📋#یادداشت
💢 اخلاق زیستی است یا فطری؟
🔸برخی از متفکران انسان را از جهتی دارای فطرت و از سوی دیگر دارای طبیعت میدانند. فطرت انسان وابسته به روح الهی است و طبیعت او ریشه در جهان ماده دارد. در این نظریه، رذایل به طبیعت انسان و فضایل به فطرت او باز میگردند، چنانچه انسان از طبیعت خود تبعیت کند از روح خود غافل میشود و دچار انحطاط اخلاقی و انسانی میگردد و در این حال است که مصداق صفات رذیلهای میشود که قران به آنها اشاره کرده است. اما اگر انسان بعد فطری خود را پرورش دهد، به مقامی بسیار والا دست مییابد.
✍️ هاله عبدالهی راد، دانشآموخته دکتری فلسفه دین
⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅مقاله تاثیرات متقابل فقه و #اخلاق بر یکدیگر
📌شماره جدید نشریه جستارهای فقهی و اصولی، شماره پیاپی 27 تابستان 1401
👈دریافت فایل کامل شماره:
http://jostar-fiqh.maalem.ir/jufile?issue_pdf=5278
لینک صفحه شماره در سامانه نشریه:
http://jostar-fiqh.maalem.ir/issue_5204_5278.html
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
پیش نشست سوم الهیات خدمت با موضوع «اصل سود در الهیات اسلامی» .mp3
44.89M
⚛️سومین پیش نشست الهیات خدمت
موضوع: «اصل “سود” در الهیات اسلامی»
◀️سخنران: استاد دکتر محسن جوادی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/elaheiate_khedmat003
◀️دبیر نشست: حجتالاسلام و المسلمین دکتر بوسلیکی
زمان: چهارشنبه 1401/04/15 ساعت: 11 الی 13
مجری: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و همکاری پژوهشکده اخلاق و معنویت و مرکز همکاریهای علمی و بینالمللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
💠 نشریۀ علمی تخصصی «هاد»
صاحب امتیازی این نشریه را مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی و مدیر مسئولی آن را حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی و سردبیریاش را حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری بر عهده دارد.
🔹 نشریۀ «هاد» از مقالات علمی پژوهشی در موضوعات زیر استقبال میکند:
1. تربیت اخلاقی معنوی
1.1. سلوک عملی بر مدار مکتب اخلاقی نجف
2.1. سبک زندگی معنوی (حیات طیبه)
2. حکمت عملی (تبیین عقلی مفاهیم و گزارههای اخلاقی)
3. فقه الاخلاق (اخلاق اجتهادی)
4. اخلاق کاربردی با رویکرد اسلامی
5. معرفی و نقد مکاتب اخلاقی، عرفانی و تربیتی
همچنین سامانۀ اینترنتی نشریۀ هاد به آدرس http://www.hadqom.ir آمادۀ دریافت مقالات علمی پژوهشی پژوهشگران اخلاق، عرفان و تربیت اسلامی است.
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میکند:
🔶 سلسله نشستهای بررسی ابعاد و مولفههای #حکمرانی_اخلاقی
نشست سوم: تبیین مفهوم حکمرانی
🎙 با حضور:
دکتر غلامرضا معمارزاده - عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
📆 دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰
🌐 پیوند ورود به جلسه:
https://vroom.um.ac.ir/iish
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
💢 چهارمین کرسی از سلسله کرسیهای ترویجی «علامه طباطبایی، حکمت عملی و علوم انسانی»
✅با عنوان : رئالیسم و ایدئالیسم از منظر علامه طباطبایی
📆 چهارشنبه ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ صبح
📌به صورت حضوری و مجازی برگزار میشود
🔶سخنران کرسی، حجتالاسلام دکتر مهدی عبداللهی ، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🔸 ناقد کرسی: حجتالاسلام دکتر محمد سربخشی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
⚜ مدیر کرسی: حجتالاسلام دکتر عبدالله محمدی، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
📣علاقهمندان به مشارکت حضوری میتوانند با مراجعه به این آدرس (قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خیابان دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱) در این نشست شرکت کنند.
🌐علاقهمندان به مشارکت مجازی میتوانند از طریق این لینک در این سخنرانی شرکت کنند:
💻 https://www.skyroom.online/ch/irip/ch
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
💢 تصویب رشتههای تخصصی از سوی مرکز مدیریت حوزههای علمیه
✅ مرکز مدیریت حوزههای علمیه با ثبت نام تعدادی از رشته های تخصصی سطح 3 و 4 در سال تحصیلی 1401-1402 در قالب *موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات موافقت کرد.
