eitaa logo
برداشت های نادرست اعتقادی
2.8هزار دنبال‌کننده
50 عکس
49 ویدیو
3 فایل
بدون ذکر لینک کانال forward و copy شرعا جایز نیست. لطفا درخواست نفرمایید کانال دوم ما:👇 برداشت های نادرست از احکام http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برداشت صحیح از مسئولیت اسلامی 🔹نگاه اسلام به زمامداران و مسئولان جامعه، بسیار سخت‌گیرانه است، چنان نیست که قبول مسئولیت امتیازی ویژه قلمداد شود و مردم از هر سو برای رسیدن به آن بشتابند! مسئولیت در اسلام، امانتی الهی است. امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) در نامه‌ی ۵‌نهج‌البلاغه خطاب به اشعث‌بن قیس -از کارگزاران حضرت در منطقه آذربایجان- این‌گونه می‌فرماید: «وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَة»، یعنی حکمرانی برای تو طعمه نیست بلکه امانتی بر عهده‌ات است. رهبرانقلاب در این باره خطاب به مسئولین می‌فرمایند: «مسئولیت و منصبی که در نظام اسلامی داری، طعمه و سرمایه و کاسبی نیست - اشتباه نشود - مسئولیت در نظام اسلامی باری بر دوش انسان است که باید آن را به خاطر هدف و نیّتی تحمّل کند.» برداشت صحیح از مسئولیت اسلامی این‌چنین است. وقتی انسان نگاه امانت‌دارانه به مسئولیت داشته باشد، ابتدا باید قدرت پذیرش امانت و عمل به تعهدات آن را در خود ببیند و سپس خود را در معرض قبول مسئولیت قرار دهد، «بعضی‌مان این جوری هستیم- به مجرّد اینکه یک مسندی، یک جایی، یا خالی میشود یا ممکن است خالی بشود، فوراً چشم میدوزیم که برویم آنجا! خب شما اوّل نگاه کن ببین میتوانی یا نمیتوانی!» 📚 منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR (بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران‌ ۱۳۷۹/۰۹/۲۵، بیانات پیش از آغاز جلسه درس خارج فقه درباره ثبت‌نام افراد در انتخابات مجلس ۱۳۹۸/۰۹/۱۰) @eteghadz
تصدی منصب، بدون داشتن شایستگی برخی از افراد برای تصدی پست، مقام و منصبی در جامعه احساس وظیفه کرده و به بهانه خدمت کردن یا به توصیه اطرافیان خود، با وجودی که شایستگی قرار گرفتن در آن جایگاه را ندارند مسئولیتی را قبول می کنند؛ در حالی که اگر انسان توان انجام کاری که به او محوّل می شود را ندارد، باید از پذیرش آن امتناع کند و اگر شخص اجرت می گیرد، اجیر شدن در کاری که توان انجام آن را ندارد، مشروعیت ندارد.(۱) 📚 منبع: استفتاء دفتر رهبری 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
✍انتخابات حق است یا تکلیف؟ برخی گمان می کنند شرکت در انتخابات، فقط یک حق است؛ بنابراین هر کسی نخواست، می تواند از حق خود صرف نظر کرده و رأی ندهد؛ در حالی که چنین نیست! 🔹علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه : اگر کسی گفت من اصلا نمی‌خواهم در انتخابات شرکت کنم. برای من روشن نیست و ابهام دارم. جواب طلبگی اش به اختصار این است که: اگر شرکت در انتخابات فقط یک حق باشد، بله، من می‌توانم شرکت نکنم؛ حقی است که به من داده شده، حالا یا شرعا یا قانونا یا عقلا و عرفا. ولی من دلم نمی‌خواهد از این حق استفاده کنم؛ اما اگر تکلیف باشد نمی‌توانم بگویم من دلم نمی‌خواهد و حوصله اش را ندارم. اگر مصالح جامعه اسلامی جز از طریق انتخابات تحقق پیدا نکند، شرکت در انتخابات تکلیف خواهد بود و نمی‌توانم برای شرکت نکردن بهانه بیاورم. 📚بیانات ۱۳۹۶/۰۲/۰۱ @eteghadz
هدایت شده از الهادی
