eitaa logo
فلسفه اسلامی
1.6هزار دنبال‌کننده
525 عکس
88 ویدیو
35 فایل
مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی مدیر: آیت الله فیاضی قائم مقام: آیت الله حسن معلمی مجله علمی پژوهشی: nasim-e-kherad.ir تارنما: mfalsafe.ir پیشنهادوانتقاد از این کانال و تارنما و ارسال محتوای فلسفی کلامی: @mfalsafe_ir هنگام ضرورت: @admin2020
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم گزیده ای از بیانات آیت‌الله فیاضی 👇👇👇 سرمایه عمر برای تجارت است همه انسانها این سرمایه را باخته اند برخی همه را برخی بعض عمر چون حتی یک لحظه غفلت یعنی خسران باختن عمر همه در خسرانند الا کسانی که ایمان دارند و همه اعمال صالح ر انجام داده اند که این البته معلوم است که مشروط به قدرت است کسانی که هر کاری انجام می دهند اول فکر می کنند که آیا رضای خدا در این کار هست ؟ آقای مصباح اینطور بودند قبل از حرف زدن تامل می کردند یکی از دوستان می فرمودند : آقای مصباح می گفتن تا به حال یک کار برای غیر خدا انجام نداده ام چطور ممکن است با تمرین . آقای منفرد از شاگردان آقای بهجت می گفتند: آقای بهجت می فرمودند : ذخیره علم مهم نیست مهم عمل است آن هم عمل خالص عملی که مرضی خدا باشد اخلاص یعنی عمل انسان را از خودش خلاص کند . آقای صدیقی می گفتن وقتی این جمله حضرت امام خدمت آقای بهجت نقل شد که با قلبی آرام و مطمئن ... گفتن چطور با قلب آرام نرود کسی که یک عمل برای غیر خدا انجام نداده چنین فردی شاگردانش هم مثل خودش هستند نشریه خودشان تایپ می کردند .... اساسنامه با زبان رمزی.... ✅ یک خصوصیت آقای مصباح این بود که در صدد بود که عبد باشد ✅ یکی دیگر از خصوصیات استاد مصباح ولایت پذیری ایشان بود ایشان می گفتن ولایت فقیه دلیل عقلی دارد ا ز نظر عقلی امکان ندارد امام بعد از غیبت امت را رها کرده باشد . ✅ یکی دیگر از خصوصیات حضرت استاد توسلات بود و من به شما عزیزان توصیه میکنم که این توسلات را کم نگیرید . @mt_falsafeh
❇️گروه علمی حکمت متعالیه برگزار می کند : سلسله نشست‌های فلسفه صدرایی ❇️❇️نشست (3)؛ تبیین معقول ثانی فلسفی در دستگاه فلسفه صدرایی (جلسه سوم) ❇️❇️با حضور استاد ارجمند حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلی 🕞زمان : روز شنبه1399/10/20 ساعت 15.30 🏠مکان : مرکز تخصصی فلسفه اسلامی ❇️❇️جلسه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، برگزار خواهد شد. @mt_falsafeh
3⃣: آقای مصباح را شاید پنج، شش نوبت، بیشتر زیارت نکرده باشم و عمده شناخت بنده از مسیر کتابها بلکه کتابخانه نظریات او در دهها موضوع تخصصی بود. و هر بار برخلاف چهره ای که از او ساختند، ایشان را منصف و نقدپذیر یافتم، خاصه، یک ملاقات که تماما صرف نقد طلبگی بر برخی فرمایشات ایشان کردم و هرچه کردم، ذره ای امتناع و خودبرتربینی که بیماری اخلاقی برخی علمای حوزه و دانشگاه است، در آن مرد اخلاقی و متواضع، نیافته و مثقالی بی انصافی و بی توجهی در آن متفکر صبور ندیدم. مجتهد در"اصول دین" و بری از بی تفاوتی و بی حسی در دفاع از حق بود، در دورانی که بسیاری فاضلان فضل فروش، فاقد درک تحلیلی از اصول و محروم از مهارت خودسازی و جسارت خودسوزی، و