💠 اختلاف
🔹 اختلاف دو قسم است؛ یك قسم، #اختلاف_قبل_از_علم است كه خیر و رحمت و بركت است. این نظریه پردازی ها همین است؛ افراد كه زیراكس هم و كپی هم نیستند، هر كدام فكری دارند. این نظریه های مختلف، زمینه رشد و تكامل و تولید علم است، #منشأ_بركت است.
🔹 وقتی این نظریه ها عرضه شد و حق روشن شد، از آن به بعد هر گونه اختلافی, #اختلاف_مذموم است؛ اختلافِ قبل العلم منشأ بركت است، اختلاف بعد العلم است كه منشأ خطر و عصیان و گمراهی های فراوان است.
🔹 در سوره مباركه «بقره» آیه 213 این بحث مبسوطاً گذشت؛ آیه 213 سوره «بقره» این است كه ﴿كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِیحْكُمَ بَینَ النَّاسِ فِیما اخْتَلَفُوا فِیهِ﴾.
بالأخره مردم، صاحبِ نظرند و اختلاف نظر پیدا می شود، وحی آمده كه به این اختلاف ها پایان ببخشد و اختلاف ها را خاتمه دهد; وقتی وحی آمد و به اختلاف ها پایان بخشید و معلوم شد حق چیست و با كیست، از آن به بعد اگر كسی اختلاف كرد اختلاف مذموم است.
🔹 فرمود: ﴿لِیحْكُمَ بَینَ النَّاسِ فِیما اخْتَلَفُوا فِیه﴾؛ این اختلاف را مذمّت نكرد اما ﴿وَمَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلَّا الَّذِینَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَیناتُ بَغْیاً بَینَهُمْ﴾؛ بعد از روشن شدن حق، هر گونه اختلافی، اختلاف بَغی و ظلم و نارواست. در سوره مباركه «جاثیه» هم مشابه این مطلب آمده است؛ در سوره مباركه «جاثیه» آیه هفده این است كه ﴿وَآتَینَاهُم بَینَاتٍ مِنَ الْأَمْرِ فَمَا اخْتَلَفُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَینَهُمْ﴾.
بعد از اینكه روشن شد حق چیست، دیگر اختلاف، وجهی ندارد؛ آن اختلاف می شود بَغی و ظلم.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه سجده جلسه 6
تاریخ: 1391/12/27
🆔 @faezoon110
🔸 هم اکنون پخش زنده درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از مسجد اعظم قم
↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء :
↙️ سامانه مجازی آموزش:
#آیت_الله_جوادی_آملی
🆔 @faezoon110
انتشار جلد هفتاد و یکم تفسیر شریف تسنیم
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد هفتاد و یکم از تفسیر گران سنگ #تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.
🔸 این جلد از تفسیر تسنیم، شامل تفسیر آیات سوره مبارکه «فصلت»، «شوری»، و آیات 1 تا 31 سوره «زخرف» می باشد.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است.
علاقه مندان به تهیه آثار آیتالله العظمی جوادی آملی می توانند به سایت مراجعه کنند.
#آثار_جدید
🆔 @faezoon110
گزارش تصویری چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله، روز پنجشنبه 18 آبان ماه در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.
#گزارش_تصویری 1
🆔 @faezoon110
گزارش تصویری چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله، روز پنجشنبه 18 آبان ماه در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.
#گزارش_تصویری 2
🆔 @faezoon110
💠 اسرائیل ذرهای از انسانیت بو نبرده است!
🔹 حرف مشرکین این است که غیر از دنیا خبری نیست و غیر از مرگ و زندگی و طبیعت خبری نیست و اینها جاهلانه حرف میزنند؛ اگر دنیا به این وضع کنونی پیش برود نتیجه آن جنگ #غزه است که دشمن نشان داد ذرهای بوی #انسانیت هم نبرده است.
دین فرمود ما چیز تازه ای آوردیم که انسانیت است؛ گفتیم در درون شما غده وخیمی است که مزاحم شماست و این را علم نمی تواند کشف کند؛ این غده #هوای_نفس است که می خواهد سعادت دنیا و آخرت شما را از بین ببرد و ما را به سوخت و سوز گرفتار کند.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#فلسطین
#در_محضر_استاد
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1402/08/18
🆔 @faezoon110
گفتگو با استاد وکیلی ۴ - استاد محمد حسن وکیلی .mp3
5.32M
🔰اعتیاد به گوشی!