🔻 علت‌ تامّه سعادتمندی به خیلی امور بستگی دارد و علت تامّه شقاوت نیز همین‌طور است. 🔸 دیده شده است یک پدر چقدر سعی می‌کند، زمان انعقاد نطفه را یک زمانی انتخاب می‌کند که فرزندش سعادتمند شود، فکر می‌کند که اگر این زمان درست بود این بچه مقدس اردبیلی می‌شود فقط بخاطر مثلاً‌ این‌که برنامه‌اش را در این ساعت انداخته است. 🔹 چنین چیزی نداریم. اگر این زمان باشد، فقط کمک است. در قدم بعد اگر نُه ماه مراعات مادر باشد، باز هم کمک است. اگر دو سال شیردهی هم مراعات باشد باز هم کمک است. 🔸 لذا قرآن می‌آید در تاریخ و مصادیق می‌چرخد و می‌چرخد و موارد مختلف را ذکر می‌کند. در پسر نوح همه این‌ها بوده ولی او آلوده به امری است که آن امر زور شده است، از مراعات پدر زور شده، از رزق حلال زور شده، و آن چه بوده است؟ رفیق بد! عمل ناصالح، «إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ» او این عمل غیرصالح را کم‌کم به دست آورده است. 🔹 یعنی شما انتظار داشتید که اگر پدرش عمل انعقاد را به جای ساعت هشت مثلاً ساعت نه انجام داده بود، مجبور باشد که پسر نوح خوب باشد؟‌ خیر، این خلاف حکمت است. مجبورِ به خوب شدن نیست. همه آن اسباب، مُعِدّات و علل به عنوان موجبه جزئیه و تک‌تک عمل می‌کنند. 🔸 آن چیزی که هست عمل صالح با ایمان است که می‌تواند علت تامه سعادت باشد و قرآن روی این دو بخش خیلی تأکید می‌کند. عمل ناصالح با عدم ایمان نیز می‌تواند علت شقاوت باشد. کد ۸۳۹ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
اهمیت پرهیز از گناه بعضی از مردم، برای حاجت گرفتن، به عبادات مشقت بار و سنگین روی می آورند، اما در عین حال، گناهانی که مبغوض خداوند است را نیز انجام می دهند! 🔹[نقل شده است که] امام صادق (ع) فرمود: حضرت موسی عبور کردند و دیدند که مردی [از اصحابشان] در حال سجده است؛ حضرت کاری داشتند، [وقتی] از آن کارشان برگشتند، دیدند هنوز این مرد در حال سجده است.[ گفتند] این‌جور که تو سجده میکنی و تضرّع میکنی پیش خدای متعال، اگر حاجت تو دست من بود، آن را برآورده می‌کردم. تأدیب الهی این‌جوری است: خدای متعال وحی فرستاد به موسی ‌بن عمران: اگر آن‌قدر سجده کند که گردنش بشکند، من او را قبول نمیکنم -حالا [در روایت] ندارد که حاجتش را برآورده نمیکنم، دارد که او را قبول نمیکنم- تا وضع خودش را از این حالتی که مکروه خدای متعال است تغییر بدهد و حال خود را به آن حالتی که محبوب خدای متعال است برگرداند؛ یعنی توبه کند از خلاف بزرگ و گناه زشتی که گرفتار آن است. ما شنیدیم که بزرگان می‌فرمودند مهم‌ترین مطالب این است که انسان از گناه بپرهیزد؛ از گناه اگر پرهیز کرد، آن‌وقت خیرات الهی و خیرات معنوی به سمت او سرازیر می شود، فتوحات الهی به روی او باز می شود؛ امّا کسی که دچار گناه است ولو عبادت هم می کند، ولو کارهای خوب هم انجام می دهد، امّا این گناه، این زخم، این رخنه‌‌ای که در این استخر وجود دارد -که ما مکرّر مثال زدیم؛ عرض کردیم مثل استخری که چندین لوله‌‌ی قطور آب، مدام آب می ریزد در این استخر، امّا استخر پر نمی شود؛ وقتی نگاه می کنید، می‌بینید دیواره‌‌ی استخر تَرَک دارد، ته استخر سوراخ دارد، نمی گذارد آب پر بشود -نمی گذارد که رحمت الهی او را فرا بگیرد. می فرمودند اوّلین کار این است که انسان این رخنه‌‌ها را بگیرد؛ این رخنه‌‌ها گناه است... 📚 مقام معظم رهبری، شرح حدیث در ابتدای جلسه درس خارج فقه منبع حدیث: «الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏۸، ص: ۱۲۸؛ مجموعة ورام، ج‏۲، ص: ۱۳۷؛ مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏۲۵، ص: ۳۰۶» @eteghadz
فقط به یکدیگر دعا کنیم ..!! برخی در دعا کردن نیز بخیل و تنگ نظرند ، و گمان می کنند دعای به دیگران از فرصت دعای به خویش می کاهد ،؛ لذا در مواقع استجابت دعا و ایام خاص مناجات مثل روز عرفه و... فقط به خود و اطرافیانشان دعا می کنند . درحالیکه دعای به دیگران چندین برابر در حق دعاکننده به اجابت می رسد!!! 🔹على بن ابراهیم از پدرش نقل می کند که: عبداللّه بن جندب را در موقف (عرفات) دیدم و وقوفى بهتر از وقوف او ندیدم پیوسته دستهایش بسوى آسمان بلند بود، و اشکهایش بر گونه اش روان بود بطورى که بزمین مى ریخت؛ پس همین‌که مردم (از عرفات) برگشتند من به وى گفتم: اى ابا محمد من وقوفى بهتر از وقوف تو ندیدم؟! گفت: بخدا سوگند من جز براى برادران (دینى) خود دعائى نکردم، و این براى این بود که حضرت اباالحسن کاظم علیه السلام بمن خبر داد که هر که براى برادر دینى خود پشت سرش دعا کند از عرش بدو ندا شود: براى تو باد صد هزار برابر (آنچه براى برادران دینیت درخواست کردى) پس من خوش نداشتم که صدهزار دعاى تضمین شده را بخاطر یک دعا از دست بدهم که نمى دانم آن یک دعا هم به اجابت برسد یا نه.!! کافی ج۲ @akhlaghz