🔻 بر این اساس با پذیرش طلاب محترم در رشته های زیر موافقت شد؛
1️⃣ سطح ۳، حوزه دانشی «اخلاق، تربیت و مشاوره»، رشته «اخلاق و تربیتاسلامی»
2️⃣ سطح ۳، حوزه دانشی«اخلاق، تربیت و مشاوره»، رشته «مشاوره اسلامی»
3⃣ سطح۴، حوزه دانشی«اخلاق، تربیت و مشاوره»، رشته «تربیت اخلاقی»
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
📌انجمن ایرانی تاریخ اسلام با همکاری انجمن علمی دانشجویان تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می کند:
✅نشست علمی
«#اخلاق_ناصری و مفهوم طبقات اجتماعی»
👈سخنران
«دکتر محمد فغفوری» استاد دانشگاه جورج واشنگتن
🔖میزبان: حسن ثابتی
⏰زمان: پنج شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱
ساعت ۶
📌لینک ورود به جلسه:
https://webinar.sbu.ac.ir/
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
#اطلاعیه
دوره آموزشی تربیت مبلغ تخصصی اخلاق کنشگری اجتماعی روحانیت به صورت اردوی آموزشی
ویژه طلاب برادر
مزایا:
تشکیل پرونده تبلیغ تخصصی
ارائه گواهی معتبر
پرداخت کمک هزینه(پژوهانه)
مهلت ثبتنام تا ۲۸ تیر ماه
آدرس ثبت نام و اطلاعات بیشتر:
EL.balagh.ir
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
💢 آغاز فراخوان جذب هیأت علمی مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت- قم.
🔹 به اطلاع می رساند واحد جذب و امور هیأت علمی مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت بر اساس نیاز به نیروهای طلبه جوان، متعهد و متخصص علمی و نیز در راستای طرح آمایش آموزشی و نیل به اهداف سند تحول و تعالی این مؤسسه، اقدام به درج فراخوان جذب هیات علمی نموده است.
🔹 متقاضیان می توانند از تاریخ 20 تیرماه الی 2 مرداد ماه سال ۱۴۰۱ با مراجعه به سامانه جذب اعضای هیأت علمی به آدرسhttp://mjazb.ir پس از مطالعه دقیق قوانین و مقررات و نیز درصورت وجود اعلام نیاز متناسب با رشته گرایش خود (رشته علوم تربیتی {تمام گرایشها} + رشته اخلاق {با تمام گرایش ها})، نسبت به ثبت نام در این موسسه اقدام نمایند.
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
💠 «تثمیر یا استثمار؛ در اخلاق مواجهه با محیط زیست»
♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
شماره سی و نهم، خردادماه ۱۴۰۱
✴️ سرخطهای این شماره:
🔻رویکردهای سهگانه ادیان در مواجهه با طبیعت؛
🔻معنای صحیح اشرفیت انسان در بین موجودات؛
🔻شعورمندی طبیعت و مدل صحیح بهرهبرداری از آن؛
🔻اثبات جواز بهرهبرداری از طبیعت بدون تخریب آن.
✳️ به ضمیمه یادبود استاد اخلاق مرحوم فاطمینیا
لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه
💢 fekrat.net/?p=9895
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
🖼#عکس_نوشت|رابطه باید و هست بر اساس نظریه اعتباریات
🔛براساس نظریه اعتباریات، باید و نبایدها - و حتی حسن و قبحها - همه ضرورت های ادعایی و مجازی و اعتباری هستند و این اعتبار و ادعا نیزام رفع نیازهای ثابت و متغير بشر انجام می شود و از آنجایی که باید و نبایدهای اخلاقی ضرورت های ادعایی، اعتباری و مجازی هستند، صدق و کذب در آنها معنا ندارد و در نتیجه برهان و استدلال نیز در آنها راه ندارد و قابل استنتاج منطقی از حقایق نیستند.
🔙 با توجه به این تبیین که در بحث مربوط به مفاد باید و نبایدها گذشت، ابتدا به نظر می رسد بر اساس این نظریه، هرگونه رابطه بین «باید و هست» قابل انکار است و دیوار محکمی بین قوانین اخلاقی و حقایق یا بین مدركات عقل نظری و عملی کشیده شده است، ولی باید گفت این تصور، یک تصور خام و ابتدایی است و اگر در سخنان قائلان به این نظریه هم عباراتی قریب به این برداشت باشد، مقصود اصلی آنها به قرینه کلمات آنها در موارد دیگر قطعا این نخواهد بود.
📖برگرفته از کتاب، نسبت دین و اخلاق، نوشته حسن معلمی
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران