7.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷قدرتآفرینی تهدیدها و تحریمها را میتوان در این کلیپ یک دقیقهای مشاهده کرد
🔻اینان همان محرومان و پابرهنگان یمنیاند، که بعد از هشت سال «مقاومت» در برابر یک «تهاجم جهانی» توسط قدرتمندترین و مجهزترین کشورهای جهان به این سطح از پیشرفت و قدرت رسیدهاند.
🔻رونمایی «نوادگان ولایتمدار اویس قرنی»، از موشک زمین به دریای «فالق۱»، چند نوع مین دریایی، پهباد شناسایی و تهاجمی و انواعی از موشکهای زمین به زمین!
🔻خدا رحمت کند سردار بزرگ ما، #شهید_سلیمانی را که میفرمود:
«من با تجربه این را میگویم که میزان فرصتی که در بحرانها وجود دارد در خود فرصتها نیست. اما شرط آن این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم»
👤 احمد حسین شریفی
🇮🇷 @faannoos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺با وجود فقرا
هزینه کردن برای زیارت چه توجیهی دارد
🎤 شهید مطهری
🇮🇷 @faannoos
🔴پلن جدید حیازدایی به بهانه فوتبال:
⏪بعد از ورود زنان به ورزشگاه حالا از درخواست جدید دیگر فیفا رونمایی شد:"فیفا با ارسال نامه به فدراسیون خواستار قضاوت داوران زن برای بازی مردان شده است"
🔹رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال تایید کرد فیفا در نامهای، فدراسیون فوتبال را ملزم به استفاده از داوران زن در مسابقات مردان کرده است.
🔹جالبش اینجاست که رئیس کمیته داوران ایران به راحتی با این درخواست کنار آمده و دنبال راهکار برای آن میباشد .افشاریان گفته: باید راهکاری پیدا کنیم که خانمهای داور ما در ردههای پایینتری در رده نوجوانان و جوانان قضاوت کنند.
⏪لابد بعدیشم مسابقه مختلط زنان و مردان و بعدش هم استفاده از پرچم همجنسبازیه ....
وقتی برای بدست آوردن رضایت سازمان های بین المللی تحت سلطه غرب یکی یکی از مواضع و هنجارهای دینی و اخلاقی عقب نشینی کنیم باید منتظر درخواست های وقیحانه آنها در مسائل دیگر باشیم . سازمانهای ورزشی یکی از سیاسی ترین ابزار های غرب برای توسعه سلطه سیاسی و فرهنگی آنهاست.
👤 دولت نمیدانم چیه آقای رییسی شما که عرضه ایستادگی بر ارزشهای انقلاب را در مقابل ضعیف ترین بازوی استکبار ندارید چگونه میتوانید در عرصه های دیگر همچون مذاکرات هستهای و فضای مجازی از منافع کشور حراست کنید و پای خطوط قرمز نظام بایستید؟!!! زهی خیال باطل.
🇮🇷 @faannoos
⛔️مدعیانِ مرجعیت؛ درس بگیرند!
اقدام به هنگام و شجاعانۀ آیت الله سیدکاظم حائری(زید عزه) با اعلام کناره گیری از مرجعیت شیعیان عراق و فرمان رجوع به امام المسلمین حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) به عنوان پدیده ای کم نظیر در تاریخ تشیع ثبت شد و انشاالله منشأ تحولات سیاسی، دینی و اجتماعیِ بزرگی خواهد شد.
هرچند برخی تلاش کردند که حلاوت این تصمیم وحدت آفرین را تلخ کنند اما؛ اقدام این عالم بصیر هرگز از صفحۀ مجاهدات علمای شیعه محو نخواهد شد و ارادت قلبی شیعیان به ایشان نیز افزون تر از همیشه خواهد گشت.
لیکن آنچه لازم است در آن تامّل جدی صورت گیرد این است که؛ ایشان توانستند برای دفع فتنه و خطر تفرقه و دوئیّت در امت اسلامی، با اینکه جایگاه معنوی، شأن علمی و مقبولیت اجتماعی داشتند، بدون هیچگونه دلبستگی به عناوین، در بیانیه ای وحدت ساز خط نفاق را رسوا و اتحاد امت اسلامی را تقویت کنند.
با این تفاسیر ضروری است مدعیان مرجعیت که در این سال ها با اتخاذ مواضع جنجالی آب در آسیاب سکولار مأب ها ریخته اند و حتی برخی شان با ولع دیده شدن پیش پیش رسالۀ عملیّه نیز چاپ و منتشر کرده اند، بدانند آن مرجعیتی که در ذهن و دل مومنین جای دارد، از جنس مرجعیتِ آیت الله سیدکاظم حائری است که حاضر است از همه چیز خود در راه اسلام و برای حفظ وحدت امت اسلامی به راحتی بگذرد.
✍🏻 محمد سداللهی
🇮🇷 @faannoos
✅ سیدالشهدا (علیهالسلام)؛ باب وسیع رحمت الهی
🔰 سفر اربعین؛ سفری با ثواب سیصد هزار سال عبادت!
🔸یک حساب سرانگشتی بکنید؛ فرض کنید از نجف تا کربلا پانزده، شانزده فرسخ است، حالا البته اگر از جاهای نزدیکتر آن را هم حساب کنید بیشتر هم میشود، در حدود صد کیلومتر یعنی صد هزار متر، هر متری هم معمولاً سه، چهار قدم است؛ آدم بهطور متوسط هر متر را با سه قدم طی میکند. صد هزار متر، هر متری سه قدم، سیصد هزار قدم میشود یعنی شما از نجف که راه میافتید تا به کربلا بروید سیصد هزار قدم برمیدارید. این ادعایی که من نقل کردم این است که هر قدمی ثواب یک سال عبادت را دارد یعنی در مجموع ثواب سیصد هزار سال عبادت!
🇮🇷 @faannoos
✍️ محمد مهدی فاطمی صدر:
🔻 فاجر، فاسق خطشکن است. فاجر آن فاسق است که به او رو دادهیی و راه یافته است. همآن مستکبری که پشت سپر مستضعفین یک به یک خطوط قرمز مؤمنین را میشکند و جلو میآید. لیفجر أمامه...
ریشو|چادریهای یواش بیش از آن که مؤمن باشند مستضعف هستند؛ سیاهیلشکر مستکبرها...
غائلهی زنهای سلیطه در ورزشگاه مردهای نیمشلوارپوش به همهی ما نشان داد که فقه و ولایت فقیه و سفه و وکالت سفیه در حکمرانی کف جمهوری اسلامی هر یک چه اندازه صائبند...
حکومت اسلامی دولادولا نمیشود...
کارمندهای جمهوری اسلامی اگر پلهپله از اقامهی نرم تا سخت شریعت کف جامعه عقب بنشیند چه خواهد شد؟ هیچ. نیروهای انقلاب پلهپله به اقامهی نرم تا سخت شریعت در کف جامعه در قوارهی جریانهای اسلامی و جماعتهای اسلامی بر خواهند گشت؛ بند میم...
کسی که پی صلح میرود جنگ را به خانه میآورد...
آن چه فقیه ریشسفید گوشهی حجره در خشت خام میبینند، ریشو|چادریهای یواش کف ورزشگاه در آیینه نمیبینند...
خبر بد برای سردارها و مدیرها و کارگزارهای خط استحسان در جمهوری اسلامی آن است که موالات با کفار حربی ته ندارد؛ حتی یردوکم عن دینکم...
جمهوری اسلامی اگر از اقامهی شریعت محمدی جا بزند جمهوری شرعی نیست، جمهوری عرفی است. صف نخست براندازان هر جمهوری عرفی و سکولار هماین نیروهای انقلابی اسلامی استند...
غائلهی سلیطهها در ورزشگاه نیمشلوارپوشها به ما میآموزد در دل حکومت اسلامی، هنوز حضور رگههایی از طاغوت حتی قانونی محال نیست...
🇮🇷 @faannoos
توصیه های مهم پیرامون سفر معنوی اربعین:
💦 در مصرف آب صرفه جویی کنید. در کشور عراق خانه های زیادی از تانکر آب استفاده می کنند و این آب محدود است و زود تمام می شود. بنابراین از حمام کردن زیاد، دوش گرفتن طولانی یا شستشوی لباس درحالیکه لباس اضافه دارید پرهیز کنید.
🟡 میزبان عراقی در ایام اربعین امام حسین علیه السلام را صاحب و مالک خانه اش می داند. پس اگر در کنار جاده شما را به خانه شان دعوت کردند، به آنجا رفتید و با خانه ای کوچک و فقیرانه مواجه شدید هرگز چهره تان را گرفته یا اخمو نشان ندهید یا قصد بازگشت از آن خانه را نکنید. این خانه های کوچک بسیار با صفا هستند و عشق و محبت در آن موج می زند.
🍛 اگر غذای صاحبخانه را نمی پسندید روی تان را ترش نکنید و هرطور هست چند لقمه میل کنید. به یاد داشته باشید این غذا حاصل صرفه جویی یک ساله آنهاست.
🔴 حتی المقدور اجازه ندهید میزبان کارهای تان را انجام دهد، خودتان رختخواب تان را جمع کنید و لباس های تان را بشویید.
✅ تا زمانیکه در خانه ها و موکب های عراقی مهمان هستید به تمیزی و نظافت محیط اطراف تان اهمیت بدهید و از انداختن زباله در اطراف پرهیز کنید. قبل از خروج از خانه و موکب آنجا را مرتب و تمیز کنید.
🔸به یاد داشته باشید خدماتی که مردم عراق به زوار ارائه می دهند خودجوش است، درباره کمبودهای احتمالی امکانات شان در خانه ها یا موکب ها چیزی به روی شان نیاورید و طلبکار نباشید.
◾عراقی ها خادم هستند نه مستخدم! مراقب رفتارتان با آنها باشید، هرچند آنها با بزرگواری چیزی به روی شما نیاورند.
❎ در طول مسیر از انداختن زباله بر روی زمین خودداری کنید.
🔲 به آداب و رسوم میزبان احترام بگذارید
❌هنگام استراحت دیگران (روز یا شب) از بلند حرف زدن جداً اجتناب کنید. به خصوص هنگامی که زوار غیر ایرانی حضور دارند.
⚠️از بحث و جدل با یکدیگر به ویژه در مقابل عراقی ها و زوار دیگر کشورها به شدت اجتناب کنید.😰
🚫 خیلی زشت است ایرانی ها با هم بر سر گرفتن جای خواب، رفتن به سرویس بهداشتی یا حمام و... در مقابل زوار سایر کشورها بحث کنند.😰
⚠️ از شوخی کردن، خندیدن، قهقهه زدن و دورهمی گرفتن به شدت خودداری کنید. این کار از نظر میزبان به شدت نکوهیده است. به خاطر داشته باشید اصل این سفر به قصد حضور در مراسم چهلمین روز شهادت سرور و سالار شهیدان و اظهار همدردی با امام سجاد و حضرت زینب و سایر اسرای کربلا است. 🏴
🟤 مراقب صحبت هایی که می کنید باشید. عراقی ها کمابیش به زبان فارسی مسلط هستند.
◀️ هموطن گرامی! هر یک ایرانی نماینده هشتاد میلیون ایرانی دیگر است. لطفاً نماینده های شایسته ای از طرف ما باشید.
🇮🇷 @faannoos
10.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻پاسخ مهم رهبر انقلاب به نامه جمعی از جوانان ارتشی
فرمانده کل ارتش:
🔹سال ۸۰ یا ۸۱ تعدادی از جوانان دلسوز ارتش گزارشی را محضر رهبر انقلاب تقدیم کرده بودند و دغدغهها و مشکلاتشان را منتقل کرده بودند.
🔹رهبر انقلاب در پاسخ به این گزارش فرمودند: انتظار من از شما این نیست که بنشینید و مشکلات را یکی یکی رصد کنید و به فرمانده کل(قوا) گزارش بدهید، انتظار من از شما این است که بروید خودتان را برای روزی آماده کنید که من بتوانم به شما تکیه کنم.
👤 خدایا بحق الحسین ثمره پیادهروی اربعین ما را همین قرار بده که طوری آماده و تربیت شویم که امام ما بتواند به ما تکیه کند. تک تک قدمهای ما نذر استجابت این دعا آمین یا رب العالمین.
ضمن طلب حلالیت از همه دوستان انشالله نایب الزیاره همه عزیزان خواهم بود.
🇮🇷 @faannoos
🔻اربعینِ سکولار، اربعینِ انقلابی!
