هدایت شده از محمد رضا خانی
26- شاخه گلی🌹 از کتاب خصال محدث بزرگوار شیخ صدوق (علیه الرحمه)
✅ قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) يَجِي ءُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ذُو الْوَجْهَيْنِ دَالِعاً لِسَانَهُ فِي قَفَاهُ وَ آخَرَ مِنْ قُدَّامِهِ يَلْتَهِبَانِ نَاراً حَتَّى يَلْهَبَا جَسَدَهُ ثُمَّ يُقَالُ لَهُ هَذَا الَّذِي كَانَ فِي الدُّنْيَا ذَا وَجْهَيْنِ وَ ذَا لِسَانَيْنِ يُعْرَفُ بِذَلِكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
✅ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: شخص دو رو را روز قيامت مى آورند در حالی که دو زبان دارد یک زبان او از پشت سرش در آمده و زبانى از پيش رو كه شعله آتش از هر دو زبانه ميكشد تا همه بدنش را فرا ميگيرد آنگاه عتابش كنند كه اين همان است كه در دنيا دو رو و دو زبان بود و روز قيامت اين چنين معرفى مى شود.
#خصال
🌐 https://mrkhani.ir
🆔 https://eitaa.com/joinchat/4207673410C8361e4f439
هدایت شده از معارف ناب قرآن و حدیث
39.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅درس مهارتهای پژوهشی
✅آشنایی با کتابخانههای آنلاین
✅جلسه اول: آشنایی با کتابخانه اهل البیت علیهمالسلام
🔹ضروری و قابل استفاده برای تمامی پژوهشگران🔹
#پژوهش
#کتابخانه
#مهارت
#دروس
✅علی اکبر خدامیان آرانی
🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan
هدایت شده از معارف ناب قرآن و حدیث
48.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅درس مهارتهای پژوهشی
✅آشنایی با کتابخانههای آنلاین
✅جلسه دوم: آشنایی با کتابخانه مدرسه فقاهت
🔹ضروری و قابل استفاده برای تمامی پژوهشگران🔹
#پژوهش
#کتابخانه
#مهارت
#دروس
✅علی اکبر خدامیان آرانی
🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan
هدایت شده از معارف ناب قرآن و حدیث
37.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅درس مهارتهای پژوهشی
✅آشنایی با کتابخانههای آنلاین
✅جلسه سوم: آشنایی با کتابخانه دیجیتال نور
🔹ضروری و قابل استفاده برای تمامی پژوهشگران🔹
#پژوهش
#کتابخانه
#مهارت
#دروس
✅علی اکبر خدامیان آرانی
🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan
هدایت شده از محمد رضا خانی
28- شاخه گلی🌹 از کتاب خصال محدث بزرگوار شیخ صدوق (علیه الرحمه)
📜 حدَّثَنَا أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالا حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَصْبَهَانِيِّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ الْمِنْقَرِيِّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ النَّخَعِيِّ قَالَ قَالَ (أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام) لَا خَيْرَ فِي الدُّنْيَا إِلَّا لِأَحَدِ رَجُلَيْنِ رَجُلٍ يَزْدَادُ فِي كُلِّ يَوْمٍ إِحْسَاناً وَ رَجُلٍ يَتَدَارَكُ ذَنْبَهُ بِالتَّوْبَةِ وَ أَنَّى لَهُ بِالتَّوْبَةِ وَ اللَّهِ لَوْ سَجَدَ حَتَّى يَنْقَطِعَ عُنُقُهُ مَا قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ إِلَّا بِوَلَايَتِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ.
⬅️ امام صادق (علیه السلام) فرمود در دنيا بهره ای نيست مگر براى يكى از دو نفر،
1️⃣ مردى كه هر روز به عمل نيك خود بيفزايد.
2️⃣ و مردى كه با توبه گناه خود راجبران كند.
✅ سپس امام (علیه السلام) یکی از شرائط توبه را بیان می فرماید:
كجا توبه براى او فراهم مىشود به خدا اگر سجده كند تا گردنش قطع شود خدا از او قبول نمىكند مگر به واسطه ولایت پذیری ما اهلبیت.
