فکر میکنم فاجعه است که دانشجویان [فلسفهام] در غفلت کامل از کتاب مقدس رشد میکنند.
حالا میفهمم درس عهدین مهمتر از درس هگل است. کمی دیر فهمیدم.
فقط میتوانم بگویم درس عهدین را از همه دروس فلسفه جدیتر بگیرید اما میدانم با این حرف به جایی نخواهم رسید؛ این حرف مدرن نیست!
#یاکوب_تاوبس
#الهیات_سیاسی_پولس
🆔 @ETM313
الهیات تاریخ و مهدویت
فکر میکنم فاجعه است که دانشجویان [فلسفهام] در غفلت کامل از کتاب مقدس رشد میکنند. حالا میفهمم د
توجه به سویههای الهیاتی در شکلگیری نظرات فلسفی در غرب، در این سالها افزایش چشمگیری داشته است تا آنجا که برخی متفکران غربی نظیر آلن گلیسپی در کتاب «ریشههای الهیاتی مدرنیته» با خوانشی الهیاتی، تاثیرات نگرشهای الهیاتی در تاریخ اندیشه مغرب زمین را نشان میدهند.
آنچه که امروز برای فضای اندیشهورزی ما ضروری است، توجه بیش از پیش به تراث اسلامی و بهرهگیری از ظرفیت این تراث به ویژه الهیات در پاسخ به موضوعات جدید است.
🆔 @ETM313
انسانِ مدرن، زمانی که قطعیت آخرت را از دست داد، به دامان خود پرتاب شد، نه به دامان جهان ...
#هانا_آرنت
🆔 @ETM313
رنه دکارت را پدر فلسفه مدرن میدانند.
درباره دکارت تصریح میشود که علمی که او بنیان نهاد، جای کارکردی را میگیرد که تا آن زمان، انجام آن بر عهده جزم کلیسا بود، کارکرد حراست روحانی کلی از وجود.
اگر چنین باشد، آنگاه سخن فوئرباخ را باید به یاد آورد که میگفت:
«فیلسوفان ما، تا کنون چیزی جز متألهان میانجی نبودهاند، متألهانی که با مفهوم انتزاعی، کار میکنند»
#هانس_بلومنبرگ
#مشروعیت_عصر_مدرن
🆔 @ETM313
اصل موضوعه برابری سیاسی همه شهروندان، صورت سکولارِ مفهومِ برابری همه انسانها در پیشگاه خداوند است.
همه مفاهیم مهمِ آموزه مدرنِ دولت، صورت سکولارِ مفاهیم الهیاتیاند.
جایگاه وضع استثنایی در سیاست و حقوق، شبیه جایگاه معجزات در الهیات است.
انتظارات مربوط به نجات سیاسی که نمونه آن در مانیفست کمونیست آمده است، صورتهای سکولارِ بهشت انجیلی یا موعودباوری آخرالزمانی است.
#هانس_بلومنبرگ
#مشروعیت_عصر_مدرن
🆔 @ETM313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی
عشق #محمد بس است و #آل_محمد
🌸 #میلاد_رسول_اکرم(ص) و #امام_صادق(ع) مبارک باد.
🆔 @ETM313
به محض آنکه الهیات، ادعایش مبنی بر فراگفتاربودن را رها کند، دیگر نمیتواند کلام خدای خالق را به زبان آورد، بلکه مجبور است به آوای غیبیِ بُـتی متناهی از جمله دانشپژوهشی تاریخی، روانشناسی انسانگرایانه یا فلسفه استعلایی تبدیل شود.
اگر الهیات، دیگر درصدد تعیین جایگاه، مشروط کردن یا انتقاد از گفتارهای دیگر نباشد، آنگاه ناگزیر این گفتارها، جایگاه الهیات را تعیین خواهند کرد.
#جان_میلبنک
#الهیات_و_نظریه_اجتماعی
🆔 @ETM313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ ...
#حضرت_آقا
#طوفان_الأقصى
#فلسطین
#نبرد_حق_و_باطل
🆔 @ETM313
در طیِ فراگستریِ «من میاندیشم پس هستمِ» دکارت به مثابه ضمانتِ انسانْ از خود، انسانی که از علقههای دینی رها شده بود، آخرتشناسی به اتوپیا تبدیل شد.
برنامهریزی برای تاریخ، اهمیتی همطراز با فهم طبیعت و فراچنگآوردنِ آن پیدا کرد.
#راینهارت_کوزلک
#نقد_و_بحران
🆔 @ETM313
عقل مدرن در شکل فلسفه، چالشِ پاسخ به پرسشهای بزرگ و زیاد بزرگی را پذیرفت که آنها را به ارث برده بود.
آنچه عقل را به گسترش بیش از حد وا میدارد اراده درونزاد و خودانگیخته به دانستن نیست.
داعیه آغازِ مطلقاً نو، ظاهری نامشروع دارد چون قسمی پیوستگی در کار است که نتیجه ناتوانی رهاشدن از پرسشهای موروثی است.
عصر مدرن پرسشهایی را که برایش به جا مانده بود پذیرفت؛ پرسشهایی که قرون وسطی طرحشان کرده بود و فرضش این بود که به آنها پاسخ داده است، درحالیکه این پرسشها دقیقاً تنها به این دلیل مطرح شده بودند که مسیحیان گمان میکردند پیشاپیش پاسخشان را در چنته دارند.
#هانس_بلومنبرگ
#مشروعیت_عصر_مدرن
🆔 @ETM313
عصر مدرن دریافت که نمیتواند از پاسخ به پرسشهای مربوط به تمامیت تاریخ خودداری کند.
از این نظر فلسفه تاریخ تلاشی است برای پاسخ به پرسشی قرون وسطایی با ابزارهایی که در دسترسِ عصری پساقرونِوسطایی قرار دارند.
اندیشه پیشرفت به عنوان یکی از پاسخهای ممکن به پرسش از تمامیت تاریخ، به درونِ کارکردی برای آگاهی کشیده شد که قبلاً انجام آن بر عهده چهارچوب داستان رستگاری بود؛ داستانی که یک سر آن خلقت و سر دیگرش داوری نهایی بود.
#هانس_بلومنبرگ
#مشروعیت_عصر_مدرن
🆔 @ETM313
ایمانوئل کانت، فیلسوف شهیر آلمانی، در کتاب نقد عقل محض، با کشف مشکل قضایای جدلی الطرفین و راه غلبه بر آن در دیالکتیک استعلایی، به دنبال تبرئه خداوند [نسبت به شرور در جهان] است.
کانت در چرخش استعلایی نقد خود بر عقل، نه تنها سرچشمه فریب را در خودِ سوژه عقلانی تشخیص میدهد بلکه ما را به غلبه بر آن وا میدارد.
گرچه در ابتدا تمام مسئولیتی که انسان بر دوش خود مینهد، تقصیر لغزشهای نظری است که از به کارگیری غیر نقادانه عقل ناشی میشوند، این لغزشها همزمان خود را چنان فرمولی برای تبرئه خداوند از مسئولیتِ مصائب تاریخ (شرور) عرضه میکنند.
#مشروعیت_عصر_مدرن
#هانس_بلومنبرگ
🆔 @ETM313