#قرآن_نور_است.
💠هر صبح در چشمه سار نور الهی، نورانی شویم.
🍃صفحه ۱۰۰، هدیه به
#شهید_عارف_کایدخورده🌷
@fadayiane_banoye_damshgh
🌺
#خدا_باهات_حرف_داره
🔅 آیه ۱۳۵ سوره نساء به بحث عدالت پرداخته است
🔰کلمه «تلووا» از ریشه «لىّ» به معناى پیماندن و تاب دادن است که مراد از آن در این آیه یا گرداندن زبان به ناحق و تحریف گواهى است و یا تاب دادن به اجراى عدالت و ایجاد تأخیر در آن است.
🔰تمام کلمات و جملات این آیه در راستاى تشویق و تأکید بر عدالت است. قیام به عدالت و گواهى به عدالت و دورى از هرگونه فردگرایى، نژادگرایى و یا ضعیف گرایى، معیار حقّ و عدالت است، نه فقر و غنى، یا خویش و خویشاوند.
🔰گواهى انسان چند حالت دارد:
🎈گاهى علیه ثروتمندان به خاطر روحیّه ضدّ استکبارى.
🎈گاهى به نفع ثروتمندان بخاطر طمع به مال و مقام او.
🎈گاهى علیه فقیر به خاطر بى اعتنایى به او.
🎈گاهى به نفع فقیر به خاطر دلسوزى براى او.
که این آیه همه این انگیزه ها را باطل و تنها قیام به عدل را حقّ مى داند.
🍃امام صادق (ع) فرمود: مؤمن بر مؤمن هفت حقّ دارد که واجب ترین آنها گفتن حقّ است، گرچه به زیان خود و بستگانش تمام شود.
📝پیام ها
۱- به پاداشتن عدالت هم واجب است، هم لازمه ایمان است. «یا ایها الذین امنوا کونوا قوّامین بالقسط»
۲- قیام به عدالت، باید خوى و خصلت مؤمن گردد. کلمه «قوّام» یعنى بر پا کننده دائمى قسط و عدل.
۳- عدالت، حتّى نسبت به غیر مسلمان نیز باید مراعات شود. به اقتضاى اطلاق «کونوا قوّامین بالقسط»
۴- عدالت باید در تمام ابعاد زندگى باشد. در اقامه عدل نام مورد خاصّى برده نشده است. «قوّامین بالقسط»
۵ - گواه شدن و گواهى دادن به حقّ، واجب است. «کونوا... شهداء للّه»
۶- نباید هدف از گواهى دادن، دستیابى به اغراض دنیوى باشد. «شهداء للَّه»
۷- اقرار انسان علیه خودش معتبر است. «شهداء للّه و لو على انفسکم»
۸ - ضوابط بر روابط مقدّم است. «ولو على انفسکم او الوالدین و الاقربین»
۹- رعایت مصالح خود و بستگان و فقرا، باید تحت الشعاع حقّ و رضاى خدا باشد. «شهداء للَّه و لو على انفسکم...»
۱۰- سود و مصلحت واقعى فقرا و اغنیا از طریق شهادت به ناحقّ تأمین نخواهد شد. «ان یکن غنیّاً او فقیراً فاللَّه اولى بهما»
۱۱- همه در برابر قانون مساویند. «غنیاً او فقیراً»
۱۲- پیروى از هواى نفس مانع اجراى عدالت است و ملاحظه فامیل و فقر و غنا نشانه هوى پرستى است. «فلا تتّبعوا الهوى ان تعدلوا»
۱۳- اداى شهادت واجب است و کتمان و تحریف آن ممنوع. «ان تلووا او تعرضوا»
۱۴- هر نوع کارشکنى، تأخیر و جلوگیرى از اجراى عدالت، حرام است. «ان تلووا»
۱۵- ضامن اجراى عدالت، ایمان به علم الهى است. «فان الله کان بما تعملون خبیراً»
💠 پیام صفحه ۱۰۰ قرآن
6.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جهان منهای آمریکا
🔸 ونزوئلا چطور جلوی آمریکا قد علم کرد؟
هدایت شده از فداییان بانوی دمشق
dfc48cb92827c5496287b24d1f3ac4fe.mp3
2.63M
📢اذان_انتظار
با صدای #روح_الله_کاظم_زاده 🕊
#نماز_اول_وقت🌹
@fadayiane_banoye_damshgh
هدایت شده از فداییان بانوی دمشق
﷽
#لحظه_استجابت
🍃اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً🍃
📌فریبکاری تازه مدعیان اصلاحات با لاریجانی
🔹روزنامه شرق همسو با فضاسازی غیرواقعی مدعیان اصلاحات نوشت: لاریجانی، روحانی اصلاحطلبان در انتخابات ۱۴۰۰ میشود؟
🔹در حالی که سران اصلاحطلبان، مجلس دهم و عملکرد اکثریت ائتلافی (اعتدال و اصلاحات) را به زیان خود ارزیابی میکنند، شرق نوشت:
اصلاحطلبان در شرایطی به سر میبرند که از یک سو مجلس را به طور کامل از دست دادهاند و در بهترین حالت به تعداد اندک اصلاحطلبان غیر سرشناس و مستقلین چشم دوختهاند و از سوی دیگر با توجه به نبود راهبرد مشخص انتخاباتی بسیار سخت به نظر میرسد که بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ با یک نیروی کاملاً اصلاحطلب فاتح انتخابات باشند.
🔹 اصلاحطلبان در سال ۹۲ یک مانع مهم یعنی بررسی صلاحیتها را پیشروی خود میدیدند یعنی از لحاظ سرمایه اجتماعی نگرانی خاصی نداشتند، اما در انتخابات مجلس در اسفند سال گذشته با هردو مشکل به صورت توأمان مواجه شدند؛ به نحوی که از یک سو در نوع بررسی صلاحیتها نه تنها تغییری ایجاد نشده، بلکه سختتر هم شده است و از سوی دیگر آن سرمایه اجتماعی عظیم سال ۹۲ هم وجود ندارد.
🔹 با این اوصاف در عین حال که مشخصاً از سال ۹۷ نیروهای شاخص اصلاحطلب بر حضور اصلاحطلبان با هویت اصلاحطلبی در مجلس تأکید میکردند،باتوجه به اقبال مردم به انتخابات و نیز عدم امکان تأیید نیروهای شاخص اصلاحطلب، اخیراً علاوهبر حزب کارگزاران، گویا دیگر اصلاحطلبان هم بر حمایت از علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تأکید میکنند که در واقع ادامه همان سیاست ائتلافی سال ۹۲ است.