#خصال
🌐 https://mrkhani.ir
🆔 https://eitaa.com/joinchat/4207673410C8361e4f439
هدایت شده از محمد رضا خانی
✅ جلسه بیست و یکم اصول کافی کتاب العقل و جهل به صورت انلاین، ساعت شش و نیم در سایت فانوس سعادت اجرا می گردد
ادرس سایت 👇👇👇
🌐 https://mrkhani.ir/live
هدایت شده از محمد رضا خانی
✅ جلسه بیست و یکم اصول کافی کتاب فضل العلم در سایت فانوس سعادت بارگزاری شد 👇👇👇
🌐 https://mrkhani.ir/posts/1242
هدایت شده از محمد رضا خانی
29- شاخه گلی🌹 از کتاب خصال محدث بزرگوار شیخ صدوق (علیه الرحمه)
💎 ابو حمزه ثمالى می گويد: شنيدم از امام زين العابدين (علیه السلام) که مي فرمود:
🔶 هيچ قدمى در جهت قرب به خداوند از دو قدم محبوب تر نيست .
1️⃣ قدمى كه مؤمن براى صف بستن در جهاد بر مي دارد .
2️⃣ و قدمى كه براى ارتباط با خويشاوندان خود بر مي دارد.
🔶 و هيچ جرعهاى نزد خدا محبوبتر از دو جرعه نيست.
1️⃣ يكى جرعه خشمى كه مؤمن با بردبارى فرو مي برد.
2️⃣ و ديگر شربت مصيبتى كه مؤمن با شكيبائى بنوشد.
🔶 و هيچ قطرهاى نزد خداوند محبوبتر از دو قطره نيست.
1️⃣ يكى قطره خونى كه در راه خدا ريخته شود.
2️⃣ و ديگر قطره اشكى كه در تاريكى شب فقط براى خدا از چشم بنده جارى شود.
#خصال
🌐 https://mrkhani.ir
🆔 https://eitaa.com/joinchat/4207673410C8361e4f439
هدایت شده از محمد رضا خانی
✅ جلسه بیست و دوم اصول کافی کتاب فضل العلم به صورت انلاین، ساعت شش و نیم در سایت فانوس سعادت اجرا می گردد
ادرس سایت 👇👇👇
🌐 https://mrkhani.ir/live
هدایت شده از محمد رضا خانی
جلسه بیست و دوم اصول کافی کتاب فضل العلم در سایت فانوس سعادت بارگزاری شد 👇👇👇
🌐 https://mrkhani.ir/posts/1244
هدایت شده از محمد رضا خانی
30- شاخه گلی🌹 از کتاب خصال محدث بزرگوار شیخ صدوق (علیه الرحمه)
💠 حدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ سَيَابَةَ
✅ عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ص قَالَ: لَمَّا هَبَطَ نُوحٌ ع مِنَ السَّفِينَةِ أَتَاهُ إِبْلِيسُ فَقَالَ لَهُ ... أَ لَا أُعَلِّمُكَ خَصْلَتَيْنِ إِيَّاكَ وَ الْحَسَدَ فَهُوَ الَّذِي عَمِلَ بِي مَا عَمِلَ وَ إِيَّاكَ وَ الْحِرْصَ فَهُوَ الَّذِي عَمِلَ بِآدَمَ مَا عَمِلَ.
✅ امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
زمانی که كشتى حضرت نوح به زمين نشست شيطان خدمت نوح رسيد و عرضكرد:
مي خواهى دو خصلت به تو ياد بدهم؟
1️⃣ از حسد دورى كن زيرا همان حسد است كه مرا باين روز سياه انداخت.
2️⃣ از حرص دورى كن چون حرص بود که حضرت آدم را از بهشت رانده و درمانده كرد.
#خصال
🌐 https://mrkhani.ir
🆔 https://eitaa.com/joinchat/4207673410C8361e4f439
هدایت شده از معارف ناب قرآن و حدیث
✅نکته ای در باب طب✅
✅این سطور، فارغ از تأیید یا نفی طب مدرن و طب اسلامی و طب سنتی نگاشته شده است و صرفاً در پی ردّ استدلالی نادرست است.
✅چندی است که برخی برای نفی طب اسلامی، به دلیلی تمسّک می جویند که کاملاً نادرست بوده و للسهو أو للعمد، متعدداً به آن استدلال می نمایند.
✅استدلال این گروه عبارت است از: مراجعه اهل بیت علیهم السلام به پزشکان.
به این معنا که چون معصومان علیهم السلام، به پزشکان معاصر خود مراجعه میکردند، پس دلیلی بر وجود طب اسلامی نیست و اصلا طبی از منظر اهل بیت بعنوان طب اسلامی وجود ندارد.