🖋 مهدی جمشیدی
۱. استاد شهید آیتالله مطهری بر این باور بود که: گاهی یک جریان موجخیز و حرکتزای اجتماعی، روح خود را از دست میدهد و از آن جز یک سلسله "آداب و تشریفات بیاثر" باقی نمیماند. ... عزاداری سنتیِ امروز امام حسین، تبدیل حرکت به بنیاد است. این عزاداری که بهحقّ دربارهاش گفته شده: من بکی او ابکی او تباکی وجبت له الجنه؛ که حتّی برای تباکی (خود را شبیه گریهکن ساختن) هم ارزش فراوان قائل شده، در اصل، فلسفهاش تهییج احساسات علیه یزیدها و ابنزیادها و به سود حسینها و حسینیها بوده. در شرائطی که حسین بهصورت یک مکتب در یک زمان حضور دارد و سمبل راه و روش اجتماعی معیّن و نفیکنندۀ راه و روش موجودِ معیّن دیگری است، یک قطره اشک برایش ریختن، واقعاً نوعی سربازی است. در شرائط خشن یزیدی، در حزب حسینیها شرکتکردن و تظاهر به گریهکردن بر شهدا، نوعی اعلام وابستهبودن به گروه اهل حقّ و اعلان جنگ با گروه اهل باطل و در حقیقت، نوعی از خود گذشتگی است. اینجا است که عزاداری حسینبنعلی یک "حرکت" است، یک "موج" است، یک "مبارزۀ اجتماعی" است. امّا تدریجاً، روح و فلسفۀ این دستور فراموش میشود و محتوای این ظرف بیرون میریزد و مسأله، شکل یک "عادت" به خود میگیرد که مردمی دور هم جمع بشوند و به مراسم عزاداری مشغول شوند، بدون اینکه نمایانگر یک "جهتگیری خاصِ اجتماعی" باشد و بدون آنکه از نظر "اجتماعی"، عمل معنیداری به شمار رود، فقط برای کسب ثواب - که البتّه دیگر ثوابی هم در کار نخواهد بود - مراسمی را "مجرّد از وظائف اجتماعی" و "بیرابطه با حسینهای زمان" و "بیرابطه با یزیدها و عبیداللههای زمان" بهپا دارند. اینجا است که حرکت تبدیل به بنیاد یعنی عادت شده و محتوای ظرف، بیرون ریخته و ظرف، خالی باقی مانده است. در چنین مراسمی است که اگر شخص یزیدبنمعاویه هم از گور به در آید حاضر است که شرکت کند، بلکه "بزرگترین مراسم" را به پا دارد! در چنین مراسم است که نهتنها "تباکی" اثر ندارد، اگر "یک مَن اشک" هم نثار کنیم به جائی برنمیخورد!(مرتضی مطهری، نهضتهای اسلامی در صد سالۀ اخیر، صص۸۲-۸۳).
پس مراقبت کنیم که راهپیمایی اربعین:
به "آداب و تشریفات بیاثر" تبدیل نشود!
فقط برای "کسب ثواب" نباشد!
"مجرّد از وظائف اجتماعی" نباشد!
"بیرابطه با حسینهای زمان" و "بیرابطه با یزیدها و عبیداللههای زمان" نباشد!
یک "حرکت" باشد!
یک "موج" باشد!
یک "مبارزۀ اجتماعی" باشد!
نمایانگر یک "جهتگیری خاصِ اجتماعی" باشد!
و در یک کلام، "انقلابی" باشد، نه "سکولار"!
۲. ما اغلب عادت کردهایم به "دینداری آسان و بیهزینه"!
جایی که باید هزینه بدهیم، غافل و غایبیم!
برای اصلاح جامعه و برچیدن منکرها و اقامۀ معروفها، همّت نداریم، ولی برای عزاداری و زیارت، همواره آمادهایم!
این در حالی است که قیام حسینبنعلی برای "نهیازمنکر" بود!
اگر ما تصوّر دیگری از عزداری و زیارت داشته باشیم، در حقّ حسینبنعلی، خیانت کرده و ماهیّت و غایت قیام او را مسخ نمودیم!
تشیّع، آیین "قیام" و "انقلاب" و "شوریدن" و "شهادت" است،
و عزاداری و زیارت، فقط "مقدّمه" هستند برای حرکت. "راه" هستند نه مقصد. "وسیله" هستند نه هدف.
ازاینرو، نه تقلیلدادن منزلت "زیارت و عزاداری" به "مناسک"، صواب است و نه تقلیلدادن "هویّت تشیّع" به "زیارت و عزاداری".
شهدای دفاع مقدس، به زیارت حسینبنعلی نرفتند ولی با عزاداریهای شب عملیات، به کاروان او پیوستند و کربلایی شدند! نکند ما به زیارت حسینبنعلی برویم امّا نصیبمان بیش از عزداری نباشد! مبادا در هیئت و عزاداری و راهپیمایی متوقف بمانیم و از قافلۀ همچنان در حرکتِ کربلا، جا بمانیم!
