🔻آفات سیاستورزیِ اقتضایی در فرهنگ
🖋 مهدی جمشیدی
۱. تصاویری متعدّدی که دیروز از حضور زنان و دختران در ورزشگاه آزادی منتشر گردید، بهنهایت تلخ و گزنده بودند. در واقع، دولت سیزدهم با تندردادن به این موقعیّت ضدّارزشی و اباحیگرانه، منزلت «رسمی» و «هنجارین» به بیحجابی و بدحجابی بخشید و نشان داد که اگر دچار «تعارض منافع» شود، «قدرت» را بر «حقیقت» ترجیح میدهد. گویا زنجیرهای از سیاستهای مبتنی بر «تساهلوتسامح» در پیش گرفته شده و اتّفاق دیروز، یکی از حلقههای این زنجیره است. ما با یک «واقعیّت منفرّد» روبرو نیستیم. آنچه که رخ داده، «خطّ» است نه «خطا». این اتّفاق، نهفقط جای دفاع و توجیه و حملبرصحت ندارد، بلکه دیگر سکوت و مصلحتاندیشی نیز روا نیست.
۲. بر این گمان نیستم که این «زاویههای هویّتی» و «فاصلههای ارزشی» با خطّ اصیل انقلاب، در همین موارد متوقف بماند و میل به پیشروی نداشته باشد، بلکه استدلالها و جهتگیریهایی که برای توضیح این سیاستها بهکار گرفته شدهاند، انحرافها و استحالههای دیگری را نیز پوشش خواهند داد و این «زنجیرۀ توجیههای عملگرایانه» ادامه خواهد یافت. ما با مجموعهای از شخصیّتهای «متوسط» و «بینابینی» روبرو هستیم که «خودآگاهی تاریخی» ندارند و چهبسا دچار چرخشها و دگردیسیهای پیشبینیناپذیر شوند. نباید آفت «عملگرایی» را سبک انگاشت؛ این آفت میتواند آنچنان در معرکۀ نبرد میان «عقاید» و «منافع»، فرسایش ایجاد کند که در نهایت به لیبرالیسم فرهنگی بینجامد.
۳. واقعیّت عریان و آشکار این است که دولت سیزدهم در قلمرو فرهنگ، نه «نظریه» دارد و نه «نقشۀ راه»، بلکه غرق در «روزمرّگی» و «اقدامهای موردی» و «علاجهای موقتی» و «عقبنشینیهای موقعیّتی» و «ملاحظههای سیاسی» و «محاسبههای قدرتمدارانه» و «گفتارهای دوپهلو» است. یک سال از بیانشدن مسألۀ «بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگ و رسانه» گذشته است و دولت باید در این مدّت، دستکم «طرح» مشخص و خاصی در این باره مینگاشت و در نشستهای متعدّدی، به «گفتگو» و «مباحثه» با نخبگان فکری و فرهنگی دربارۀ آن مینشست، امّا چنین نشده است. نه طرحی نگاشته شده و نه نظری خواسته شده؛ چنانکه گویا چنین «کلانمسأله»ای در برابر کارگزاران فرهنگی این دولت قرار داده نشده است. این وضع یعنی ضلع فرهنگیِ دولت، یا «ارادۀ انقلابی» ندارد یا «اندیشۀ انقلابی» و یا هر دو. هرچه که هست، یکسال زمان کمی برای تولید این طرح و صورتبندی همگراییِ حداکثری پیرامون آن نبود، که البتّه این فرصت تاریخی برای رقمزدن تحوّل، بهآسانی از دست رفت.
۴. تحلیل من از ریشهها و سرچشمههای وضع یادشده این است که: اوّلاً، شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «تخصص فرهنگی» ندارد و از بیرونِ فرهنگ به وادی فرهنگ پا نهاده و باید تا سالها فقط بیاموزد و آزمونوخطا کند تا با واقعیّتها و قواعد فرهنگ آشنا گردد. ثانیاً، هیچگونه جمع و حلقهای که «قوّۀ عاقلۀ فرهنگی» بهشمار آید نیز در این دولت به چشم نمیخورد و تصمیمهای خُرد و کلان، ساختهوپرداختۀ «کارگزاران اجرایی و مدیریّتی» است، نه «نظریۀ حکیمانه» و «اندیشۀ متعمّقانه». ثالثاً، دولت سیزدهم بهشدّت نگران حفظ «بدنۀ اجتماعیِ خویش» است و نمیخواهد با سیاستهایی که شاید مواجهه و انتقاد بیافرینند یا دستخوش روایتپردازیهای منفی شوند، موقعیّت اجتماعیِ خود را به خطر افکند. ازاینرو، یا «حداقلی» و «رقیق» عمل میکند، یا رفتارهای «سطحی» و «روزمرّه» را برمیگزیند یا با «ذائقۀ طبقۀ متوسطِ جدید»، همراهیِ ملایم و نامحسوس میکند، یا جهتگیریهای «صوری» و «سختافزاری» را در پیش میگیرد. این انتخابها و جهتگیریها، حاصل آن نقصانها و ضعفهاست.
۵. در اینجا لازم است توضیح اندکی دربارۀ بخشی از سخنان دیروز رهبر انقلاب که معطوف به عملکرد فرهنگیِ دولت بود نیز ارائه کنم. ایشان گفتند: «در مواردی، این تلاشها[ی دولت،] نتایج محسوسی هم داشت که مردم به چشم دیدند، مثل ... بعضی بخشهای فرهنگی.» و در جای دیگر نیز: «در زمینۀ فرهنگ، رویکردهای خوبی دیده میشود؛ [البتّه] حالا این رویکردها تا به عملیّات منتهی بشود یک مقداری فاصله دارد.» اوّلاً، روشن است که مطرحشدن نقدهای صریح از سوی رهبر انقلاب در یک «نشست عمومی»، همواره بهصلاح نیست و ایشان نشستهای خصوصی را برای بیان اعتراضهای خود انتخاب میکنند. ثانیاً، شدّت و غلظت موضعگیریها، وابسته به «موقعیّت اجتماعیِ افراد» است و اینچنین نیست که ما نیز بهعنوان نیروهای غیررسمی در عرصۀ عمومی، باید مقیّد و محدود به همان ملاحظههای خاص و گاه انحصاری باشیم. ثالثاً، عبارتهای نقلشده، «برجستگی» ندارند و از «درخشش» و «کارآمدی چشمگیر» حکایت نمیکنند، بلکه فقط تمجید از «رویکردهای خوب» و «برخی نتایج عملی» هستند.
🇮🇷 @faannoos
🔰 عمل به وعدهها را یک فریضه بدانید
🔺️ رهبر انقلاب در دیدار اخیر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت: مسئلهی عمل به وعدهها را یک #فریضه بدانید، مثل نماز. اگر یک کاری را شک دارید که میشود کرد یا نمیشود کرد، حتماً #وعده ندهید؛ آن چیزی را وعده بدهید که میدانید میتوانید انجام بدهید، و حتماً انجام بدهید. همچنان که رفتن در میان مردم و کار کردنِ برای مردم امید ایجاد میکند، #اعتماد ایجاد میکند، عمل نکردن به وعده درست نقطهی مقابل [آن] است: مردم را ناامید میکند. ۱۴۰۱/۶/۸
🏷 #دیدار_هیئت_دولت
🇮🇷 @faannoos
🔰 هویت یک ملت ناشی از زیربنای فکری و ناامید نشدن در مقام عمل است
🔻 رهبر انقلاب: آنچه به یک ملّت و یک نهضت هویّت میدهد و قدرت میدهد چیست؟ اوّلاً دارا بودن یک زیربنای فکری مستحکم است...
🔹 امّا در مقام عمل هم یک چیزهایی لازم است، یعنی صِرف وجود این زیربنا کافی نیست.
🔹 در مقام عمل چه لازم است؟ نترسیدن، خسته نشدن، ناامید نشدن، تنبلی نکردن، ندانسته در نقشهی دشمن وارد نشدن و به او کمک نکردن؛ اینها در عمل لازم است. در جای خود هم آمادهی فداکاری بودن...
🔺 مثل شهید سلیمانی که جانش را کف دستش گرفته بود و وارد میدانهای گوناگون [میشد] و دیگر شهدای عزیز. ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
🇮🇷 @faannoos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مرحوم علامه مصباح (رضوان الله تعالی علیه) از شکر داشتن رهبری معظم انقلاب میگوید:
🔷 امروز ما نعمتی داریم که در طول تاریخ بشریت کمنظیر است.