گفتگو با استاد وکیلی، قسمت ۴
⬅️ تلاش برای کاهش تدریجی به وابستگی
⬅️ انتخاب جایگزین مناسب برای عادت قبلی
⬅️ پر کردن برنامه روزانه با فعالیت های سالم
#اعتیاد
#استاد_وکیلی
#نسخه_صوتی 🎙️
🔻اگه بنظرت برای دیگران هم مفیده، براشون بفرست🔻
🆔 @faezoon110
💠 آیت وارستگی
🔹 حضرت آیت الله العظمی #حاج_سید_احمد_خوانساری (قدّس الله نفسه الزكیه) از بزرگ ترین شاگردان مؤسس حوزه علمیه قم و از بزرگ ترین اساتید حوزه علمیه قم و از بزرگ ترین مروّجان معارف قرآن و عترت بود.
بعد از هجرت از قم به تهران _ به لطف الهی _ محور تحقیق علمی حوزه علمیه تهران شد. علمای بزرگ از محضر این بزرگ فقیه نامی امامی بهره های فراوانی بردند.
🔹 ویژگی آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری (رضوان الله علیه) همانند اوحدی اهل ایمان و علم, جمع بین #علم_و_عمل بود. هم در بحث های علمی این اصل را پذیرفت كه «مَن فقدَ حسّاً فقدْ فقدَ علما» لذا علم الدراسه خوبی داشت و هم در بخش عمل, این اصل قرآنی را پذیرفت كه «مَن فقدَ تقویً فقدْ فقدَ علما» لذا از #اولیای_خاص_الهی شد.
🔹 مرحوم آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری بر اساس «مَن فقدَ تقویً فقدْ فقدَ علما»، ره یافت علوم الهی را از #معبر_تقوا شروع كرده است.
یك انسان وارسته دسترسی به علمی دارد كه مقدور دیگران نیست.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 پیام به همایش بزگداشت آیت الله خوانساری
تاریخ: 1392/10/26
🆔 @faezoon110
💠 آیت وارستگی
🔹 حضرت آیت الله العظمی #حاج_سید_احمد_خوانساری (قدّس الله نفسه الزكیه) از بزرگ ترین شاگردان مؤسس حوزه علمیه قم و از بزرگ ترین اساتید حوزه علمیه قم و از بزرگ ترین مروّجان معارف قرآن و عترت بود.
بعد از هجرت از قم به تهران _ به لطف الهی _ محور تحقیق علمی حوزه علمیه تهران شد. علمای بزرگ از محضر این بزرگ فقیه نامی امامی بهره های فراوانی بردند.
🔹 ویژگی آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری (رضوان الله علیه) همانند اوحدی اهل ایمان و علم, جمع بین #علم_و_عمل بود. هم در بحث های علمی این اصل را پذیرفت كه «مَن فقدَ حسّاً فقدْ فقدَ علما» لذا علم الدراسه خوبی داشت و هم در بخش عمل, این اصل قرآنی را پذیرفت كه «مَن فقدَ تقویً فقدْ فقدَ علما» لذا از #اولیای_خاص_الهی شد.
🔹 مرحوم آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری بر اساس «مَن فقدَ تقویً فقدْ فقدَ علما»، ره یافت علوم الهی را از #معبر_تقوا شروع كرده است.
یك انسان وارسته دسترسی به علمی دارد كه مقدور دیگران نیست.
#سالروز_آیت_الله_حاج_سيد_احمد_خوانساری
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 پیام به همایش بزگداشت آیت الله خوانساری
تاریخ: 1392/10/26
🆔 @faezoon110
💠 غده بدخیم
🔹 «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»، فرمود بدترین غده ای که در درون انسان هست و همیشه بشر را گرفتار کرده است مخصوصاً الآن، همان #خودخواهی و #غرور و #هوس و من و ما و امثال ذلک است.
🔹 در جریان #غزه و امثال غزه می بینید که هیچ احساس خطر نمی کنند! به مراتب از حیوانات بدتر هستند، برای اینکه در قرآن کریم فرمود اینها حیوانند ﴿بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾، آدم اینطور بشود که #کودک_کشی بکند و هیچ احساس نکند، معلوم می شود که آن غده بدخیم مسلط شده است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#فلسطین
📚 درس خارج فقه قضا و شهادت
تاریخ: 1402/08/20
🆔 @faezoon110