eitaa logo
یاوران مهدی
5 دنبال‌کننده
182 عکس
316 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 حمایت عروس و داماد ساکن قم از جبهه مقاومت😍 🔹عروس و داماد دهه هفتادی و هشتادی هزینه‌ی مراسم ازدواج خود را با هدف حمایت و همدلی با مردم مظلوم غزه و لبنان به جبهه مقاومت اهدا کردند. 🔹طلبه جوان امیر یوسفی به همراه همسرشان خانم نکویی در تاریخی که برای جشن عروسی‌شان مشخص شده بود به دفتر رهبر معظم انقلاب در خیابان صفائیه قم رفتند و هزینه‌ی مراسم عروسی شان را به مردم مظلوم جبهه مقاومت اهدا کردند. ➖➖➖➖➖➖➖➖ @Qomonline ، کانون اخبار مهم🔝
امام عزیزمان را نصب‌العین می‌کنیم که فرمودند: «با اطمینان قلب حرکت کنید و مطمئن باشید مرکز قدرت که خدای تعالی است نسبت به شما عنایت دارد، قدرت‌های دیگر پوشالی هستند، قدرت خداست که باقی است... مطمئن باشید از قدرت‌ها کاری ساخته نیست... شما جنود خدا هستید و پیروزید».
متن كامل روایت عنوان بصرى با ترجمه آن‌  این روایت از حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام منقول است، و مجلسى‌ روح مجرد - یادنامه موحد عظیم و عارف کبیر حاج سید هاشم موسوی حداد ... 177 در كتاب «بحار الانوار» ذكر نموده است؛ و چون دستور العمل جامعى است كه از ناحیه آن إمام هُمام نقل شده است، ما در اینجا عین الفاظ و عبارات روایت و به دنبال آن ترجمه‌اش را بدون اندك تصرّف ذكر مى‌نمائیم تا محبّین و عاشقین سلوك إلى الله از آن متمتّع گردند.  ١٧ ـ أَقُولُ: وَجَدْتُ بِخَطِّ شَیخِنَا الْبَهَائِىِّ قَدَّسَ اللهُ رُوحَهُ مَا هَذَا لَفْظُهُ:  قَالَ الشَّیخُ شَمْسُ الدِّینِ مُحَمَّدُ بْنُ مَکىٍّ: نَقَلْتُ مِنْ خَطِّ الشَّیخِ أَحْمَدَ الْفَرَاهَانِىِّ رَحِمَهُ اللهُ، عَنْ عُنْوَانِ‌1 الْبَصْرِىِّ؛ وَ کانَ شَیخاً کبِیرًا قَدْ أَتَى‌2 عَلَیهِ أَرْبَعٌ وَ تِسْعُونَ سَنَةً.  قَالَ: کنْتُ أَخْتَلِفُ إلَى مَالِک بْنِ أَنَسٍ سِنِینَ. فَلَمَّا قَدِمَ جَعْفَرٌ الصَّادِقُ عَلَیهِ السَّلَامُ الْمَدِینَةَ اخْتَلَفْتُ إلَیهِ، وَ أَحْبَبْتُ أَنْ ءَاخُذَ عَنْهُ کمَا أَخَذْتُ عَنْ مَالِک‌.  «١٧ ـ میگویم: من به خطّ شیخ ما: بهاء الدّین عامِلى قَدَّس الله روحَه چیزى را بدین عبارت یافتم:  شیخ شمس الدّین محمّد بن مكّىّ (شهید اوّل) گفت: من نقل میكنم از خطّ شیخ احمد فراهانى رحمه الله از عُنوان بصرى؛ و وى پیرمردى فرتوت بود كه از عمرش نود و چهار سال سپرى مى‌گشت. او گفت: حال من این‌طور بود كه به نزد مالك بن أنس رفت و آمد داشتم. در «أقرب الموارد» گويد: عَنْوَنَ الکتابَ عَنْوَنَةً: کتَب عنوانَه و يُقال: عَلْوَنَهُ و عَنَّهُ و عَنَّنَهُ و عَنّاه. و الاسْم: العُنْوان. عُنوانُ الکتابِ و عِنْوانُه و عُنْيانُهُ و عِنْيَانُهُ: سِمَتُه و ديباجَتهُ؛ سُمّى به لانّهُ يَعِنُّ لهُ مِن ناحيَتِه. و أصلُه عُنّانٌ کرُمّانٍ. و کلُّ ما اسْتَدْلَلْت بشَى‌ءٍ يُظْهِرک على غَيرِه فعُنوانٌ لَه؛ يُقال: الظّاهر عُنْوان الباطِن.» در «أقرب الموارد» گويد: أتا (ض) أتْياً و إتْيانًا و إتْيانَةً و مَأْتاةً و اتيًّا (و يُکسر) عَلى الشّى‌ءِ: أنفدَهُ و بَلَغ ءَاخِرَهُ و مَرَّ به. و- عَليهِ الدَّهرُ: أهْلَکهُ.» روح مجرد - یادنامه موحد عظیم و عارف کبیر حاج سید هاشم موسوی حداد ... 178  چون جعفر صادق علیه السّلام به مدینه آمد، من به نزد او رفت و آمد كردم، و دوست داشتم همان طورى كه از مالك تحصیل علم كرده‌ام، از او نیز تحصیل علم نمایم.»  فَقَالَ لِى یوْمًا: إنِّى رَجُلٌ مَطْلُوبٌ وَ مَعَ ذَلِک لِى أَوْرَادٌ فِى کلِّ سَاعَةٍ مِنْ ءَانَآءِ اللَیلِ وَ النَّهَارِ، فَلَا تَشْغَلْنِى عَنْ وِرْدِى! وَ خُذْ عَنْ مَالِک وَ اخْتَلِفْ إلَیهِ کمَا کنْتَ تَخْتَلِفُ إلَیهِ.  «پس روزى آن حضرت به من گفت: من مردى هستم مورد طلب دستگاه حكومتى (آزاد نیستم و وقتم در اختیار خودم نیست، و جاسوسان و مفتّشان مرا مورد نظر و تحت مراقبه دارند.) و علاوه بر این، من در هر ساعت از ساعات شبانه روز، أوراد و اذكارى دارم كه بدانها مشغولم. تو مرا از وِردم و ذِكرم باز مدار! و علومت را كه میخواهى، از مالك بگیر و در نزد او رفت و آمد داشته باش، همچنان كه سابقاً حالت این‌طور بود كه به سوى وى رفت و آمد داشتى.»  فَاغْتَمَمْتُ مِنْ ذَلِک، وَ خَرَجْتُ مِنْ عِنْدِهِ، وَ قُلْتُ فِى نَفْسِى: لَوْ تَفَرَّسَ فِىَّ خَیراً لَمَا زَجَرَنِى عَنِ الاخْتِلَافِ إلَیهِ وَ الاخْذِ عَنْهُ‌.  فَدَخَلْتُ مَسْجِدَ الرَّسُولِ صَلَّى اللهُ عَلَیهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلَّمْتُ عَلَیهِ، ثُمَّ رَجَعْتُ مِنَ الْغَدِ إلَى الرَّوْضَةِ1 وَ صَلَّیتُ فِیهَا رَکعَتَینِ وَ قُلْتُ: أَسْأَلُک یا اللهُ یا اللهُ! أَنْ تَعْطِفَ عَلَىَّ قَلْبَ جَعْفَرٍ، وَ تَرْزُقَنِى مِنْ عِلْمِهِ مَا أَهْتَدِى بِهِ إلَى صِرَاطِک الْمُسْتَقِیمِ! منظور از روضه، مکانى است ما بين بيت مطهّر حضرت رسول أکرم صلّى الله عليه و آله و سلّم و منبر آن حضرت. کلينى در «فروع کافى» کتاب الحجّ، باب المنبر و الرّوضة و مقام النّبىّ صلّى الله عليه و ءَاله، ج ٤، ص ٥٥٣ تا ص ٥٥٥ روايت کرده است که رسول خدا صلّى الله عليه و آله فرمود: ما بَيْنَ بَيْتى وَ مِنْبَرى رَوْضَةٌ مِنْ رياضِ الْجَنَّةِ. اين روايت را نيز محقّق فيض کاشانى در «المحجّة البيضاء» ج ٢، ص ١٨٧ از کتاب أسرار حجّ با لفظ:﴿ ما بَيْنَ قَبْرى وَ مِنْبَرى رَوْضَةٌ مِنْ رياضِ الْجَنَّةِ﴾ آورده است. روح مجرد - یادنامه موحد عظیم و عارف کبیر حاج سید هاشم موسوی حداد ... 179  «پس من از این جریان غمگین گشتم و از نزد وى بیرون شدم، و با خود گفتم: اگر حضرت در من مقدار خیرى جزئى را هم تفرّس مى‌نمود، هر آینه مرا از رفت و آمد به سوى خودش، و تحصیل علم از محضرش منع و طرد نمى‌كرد.
پس داخل مسجد رسول الله صلّى الله علیه و اله شدم و بر آن حضرت سلام كردم. سپس فرداى آن روز به سوى روضه برگشتم و در آنجا دو ركعت نماز گزاردم و عرض كردم: اى خدا! اى خدا! من از تو میخواهم تا قلب جعفر را به من متمایل فرمائى، و از علمش به مقدارى روزى من نمائى تا بتوانم بدان، به سوى راه مستقیم و استوارت راه یابم!»  وَ رَجَعْتُ إلَى دَارِى مُغْتَمّاً وَ لَمْ أَخْتَلِفْ إلَى مَالِک بْنِ أَنَسٍ لِمَا أُشْرِبَ قَلْبِى مِنْ حُبِّ جَعْفَرٍ.  فَمَا خَرَجْتُ مِنْ دَارِى إلَّا إلَى الصَّلاةِ الْمَکتُوبَةِ، حَتَّى عِیلَ صَبْرِى‌.  فَلَمَّا ضَاقَ صَدْرِى تَنَعَّلْتُ وَ تَرَدَّیتُ وَ قَصَدْتُ جَعْفَراً، وَ کانَ بَعْدَ مَا صَلَّیتُ الْعَصْرَ.  «و با حال اندوه و غصّه به خانه‌ام باز گشتم؛ و بجهت آنكه دلم از محبّت جعفر اشراب گردیده بود، دیگر نزد مالك بن أنس نرفتم. بنابراین از منزلم خارج نشدم مگر براى نماز واجب (كه باید در مسجد با امام جماعت بجاى آورم) تا به جائیكه صبرم تمام شد.  در این حال كه سینه‌ام گرفته بود و حوصله‌ام به پایان رسیده بود نعلَین خود را پوشیدم و رداى خود را بر دوش افكندم و قصد زیارت و دیدار جعفر را كردم؛ و این هنگامى بود كه نماز عصر را بجا آورده بودم.»  فَلَمَّا حَضَرْتُ بَابَ دَارِهِ اسْتَأْذَنْتُ عَلَیهِ، فَخَرَجَ خَادِمٌ لَهُ فَقَالَ: مَا حَاجَتُک؟!  فَقُلْتُ: السَّلَامُ عَلَى الشَّرِیفِ‌. روح مجرد - یادنامه موحد عظیم و عارف کبیر حاج سید هاشم موسوی حداد ... 180  فَقَالَ: هُوَ قَائِمٌ فِى مُصَلَّاهُ. فَجَلَسْتُ بِحِذَاءِ بَابِهِ. فَمَا لَبِثْتُ إلَّا یسِیرًا إذْ خَرَجَ خَادِمٌ فَقَالَ: ادْخُلْ عَلَى بَرَکةِ اللهِ. فَدَخَلْتُ وَ سَلَّمْتُ عَلَیهِ. فَرَدَّ السَّلَامَ‌ وَ قَالَ: اجْلِسْ! غَفَرَ اللهُ لَک!  «پس چون به درِ خانه حضرت رسیدم، اذن دخول خواستم براى زیارت و دیدار حضرت. در این حال خادمى از حضرت بیرون آمد و گفت: چه حاجت دارى؟!  گفتم: سلام كنم بر شریف.  خادم گفت: او در محلّ نماز خویش به نماز ایستاده است. پس من مقابل درِ منزل حضرت نشستم. در این حال فقط به مقدار مختصرى درنگ نمودم كه خادمى آمد و گفت: به درون بیا تو بر بركت خداوندى (كه به تو عنایت كند). من داخل شدم و بر حضرت سلام نمودم. حضرت سلام مرا پاسخ گفتند و فرمودند: بنشین! خداوندت بیامرزد!»  فَجَلَسْتُ، فَأَطْرَقَ مَلِیا، ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ، وَ قَالَ: أَبُو مَنْ؟!  قُلْتُ: أَبُو عَبْدِ اللهِ!  قَالَ: ثَبَّتَ اللهُ کنْیتَک وَ وَفَّقَک یا أَبَا عَبْدِ اللهِ! مَا مَسْأَلَتُک؟!  فَقُلْتُ فِى نَفْسِى: لَوْ لَمْ یکنْ لِى مِنْ زِیارَتِهِ وَ التَّسْلِیمِ غَیرُ هَذَا الدُّعَاءِ لَکانَ کثِیراً.  «پس من نشستم، و حضرت قدرى به حال تفكّر سر به زیر انداختند و سپس سر خود را بلند نمودند و گفتند: كنیه‌ات چیست؟!  گفتم: أبو عبد الله (پدر بنده خدا)!  حضرت گفتند: خداوند كنیه‌ات را ثابت گرداند و تو را موفّق بدارد اى أبو عبد الله! حاجتت چیست؟!  من در این لحظه با خود گفتم: اگر براى من از این دیدار و سلامى كه بر روح مجرد - یادنامه موحد عظیم و عارف کبیر حاج سید هاشم موسوی حداد ... 181 حضرت كردم غیر از همین دعاى حضرت هیچ چیز دگرى نباشد، هر آینه بسیار است.»  ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ ثُمَ‌ قَالَ: مَا مَسْأَلَتُک؟!  فَقُلْتُ: سَأَلْتُ اللهَ أَنْ یعْطِفَ قَلْبَكَ عَلَىَّ، وَ یرْزُقَنِى مِنْ عِلْمِكَ. وَ أَرْجُو أَنَّ اللهَ تَعَالَى أَجَابَنِى فِى الشَّرِیفِ مَا سَأَلْتُهُ.  فَقَالَ: یا أَبَا عَبْدِ اللهِ! لَیسَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ؛ إنَّمَا هُوَ نُورٌ یقَعُ فِى قَلْبِ مَنْ یرِیدُ اللهُ تَبَارَک وَ تَعَالَى أَنْ یهْدِیهُ. فَإنْ أَرَدْتَ الْعِلْمَ فَاطْلُبْ أَوَّلًا فِى نَفْسِک حَقِیقَةَ الْعُبُودِیةِ، وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ، وَ اسْتَفْهِمِ اللهَ یفْهِمْک!  «سپس حضرت سر خود را بلند نمود و گفت: چه میخواهى؟!  عرض كردم: از خداوند مسألت نمودم تا دلت را بر من منعطف فرماید، و از علمت به من روزى كند. و از خداوند امید دارم كه آنچه را كه درباره حضرت شریف تو درخواست نموده‌ام به من عنایت نماید.  حضرت فرمود: اى أبا عبد الله! علم به آموختن نیست. علم فقط نورى است كه در دل كسى كه خداوند تبارك و تعالى اراده هدایت او را نموده است واقع میشود. پس اگر علم میخواهى، باید در اوّلین مرحله در نزد خودت حقیقت عبودیت را بطلبى؛ و بواسطه عمل كردن به علم، طالب علم باشى؛ و از خداوند بپرسى و استفهام نمائى تا خدایت ترا جواب دهد و بفهماند.»  قُلْتُ: یا شَرِیفُ! فَقَالَ: قُلْ: یا أَبَا عَبْدِ اللهِ!  قُلْتُ: یا أَبَا عَبْدِ اللهِ! مَا حَقِیقَةُ الْعُبُودِیةِ؟!
قَالَ: ثَلَاثَةُ أَشْیآءَ: أَنْ لَا یرَى الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِیمَا خَوَّلَهُ اللهُ مِلْکاً، لِانَّ الْعَبِیدَ لَا یکونُ لَهُمْ مِلْک، یرَوْنَ الْمَالَ مَالَ اللهِ، یضَعُونَهُ حَیثُ أَمَرَهُمُ اللهُ بِهِ؛ وَ لَا یدَبِّرَ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ تَدْبِیرًا؛ وَ جُمْلَةُ اشْتِغَالِهِ فِیمَا أَمَرَهُ تَعَالَى بِهِ وَ نَهَاهُ عَنْهُ. روح مجرد - یادنامه موحد عظیم و عارف کبیر حاج سید هاشم موسوی حداد ... 182  فَإذَا لَمْ یرَ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِیمَا خَوَّلَهُ اللهُ تَعَالَى مِلْکاً هَانَ عَلَیهِ الإنْفَاقُ فِیمَا أَمَرَهُ اللهُ تَعَالَى أَنْ ینْفِقَ فِیهِ؛ وَ إذَا فَوَّضَ الْعَبْدُ تَدْبِیرَ نَفْسِهِ عَلَى مُدَبِّرِهِ هَانَ عَلَیهِ مَصَائِبُ الدُّنْیا؛ وَ إذَا اشْتَغَلَ الْعَبْدُ بِمَا أَمَرَهُ اللهُ تَعَالَى وَ نَهَاهُ، لَا یتَفَرَّغُ مِنْهُمَا إلَى الْمِرَآءِ وَ الْمُبَاهَاةِ مَعَ النَّاسِ.  فَإذَا أَکرَمَ اللهُ الْعَبْدَ بِهَذِهِ الثَّلَاثَةِ هَانَ عَلَیهِ الدُّنْیا، وَ إبْلِیسُ، وَ الْخَلْقُ. وَ لَا یطْلُبُ الدُّنْیا تَکاثُرا وَ تَفَاخُرًا، وَ لَا یطْلُبُ مَا عِنْدَ النَّاسِ عِزًّا وَ عُلُوًّا، وَ لَا یدَعُ أَیامَهُ بَاطِلًا.  فَهَذَا أَوَّلُ دَرَجَةِ التُّقَى. قَالَ اللهُ تَبَارَک وَ تَعَالَى:  تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ.1  «گفتم: اى شریف! گفت: بگو: اى پدر بنده خدا (أبا عبد الله)!  گفتم: اى أبا عبد الله! حقیقت عبودیت كدام است؟  گفت: سه چیز است: اینكه بنده خدا براى خودش درباره آنچه را كه خدا به وى سپرده است مِلكیتى نبیند؛ چرا كه بندگان داراى مِلك نمى‌باشند، همه اموال را مال خدا مى‌بینند، و در آنجائى كه خداوند ایشان را امر نموده است كه بنهند، میگذارند؛ و اینكه بنده خدا براى خودش مصلحت اندیشى و تدبیر نكند؛ و تمام مشغولیاتش در آن منحصر شود كه خداوند او را بدان امر نموده است و یا از آن نهى فرموده است.  بنابراین، اگر بنده خدا براى خودش مِلكیتى را در آنچه كه خدا به او سپرده است نبیند، انفاق نمودن در آنچه خداوند تعالى بدان امر كرده است بر او آسان مى‌شود. و چون بنده خدا تدبیر امور خود را به مُدبّرش بسپارد، آيه ٨٣، از سوره ٢٨: القصص روح مجرد - یادنامه موحد عظیم و عارف کبیر حاج سید هاشم موسوی حداد ... 183 مصائب و مشكلات دنیا بر وى آسان میگردد. و زمانى كه اشتغال ورزد به آنچه را كه خداوند به وى امر كرده و نهى نموده است، دیگر فراغتى از آن دو امر نمى‌یابد تا مجال و فرصتى براى خودنمائى و فخریه نمودن با مردم پیدا نماید.  پس چون خداوند، بنده خود را به این سه چیز گرامى بدارد، دنیا و ابلیس و خلائق بر وى سهل و آسان میگردد؛ و دنبال دنیا به جهت زیاده اندوزى و فخریه و مباهات با مردم نمیرود، و آنچه را كه از جاه و جلال و منصب و مال در دست مردم مى‌نگرد، آنها را به جهت عزّت و علوّ درجه خویشتن طلب نمى‌نماید، و روزهاى خود را به بطالت و بیهوده رها نمى‌كند.  و اینست اوّلین پلّه از نردبان تقوى. خداوند تبارك و تعالى میفرماید:  آن سراى آخرت را ما قرار میدهیم براى كسانى كه در زمین اراده بلندمنشى ندارند، و دنبال فَساد نمى‌گردند؛ و تمام مراتبِ پیروزى و سعادت در پایان كار، انحصاراً براى مردمان با تقوى است.»  قُلْتُ: یا أَبَا عَبْدِ اللهِ! أَوْصِنِى‌!  قَالَ: أُوصِیک بِتِسْعَةِ أَشْیآءَ، فَإنَّهَا وَصِیتِى لِمُرِیدِى الطَّرِیقِ إلَى اللهِ تَعَالَى، وَ اللهَ أَسْأَلُ أَنْ یوَفِّقَک لِاسْتِعْمَالِهِ.  ثَلَاثَةٌ مِنْهَا فِى رِیاضَةِ النَّفْسِ، وَ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا فِى الْحِلْمِ، وَ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا فِى الْعِلْمِ. فَاحْفَظْهَا، وَ إیاک وَ التَّهَاوُنَ بِهَا!  قَالَ عُنْوَانٌ: فَفَرَّغْتُ قَلْبِى لَهُ‌.  «گفتم: اى أبا عبد الله! به من سفارش و توصیه‌اى فرما!  گفت: من تو را به نُه چیز وصیت و سفارش مى‌نمایم؛ زیرا كه آنها سفارش و وصیت من است به اراده كنندگان و پویندگان راه خداوند تعالى. و از خداوند مسألت مى‌نمایم تا ترا در عمل به آنها توفیق مرحمت فرماید.  سه تا از آن نُه امر درباره تربیت و تأدیب نفس است، و سه تا از آنها درباره‌ روح مجرد - یادنامه موحد عظیم و عارف کبیر حاج سید هاشم موسوی حداد ... 184 حلم و بردبارى است، و سه تا از آنها درباره علم و دانش است. پس اى عنوان آنها را به خاطرت بسپار، و مبادا در عمل به آنها از تو سستى و تكاهل سر زند!  عنوان گفت: من دلم و اندیشه‌ام را فارغ و خالى نمودم تا آنچه را كه حضرت میفرماید بگیرم و اخذ كنم و بدان عمل نمایم.»
فَقَالَ: أَمَّا اللَوَاتِى فِى الرِّیاضَةِ: فَإیاک أَنْ تَأْکلَ مَا لَا تَشْتَهِیهِ، فَإنَّهُ یورِثُ الْحَمَاقَةَ وَ الْبَلَهَ؛ وَ لَا تَأْکلْ إلَّا عِنْدَ الْجُوعِ؛ وَ إذَا أَکلْتَ فَکلْ حَلَالًا وَ سَمِّ اللهَ وَ اذْکرْ حَدِیثَ الرَّسُولِ صَلَّى اللهُ عَلَیهِ وَ ءَالِهِ:  مَا مَلَا ءَادَمِىٌّ وِعَاءً شَرًّا مِنْ بَطْنِهِ؛ فَإنْ کانَ وَ لَا بُدَّ فَثُلْثٌ لِطَعَامِهِ وَ ثُلْثٌ لِشَرَابِهِ وَ ثُلْثٌ لِنَفَسِهِ.  «پس حضرت فرمود: امّا آن چیزهائى كه راجع به تأدیب نفس است آنكه: مبادا چیزى را بخورى كه بدان اشتها ندارى، چرا كه در انسان ایجاد حماقت و نادانى میكند؛ و چیزى مخور مگر آنگاه كه گرسنه باشى؛ و چون خواستى چیزى بخورى از حلال بخور و نام خدا را ببر و به خاطر آور حدیث رسول اكرم صلّى الله علیه و آله را كه فرمود:  هیچوقت آدمى ظرفى را بدتر از شكمش پر نكرده است. بناءً على هذا اگر بقدرى گرسنه شد كه ناچار از تناول غذا گردید، پس به مقدار ثُلث شكم خود را براى طعامش بگذارد، و ثلث آن را براى آبش، و ثلث آن را براى نفَسش.»1  وَ أَمَّا اللَوَاتِى فِى الْحِلْمِ: فَمَنْ قَالَ لَک: إنْ قُلْتَ وَاحِدَةً سَمِعْتَ عَشْرًا فَقُلْ: إنْ قُلْتَ عَشْرًا لَمْ تَسْمَعْ وَاحِدَةً!  وَ مَنْ شَتَمَک فَقُلْ لَهُ: إنْ کنْتَ صَادِقاً فِیمَا تَقُولُ فَأَسْأَلُ اللهَ أَنْ یغْفِرَ لِى؛ وَ إنْ کنْتَ کاذِباً فِیمَا تَقُولُ فَاللَّهَ أَسْأَلُ أَنْ یغْفِرَ لَک. از جمله گفتار حضرت حدّاد اين بود که ميفرمودند: مقدار غذائى که براى بدنت لازم است، تو آن را ميخورى؛ و زياده بر آن، غذا تو را ميخورد! روح مجرد - یادنامه موحد عظیم و عارف کبیر حاج سید هاشم موسوی حداد ... 185  وَ مَنْ وَعَدَک بِالْخَنَى فَعِدْهُ بِالنَّصِیحَةِ وَ الرَّعَاءِ.  «و امّا آن سه چیزى كه راجع به بردبارى و صبر است: پس كسى كه به تو بگوید: اگر یك كلمه بگوئى ده تا مى‌شنوى به او بگو: اگر ده كلمه بگوئى یكى هم نمى‌شنوى!  و كسى كه ترا شتم و سبّ كند و ناسزا گوید، به وى بگو: اگر در آنچه میگوئى راست میگوئى، من از خدا میخواهم تا از من درگذرد؛ و اگر در آنچه میگوئى دروغ میگوئى، پس من از خدا میخواهم تا از تو درگذرد.  و اگر كسى تو را بیم دهد كه به تو فحش خواهم داد و ناسزا خواهم گفت، تو او را مژده بده كه من درباره تو خیرخواه مى‌باشم و مراعات تو را مى‌نمایم.»  وَ أَمَّا اللَوَاتِى فِى الْعِلْمِ: فَاسْأَلِ الْعُلَمَاءَ مَا جَهِلْتَ، وَ إیاک أَنْ تَسْأَلَهُمْ تَعَنُّتًا1 وَ تَجْرِبَةً؛ وَ إیاک أَنْ تَعْمَلَ بِرَأْیک شَیئاً، وَ خُذْ بِالاحْتِیاطِ فِى جَمِیعِ مَا تَجِدُ إلَیهِ سَبِیلًا؛ وَ اهْرُبْ مِنَ الْفُتْیا هَرَبَک مِنَ الاسَدِ، وَ لَا تَجْعَلْ رَقَبَتَک لِلنَّاسِ جِسْراً!  قُمْ عَنِّى یا أَبَا عَبْدِ اللهِ! فَقَدْ نَصَحْتُ لَک؛ وَ لَا تُفْسِدْ عَلَىَّ وِرْدِى؛ فَإنِّى امْرُؤٌ ضَنِینٌ بِنَفْسِى. وَ السَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى.2  «و امّا آن سه چیزى كه راجع به علم است: پس، از علماء بپرس آنچه را كه نمیدانى؛ و مبادا چیزى را از آنها بپرسى تا ایشان را به لغزش افكنى و براى آزمایش و امتحان بپرسى. و مبادا كه از روى رأى خودت به كارى دست زنى؛ و در جمیع امورى كه راهى به احتیاط و محافظت از وقوع در خلافِ امر دارى‌ در «أقرب الموارد» گويد: «تَعَنَّتَه: أدْخلَ علَيه الاذَى و طَلب زَلَّتَه و مَشقَّتَه؛ يُقال: جَاءَهُ مُتَعَنِّتاً أى طالبًا زَلَّتَه. و- فى السّؤال: سَألَه على جَهَة التَّلبيسِ علَيه؛ و رُبَّما عُدِّى بِعَلَى.» «بحار الانوار» طبع حروفى مطبعه حيدرى، ج ١، ص ٢٢٤ تا ص ٢٢٦ کتاب العلم، باب هفت: ءَادَاب طلبِ الْعِلم و أحکامِه، حديث ١٧ روح مجرد - یادنامه موحد عظیم و عارف کبیر حاج سید هاشم موسوی حداد ... 186 احتیاط را پیشه خود ساز. و از فتوى دادن بپرهیز همان طور كه از شیر درنده فرار میكنى؛ و گردن خود را جِسر و پل عبور براى مردم قرار نده.  اى پدر بنده خدا (أبا عبد الله) دیگر برخیز از نزد من! چرا كه تحقیقاً براى تو خیر خواهى كردم؛ و ذِكر و وِرد مرا بر من فاسد مكن، زیرا كه من مردى هستم كه روى گذشت عمر و ساعات زندگى حساب دارم، و نگرانم از آنكه مقدارى از آن بیهوده تلف شود. و تمام مراتب سلام و سلامت خداوند براى آن كسى باد كه از هدایت پیروى میكند، و متابعت از پیمودن طریق مستقیم مى‌نماید.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میان این همه فقر و گرفتاری مردم خودمون 😔کمک های ایران به غزه و لبنان هیچ توجیه اقتصادی ندارد😤 ای کاش به جای این کارها به فکر مردم خودمون می بودیم😠 شما این طور فکر نمی کنید؟پیشنهاد می کنم این کلیپ رو حتما ببینید تا عمق مسئله را بهتر متوجه بشید👌
هدایت شده از  نیَّت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا سلطان✋ میلاد عمه جانتان مبارک🎉🎈🎊 بحق قلب صبورش... 💔 آقا بخواه برای غربت دنیا ظهور را (س) ⚘️ @niyat135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴شاید خیلی‌هامون این روزها با خودمون میگیم مسئله حجاب دیگه حل شدنی نیست. ما اروپا شدیم، لبنان شدیم، خدا به داد بچه‌هامون برسه و جوونامون دارن از دست میرن اما این نکته کلیدی میتونه ورق رو به نفع ما برگردونه... 🔸️حضرت آقا فرمودند اگر میخواهید مشکل کشف حل بشه این کار را انجام دهید ... این نکته راهبرد حل مسئله است! "حجت‌‌ الاسلام راجی" ◀️به پایگاه خبری تحلیلی بپیوندید👇👇 ➡️ https://eitaa.com/joinchat/2868117506C71fc999fff
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاهکار جدید حاج محمودکریمی در شب میلادحضرت زینب سلام الله علیها🌺
⭕️مشاور رسانه‌ای نتانیاهو: ما بیشترین ضربه را از این دو قشر شیعیان در خاورمیانه خورده‌ایم؛ روحانیون و زنان مذهبی. ┈┈••✾••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥انتشار برای نخستین مرتبه فیلم بانو شهیده معصومه کرباسی و شهید عواضه در شیراز این فیلم نشان میدهد که این زوج، شهیدوار زندگی کردند تا شهید شدند.....😢😭 https://eitaa.com/joinchat/3426484567Cc6495a27c8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا خدا‼️ یعنی این فیلم واقعیت داره⁉️😱😱 ❌حتما ببینید که دشمنان ما دارند چه کار می کنند!!!!
هدایت شده از سید کاظم روح بخش
51.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بند دلت رو محکم ببند بریم پای ضریح سه ساله ارباب یک سلام گرمی تقدیم کنیم ای به قربان بارگاه کوچکت😭 🧳سفرنامه مجازی سوریه https://eitaa.com/joinchat/2334982163C65bbc6af0d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ثواب ۵۰۰ سال عبادت با یک عمل! 🎙استاد عالی 🇵🇸🇮🇷 اینجاست↙️ ⚔ @masafe_akhar
هدایت شده از طب صادق
✍🏻فواید برای موی سر💆🏻‍♀ ⚜ درمان شوره سر⚜ 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون را با آب یک لیموترش را ترکیب کنید و بر روی پوست سر ماساژ دهید، اجازه دهید که 20 دقیقه بر روی مو بماند و سپس با شامپو بشویید. از این درمان هر روز هفته استفاده کنید. ⚜حفظ رطوبت مو⚜ در زمستان موها خشک می شوند و بیشتر در معرض شکنندگی قرار می گیرند، می تواند رطوبت موها را حفظ کند. کمی روغن زیتون را بر روی انگشتان خود بمالید و آن را بر روی موها ماساژ دهید. ⚜ نرم کننده موهای سر⚜ روغن زیتون حاوی مقادیر بالای ویتامین های آ، ای و آنتی اکسیدان می باشد که باعث می شود که موها نرم و شفاف شوند. 🆔 @teb_sadegh
كلام حضرت حدّاد: دو چیز فضاى اصفهان را صاف نگه داشته است‌  میفرمودند: فضاى اصفهان را دو چیز، صاف نگه داشته است: وجود [ادامه تعلیقه صفحه قبل] يُعَلِّمُکمُ اللهُ‌﴾. در اين وقت دقيقه‌اى از وظائف و طاعات مقرّره واجبه و مندوبه را فرو گذار ننمايد تا به مرور، روح قدسى قوّت گيرد.﴿ و نَحنُ نُؤيِّدُ روحَ القُدْسِى بِالعَمَل الصّالِحِ؛ وَ العملُ الصّالِحُ بَعضُهُ مِن بَعضٍ‌﴾. و شرح صدرى بهم رسد. و پيوسته نور عبادات بدنى و نور ملکات نفسى تقويت يکديگر نموده‌﴿ نُورٌ عَلى‌ نُورٍ﴾ شود؛﴿ الطّاعةُ تَجُرُّ الطّاعةَ﴾. و احوال سابقه در اندک زمانى به مرتبه مقام رسد و ملکات حسنه و اخلاق جميله حاصل شود و عقائد حقّه را رسوخ کامل بهم رسد، و ينابيع حکمت از چشمه دل به زبان جارى گردد، و به کلّى رو از غير حقّ بگرداند. در اين هنگام هرگاه از زمره سابقين باشد، جذبه عنايت او را استقبال کند و خودى او را گرفته در عوض،﴿ ما لا عينٌ رَأتْ وَ لا أُذُنٌ سَمِعَتْ و لا خَطَرَ على قَلبِ بَشرٍ﴾ کرامت فرمايد. و حقيقت‌﴿ إِنَّک لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لکنَّ اللهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ﴾ و﴿ إِنَّ هُدَى اللهِ هُوَ الْهُدى‌﴾ را بعينه مشاهده نمايد؛«﴿ إذا أرادَ اللهُ بِعَبْدٍ خَيْراً فَتَحَ عَيْنَ قَلْبِهِ‌﴾» را مشاهده نموده سالک مجذوب شود. إلَهى تَرَدُّدى فى الآثارِ يوجِبُ بُعْدَ الْمَزارِ؛ فَاجْذِبْنى بِجَذْبَةٍ توصِلُنى إلَى قُرْبِک، و اسلُکنى مَسالِک أهْلِ الْجَذْبِ، وَ خُذْ لِنَفسِک مِن نَفْسى ما يُصْلِحُها. جَذبَةٌ مِن جَذَباتِ الرَّبِّ تُوازى عَملَ الثَّقَلَيْن‌. ز سوداى بزرگان هيچکس نقصان نمى‌بيند. طالع اگر مدد کند، دامنش آورم به کف‌ ار بكشم زهى طرب، ور بكشد زهى شرف‌ ما بدان مقصد عالى نتوانيم رسيد هم مگر لطف شما پيش نهد گامى چند تا به دنيا فكر اسب و زين بود بعد از آنت مركب چوبين بود تا هبوبِ نسايمِ رحمت او را به کداميک از جزائر خالدات بحرين جلال و جمال که در خور استعداد و لائق حسن سعى او بود رساند.﴿ إنّ لِلَّهِ تَعالَى فى أيّامِ دَهرِکمْ نَفَحاتٍ، ألا فَتَعرَّضوا لَها.﴾ مراتب مزبوره منازل سير إلى الله و مجاهده فى سبيل الله است؛﴿ يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّک کادِحٌ إِلى‌ رَبِّک کدْحاً فَمُلاقِيهِ.﴾ بعد از آن إنَ‌﴿ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا﴾ که سفر السّير فى الله است خواهد بود، و ذکر آن ضرور نيست بلکه مضرّ است. درِ دير مى‌زدم من ز درون صدا برآمد كه تو در برون چه كردى كه درون خانه آئى‌ الإيمانُ مَراتِبُ وَ مَنازِلُ لَوْ حُمِّلَتْ عَلى صاحِبِ الإثْنَينِ ثَلاثَةٌ لَتَقَطَّعَ کما تَقَطَّعَ الْبيضُ عَلَى الصَّفا. رَحِمَ اللهُ امْرُؤٌ (امْرَءًا- ظ) عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَم يَتَعَدَّ طَورَهُ‌. چون نديدى شبى سليمان را تو چه دانى زبان مرغان را فَخُذْ ما آتَيْتُكَ وَ كُنْ مِنَ الشَّاكِرِينَ‌. و لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ‌ با که گويم اندرين ره زنده کو بهر آب زندگى پوينده كو آنچه من گفتم به قدر فهم تست‌ مُردم اندر حسرت فهم درست‌ رَحِمَ اللهُ امرَأً سَمِعَ قَولى وَ عَمِلَ فَاهتَدَى بِهِ‌. به يقين بدانکه به نحو مذکور، هر که شروع در سلوک نمايد، در مرحله‌اى که اجل موعود رسد، در زمره‌﴿ وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِکهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللهِ‌﴾ محشور گردد. گر مرد رهى رهت نمودم.﴿ وَ اللهُ يَقُولُ الْحَقَّ وَ هُوَ يَهْدِي السَّبِيلَ.﴾ آنچه به خاطر بود به قلم آمد، تا که را به کار آيد. هر کس که ز شهر آشنائى است‌ داند كه متاع ما كجائى است‌ حاجى ره هدى به خدا غير عشق نيست. گفتيم: زور اين باده ندانى به خدا تا نچشى!﴿ وَ السَّلامُ عَلى‌ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى‌﴾.» روح مجرد - یادنامه موحد عظیم و عارف کبیر حاج سید هاشم موسوی حداد ... 298 موحّدین و عارفین و حكماى اسلام از اعاظم علماء كه در مدّت قرون متمادیه در این قبرستان خوابیده‌اند، و وجود دختران جوان معصوم و متدین كه شبها بالاخصّ در نزدیكى صبح سجّاده‌هاى خود را پهن مى‌كنند و بر روى آن براى عبادت خداوند قیام و ركوع و سجود دارند.  میفرمودند: هیچ جا من بقدر اصفهان كثرت دختران متعبّد و متهجّد را ندیده‌ام؛ و نفوس طاهره ایشان، در شبها فضاى اصفهان را به صورتى دیگر در مى‌آورد.
