فداییان بانوی دمشق
🌱🌸🌱🍃🌱🌸🌱 ✅آرمان پنجم: #رفاه 💠بسیارى از انسان ها هدفى جز رسیدن به رفاه و آسایش ندارند، آنان همه سعى
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱🌸🌱🍃🌱🌸🌱
📗 #به_کجا_آمدم؟
(در جستجوی معنای زندگی)
✍دکتر مهدی خدامیان
#فصل چهارم
قسمت1⃣
⁉️آیا #زندگى معنا و مفهومى دارد؟ آیا من مى توانم براى بودن خودم، دلیلى پیدا کنم و بر اساس آن دلیل، زندگى را باارزش بیابم؟ آیا زندگى، #ارزش_زیستن دارد یا نه؟
☝️این ها سؤال هاى دیگرى است که ذهن خیلى از افراد را به خود مشغول کرده است و در این باره سخن هاى زیادى گفته شده است. براى یک #مسلمانى که به #قرآن باور دارد، این سؤالات حل شده است زیرا قرآن پاسخ همه آن ها را داده است.👌
✅من بر #اساس_قرآن زندگى را تفسیر مى کنم، من آموخته ام که سیر به سوى خدا و رسیدن به رضایت و خشنودى او، دلیل زندگى است. انسان به این دنیا آمده است تا رشد کند و به کمال برسد و بار دیگر به ملکوت بازگردد. در اینجا مى خواهم به حکایت ماهى دریا اشاره کنم که در پهناى آب دریا شناور بود و به دنبال آب مى گشت و نمى دانست آب چیست، وقتى او لحظه اى از آب جدا شد، قدر آب را دانست و آن را شناخت.
💠من از کودکى با #فرهنگ_اسلامى خو گرفته ام، زندگى را معنادار یافته ام، به خدا ایمان داشته ام، اما قدر این ایمان را ندانستم. من خیال مى کردم که پاداش ایمان، فقط بهشت است و در انتظار بهشت بودم، من خیلى دیر فهمیدم که ایمان همین دنیاى مرا زیبا مى کند و به زندگى من، #معنا مى دهد.
⚠️وقتى من رنج کسانى که به بدبینى و #پوچ_گرایى رسیده اند را بخوانم، وقتى من از حسرت ها و دردهاى آنان باخبر شوم، آن وقت مى فهمم ایمان به خدا در همین دنیا به من پاداش مى دهد، واى بر من که سال هاى سال در بهشت معناگرایى، زندگى کرده ام ولى مى گفتم بهشت کجاست...
✨✨✨
⛔️در #فرهنگ_غرب، آمار خودکشى ها و شوخى گرفتن زندگى روز به روز زیادتر مى شود، انسان امروزى که در اوج تکنولوژى ایستاده است لحظه به لحظه به زندگى بى توجّه تر مى شود و از آن سرخورده تر مى گردد.
❌انسان غربى از زندگى به ستوه آمده است، او نمى داند چرا و به چه علّت باید زندگى کند، او به همه چیز مى اندیشد جز به حقیقت زندگى!
⚠️پوچ گرایان از بى معنا بودن زندگى ناله سرداده اند، آنان به نمایندگى از هزاران هزار انسانى سخن گفته اند که میان چرخ هاى زندگى صنعتى، خود را گم کرده اند و امیدى به نجات خود ندارند.
❌آرى، انسان با رشد علم و صنعت، شیفته آن شد و علم و صنعت را معبود خود قرار داد، ولى جنگ ها و دگرگونى هاى اجتماعى نشان داد که علم نمى تواند دردهاى بشر را درمان کند، اینجا بود که او دچار سرخوردگى شد، از طرف دیگر مکتب مادیگرى تلاش کرد تا ایمان به خدا را از زندگى انسان ها دور کند، بعد از آن، ارزش هاى انسانى و روابط عاطفى انسان ها هم از هم گسست. نتیجه آن شد که انسان خود را در جهان، غریب و بیگانه حس کند.
