فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان حکیمانه ایت الله گرامی
🔹اقدام و تلاش کشور انگلیس در حذف فرهنگ ازدواج موقت
با دستور رضا شاه صیغه و چند همسری ممنوع شد و زنان از پوشیدن چادر منع شدند.
پاسخی به شیعیانِ ابوحنیفه
🔴حاضری ناموس خودت صیغه بشه⁉️///جواب کوبنده و دندان شکنِ حضرت امام باقر علیه السلام در مناظره با یک سنی درباره ی متعه و کسانی که میگویند حاضری ناموس خودت صیغه بشه!
✅كشف الغمة قَالَ الْآبِيُّ فِي كِتَابِ نَثْرِ الدُّرَرِ رُوِيَ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ مَعْمَرٍ اللَّيْثِيَّ قَالَ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع- بَلَغَنِي أَنَّكَ تُفْتِي فِي الْمُتْعَةِ- فَقَالَ أَحَلَّهَا اللَّهُ فِي كِتَابِهِ- وَ سَنَّهَا رَسُولُ اللَّهِ ص وَ عَمِلَ بِهَا أَصْحَابُهُ- فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ فَقَدْ نَهَى عَنْهَا عُمَرُ- قَالَ فَأَنْتَ عَلَى قَوْلِ صَاحِبِكَ- وَ أَنَا عَلَى قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص- قَالَ عَبْدُ اللَّهِ فَيَسُرُّكَ أَنَّ نِسَاءَكَ فَعَلْنَ ذَلِكَ- قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَ مَا ذِكْرُ النِّسَاءِ هَاهُنَا يَا أَنْوَكُ- إِنَّ الَّذِي أَحَلَّهَا فِي كِتَابِهِ وَ أَبَاحَهَا لِعِبَادِهِ- أَغْيَرُ مِنْكَ وَ مِمَّنْ نَهَى عَنْهَا تَكَلُّفاً- بَلْ يَسُرُّكَ أَنَّ بَعْضَ حَرَمِكَ تَحْتَ حَائِكٍ مِنْ حَاكَةِ يَثْرِبَ نِكَاحاً- قَالَ لَا قَالَ فَلِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ قَالَ لَا أُحَرِّمُ- وَ لَكِنَّ الْحَائِكَ مَا هُوَ لِي بِكُفْوٍ- قَالَ فَإِنَّ اللَّهَ ارْتَضَى عَمَلَهُ وَ رَغِبَ فِيهِ وَ زَوَّجَهُ حُوراً- أَ فَتَرْغَبُ عَمَّنْ رَغِبَ اللَّهُ فِيهِ- وَ تَسْتَنْكِفُ مِمَّنْ هُوَ كُفْوٌ لِحُورِ الْجِنَانِ كِبْراً وَ عُتُوّاً- قَالَ فَضَحِكَ عَبْدُ اللَّهِ- وَ قَالَ مَا أَحْسَبُ صُدُورَكُمْ إِلَّا مَنَابِتَ أَشْجَارِ الْعِلْمِ- فَصَارَ لَكُمْ ثَمَرُهُ وَ لِلنَّاسِ وَرَقُهُ
✅عبد الله بن معمر ليثى به امام باقر (علیه السلام) گفت: شنيده ام شما به ازدواج موقت فتوا می دهی! امام فرمود: خدا در قرآن آن را حلال اعلام کرده و پيامبر سنت قرار داده و اصحاب نيز بدان عمل كرده اند. عبدالله بن معمر گفت: عمر از آن نهى كرده! امام فرمود: تو به گفته رفیق خودت هستی [یعنی تو به جای پذیرش فرمان خداوند، دستور عمر را انجام می دهی!]، و من به فرمایش پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) هستم. عبدالله بن معمر گفت : مايلى زنان خويشاوندت چنين كارى بكنند؟! امام فرمود : نادان! زنان خويشاوند من چه ربطی به این مساله دارد ؟! آن كسى كه اين كار را در قرآن براى بندگان خود حلال نموده و اجازه داده، از تو و آن كسى كه بی جهت از آن جلوگيرى كرده، غيرتش بيشتر است. حالا بگو ببينم مايلى يكى از بستگان نزديكت، با مردى از كولی هاى مدينه ازدواج کند؟ عبدالله بن معمر گفت: نه ! امام فرمود : چرا چيزى كه خدا حلال كرده را حرام می کنی ؟! گفت : حرام نمی کنم اما كولى با من هم کُفو نيست. امام فرمود : آیا از کسی که [ مؤمن است و از این نظر ] مورد توجه خداست رویگردانی، و از کسی که [خداوند به او پاداش حوريه می دهد و] هم کفو حوریان بهشتی است از روی سرکشی و تکبر پرهیز می کنی؟! عبد الله بن معمر [که گویی قانع شده بود] خندید و گفت : سينه هاى شما كانون علم و دانش است كه ميوه آن نصيب شما، و برگش براى مردم است.
📚 كشف الغمة، ج ۲، ص ۶۸۶
📚 بحار الأنوار، ج ۴۶، ص ۳۵۶
شخصی با لحنی به ظاهر عالمانه و در باطن جاهلانه و عوام فریبانه متنی در رد تبلیغ متعه و انجام دادن متعه نوشته از پیش خودش نه از احادیث نسبت هایی داده که جواب خواهیم داد👇🏾👇🏾
متن شبهه ی جاهلانه👇🏾👇🏾
«متعه حلال ضرورتی و از باب اکل میته هست نه از باب کل شیئ حلال
یعنی روایات حلیت و امر به متعه و روایات نهی از متعه رو اگر با هم جمع کنیم این نتیجه به دست میاد که متعه از باب رفع ضرورت حلیت دارد و توصیه شده است البته نه از باب این که برا همه و توی هر شرایطی توصیه شده باشه
در ثانی اصلا همه ی بحث های حلیت و روایی و این ها به کنار
آقایونی که همه رو توصیه به انجام متعه می کنید
این رو بدونید که مسئول ایجاد حس تنوع طلبی در این افراد خود شماها هستید
مسئول از بین رفتن قوام خیلی از خانواده ها شماها هستید
درسته که متعه حلال الهی است اما وقتی رواج متعه باعث از بین رفتن خیلی از خانواده ها میشه آیا باز هم میگید حلاله؟
عرفی که ولو به غلط این چیز رو قبیح میدونه و اگر مردی رو به این فعل بیاره رو ذم می کنه و زندگیش رو از بین میبره باز هم توصیه می کنید؟
بله در جایی که فعلی قبح عرفی ندارد هر چقدر می خوای ترویج حکم کن مثل جنوب کشور که چند همسری رواج داره
اما همین اجرای همین حکم وقتی مثلا توی تهران باعث نابودی خیلی از خانواده ها بشه باز هم میگید حکم خداست و حلاله؟
نابود کردن زندگی یک زن به خاطر تمایلات نفسانی به بهانه ی حلیت باز هم حلاله؟
یا للعجب»
جوابِ ما👇🏾
❎آیا روایات متعه فرموده متعه برای هر کسی نیست و فقط و فقط در حال ضرورت جایز است؟؟؟؟ و اگر کسی ضرورت نداشته باشد نباید متعه کند؟؟
#حدیث_سندا_صحیح:
❌هر کسی رو تونستی متعه اش کنی متعه کن:👇🏾
🔵وَ بِالْإِسْنَادِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ الْجُعْفِيِّ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام: يَا إِسْمَاعِيلُ! تَمَتَّعْتَ الْعَامَ؟ قُلْتُ: نَعَمْ، قَالَ: لَا أَعْنِي مُتْعَةَ الْحَجِّ، قُلْتُ: فَمَا؟ قَالَ: مُتْعَةَ النِّسَاءِ، قُلْتُ: فِي جَارِيَةٍ بَرْبَرِيَّةٍ، قَالَ: قَدْ قِيلَ يَا إِسْمَاعِيلُ تَمَتَّعْ بِمَا وَجَدْتَ وَ لَوْ سِنْدِيَّةً
🔵امام صادق (عليه السلام) به من فرمود: آيا متعه انجام دادهاي؟ عرض کردم: آري، حضرت فرمود: منظورم حج تمتع نبود، بلکه منظورم نكاح متعه بود، عرض کردم: با کنيزي بربري متعه کردم. حضرت فرمود: اي اسماعيل! #حتي اگر زن سندی پيدا کردي، متعه را انجام بده
📚وسائل الشيعة للعاملی، ج21، ص15، حديث26399
منبع:
فقه مقارن قزوینی88/07/26
حال بفرمایند از کجای این روایت صحیح السند برای ضرورت است؟
روایت دوم
فقیه ۲۹۷ ج ۳ - وروی أن المؤمن لا یکمل حتی یتمتع.
