که در نماز آرومه و حواسش معطوف به خداست چشم هاش از شگفتی برق زد: _ چقدر عجیب! کتایون حرفش رو قطع کرد: _ ولی شما یک داستان دیگه هم دارید که علی بن ابیطالب توی نماز انگشترش رو به فقیر داده چطور اونجا حواسش به اطرافش هست اینجا نه؟ _من نگفتم حواسش به اطرافش نیست حواس که محدود به مکان نیست روح همزمان میتونه به همه جا مسلط باشه و غرق خدا و ارتباط با خدا هم باشه نماز مستی و صوفی گری نیست که از خود بیخود بشیم آگاهی محضه متوجه خدا هستی ولی هر چیزی رو اراده کنی میتونی بهش توجه داشته باشی و در دایره توجهت وارد کنی به خصوص اینکه این مسئله هم جهت با قرب به خدا باشه کمک به فقیر هم خواست خداست نماز یعنی تمرکز بر تقدیس و پرستش خدا یعنی تو آنقدر بر این مسئله متمرکزی که وقایع دیگر رو درون این دایره راه نمیدی اما اگر حادثه مهمی رخ بده تو آگاهانه این حادثه رو درون این فضا و تمرکزت راه میدی و درک میکنی من گفتم دردی رو احساس نمیکنه دلیلش هم آرامش روانی ایه که در نماز حقیقی حاصل میشه عجیب هم نیست طرف تمرکز میکنه روی تخت میخ میخوابه و دردی حس نمی کنه کسی که بتونه اعصابش رو به حد نرمال آروم کنه طبیعتاً این براش مقدور میشه نماز ظرف خوبی برای این تمرین هاست اگر آدم مستعد باشه تمرین آرامش اعصاب تمرین تمرکز البته هدف نماز فقط عبادت خداست اما این جایزه های جانبی رو هم داره دیگه برای آدم مثل روزه که گفتم اما هدف همون ادبه صدای اذان از گوشیم بلند شد با لبخند از جام بلند شدم: _من وقت ادبمه با اجازتون! کپی مجاز🦋 اینستاگرام https://instagram.com/shin_alef_official?igshid=bqnda3ccs7ry ایتا https://eitaa.com/joinchat/3450667030Ca49fc47ed7 تلگرام https://t.me/joinchat/AAAAAEqkD75BmgrtSeKTpA 🍃تالار نقد https://eitaa.com/joinchat/1914306642Ce8f8367977
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 ۱۳ روز مانده... در روز تولد تو ای ماه دمشق جای همه مدافعانت خالی‌ست...♥️ ༺‌‌✾➣♡➣✾༺‌‌ https://eitaa.com/joinchat/3450667030Ca49fc47ed7
•┈┈••✾•🍂♥️🍂•✾••┈┈• مـؤذنــــ✨ از ݓـــو مےگـویـد...♡💠 •|حےعلےخیرالعمـل|• 🌴 ༺‌‌✾➣♡➣✾༺‌‌ https://eitaa.com/joinchat/3450667030Ca49fc47ed7
🦋 کجا یه گناه رو به خاطر روی گلِ بقیة‌الله ترک کردی و ضرر کردی..؟! ༺‌‌✾➣♡➣✾༺‌‌ http://eitaa.com/joinchat/3450667030Ca49fc47ed7
آقـا قسم بہ عطر نسیم حریم تو خاڪٺ اگر نبود دل ما دوا نداشٺ بایدنوشٺ ڪشورمان ڪشور رضاسٺ قدرےنداشٺ میهن ما گر رضا نداشت ༺‌‌✾➣♡➣✾༺‌‌ https://eitaa.com/joinchat/3450667030Ca49fc47ed7
♥️√دلگیرم از تمامی دنیا شتاب کن 🍂√مجنونم و به خاطر لیلا شتاب کن ♥️√وقتش رسیده صبح طلوعت فرا رسد 🍂√پایان بده بر این شب یلدا شتاب کن ☕️ ༺‌‌✾➣♡➣✾༺‌‌ https://eitaa.com/joinchat/3450667030Ca49fc47ed7