۳. تشیّع، یعنی نظامسازیِ اجتماعی،
یعنی تمدّنپردازیِ جهانی،
یعنی چالشگری با خواصِ اغواگر،
یعنی موضعگیری در برابر اصحاب فتنه،
یعنی ستاندن نان فقرا از ثروتهای بادآوردۀ اغنیا،
یعنی جاندادن برای نظریۀ مقاومت،
یعنی ترجیح چالش بر سازش،
یعنی ایستادن برای تداوم ایدئولوژیِ انقلابی،
یعنی روشنگری و افشاگری و غبارزدایی از چهرۀ حقیقت،
یعنی نقد قدرتمندانِ بیتقوا و سرمایهسالاران زالوصفت،
و ...
از جمله، "جهاد تبیین"، یک "واجب فوری و قطعی" هست!
ما برای تحقّق آن چه کردهایم؟!
برای این جهاد، "هزینه"ای پرداختهایم؟!
شهادت که هیچ، اهانتی را برتابیدهایم؟!
نکند شیطان در قالب "اهتمامِ تکبُعدی به مستحبات"، ما را از "واجبات فوری و قطعی"، غافل گرداند...
میتوان از متن یک امر مستحب، دهها واجب را اقامه کرد، و میتوان با تفسیر سکولار و غیرانقلابی از آن امر مستحب، فرصتهای تاریخی را باخت.
🇮🇷 @faannoos
🔴از «فلسفه لاشخوری» تا «سیاست ولنگاری» به بهانه مرگ «مهسا امینی»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1.اصل داستان خیلی ساده است؛ پلیس امنیت اجتماعی بر اساس وظیفه قانونی خود، برخی از هنجارشکنان را، که بعضاً در پارتیهای مختلطی گردآمده بودند و علی القاعده مواد افیونی و مخدر فراوانی هم مصرف میکنند، در سالنی جمع کرده تا قوانین اجتماعی ناظر به عفت عمومی و اخلاق اجتماعی را به آنان گوشزد کند.
2.به گواهی فیلمی که از دوربینهای مدار بسته پلیس منتشر شده است، خانمی به نام مهسا امینی به ناگهان دچار تشنج و ایست قلبی میشود و تلاشهای پزشکان برای نجات جان او بیفایده میماند.
3.کفتارها و لاشخورهای خارجنشین، سلطنتطلبها، منافقان، کارگزاران رسانهای ملکه و نانخورهای آمریکا، به محض شنیدن خبر، همچون همیشه مشغول سیاهنمایی علیه جمهوری اسلامی و بلکه نفرتپراکنی علیه اسلام و ارزشهای اسلامی میشوند. البته از آن بختبرگشتان و فرومایگان و از غربزدگان داخلی انتظاری بیش از این نیست.
4.مع الاسف عدهای از روحانیان را دیدم که در قامت فیلسوف و حقوقدان و آیتالله و بلکه آیتالله العظمی! (متأسفانه این عناوین در سالهای اخیر خیلی رایگان مصرف میشوند) در این موضوع به صورتی منسجم و یکپارچه «به میدان آمده» یا «به میدان آورده شدهاند»! اینان نیز در یک «وحدت نقطهای» با منافقان و کارگزاران BBC و VOA و سایر شبکههای معاند با اسلام و جمهوری اسلامی، به این بهانه نه تنها علیه پلیس، که علیه جمهوری اسلامی و بلکه علیه اسلام و احکام و ارزشهای اسلامی نفرتپراکنی میکنند!
5.البته این مدعیان دروغین حقوق زن، فقط دنبال لاشههایی هستند تا بر سر آن گرد آیند و چند صباحی به ارضای «شهوت شهرت» خود بپردازند! و الا اگر واقعاً مدافع حقوق زن هستند چرا وقتی یکی از همپیالههای آنان با چندین گلوله همسرش را از پای درآورد، نفسی از سینههای تنگ و تاریک هیچکدامشان به در نیامد؟ اما اکنون با مرگ طبیعی یک خانم در یک سالن عمومی و در منظر دهها نفر، «تا مغز استخوانشان به درد میآید»! اگر واقعاً مدافع حقوق زن هستند، چرا از «بیعفتی» و «بیحیایی» اجتماعی زنان دفاع میکنند؟! اگر واقعاً مدافع زنان هستند، چرا هیچگاه از همسران شهدا و جانبازان و مادران آنان دفاعی نکرده و نمیکنند؟!