بسم الله الرحمن الرحیم سلام و عرض ادب 🔹 دوستان عزیز، جمعی از عزیزان لبنانی که بصورت خانوادگی ایران آمده و میهمان ما هستند در قم ساکن شده اند که باتوجه به شرایط مالیشان لازم است اقلام زیر را براشون تهیه کنیم. بسیاری از این اقلام را ماها کم و بیش در خانه هامان اضافه داریم و می‌شود در اختیار این عزیزان بگذاریم. اگر کسی می‌تواند کمکی بکند بسم الله. ❇️ برخی از اینها عزیزانشان در جنگ با رژیم صهیونیستی شهید شدند و برخی نیز (طبق آنچه مطلع شدم) مردانشان پس از استقرار خانواده ها درصددند برای جنگ برگردند. ⬅️ اقلام مورد نیاز: 1.ظروف 6نفره (24پاره) 35دست 2.قاشق چنگال 35 دست 3.رخت آویز 35 عدد 4.چوب لباس ایستاده 35 عدد 5.سطل زباله 35عدد 6.حوله حمام 100عدد 7.حوله دست 100عدد 8.لیوان آبخوری 40دست 9.فنجان چایخوری 35دست 10.قابلمه 3عددی 40 دست 11.ماهی تابه 3عددی 40دست ✅ اگرکسی ماشین لباسشویی اضافه هم داره خبر بده قم.بلوار جعفر طیار علیه السلام.کوچه شماره ۱۵(شهیدارشادی).پلاک ۸۰-۰۹۱۹۱۵۲۲۱۳۸-محمدی
106/376 Θ 125% انسانی قرار داشته و یک سخص فوق العاده بوده است. این بحرس اسلام به زن است ۱۳۷۰/۱۰/۲۰ اما مقام معنوی این بزرگوار نسبت به مقام جهادی و انقلابی و اجتماعی او باز به مراتب بالاتر است. فاطمه زهرا به صورت یک بشر و یک زن آن هم زنی جوان است؛ اما در معنا، یک حقیقت عظیم و یک نور درخشان الهی و یک بنده صالح و یک انسان ممتاز و برگزیده است. کسی است که رسول اکرم به امیرالمؤمنین علیهما السلام فرمود: «یا عَلِيُّ أَنتَ إِمَامُ أُمَّتِي وَ خَلِيفَتي عَلَيها بعدى و أنتَ قائد المُؤمِنينَ إِلَى الجَنَّةِ وَكَأنّى أنظُرُ إلَى ابْنَتِي فَاطِمَةَ قَدْ أَقْبَلَتْ يَومَ القيامَةِ عَلَى نَجيب من نُورٍ عَن يَمِينِها سَبْعُونَ أَلفَ مَلَكَ وَ عَن يَسَارِهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكِ وَ بَينَ يَدَيها سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكَ وَ خَلَفَها سَبْعُونَ أَلفَ مَلَك تَقُودُ مؤمنات أمتى إلى الجنة .. یعنی در روز قیامت امیرالمؤمنین مردان مؤمن را و فاطمه زهرا زنان مؤمن را به بهشت الهی راهنمایی میکنند او عدل و هم پایه و هم سنگ امیر المؤمنین است. آن کسی که وقتی در محراب عبادت می ایستاد هزاران فرشته مقرب خدا به او خطاب و سلام میکردند و تهنیت می گفتند و همان سخنی را بیان میکردند که فرشتگان قبلا به مریم اطهر گفته بودند؛ عرض می کردند: يا فاطمة إن الله اصطفاك و طهرک و اصطفاک علی نساء العالمين». این مقام معنوی فاطمه زهراست. زنی آن هم در سنین جوانی از لحاظ مقام معنوی به جایی میرسد که بنابر آنچه که در بعضی از روایات است. فرشتگان با او سخن میگویند و حقایق را به او ارایه می دهند. «محدثه» است: یعنی کسی است که فرشتگان با او حدیث میکنند و حرف میزنند. این مقام معنوی و میدان وسیع و قله رفیع در مقابل همه زنهای آفرینش و عالم است فاطمه زهرا در قله این بلندای عظیم ایستاده و به همه زنان عالم خطاب میکند و آنها را به پیمودن این راه دعوت می نماید. 人
هدایت شده از مدرسه شمع
جلسهٔ آموزشی زنده استاد حجت‌الاسلام راجی برگزار می‌شود. ــــــــــــــــــــــــ موضوع: جهاد، مبارزه، مقاومت به همراه پرسش و پاسخ ____‏ 🗓 شنبه ۱۹ آبان‌ماه 🕞 ساعت ۲۱:۰۰ ــــــــــــــــــــــــ این کلاس مخصوص کسانی است که در سایت ثبت‌نام کرده باشند. ــــــــــــــــــــــــ 🔻جهت ثبت‌نام به سایت مدرسهٔ شمع مراجعه کنید: https://lms.shabaketabligh.ir/educations/bar-medare-tabein ــــــــــــــــــــــــ شمع شبکهٔ مبلغان و عملیات‌های تبلیغی ShabakeTabligh.ir eitaa.com/ShabakeTabligh
