eitaa logo
فهام
1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
184 ویدیو
34 فایل
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠 ✅محتوای فاخر و عمیق ✅زبان ساده و قابل فهم ❌شعار ❌حرف بی‌سند ⏱شبی 5 دقیقه رضا بیات: استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی. @DR_Reza_Bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام صبح زیبای برفی شما بخیر این نتیجۀ نظرسنجی دوم است. توجه به محتوا و شعر ترانه ملاک اول انتخاب است که مایۀ مباهات است؛ چون نشان می‌دهد که مخاطبان فهام، اهل فکر و دقت هستند. اما این که کیفیت فنی برای هیچ کس اولویت ندارد، عجیب است. من این طور می‌فهمم که دانش فنی ما از موسیقی آن قدر پایین است که اساسا برایمان موضوعیت ندارد. 👈 راجع به این مسأله خیلی حرف دارم. 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
این هم سلیقۀ مخاطبان در نوع موسیقی است: غلبۀ قطعی موسیقی سنتی و پاپ بر اقسام موسیقی رپ و راک و ... بنا به این آمار، در روزهای آینده، عمدۀ حرفهایم در مورد موسیقی سنتی و پاپ خواهد بود؛ هر چند برخی نکاتم در مورد موسیقی رپ هم صدق می‌کند. 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
نتایج قرعه کشی دوم: به هر یک از این بزرگواران، به خاطر همراهی در نظرسنجی ها بن تخفیف 500 هزار تومانی تقدیم می شود: 1️⃣ آرین نرگسی 2️⃣ حسین اعتمادی 3️⃣ سبحان واثقی 4️⃣ محمدمهدی درج 5️⃣ محنا امیری 6️⃣ مریم میرفاطمی 7️⃣ مصطفی قربان زاده 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
حکم شرعی موسیقی مطابق انتظار، اولین سؤالی که دربارۀ موسیقی طرح شد، در باب حکم شرعی آن بود. چند نکته: 1. از بین مراجع مشهور تقلید، تمام بزرگواران معتقدند که موسیقی حلال و حرام دارد؛ فقط مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی بود که می‌فرمود: «همۀ انواع موسیقی حرام است». 2. اگر کسی مقلد آیت‌الله صافی بوده و الآن می‌خواهد مرجعش را عوض کند، مختار است؛ اما شایسته نیست که به خاطر آسان شدن یک حکم و (نه اعلمیت)، مرجع را عوض کنیم. ضمنا: هیچ کس نگفته شنیدن موسیقی واجب است؛ لذا اگر نشنویم، هیچ اتفاق بدی نمی‌افتد! 3. هرچه در فتاوی و اقسام سؤالات بگردید، معمولا بیشتر از این چیزی گیرتان نمی‌آید: «اگر مناسب مجالس لهو باشد حرام است؛ وگر نه، حلال است». ملاک مجالس لهو هم عرف و تشخیص خود فرد مکلف است. این یعنی عملا سردرگمی مؤمنان! 4. تقریبا تمام مراجع معظم، از موسیقی چیزی نمی‌دانند؛ طبیعی هم هست؛ آن بزرگواران، در فضایی کاملا متفاوت زندگی کرده‌اند. 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
5. یک نکتۀ زبانی مهم: عموم مراجع عظام می‌فرمایند: «غنا حرام است» و در تعریف غنا می‌فرمایند: «موسیقی مناسب مجالس لهو». در نگاه تاریخ فرهنگی نکتۀ زبانی مهمی وجود دارد: در گذشته، «غنا» چیزی بوده شبیه «پارتی»؛ یعنی مجلسی با انواع فساد جنسی و شرب خمر و اقسام گناهان دیگر. یکی از لوازم «غنا» هم موسیقی بوده. «غنا»ی قدیم به معنای این مجموعه بوده که طبعا همه می‌دانند حرام است. بعدها کاربردش تغییر کرده و به خود موسیقی اطلاق شده؛ اگر کسی متوجه این تغییر معنایی نشود، فکر می‌کند: «غنا حرام است؛ پس موسیقی حرام است». این حرف شبیه این است که کسی بگوید «مهمانی» حرام است؛ چون «پارتی» حرام است و به معنای لغوی و اصطلاحی «پارتی» توجه نکند. 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