✅پاسخ: فارغ از وجود یا عدم وجود طب اسلامی که خود، بحث مفصلی را می طلبد و غرض اصلی راقم این سطور نیست، فقط به ردّ این استدلال و نادرستی آن پرداخته می شود.
1⃣نکته اول: در هیچ منبع معتبر روایی شیعی، حدیثی مبنی بر مراجعه معصومان علیهم السلام به پزشک و طبیب وجود ندارد.
تا آنجایی راقم این سطور، فحص و بررسی کرده، حتی یک روایت را (نه تلویحاً و نه تصریحاً) دالّ بر این نکته، در منابع معتبر شیعه نیافته است. مخالفان تنها به دو مستند تمسّک می کنند که با تأسف فراوان، هر دو از منابع درجه چندم اهل سنت است که هیچ حجیتی برای ما ندارند، در عین حالی که در آن دو مورد هم هیچکدام از معصومان علیهم السلام به پزشک مراجعه نکرده اند، بلکه دیگران برای آنها پزشک آورده اند. یکی داستان رجوع پیامبر به طبیب و یکی هم حضور طبیب بر بالین امیرالمؤمنین علیه السلام، که هر دو در منابع تاریخی اهل سنت ذکر شده و هیچ اعتباری برای ما ندارند، چرا که نه آیه قرآن است و نه حدیث اهل بیت و نه استدلال عقلی و نه تاریخ مسلّم.
بله، درباره مراجعه ائمه علیهم السلام به دیگران برای انجام حجامت و فصد، روایاتی داریم که اینها نیز اصلا مصداق مراجعه به طبیب نیست، زیرا این امر، بدیهی است که اساساً مسئله فصد و حجامت، عملی است که باید توسط شخصی غیر از مفصود و محجوم انجام شود، چیزی شبیه به تزریقات و عجب آن است که در تمام روایاتی که اشاره به حضور حجّام یا فصّاد بر بالین امام شده است نیز، خود حضرت، مواضع حجامت یا فصد را برای طبیب مشخص کردهاند و به تعبیر دیگر، طبیب، آنچه را امام فرموده اجرا کرده است، یعنی مجری بوده است، نه طبیب!
2⃣نکته دوم: درباره علم امام است.
روایات در باب علم امامت به قدری تواتر معنوی دارد که قابل احصا نیست. امامی که دارای علم الهی است. امامی که عالم بالإطلاق است، یعنی بدون استثنا به تمامی علوم دین و دنیا آگاه است و مجهولی در هیچ دانشی برای او نیست.
آیا مراجعه چنین امامی به پزشک، عقلاً جایز است؟ یعنی آیا مراجعه عالم به جاهل جایز است؟ اگر بپذیرید که امام معصوم علیه السلام، به طبیب مراجعه می کرده است، یعنی امام در دانشی از دانش ها، نعوذ بالله، جهل دارد و نادان است. آیا چنین سخنی پذیرفتنی است؟! اگر شما به نتیجه این سخن، باور داشته باشید، فتح باب کرده و علم امام را از بین برده اید، به این معنا که راه باز کرده و قائل شده این که ممکن است امام معصوم در دانشی از دانشها، علم و آگاهی داشته باشد!!! و این نکته را ببینید که چه توالی فاسدی خواهد داشت و هر روز خواهند آمد افرادی که گوشه ای از علم امام را با مقراض، ببرّند، تا دیگر چیزی از آن باقی نماند.
بسنده می کنم به یک عبارت از علامه حلی: از جمله ادله حُسن بعثت این است که بعضی از اشیاء برای ما سودمند است مانند بسیاری از غذاها و داروها و بعضی از آنها برای ما زیانمند است مثل بسیاری از سموم و گیاهان و این در حالی است که عقل نمیتواند آنها را دریابد و با بعثت پیامبران این فائده بزرگ تأمین میشود…». (کشف المراد، ص۲۷۱)
3⃣نکته سوم: هدف از طرح این نکته، حفاظت از علم امام و توجه به تمسک به روایات است که نباید به هرچیزی استدلال کرده و برای خود دلیل بتراشیم.
وگرنه راقم این سطور قائل است به اینکه هدف اصلی اسلام، طب و پزشکی نبوده است و ائمه علیهم السلام هم غرضشان، شناساندن خود به عنوان طبیب نبوده است.
اما طب و پزشکی بغرض ثانویه، از لوازم نیل به سعادت و کمال انسان است و لذا تحت قلمرو دین، بوده و هست.
✅علی اکبر خدامیان آرانی
🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan