📚شیخ بهاءالدین عاملی در یکی از کتابهای خود مینویسد:
«روزی زنی نزد قاضی شکایت کرد که پانصد مثقال طلا از شوهرم طلب دارم و او به من نمیدهد.
قاضی شوهر را احضار کرد.
سپس از زن پرسید: آیا شاهدی داری؟
زن گفت: آری، آن دو مرد شاهدند.
قاضی از گواهان پرسید:
گواهی دهید که این زن پانصد مثقال از شوهرش طلب دارد.
گواهان گفتند:
سزاست این زن نقاب صورت خود را عقب بزند تا ما وی را درست بشناسیم که او همان زن است.
چون زن این سخن را شنید، بر خود لرزید!
شوهرش فریاد برآورد شما چه گفتید؟
برای پانصد مثقال طلا، همسر من چهره اش را به شما نشان دهد؟!
هرگز! هرگز!
من پانصد مثقال را خواهم داد و رضایت نمیدهم که چهرهی همسرم درحضور دو مرد بیگانه نمایان شود.🌺🌿
چون زن آن جوانمردی و غیرت را از شوهر خود مشاهده کرد از شکایت خود چشم پوشید و آن مبلغ را به شوهرش بخشید.»
20.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تجدید عهد می کنیم
🔹️بخشی از سخنرانی دبیر کل جنبش اسلامی عهدالله
سید هاشم الحیدری
در شب عاشورا سال ۱۴۰۰
🔸چرائی اطاعت از امام خامنه ای
#علامه_مجلسی
نام کامل: محمدباقر مجلسی
لقب: علامه مجلسی، مجلسی دوم
زاده: ۱۰۳۷ قمری
اصفهان، ایران
درگذشته: ۱۱۱۰ قمری
اصفهان
مدفن : مسجد جامع اصفهان
خویشاوندان
سرشناس پدر: مجلسی اول
محل زندگی :اصفهان
اساتیدمجلسی : اول (پدر)، حر عاملی، فیض کاشانی
تألیفات: بحارالانوار و …فعالیتهای
اجتماعی
ملاباشی
فعالیتهای
علمی: تألیف و تدریس
در ۱۰۳۷ قمریدر اصفهان متولد گردید. پدرش محمدتقی مجلسی شاگرد شیخ بهائی و از علما بهشمار میرفت. مادرش فرزند صدرالدین محمد عاشوری بود.
وی میگوید:
الحمدلله ربالعالمین که بنده در سن سه سالگی همهٔ اینها را میدانستم؛ یعنی خدا و نماز و بهشت و دوزخ. و نماز شبمیکردم در مسجد صفا، و نماز صبح را به جماعت میکردم و اطفال را نصیحت میکردم به آیت و حدیث، به تعلیم پدرم رحمةالله علیه
او در زمان کوتاهی فقه و کلام و اصول را فرا گرفت و در سیزده سالگی از ملاصدرا، اجازهٔ روایت گرفت.
و نزد علامهحسنعلی شوشتری، امیرمحمد مؤمن استرآبادی، میرزای جزایری، شیخ حر عاملی، ملا محسن استرآبادی، ملا محسن فیض کاشانی، ملا صالح مازندرانی، تحصیل کرد.
مجلسی در برخورد با اصولیون و اخباریون راهی میانه برگزید. وی در پاسخ پرسشکنندگان خود نوشت که «مسلک فقیر در این باب بین و وسط» است.
وی مانند دیگر فقهای سلف معتقد بود حکومت در صورت رعایت عدالت و رأفت، مشروع است و در صورت دور شدن از عدالت، مقبولیّت آن مخدوش میشود.
او در عین همکاری با حاکمان به نصیحت آنها پرداخت در «عین الحیاة» فصلی را به احوال سلاطین و معاشرت نمودن با ایشان و عدل و جودشان اختصاص داد و ظلم ظالمان را مطرح کرده و شاهان و درباریان را از بادهگساری، کبوتربازی و فساد و خصوصاً لواط که در دربار صفوی بسیار رایج بوده برحذر داشت.
#برخی_اقدامات_علامه_مجلسی
در سال ۱۶۸۷ میلادی شاه سلطان حسین صفوی او را بعنوان شیخ الاسلام برگزید و به او اختیار تام برای انجام تغییراتی داد
#مبارزه با صوفیگری
مبارزه او با صوفیه باعث خداحافظی شیعه از صوفیگری گردید که از ابتدای حکومت صفویه با شیعه گری رابطه تنگاتنگ داشتند
#مبارزه با فلسفه
که او معتقد بود فلسفه با اسلام ضدیت دارد.
#مبارزه با اسلام اهل سنت و بقیه مذاهب
مجلسی گفت: «حاکمان باید شیعه بوده و به شرایع مذهب تشیع پایبند باشند و چون صفویه مروّج مذهب شیعه میباشد، قابل تقدیرست.»
او شاه را به سرکوب و کشتار مخالفان از جمله اهل سنت ترغیب میکرد و اختلافات و دشمنی بین طوایف و قشرهای مردم را در پی داشت چنان که پس از او، اختلافات مذهبی موجب قدرتیابی افاغنه شد.
وی کتابی نوشت بنام رساله تعیین روز قتل عمر و فضائل نهم ربیع الاول که در آن عمر ابن خطاب را معلون مینامد و از قول امام محمد نقی میگوید روز قتل عمر روز عید است.
وی میگوید در کفر عمر ابن خطاب شکی نیست و کسانی که او را مسلمان میدانند نیز کافر هستند
از نظر مجلسی، سرچشمه های واقعی «مکروه، شر، کفر، گناه و معصیت» ابوبکر، عمر و عثمان هستند که باید مسئولیت تداوم کفر و گناه در زمین را نیز بر عهده بگیرند.
مجلسی با نقل احادیث منسوب به ائمه ادعا می کند که «پیروان ابوبکر، عمر و عثمان به جهنم می روند»
در کتاب عین الحیات میگوید : جابلقا شهری است در غرب با هفتاد هزار سکنه که همه پاک و مذهبی هستند و هیچ کاری نمیکنند بجز لعنت کردن عمر و ابوبکر و صلوات فرستادن .
مجلسی ادعا میکند عایشه و حفصه پیامبر را مسموم کردند و باعث مرگ او شدند
بسیاری از مناسک شیعه که امروزه انجام میشود توسط او تاسیس شد از جمله مراسم عزاداری امام حسین و زیارت امامان و امامزاده ها
#رساله_احکام
مجلسی به «امر به معروف و نهی از منکر» بسیار اهتمام داشت
و کوشید تا برای همه موقعیتهای فرضی که ممکن است یک مؤمن واقعی با آن مواجه شود، فتوا صادر کند. او در مورد همه چیز از نحوه پوشیدن لباس تا آمیزش جنسی و معاشرت با زنان ، کوتاه کردن ناخن ها، خوابیدن، بیدارشدن، ادرار و مدفوع، تنقیه، عطسه، ورود و خروج به مستراح و معالجه و شفای بسیاری از امراض راهنمایی هایی ارائه کرد.
#تاسیس تشیع صفوی
دین دولتی
مردم عادی که با احساس وظیفه مذهبی عجین شده بودند، با توصیههای قاطع یک عالم برجسته که از لحاظ سیاسی نیز قدرتمند بود، مواجه شدند. آموزههای او بدون راستیآزمایی و موشکافی به واجبات یک دین دولتی تبدیل شدند. کتابهای او هدف دوگانه ای را دنبال میکردند . یکی تلقین حقانیت شیعه به عامه مردم و دیگر ساخت تدریجی یک مذهب رسمی دولتی، که در آن توصیهها و تنبیهها از نظر قانونی و سیاسی لازمالاجرا بودند.
مجلسی در پی تدوین دین دولتی بر اساس تصورات خود، محیط مذهبی بسته و انعطاف ناپذیری را ایجاد می کند که در آن شیعی وارسته خود را ناگزیر می داند که از سخنان او به گونه ای پیروی کند که گویی از مبانی دین است.