بیشتر گرفتار اظهار خودند تا درد دین. مصباح از پیشتازان تحول در حوزه و از خط شکنان تحجر و مشعلداران نوآوری و نواندیشی و زخم خورده‌ی اصلاح طلبی خویش در نظام آموزشی و پژوهشی حوزه نیز بود. 4⃣. پس از سلطنت رضا پهلوی و سپس شهریور ۲۰ و اشغال مادی و معنوی ایران که چیزی از ایران نماند و از هر جهت دچار فروپاشی شد، هسته های مقاومت فکر دینی در کشور بتدریج فعال و در برابر ایدئولوژی اسلام ستیز رژیم شاه، کمونیستها، بهاییت، کسروی گری و... خط دفاعی تشکیل دادند. از جمله، حلقه ای که در قم، برگرد امام و آقای طباطبایی شکل گرفت، از کارآمدترین هسته های مقاومت علمی و عملی بود که تا امروز برکاتش پیداست. دهها متفکر بزرگ و صدها روحانی مبارز، در "معرکه معرفت" و در "جبهه سیاست"، براستی سرنوشت ایران، تشیع و جهان اسلام را ظرف چند دهه تغییرات اساسی دادند. شاگردان مشترک حلقه طباطبایی و مکتب امام، "عقلانیت دینی" را تکثیر و به روز کرد و این جنبش در تفکر دینی، معادله قوا را تغییر داد؛ مطهری و جوادی آملی و مصباح یزدی و حسن زاده و دهها تن دیگر، به رغم فراز و فرودها وتفاوتها، هر یک، جهانی بنشسته در گوشه ای بودند و تاریخ تفکر معاصر را به پیش راندند. کارکرد تئوریک شهید مطهری در دهه سی تا شصت در برابر التقاط چپ، و کارکرد سیاسی شهید بهشتی در برابر لیبرالیزم مذهبی در ساختار حکومت پساانقلاب، هرچه بود، آقای مصباح از دهه ۴۰ در کنار آنان و از دهه ۶۰ تا آستانه ۱۴۰۰، بار شهیدان را بر دوش کشید، و تداوم همان کارکرد علمی و طبعا هدف همان بمبارانها بود که آنان را نیز تا بودند، یکروز بی نصیب نگذارد. اهمیت کار مصباح و نقطه زنی او در فلسفه های مضاف و علوم انسانی را همه می‌توانستند از شدت کینه ورزی ها حدس بزنند حتی اگر آشنا به دهها نظریات جدیدی نباشند که در ذهن خلاقش در فلسفه، کلام، عرفان نظری، اصول فقه، معرفت شناسی، فلسفه حقوق و فلسفه اخلاق، فلسفه سیاسی و فلسفه علم به ویژه علوم اجتماعی و نوآوری های متدیک در تفسیر قرآن و طبقه بندی سنت به تناسب آخرین پرسشهای جهانی شکفت و رویید و پاسخ گفت و گفت و سوخت و سوخت. شاید در جهاتی، غرب شناس ترین میان شاگردان علامه طباطبایی بود. نمونه‌ی بن بست شکنی هایش در فلسفه های مضاف و علوم انسانی، شنیدنی است و شاید در آینده بدان بپردازم. اما نقدا به مخالفانش می‌کنم حال که خیالشان از رفتن او راحت و شاید کینه ها کمی آرام گرفته باشد، آثار و نظریات او را پس از همه افترائاتی که به او بستند، بخوانند و فلسفه موضعگیری های او را دریابند گرچه همچنان منتقد شیوه یا سلیقه ایشان بویژه در سیاست ورزی باشند. ✍حسن رحیم‌پور ازغدی 🆔 @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚
سخنرانی رهبر انقلاب به مناسبت ۱۹ دی 🔺ترجمه کتیبه نصب شده در حسینیه امام خمینی (ره) 🔹لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ 🔹 اين پرچم را حمل نتواند كرد، مگر كسى كه بصیر و صبور باشد. 📚بخشی از خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه @mt_falsafeh