ترجمه :مؤمن کامل نمیشود تا اینکه متعه کند
📚جامع الاحادیث، جلد 21 ص18
روایت بعدی که همسرش مومن بوده و و چون همسرش ناراحت میشده متعه نمیکرده تا جایی که قسم خورده متعه نکند با اینکه متعه را حلال میشمارد و امام علیه السلام نهی فرموده👇🏾👇🏾
🔸 بخاطر عشق به همسرش قسم خورده متعه نکند🔸
🔹 امام زمان عجل الله فرجه و سلام الله علیه و ارواحنا له الفدا چه باسخی میفرمایند؟
جماعة عن أبی الحسن محمد بن أحمد بن داود القمی قال وجدت بخط أحمد بن إبراهیم النوبختی واملاء أبى القاسم الحسین بن نوح عن نسخة الدرج، مسائل محمد بن عبد الله بن جعفر الحمیری ( إلى أن قال ) وعن الرجل یقول الحق ویرى المتعة ویقول بالرجعة إلا أن له أهلا موافقة له فی جمیع أموره وقد عاهدها ألا یتزوج علیها ولا یتمتع ولا یتسرى وقد فعل هذا منذ تسع عشرة سنة ووفى بقوله فربما غاب عن منزله الأشهر فلا یتمتع ولا تتحرک نفسه أیضا لذلک ویرى أن وقوف من معه من أخ وولد وغلام ووکیل وحاشیة مما یقلله فی أعینهم و یحب المقام على ما هو علیه محبة لأهله ومیلا إلیها وصیانة لها ولنفسه لا لتحریم المتعة بل یدین الله بها فهل علیه فی ترک ذلک مأثم أم لا؟ الجواب: یستحب له أن یطیع الله تعالى بالمتعة لیزول عنه الحلف فی المعصیة ولو مرة (واحدة/خ) غیبة الطوسی 383 و الاحتجاج 306/2
👈یکی از شیعیان در زمان نائب سوم امام مهدی، نامه ای به ایشان نوشت و چنین سؤالی را مطرح کرد:
مردی هست که معتقد به مذهب حقه شیعه است
و متعه را هم حلال می داند...
همسری دارد که او هم در همه امور، با او موافق است
و این همسر، آن مرد را متعهد کرده که سوگند یاد کند
نه همسر دائم دیگری بگیرد
و نه متعه نماید
و نه کنیز تهیه کند
و آن مرد نیز این مطلب را از 19 سال پیش تاکنون قبول کرده
و به قول خود عمل نموده
و گاهی ماهها از خانه و دیار خود دور است اما متعه نمی کند...
و بخاطر محبت و تمایلی که به همسر خود دارد... دوست دارد که این روال را ادامه دهد نه اینکه متعه را حرام بداند...
آیا این ترک متعه از جانب او، معصیت به حساب می آید یا خیر؟
جواب حضرت صاحب الزمان چنین بود: بر او مستحب است که ولو با یکبار متعه، خدا را اطاعت نماید تا سوگند معصیت آلودش زائل گردد
🔷نکته : این سوگند، سوگند معصیتی معرفی شده است
کجا لحن روایت این است که متعه برای اضطرار است؟
بلکه بالعکس مضطر هم نیستی زنت هم منعت کرده قسم هم خوردی ولی باید متعه کنی جنابانِ روایت فهم کجا گفته اضطراااااااار
روایت بعدی
▪️قال رسول الله صلی الله علیه و اله: من خرج من الدنیا و لم یتمتع جاء یوم القیامه و هو اجدع (مقطوع الانف).
🔸رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمود : هر که از دنیا بیرون رود در حالی که صیغه نکرده باشد ؛ روز قیامت گوش و بینی او بریده و بد خلقت محشور شود.
#متعه #ازدواج_موقت
📚تفسیر کبیر منهج الصادقين في إلزام المخالفين جلد 2 ص 438.
اضطرااااااااار؟
کجاش گفته اضطراااااار
قال من تمتع مرة درجته كدرجة الحسين و من تمتع مرتين درجته كدرجة الحسن و من تمتع ثلث مراءة درجته كدرجة على و من تمتع اربع مرات درجته كدرجتى
هر كه يك بار متعه كند درجه او چون درجه حسين عليه السلام باشد و هر كه دو بار متعه كند درجه او چون درجه حسن علیه السلام باشد و هر كه سه بار متعه كند درجه او چون درجه على بن ابى طالب علیه السلام باشد و هر كه چهار بار متعه كند درجه او چون درجه من باشد و ايضا
تفسیر کبیر منهاج الصالحین في الزام المخالفین
ضرورت کجاااااااست؟
برای ضرورت اینقدر تشویق کرده اند؟؟؟
صالح بن عقبة عن ابیه عن ابی جعفر علیه السّلام قال قلت للمتمتع ثواب قال: إن کان یرید بذلک وجه اللّه تعالی و خلافا علی من أنکرها لم یکلّمها کلمة الاّ کتب اللّه له بها حسنة و لم یمدیده الیها الا کتب اللّه له حسنة فاذا دنی منها غفر اللّه له بذلک ذنبا فاذا اغتسل غفر اللّه له بقدر ما مرّ من الماء علی شعره قلت بعدد الشّعر قال بعدد الشعر.
صالح بن عقبه از پدرش نقل ميكند :به امام صادق عليه السلام گفتم: آيا متعه ثواب هم دارد؟ فرمودند : «اگر شخصي متعه كننده با اين كار، رضايت خداوند و مخالفت با منكران اين كار را خواسته باشد، خداوند براي هر كلمه اي كه با متعه صحبت مي كند، يك حسنه برايش مي نويسد و با هر بار كه دست خود را به سويش دراز مي كند، يك حسنه برايش ثبت مي شود و هنگامي كه نزديكش مي شود، خداوند يك گناه از او پاك ميگرداند و در هنگام غسل، خداوند به اندازة آبي كه از موهايش مي گذرد ، گناه او را پاك مي كند» پرسيد : به اندازة موهايش؟فرمودند« آري به اندازه موهايش»
وسائل ج 14/ لئالي ج3/من لا يحضر ج 3
در جای دیگرِ متنش گفته که متعه زمانی که موجب تزلزل خانواده شود حرام است گرچه ما چنین در روایات نداریم بلکه داریم اگر شما را از رعایت حقوق همسر دائمتان باز دارد انجام ندهید حالا ببینیم در روایات داریم که خود رسول الله صلی الله علیه و آله متعه فرمودند و باعث تنش بین زوجات شون شدن و نه تنها خداوند او را منع نکرده بلکه زنانش را در قرآن تهدید به طلاق فرموده 👇🏾
وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلَىٰ بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِيثًا فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَأَظْهَرَهُ اللَّـهُ عَلَيْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَأَعْرَضَ عَن بَعْضٍ ۖ فَلَمَّا نَبَّأَهَا بِهِ قَالَتْ مَنْ أَنبَأَكَ هَـٰذَا ۖ قَالَ نَبَّأَنِيَ الْعَلِيمُ الْخَبِيرُ ﴿سورة التحريم ٣﴾
و هنگامی که پیامبر، رازی را به یکی از همسرانش گفت و او آن راز را [نزد زن دیگر] فاش کرد، و خدا پیامبر را از افشای آن آگاه نمود، پیامبر بخشی از آن [راز افشا شده] را به آن زن گوشزد کرد و از گفتن بخشی دیگر [برای آنکه فاش کننده بیشتر شرمنده نشود] خودداری نمود. آن زن گفت: چه کسی فاش کردن راز را [به وسیله من] به تو خبر داده است؟ پیامبر گفت: دانای آگاه، به من خبر داد.
قَالَ وَ رَوَى الْفَضْلُ الشَّيْبَانِيُّ بِإِسْنَادِهِ إِلَى الْبَاقِرِ (صلوات الله علیه) أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَطَاءٍ الْمَكِّيَّ سَأَلَهُ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ الْآيَةَ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) تَزَوَّجَ بِالْحُرَّةِ مُتْعَةً فَاطَّلَعَ عَلَيْهِ بَعْضُ نِسَائِهِ فَاتَّهَمَتْهُ بِالْفَاحِشَةِ فَقَالَ إِنَّهُ لِي حَلَالٌ إِنَّهُ نِكَاحٌ بِأَجَلٍ فَاكْتُمِيهِ فَأَطْلَعَتْ عَلَيْهِ بَعْضَ نِسَائِه
🌺عبد الله بن عطاء از امام باقر صلوات الله عليه درباره آيه شريفه «و إذا أسر النبي...» (آيه 3 سوره تحريم) پرسيد؟
پس امام باقر صلوات الله عليه جواب داد: رسول خدا صلي الله عليه و آله با حره ازدواج موقت كرد، بعضي از زنان رسول خدا از اين ازدواج مطلع شدند و به پيامبر نسبت زنا دادند. (نعوذ بالله)
پيامبر در جواب آنها فرمود: اين كار بر من حلال است اين يك ازدواج موقت بود درنتيجه آن را مخفي كردم ولي برخي از زنان پيامبر بر آن اطلاع پيدا كرد.