6. در بین مراجع بزرگوار، فقط یک نفر را می‌شناسم که موسیقی را می‌فهمد و دستگاه‌های موسیقی را می‌شناسد: آیت‌الله خامنه‌ای. ایشان یک کتاب مستقل در باب موسیقی دارد که تقریر درس خارج ایشان دربارۀ این موضوع است. به لحاظ حجمی، دیگران نیم صفحه به این موضوع پرداخته‌اند و ایشان 500 صفحه. 7. من در باب موسیقی مقلد آیت‌الله خامنه‌ای هستم؛ چون موضوع بحث را می‌شناسد. کتاب «غناء» ایشان را خوانده‌ام و اینجا چکیدۀ آن را برای شما می‌آورم: یک ترانه چهار بخش دارد: 1. موسیقی 2. کیفیت صدای خواننده 3. جنسیت خواننده 4. متن (شعر). هر کدام از اینها می‌تواند حلال یا حرام باشد. به طور کلی ملاک حرام بودن شعر یا موسیقی آن است که انسان را از یاد خدا غافل کند یا به گناهی ترغیب کند؛ مثلا اگر شعر دربارۀ عشق حرام باشد، یعنی عشق بین مرد و زنی که به هم حلال نیستند، حرام است. چون دارد به روابط خارج از خانواده ترغیب می‌کند؛ ولی اگر عاشقانه‌ای باشد که قابل تطبیق بر زن و شوهر است، منعی ندارد و حلال است. موسیقی هم همین طور است. اگر آنقدر فرد را تحت تأثیر قرار بدهد که شخص از خود بی‌خود شود و از تعادل روحی خارج شود، حرام است؛ فرقی نمی‌کند این عدم تعادل به سمت شادی باشد یا غم؛ نشاط باشد یا افسردگی؛ مهم آن است که از عقلانیت دور بشود. در موارد موسیقی حلال هم زیاده‌روی پسندیده نیست و ترغیب به موسیقی، به خاطر خطرات بعدی شایسته نیست. این چکیده زیادی خلاصه است؛ ولی درست است. حرف‌های من حجت شرعی نیست؛ بدین وسیله از خود سلب مسؤولیت می‌کنم و شما را پیگیری دقیق از سایت ایشان یا خواندن کتاب دعوت می‌کنم. 🟢🔵🔴🟡
8. دو قرینۀ مهم بر آن که عموم فقها کم و بیش همین نظر را قبول دارند؛ ولی نتوانسته‌اند یا نخواسته‌اند به اندازۀ آیت‌الله خامنه‌ای تفصیلی و روشن بیان کنند: 1. تقریبا تمام فقها، موسیقی فیلم را حلال می‌دانند. موسیقی فیلم، حالت روحی مناسب آن صحنه از فیلم را القا می‌کند و معمولا آنقدر متناسب است که ما متوجه موسیقی نمی‌شویم؛ بلکه به خود فیلم توجه می‌کنیم. 2. کتابی تحقیقی وجود دارد به نام «شبیه از نگاه فقیه». محقق این کتاب، دکتر مسلم نادعلی‌زاده نظر بیش از 100 فقیه درگذشته و زنده را دربارۀ تعزیه جمع کرده است. یکی از سؤالات ثابت موسیقی تعزیه است. اغلب فرموده‌اند که «حلال است». با آن‌که یکی از آلات موسیقی تعزیه «نی» است و در روایات «مزمار: نی» مذمت شده است. این فقها، این را فهم کرده‌اند که کاربرد «مزمار» در زمان صدور روایات، مناسب مجالس لهو بوده و در تعزیه آن شرط برقرار نیست. این چکیدۀ فهم من از حکم شرعی موسیقی است. امیدوارم که راهی به دهی برده باشم. باز هم یادآوری می‌کنم: من حجت نیستم؛ برای دانستن تکلیف، خودتان تحقیق و بررسی کنید. 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
یک کتاب شعر مهدوی متفاوت این کتاب بازی‌محور طراحی شده است. چند نوع بازی ابداعی را پیشنهاد می‌کند که می‌توان با کمک آنها با ابزار شعر مهدویت را در ذهن دانش‌آموزان پررنگ‌تر کرد. بدون هیچ توضیحی توجه شما را به عکس شناسنامه، فهرست و اندکی از متن کتاب جلب می‌کنم: 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
هدایت شده از Vajihe
هدایت شده از Vajihe
هدایت شده از Vajihe
هدایت شده از Vajihe