هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▫️چاپ چهارم کتاب معناشناسی شناختی قرآن
🔰توسط #سازمان_انتشارات پژوهشگاه و به قلم حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا تجدید چاپ شد؛
🔹#معناشناسی_شناختی_قرآن به یک معنا، تلاش برای دست یافتن به نقشه شناختی این کتاب آسمانی است. هدف نگارنده، بررسی سختار اطلاعاتی است که پایه و اساس تعابیر قرآنی قرار گرفته اند. این نقشه میتواند به ما نشان دهد که قرآن در توصیف موقعیتهای گوناگون، چگونه مفهوم سازی میکند؟ آیا اصول مشترکی بر این مفهوم سازیها حاکم است؟
#تجدید_چاپ
#معرفی_کتاب
🆔 @iictchannel
qaeminia - metavers.mp3
15.41M
نشست علمی تخصصی متاورس و تجربه دینی
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#مجتبی_رستمی_کیا
👈 به ما بپیوندید
🆔 @FalsafeDin_ir
🔹 موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند:
نشست تخصصی بررسی تجربه های نزدیک به مرگ
🎙 با حضور:
دکتر #علیرضا_قائمی_نیا
دکتر #رضا_غلامی
دبیر علمی:
دکتر #لیلا_اردبیلی
زمان: دوشنبه 20 تیرماه از ساعت 15 الی 17
مکان: موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم
لینک شرکت مجازی:
b2n.ir/iscs
👈 به ما بپیوندید
🆔 @FalsafeDin_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️تهدید متاورس برای دینداری
🔸 حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_یا در نشست "متاورس و تجربه دینی" مطرح کرد:
▪️ متاورس، سنت تجربهگرایی دینی را تقویت و تشدید میکند و به صورت ضمنی در تناقض و تهافت با واقعیات دین داری است، دنیای #متاورس مدیریت شبیهسازی تجارب دینی را دارد و میتواند خطرات زیادی برای دینداری و مجال زیادی برای انحراف داشته باشد.
#نشست
#متاورس
🆔 @iictchannel
◽️ فصلنامه ذهن؛ برگزیده سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی شد
◾️ با حضور آیت الله رشاد و توسط آیت الله ابراهیم رییسی، رییس محترم جمهور و محمدعلی زلفی گل وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری از فصلنامه علمی پژوهشی ذهن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تجلیل شد.
#افتخارات
🆔 @iictchannel
7.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر | «الهیات سایبر»
📺 گفتوگو با حجتالاسلام دکتر علیرضا قائمینیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔰عصر کنونی عصر اطلاعات است، هر روزه اطلاعات بی شماری وارد فضای فکری و علمی مردمان جهان میشود و از یک سو ما با شبکهای از ارتباطات روبه رو هستیم که باعث شده افراد به شکلهای مختلفی از طریق فضای سایبر با همدیگر در ارتباط باشند.
🔰 اطلاعاتی که در این فضا هست ممکن است ساحتهای عقلی خیالی و لسانی انسان را تحریک کنند و حتی امکان تحریک عواطف و احساسات انسانها را هم دارند و کارکردهای مختلفی میتواند داشته باشد، ولی اساس فضای سایبر اینگونه است که انسان در فضای مملو از صورتها غرق میشود.
🔰این فضا ساحت جدیدی از هستی برای انسانها گشوده ولی انسان را از ساحتهای واقعی دیگر محروم میکند و از همه مهم تر از ساحت هستی واقعی محروم میشود.
📍تماشای کامل گفتگو از:
سایت آپارات | سایت یوتیوب
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
✅ «اختتامیه جشنواره پاسخ برتر» در روز دوشنبه 13 تیرماه 1401 از طرف مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات – حوزه علمیه قم - برگزار شد.
🔸 این جشنواره با حضور اساتید فرهیخته حوزه علمیه قم و با پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی و سخنرانی حضرت آیت الله اعرافی برگزار شد.
🔹 در این مراسم از آیت الله سبحانی و مرحوم آیت الله مصباح یزدی(ره) برای ۷۰ سال پیشگامی در پاسخگویی به شبهات و گفتمان سازی دینی تقدیر به عمل آمد.
🔸 همچنین در این جشنواره از میان ۱۷۰۰ اثر، از برگزیدگان بخش علمی، فضای مجازی، چندرسانه ای و ادبی، تقدیر شد.
🔹 در بخش علمی كتاب "زبان قرآن، با نگاهی به چالشهای كلامی تفسیر" اثر حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابوالفضل ساجدی (عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره و عضو قطب فلسفه دین اسلامی ) به عنوان پاسخ برتر، رتبه دوم جشنواره را كسب كرد.
@falsafedin_ir
🖼#عکس_نوشت|اثر تخریبی متاورس بر روی باورهای دینی
💠 حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا مدیر #قطب_فلسفه_دین_اسلامی پژوهشگاه:
🌌 چون ویژگی نوظهوری در متاورس وجود دارد، کنترل آن دست کاربران نیست و ممکن است تجاربی از دین بیان شود که با آن چه ادیان به آن باور دارند فاصله زیادی داشته باشد. خیلی از تجارب تصنعی و ساختگی، انحرافی و تحریف شده باشد. در این فضا که جهان جهان سنتی نیست اگر گوهر ادیان را تجربه دینی بدانیم متاورس فرا جهانی است که تجارب جدیدی برای ما ایجاد میکند و احساسات و عواطف انسان ها را هم بر خواهد انگیخت.
#نشست
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🖼#عکس_نوشت|رابطه تفکر سیستمی و میان رشتگی
➕ رابطه ميان «تفكر سيستمی» و «رويكرد ميان رشتهای» دوطرفه است. تفكر سيستمی در محيطی فرارشتهای و تلفيقی و در ضديت با نگاه تخصصگرا متولد شده و رشد كرده است. در مقابل ميان رشتگی نيز نتيجه تفكر سيستمی است.
🔅 بسياری از نويسندگان ميانرشتگی را معاصر و مقارن نظریه های مهم قرن بيستمی مانند نظريه سيستم های عمومی و نظريه سيستمهای پيچيده و... میدانند و معتقدند تفكر سيستمی منشأ تحول جنبش ميان رشتهای شده است.
◽️ چنانكه از تعريف ميانرشتگی مشخص است، موضوع مطالعات ميان رشتهای مسالهای «پيچيده» است و پيچيدگی را میتوان به «مطالعه رفتار سيستمها» تعريف كرد. از همين جاست كه پای مفهوم «سيستم» بهعنوان موضوع مطالعات ميان رشتهای باز میشود.
✍️ حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا مدیر #قطب_فلسفه_دین_اسلامی پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن»
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
◽️لزوم تأسیس الهیات شناختی در حوزه مطالعات اسلامی
🔸 حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا عضو هیات علمی گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه؛
◾️ کلیات شاخههای مختلف #علوم_شناختی که هر کدام میتواند با مباحث دینی و الهیاتی ارتباط پیدا کند عبارتند از؛ روانشناسی شناختی که مربوط به مباحث مرتبط با دین است، زبانشناسی شناختی، #فلسفه_ذهن، علوم کامپیوتری و انسانشناسی شناختی. باید توجه داشت دینشناسی شناختی یک معنای عام دارد که حوزههایی مثل ارتباط انسانشناسی شناختی و علوم کامپیوتری هم در آن میگنجد.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
🔴پاسخ به شبهات منتشره در فضای مجازی:
1️⃣ آیا اسلام، منشأ استبداد است؟
2️⃣ آیا فرهنگ نمی تواند ریشه آسمانی داشته باشد؟
🔹در برنامه تلویزیونی «چراغ»
🔸شبكه جهاني ولایت
🔸ابوالفضل ساجدی
لينک مشاهده و دانلود در آپارات:
www.aparat.com/v/vaYVy
اسلام و #استبداد
اسلام و #فرهنگ
🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/
فهرست مطالب كانال:
https://eitaa.com/sajedi_ir/672
👈 به ما بپیوندید
🆔 @FalsafeDin_ir