✅ گزیده ای از بیانات امروز حضرت آیت الله خامنه ای در بیانات امروز 👇 1⃣ گرامیداشت یاد شهدای تشییع شهید سلیمانی در کرمان و جانباختگان هواپیمای اکراینی 2⃣ گرامیداشت یاد آیت الله مصباح یزدی و شهید فخری زاده 4⃣ لزوم صیانت از روایتهای صحیح تاریخی در برابر تحریف در بیانات امروز رهبر انقلاب 5⃣ اشاره به کتابی که به نقش سازمان جاسوسی "سیا" در رسانه های جهان پرداخته است 6⃣ تشکر رهبر انقلاب از حرکت حماسه‌گونه‌ی مردم ایران در بزرگداشت سالگرد شهید سلیمانی 7⃣ قیام مردم قم اولین تبر ابراهیمی بر بت بزرگ آمریکا توسط مردم ایران بود 8⃣ اشاره به وقایع چند روز اخیر آمریکا 9⃣ کسانی که فکر میکنند ارتباط با آمریکا باعث بهبود وضع ایران میشود، به ایران قبل از انقلاب که رابطه خوبی با آمریکا داشت، نگاه کنند. 0⃣1⃣اعتراف آمریکایی‌ها به اینکه به دنبال بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا هستند 2⃣1⃣ وظیفه ما در منطقه این است که دوستانمان را تقویت کنیم. @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙
13991019_40520_128k.mp3
12.67M
🎙 صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب در سالروز قیام ۱۹ دی مردم قم . @mt_falsafeh
@mt_falsafeh آیت الله خامنه ای : ...به‌هر‌حال دعوت جوانهای ما به علوم عقلی، بسیار مهم است؛ توجّهِ حوزه‌ها به علوم عقلی و بخصوص فلسفه، خیلی مهم است. بعضی از آقایانِ بزرگوار و محترمی که خیلی مورد تکریم و احترام ما هستند، اشکال داشتند به اینکه درسهای فلسفه و عرفان و این حرفها در قم زیاد شده؛ بنده به آن آقایان گفتم که اگر چنانچه فلسفه را شما از قم بردارید، کسانی در جاهای دیگر، متصدّیِ تبیین فلسفه و تدریس فلسفه میشوند که اهلیّت و صلاحیّت این کار را ندارند؛ کمااینکه الان می‌بینیم بعضی از افرادی که در غیر قم به‌عنوان فلسفه‌دان شناخته میشوند و مطرح میشوند، اطّلاعاتشان از فلسفه سطحی است؛ نه اینکه اطّلاع ندارند امّا اطّلاعاتشان عمیق نیست، سطحی است؛ یک چیزی خوانده‌اند و یک اصطلاحی را بر زبان جاری میکنند؛ خب این خوب نیست؛ خوب است که در خود قم باشد، در حوزه‌ی علمیّه باشد. تهران هم همین‌جور؛ حوزه‌ی علمیّه‌‌ی تهران هم که یک روزی مرکز علوم عقلی بوده، امروز اگر چنانچه تدریس فلسفه و تدریس علوم عقلی در آن رواج پیدا بکند، این به ‌نظر ما یک چیز بسیار خوب و مفیدی خواهد بود ان‌شاءالله. رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران همایش حکیم تهران (نکوداشت مرحوم آقاعلی مدرس زنوزی) @mt_falsafeh ✅✅✅✅✅✅
724156.pdf
1.42M
مناظره دکتر و مرحوم 📎 موضوع: «چیستیِ معرفت‌شناسی» 🔻محورهای اصلی: معرفت‌شناسی بر چه ارکانی استوار است؟ ❓رابطه میان طبیعیات و فلسفه و منطق با الهیات چیست و نسبت میان این‌ها چه تاثیری در رویکرد معرفت‌شناختی ما دارد؟ ❓آیا در طریق معرفت‌شناسی، الهیات به طبیعیات نیاز دارد یا معرفت‌شناسان بی‌نیاز از فرآورده‌های عقل تجربی هستند؟ ❓چگونه می‌توان کلیه اصول الهیاتی را بدون احتیاج به اصول موضوعه طبیعی اثبات کرد؟ 🆔 @mt_falsafeh
🖊🖊احمدحسين شريفي 🛑از بزرگ‌ترين کرامات و کارهاي خارق العادة عمار انقلاب اين است که به گونه‌اي از بنيان‌هاي فکر اسلامي و مباني انقلاب اسلامي دفاع مي‌کردند که هيچ يک از درشت‌گويان و مدعيان بي‌بنيان و غربزده‌هاي مفلوک، تاکنون نتوانسته‌اند هيچ يک از انديشه‌هاي ايشان را نقدي عالمانه کنند؛ به همين دليل به هتاکي و فحاشي و لجن‌پراکني عليه اين شخصيت پرداخته و مي‌پردازند. 🔸از ديگر کرامات ماندگار و جاري ايشان تأسيس ساختارهاي آموزشي و پژوهشي بي‌سابقه‌اي در حوزه‌ علميه است که تا ابد توانايي امتدادبخشي به بنيان‌هاي معرفت‌شناسي و هستي‌شناسي و انسان‌شناسي اسلامي در حوزه‌هاي مختلف علوم انساني و نيازهاي فکري انقلاب اسلامي را دارند. 🔸اين روزها عده‌اي از دوستان مخلص و باصفاي آيت‌الله مصباح، در رسانه ملي به نقل پاره‌اي از کرامت‌هاي آيت‌الله مصباح پرداختند که آري ايشان از زمان مرگ خود و وضعيت بعد از مرگشان مطلع بوده‌اند و همچنين بعد از مرگ چشمان خود را براي غسال‌شان باز کرده‌‌اند. ليبرال‌هاي بيچاره، اين سخنان را بهانه‌اي تازه براي تخريب چهره تابناک آيت‌الله مصباح يافتند و بي‌اعتقادي خود به عالم معنا و ملکوت و قدرت روحي مردان الهي را به اين بهانه برملا کردند. و ناخواسته آن نگاه عميق آيت‌الله مصباح درباره غربزده‌گاني که اسلام‌ستيزي خود را پنهان مي‌کردند، تأييد کردند. 🔸بنده به آن دوستان پاک‌نيت و به این دشمنان خفاش‌صفت آيت‌الله مصباح عرض مي‌کنم اينها که چيزي نيست؛ چنين مسائلي درباره بسياري از افراد عادي هم فراوان نقل و تجربه شده است. 🔸کرامت بزرگ آيت‌الله مصباح اين بود که آنچه ديگران در آيينه نمي‌ديدند، در خشت خام مي‌ديد. ايشان پيش از انقلاب، انحطاط انديشه‌اي و عملي‌ برخي از انقلابيان بزرگ را پيش‌بيني کرد. (انقلابياني که حتي خودشان را پدرخوانده انقلاب مي‌دانستند و حتی ابراز میکردند آنها بودند که امام را براي تسريع در پيشبرد اهدافشان، جلو انداختند؛ به اين دليل که سيد بود و مقبوليت مردمي داشت!) 🔸کرامت بزرگ آيت‌الله مصباح اين است که از اوايل دهه شصت، بی اعتقادی پاره‌اي از مدعيان روشنفکري غربزده و نفوذيان انگليسي به اسلام و انقلاب را که حتي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم نفوذ کرده بودند! و در رسانه‌هاي جمهوري اسلامي به تفسير مثنوي و نهج البلاغه مي‌پرداختند!، ابراز کرد و تقابل آنها با تفکر اسلامي و قرآني و انقلابي را دست کم ده سال جلوتر از دیگر افراد تیزبین آفتابي کرد. 🔸کرامت اين نيست که بعد از مرگ، براي غسّال چشمان خود را باز کند؛ چشمان او هميشه باز و بينا و بصير بود؛ او شصت سال است که به دنبال بازکردن چشمان ديگران بر روي حقايق اسلام و فرهنگ اهل بيت بوده است و در اين جهاد بزرگ، عمارگونه هزاران چشم را بينا کرده است؛ فتنه‌های عمیق را آشکار کرده است؛ غبارهای غلیظ را کنار زده است و عمارگونه جان و آبرو و هستي خود را فداي انقلاب و ولايت کرده است. اینهاست کرامات عمار انقلاب. @mt_faldafeh
عـَنْ أَبـِي عـَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) قَالَ : يَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَكُونَ فِيهِ ثـَمـَانـِي خـِصـَالٍ وَقُوراً عِنْدَ الْهَزَاهِزِ ، صَبُوراً عِنْدَ الْبَلَاءِ ، شَكُوراً عِنْدَ الرَّخَاءِ ، قَانِعاً بِمَا رَزَقـَهُ اللَّهُ ، لَا يـَظـْلِمُ الْأَعـْدَاءَ وَ لَا يـَتَحَامَلُ لِلْأَصْدِقَاءِ بَدَنُهُ مِنْهُ فِي تَعَبٍ وَ النَّاسُ مِنْهُ فـِي رَاحـَةٍ إِنَّ الْعـِلْمَ خـَلِيـلُ الْمـُؤْمـِنِ وَ الْحِلْمَ وَزِيرُهُ وَ الْعَقْلَ أَمِيرُ جُنُودِهِ وَ الرِّفْقَ أَخُوهُ وَ الْبِرَّ وَالِدُهُ . امام صادق(علیه السلام) فرمودند : مؤمن را سزاوار است كه داراي هشت خصلت باشد: 1⃣ هنگام شدائد باوقار باشد 2⃣ هنگام بلا شكيبا باشد 3⃣ در فراواني نعمت سپاسگزار باشد 4⃣به آن چه خدا روزيش كرده قانع و خرسند باشد 5⃣به دشمنانش ستم نكند 6⃣بارش را بر دوستانش نيفكند (به خاطر دوستانش متحمل گناه نشود) 7⃣بدنش از او در رنج و مشقت باشد (از بسياري عبادت و قضاء حوائج مردم) 8⃣مردم از ناحيه او در آسايش باشند، همانا علم دوست مؤمن است و بردباري و زيرش و عقل امير سپاهش (يعني اعضاء و جوارحش به فرمان عقلش رفتار كنند) و مدارا برادرش و احسان پدرش باشد. 📚 اصول کافی ، ج ۱ ، باب خصال المومن ، حدیث اول @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚
✅ آیت‌الله فیاضی حفظه الله ❓سوال: چه کنیم دروسی را که می خوانیم در ما نورانیت ایجاد کند؟ احساس می کنم این درس ها و مطالعه ها تغییر روحی و پیشرفت معنوی در ما ایجاد نمی کنند. 🔰 پاسخ استاد: با توجه فعالیت کنید. اگر بدانیم که داریم به وظیفه خودمان عمل می کنیم و مشغول خدمت سربازی امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف ) هستیم، درس ها و اعمالمان در مانورانیت ایجاد می کنند. از خدای تعالی بخواهیم که اعمالمان با این نیت و مخلصانه باشد؛ چراکه إنما الأعمال بالنيات. هرچه نیات ما مخلصانه تر و نورانی تر باشد، اعمالمان در مانورانیت بیشتری ایجاد می کنند. انگیزه ما از تعلم این باشد که مایه آبروی امام زمان و شیعه باشیم، نه مایه سرافکندگی و دلگیری ایشان. در حد خودمان موجب خشنودی ایشان و مورد عنایت حضرت باشیم. اگر درس خواندن برای ما عادت شده است، ببینیم چه انگیزه ای ما را به این عادت می کشاند. شیطان سعی می کند انگیزه را شیطانی کند و اگر نتوانست، دست کم ما را به غفلت می کشاند تا عمل ما صبغه رحمانی نداشته باشد و عمرمان تلف شود. چرا باید کسی که بالاترین افتخار عالم، یعنی سربازی امام زمان نصیبش شده است، عمرش تلف شود؟ ما موانعی برای نورانیت داریم؛ مثل خودخواهی ها، تكبرها، حرف خود را بر کرسی نشاندن و... که باید برطرف شوند. 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🖌🖌 امام خمینی فلسفه (حکمت) را یکی از علوم برهانی و عقلی می دانستند که می تواند در معرفت و شناخت به انسان کمک کند، و عقل انسان را سیراب نماید. ✅ در درسهای تفسیر سوره مبارکه حمد می فرمایند: « فلسفه وسیله است، خودش مطلوب نیست. وسیله است برای اینکه شما مسائل را، معارف را با برهان به عقلتان برسانید، هنرش همین قدر است.» 📚 (تفسیر سوره حمد، ص109 و 110) ✅ و در نامه به فرزندشان ضمن برتری دادن به لسان انبیاء و اولیای خلص و اصحاب دل به اصحاب براهین و فلسفه می گویند: «و آنچه گفتم به آن معنا نیست که به فلسفه و علوم برهانی و عقلی نپرداز و از علوم استدلالی روی گردان که این خیانت به عقل و استدلال و فلسفه است، بلکه به آن معنی است که فلسفه و استدلال «راهی» است برای وصول به مقصد اصلی و نباید تو را از مقصد و مقصود و محبوب محجوب کند.» 