آیا #تسامح با دشمن خائن #جایز است؟
#بخش_اول
رهبر انقلاب چند روز پیش در دیدار با اعضای مجلس خبرگان در مورد چند مساله، از جمله واکنش جمهوری اسلامی در قبال نقض عهد طرفهای مقابل نسبت به تعهدات برجامی جملاتی را فرمودند:
امّا طرفهای مقابل، این چهار کشور
- یعنی سه کشور اروپایی و آمریکا - در این حرفهایی که این روزها میزنند و در بیانیّهای که صادر کردهاند، ادبیّاتی که به کار بردهاند ادبیّات مستکبرانه، از موضع بالا حرف زدن و طلبکارانه و غیر منصفانه است. ادبیّات غلط و خطائی است که اینها دارند به کار میبرند. مرتّب در مورد تعهّدات برجامیِ ایران بحث میکنند که چرا بعضی از این تعهّدات را لغو کردید و به رو نمیآورند که خود آنها از روز اوّل به این تعهّدات اصلاً عمل نکردند؛ یعنی آن کسی که باید مورد عتاب و خطاب قرار بگیرد آنها هستند. جمهوری اسلامی تا مدّت طولانیای به همهی آنچه تعهّد کرده بود، بر اساس تعلیم اسلام که باید به تعهّدات عمل کرد، عمل کرد؛ بعد وقتی دید که آنها این جوری عمل میکنند، آن یکی که خارج شد، دیگران هم با او همراهی کردند، «فَانبِذ اِلَیهم عَلیٰ سَواٰء»(انفال/۵۸) این هم قرآن است، [میگوید] خب تو هم رها کن. حالا در عین حال دولت محترم ما رها نکردند، [بلکه] بتدریج یک مقداری از تعهّدات را عمل نکردند که اینها قابل برگشت است؛ اگر آنها به وظایفشان عمل بکنند، اینها هم قابل برگشت است. آن وقت اینها هیچ این را مطرح نمیکنند، به رو نمیآورند، مرتّب همین طور راجع به مسائل ایران حرف میزنند، آن هم با ادبیّاتی از موضع استکبار؛ و بدانند - حالا بحث ما با آمریکا که بحث دیگری است - این سه کشور اروپایی هم بدانند که این جور مستکبرانه و متکبّرانه حرف زدن، بشدّت مورد نفرت ملّت ایران و مورد نفرت انقلاب است و اینها را از آنچه هستند، در افکار عمومی ما منفورتر میکند.۱۳۹۹/۱۲/۰۴
آقای محمد سروش محلاتی، از مدرسین حوزه نقدی را به استناد قرآنی رهبر انقلاب در دو پست نسبتاً طولانی در صفحهی شخصی خود مطرح کردهاند که بناست در چند سطر نوشتههای ایشان را بررسی کنیم.
آیا #تسامح با دشمن خائن #جایز است؟
#بخش_پایانی
تقریبا تمام تمرکز آقای سروش محلاتی بر کلمهی "فانبذ الیهم" است. ایشان در پست اول میگوید "فانبذ" دالّ بر وجوب خروج از تعهدی که دشمن بارها آن را با شیوههای مختلف نقض کرده، نمیکند. بلکه بعد از اینکه دشمن تعهدش را نقض کرد، شما تنها جواز خروج از تعهد را داری نه لزوم خروج، و ماندن یا خارج شدن از تعهد، بسته به مصلحت مسلمین دارد که تشخیصش با امام المسلمین است.
در پست دوم میگویند اگر هم در آیهی ۵۸ سورهی انفال، وجوب و الزامی در کار باشد، وجوب نسبت به اعلان خروج از تعهد است نه الزام خروج از تعهد. یعنی این مسلمانی که دشمنت بارها عهدش را زیر پا گذاشته است، تو خواستی از تعهد خارج شوی، قبل از خروج، اعلام کن، بیخبر خارج نشو.
ناگفته نماند که آقای سروش محلاتی در پست اولشان تصریح میکنند که نقدشان بر فرمایشات رهبر انقلاب بر اساس آنچه در خبرگزاری تسنیم و رسا منتشر شده است، میباشد.
چند نکته:
۱. کاش آقای سروش متن بیانات رهبر انقلاب را با دقت مطالعه میکردند.
۲. برای تفسیر و برداشت از آیات قرآن، هرگز نباید به یک کلمه از یک آیه اکتفا کرد، بلکه نباید به فهم یک آیه اکتفا کرد، بلکه باید آیات قبل و بعدِ آیهی مورد نظر و سیاق و لحن آیات را نیز بررسی کرد.
در همین سوره انفال از آیه ۵۶ تا آخر سوره، بحث در مورد شیوهی مواجهه با دشمنانی است که نقض پیمان و عهد میکنند. در آیهی ۵۷، حرف از حرب، یعنی در صورت لزوم، جنگ با دشمن خائنِ کلاهبردار و سختگیری بر اوست تا دیگر جرات خیانت کردن نکند. در آیهی ۶۰ میفرماید: واعدوا لهم مااستطعتم من قوه، تمام قوای خود را برای مواجههی - در صورت لزوم - با دشمنی که خائن است بکار گیرید. در آیه ۶۵ میفرماید: ای پیامبر مردم را برای #قتال با دشمن خائن آماده باش بده.
در ضمن تشخیص جنگ و صلح هم با امام حق است.
۳. در قضیهی برجام از ابتدا کشورهای اروپایی و آمریکا نقض پیمان کردند و به تعهداتشان عمل نکردند.
خب شما از این آیه و قضیهی برجام چه میفهمید؟ آیا نباید بعد از خروج آمریکا از برجام و نقض مکرر این تعهد توسط طرفهای اروپایی، با تشخیص امام جامعه، برجام آتش زده میشد؟! آیا نباید بعد از وضع تحریمهای جدید و تحقیرهای مکرر طرف اروپایی و آمریکایی که نسبت به ملت بزرگ ایران انجام شد، برجام آتش زده میشد؟! آیا نباید نمایندگان جمهوری اسلامی بر دشمن خائن سختگیری میکردند؟! آیا نباید به لبخندهای خائنانه دشمن بیتوجهی میشد؟
عزیزان! شما مثل آقای سروش محلاتی از "فانبذ" #جواز پرت کردن عهدنامه را بعد نقض عهدهای مکرر میفهمید یا مثل امام جامعه #لزوم پرت کردن و آتش زدن را؟
۴. بله، اگر مسلمانان از تعهدی که بارها توسط دشمنشان نقض شده، خارج شدند، حتما باید اعلام عمومی شود، حتما باید این خروج را با صراحت تمام جار بزنند، اما نه از این جهت که دشمن از خروج باخبر شود، بلکه از این جهت که همه بفهمند مسلمانان سفیه نیستند و زیر بار ظلم نمیروند. از این جهت که همهی ملتها بفهمند که دشمن نمیتواند کلاه سرشان بگذارد.
۵. چند روز پیش هم آقای روحانی آیه ۵۶ سوره انفال را ناقص و همراه با تحریف خواندند.
آقای روحانی
آیه ۵۶ سوره انفال نمیخواهد بگوید ای پیغمبر ما، در تمام این تعهدهایی که با دشمن بستی، این دشمن بود که نقض عهد کرد و آفرین بر تو که نقض عهد نکردی! بلکه میخواهد بفرماید اگر دیدی دشمن دارد سوء استفاده میکند، آنچنان گوشمالی به او بده، تا دیگر به خود اجازهی سرکار گذاشتن شماها را ندهد.
۶. مردم از بزرگان حوزه، در مواجهه با تحریف آشکار آیات قرآن، واکنش جدیتری را انتظار دارند.
@fakhrian_ir
#احمدینژاد جزو "همج رعاع" است
وَ مِنْ كَلَامٍ لَهُ (عليهالسلام) لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ النَّخَعِيِّ
قَالَ كُمَيْلُ بْنُ زِيَادٍ أَخَذَ بِيَدِي أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ.بْنُأَبِيطَالِبٍ (عليهالسلام) فَأَخْرَجَنِي إِلَى الْجَبَّانِ فَلَمَّا أَصْحَرَ تَنَفَّسَ الصُّعَدَاءَ ثُمَّ قَالَ... النَّاسُ ثَلَاثَةٌ فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ يَلْجَئُوا إِلَى رُكْنٍ وَثِيقٍ
مردم سه گروهند: عالم ربّانى، دانشپژوهی بر راه نجات و رستگاری، و پشههایی (مگسانى) که دستخوش باد و طوفان هستند و همیشه سرگردانند. به دنبال هر سر و صدایی میروند و با وزش هر بادی حرکت میکنند. نه از روشنی دانش نور گرفتهاند و نه به پناهگاه محکمی پناه بردهاند.
نهج، حکمت ۱۴۷
پ.ن: یکی از مهم ترین مصادیق دانش نورانی و پُر ثمر را، منظومه فکری انقلاب اسلامی میدانم و مصداقِ رکن وثیق در عصر غیبت، نائب امام زمان (علیهالسلام) است.
در این تقسیم بندی امیرالمومنین (روحیفداه) که به کمیل تعلیم دادند، آقای احمدینژاد را در میان گروه سوم میبینم که نه نور دانشِ انقلابی دارد و نه به رکنِ انقلاب تکیه کرد. اعتماد به پشهی سرگردان و سر به هوا حماقت محض است.
@fakhrian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ وقتی قانونگذاران و مجریان قانون، خلاف قانون عمل میکنند!
🔹تلگرام و توییتر برای بقیه غیرقانونیه، برا شما قانونی؟
@fakhrian_ir
یادداشت حضرت آیتالله خامنهای درباره مناجات شعبانیه
بسمالله الرحمنالرحیم
دعا، وسیلهی مؤمن و مَلجأ مُضطرّ و رابطهی انسان ضعیف و جاهل با منبع فیّاض علم و قدرت است، و بشر بیرابطهی روحی با خدا و بدون عَرض نیاز به غنیّ بالذات، در عرصهی زندگی سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربیّ لولا دعاؤکم»
بهترین دعا آن است که از سَر معرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشاء شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّیاللهعلیه وآلهوسلّم) و اهلبیت طاهرین او - که اوعیهی علم پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) و وراث حکمت و معرفت اویند - میتوان جست. ما بحمدالله ذخیرهای بیپایان از ادعیهی مأثورهی از اهلبیت (علیهمالسّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت میبخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه میسازد.
#مناجات مأثورهی ماه شعبان - که روایت شده اهلبیت (علیهمالسّلام) بر آن مداومت داشتند - یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالیای همراه است که نظیر آن را در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمیتوان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست. این مناجات، نمونهی کاملی از تضرع و وصف حال برگزیدهترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا.
مناجاتهای پانزدهگانه که از امام زینالعابدین حضرت علیبنالحسین (علیهالسّلام) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایی مأثور از اهلبیت (علیهمالسّلام)، این مزیّت را داراست که به مناسبت حالات مختلف مؤمن، مناجاتها را انشاء فرموده است.
خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازی به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید.
آمین.
۱۳۶۹/۱۰/۰۱
@fakhrian_ir
#تلنگر۱
انسان سرمایههایی دارد که به وسعت تاریخ و عظمتِ روح انساناند. بخشی از سرمایههایش دست و پا و چشم و گوش و سرمایههای بدنی و غریزی او است؛ بخش دیگر سرمایههای انسانی است که او را از حیوانات جدا میکند. این استعدادهای عظیمتر، عبارتاند از فکر: نتیجهگیری؛ عقل: سنجش؛ انتخاب: آزادی؛ وجدان و فرقان.
افراد در این سرمایهها با هم تفاوت دارند، اما مهمتر از این همه سرمایه، جهت دادن به آنها است. انسان از نیرویی برخوردار است که میتواند به تمام استعدادهایش جهت دهد، میتواند به بازویش به مغزش و حتی به عقلش جهت دهد. ما گرچه در استعدادها با هم تفاوت داریم، اما در رهبری استعدادها با هم برابریم. از این رو است که اختلاف استعدادها باعث تبعیض، ظلم، تضاد و بدبختی نمیشود، که خدایا چرا به او دادی به من ندادی؟! چرا بازوی او اینقدر قوی است و بازوی من نیست چرا مغز او اینقدر قوی است و مغز من نیست؟! چرا او اینقدر وسعت دارد، اما من ندارم؟! علت این مسئله این است که مهم نیست چقدر داریم؛ مهم این است که آنچه را داریم، در کجا خرج میکنیم. آنچه مهم است، جهت دادن به استعدادها است. حتی عقل ملاک افتخار نیست، یعنی برعکسِ آنچه تا به حال شنیدهاید که انسانترین کسی است که عاقلترین باشد، انسان کسی نیست که عقل دارد، کسی نیست که ثروت دارد، کسی نیست که علم دارد، بلکه کسی است که به این همه، جهت میدهد و آنها را در مسیر حق به جریان میاندازد.