6.کاش این آیتاللهنماها یک بار از خود بپرسند «بیعفتی» و «بیحیایی» و «ساختارشکنیهای اجتماعی» چه سودی برای آنان دارد که به هر بهانهای از آن دفاع میکنند؟!
7.اینان میگویید مخالف اصل امر به معروف و نهی از منکر نیستند، اما با شیوه اجرای آن مخالفند! خوب بسم الله این گوی و این میدان! شما که خود را اسلامشناس و فیلسوف و حقوقدان میدانید بفرمایید که شیوه اجرای آن چگونه است. طرح و ایده خودتان را برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با بیعفتی و هنجارشکنیهای اجتماعی عرضه کنید!
8. بدانید که دود «تضعیف پلیس» و «دفاع از بیعفتی» و «هنجارشکنی» بیش و پیش از دیگران به چشم خود شما خواهد رفت. اگر پلیس تضعیف شود آنگاه نه تنها زنان و دختران خودتان امنیت نخواهند داشت که مردم هم اجازه نخواهند داد شماها با امن و امان در کاخهای چندصد متری خود در بهترین مناطق تهران و در ویلاهای شمالتان بنشنید و برای ترویج «فلسفه لاشخوری» و «حقوق لیبرالی» و «فقه اباحی» و «سیاست ولنگاری» اندیشهپراکنی کنید!
#اخلاق
#سکولاریسم
🇮🇷 @faannoos
❇️ اربعین؛ کنگرهی جهانیِ تشکیلات تشیّع
این تحلیل عالی را بخوانید تا در آخر شگفتزده شوید!
💠 «شیعه یک جمع متفرّقی بود؛ یک جامعهای بود که در یکجا و در یک مکان زندگی نمیکرد؛ در مدينه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند؛ در اطراف و اکناف بلاد بودند.
اما یک روح در این کالبد متفرّق و در این اجزای متشتّت، در جریان است؛ مثل دانههای تسبیح، یک رشته و یک نخ، همهی اینها را به هم وصل میکرد؛ آن رشته، چه بود؟ رشته ی اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالیِ تشیّع یعنی امام؛ همهی این رشتهها به آنجا متصل میشد؛ قلبی بود که به همهی اعضا فرمان میداد. و به این ترتیب، تشیّع یک سازمان و یک تشکیلات بود.
ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما کسانی بودند که از حال همه باخبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب، فریاد زدنشان از روی دستور، سکوتشان بر طبق نقشه، همهچیزشان با حساب.
فقط کار آنها یک عیبی داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر و شیعیان یک منطقه البته یکدگر را میدیدند، اما یک #کنگرهی_جهانی لازم بود برای شیعیانِ ائمه (عليهم السلام) در آن روزگار؛ این کنگرهی جهانی را معین کردند، وقتش را هم معين کردند؛ گفتند در این موعد معین، هرکس که میتواند در آن کنگره شرکت کند؛ آن موعد روز #اربعین است و جای شرکت سرزمین #کربلا؛ چون روح شیعه روح کربلائی و روح عاشورائی است و در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست، دنبالهروِ عاشورای حسین است. این است که میبینیم همه جا این تپشهایی که در شیعه مکشوف شده، از آن مرقد پاک، ناشی است. اینها شعلههایی بوده که از آن روح مقدّس و پاک و از آن تربت عالیمقدار سرکشید؛ به جانها و روحها رسید؛ انسانها را به گلولههای داغی تبدیل کرد و آنها را به قلب دشمن فرو برد...»
🔻 این تحلیل زمانی مطرح شده که هنوز خبری از «پیادهروی اربعین» به این گستردگی و تمدّنی نبوده است؛ این مطلب را ۴۷ سال قبل، یعنی حتی ۵ سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، یک مجتهدِ نوگرا و زمانشناس، نه بر اساس یک تجربهی تاریخی که (مثل این سالها) به وقوع پیوسته باشد، بلکه از روایات و معارفِ ناظر به مسئلهی اربعین فهم کرده و بازگو کرده بود!
این تحلیلِ تمدّنی در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۵۲ توسط آیتالله سیدعلی خامنهایِ جوان، در لابلای سلسلهمباحث شرح نهجالبلاغه مطرح شده است!....
📚 منبع: کتاب شرح نهجالبلاغه؛ جلد اول: منشور حکومت علوی؛ آیتالله خامنهای؛ ص ۳۰-۳۱
🇮🇷 @faannoos