📚 (صحیفه امام، ج16، ص220) ✅ امام در برابر کسانی که فلسفه اسلامی را به دلیل ریشه یونانی مورد انتقاد قرار می دادند، این نقد را به دلیل کم اطلاعی و بی اطلاعی می دانند و حکمت و فلسفه اسلامی به ویژه حکمت صدرایی را بهره مند از نور قرآن و حدیث می دانند و بین حکمت اسلامی و یونانی فاصله ی بسیار قائل هستند ؛ بنابراین حکمت اسلامی در دیدگاه امام(س) نه تنها مخالف قرآن (یعنی وحی) نیست بلکه همراه و پرورش یافته در دامن کتاب و سنت است. 📚 (آداب الصلاه، ص304؛ تقریرات فلسفه، ج1، ص87 و...) 📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَضَعَ الْإِيمَانَ عَلَي سَبْعَةِ أَسْهُمٍ عَلَي الْبـِرِّ وَ الصِّدْقِ وَ الْيـَقـِيـنِ وَ الرِّضـَا وَ الْوَفـَاءِ وَ الْعـِلْمِ وَ الْحـِلْمِ ثـُمَّ قـَسَمَ ذَلِكَ بَيْنَ النَّاسِ فـَمـَنْ جـَعـَلَ فـِيـهِ هَذِهِ السَّبْعَةَ الْأَسْهُمِ فَهُوَ كَامِلٌ مُحْتَمِلٌ وَ قَسَمَ لِبَعْضِ النَّاسِ السَّهـْمَ وَ لِبـَعـْضٍ السَّهـْمَيْنِ وَ لِبَعْضٍ الثَّلَاثَةَ حَتَّي انْتَهَوْا إِلَي السَّبْعَةِ ثُمَّ قَالَ لَا تـَحـْمـِلُوا عَلَي صَاحِبِ السَّهْمِ سَهْمَيْنِ وَ لَا عَلَي صَاحِبِ السَّهْمَيْنِ ثَلَاثَةً فَتَبْهَضُوهُمْ ثُمَّ قَالَ كَذَلِكَ حَتَّي يَنْتَهِيَ إِلَي السَّبْعَةِ. امام صادق(علیه السلام) فرمود: خداوند(عز و جل) ايمان را هفت سهم كرد: 1⃣ نيكوكاري 2⃣راستگويي 3⃣ يقين 4⃣ رضا 5⃣وفاء 6⃣ علم 7⃣بردباري سپس آن را ميان مردم تقسيم فرمود، به هر كس هفت سهم داد، او كامل است و بردارنده ايمان، و به برخي از مردم فقط يك سهم داد و به بعضي ديگر دو سهم و به دسته اي سه سهم تا به هفت سهم قسمت كرد سپس فرمود : به كسي كه يك سهم ايمان دارد به اندازه دو سهم تحميل نكنيد و نه به كسي كه دو سهم دارد به اندازه سه سهم كه سنگين بارشان خواهيد كرد، آنگاه فرمود: همچنين تا به هفت سهم برسند . (يعني بر سه سهمي به اندازه چهار سهم تحميل نكنيد و بر چهار سهمي به اندازه پنج سهم و بر او به اندازه شش سهم و بر او به اندازه هفت سهم). 📚 اصول کافی جلد یک ، کتاب ایمان و کفر ، باب درجات ایمان ، حدیث اول 📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
معظم رهبری : من اخیراً یک کتابی را مطالعه کردم که یک آمریکایی این کتاب را نوشته؛ در واقع جمع کرده این کتاب را، چون افراد گوناگونی در نگارش این کتاب دست دارند. این کتاب درباره‌ تسلط سازمان جاسوسی سیا بر مطبوعات و مجلات عمده‌ دنیا است؛ اصلاً این کتاب درباره‌ این است. شرح می‌دهد که چگونه سازمان سیا در مقالات، در تحلیل‌ها، در نوشته‌ها و در گفته‌های نویسندگان معروف و بعضاً مجلات معتبر دخالت کردند و تفسیر خودشان را به جای تفسیر واقعی به افکار عمومی القا کردند و آن‌ها را کنترل کردند؛ نه فقط در مطبوعات آمریکا بلکه در سایر کشورها، در اروپا؛ یک مجله‌ معروف فرانسوی را اسم می‌آورد و می‌گوید در آنجا این کار‌ها را کردند، این جور گفتند، این جور نوشتند؛ یعنی این کار الان در دنیا رایج است و وجود دارد. در واقع سازمان سیا با این کار تحلیل انحرافی خود و تفسیر غلط خود از مسائل و حوادث را به افکار عمومی منتقل می‌کند و افکار عمومی را گمراه می‌کند و این خطری است که همیشه وجود دارد.
