زیر گنبد کبود 📚🌈📚
آموزش نوشتن خلاق،معرفی کتاب ووو
https://eitaa.com/fakannn
زیر گنبد کبود 📚🌈📚
آموزش نوشتن خلاق،معرفی کتاب ووو
https://eitaa.com/fakannn
زیر گنبد کبود 📚🌈📚
آموزش نوشتن خلاق،معرفی کتاب ووو
https://eitaa.com/fakannn
زیر گنبد کبود 📚🌈📚
آموزش نوشتن خلاق،معرفی کتاب ووو
https://eitaa.com/fakannn
چطور رمان جنایی بنویسیم؟ بخش اول
A whodunit is a mystery story that keeps the criminal's identity a secret until the very end. A well-written whodunit can keep you up late turning pages, eager for the ending to be revealed.
رمان جنایی متمرکز بر جنایت یا جنایتهایی است که روند روایت داستان به تدریج پرده از آنها و نحوهی به وقوع پیوستنشان برمیدارد.
پرسش های کلیدی که در رمان باید پاسخ داده شوند:
چه کسی مجرم است؟
مکانیسم انجام جرم چگونه بوده؟ آیا قابلیت تکرار دارد؟ اگر تکرار میشود الگوی جنایت چیست؟
جنایتکار چطور شناسایی شود و چگونه به سزای اعمالش برسد؟
راوی اصلی چه کسی است؟
با اینکه بعضی رمانهای جنایی از دید مجرم روایت میشوند، اما اکثر رمانهای جنایی به روایت کسی هستند که معما را حل میکند. .
داستان جنایی و کارآگاهي نوعي بازي فکري است يا حتي يک جور ورزش ذهني.
براي نوشتن يک داستان پليسي قوانينی کلی وجود دارد.
- بهتر است خواننده و کارآگاه داستان از شانس برابر براي حل معما برخوردار باشند. همه سر نخ ها به طور واضح عنوان و توصيف شوند.
- بهتر است نويسنده خواننده خود را گمراه نکند.
- نبايد رابطه عاشقانه اي در کار باشد. هدف داستان، انداختن يک جنايتکار پشت ميله هاي زندان است، نه رساندن دو کبوترر عاشق به يکديگر. - در بیشتر موارد بهتر است کارآگاه يا يکي از دستيارانش، جنايتکار داستان نباشند.(کگر ئر مواقعی که یک نویسنده چیره دست شده باشید)
- داستان کارآگاهي بايد يک کارآگاه(آماتور یا حرفه ای ) داشته باشد ولی کارآگاه ابر قهرمان نیست . انسانی با هوش است اما در بسیاری جهات معمولی و حتی آسیب پذیر.
- کارآگاه بايد شواهد و قرائن را جمع آوري کند و از طريق آن ها به کسي برسد که دست به جنايت زده است.
- جسد و داستان جنايي، مثل دو قلويي به هم چسبيده اند و هر چه که مقتول به روش پيچيده تري به قتل رسيده باشد، بهتر است.
- معماي داستان بايد با روش هاي کاملاً طبيعي حل شود. استفاده از روش هايي مثل احضار روح و خواندن ذهن و گوي بلورين و مشابه اين ها ممنوع است.خواننده وقتي شانس شرکت در بازي را دارد که قوه ادراکش را با يک کارآگاه معقول و منطقي مقايسه کند ولي اگر قرار باشد خواننده با عالم ارواح و بعد چهارم متافيزيک رقابت کند، از همان اول شکست خورده است.
- حل معمای داستان بايد فقط توسط يک نفر باشد؛ تنها يک استنتاج گر، يک کاشف جنايت لازم است حتی اگر دهها مامور ویژه برای حل آن وجود داشته باشند
- مجرم بايد دارای پیچیدگی شخصیتی باشد اما خواننده بتدریج با او آشنا شود و او را تا حدودی درک کند .
- هرچه مجرم باهوش تر . سنگدل تر و جدب تر باشد داستان توان بیشتری خواهد داشت.
🎞 معرفی #فیلم
📽 نام فیلم: رستگاری در شاوشنک
(انگلیسی: The Shawshank Redemption)
✔️ فیلمی آمریکایی
✔️ ژانر: درام
✔️ نویسنده و کارگردان: فرانک دارابونت
📕 بر پایهٔ رمان کوتاه
ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنک (۱۹۸۲) نوشتهٔ استیون کینگ که
در سال ۱۹۹۴ منتشر شد. 🎬
🔹️️ این فیلم داستان بانکداری
به نام اندی دوفرین (تیم رابینز)
را روایت میکند که بهدلیل
قتل همسرش با معشوقهاش،
علیرغم ادعای بیگناهی به حبس ابد
در بازداشتگاه شاوشنک محکوم میشود. 😔
🔸️او دو دهه بعد با یک
قاچاقچی زندانی دیگر به نام
الیس «رد» ردینگ (مورگان فریمن)
دوست میشود و نقش مهمی در
عملیات پولشویی سرپرست زندان،
ساموئل نورتون (باب گانتون) دارد.🤝
📃 دیدنِ این فیلم بخصوص برای کسانیکه تمایل دارند
فیلمنامههایی با تعلیق زیاد،
و قابل پیشبینی نبودن پایان قصه، بنویسند. بسیار مفید و کاربردی است. 👌
🔻 پیشنهاد میکنم برای یکبار هم که شده،حتما این فیلم را ببینید. 📺
به امیرالمومنین گفتند:عاقل را براى ما توصیف کنید. فرمود: كسى كه هر چيزی را
در جاى خودش قرار میدهد.
گفتند:جاهل را برایمان وصف كن.
حضرت فرمود:با شناساندن عاقل،وصف كردم!