ﺑﻨﮕﺮیم ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﯿﺨﻮﺍﻧیم ! 🔵‍ﻧﻤﺎﺯﯼ ﮐﻪ ﺳﺮﯾﻊ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ،ﻧﻤﺎﺯ «ﻣﻮﺷَﮑﯽ»ﺍﺳﺖ. ﻧﻤﺎﺯﯼ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻏﻔﻠﺖ ﻗﻀﺎ ﻣﯿﺸﻮﺩ،ﻧﻤﺎﺯ«ﯾﺪﮐﯽ»ﺍﺳﺖ. ﻧﻤﺎﺯﯼ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﻭ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﺸﻮﺩ، ﻧﻤﺎﺯ«ﭘﻔَﮑﯽ» ﺍﺳﺖ.ﻧﻤﺎﺯﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺁﺯﻣﺎﯾﺸﯽ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ، ﻧﻤﺎﺯ«ﺍَﻟَﮑﯽ»ﺍﺳﺖ. ﻧﻤﺎﺯﯼ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻗﺒﻠﻪ ﻭ ﻭﺿﻮﯼ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩﻣﯿﺸﻮﺩ، ﻧﻤﺎﺯ «ﭼَﭙَﮑﯽ» ﺍﺳﺖ. ﻧﻤﺎﺯﯼ ﮐﻪ ﺑﺎﺯﻭﺭ ﻭ ﺍﺟﺒﺎﺭ ﺑﻘﯿﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ، ﻧﻤﺎﺯ«ﺯﻭﺭَﮐﯽ»ﺍﺳﺖ. ﻧﻤﺎﺯﯼ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ، ﻧﻤﺎﺯ «ﭘﻮﻟَﮑﯽ»ﺍﺳﺖ. ﻧﻤﺎﺯﯼ ﮐﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺣﻀﻮﺭ ﻗﻠﺐ ﻭﺑﺎ ﺑﯽﺣﺎﻟﯽ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ، ﻧﻤﺎﺯ «ﺁﺑَﮑﯽ» ﺍﺳﺖ. ﻧﻤﺎﺯ ﺷﺐ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﯿﻤﻪ ﺷﺐ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ، ﻧﻤﺎﺯ«ﻧَﻤَﮑﯽ»ﺍﺳﺖ. ﻧﻤﺎﺯﯼ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺎﻓﻠﻪ ﻣﺴﺘﺤﺒﯽ ﺧﻮﺍندﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ، ﻧﻤﺎﺯ «ﮐُﻤَﮑﯽ» ﺍﺳﺖ. ✅ ﻧﻤﺎﺯﯼ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﻗﻠﺐ ﻭ ﺧﻠﻮﺹ ﻧﯿﺖ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ، ﻧﻤﺎﺯ«ﺭﺍﺳﺘﮑﯽ» ﺍﺳﺖ...ﮐﻪ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﯼ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﻭ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳﺖ..ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﻗﺒﻮﻝ ﺩﺭﮔﺎﻩ ﺣﻖ.. ﺣﺎﻻ‌ ﻣﺎ ﺧﺪﺍﯾﯽ ﭼﻄﻮﺭ ﻧﻤﺎﺯ میخونیم!؟؟!!
pdf-Adobe Acer w Window Help Tools Document 109/376 10 Q Θ 174% I در محیط علم هم یک دانشمند والاست آن خطبه ای که فاطمه زهر اسلام الله علیها در مسجد مدینه بعد از رحلت پیغمبر ایراد کرده است خطبه ای است که به گفته علامه مجلسی بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند. این قدر پرمغز است؛ از لحاظ زیبایی هنری مثل زیباترین و بلندترین کلمات نهج البلاغه است فاطمه زهرا سلام الله علیها می رود در مسجد مدینه در مقابل مردم می ایستد و ارتجالاً حرف میزند شاید یک ساعت با بهترین و زیباترین عبارات و زبده ترین و گزیده ترین معانی صحبت کرده است۱۳۷۱/۹/۲۵۰ اصلا امثال ما که اهل سخنرانی و حرف زدن ارتجالی هستیم میفهمیم که چقدر این سخنان عظیم است یک دختر هجده ساله بیست ساله و حداکثر بیست و چهار ساله - که البته سن دقیق آن حضرت مسلم نیست؛ چون تاریخ ولادت آن بزرگوار مسلم نیست و در آن اختلاف است . آن هم با آن مصیبتها و سختی ها به مسجد میآید در مقابل انبوه جمعیت با حجاب سخنرانی می کند که آن سخنرانی کلمه به کلمه اش در تاریخ می ماند. عربها به حافظه خوش معروف بودند یک نفر میآمد یک قصیده هشتاد بیتی میخواند، بعد از اینکه جلسه تمام میشد ده نفر میگرفتند آن را مینوشتند این قصایدی که مانده، غالبا این گونه 人 SONY
مانده است. اشعار در نوادی - یعنی آن مراکز اجتماعی - خوانده میشد و ضبط می گردید. این خطبه ها و این حدیثها غالبا این گونه بود نشستند نوشتند و حفظ کردند و این خطبه ها تا امروز مانده است. کلمات مفت در تاریخ نمیماند هر حرفی نمیماند این قدر حرف ها زده شده آن قدر سخنرانی شده آن قدر مطلب گفته شده آن قدر شعر سروده شده؛ اما نمانده است و کسی به آنها اعتنا نمی کند. آن چیزی که تاریخ در دل خودش نگه میدارد و بعد از ۱۴۰۰ سال هر انسان که
حضرت فاطمة الزهرا ۱۰۹ زندگی از جهت جهاد و مبارزه و تلاش و کار انقلابی و صبر انقلابی و درس و فراگیری و آموزش به این و آن و سخنرانی و دفاع از نبوت و امامت و نظام اسلامی، دریای پهناوری از تلاش و مبارزه و کار و در نهایت هم شهادت است این زندگی جهادی فاطمه زهراست که بسیار عظیم و فوق العاده و حقیقتاً بی نظیر است و یقینا در ذهن بشر - چه امروز و چه در آینده ـ یک نقطه درخشان و استثنایی است۱۳۶۸/۱۰/۲۶۰ اسلام الله عليها