⁉️ماهى دریا مى گفت: آب کجاست؟ باید او را از دریا جدا کرد تا قدر آب را بداند. اکنون وقت آن است که مرا هم از باور خودم جدا کنید، من باید با کسانى آشنا شوم که فریاد پوچى برآورده اند تا با درد و غم آنان آشنا شوم، بعد از آن است که قدر ایمان به خدا را بیشتر خواهم دانست.☝️
#ادامه_دارد...
🌱🌸🌱🍃🌱🌸🌱
@fadayiane_banoye_damshgh
فداییان بانوی دمشق
❌ به دستور سازمان سیا،گروهی به نام کنترا در نیکاراگوئه تشکیل شد و موجی از قتل،غارت،آدم ربایی و شکنجه
❌حضور ارتش آمریکا در جنوب شرق آسیا فقط نظامی نبود. بلکه آنها با ترویج کشت تریاک و ایجاد بزرگترین کارگاه ها و لابراتوارها این منطقه را در کمتر از ۵سال به منبع ۷۰ درصد تریاک دنیا تبدیل کردند.
#جنایات_غرب
@fadayiane_banoye_damshgh
فداییان بانوی دمشق
#شهید_امنیت 🍃اولین تصاویر منتشر شده از پیکر مطهر شهدای امنیت مهندس #مصطفی_رضایی و #مرتضی_ابراهیمی ک
☝️فرمانده، #بدون_سلاح رفته بود تا صدای معترضان را بشنود
🔹بین همه التهابهای اخیر، دو مرد آرام چشم روی هم گذاشتهاند، اینجا در معراج شهدا که بزمگاه دیرینه شهدای انقلاب است.
🔹شهید ابراهیمی میگفت باید مردم معترض بیگناه را از این صف جدا کرد. بدون سلاح، تأکید میکنم بدون سلاح بین جمع رفت. همین که میخواست با مردم هم صحبت شود، چند نفر محاصرهاش میکنند. یک نفر تیر به پهلویش میزند. بعد چاقو به قلبش میزنند، وقتی خونین روی زمین میافتد و بیحال میشود یک نفر چاقو را توی سرش فرو میکند.
🔹آقا مرتضی فرمانده بود اما همیشه به پاسدار بودنش افتخار میکرد. فرماندهای که سربازِ سربازهایش بود. خودش جنوب شهری بود، شهریار زندگی میکرد.
🔹زندگی سادهای داشت، تغییرات قیمت و تورم را با پوست و گوشت خود حس میکرد. اصلا آن روز بهخاطر همین، نامردها مجال حرف زدن به او ندادند و به وحشیانهترین شکل او را به شهادت رساندند. میترسیدند حرفش باعث شود معترضان صف خود را جدا کنند و آن ها لو بروند و تنها بمانند.
@fadayiane_banoye_damshgh
فداییان بانوی دمشق
⭕️#سوال از محضر حضرت آقا: ۴. در صورت امکان، شمهای از حالات روحی پس از ارتحال حضرت امام خمینی (رحمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ #سوال از محضر حضرت آقا:
⁉️ ۵. شما از چه کانالهایی و چگونه در جریان امور و مسائل جامعه قرار میگیرید؟ آیا همه چیز را به شما میگویند؟
✅ #پاسخ: من از طرق رسمی و غیررسمی سعی میکنم با واقعیات در تماس باشم. #گزارشهایی که به من داده میشود، بسیار متنوع است.
هم گزارشهای دستگاههای مختلف اطلاعاتی است، چه اطلاعات مربوط به وزارت اطلاعات، چه آنچه که مربوط به اطلاعات نیروهای مسلح است، چه آنچه که مربوط به بعضی از دستگاههای خبررسانیِ دستگاههای دولتی است.
هم بخشی از دفتر ما کارش اطلاع رسانی است؛ مثل دفتر ارتباط مردمی و دفتر بازرسی، که اینها از طریق نامه و تلفن مرتبأ با مردم در تماسند. با اشخاص و تیپهای مختلف اجتماعی هم ملاقاتهای فراوانی دارم و نامه هم زیاد دریافت میکنم.
به هر حال گوش من، گوش فعالی است، اما در عین حال مدعی نیستم که همه چیز را میدانم. ممکن هم نیست که همه چیز را بدانم؛ البته ممکن است چیزهایی را بدانم و چیزهایی را هم ندانم.
معتقدم که برای یک مسئول در دستگاه حکومتی، اعم از مسئولیتی که بنده دارم یا مسئولیتی که دیگر مسئولان دارند، انقطاع از واقعیات و دوری از مردم، عامل انحطاط است.
#شب_نشینی_با_آقا
#پرسش و #پاسخ
@fadayiane_banoye_damshgh
چون ڪبوترے🕊 شده ام خونین بال...
خود را به #قفس دنیا مے زنم
تا آزاد شوم ...تا #پرواز ڪنم
اما افسوس ڪه هنوز جامه #شهادت برازنده من نیست💔
#شبتون_شهدایی ✨
#شهدای_اربعه
🔘
#خدا_باهات_حرف_داره
📎 آیات ۱۵-۱۹ سوره ذاریات به بشارت و انذار مردم اشاره دارد.
📝پیام
۱- براى هدايت و ارشاد مردم، بايد عنصر تشويق و تهديد بهم پيوسته باشد. ذُوقُوا فِتْنَتَكُمْ ... إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ ...
۲- براى تقوا پيشگان، نه يك باغ و چشمه، كه باغها و چشمههاى با عظمتى است. «جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ» (تنوين نشانه عظمت است)
۳- چشم پوشى از لذّتهاى فانى و زودگذر، كاميابى دائمى را به همراه دارد. إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ ... آخِذِينَ ...
۴- علاوه بر چشمهها و باغها، بهشتيان هر لحظه از طرف پروردگار، نعمت تازهاى دريافت مىكنند. «آخِذِينَ ما آتاهُمْ رَبُّهُمْ»
۵- آنچه به بهشتيان عطا مىشود، در شأن ربوبيّتِ خداوند است. «آتاهُمْ رَبُّهُمْ»
۶- عطاهاى بهشتى را، ذات مقدّس خداوند به متّقين مىدهد. «آتاهُمْ رَبُّهُمْ» (نظير آيه 21 سوره انسان كه مىفرمايد: «سَقاهُمْ رَبُّهُمْ» خدا آنان را سيراب مىكند.)
۷- آن كس كه در اين دنيا رنج نبرد، به گنج جاودان آخرت نخواهد رسيد. «إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُحْسِنِينَ» آرى برداشت آخرت نتيجه كشت دنيوى است.
۸- لازمهى تقوا، احسان و نيكوكارى است. الْمُتَّقِينَ ... مُحْسِنِينَ
۹- پاداش الهى، با عملكرد انسان همگون است. پاداش نيكى به ديگران در امروز سبب دريافت نيكى در فرداست. آخِذِينَ ... مُحْسِنِينَ
۱۰- نيكوكارى بايد سيره دائمى انسان باشد. كانُوا ... مُحْسِنِينَ
۱۱- شب زندهدارى، از نشانههاى متقين است. «قَلِيلًا مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ»
۱۲- نماز و نيايش در شب و استغفار در سحر، كار دائمى متقين است. «يَهْجَعُونَ، يَسْتَغْفِرُونَ» (فعل مضارع نشانه تداوم و استمرار است)
۱۳- همه انسانها حتّى متقين در معرض لغزش هستند و به استغفار نياز دارند. الْمُتَّقِينَ ... هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ (آمدن كلمه «هُم» يعنى اهل تقوا با داشتن تقوا باز هم دائماً استغفار مىكنند.)
۱۴- در تهجّد و سحرخيزى، از ميان تمام اذكار و دعاها، استغفار جايگاه ويژهاى دارد. «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ»
۱۵- استغفار در سحر، اوج عبادت است. «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ»
۱۶- اسلام مكتب جامعى است و عبادت در شب را با خدمت به محرومان در كنار هم قرار داده است. وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ وَ فِي أَمْوالِهِمْ ...
۱۷- گروهى از مردم، محروماند امّا سؤال نمىكنند، بايد به آنان نيز توجّه شود. «لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ»
۱۸- كمكى كه به سائل و محروم مىكنيد، حق خودشان را مىدهيد، زيرا خداوند در اموال مردم حقى براى آنان قرار داده است، پس بر آنان منّت نگذاريد. «حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ»
۱۹- نبايد منتظر ماند تا محرومان سؤال خود را مطرح كنند و بعد ما اقدام كنيم، بايد آبرو و حرمت افراد حفظ شود. وَ فِي أَمْوالِهِمْ حَقٌ ... الْمَحْرُومِ
۲۰- لازمهى تقوا، فقر و نادارى نيست و مىتوان متّقى ثروتمند بود. زيرا قرآن مىفرمايد: در اموال آنان، حقّى براى محرومان است. پس آنان بايد به قدرى درآمد و ثروت داشته باشند كه علاوه بر تأمين نيازهاى زندگى خود، به ديگران نيز كمك كنند.
💠پیام صفحه ۵۲۱ قرآن
#یا_مهدی
به امیـدِ دَم زیبـای وصـالِ رخ تو،
زنده در سِیرِ جهانِ گذرانیم هنوز
تاکه توکِی بِرسی زین سفرِ دورو دراز
حیف وصدحیف که ازبیخبرانیم هنوز
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج 💐
هدایت شده از فداییان بانوی دمشق
1_12519061.mp3
2.07M
💠 #دعای_عهد
✳️تغییر مقدرات الهی با مداومت بر خواندن دعای عهد...
🌸امام خمینی ره:
اگر هرروز (بعد از نماز صبح) دعای عهد خواندی، مقدراتت عوض میشود....⚡️
sedayeenghelab071.mp3
4.19M
🔹حسن عباسی میگوید: جهرمی فقط مصرف کننده اینترنت هست نه مدیر آن!
مدیریت اینترنت در ایران باید به عهده چه کسی باشد؟
آیا وزارت ارتباطات صلاحیت مدیریت اینترنت در ایران را دارد؟
🔺صحبت های جنجالی حسن عباسی در خصوص خارج کردن اینترنت از مدیریت آذری جهرمی!
@fadayiane_banoye_damshgh
#مهندسی_معکوس_گوگل
#پارسیک🇮🇷
#پرسرعت_و_شیک
بخاطر استقبال گسترده هموطنان ممکنه بعضی مواقع پیام عذرخواهی بدهد
ولی معرکه است
#پارسیک ↙️ محصول هوش جوانان ایرانی است
http://www.parseek.ir/
↖️با یک کلیک امتحان کنید
🇮🇷ارسال گسترده✅✅
#تحلیل_سیاسی
⁉️ آیا رهبری باید در همه امور کارشناس باشد؟
🔻یکی از بحث هایی که در جامعه شکل می گیرد این است: آیا کسی که رئیس جمهور یا رهبر می شود می بایست متخصص همه امور باشد؟
🔹عده ای بعد از بیانات رهبری که درباه #گرانی_بنزین فرمودند: «بنده در این قضیه سررشته ندارم یعنی تخصص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان؛ گفتم من چون نظرات کارشناسها هم در این قضیهی بنزین مختلف است، بعضیها آن را لازم و واجب میدانند بعضیها مضر میدانند، بنابراین من هم که صاحب نظر نیستم در این قضایا؛ لکن اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند من حمایت میکنم»، می گویند رهبر باید خودش کارشناس باشد و چرا کارشناس نیست و ...!
🔸از شرایط اصلی رهبر، مدیریت و تدبیر است و منظور از مدیریت و تدبیر هم یعنی سیاستگذاری کلان و مدیریت کلان جامعه. بهمین علت عقلای علوم سیاسی می گویند یک رهبر باید بتواند جامعه را مدیریت کند تا به اهداف تعریف شده برسد. موضوع این مدیریت هم سیاست است. یعنی رهبر جامعه باید سیاستمدار باشد و بتواند همه تخصص ها و کارشناس ها را در جهت مدیریت بهتر کشور به کار بگیرد.
🔹در همه نظامات سیاسی دنیا و از منظر اندیشمندان، رهبر جامعه باید سیاستمدار باشد اما لازم نیست در همه علوم کارشناس باشد. معمول است رهبران سیاسی جوامع برای مدیریت جامعه از مشاوران و کارشناسان هر حوزه استفاده کنند و نظرات آنها را به کار ببندند.
🔸جدا از اینکه اختیارات بین قوا و مسئولین، تقسیم می شود، رهبران سیاسی معمولاً در اموری همچون بانکداری، تجارت، کامپیوتر، ادبیات، شعر، فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد کلان و خرد، امور نظامی، مالیات و .... از کارشناسان آن حوزه استفاده می کنند و البته امکان دارد یک رهبر سیاسی در یک یا چند حوزه نیز متخصص باشد و یا نسبت به همه امور شناخت حداقلی داشته باشد.
🔹یک رهبر سیاسی هرچند در برخی امور متخصص هم باشد اما به علت مشغله های حکومتی و زمان کم، می بایست برخی از وظایف و اختیارات خود را به معاونین، جانشین ها، ساختارهای جایگزین و البته کارشناس ها محول کند تا امور پیش برود. او ناگزیر است که طرح و برنامه هایی که قرار است در کشور اجرا شوند را با نظر کارشناسان هر حوزه اجرا کند نه نظر خود. البته شناخت حداقلی نسبت به آن حوزه به او کمک می کند که در انتخاب طرح های مختلف، بهتر عمل کند.
🔸در انقلاب اسلامی، طی ۴۱ سال اخیر هم امام خمینی(ره) و هم امام خامنه ای نشان داده اند که در این زمینه نظرات کارشناسان هر حوزه را صائب می دانند نه نظرات خودشان را. بطور مثال در عرصه نظامی و طراحی عملیات های نظامی، حضرت امام همیشه به نظر فرماندهان نظامی عمل می کرد و درستش هم همین بود. رهبر انقلاب نیز بعد از وی در عرصه نظامی، نظرات کارشناسان نظامی را به نظرات خود ترجیح داده است.
🔹در حوزه اقتصاد هم همینگونه است. هم امام خمینی(ره) و هم امام خامنه ای در حوزه اقتصاد هیچوقت بدون نظر کارشناسان امر مسئله یا طرح و برنامه اقتصادی را ابلاغ نکرده اند.
🔸اما در عرصه سیاست داخلی و خارجی، رهبری با تجربه ۸ سال ریاست جمهوری و سی سال رهبری یک دشمن شناس و دنیاشناس با تجربه است که البته گاه به دیپلمات ها هم اعتماد می کند.
🔻چند نکته در رابطه با مسئله افزایش نرخ بنزین:
1️⃣ اولاً سران سه قوه، خود کارشناس مسائل اقتصادی و بحث افزایش نرخ حامل های انرژی خاصه بنزین نیستند بلکه از نظرات مشاورین اقتصادی و نهادهای مربوطه استفاده می کنند.
2️⃣ ثانیاً در بالا عرض کردیم هیچکسی در دنیا مدعی نیست که رهبر جامعه، جامع تمام تخصص ها باشد. بلکه باید از متخصصین و مشاورین استفاده کند و نظرات متخصصین در دولتی که با رأی مردم انتخاب شده این بوده.
3️⃣ ثالثاً اگر نقدی هم وارد است به همان نظرات کارشناسان و نحوه اجرای طرح #بنزین_روحانی است. بله ما می توانیم بگوئیم کارشناسان و متخصصین اقتصادی در دولت تدبیر و امور، اقتصاد کشور را متلاشی کرده اند. با نظریات اقتصاد باز و بازار آزاد و واردات بی رویه ۶۰ درصد کارخانجات تولیدی را تعطیل کرده اند! با نظرات کارشناسان اقتصادی این دولت، قیمت ارز در یک هفته ۵ برابر شد، قیمت کالاها از ۱۰۰ درصد تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته اند و سکه ۴ برابر شد.
🔹اما نمی توانیم بگوئیم چرا از نظرات این کارشناسان استفاده شده؟! چون مردم به این کارشناسان و به این تز رأی داده اند و در حال حاضر اقتصاد و وزارتخانه های اقتصادی مملکت با نظر و ایده ی اینها پیش می رود.
#داوود_مدرسی_یان
✅تلنگر
✍ﺧﻴﻠﯽ ﻭﻗﺖﻫﺎ ﺣﻖ ﺁﺩﻣﻮ ﻧﺎﺣﻖ ﻣﯽﮐﻨﻦ، ﺍﺫﻳﺖ ﻣﯽﮐﻨﻦ، ﺍﻟﮑﯽ ﺗﻬﻤﺖ ﻣﯽﺯﻧﻦ، ﺑﺮﺍﺕ ﭘﺎﭘﻮﺵ ﺩﺭﺳﺖ ﻣﯽﮐﻨﻦ، ﻣﺪﺭﮎ ﺳﺎﺯﯼ ﻣﯽﮐﻨﻦ ﻭ ﺗﻮ ﻫﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﯽﮐﻨﯽ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﻧﯽ ﺍﺯ ﺣﻘﺖ ﺩﻓﺎﻉ ﮐﻨﯽ، ﻧﻤﯽ ﺗﻮﻧﯽ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﻨﯽ ﺣﻘﺖ ﺿﺎﻳﻊ ﺷﺪﻩ.
ﺍﻳﻦ ﻭﻗﺖﻫﺎ ﻳﻪ ﺁﻳﻪ ﻣﻴﺎﺩ ﺳﺮﺍﻏﺖ، ﺍﺯﺕ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﯽﮐﻨﻪ ﻭ ﺍﮔﻪ ﺍﺯ ﺗﻪ ﺩﻝ ﺑﺨﻮﻧﻴﺶ، ﻧﺠﺎﺗﺖ ﻣﯽﺩﻩ، ﺩﻳﺮ ﻳﺎ ﺯﻭﺩ ﺩﺍﺭﻩ ﻭﻟﯽ ﺳﻮﺧﺖ ﻭ ﺳﻮﺯ ﻧﺪﺍﺭﻩ.
✨ ﻟﺎ ﺗَﺤْﺰَﻥْ ﺇِﻥ ﺍﻟﻠﻪَ ﻣَﻌَﻨﺎ
ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﻧﺒﺎﺵ، ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﻣﺎﺳﺖ
( ﺁﻳﻪ ۴۰ سوره ﺗﻮﺑﻪ)
@fadayiane_banoye_damshgh
satar.mp3
7.26M
#شنیدنی_های_تاریخ
💫این قسمت : ستارخان
#⃣ کلیدواژه ها : ستار قره داغی ، سردار ملی ، محمد علی شاه ، تبریز ، نهضت مشروطه ایران ، (۱۲۴۵_۱۲۹۳ هجری شمسی)
@fadayiane_banoye_damshgh
🔰سوال : من در گذشته اشتباهات زيادي مرتكب شدهام اما حالا پيش خودم و خدا توبه كردهام ولي نگاهها و حرفهاي ديگران من را آزار ميدهد و مدام من را مورد سرزنش قرار ميدهند. لطفا من را راهنمايي بفرماييد.
🔸🔸🔸
💬پاسخ : در اين سوال جواب هم وجود دارد يعني اين اخلاق، اخلاق خدايي نيست كه ايشان ميفرمايند كه پيش خودم و خدا توبه كردهام ولي مردم دست از سر من برنمي دارند. من چند تا روايت كوتاه براي شما بخوانم كه ببينيد گناه تحقير، فحاشي و اهانت چقدر بد و زشت است. در كتاب كافي مرحوم شيخ كليني روايت داريم: هر كس بنده اي از بندگان خدا و ولي از اولياء خدا را مورد اهانت قرار دهد، با من اعلام جنگ كرده است.
ديگري اينكه كسي كه بنده ي مومنم را خوار بشمارد، اعلام نبرد رسمي با من كرده است. روايت ديگري: اگر كسي مومني را خوار بشمارد، خدا روز قيامت او را وارد محشر ميكند و انگشت نما ميشود و گناهش را همه ميدانند. رسول اكرم فرمود: هيچ مسلماني را تحقير نكنيد. همان كسي كه پيش تو خيلي كوچك است ممكن است نزد خدا خيلي بزرگ باشد. امام صادق (ع) فرمود: اگر كسي يك نقطه ضعفي را از مومني نگه دارد و بخواهد روزي آبروي او را ببرد، خدا او را از تحت ولايت خودش بيرون ميكند و تحت ولايت شيطان در ميآيد ولي شيطان هم او را قبول نميكند. كساني كه گناه تحقير دارند را حتي شيطان نمي پذيرد و ميگويد كه اگر تو خوب بودي، خدا تو را نمي راند. يكي از همسران پيامبر بنام سفيه، پدرش يهودي بوده است. بعد خودش به پيامبر پيشنهاد داد و پيامبر هم قبول كرد. بعضي از همسران پيامبر او را مسخره ميكردند و به او يهودي زاده ميگفتند. او پيش پيامبر آمد و گله كرد. در سوره حجرات هم به اين اشاره شده است. پيامبر به او گفت كه اگر اين دفعه اين را به تو گفتند، تو هم بگو پدر من هارون است و عمويم موسي است و شوهرم رسول الله است. قرآن ميفرمايد: القاب زشت و ناروا روي يكديگر نگذاريد. مردي پيش امام سجاد (ع)
آمده بود. نام او ابومره بود يعني پدر تلخي. امام فرمود: ديگر خودت را با اين اسم معرفي نكن. فردي پيش رسول خدا آمده بود و نامش عبدالشمس بود و نامش را عبدالوهاب گذاشت و فرمود عبدالشمس يعني چه؟ توجه داشته باشيد كه تمسخر، تحقير، استهزاء، فحاشي، سب، ناسزاگويي و به رخ كشيدن گذشته ي ديگران گناه بزرگي است. خدا در سوره ي زمر ميفرمايد: اي پيامبر وقتي توبه كننده اي ميآيد، او را بپذير. چرا ما اينطوري هستيم؟ فردي بيست سال پيش خطايي كرده و تا اسمش ميآيد، ميگوييم كه فلاني را ميگويي كه فلان كار را كرد. خدا ميفرمايد: سيئات را به حسنات تبديل ميكنيم. ما افرادي با گذشته ي خراب داشته ايم و پيش پيامبر آمدند و پيامبر آنها را پذيرفت. نكته ي بعدي كه من اشاره كنم اين است كه بعضي از اوقات افرادي بانی حقارتهاي خانوادگی يا شغلي يا مسائل مربوط به ديگران ميشود. مثلا پدری معتاد است. حالا اعتياد هم يك بيمارے است و بايد درمان بشود. اين آقا دو تا دختر خوب دارد. متدين و مومن و پسر خوب هم دارد. می گويند كه چون پدرش معتاد است، ما از او دختر نمي گيريم. اين خوب نيست. بعضے
ی ها بخاطر شغل كسي اين حرف را مے زنند. من زماني در مشهد بودم و خانمی براي من نوشته بود كه پدر
من دو تا همسر دارد و من ليسانس هستم و تمام كمالات را دارم ولی تا خواستگاران می فهمند كه پدرم دو تا همسر دارد پس ميزنند. بفرض از نظر عرف ما و از نظر خانواده ای كه خواستگاری آمدند اين گناه باشد، اولا گناه من چيست؟ لذا ايشان توبه كرده است و خدا توبه پذير است. شما دست برداريد. خدا ميفرمايد: كسي كه مومنی را سرزنش كند نمي ميرد تا در همين دنيا همان بلا سرش بيايد. طعنه سه جور است. گفتاری، نوشتاري و رفتاری. گفتاري همينهايي است كه بحث كرديم. نوشتار مقالات نيشدار مثل روزنامهها كه مطالبے را تيتر می كنند و تمام سخنراني طرف را می زنند و وسط سخنراني را ميگيرند و آنچه خودشان ميخواهند می نويسند، اين يك نوع طعنه است. رفتاري هم داستان همان عبس و تولی است كه فقيري وارد جلس شد و ثروت خودش را جمع كرد يا چهره در هم ميكشد كه اين طعنه رفتاری است.
✍ #دکتر_رفیعی
@fadayiane_banoye_damshgh