📚وسائل الشيعة، ج21، ص: 10
📚خلاصة الإيجاز، ص: 24
📚جامع أحاديث الشيعة، ج26، ص: 76
بزرگوارانی که متن های بلند پی وی ارسال میفرمایند فرصت و حوصله جوابدهی به همه نیست
اکثر موارد رو پاسخ دادیم بعضی موارد چندان اهمیت ندارد که پاسخ بدیم بعضی موارد که احساس کنم اهمیتی دارند رو سر فرصت پاسخ میدیم و توی کانال میزاریم
ذکرِ "یا مهــــــــــدی" با هَوو ها همنوا گفتن خوش است...
سراسر فدا در راه عشقِ الله متعال گشتن خوش است...
نَیَرزَد این دار فانی به نفْس پرستی در عشق و داشتنِ تمامیت شوهر...
باقی گذاشتن نسل علی دوست و فدایی در ره آل خدا ، بیشتر خوش است...
#یامهــــــــــــــــــــدی❤️
#یاصاحبالعصروالزمان❤️
#تعددزوجات💗
#همشــــــــــــــــــــوی💗
@ezdevajemahjoor
أبوحیدر:
سلام علیکم اخوی
این که میفرمایید تحصیل حاصل است
ذهن مرد تنوع طلب نمیشه بلکه ذاتِ مرد poolygami یعنی چند خواه است پس اینکه بگیم با متعه به این حالت برسه در اوج غلط است چرا که او ذاتش اینگونه هیت مقالات زیادی راجع به poolygami (چند خواه) بودن مردان و moonygami(تک خواه) بودن زنان نوشته شده (گرچه فمنیست ها درصدد انکار هستند ولی چندان به وضوح علم این مطلب رو ثابت کرده که احدی نمیتونه انکار کنه)
و البته توجه بفرمایید دلیل چند خواه بودن و تک خواه بودن، هورمون های زنانه و مردانه است که در هر جنس بصورت فطری ترشح میشود که با تغذیه و تربیت های ناسالم (نقش تربیت و سبک زندگی بسیار بیش از تغذیه است) میتواند زن را به چند خواهی و مرد را بی میل نسبت به چند خواهی کند که در این صورت هم یک زنِ خیانت کاری که نه خودش از زندگی لذت میبرد و نه کسی از زندگی با او میتواند لذت ببرد خواهد بود و همچنین مردی که دچار کاهش ترشح تستسترون شود نیز مردی که تمایل چندان به تعدد زوجات ندارد خواهد بود که او نیز نخواهد تواند مردِ بدردبخوری برای همسرش باشد چرا که آنچنان که باید نمیتواند روحیه ی حمایت و سلطه را به همسرش منتقل کند
البته کم و زیاد شدن این هورمون ها در بحث های متفاوتی مطرح هستند که ما اونچه که مربوط به بحث بود رو عرض کردیم
و اما سخن پایانی ما تابعِ شرع مقدس هستیم، شرعی که توسط یک شارعِ حکیم که با حکمتِ والای خودشان احکام را وضع کردند لذا باید طبق سبک و روشی که او فرموده زندگی کنیم نه سلایق و خوش آمد های خودمان که شاید گاهی ما اصلا متوجه حکمت ها نشویم
أبوحیدر:
برای پیدا کردنِ مورد راهکار هایی هست
اول اینکه بدانیم ازدواج(دائم یا موقت) قسمت است اگر خدا بخواهد هر که را که او بخواهد قسمت خواهد شد لذا در درجه ی اول باید از خدا خواست و دعا کرد (مخصوصا به تعقیباتِ نمازِ صبح بسیار اهمیت دهیم چه را که نقش عظیمی در روزیِ ما اعم از ازدواج و مال و غیره دارند)
مرحله ی بعد اگر کسی برای تشیع و رفع شبهات (بعد از اینکه خودش دین را بخوبی شناخت) کار کند و زحمت بکشد تجربتا دیده ام که مواردِ زیادی پیش روی او خواهد آمد
مرحله ی بعد باید زنان را بشناسیم زن شناسی مان تقویت شود به جرأت میگویم اگر کسی زنان را بشناسند پیدا کردن متعه فقط کار چند ساعت است نه بیشتر که به دلیل طولانی بودن مباحث این مطلب و خارج از وقت و حوصله بودنش از توضیح ریزِ مطالب معذوریم