🔷 در زمان هیچ پیغمبری شواهدی که امروز برای تعالی و ترقی و تکامل انسانی و تقرب به خدا برای ما فراهم است، در هیچ زمانی ما سراغ نداریم.
🔷 رهبری که در طول تاریخ زندگیش یک نقطه ضعفی که بشود روی آن تکیه کرد که اینجا اشتباه کرده [وجود ندارد]، دشمنان نتوانستند چنین نقطهای پیدا کنند، اگر پیدا کرده بودند صد بار میگذاشتند زیر ذرهبین و بزرگش میکردند و به رخ ما میکشیدند.
🔷 شخصیتهای اول دنیا مانند آقای پوتین میگویند تا چنین رهبری دارید شکست نمیخورید.
🇮🇷 @faannoos
7.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷قدرتآفرینی تهدیدها و تحریمها را میتوان در این کلیپ یک دقیقهای مشاهده کرد
🔻اینان همان محرومان و پابرهنگان یمنیاند، که بعد از هشت سال «مقاومت» در برابر یک «تهاجم جهانی» توسط قدرتمندترین و مجهزترین کشورهای جهان به این سطح از پیشرفت و قدرت رسیدهاند.
🔻رونمایی «نوادگان ولایتمدار اویس قرنی»، از موشک زمین به دریای «فالق۱»، چند نوع مین دریایی، پهباد شناسایی و تهاجمی و انواعی از موشکهای زمین به زمین!
🔻خدا رحمت کند سردار بزرگ ما، #شهید_سلیمانی را که میفرمود:
«من با تجربه این را میگویم که میزان فرصتی که در بحرانها وجود دارد در خود فرصتها نیست. اما شرط آن این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم»
👤 احمد حسین شریفی
🇮🇷 @faannoos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺با وجود فقرا
هزینه کردن برای زیارت چه توجیهی دارد
🎤 شهید مطهری
🇮🇷 @faannoos
🔴پلن جدید حیازدایی به بهانه فوتبال:
⏪بعد از ورود زنان به ورزشگاه حالا از درخواست جدید دیگر فیفا رونمایی شد:"فیفا با ارسال نامه به فدراسیون خواستار قضاوت داوران زن برای بازی مردان شده است"
🔹رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال تایید کرد فیفا در نامهای، فدراسیون فوتبال را ملزم به استفاده از داوران زن در مسابقات مردان کرده است.
🔹جالبش اینجاست که رئیس کمیته داوران ایران به راحتی با این درخواست کنار آمده و دنبال راهکار برای آن میباشد .افشاریان گفته: باید راهکاری پیدا کنیم که خانمهای داور ما در ردههای پایینتری در رده نوجوانان و جوانان قضاوت کنند.
⏪لابد بعدیشم مسابقه مختلط زنان و مردان و بعدش هم استفاده از پرچم همجنسبازیه ....
وقتی برای بدست آوردن رضایت سازمان های بین المللی تحت سلطه غرب یکی یکی از مواضع و هنجارهای دینی و اخلاقی عقب نشینی کنیم باید منتظر درخواست های وقیحانه آنها در مسائل دیگر باشیم . سازمانهای ورزشی یکی از سیاسی ترین ابزار های غرب برای توسعه سلطه سیاسی و فرهنگی آنهاست.
👤 دولت نمیدانم چیه آقای رییسی شما که عرضه ایستادگی بر ارزشهای انقلاب را در مقابل ضعیف ترین بازوی استکبار ندارید چگونه میتوانید در عرصه های دیگر همچون مذاکرات هستهای و فضای مجازی از منافع کشور حراست کنید و پای خطوط قرمز نظام بایستید؟!!! زهی خیال باطل.
🇮🇷 @faannoos
⛔️مدعیانِ مرجعیت؛ درس بگیرند!
اقدام به هنگام و شجاعانۀ آیت الله سیدکاظم حائری(زید عزه) با اعلام کناره گیری از مرجعیت شیعیان عراق و فرمان رجوع به امام المسلمین حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) به عنوان پدیده ای کم نظیر در تاریخ تشیع ثبت شد و انشاالله منشأ تحولات سیاسی، دینی و اجتماعیِ بزرگی خواهد شد.
هرچند برخی تلاش کردند که حلاوت این تصمیم وحدت آفرین را تلخ کنند اما؛ اقدام این عالم بصیر هرگز از صفحۀ مجاهدات علمای شیعه محو نخواهد شد و ارادت قلبی شیعیان به ایشان نیز افزون تر از همیشه خواهد گشت.
