زن در آینه جلال و جمال
#فصل_اول
💠 زن در قرآن
▫️ اگر جسم نقشی در انسانیت انسان می داشت ـ به عنوان تمام ذات یا جزو ذات ـ ممكن بود سخن، از مذكر و مؤنت قابل طرح باشد، و باید بحث میشد كه آیا، این دو صنف متساویند یا متفاوت؟ ولی اگر حقیقت هر كسی را روح او تشكیل داد ـ جسم او ابزاری بیش نبود، و این ابزار هم گاهی مذكر است و گاهی مؤنث ـ و روح نه مذكر است و نه مؤنث، قهراً بحث از تساوی زن و مرد یا تفاوت این دو صنف در مسائل مربوط به حقیقت انسان رخت برمیبندد، یعنی سالبه به انتفاء موضوع، خواهد بود، نه به انتفاء محمول. و چون تساوی و تفاوت، عدم و ملكه هستند، نه سلب و ایجاب، اگر در یك موردی، سخن از تساوی به میان نیامد، سخن از تفاوت هم پیش نخواهد آمد.
▫️ قرآن كریم حقیقت هر انسانی را روح او دانسته و بدن را، ابزار وی می داند و این منافات ندارد با این كه انسان در نشئه دنیا و برزخ و قیامت، بدنی متناسب با همان نشئه و مرحله داشته باشد، البته همان طوری كه در دنیا بدن دارد، و بدن فرع است ـ نه اصل، و نه جزو اصل ـ در برزخ و قیامت نیز چنین است. چه این كه قرآن كریم بدن را كه فرع است به طبیعت، و خاك و گل، نسبت می دهد و روح را كه اصل است به خداوند اسناد میدهد و می فرماید: ﴿قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی﴾ قهراً روح انسان منزّه از ذكورت و اُنوثت می باشد.
وقتی منكران معاد می گفتند، انسان با مرگ نابود می شود و حیاتی پس از مرگ نیست. ﴿وَ قالُوا أَ إِذا ضَلَلْنا فِی الْأَرْضِ أَ إِنَّا لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ﴾ و گفتند آیا وقتی در دل زمین گم شدیم، آیا باز در خلقت جدیدی خواهیم بود؟
▫️ ما با مرگ در زمین گم می شویم؟ ذات اقدس اله فرمود: ﴿ققُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ﴾ بگو فرشته مرگی كه بر شما گمارده شده، جانتان را می گیرد.
به نبی اكرم ـ علیه آلاف التحیة والثناء ـ فرمود: به اینها بگویید شما با مرگ در زمین گم نخواهید شد بلكه تمام حقیقت شما متوفّی میشود. فوتی در كار نیست، توفی است، وفات است، نه فوت، شما متوفّی هستید، فرشته مأمور توفّی است و اگر در مرگ چیزی از انسان فروگذار بشود كه استیفاء و توفّی نخواهد بود، پس تمام حقیقت انسان جان اوست كه قبض می شود اگرچه بدن بپوسد.
▫️ اگر انسان بخواهد ببیند این دو صنف زن و مرد مساویند، یا مُتمایز، یا اصلاً دو صنفی در كار نیست، راه تحقیقش این است كه ببیند آنچه كه مایه ارزش و فضیلت است چیست؟ و آن كه ارزشمند و فاضل می شود كیست؟ یك فصل عهده دار بیان مسائل ارزشی، و فصل دیگر عهده دار بیان ارزشمندها و فاضل هاست.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کتابخوانی
#زن_در_آینه_جلال_و_جمال
📚 زن در آینه جلال و جمال، ص77
🆔https://eitaa.com/faezoon110
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 520
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
▫️ نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ب. حمایت معنوی
نگهداری راز مؤمن: امیرموٴمنان علی (ع) فرمود: وقتی برادر دینی تو مورد وثوق باشد مال و جانت را به او بذل كن و با دوستانش دوست و با دشمنانش دشمن باش. اسرار و زشتی هایش را بپوشان و خوبی هایش را آشكار كن.[1]
[1] . فَإِذَا كُنْتَ مِنْ أَخِیكَ عَلَی حَدِّ الثِّقَةِ فَابْذُلْ لَهُ مَالَكَ وَ بَدَنَكَ وَ صَافِ مَنْ صَافَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ اكْتُمْ سِرَّهُ وَ عَیبَهُ وَ أَظْهِرْ مِنْهُ الْحَسَن (الكافى، ج2، ص248ـ249).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 316
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔https://eitaa.com/faezoon110
اگه دار و ندارت همینه - کربلاییسیدرضا نریمانی.mp3
11.88M
🔊 #صوتی #شور
📝 اگه دار و ندارت همینه...
👤 کربلاییسیدرضا #نریمانی
◾ #حضرت_زهرا ؛ #فاطمیه
🆔https://eitaa.com/faezoon110
15.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ مراسم اقامه عزاداری شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#فاطمیه
📚 مراسم عزاداری پس از درس خارج فقه
تاریخ: 1401/09/16
🆔https://eitaa.com/faezoon110
فاطمیه فصل غربت علیِ - کربلاییسیدرضا نریمانی.mp3
17.92M
🔊 #صوتی #زمینه
📝 فاطمیه فصل غربت علیِ
👤 کربلاییسیدرضا #نریمانی
◾ #حضرت_زهرا ؛ #فاطمیه
🆔https://eitaa.com/faezoon110
دستمو رها نکنی - کربلاییمحمدحسین پویانفر.mp3
13.03M
🔊 #صوتی تنظیم #استودیویی
📝 دستمو رها نکنی
👤 کربلاییمحمدحسین #پویانفر
◾ #حضرت_زهرا ؛ #فاطمیه
🆔https://eitaa.com/faezoon110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از پیش من مَرو مادر... 💔🥀
👤 #کلیپ زیبای "جان حسن مَرو" با نوای حاج #محمدرضا_طاهری تقدیم نگاهتان
◽ #حضرت_زهرا ؛ #فاطمیه
🆔https://eitaa.com/faezoon110
اگر تو مادرم نبودی - حاجسیدمجید بنیفاطمه.mp3
8.27M
🔊 #صوتی تنظیم #استودیویی
📝 اگر تو مادرم نبودی...
👤 حاجسیدمجید #بنی_فاطمه
◾ #حضرت_زهرا ؛ #فاطمیه
🆔https://eitaa.com/faezoon110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 ویژه #استوری
📝 مادرش فاطمه پناهم شد...
📽 #تصویری
◾ #حضرت_زهرا ؛ #فاطمیه
🆔https://eitaa.com/faezoon110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یازهرا دعایم کن مادرجان... 💔🥀
👤 #کلیپ زیبای «دعام کن» با نوای کربلاییمحمدحسین #پویانفر تقدیم نگاهتان
◽ #حضرت_زهرا ؛ #فاطمیه
🆔https://eitaa.com/faezoon110
🖼 #عکس ؛ #استوری
📝 چشمانم گریه برای روضه را کم دارند...!
▪️ #حضرت_زهرا ؛ #فاطمیه
🆔https://eitaa.com/faezoon110
🏴 شکوه فاطمی
▫️ قرآن در سه حوزه پیام دارد در سه حوزه حکم دارد: در #حوزه_ملی و محلی که مربوط به خود مسلمین است؛ در #حوزه_منطقه_ای که برای ما و سایر موحدان یعنی مسیحی ها، کلیمی ها و مانند آنهاست؛ در #حوزه_بین_المللی که مربوط به ما و انسان های دیگر اعم از ملحد و مشرک است که فرمود: ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾؛ این #حقوق_بشر است.
اگر میگوییم این چهارده نفر قرآن متحرّک اند یعنی اینها تمام #حقیقت_قرآن را دارند، بنابراین #ایام_فاطمیه، تنها مسئله در و دیوار و مانند آن نیست، این یک گوشه است که برای ماست، گوشه دیگری دارد که برای ما و مسیحی ها و کلیمی ها و امثال اینهاست، گوشه سومی هم دارد که بین المللی است.
▫️ ما در تعبیرات عرفی خود سه عبارت داریم: مردان؛ زنان؛ مردم. وقتی می گوییم مردان یعنی جامعه مردها، وقتی می گوییم زنان یعنی جامعه زن ها و وقتی می گوییم مردم یعنی اعم از زن و مرد؛ مثلاً می گوییم مردم انقلاب کردند، مردم رأی دادند، مردم در نماز جمعه شرکت کردند؛ مردم غیر از مردان هستند. قرآن کریم وقتی می خواهد آسیه (علیها السلام) را معرفی کند یا مریم (سلام الله علیها) را معرفی کند، نمی گوید اینها نمونه زنان خوب اند، میگوید اینها #نمونه_مردم_خوب هستند؛ خیلی در تعبیر فرق است!
در سوره مبارکه «تحریم» آیه یازده این است: ﴿وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْن﴾، یک؛ آیه دوازده این است: ﴿وَ مَرْیمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتی أَحْصَنَتْ﴾، دو؛ خدا نمونه جامعه خوب و مردم خوب را مریم می داند، می فرماید آسیه نمونه جامعه خوب است.
▫️ حالا ما چنین نمونه ای داریم به نام #فاطمه_زهرا که آن طور بساط «سقیفه» را به هم می زند، آن وقت ما نه از #خطبه_او خبر داریم نه از #استدلال_های_او خبر داریم نه از #مباهله_او خبر داریم!
این آیه «مباهله» چه می خواهد بگوید؟ این پنج نفر حرف دارند، اینها خبر می دهند، انسانی که خبر می دهد یا صادق است یا کاذب. فرمود: ﴿ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْكاذِبینَ﴾؛ یا ما پنج نفر کاذب هستیم یا شما کاذب هستید! پس معلوم می شود که ما حرف داریم! نه اینکه فقط پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حرف داشته باشد و اینها تماشاچی باشند، اینها گزارش دارند، اینها ادعا دارند، اینها خبر می دهند! پس حضور اصحاب مباهله، صِرف تماشاچی و زینت مجالس بودن نیست. این ذات مقدس #حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها هم در آنجا حضور داشت!
#فاطمیه
#آیت_الله_جوادی_آملی
:
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 421
تاریخ: 1397/11/09
🆔https://eitaa.com/faezoon110