ازدواج های مهجور
چند تا روایت نهی دیده اند چون با الفاظ روایات آشنا نیستند گمان میکنند که ای وای روایات از متعه نهی
چند نفری فرمودند این روایاتِ نهی و غیره رو توضیح بدید
ان شاء الله بمدد مولا کمی وقتم آزاد بشه دونه دونه بررسی سندی و دلالیش رو توی کانال میزارم
ازدواج های مهجور
وقتی میگم مهریه رو یه مبلغی بزنید که بتونید في المجلس موقع عقد پرداخت کنید برا همینه فکر میکنید ای
گمان نکنید زنای مذهبی فرق دارنا
مورد داشتیم خانم طلبه بوده با مهریه مرد رو بیچاره کرده
گول ظاهر زن ها رو نخورید
مهریه فقط مبلغ کمی که زمان عقد توان پرداخت دارید
تمام
✅مقاله ی کوبنده علیه کسانیکه اصرار دارند بارداری در سن تین ایج(۱۳-۱۹)ضرر دارد :
Health professionals should not accept without challenge the myth that teenage pregnancy is an important public health problem in the way that these authors do.
✅ترجمه:
متخصصان بهداشت نباید بدون به چالش کشیدن این افسانه را بپذیرند که بارداری در نوجوانی یک مشکل مهم بهداشت عمومی است، همانطور که این نویسندگان انجام می دهند.
There is no biological reason to suggest that having a baby before the age of 20 is associated with ill health.
✅ترجمه:
هیچ دلیل بیولوژیکی وجود ندارد که نشان دهد بچه دار شدن قبل از ۲۰سالگی با مشکل سلامتی جسمی یا روانی همراهست.
✅این مطالعه سپس به تندی انتقاد میکند که چگونه است مرگ و میرها و مشکلات زاد و ولد در سنین ۳۰و۴۰ که بارداری متناسب با فرهنگ امروز ماست بعنوان مشکل بهداشت عمومی تلقی نمیشود اما بارداری نوجوانان را بی دلیل مشکل بهداشتی تلقی میکنند؟! و بعد کنایه میزند به سیاست های حاکمیت کشور خودشان که منطبق بر این قضیه است.
منبع:http://ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1121872/#__ffn_sectitle
کدام ۱۵سال یا ۲۰سال؟!
A comparison between pregnancy outcome in women in 15 to 19 and 20 to 35 years age group
مقایسه ی پیامد بارداری در زنان در گروه سنی 15 تا 19 با سنین 20 تا 35 سال
For years, it was assumed that teenage pregnancy can cause poor pregnancy...
برای سالها تصور میشد که بارداری در نوجوانی میتواند منجر به پیامد بد بارداری بشود.
The rate of preeclampsia (p=0.008), PROM (p=0.002), and preterm delivery (p=0.001) were less in the 15 to 19 years age group. The rate of placental abruption, placenta previa, IUFD, and SGA was not significantly different between the 2 groups. After multivariate regression...
✅ترجمه:
میزان پره اکلامپسی (008/0=p) (002/0=p) و زایمان زودرس (001/0=p) در گروه سنی 15 تا 19 سال کمتر بود.میزان جداشدگی جفت، جفت سرراهی، IUFD و SGA بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. پس از تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیره، پره اکلامپسی (نسبت فرد تعدیل شده = 2.157؛ 95% CI = 1.38- 4.21) و زایمان زودرس (نسبت فرد تعدیل شده = 2.443؛ 95% CI = 1.78-20) در سنین 20 تا 35 سالگی بیشتر بود.
منبعhttp://ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6014772/#__ffn_sectitle