امتحان الهی بعضی از مردم گمان می کنند اگر به فقر مبتلا شدند، خدا از آنها روی گردانده و اکرامشان نمی‌کند و ملاک اهانت و کرامت را ثروت و رفاه می دانند؛ در حالی فقر و ثروت، هر دو ابزاری برای ابتلا و امتحان انسان است. 🔻آیت الله جوادی آملی درباره این موضوع فرمودند: «بینش برخی افراد این است که اگر یک وقت موضع مالی آنها خوب بود و در سلامت و رفاه و نعمت بودند، می‌گویند خدا ما را گرامی داشت، اما اگر به بیماری یا فقر و مشکلات دیگر مبتلا شدند، می‌گویند خدا ما را اهانت کرد. اینچنین افرادی معیار اهانت و اکرام را در ثروت می‌دانند. در حالی که خدای سبحان فرمود: اینچنین نیست؛ هم ثروت ابتلاء و امتحان است هم فقر و نداری؛ هم سلامت، ابتلاء و امتحان است هم بیماری. در هر رو حال ما داریم اشخاص را امتحان می‌کنیم». @eteghadz
7.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 می‌گن رأی نمی‌دیم، چون فرقی نمی‌کنه کی بیاد! واقعا فرقی نمی‌کنه؟ @Farsna
هدایت شده از سرای حکمت
🤲دعای ما در حق امام، دعای متقابل امام در حق ما را در پی خواهد داشت... عبد الرحمان، یک مرد سنّی مذهب اصفهانی، در زمان امام هادی(ع) بود. با متوکّل کاری داشت و به سامرا رفت. وقتی به دربار رسید، دید که آنجا بسیار شلوغ است؛ پرسید: اینجا چه خبر است؟ گفتند: می‌خواهند امام شیعیان را نزد متوکّل بیاورند. او می‌گوید: من می‌دانستم که متوکّل انسان خبیثی است و حتما می‌خواهد بلایی بر سر امام هادی(ع)_ آن جوان خوش سیما که وقتی او را دیدم، دلم را ربود_ بیاورد! در قلبم دعا کردم؛ خدایا! این جوان را از شر متوکّل حفظ کن! او می‌گوید: وقتی امام هادی(ع) از کنار من رد شد، از میان جمعیت نگاهی به من انداخت و درحالیکه اصلا مرا نمی‌شناخت، صدایم کرد و گفت: عبدالرحمان! خدا دعایت را مستجاب کرد، اما من نیز دعایت می‌کنم که خدا عمر طولانی و مال و فرزندان فراوان به تو بدهد و همان دعاهایی که به آنها محتاج بودم را در حق من کرد! راوی می‌گوید: آن زمان عبدالرحمان ۷۰ ساله و تنها شیعه اصفهان بود، اما جوان مانده بود و او فقط ۱۰ پسر داشت و دارایی اش ۱ میلیون تومانِ، پولِ آن زمان بود و تمام این‌ها در اثر دعاهای امام هادی(ع) برای او بود! او یک دعا کرد، اما امام(ع) چندین دعا در حق او نمود! بیایید کاری کنیم که امام در حق ما دعا کند! 🪴 @sarayehekmaatt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انواع واجبات 🔸برخی از مردم گمان می‌کنند تمام واجبات مثل هم است و تمام مکلفین، موظف‌اند آن را انجام دهند؛ در صورتی که چنین نیست! 🔻برخی از واجبات را همه مکلفین باید انجام دهند، به‌گونه‌اى كه با انجام دادن بعضى افراد، از عهده ديگران ساقط نمى گردد. به این دسته از واجبات، «عینی» گفته می‌شود؛ مانند: نمازهای یومیه، روزه های ماه مبارک رمضان، حج، خمس، زکات، ادای دین، نفقه زن، صله رحم، شرکت در انتخابات و رأی دادن، جهاد تبیین و ... 🔻اما برخی از واجبات، اگرچه بر تمام مکلفان، به طور مساوی واجب می‌باشد، ولی با انجام برخی از مکلفان، تکلیف از دیگران برداشته می‌شود. به این دسته از واجبات، «کفایی» می گویند؛ مانند: تطهیر مسجد، جواب سلام فردی که وارد جمعی می شود، کفن و دفن و نماز میت و ... . 🍃🍃🍃 ‼️ در نتیجه، شرکت در انتخابات و رأی دادن و تبیین، مثل نماز و روزه و... بر تک‌تک افراد واجد شرایط واجب عینی است! 📚منابع: رساله نماز و روزه رهبری، مسئله 117- رساله آموزشی رهبری، مسائل متفرقه- - سایت رهبری www.leader.ir- دائرة المعارف فقه مقارن، ج1، ص427- رساله توضیح المسائل آیت الله بهجت، ج1، ص 184، م942-رساله توضیح المسائل مراجع جلد2، ص960،س1113- آشنایی با علوم اسلامی۳، ج۱،ص۷۲ 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797