لیکن آنچه لازم است در آن تامّل جدی صورت گیرد این است که؛ ایشان توانستند برای دفع فتنه و خطر تفرقه و دوئیّت در امت اسلامی، با اینکه جایگاه معنوی، شأن علمی و مقبولیت اجتماعی داشتند، بدون هیچگونه دلبستگی به عناوین، در بیانیه ای وحدت ساز خط نفاق را رسوا و اتحاد امت اسلامی را تقویت کنند.
با این تفاسیر ضروری است مدعیان مرجعیت که در این سال ها با اتخاذ مواضع جنجالی آب در آسیاب سکولار مأب ها ریخته اند و حتی برخی شان با ولع دیده شدن پیش پیش رسالۀ عملیّه نیز چاپ و منتشر کرده اند، بدانند آن مرجعیتی که در ذهن و دل مومنین جای دارد، از جنس مرجعیتِ آیت الله سیدکاظم حائری است که حاضر است از همه چیز خود در راه اسلام و برای حفظ وحدت امت اسلامی به راحتی بگذرد.
✍🏻 محمد سداللهی
🇮🇷 @faannoos
✅ سیدالشهدا (علیهالسلام)؛ باب وسیع رحمت الهی
🔰 سفر اربعین؛ سفری با ثواب سیصد هزار سال عبادت!
🔸یک حساب سرانگشتی بکنید؛ فرض کنید از نجف تا کربلا پانزده، شانزده فرسخ است، حالا البته اگر از جاهای نزدیکتر آن را هم حساب کنید بیشتر هم میشود، در حدود صد کیلومتر یعنی صد هزار متر، هر متری هم معمولاً سه، چهار قدم است؛ آدم بهطور متوسط هر متر را با سه قدم طی میکند. صد هزار متر، هر متری سه قدم، سیصد هزار قدم میشود یعنی شما از نجف که راه میافتید تا به کربلا بروید سیصد هزار قدم برمیدارید. این ادعایی که من نقل کردم این است که هر قدمی ثواب یک سال عبادت را دارد یعنی در مجموع ثواب سیصد هزار سال عبادت!
🇮🇷 @faannoos
✍️ محمد مهدی فاطمی صدر:
🔻 فاجر، فاسق خطشکن است. فاجر آن فاسق است که به او رو دادهیی و راه یافته است. همآن مستکبری که پشت سپر مستضعفین یک به یک خطوط قرمز مؤمنین را میشکند و جلو میآید. لیفجر أمامه...
ریشو|چادریهای یواش بیش از آن که مؤمن باشند مستضعف هستند؛ سیاهیلشکر مستکبرها...
غائلهی زنهای سلیطه در ورزشگاه مردهای نیمشلوارپوش به همهی ما نشان داد که فقه و ولایت فقیه و سفه و وکالت سفیه در حکمرانی کف جمهوری اسلامی هر یک چه اندازه صائبند...
حکومت اسلامی دولادولا نمیشود...
کارمندهای جمهوری اسلامی اگر پلهپله از اقامهی نرم تا سخت شریعت کف جامعه عقب بنشیند چه خواهد شد؟ هیچ. نیروهای انقلاب پلهپله به اقامهی نرم تا سخت شریعت در کف جامعه در قوارهی جریانهای اسلامی و جماعتهای اسلامی بر خواهند گشت؛ بند میم...
کسی که پی صلح میرود جنگ را به خانه میآورد...
آن چه فقیه ریشسفید گوشهی حجره در خشت خام میبینند، ریشو|چادریهای یواش کف ورزشگاه در آیینه نمیبینند...
خبر بد برای سردارها و مدیرها و کارگزارهای خط استحسان در جمهوری اسلامی آن است که موالات با کفار حربی ته ندارد؛ حتی یردوکم عن دینکم...
جمهوری اسلامی اگر از اقامهی شریعت محمدی جا بزند جمهوری شرعی نیست، جمهوری عرفی است. صف نخست براندازان هر جمهوری عرفی و سکولار هماین نیروهای انقلابی اسلامی استند...
غائلهی سلیطهها در ورزشگاه نیمشلوارپوشها به ما میآموزد در دل حکومت اسلامی، هنوز حضور رگههایی از طاغوت حتی قانونی محال نیست...
🇮🇷 @faannoos