✅👌 ایده اصلی کتاب «خبرچین‌ها» جنگ سرد فرهنگی است که در دهه‌های 50 و 60میلادی توسط سازمان اطلاعاتی آمریکا برای مبارزه با نفوذ شوروی و کمونیسم و افزایش نفوذ سیاسی آمریکا ایجاد شد. در این مقابله فرهنگی، نهادی به نام کنگره آزادی فرهنگی نقش کلیدی داشت و سال‌ها بعد مشخص شد سازمان سیا در تأسیس این نهاد مشارکت داشته و بودجه آن را تأمین می‌کرده است. این نهاد در واقع بازوی فرهنگی سازمان سیا برای جذب نویسندگان، روشنفکران و چهرههای شاخص ادبیو فرهنگی برای پیشبرد دیپلماسی فرهنگی ایالات متحده در دوران جنگ سرد در جهان بوده است. تأسیس نشریه‌ها و مجله‌ها، چاپ مقاله‌ها و یادداشت‌های سفارشی، سانسور هدفمند آثار، برگزاری همایش‌ها و گردهمایی‌های فرهنگی و حمایت از آثار ضدکمونیسم از جمله اقدامات این نهاد بوده است که در کشورهای هدف از اروپا گرفته تا آمریکای لاتین و حتی خاورمیانه و... انجام می‌شد 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✅ حضور آیت الله فیاضی به همراه اعضای هیئت علمی ، مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم در منزل عالم مجاهد مصباح ( رحمه الله علیه ) جهت عرض به مناسبت ارتحال این عالم فقید. 🗓۲۴دی ۹۹ 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
♻️فلسفه پویای اسلامی 📝 امتیازات مکتب فلسفی حکمت متعالیه 👇👇 🔰علامه طباطبایی ⚡️اين مكتب [حکمت متعالیه]، به واسطه نزديك كردن اين سه مسلك [شهود، عقل، نقل] به همديگر، موفقيت‏هايى يافته كه فلسفه در تاريخ چند هزار ساله خود از آنها محروم بوده، و از مشكلاتى كه از هر جانب به واسطه تهيدستى خود دامن‏گيرش مى‏ شد و بن‏ بست‏هايى كه پيش مى‏ آمد پيوسته در شكنجه بود. كليد رمزهايى به دست اين فلسفه اسلامى افتاده كه هرگز در فلسفه‏ هاى كهن كلده، مصر، يونان و اسكندريه به دست نمى‏ آيد. در نتيجه: 1⃣ اولًا: مسائل فلسفى كه به حسب آنچه از كتب فلسفى گذشتگان، به عربى ترجمه شده و به دست مسلمين رسيده و تقريباً دويست مسئله بوده در اين مكتب فلسفى تقريباً به هفتصد مسئله بالغ مى‏ شود. 2⃣ ثانياً: مسائل فلسفى كه مخصوصاً در مكتب مشّائين از يونانى‏ ها به طور غير منظم توجيه شده، و نوع مسائل از همديگر جدا، و به همديگر مربوط نبودند، در اين مكتب فلسفى حالت مسائل يك را پيدا كرده و به همديگر مرتبط و مترتب شده‏ اند، به نحوى كه با حل دو مسئله اولى، كه فلسفه را افتتاح مى‏ كنند، همه مسائل فلسفى را مى‏ توان حل و توجيه نمود. و به همين جهت به آسانى مى ‏توان رابطه فلسفه را از طبيعيات قديم و هيئت قديم قطع كرد و در نتيجه هيچ‏گونه برخورد و منافاتى ميان اين مكتب فلسفى و علم امروز اتفاق نمى ‏افتد. 3⃣ ثالثاً: فلسفه (تقريباً) جامد و كهنه، به واسطه روش اين مكتب فلسفى به كلى تغيير وضع و قيافه داده و مطبوع طبع انسانى و مقبول ذوق و عقل و شرع مى‏ باشد، و مسائلى را كه علم جديد تازه موفق به كشف آنها شده يا اميد حل آن را دارد، اين مكتب فلسفى با مايه شگرف خود به طور عموم و كليّت به حل آنها موفق، يا شالوده حل آنها را مى‏ ريزد. چنان‏كه به واسطه حل شدن مسئله ، كه سيصد سال پيش با اين روش فلسفى حل شده است، مسئله در اجسام، به طور روشن به دست آمده و مسئله نظريه (البته در خارج از افكار نه در افكار) روشن گرديده است، و مسائل ديگرى كه هنوز از راه علم مورد بحث نشده، به طور كليّت خاتمه يافته است. 📚 شیعه ص۷۰ 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96