برگرفته شده از یک کتاب
@fakhrian_ir
مهمترین شعار دین، #عدالت است. مهمترین شعار انقلاب اسلامی هم #عدالت است. انقلاب اسلامی در تحقق عدالت کارهای زیادی انجام داده و پیشرفتهای جدی هم داشته، اما همچنان در عدالت عقبیم. در گام دوم انقلاب، باید کشور به طراز یک کشور اسلامی، در بخشهای مختلف، از جمله عدالت نزدیکتر شود. قطعا رسانه و هنر نقش مهمی در گفتمان سازی و و ایجاد حرکت به سمت آرمانها را دارد. سینمایی #خروج، یکی از آثاری است که در راستای مطالبهگری درست و انقلابی ساخته شده است.
حاتمیکیا در این فیلم یک داستان واقعی و اثرگذار در موضوع مطالبهگری را به تصویر کشیده است.
پ.ن: امروز انقلاب اسلامی از سینمای کشور مطالبهی یک تحولِ گامِ دومی را دارد.
@fakhrian_ir
امشب همه از دیدن اقتدار سربازان جمهوری اسلامی در قبال تجاوز بیگانگان در سریال گاندو۲، کیف کردیم. اما حیف که در این ۷سال، تیم مذاکره کننده، با وادادگی و تسامح دقیقا همین اقتدار را خواسته یا ناخواسته نشانه رفتند.
@fakhrian_ir
#تلنگر۲
اگر انسانهایی که مامور به ایجاد تحول در تاریخ هستند، خود از معیارهای عصر خویش تبعیت کنند، دیگر هیچ تحولی در تاریخ اتفاق نخواهد افتاد.
مرتضی آوینی - مقالهی روشنفکران و معاصر بودن
@fakhrian_ir
فلسفهی وجود امام زمان (علیهالسلام) ایجاد و گسترش عدالت، در مقیاس یک تمدن است. مهمترین کار و دغدغهی حضرت حجت، گسترش عدالت اجتماعی است.
بنابراین، تنها کسانی منتظر ظهور امام زمان هستند که دغدغهی تحقق عدالت داشته باشند. ما به اندازهای که برای تحقق عدالت میدویم، به همان اندازه منتظر ظهور منجی هستیم. به اندازهی عدالت طلبیمان، طالب امام زمان هستیم.
#امام_زمان
#عدالت_گستری
@fakhrian_ir
چند جمله پیرامون اصرار بر مذاکره و رفراندم.mp3
6.4M
چند جمله پیرامون اصرار آقای روحانی بر مذاکره و رفراندم
وظیفهی مجلس و قوهی قضائیه بعد از اعلام سیاستهای جمهوری اسلامی در قبال برجام، چیست؟
@fakhrian_ir
اقدام راهبردی جهت لغو تحریمها.pdf
63.7K
متن طرح اقدام راهبردی لغو تحریمها و صیانت از حقوق مردم ایران
@fakhrian_ir
2508407.mp3
13.26M
این صوت رو تا آخر گوش بدید.
پ.ن: اگر قم هستید، سحر جمعه، دو ساعت مانده به اذان صبح، مناجات شعبانیه در مسجد جمکران (شبستان کربلا) قرائت میشود.
@fakhrian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقط آدمهایی از تیپ ایشون میتونند اینقدر #سفیهانه حل مشکلات رو در رفراندوم برای تغییر قانون اساسی بدانند.
@fakhrian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ عراقچی نمیدانست که شرمن یهودی است.
عراقچی برای شرمن هدیه فرستاد.
zarif1.mp3
11.48M
🔸فایل کامل سه ساعته مصاحبه آقای ظریف
باعنوان:
تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید!
🔹پ.ن: این صوت، چهارچوب ذهنی وزیر خارجه را در مسائل مختلفی روشن میکند، خواهشمندم تمام صوت را گوش دهید و تحلیل کنید.
البته مراقب باشید تحلیل #حداقلی نداشته باشید.
توجه کنید که منتشر کنندگان این صوت، میخواهند از دوقطبی #دیپلماسی و #میدان چه استفادهای بکنند؟!
@fakhrian_ir
همینقدر بگویم:
اگر بچه انقلابیها با روشنگریهای درست و پیگیریهای مجدانه، تفکر ظریفها و آثارش را تبیین نکنند و نگویند که از ایجاد دوقطبی #دیپلماسی و #میدان چه میخواهند، توهین به حاجقاسمها #تَکرار خواهد شد.
زبان و قلممان، #سلاح دفاع از مکتب حاجقاسم خواهد بود.
#مرد_میدان
@t_manzome_f_r
شاید این دعا بهترین چیزی باشد که این شبها میتونیم از خدا بخواهیم:
... إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَهِ وَ تَصِیرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَهً بِعِزِّ قُدْسِکَ... (مناجات شعبانیه)
منو از همهی غیرِ خودت جدا کن
@fakhrian_ir
بنده خیلی کوچکتر از آنم که خود را معلم بهحساب آورم، اما از اینکه شما بزرگواران، با حُسن ظن خود، من را در زمرهی معلمان میشمارید، بر خود میبالم.
از لطفتان بابت پیامهای محبتآمیز سپاسگزارم.
اسماعیل فخریان ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
@fakhrian_ir
وقتی افتتاح و ابوحمزه میخونی، آرزو میکنی زمین دهن باز کنه و تو رو ببره، از بس خجالت میکشی. خجالتت از #مهربونی خداست و #نامهربونی خودت.
@fakhrian_ir
ما از تو به غیر از تو نداریم تمنّا
حلوا به کسی ده که محبت نچشیده
@fakhrian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بلایی را که عرفات با مذاکره و سازش بر سر فلسطین آورد، حاجقاسم نگذاشت روحانی و ظریف بر سر ایران بیاورند.
البته این بلا هنوز دفع نشده، #حاجقاسمها بههوش باشند.
در #وین چه خبر است؟
@fakhrian_ir
#مرثیه
آقا مرتضی آوینی: امام به ما آموخت انتظار در مبارزه است.
انتظار، یعنی انتظارِ تحقق دولت پابرهنگان، مستضعفان، کوخنشینان. معلوم است که بزرگترین هدف و دغدغهی منتَظَر عالم، تشکیل دولت تحولخواه، تحولآفرین، عدالتخواه و عدالتگستر است. پرچم مهدی موعود، پرچم عدالتگستری با ابزار حکومت، در مقایس جهان، در همهی ساحتهاست. تنها #انسان میتواند منتظِر چنین واقعهای باشد، آری فقط #انسان.
اما انتظار!
انتظار حرکت است، عمل است، جهاد است. نشستن نیست. نشستهها که منتظر نیستند، تماشاچی هستند. تماشا، نه #بها دارد نه #هزینه. تو اگر برای عدالتخواهی و مبارزهی با ظلم و فساد، در #حرکت نیستی، در صیرورت نیستی، منتظِر که هیچ، آدم هم نیستی! راستی در مواجههی با ظلم و فساد، واکنشت چیست؟! بیتاب میشوی؟ حسّ حرکت و خروش و مطالبه و روشنگری به تو دست میدهد؟ وای اگر ساکت باشی! امان از ساکتین! امامکُشها همینها هستند!
امروز عقبماندگی در عدالت، اگر پیرَت نکرده، یک فکری به حال خودت بکن!
امروز با دیدن کودکان و زنان و جوانان و مردم غزه، اگر آرامی، چند دقیقهای با خودت خلوت کن! ببین چه بلایی سرت آمده که خاموشی! با دیدن آن نوجوان لبنانی که به حمایت از فلسطینیان، شهید میشود، با پر کشیدن آن دخترک سهسالهی فلسطینی که در آغوش مادرش، تمام بهشت را لمس میکند، قلب آدم کنده میشود.
امروز اگر درد تقویت و حفظ جمهوری اسلامی، بهعنوان بزرگترین داعیهدار عدالت و استقلال و آزادی و مردمسالاری و... در دلت نیست، یک جای کارت بد میلنگد.
ما باید به جایی برسیم که نبضممان، با نبض انقلاب خمینی بتپد...
@fakhrian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حیات سیاسی_اجتماعی این قماش در دوقطبیسازیهای مندرآوردی و مضحک است. تنها و البته کمهزینهترین راه برا آدمهایی که حیات سیاسیشان رو به افول است، دوقطبی سازی است. اینها فقط همینطور میتوانند پیروز شوند.
این آقا در صدد هست دو قطبی آزادی و محدودیت درست کنه و بعد خودش رو منجی و آزادیبخش معرفی میکنه.
رفیقش هم سال ۹۲ و ۹۶ همینطوری رای آورد.
برادر!
حکومت در ایران اینقدر آزادی بخش است که چون تویی - که شریک در نابسامانیهای موجود هستی - به خودت اجازه نامزدی ریاست جمهوری دادهای.
اگر خواستی ببینی در ایران چقدر آزادی هست، جلوی آینه یک نگاه به خودت بیانداز.
@fakhrian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زبیریان تا زمانی دم از #علی میزنند و با #علی هستند که منافعشان تامین شود. همین که گرسنه شوند، همهچیز، حتی #خودشان را هم فراموش میکنند.
#فِئَةٍ_قَليلَةٍ_باغیه
@fakhrian_ir